Pyhän Hengen osallisuudesta, milloin sen saa, saako sen usempia kertoja, kuin ainoastaan uudsestisyntymässä?
On varmaan paras tapa saada se selville tutkimalla Raamattua, miten alkuseurakunta ja ensimmäiset kristityt saivat Pyhän Hengen?
Pyhä Henki on tärkeä elementti uskovaisen elämässä, siksi siitä kannattaa olla kiinnostunut, ja pyrkiä siitä osalliseksi. Ja kun se on vielä luvattu jokaiselle, kenet Herra sitten kutsuukin? Juutalainen tai pakana, jokainen sen voi saada.Henkilöön ei katsota!
Aloitetaan vaikka tästä:
""5. mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.""
Joka on meille ANNETTU! Koska ja missä PH on annettu ?
""14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.""
Tässä on tapahtunut se, mistä Jeesus puhui Nikodemukselle.
""3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan""
Tässä on siis kysymys siitä PH joka saadaan uudestisyntymisen yhteydessä, saadaan "pelastusvarmuus", sillä " Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.""
Uudestisyntymisen yhteydessä saadaan aina sydämeen PH-sinetti, se, joka antaa pelastusvarmuuden, ja sitä kannattaa hoitaa, sillä PH on "arkalintu", niikuin jotkut ovat sitä kuvanneet.
PH sydämessä saattaa joskus ikäänkuin lymytä, mennä piiloon, tullakseen esiin taas yllättäen ja odottamatta, mutta koskaan Hän ei jätä sitä sydäntä, jonka Jeesuksen veri on puhdistanut, on valvonut tilaansa, niin Hän on siellä aina! Vaikka ei niin tuntuisikaan.
Ja tätmä sinetti on takeena siitä, että olemme valmiit Jeesuksen tullessa, se on matkalippu taivaaseen, vaikka emme ikinä enää mitään muuta PH kokemista saisikaan elämämme aikana.
Tämä on hyvä tietää, sillä on tälläkin palstalla paljon turhaa puhetta siitä, että H-srk:ta vaatii esm. kielillä puhumisen armolahjaa, ja vähintäänkin PH-kastetta, ennenkuin on taivaskelpoinen.
Mutta tuollaiset väitökset ovat pahasta, sillä ne luo ainoastaan hämminkiä ja turvattomuutta ja pelkoja, että on huono uskovainen jos ei omaa PH-kastetta ja vähintääkin kielillä puhumisen armolahjaa.
Näin ei missään tapauksessa ole, vaan niikuin tuossa alkukirjoituksessa selvisi, siinä uudestisyntymisessä saadaan Pyhä Henki, sinetti sydämeen, ja se on se joka on pelastuksen merkki, pelastusvarmuus, pelastuakseen ei muuta tarvita.
Painotan, ei edes vesikastetta!
Joka tosin on sekin tärkeä askel uskon tiellä, ja tulee ottaa mahdollisimman pian uskoon tulon jälkeen.
Mutta painotan edelleen, vesikastekaan ei ole pakko, eikä tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen, vaan sitten uudestisyntymisen jälkeen, kukin ajallaan, sen tietää sitten jokainen kohdallaan, milloin haluaa seurata Jeesusta myös kasteen hautaan ja liittyä Hänen ruumiinsa jäseneksi, eli kasteen kautta tulla seurakunnan jäseneksi.
Tässä yllä kirjoitetussa ei ole siis kyse vielä PH:en kasteesta, Hengen täyteydestä, Henkikasteesta, PH-kasteella on monia nimityksiä, mutta aina on kyse PH-kasteesta.
Seuraavassa annamme Raamatun selvittää, milloinja koska ja miten sitten saamme PYHÄN HENGEN kasteen?
Aivan ensimmäiseksi luemme:
Apt 2:1-4. ""1. Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.""
Tämän varmaan jokainen ymmärtää, että nämä ihmiset jotka odottivat Jeesuksen lupauksen täyttymistä, olivat kaikki uskovaisia, Jeesuksen opetuslapsia yht. 120 ihmistä, ja he eivät tehneet yhtään mitään odottaessaan Hengen tuloa.
He vain ISTUIVAT ja odottivat uskossa Jeesuksen lupauksen täyttymistä.
Ja sitten ensimmäisenä helluntaipäivänä se tapahtui, he KAIKKI tulivat Hengellä täytetyiksi ja puhuvat uusilla kielillä, ja vieläpä tuliset kielet asettui itsekunkin päälle.
Tämän jälkeen PH alkoi vuotaa missä sitten ikinä saarnaattiinkaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.
Ja tämä Hengen vuodatus on sitten aivan eri PH osallisuus, kuin se, mistä kirjoituksen alussa kirjoitettiin. On siis kaksi eri tapahtumaa, kun PH voidaan saada.
Tällä jälkimmäisellä, PH vuodatuksella ei ole varsinaisesti mitään tekemistä uudestisyntymisen aikana saadulla PH:llä, vaikka tietenkin on yksi ja sama Henki, paisi se, että täytyy olla kokenut ennen tätä helluntain PH vuodatusta tuo ensimmäinen , eli täytyy olla uudestisyntynyt, Jeesuksen verellä pesty sydän, sinne vasta voidaan saada PH-täyteys, voima todistamiseen ensikädessä, mitävarten se annetaan, luemme sen
Apt 1:8. ""Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teidän päällenne, ja te TULETTE olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.""
Tämä on se lupaus jonka Jeesus antoi,sanoessaan "ei kauan näitten päivien jälkeen", mikä sitten tapahtuikin, tuossa yllä kerrottuna ensimmäisenä helluntaina, ja sen jälkeen aina, missä Kristusta saarnataan, ja se jatkuu yhä, vielä tänäänkin, yli 2000:nen vuoden jälkeenkin.
Palataan vielä alkuseurakunna päiviin, kun PH annettiin pakanoillekkin!
Otetaan muutama esm. PH-kasteen ilmenemisestä Pietarin ja muiden apostolien saarnatessa Jeesuksen evankeliumia.
Paras kohta Raamatussa näin pakanain kannalta on ehdottomasti Korneliuksen kodissa tapahtunut Hengen vuodatus.
""43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
44. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46. sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47. "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48. Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.""
Tämä kokous Korneliuksen kodissa osoittaa, että ensin, kun otetaan uskossa Sana vastaan, (usko tulee kuulemisesta, kuuleminen Jeesuksen Kristuksen sanan kautta) usko syntyy sydämessämme, tullaan uskoon, niikuin tässäkin tapauksesa juuri tapahtui, kun he olivat kuuleet, uskoneet, vuodatettiin PH kaikkien päälle, pakanoidenkin, ja siitä tänäpäivänä kiitämme Jumalaa, että me pakanatkin, olemme saaneet osallisuuden Pyhään Henkeen uskonkautta Jeesukseen Kristukseen.
Ja huomiodaan nyt tämä, nyt oli tultu uskoon, saatu PH ja sitten vasta Pietari käski myöskin kastaa uskoon tulleet.
Tämä todistaa sen, että kaste ei ole mikään edelleytys PH saamiseksi.
Pyhä Henki voidaan saada, koska tahansa, ainut edelletys PH saamiksesi on uudestisyntyminen , sydän puhtaaksi pestynä Jeesuksen verellä ja Hengellä, muuta ei tarvita, Raamatun mukaan.
Apostolien teoissa on monia kertomuksia lisää, joita kehoitan sieltä hakemaan, netin hakemistolla on helppo löytää, että saa lisää vahvistusta edellä kerrottun lisäksi, miten Jumala rakentaa seurakuntaansa Pyhä Hengen voimalla varustettujen uudestisyntyneiden , ja ennenkaikkea uudestisyntyneiden kautta saadakseen valmiiksi, ja sitten tullakseen nutamaan seurakunnatansa, jonka Jeesus on ostanut omalla pyhällä kalliilla verellään.
Siunausta jokaiselle joka lukee tämän kirjoituksen, ja saakoon PH avata enemmän ja yhä lisää Sanan aarteita vilpittömille "tutkijoille"!
Pyhän Hengen osallisuus >!
23
500
Vastaukset
- Amos7
voi täyttyä, tarpeen mukaan. Apt.4:29-31
Olen myös kokenut todeksi rukouksessa mitä Jeesus sanoi elämän veden virroiksi, Joh.7:38-39. Tämä tapahtuu ennen todistupuheenvuoroa.
Monesti jo herätessä kielillä puhuessa huomaa, tämä päivä tuo jotain erilaista mutta mitä. Kielet ovat jotenkin voimakkaammat silloin.- Weijo
RitariOlevainen kirjoitti hyvin selvästi Pyhän Hengen saamisesta ja Pyhän Hengen
kasteesta eri asioina.
Monet ovat ensin pelastuneet eli uudestisyntyneet "elävän ja pysyvän Jumalan
Sanan kautta" Pyhästä Hengestä. Sen jälkeen he ovat saaneet henkikasteen.
Kukaan ei ole Jumalan lapsi ennen kuin on saanut Pyhän Hengen sinetin sydämeensä.
"Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa." Room. 8:9.
Tuo vesikasteen halventaminen vaan ei kuulu uskovaisille. Kaste on osa ihmisen
pelastumisprosessia.
Jos vanhaa synnin ihmistä ei ole haudattu, niin hän ei ole vielä sisällä siinä
uskossa, josta Raamattu puhuu.
Apt. 2:38, 41 ja 22:16. / Opiskelkaapa, veljet, nämä Raamatun kohdat.
Ne tarkoittavat totta jokaiselta sanaltaan. - Hengen
Weijo kirjoitti:
RitariOlevainen kirjoitti hyvin selvästi Pyhän Hengen saamisesta ja Pyhän Hengen
kasteesta eri asioina.
Monet ovat ensin pelastuneet eli uudestisyntyneet "elävän ja pysyvän Jumalan
Sanan kautta" Pyhästä Hengestä. Sen jälkeen he ovat saaneet henkikasteen.
Kukaan ei ole Jumalan lapsi ennen kuin on saanut Pyhän Hengen sinetin sydämeensä.
"Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa." Room. 8:9.
Tuo vesikasteen halventaminen vaan ei kuulu uskovaisille. Kaste on osa ihmisen
pelastumisprosessia.
Jos vanhaa synnin ihmistä ei ole haudattu, niin hän ei ole vielä sisällä siinä
uskossa, josta Raamattu puhuu.
Apt. 2:38, 41 ja 22:16. / Opiskelkaapa, veljet, nämä Raamatun kohdat.
Ne tarkoittavat totta jokaiselta sanaltaan.kaste upottaa ihmisen Jeesukseen.
- RitariOlevainen
Weijo kirjoitti:
RitariOlevainen kirjoitti hyvin selvästi Pyhän Hengen saamisesta ja Pyhän Hengen
kasteesta eri asioina.
Monet ovat ensin pelastuneet eli uudestisyntyneet "elävän ja pysyvän Jumalan
Sanan kautta" Pyhästä Hengestä. Sen jälkeen he ovat saaneet henkikasteen.
Kukaan ei ole Jumalan lapsi ennen kuin on saanut Pyhän Hengen sinetin sydämeensä.
"Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa." Room. 8:9.
Tuo vesikasteen halventaminen vaan ei kuulu uskovaisille. Kaste on osa ihmisen
pelastumisprosessia.
Jos vanhaa synnin ihmistä ei ole haudattu, niin hän ei ole vielä sisällä siinä
uskossa, josta Raamattu puhuu.
Apt. 2:38, 41 ja 22:16. / Opiskelkaapa, veljet, nämä Raamatun kohdat.
Ne tarkoittavat totta jokaiselta sanaltaan."halventaa" vesikastetta, johon viittasit.
Tarkoituksella en painottanut kasteen meriktystä, koka kekustelukumppni ylikorostaa vesikastetta, ja vielä lapsikasteen ominaisuudessa,jossa hänen mielestään uudestisynnytään, siksi painotin uudestisyntymisen merkitystä ilman mitään kasteita.
Paavalin laittaessa kasteen yhteydessä kätensä Efeson opetuslasten päälle he saivat Pyhän Hengen (Apt. 19:1-7).
Jo neljännen kerran Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.
Näin toteutuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
"...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
Kaikissa tapauksissa on kyse siitä, että Jumala tekee tiettäväksi, ketkä hänen kirkkoonsa kuuluvat.
Viimeisessä tapauksessa (Johanneksen opetuslapset)pääpaino on siinä, että myös heidät on kastettava.
Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana.- salaisuus!
RitariOlevainen kirjoitti hyvin, joskaan ei täydellisesti. Usko Tapio522 kaikilta osin muuten RitariOlevaisen kirjoitus, mutta sinun ei tule mennä uudelleen kasteelle. Saat kunnioittaa rakkaitten vanhempien tekoa, jossa he kuuliaisesti tahtoivat sinut Jumalalle luovuttaa.
Älkäämme pitäkö sitä halpana.
Sinun tulee ymmärtää, että lapsikaste, jonka aikanaan sait, ei takaa sinulle uskoa, eikä pelastumista, kummemmin, kuin aikusena otettu kastekkaan.
Se takaa sinulle pelastumisen, että sinä uskot Jeesukseen ja synnyt uudeksi ylhäältä ja kun se tapahtuu, et voi olla sitä huomaamatta.
Kuuliaisuuskasteen voi saada tai ottaa hänkin, joka ei vielä ymmärrä uskoa, vaikka se on tarkoitettu uskovaisille, uskovaisten vanhempien lapsille tai aikuiselle, joka tulee uskoon.
Tässä se suuri salaisuus piileekin, että kuuliaisuuskaste on ihmisen teko, kylläkin kuulaisuuden osoitukseksi, mutta Jumalan antama Pyhän Hengen kaste on Hänen tekonsa ja näin Hän ei lopultakaan jätä mitään meidän varaamme ja näin USKO on joka meidät pelastaa. - RitariOlevainen
Miksi sinä luet "kirkonlasit" silmillä? Mikset lukisi ihan omilla silmillä ja ajattelist ihan omilla aivoillasi!
Eihän tämäkään näin mene?
Luetaan se nyt ihan tässä yhdessä mitä siinä lukee?
>
Näinhän tässä lukee: " 5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."
Ei siis kukaan pannut käsiään heidän päälleen kun he ottivat kasteen. Eihän tässä niin lue?
Sitten kun he olivat ottaneet kasteen, tämän jälkeen Paavali pani kätensä heidän päälleen:
"6. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat."
Älä ystävä niin paljon "keksi" omia toimiasi Sanan vääntämiseksi kieroon!
He saivat Pyhän Hengen saamansa kasteen jälkeen Paavalin käsien kautta. Ethän viitsis enempää saastuttaa Sanaa omilla turhautuneen sydämesi ajatuksilla, sillä tuollainen ajattelu ei ole Jumalasta, vaan se on pahasta.
Sanot, että Pyhän Hengen kastetta ei mainita Uudessatestamentissä, se nyt on sinunlaiselta jo melkoinen toteamus!
Luetaanpa tästä lainaamasi Raamatun kohdasta:
Kun Simon NÄKI, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit laittoivat kätensä. Yksilö ihmisestä on siis kyse.
Ja niinpä Simonkin halusi saada sen itselleen, että kenen päälle hän laittaisi kätensä saisi PH.
Mutta eihän se nyt ollut kauppatavaraa?
Sille-jonka, ovat ysikkö muotoja, luulisin? (en ole mikään kieliopin maisteri, mutta sen verran ymmärrän, mitä tuosta pitää ymmärtää?)
Tämä Samarian herätys juuri tuonkin asian todistaa, että PH tulee yksittäisenä itsekullekkin!
Mitä tarkoittaa henkikaste?
Löytyykö Raamatusta (esim. Apt. teoista))sellaisesta esimerkkiä yksilökristityn kohdalla?
Neljä kertaa Apt. teoissa kyllä mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7).
Mutta oliko näissä tapauksissa missään kysymys ns. henkikasteesta?
Jotkuthan opettavat, että ihminen saa Pyhän Hengen uskoontullessaan, mutta senjälkeen on vielä erikseen rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta kielilläpuhumisineen.
Tällaista opetusta en ole löytänyt Raamatustani!
Oletko sinä?- kasteen
Itseltään Jumalalta.
Pyhän Hengen sinetti annetaan uskoon tulleille ja Jeesus oman tietämyksensä mukaan, kastaa omansa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Ef. 1:13
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Viisas pappi olisi sinua kastaessaan sanonut:
Minä kastan sinut vedellä, mutta Jeesus kastaa sinut Pyhällä Hengellä ja tulella.
Jeesus saattaa kastaa sinut Itse vuosikymmenienkin päästä siitä, kun sinut vedellä kastettiin. Oman aivoituksensa mukaisena ajankohtana Hän sinut kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, jos USKOT. - RitariOlevainen
ole ystävällinen ja lue kommenttini edelliseen tässä samassa ketjussa olevaan komenttiisi, niin luulisin että sitten löydät omasta Raamatustasikin?
RitariOlevainen kirjoitti:
ole ystävällinen ja lue kommenttini edelliseen tässä samassa ketjussa olevaan komenttiisi, niin luulisin että sitten löydät omasta Raamatustasikin?
RitariOlevainen: "...ole ystävällinen ja lue kommenttini edelliseen tässä samassa ketjussa olevaan komenttiisi, niin luulisin että sitten löydät omasta Raamatustasikin"?
----
En vaan löydä, vaikka kuinka etsin, erillistä ns. henkikastetta Raamatustani.
(=Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, mutta on erikseen vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta).
Tarkastellaampa uudelleen!
---samarialaiset (Apt. 8:14-17):
Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteen jälkeen) Pietarin ja Johanneksen tultua heidän tykönsä ja rukoiltuaan heidän puolestaan.
(Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!)
---pakanat (Apt. 10:44-48):
saivat Pyhän Hengen lahjan Pietarin saarnatessa heille (Sen jälkeen ottavat kasteen).
(Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!)
--- Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7):
Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteensa jälkeen) Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen.
(Ei ollut kyseessä ns. erillinen henkikaste)
Missään näissä Raamatun Sanan kohdissa ei ole kyse erillisestä ns. henkikasteesta.
Miten voisin uskoa sellaiseen, mistä Raamattu (Apt. Teot)ei kerro mitään esimerkkejä!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "...ole ystävällinen ja lue kommenttini edelliseen tässä samassa ketjussa olevaan komenttiisi, niin luulisin että sitten löydät omasta Raamatustasikin"?
----
En vaan löydä, vaikka kuinka etsin, erillistä ns. henkikastetta Raamatustani.
(=Uskoontullessaan ihminen saa Pyhän Hengen lahjan, mutta on erikseen vielä rukoiltava ns. Pyhän Hengen kastetta).
Tarkastellaampa uudelleen!
---samarialaiset (Apt. 8:14-17):
Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteen jälkeen) Pietarin ja Johanneksen tultua heidän tykönsä ja rukoiltuaan heidän puolestaan.
(Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!)
---pakanat (Apt. 10:44-48):
saivat Pyhän Hengen lahjan Pietarin saarnatessa heille (Sen jälkeen ottavat kasteen).
(Ei ollut kyseessä erillinen ns. henkikaste!)
--- Johanneksen opetuslasten päälle (Apt. 19:1-7):
Saivat Pyhän Hengen lahjan (kasteensa jälkeen) Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen.
(Ei ollut kyseessä ns. erillinen henkikaste)
Missään näissä Raamatun Sanan kohdissa ei ole kyse erillisestä ns. henkikasteesta.
Miten voisin uskoa sellaiseen, mistä Raamattu (Apt. Teot)ei kerro mitään esimerkkejä!Olet niin oppisi vanki, että et osaa enää lukeakkaan, aivan kuin jehovalaiset, kun ö=o ja o=ö,niin minkäs sille!
RitariOlevainen kirjoitti:
Olet niin oppisi vanki, että et osaa enää lukeakkaan, aivan kuin jehovalaiset, kun ö=o ja o=ö,niin minkäs sille!
Antaa olla, kun et ymärrä,niinei!
RitariOlevainen:"Olet niin oppisi vanki, että et osaa enää lukeakkaan, aivan kuin jehovalaiset, kun ö=o ja o=ö,niin minkäs sille"!
---
Niin...jos ymmärrystä ei ole annettu paljoa, niin voiko sitä sitten vaatiakkaan enempää.
Viisautta ja ymmärrystä voimme kyllä anoa Jumalalta lisää, jos sitä tarvitsemme, ja hän on myös luvannut antaa sitä (Jaak. 3:17).
Pian voimme huomata, että Jumala antaa meille sanoja, joita itsekin ihmettelemme.
Kunnia Jumalalle!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Antaa olla, kun et ymärrä,niinei!
RitariOlevainen:"Olet niin oppisi vanki, että et osaa enää lukeakkaan, aivan kuin jehovalaiset, kun ö=o ja o=ö,niin minkäs sille"!
---
Niin...jos ymmärrystä ei ole annettu paljoa, niin voiko sitä sitten vaatiakkaan enempää.
Viisautta ja ymmärrystä voimme kyllä anoa Jumalalta lisää, jos sitä tarvitsemme, ja hän on myös luvannut antaa sitä (Jaak. 3:17).
Pian voimme huomata, että Jumala antaa meille sanoja, joita itsekin ihmettelemme.
Kunnia Jumalalle!kysymys muusta kuin luetun ymmärtämisestä?
Mä en voi tajuta, miten sinä voit olla ymmärtämättä selvää tekstiä?
Samarilaisetenkin suhteen, ihan selvästi Simon näki, kun apostoliit pani kädet YHDEN ihmisen päälle, ja niin tämä YKSI henkilö sai Pyhän Hengen kasteen!
Mikä tässä siis mättää??? Mikä on niin vaikeaa, sinun ylpeytesi, et voi vain myntää, että Pyhä Henki on uudentestamentin mukaan saatavissa yksilö tasollakin, eikä ainoastaan joukko kohtaisesti? Myönnä nyt hyvä mies, Jumalan sanan edessä! RitariOlevainen kirjoitti:
kysymys muusta kuin luetun ymmärtämisestä?
Mä en voi tajuta, miten sinä voit olla ymmärtämättä selvää tekstiä?
Samarilaisetenkin suhteen, ihan selvästi Simon näki, kun apostoliit pani kädet YHDEN ihmisen päälle, ja niin tämä YKSI henkilö sai Pyhän Hengen kasteen!
Mikä tässä siis mättää??? Mikä on niin vaikeaa, sinun ylpeytesi, et voi vain myntää, että Pyhä Henki on uudentestamentin mukaan saatavissa yksilö tasollakin, eikä ainoastaan joukko kohtaisesti? Myönnä nyt hyvä mies, Jumalan sanan edessä!RO:"Mikä on niin vaikeaa, sinun ylpeytesi, et voi vain myöntää, että Pyhä Henki on uudentestamentin mukaan saatavissa yksilötasollakin, eikä ainoastaan joukkokohtaisesti"?
----
Tottakai on saatavissa, muuta edellä kerrotuissa tapauksissa kyseessä oli suurempi ihmisjoukko.
Raamatun kielenkäyttö on muutenkin kollektiivinen/yhteisöllinen.
Tätä meidän on usein vaikea ymmärtää, kun niin paljon korostamme yksilöllisyyttä/MINÄkeskeisyyttÄ; "MINUN uskonratkaisu", "MINÄ menin kasteelle", MINÄ tein sitä ja tätä....".
Kyse on lähinnä siitä, oliko edellä kerrotuissa tapauksissa erillinen ns. Pyhän Hengen kaste kielilläpuhumisineen.
Minun mielestäni ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta siinä mielessä, kuin sinä opetat.
Voisiko muutkin kommentoida näitä väitteitäni!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO:"Mikä on niin vaikeaa, sinun ylpeytesi, et voi vain myöntää, että Pyhä Henki on uudentestamentin mukaan saatavissa yksilötasollakin, eikä ainoastaan joukkokohtaisesti"?
----
Tottakai on saatavissa, muuta edellä kerrotuissa tapauksissa kyseessä oli suurempi ihmisjoukko.
Raamatun kielenkäyttö on muutenkin kollektiivinen/yhteisöllinen.
Tätä meidän on usein vaikea ymmärtää, kun niin paljon korostamme yksilöllisyyttä/MINÄkeskeisyyttÄ; "MINUN uskonratkaisu", "MINÄ menin kasteelle", MINÄ tein sitä ja tätä....".
Kyse on lähinnä siitä, oliko edellä kerrotuissa tapauksissa erillinen ns. Pyhän Hengen kaste kielilläpuhumisineen.
Minun mielestäni ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta siinä mielessä, kuin sinä opetat.
Voisiko muutkin kommentoida näitä väitteitäni!minusta, eikä sinustakaan, vaan että noissa kylää tuli totteen näytetyksi, että Pyhän Hengen kaste saadaan ihan yksilötasolla, Simon NÄKI, kun apostli pani kädet jonkun tietyn henkilön päälle, ja tämä sai Pyhän Hengen! Niin eikö se silloin ole yksilötasolla tapahtuvaa Pyhän Hengen kastetta, eikä joukko kohtaista, sinä olet nyt itse tuota MINÄ Minä, kun et voi myöntää selvää asiaa, sinä vaan sokean tavalla et halua ymmärtää, etkä käsittää, etkä varsinkaan myöntää, oman väärän käsityksen ommaksuunesta uskomuksestasi luopumalla.
Eikä tässä nyt mitään yleis kollektiviisuutta ole näkuývissä, on vain kyse sinun peräänanatamttomasta kovasta itsekkyydestäsi, et vain voi myöntää, et voi olla niin tyhmä kuin annat olettaa, selvääkin selvemmässä asiassa, joka on vain luettavissa, ja ymmärtää niikuin se on kirjoitettu! Et vain voi myöntyä helluntailaisuuteni takia, siitä tässä nyt kenkä puristaa, kun et muuta voi enää vastaan sanoa, niin vedät asiat sivuun siitä, mistä on puhe! - Weijo
RitariOlevainen kirjoitti:
minusta, eikä sinustakaan, vaan että noissa kylää tuli totteen näytetyksi, että Pyhän Hengen kaste saadaan ihan yksilötasolla, Simon NÄKI, kun apostli pani kädet jonkun tietyn henkilön päälle, ja tämä sai Pyhän Hengen! Niin eikö se silloin ole yksilötasolla tapahtuvaa Pyhän Hengen kastetta, eikä joukko kohtaista, sinä olet nyt itse tuota MINÄ Minä, kun et voi myöntää selvää asiaa, sinä vaan sokean tavalla et halua ymmärtää, etkä käsittää, etkä varsinkaan myöntää, oman väärän käsityksen ommaksuunesta uskomuksestasi luopumalla.
Eikä tässä nyt mitään yleis kollektiviisuutta ole näkuývissä, on vain kyse sinun peräänanatamttomasta kovasta itsekkyydestäsi, et vain voi myöntää, et voi olla niin tyhmä kuin annat olettaa, selvääkin selvemmässä asiassa, joka on vain luettavissa, ja ymmärtää niikuin se on kirjoitettu! Et vain voi myöntyä helluntailaisuuteni takia, siitä tässä nyt kenkä puristaa, kun et muuta voi enää vastaan sanoa, niin vedät asiat sivuun siitä, mistä on puhe!Mainitsit tuolla aiemmin, että "Jeesus tietää kuka hänen kirkkoonsa kuuluu".
Jeesuksella ei ole yhtäkään kirkkoa, eikä Hän koskaan ole perustanut tai
perustuttanut yhtäkään kirkkoa.
Raamatussa ei ole sellaista opetusta. - mielestäsi
Tapio522 kirjoitti:
RO:"Mikä on niin vaikeaa, sinun ylpeytesi, et voi vain myöntää, että Pyhä Henki on uudentestamentin mukaan saatavissa yksilötasollakin, eikä ainoastaan joukkokohtaisesti"?
----
Tottakai on saatavissa, muuta edellä kerrotuissa tapauksissa kyseessä oli suurempi ihmisjoukko.
Raamatun kielenkäyttö on muutenkin kollektiivinen/yhteisöllinen.
Tätä meidän on usein vaikea ymmärtää, kun niin paljon korostamme yksilöllisyyttä/MINÄkeskeisyyttÄ; "MINUN uskonratkaisu", "MINÄ menin kasteelle", MINÄ tein sitä ja tätä....".
Kyse on lähinnä siitä, oliko edellä kerrotuissa tapauksissa erillinen ns. Pyhän Hengen kaste kielilläpuhumisineen.
Minun mielestäni ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta siinä mielessä, kuin sinä opetat.
Voisiko muutkin kommentoida näitä väitteitäni!ei ole olemassakaan erillistä Pyhän Hengen kastetta, mutta minä olen sen kokenut ja se on totta. Sinä jäät paljosta paitsi tuolla jääräpäisyydelläsi ja oikeassa olemisellasi.
- ...ketjun
Kantasihan on, että PH:n seurauksena ihmiselle tulee AINA kielilläpuhumisen lahja? Oletko edelleen tätä mieltä?
- RitariOlevainen
Vaikka ei aina jää lahjaksi, mutta jokainen joka täyttyy Pyhällä Hengellä aidosti, on aina ulkoisna merkkinä kielillä puhuminen, se on Raamatun totuus!
RitariOlevainen kirjoitti:
Vaikka ei aina jää lahjaksi, mutta jokainen joka täyttyy Pyhällä Hengellä aidosti, on aina ulkoisna merkkinä kielillä puhuminen, se on Raamatun totuus!
KIELILLÄ PUHUMINEN ( 1. Kor. 12:10)
Kielilläpuhuminen ei liity mitenkään kielitaitoon, vaan se on Jumalan meille antama yliluonnollinen lahja. Kielilläpuhuminen liittyy yksityiseen rukouselämäämme, ellei sitä selitetä seurakuntakokouksessa. Muutenhan kielilläpuhujan tulee vaieta (1. Kor. 12:28).
Uusi Testamentti mainitsee ensimmäisen kertaa kielilläpuhumisen Markuksen evankeliumissa Jeesuksen antaessa lähetyskäskynsä (Mark. 16:17). Käytännössä sitä ilmeni helluntaina (Apt. 2:1-11). Helluntain jälkeen esiintyvä kielilläpuhuminen poikkeaa helluntain tapahtumista.
Muutoin Apstolien Teoissa mainitaan kielilläpuhuminen kaksi kertaa.
1)Korneliuksen kodissa (”pakanoiden helluntaissa”) Pyhä Henki toimi antaen pakanoiden, jotka olivat tulleet uskoon, puhua kielillä ja ylistävän Jumalaa (Apt. 10:44-48).
2)Efesossa oli joukko miehiä, jotka olivat saaneet vain Johanneksen kasteen. Saatuaan kristillisen kasteen he tulivat Pyhästä Hengestä osallisiksi. He saivat myös kielilläpuhumisen ja profetoimisen armolahjoja (Apt. 19:1-7).
Näiden kahden mainittujen kohtien lisäksi kerrotaan Apostolien teoissa useaan otteeseen Pyhän Hengen saamisesta ja Hengellä täyttymisestä ilman mainintaa kielilläpuhumisesta (Apt. 4:31, 8:17, 9:17,18).
Korintin seurakunnassa tuli kielilläpuhumisesta ongelmia. Tämän epäkohdan selvittämiseksi Paavali uhraa paljon palstatilaa kirjeessään (1. Kor. 14:1-33).
Paavalin asenne kielilläpuhumiseen on myönteinen; sanoopa hän puhuvansa kielillä ”enemmän kuin kukaan muu” (Apt. 14:18). Kielilläpuhumista ei tule karttaa, vaan pitemminkin sitä tulisi pyytää.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
KIELILLÄ PUHUMINEN ( 1. Kor. 12:10)
Kielilläpuhuminen ei liity mitenkään kielitaitoon, vaan se on Jumalan meille antama yliluonnollinen lahja. Kielilläpuhuminen liittyy yksityiseen rukouselämäämme, ellei sitä selitetä seurakuntakokouksessa. Muutenhan kielilläpuhujan tulee vaieta (1. Kor. 12:28).
Uusi Testamentti mainitsee ensimmäisen kertaa kielilläpuhumisen Markuksen evankeliumissa Jeesuksen antaessa lähetyskäskynsä (Mark. 16:17). Käytännössä sitä ilmeni helluntaina (Apt. 2:1-11). Helluntain jälkeen esiintyvä kielilläpuhuminen poikkeaa helluntain tapahtumista.
Muutoin Apstolien Teoissa mainitaan kielilläpuhuminen kaksi kertaa.
1)Korneliuksen kodissa (”pakanoiden helluntaissa”) Pyhä Henki toimi antaen pakanoiden, jotka olivat tulleet uskoon, puhua kielillä ja ylistävän Jumalaa (Apt. 10:44-48).
2)Efesossa oli joukko miehiä, jotka olivat saaneet vain Johanneksen kasteen. Saatuaan kristillisen kasteen he tulivat Pyhästä Hengestä osallisiksi. He saivat myös kielilläpuhumisen ja profetoimisen armolahjoja (Apt. 19:1-7).
Näiden kahden mainittujen kohtien lisäksi kerrotaan Apostolien teoissa useaan otteeseen Pyhän Hengen saamisesta ja Hengellä täyttymisestä ilman mainintaa kielilläpuhumisesta (Apt. 4:31, 8:17, 9:17,18).
Korintin seurakunnassa tuli kielilläpuhumisesta ongelmia. Tämän epäkohdan selvittämiseksi Paavali uhraa paljon palstatilaa kirjeessään (1. Kor. 14:1-33).
Paavalin asenne kielilläpuhumiseen on myönteinen; sanoopa hän puhuvansa kielillä ”enemmän kuin kukaan muu” (Apt. 14:18). Kielilläpuhumista ei tule karttaa, vaan pitemminkin sitä tulisi pyytää.pitäis osata kieliä, ennenkiun puhuu kielillä, ei sellaista tässä kukaan ole väittänytkään!
Mutta aina puhutaan kielillä jos kerran täytyään Pyhällä Hengellä, sen Raamattu opettaa selvästi.
Vaikka joissakin Raamatun kohdissa ei sitä mainita, se ei tee tyhjäksi, että aina puhutaan kielillä PH-kasteen saadessaan, joko ainoastaan silloin, kun on se hetki, PH tullessa päälle, tai sitten se jää lahjaksi, niikuin se useimmiten jääkin.
Kun PH vuodatettiin ensimmäisen kerran, 120 opetuslapsen ylle, niin JOKAISEN ylle tuli myös ulkoinen merkki, tulinen kieli, siitä kaikki NÄKIVÄT, että Pyhä Henki on tullut.
Tämän ensimmäuisen PH vuodatuksen jälkeen ei enää ole nähty tulisia kieliä yhdessäkään tapauksessa, sensijaan on tulisten lielien tilalle jäänyt ulkoiseksi merkikisi kielilläpuhuminen, muista, että Simon NÄKI kun PH tuli kennen päälle vain apostolit laittoi kätensä, ja miten muuten voisi nähdä?
Kielillä puhumisen näkee ja kuulee, siksi kielillä puhutaan aina edelleenkin, kun PH saadaan, se on jo senkin tähden annetu merkiksi, että ei voida teeskenellä PH-kastetta, jos se olisi pelkän hyvänolon tunteen varassa, sitä voisi matkia kuka vaan, vaikka joisi itsensä nousu humalaan, niikuin luulivatkin silloin ensimmäisessä PH- vuodatuksen yhteydessä, vaikka silloinkin kuulivat ja näkivät heidän puhuvan kielillä.
Jos et ole puhunut kielillä saadessasi PH-kasteen, et ole sitä koskaan saanutkaan, jota myös epäilen, koska et ole pyynnöistäni huolimatta kertonut, miten ja ksoka olet PH saanut, lapsikasteessa sitä ei tietenkään voida saada, se on ajatuksenakin mieletön väite, Raamatun valossa! - Weijo
RitariOlevainen kirjoitti:
pitäis osata kieliä, ennenkiun puhuu kielillä, ei sellaista tässä kukaan ole väittänytkään!
Mutta aina puhutaan kielillä jos kerran täytyään Pyhällä Hengellä, sen Raamattu opettaa selvästi.
Vaikka joissakin Raamatun kohdissa ei sitä mainita, se ei tee tyhjäksi, että aina puhutaan kielillä PH-kasteen saadessaan, joko ainoastaan silloin, kun on se hetki, PH tullessa päälle, tai sitten se jää lahjaksi, niikuin se useimmiten jääkin.
Kun PH vuodatettiin ensimmäisen kerran, 120 opetuslapsen ylle, niin JOKAISEN ylle tuli myös ulkoinen merkki, tulinen kieli, siitä kaikki NÄKIVÄT, että Pyhä Henki on tullut.
Tämän ensimmäuisen PH vuodatuksen jälkeen ei enää ole nähty tulisia kieliä yhdessäkään tapauksessa, sensijaan on tulisten lielien tilalle jäänyt ulkoiseksi merkikisi kielilläpuhuminen, muista, että Simon NÄKI kun PH tuli kennen päälle vain apostolit laittoi kätensä, ja miten muuten voisi nähdä?
Kielillä puhumisen näkee ja kuulee, siksi kielillä puhutaan aina edelleenkin, kun PH saadaan, se on jo senkin tähden annetu merkiksi, että ei voida teeskenellä PH-kastetta, jos se olisi pelkän hyvänolon tunteen varassa, sitä voisi matkia kuka vaan, vaikka joisi itsensä nousu humalaan, niikuin luulivatkin silloin ensimmäisessä PH- vuodatuksen yhteydessä, vaikka silloinkin kuulivat ja näkivät heidän puhuvan kielillä.
Jos et ole puhunut kielillä saadessasi PH-kasteen, et ole sitä koskaan saanutkaan, jota myös epäilen, koska et ole pyynnöistäni huolimatta kertonut, miten ja ksoka olet PH saanut, lapsikasteessa sitä ei tietenkään voida saada, se on ajatuksenakin mieletön väite, Raamatun valossa!RitariOlevaisen raamatullista tekstiä tulee laittaa julkisuuteen
enemmänkin:
"Mutta aina puhutaan kielillä jos kerran täytyään Pyhällä Hengellä, sen Raamattu opettaa selvästi. "
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1317182Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142559Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2641230- 1001019
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942161947En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137900Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih71897Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79774Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13733Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18711