Mitä työkaluja ja materiaaleja tuulilasi korjaamot käyttävät? Voiko tavan pulliainen korjata itse oman autonsa tuulilasin? Kovien pakkasten aikaan autoni tuulilasin halkeama levisi näkökenttään
Voiko tuulilasin halkeamia korjata itse?
24
21406
Vastaukset
- The Rat
Kojatkaa nyt jos olen väärässä...
Mutta periaatteessa voit kokeilla jyrsiä halkeamaa auki ja paikata sen sopivalla aineella. Saisi olla aika kovaa, läpinäkyvää, sitovaa, jne.
Harjoiteltuasi tätä aikasi, voitkin viedä auton tuulilasin vaihtoon.
Kysäisin tuulilasin halkeaman pysäytyskulua yhdeltä näistä parkkipaikkapäivystäjiltä. Sanoi että 60 euroa. Uusi tuulari maksaa 200 euroa (hinnat alkaen). Taidan tyytyä ostamaan uuden kunhan tuo halkeama alkaa oikeasti häiritä. :)- Anonyymi
Heti alkuun "jyrsitään"/hiotaan dremelillä tai vastaavalla pienoisporalla varovasti kiveniskun kohta pyöreäksi, ettei pääse särö laajenemaan tai edes syntymään. Se on sitten eri seikka, että millä aineella kannattaa hiottu kolo täyttää, ettei häiritse näkyvyyttä. Jokin läpinäkyvä Kaksikomponenttiliimat kenties.
- juuri...
Ensinnäkin jos halkeama on tarpeeksi suuri (yli 10 cm) sitä ei pysty enää korjaamaan edes lasiliike. Toisaalta itse et pysty korjaamaan edes niitä pieniä halkeamia; voit ainoastaan yrittää porata halkeaman päähän "stopparin" ja yrittää estää lasin halkeaminen pidemmälle.
Pienemmät vauriot korjataan lasiliikkeessä työntämällä hartsia alipaineella halkeamaan ja kovettamalla se samalla uv-valolla.- olla
vähän sama asia kuin köyttä työntäisi tuo alipaineella työntäminen.
- näpertelijä
Käykö bilteman polyesterihartsi? :D
Entäs jos puristaa tai pakottaa halkeamaan pikaliimaa? Voiko korjata kaasuliekillä? En olisi vielä valmis luovuttamaan. - suosiolla
näpertelijä kirjoitti:
Entäs jos puristaa tai pakottaa halkeamaan pikaliimaa? Voiko korjata kaasuliekillä? En olisi vielä valmis luovuttamaan.että halkeamaa ei voi korjata yksikään tuulilasifirma ja vielä vähemmän sinä itse, tuhlaat vain aikaasi kikkailemalla kun toimivaa siitä ei saa. Lasi vaihtoon.
- näpertelijä
suosiolla kirjoitti:
että halkeamaa ei voi korjata yksikään tuulilasifirma ja vielä vähemmän sinä itse, tuhlaat vain aikaasi kikkailemalla kun toimivaa siitä ei saa. Lasi vaihtoon.
se on sitten uskottava. Pitää katsastuttaa pilvisenä päivänä niin jospa katsastusmies ei huokaa halkeamaa. :D
- korjausmenetelmä
suosiolla kirjoitti:
että halkeamaa ei voi korjata yksikään tuulilasifirma ja vielä vähemmän sinä itse, tuhlaat vain aikaasi kikkailemalla kun toimivaa siitä ei saa. Lasi vaihtoon.
on pätevä, mutta siinä pitää olla myöskin auton omistajan niin viisas, että välittömästi peittää teipillä halkeaman , ettei lika/vesi pääse sinne ja se voi myös ehkäistä sitä leviämistäkin, kun nyt on noita pakkasöitä, muuta vain silloin se korjaus onnistuu, kun se on puhdas!
Jo vuonna 89 korjautin päivänvanhasta autosta lasin ja ajelin lähes 5-vuotta , eikä se siitä levinnyt! Maksoi muuten tuolloin 150mk - korjaussarja
korjausmenetelmä kirjoitti:
on pätevä, mutta siinä pitää olla myöskin auton omistajan niin viisas, että välittömästi peittää teipillä halkeaman , ettei lika/vesi pääse sinne ja se voi myös ehkäistä sitä leviämistäkin, kun nyt on noita pakkasöitä, muuta vain silloin se korjaus onnistuu, kun se on puhdas!
Jo vuonna 89 korjautin päivänvanhasta autosta lasin ja ajelin lähes 5-vuotta , eikä se siitä levinnyt! Maksoi muuten tuolloin 150mkSekatavaratalossa 16 euroa tuulilasinkorjaussarja, tiedä onko hyvä. Mutta jos toimivaa ainetta niin kyllä sen itsekin korjaa,ei se lasiliikkeiden tekemä korjaustyö ihmeelliseltä näyttänyt. Hartsia ne sinne pursottaa, kun on ensin alipaineella imenyt mahdollisen veden ja lian pois.
- itse olen
korjaussarja kirjoitti:
Sekatavaratalossa 16 euroa tuulilasinkorjaussarja, tiedä onko hyvä. Mutta jos toimivaa ainetta niin kyllä sen itsekin korjaa,ei se lasiliikkeiden tekemä korjaustyö ihmeelliseltä näyttänyt. Hartsia ne sinne pursottaa, kun on ensin alipaineella imenyt mahdollisen veden ja lian pois.
nähnyt niin tuo korjausliima puristetaan erikseen siitä halkeamasta sisään ja kuivataan uv-lampulla, että jos ei ole paikkaa missä se saisi rauhassa kuivua niin se saattaa tehdä eron korjauksen kestävyyteen..
- kyllä
näpertelijä kirjoitti:
Entäs jos puristaa tai pakottaa halkeamaan pikaliimaa? Voiko korjata kaasuliekillä? En olisi vielä valmis luovuttamaan.voi vaihtaa ja siihen sopivat aineet saat lasiliikkeestä ja varmasti myös suulliset ohjeetkin! Noissa liimalaseissa on aina määrätty se massa erikseen mitä tulee käyttää ja sitten on kahta laatu nopeasti ja hitaasti kuivuva, joista jälkimmäinen soveltuu harrastajalle paremmin, mutta silloin pitää kuivua se ohjeessa määrätty aika joka voi olla vrk.
- ei haittaa
näpertelijä kirjoitti:
se on sitten uskottava. Pitää katsastuttaa pilvisenä päivänä niin jospa katsastusmies ei huokaa halkeamaa. :D
ellei se ole reunasta reunaan tai näkökentässä. Itselläni oli noin metrin halkeama keskellä lasia, mutta juuri ennen katsastusta säädin penkin aivan yläasentoon, jolloin katonrajasta katsottuna halkeama ei ole näkökentässä häiritsevästi. Eipä sanonut katsastusmies halkeamasta sanaakaan...
- Remulaattori
kyllä kirjoitti:
voi vaihtaa ja siihen sopivat aineet saat lasiliikkeestä ja varmasti myös suulliset ohjeetkin! Noissa liimalaseissa on aina määrätty se massa erikseen mitä tulee käyttää ja sitten on kahta laatu nopeasti ja hitaasti kuivuva, joista jälkimmäinen soveltuu harrastajalle paremmin, mutta silloin pitää kuivua se ohjeessa määrätty aika joka voi olla vrk.
järkevyydestä voi olla monta mieltä ( Olsson ), esim Tapiolan lasivakuutus maksaa 20€ vuodessa, sillä voi korjauttaa lasin ilman omavastuuta asiantuntevassa lasiliikkeessä.. esim Novus.
- fsdfsdfsd
Vanha ketju mutta kommentoimpa silti. Vuosi on 2013 ja 200 eurolla ei enää korkeintaan saa tuulilasin kuin vanhaan Ladaan. Kuulemani mukaan Lasiliikkeet eivät saa korjata näkökentässä olevia kiveniskemiä yms vaan lasi täytyisi vaihtaa. No.... minulla on 20 vuotta vanha Accord joka nyt vuoden sisällä on saanut kaksi kiveniskua näkökenttään, mutta ei todellakaan innosta alkaa ostamaan uutta tuulilasia vaan sattumankaupalla löysin netistä liikkeen joka myy lasinkorjaussarjaa, tuubi hartsia/kivenisku. Todennäköisesti korjaussarjojen myyminen yksityisille kielletään pian ja niitä saa käyttää vain alan liikkeet. Mutta näin meitä viedään taas.... prkle.
Enpä ole vähään aikaan tutkinut hintoja, mutta pikainen googlaus (eka linkki):
http://suomentuulilasikorjaus.fi/Tuulilasien_hinnat.html
> Suomessa keskihinta uudelle tuulilasille asennettuna on
> noin 300 €. Meidän hintamme ovat keskihintoja edullisemmat.
Tiedä sitten, pitääkö paikkaansa. Veikkaan että noidenkin hintojen alle pääsee, jos löytää oikean paikan. Kenties haastavaa.- Virtuaaliköyhä
Milläköhän hakusanoilla itse päädyit tähän viestiketjuun? Onko hienoa olla virtuaalirikas?
- Glasspoint
Hei,
Tuusulassa Kehä IV Centerissä korjataan halkeamat ja kiveniskemät takuulla.
Tarvittaessa myös tuulilasin vaihto 5 vuoden työtakuulla, ilmainen sijaisauto työn ajakasi.
https://www.glasspoint.fi - olenkorobotti
Ite korjataan, 4 euroa tulee hintaa kun kiinasta tilaa korjaussarjan, tai sit ostaa suomessa vaikka hongkongista kahdeksalla eurolla. :)
- Anonyymi
Kyllä voi, ja kannattaakin korjata itse! Motonetistä 13.50€ rain x korjaus sarja ja 15 min puuhastelua, ei ole kallista eikä vaikeaa.
- Anonyymi
Onnistuuko tällä halkemat, kuin hyvin?
- Anonyymi
Miten noin 20-25 cm pitkä halkeama oikein korjataan, niin että se menee katsastuksesta läpi?
- Anonyymi
Poraa siihen halkeaman päähän pieni reikä, muista käyttää porassa iskutoimintoa. sitten laitat reijästä kirkasta silikonia sisään niin paljon kun menee ja se on siinä. On katsastus-setä mielissään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poraa siihen halkeaman päähän pieni reikä, muista käyttää porassa iskutoimintoa. sitten laitat reijästä kirkasta silikonia sisään niin paljon kun menee ja se on siinä. On katsastus-setä mielissään.
Iskutoiminto hajoittaa lasin. Älä provoile.
- Anonyymi
Pitkän halkeaman korjaus
https://youtu.be/mukrOnG9DGE
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379