ennen kuin tekee päätöksen laittaa lapsi Steiner-kouluun. Hyvin paljon oleellisen tärkeää tietoa, mukana myös lähdeviitteet.
http://homepage.mac.com/nonlevitating/one.html
ENTISEN OPPILAAN ARTIKKELI
12
2408
Vastaukset
- peruskoulun oppilas
Peruskoulussa minua opetti mm. kommunisti, uskovainen kirkolliskokouksen jäsen, ateisti ja pappi. Jokaisella heistä oli oma agendansa meidän lasten päänmenoksi.
Oma agendansa on myös tuon artikkelin kirjoittajalla, joka ei etsi totuutta vaan haluaa sensaatiota.
Samoja tunteita voi tavoitella vaikkapa lukemalla Seiskaa.- taivainen tietäjä
"Peruskoulussa minua opetti mm. kommunisti, uskovainen kirkolliskokouksen jäsen, ateisti ja pappi."
--- > Niin minuakin, kaikki yhdessä ja samassa persoonassa vieläpä. Siitä HUOLIMATTA (tai senkö VUOKSI?) läksin ystäväni vetämänä antroposofien föliin. Näin, koin ja kauhistuin.
Vähän samaan tapaan kuin em. artikkelin kirjoittaja, joka todella lähti etsimään totuutta vuosia sen jälkeen kun oli päättänyt Waldorf-koulunsa ha kun oli havainnut sanomalehtiuutisen skandaalista, joka oli tapahtunut Waldorf-koulussa.
Kunpa edes Seiska-lehti tarttuisi joskus suomalaisten steineristien edesottamuksiin...:-) - Mickey Mouse
Artikkelin/esseen kirjoittanut Roger Rowlings on lähettänyt tekstinsä, ennen kuin sen julkaisi, antroposofiystävänsä luettavaksi. Tämä hyväksyi sen totuudellisena.
Sen julkaisemisen jälkeen kirjoittaja sai runsaasti palautetta entisiltä steinerkouluaikaisilta luokkatovereiltaan. Palaute on kuin toiselta planeetalta, kun sitä vertaa sinun, peruskoulun käyneen, nokkavaan ja ylimieliseen tokaisuun. Vai mitä?
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720904579&sort=d&start=36889
Miksi antroposofiasta ja steinerkoulujen todellisesta luonteesta on niin mahdotonta keskustella asiallisesti?
PELÄTÄÄNKÖ NIIN KOVASTI KULISSIEN ROMAHTAMISTA JA VUOSIKYMMENIÄ KESTÄNEEN SALAILUN JA VALEHTELUN PALJASTUMISTA? - Kiitollinen tiedosta
Mickey Mouse kirjoitti:
Artikkelin/esseen kirjoittanut Roger Rowlings on lähettänyt tekstinsä, ennen kuin sen julkaisi, antroposofiystävänsä luettavaksi. Tämä hyväksyi sen totuudellisena.
Sen julkaisemisen jälkeen kirjoittaja sai runsaasti palautetta entisiltä steinerkouluaikaisilta luokkatovereiltaan. Palaute on kuin toiselta planeetalta, kun sitä vertaa sinun, peruskoulun käyneen, nokkavaan ja ylimieliseen tokaisuun. Vai mitä?
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720904579&sort=d&start=36889
Miksi antroposofiasta ja steinerkoulujen todellisesta luonteesta on niin mahdotonta keskustella asiallisesti?
PELÄTÄÄNKÖ NIIN KOVASTI KULISSIEN ROMAHTAMISTA JA VUOSIKYMMENIÄ KESTÄNEEN SALAILUN JA VALEHTELUN PALJASTUMISTA?Roger Rowlings jatkaa asialinjalla Steiner-kultin esittelyä:
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720917732&sort=d&start=36989
I. I belatedly realize that in posting the sources I researched for my
memoir, I might have seemed boastful. That was not my point. Others,
such as Peter, have done more extensive research; I certainly do not
claim to be in their league. But since c admonished me "If you want to
understand, do some research," I thought I should explain that actually
I have done quite a bit of research, and to show precisely what I meant.
(Of course, I've done a goodish amount of additional research since
publishing the memoir, in order to write additional essays and postings.
And our current discussion of the temperaments arises, at least in part,
from research I did into that very topic: See Humouresque.)
II. I know that Anthroposophists use many words in strange ways
("imagination," for example). So the following has limited value. Still,
it is suggestive.
Here are four dictionary definitions. Note that each one has distinctly
unsavory connotations. Would you want to accept any of these labels,
defined in these ways, for yourself or your child? In choosing to
utilize these labels, Anthroposophists inevitably tar children with at
least vague reflections of the actual, dictionary meanings of these
words.
Choleric: 1) bad-tempered or irritable, 2) (obs.) predominated by the
humor called choler.
Sanguine: 1) of the color of blood, 2) cheerfully optimistic, 3) (obs.)
influenced by a predominance of blood among the bodily humors, 4) (obs.)
florid or ruddy, 5) (obs.) bloody or bloodthirsty.
Melancholic: 1) Sad, gloomy, depressed, 2) causing sadness, depressing,
3) (obs.) predominated by the humor black bile.
Phlegmatic: 1) Having an unemotional, stolid, or apathetic disposition,
2) (obs.) predominated by the humor phlegm.
III. I've said that Steiner was, to a great extent, not an original
thinker. I've quoted, for instance, Nicholas Goodrick-Clarke “...Rudolf
Steiner..blended modern Theosophy with a Gnostic form of Christianity,
Rosicrucianism, and German Naturphilosophie.” The point is so
clear—especially Steiner's borrowings from Theosophy—that I probably
don't need to expatiate. (In any case, Peter would have far more to say
about this subject than I could.)
But more or less for fun, here's a brief survey of just a few of the
borrowed terms and concepts found in Steiner’s books.
-The War of All Against All: Steiner appropriated the term from Thomas
Hobbes, who coined it in DE CIVE (1651). He perverted Hobbes’ meaning,
however. Hobbes was a rationalist and materialist who famously wrote
"The universe is corporeal; all that is real is material, and what is
not material is not real." Hobbes’ war of all against all was the
natural state of savage humanity prior to the institution of civil
government.
-Karma is originally a Hindu concept.
-Reincarnation is a belief shared by Hindus, Jains, and Buddhists.
-Ahriman was introduced to the world by Zoroaster.
-Vulcan was originally the Roman god of fire.
-The legend of Atlantis began with Plato.
-Lemuria, or Mu, was an even more ancient lost continent, a notion
rooted in Polynesian lore.
-In classical mythology, Lucifer (or Phosphorus) was the morning star or
the herald of the dawn; Christians later adopted “Lucifer” as the name
for Satan as he was before man’s fall.
-Etheric bodies and astral bodies are Theosophical concepts.
-In occult tradition, the Akashic records are written on Akasha, or
astral light, which mediates clairvoyance.
-In western folklore, goblins are mischievous or malicious sprites.
-In the same folklore, gnomes are deformed goblins living underground
and guarding treasures.
[For much of this information, I am indebted to the ENCYCLOPEDIA
BRITANNICA at http://www.britannica.com.]
The Anthroposophical position on these borrowings is that there is truth
to be found in myths, legends, and all religions, and that Steiner
confirmed the truth of everything he said by using his clairvoyant
insight. The answer Thomas Hobbes and I might make is: Show me the ruins
of Atlantis. Show me a goblin. Show me the slightest bit of real
evidence for any of this. - Niih!
Kiitollinen tiedosta kirjoitti:
Roger Rowlings jatkaa asialinjalla Steiner-kultin esittelyä:
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720917732&sort=d&start=36989
I. I belatedly realize that in posting the sources I researched for my
memoir, I might have seemed boastful. That was not my point. Others,
such as Peter, have done more extensive research; I certainly do not
claim to be in their league. But since c admonished me "If you want to
understand, do some research," I thought I should explain that actually
I have done quite a bit of research, and to show precisely what I meant.
(Of course, I've done a goodish amount of additional research since
publishing the memoir, in order to write additional essays and postings.
And our current discussion of the temperaments arises, at least in part,
from research I did into that very topic: See Humouresque.)
II. I know that Anthroposophists use many words in strange ways
("imagination," for example). So the following has limited value. Still,
it is suggestive.
Here are four dictionary definitions. Note that each one has distinctly
unsavory connotations. Would you want to accept any of these labels,
defined in these ways, for yourself or your child? In choosing to
utilize these labels, Anthroposophists inevitably tar children with at
least vague reflections of the actual, dictionary meanings of these
words.
Choleric: 1) bad-tempered or irritable, 2) (obs.) predominated by the
humor called choler.
Sanguine: 1) of the color of blood, 2) cheerfully optimistic, 3) (obs.)
influenced by a predominance of blood among the bodily humors, 4) (obs.)
florid or ruddy, 5) (obs.) bloody or bloodthirsty.
Melancholic: 1) Sad, gloomy, depressed, 2) causing sadness, depressing,
3) (obs.) predominated by the humor black bile.
Phlegmatic: 1) Having an unemotional, stolid, or apathetic disposition,
2) (obs.) predominated by the humor phlegm.
III. I've said that Steiner was, to a great extent, not an original
thinker. I've quoted, for instance, Nicholas Goodrick-Clarke “...Rudolf
Steiner..blended modern Theosophy with a Gnostic form of Christianity,
Rosicrucianism, and German Naturphilosophie.” The point is so
clear—especially Steiner's borrowings from Theosophy—that I probably
don't need to expatiate. (In any case, Peter would have far more to say
about this subject than I could.)
But more or less for fun, here's a brief survey of just a few of the
borrowed terms and concepts found in Steiner’s books.
-The War of All Against All: Steiner appropriated the term from Thomas
Hobbes, who coined it in DE CIVE (1651). He perverted Hobbes’ meaning,
however. Hobbes was a rationalist and materialist who famously wrote
"The universe is corporeal; all that is real is material, and what is
not material is not real." Hobbes’ war of all against all was the
natural state of savage humanity prior to the institution of civil
government.
-Karma is originally a Hindu concept.
-Reincarnation is a belief shared by Hindus, Jains, and Buddhists.
-Ahriman was introduced to the world by Zoroaster.
-Vulcan was originally the Roman god of fire.
-The legend of Atlantis began with Plato.
-Lemuria, or Mu, was an even more ancient lost continent, a notion
rooted in Polynesian lore.
-In classical mythology, Lucifer (or Phosphorus) was the morning star or
the herald of the dawn; Christians later adopted “Lucifer” as the name
for Satan as he was before man’s fall.
-Etheric bodies and astral bodies are Theosophical concepts.
-In occult tradition, the Akashic records are written on Akasha, or
astral light, which mediates clairvoyance.
-In western folklore, goblins are mischievous or malicious sprites.
-In the same folklore, gnomes are deformed goblins living underground
and guarding treasures.
[For much of this information, I am indebted to the ENCYCLOPEDIA
BRITANNICA at http://www.britannica.com.]
The Anthroposophical position on these borrowings is that there is truth
to be found in myths, legends, and all religions, and that Steiner
confirmed the truth of everything he said by using his clairvoyant
insight. The answer Thomas Hobbes and I might make is: Show me the ruins
of Atlantis. Show me a goblin. Show me the slightest bit of real
evidence for any of this.Päätä ensin haluatko kritisoida Steineria vai onko sinulla jotain perusteltua sanottavaa Steinerkoulusta ja sen opetuksesta. Jatketaan sitten sen jälkeen.
Show me the ruins of Atlantis. Show me a goblin. Show me mysthic occultism. Show me the slightest bit of real evidence for any of this in workday teaching in finnish Steiner school, please.
-Where is the beef? - Claire
Niih! kirjoitti:
Päätä ensin haluatko kritisoida Steineria vai onko sinulla jotain perusteltua sanottavaa Steinerkoulusta ja sen opetuksesta. Jatketaan sitten sen jälkeen.
Show me the ruins of Atlantis. Show me a goblin. Show me mysthic occultism. Show me the slightest bit of real evidence for any of this in workday teaching in finnish Steiner school, please.
-Where is the beef?http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720936909&sort=d&start=37269
Tuossa katsaus amerikkalaisen steinerkoulun äidinkielenopetukseen. Pääpiirteittäin opetussisällöt ovat samanlaista kuin Suomessa, meillä uskonnollisiin kirjoihin tietenkin lisätään voimakkaasti suomalaiset kansantarut ja Kalevala kansallismielisenä, uskonnollisena merkkiteoksena. (Vrt. Steinerin ja P. Ervastin kirjoitukset Kalevalasta) - Niih!
Claire kirjoitti:
http://lists.topica.com/lists/waldorf-critics/read/message.html?mid=1720936909&sort=d&start=37269
Tuossa katsaus amerikkalaisen steinerkoulun äidinkielenopetukseen. Pääpiirteittäin opetussisällöt ovat samanlaista kuin Suomessa, meillä uskonnollisiin kirjoihin tietenkin lisätään voimakkaasti suomalaiset kansantarut ja Kalevala kansallismielisenä, uskonnollisena merkkiteoksena. (Vrt. Steinerin ja P. Ervastin kirjoitukset Kalevalasta)Voisitko vastata?
Näytä minulle Atlantiksen rauniot, peikot, mystinen okkultismi arkipäivän opetuksessa Helsingin Rudolf Steinerkoulussa.
-Olen käynyt 13 vuotta ko. koulua, jota myös lapseni käy eikä mitään yliluonnollista ole lakiin perustuvaan opetussuunnitelmaan (http://www.steinerkoulu.fi/koulupeda.htm) sisällytetty. Kalevala on Suomen kansallisrunokokoelma, ei sen kummempana sitä käsitelty. Tuon liittäminen uskonnollisuuteen kuullostaa omituiselta väitteeltä.
Mikä on pointtisi? - Claire
Niih! kirjoitti:
Voisitko vastata?
Näytä minulle Atlantiksen rauniot, peikot, mystinen okkultismi arkipäivän opetuksessa Helsingin Rudolf Steinerkoulussa.
-Olen käynyt 13 vuotta ko. koulua, jota myös lapseni käy eikä mitään yliluonnollista ole lakiin perustuvaan opetussuunnitelmaan (http://www.steinerkoulu.fi/koulupeda.htm) sisällytetty. Kalevala on Suomen kansallisrunokokoelma, ei sen kummempana sitä käsitelty. Tuon liittäminen uskonnollisuuteen kuullostaa omituiselta väitteeltä.
Mikä on pointtisi?jos ja kun ei ole perehtynyt antroposofiaan ja tiedä, miten antroposofisessa kirjallisuudessa ja antroposofien erilaisilla kursseilal ja yhteisöissä Steinerin okkulttisia näkyjä tulkitaan ja käytäntöön sovelletaan.
Ei sellaista tietämystä lapselta kukaan voi odottaakaan, mutta vanhemmilta pitää, silloin kun he tekevät lapsensa tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä. Ennen kaikkea avoimuutta ja rehellisyyttä (=uskallusta) pitää voida vaatia koulutuksen järjestäjältä, koko steinekoululiikkeeltä, niin että se informoi vanhempia koulujensa okkulttisesta lähetystehtävästä.
Väitän, että näin ei ole tehty, eikä tehdä.
Olen yksi meistä hirveän monista, joka on ikään kuin "unessa uinut" antroposofien vaikutuspiiriin, ja tunnistan itseni englantilaisen perheenäidin kirjoituksesta (ks. linkki ylhäällä olevan keskustelun avauksesta).
Kukaan ei varoittanut, kun ei kai tiennyt. Steinerkoulu oli meille valtavirtaa vastaan kulkeville jotakin uutta ja hienoa. Luulimme olevamme pelastamassa maailmaa...:-)
Steiner-liike on kuin vapaamuurariloosi: kivaa ja viatonta leikkiä essujen ja rituaalien kanssa, vahva yhteisöllisyyden tunne joka tukkii suut ulkopuolisia kohtaan. Antroposofiaan niin kuin vapaamuurarien oppeihin tutustutetaan steps by steps, sitä mukaa kuin sinun katsotaan olevan kyllin pehmeä ottamaan vastaan tietoa syvemmistä mysteereistä.
Monien kohdalla jokin sinänsä pieneltä vaikuttava tapahtuma riittää etsimään selityksia, miksi asiat ovat niin kuin ovat. Haetaan vastauksia lukemalla antroposofista kirjallisuutta, joka katkaisee aasin selän: miksei minulle kerrottu???
Monelle on ollut apua tästä sivustosta:
http://www.waldorfcritics.org/
En tiedä, onko Suomessa mitään tahoa, jolle olisi mahdollista kertoa hämmentävistä, usein traumaattisistakin, kokememuksistaan ja jolta voisi saada ammatillista tukea.Ehkä joku on hakenut tukea Uskontojen uhrien tuki ry:stä
http://www.uskontojenuhrientuki.fi
mutta en tiedä, millaiset sen resurssit ovat henkilökohtaisen tuen antamiseen. Ainakin ensi tietoa sivut tarjoavat antroposofista ja monista muista uususkonnollista liikkeistä.
Niih!: "Näytä minulle Atlantiksen rauniot, peikot, mystinen okkultismi arkipäivän opetuksessa Helsingin Rudolf Steinerkoulussa."
En tunne Helsingin koulua, muita steinerkouluja kyllä monien tapausselostusten kautta ja yhden omien kokemusten ja havaintojen perusteella. Väitän, että kyllä se Atlantis, peikot, enkelit, tontut, gnoomit, sylfidit ym. luonnonhenget ovat tiiviisti mukana opetuksessa. Siellä Kuusitiellä, Jollaksen koulutuskeskuksesta puhumattakaan.
Sitä paitsi luin juuri hetki sitten kiinnostavan artikkelin, jossa kuvataan erään kanadalaisen kirjailijan käsityksiä siitä, millaisia UUSIA suhteita noilla luonnonhengillä on tämän päivän ihmiseen.
Ennen kuin vähättelet enempää Kalevalan ja muiden kansantarujen antro-uskonnollosen viitekehyksen esiintymistä steinerkouluissa, lue, miten esimerkiksi Steiner ja Pekka Ervast ovat niitä tulkinneet. Sitä paitsi olen lukenut aivan viime vuosilta uutta antroposofista kirjallisuutta kansallishengestä.
Grimmin sadut ovat myös vanhan alkemistisen viisauden siirtäjinä aika mainioita...:-)
Mutta mistäs sen lapset tietäisivät. Tärkeintä on, että meemit siirtyvät sukupolvelta toiselle, ja ne ovat ne harvat ja valitut, jotka suuressa viisaudessaan ja hereisyydessään suljettujen ovien takana temppeleissään niillä "leikkivät". - Niih!
Claire kirjoitti:
jos ja kun ei ole perehtynyt antroposofiaan ja tiedä, miten antroposofisessa kirjallisuudessa ja antroposofien erilaisilla kursseilal ja yhteisöissä Steinerin okkulttisia näkyjä tulkitaan ja käytäntöön sovelletaan.
Ei sellaista tietämystä lapselta kukaan voi odottaakaan, mutta vanhemmilta pitää, silloin kun he tekevät lapsensa tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä. Ennen kaikkea avoimuutta ja rehellisyyttä (=uskallusta) pitää voida vaatia koulutuksen järjestäjältä, koko steinekoululiikkeeltä, niin että se informoi vanhempia koulujensa okkulttisesta lähetystehtävästä.
Väitän, että näin ei ole tehty, eikä tehdä.
Olen yksi meistä hirveän monista, joka on ikään kuin "unessa uinut" antroposofien vaikutuspiiriin, ja tunnistan itseni englantilaisen perheenäidin kirjoituksesta (ks. linkki ylhäällä olevan keskustelun avauksesta).
Kukaan ei varoittanut, kun ei kai tiennyt. Steinerkoulu oli meille valtavirtaa vastaan kulkeville jotakin uutta ja hienoa. Luulimme olevamme pelastamassa maailmaa...:-)
Steiner-liike on kuin vapaamuurariloosi: kivaa ja viatonta leikkiä essujen ja rituaalien kanssa, vahva yhteisöllisyyden tunne joka tukkii suut ulkopuolisia kohtaan. Antroposofiaan niin kuin vapaamuurarien oppeihin tutustutetaan steps by steps, sitä mukaa kuin sinun katsotaan olevan kyllin pehmeä ottamaan vastaan tietoa syvemmistä mysteereistä.
Monien kohdalla jokin sinänsä pieneltä vaikuttava tapahtuma riittää etsimään selityksia, miksi asiat ovat niin kuin ovat. Haetaan vastauksia lukemalla antroposofista kirjallisuutta, joka katkaisee aasin selän: miksei minulle kerrottu???
Monelle on ollut apua tästä sivustosta:
http://www.waldorfcritics.org/
En tiedä, onko Suomessa mitään tahoa, jolle olisi mahdollista kertoa hämmentävistä, usein traumaattisistakin, kokememuksistaan ja jolta voisi saada ammatillista tukea.Ehkä joku on hakenut tukea Uskontojen uhrien tuki ry:stä
http://www.uskontojenuhrientuki.fi
mutta en tiedä, millaiset sen resurssit ovat henkilökohtaisen tuen antamiseen. Ainakin ensi tietoa sivut tarjoavat antroposofista ja monista muista uususkonnollista liikkeistä.
Niih!: "Näytä minulle Atlantiksen rauniot, peikot, mystinen okkultismi arkipäivän opetuksessa Helsingin Rudolf Steinerkoulussa."
En tunne Helsingin koulua, muita steinerkouluja kyllä monien tapausselostusten kautta ja yhden omien kokemusten ja havaintojen perusteella. Väitän, että kyllä se Atlantis, peikot, enkelit, tontut, gnoomit, sylfidit ym. luonnonhenget ovat tiiviisti mukana opetuksessa. Siellä Kuusitiellä, Jollaksen koulutuskeskuksesta puhumattakaan.
Sitä paitsi luin juuri hetki sitten kiinnostavan artikkelin, jossa kuvataan erään kanadalaisen kirjailijan käsityksiä siitä, millaisia UUSIA suhteita noilla luonnonhengillä on tämän päivän ihmiseen.
Ennen kuin vähättelet enempää Kalevalan ja muiden kansantarujen antro-uskonnollosen viitekehyksen esiintymistä steinerkouluissa, lue, miten esimerkiksi Steiner ja Pekka Ervast ovat niitä tulkinneet. Sitä paitsi olen lukenut aivan viime vuosilta uutta antroposofista kirjallisuutta kansallishengestä.
Grimmin sadut ovat myös vanhan alkemistisen viisauden siirtäjinä aika mainioita...:-)
Mutta mistäs sen lapset tietäisivät. Tärkeintä on, että meemit siirtyvät sukupolvelta toiselle, ja ne ovat ne harvat ja valitut, jotka suuressa viisaudessaan ja hereisyydessään suljettujen ovien takana temppeleissään niillä "leikkivät".Claire hyvä, ’maailman pelastaminen’ kouluttamalla lapsia Steinerkoulussa tai missään muussakaan koulussa on lähtökohtana aivan älytön. Ymmärrän kauniin ajatuksesi ja sitten sen pirstoutumisen kun ei Steinerkoulu vastannut suuria odotuksiasi. Olet luonnollisesti huomattavan tuohtunut ja haluat pelastaa meidät muutkin kohtaloltasi. Et kuvaa mikä varsinaisesti on ollut ongelma opetuksessa vaan keskityt lähinnä sen taustalla olevan Rudolf Steinerin ja antroposofian pahaan ja turmiolliseen vaikutukseen. ’Se’ on olemassa kaikkialla ja kaiken takana mutta käytännön esimerkkiä viasta, joka ei esiinny muiden koulujen opetuksessa, et ole vielä esittänyt. -Ei kyllä kukaan muukaan.
’Antroposofiaan niin kuin vapaamuurarien oppeihin tutustutetaan steps by steps, sitä mukaa kuin sinun katsotaan olevan kyllin pehmeä ottamaan vastaan tietoa syvemmistä mysteereistä.’
Helsingin Rudolf Steiner –koulussa vanhemmilleni ei ole esitetty mysteerejä sen enempää kuin minullekaan.
En tiedä, onko Suomessa mitään tahoa, jolle olisi mahdollista kertoa hämmentävistä, usein traumaattisistakin, kokememuksistaan ja jolta voisi saada ammatillista tukea. Ehkä joku on hakenut tukea Uskontojen uhrien tuki ry:stä http://www.uskontojenuhrientuki.fi
On erinomaista, että on olemassa tuollainen instanssi kuin Uskontojen uhrien tuki. Jotenkin kuulostaa siltä , että Steinerkouluun pettyneet ihmiset ovat alun perin jollakin tapaa ’uskonnollisesti virittyneitä’ kun Steinerin muinaiset höpötykset sitten alkavat, jostain syystä, merkitä ja oma uskonnollinen maailman kuva alkaa järkkyä, joka taas meille tavallisille tallaajille ei merkitse koska sitä höpötystä ei opeteta koulussa. Ja jos Steinerkoulussa roskaa opetetaisiin, minä ainakin tekisin ilmoituksen koulutarkastajalle opetushallitukseen. En näe mitään perusteltua syytä miksi näin ei meneteltäisi.
En tunne Helsingin koulua, muita steinerkouluja kyllä monien tapausselostusten kautta ja yhden omien kokemusten ja havaintojen perusteella. Väitän, että kyllä se Atlantis, peikot, enkelit, tontut, gnoomit, sylfidit ym. luonnonhenget ovat tiiviisti mukana opetuksessa. Siellä Kuusitiellä, Jollaksen koulutuskeskuksesta puhumattakaan.
Älä, kiltti, väitä asiaa jota et tiedä varmaksi. Pidetään keskustelu asiallisena, jookos? Enkelit ja tontut kuuluvat jouluun Lehtikuusentiellä aivan kuten peruskoulussakin. Taas kerran, minulle ei koskaan/ikinä ole opetettu mitään Atlantiksesta tms. eikä muista satuolennoista. Sadut olivat satuja ja niitä oli kiva kuunnella. En tunne kärsineeni saduista.
Sitä paitsi luin juuri hetki sitten kiinnostavan artikkelin, jossa kuvataan erään kanadalaisen kirjailijan käsityksiä siitä, millaisia UUSIA suhteita noilla luonnonhengillä on tämän päivän ihmiseen.
Tätä en ymmärrä kun ’luonnonhengistä’ en ole koskaan oppia saanut. Enkä ole edes kiinnostunut.
Mikä on kanadalaiskirjailijan käsitysten konteksti Steinerkoulun opetukseenSuomessa?
Ennen kuin vähättelet enempää Kalevalan ja muiden kansantarujen antro-uskonnollosen viitekehyksen esiintymistä steinerkouluissa, lue, miten esimerkiksi Steiner ja Pekka Ervast ovat niitä tulkinneet. Sitä paitsi olen lukenut aivan viime vuosilta uutta antroposofista kirjallisuutta kansallishengestä.
Minä otan vain kantaa Hgin Steinerkoulussa annettuun ja annettavaan opetukseen. En ole kiinnostunut Steinerin tai P. Ervastin mielipiteistä. Ja seison kokemani Kalevala –opetuksesta saadun kokemuksen takana. Kivoja runoja, siinä kaikki.
Huomaat varmasti, Claire, eron käsityksissämme Steinerkoulusta; siinä näköjään näkee mitä siinä haluaa näkevän. Minä näen siinä vain asiat hitaammin opettavan, taidepainoitteisen koulun, sellaisen olen myös itse käynyt, ilman okkultismia tai hokkuspokkusta. - Claire
Niih! kirjoitti:
Claire hyvä, ’maailman pelastaminen’ kouluttamalla lapsia Steinerkoulussa tai missään muussakaan koulussa on lähtökohtana aivan älytön. Ymmärrän kauniin ajatuksesi ja sitten sen pirstoutumisen kun ei Steinerkoulu vastannut suuria odotuksiasi. Olet luonnollisesti huomattavan tuohtunut ja haluat pelastaa meidät muutkin kohtaloltasi. Et kuvaa mikä varsinaisesti on ollut ongelma opetuksessa vaan keskityt lähinnä sen taustalla olevan Rudolf Steinerin ja antroposofian pahaan ja turmiolliseen vaikutukseen. ’Se’ on olemassa kaikkialla ja kaiken takana mutta käytännön esimerkkiä viasta, joka ei esiinny muiden koulujen opetuksessa, et ole vielä esittänyt. -Ei kyllä kukaan muukaan.
’Antroposofiaan niin kuin vapaamuurarien oppeihin tutustutetaan steps by steps, sitä mukaa kuin sinun katsotaan olevan kyllin pehmeä ottamaan vastaan tietoa syvemmistä mysteereistä.’
Helsingin Rudolf Steiner –koulussa vanhemmilleni ei ole esitetty mysteerejä sen enempää kuin minullekaan.
En tiedä, onko Suomessa mitään tahoa, jolle olisi mahdollista kertoa hämmentävistä, usein traumaattisistakin, kokememuksistaan ja jolta voisi saada ammatillista tukea. Ehkä joku on hakenut tukea Uskontojen uhrien tuki ry:stä http://www.uskontojenuhrientuki.fi
On erinomaista, että on olemassa tuollainen instanssi kuin Uskontojen uhrien tuki. Jotenkin kuulostaa siltä , että Steinerkouluun pettyneet ihmiset ovat alun perin jollakin tapaa ’uskonnollisesti virittyneitä’ kun Steinerin muinaiset höpötykset sitten alkavat, jostain syystä, merkitä ja oma uskonnollinen maailman kuva alkaa järkkyä, joka taas meille tavallisille tallaajille ei merkitse koska sitä höpötystä ei opeteta koulussa. Ja jos Steinerkoulussa roskaa opetetaisiin, minä ainakin tekisin ilmoituksen koulutarkastajalle opetushallitukseen. En näe mitään perusteltua syytä miksi näin ei meneteltäisi.
En tunne Helsingin koulua, muita steinerkouluja kyllä monien tapausselostusten kautta ja yhden omien kokemusten ja havaintojen perusteella. Väitän, että kyllä se Atlantis, peikot, enkelit, tontut, gnoomit, sylfidit ym. luonnonhenget ovat tiiviisti mukana opetuksessa. Siellä Kuusitiellä, Jollaksen koulutuskeskuksesta puhumattakaan.
Älä, kiltti, väitä asiaa jota et tiedä varmaksi. Pidetään keskustelu asiallisena, jookos? Enkelit ja tontut kuuluvat jouluun Lehtikuusentiellä aivan kuten peruskoulussakin. Taas kerran, minulle ei koskaan/ikinä ole opetettu mitään Atlantiksesta tms. eikä muista satuolennoista. Sadut olivat satuja ja niitä oli kiva kuunnella. En tunne kärsineeni saduista.
Sitä paitsi luin juuri hetki sitten kiinnostavan artikkelin, jossa kuvataan erään kanadalaisen kirjailijan käsityksiä siitä, millaisia UUSIA suhteita noilla luonnonhengillä on tämän päivän ihmiseen.
Tätä en ymmärrä kun ’luonnonhengistä’ en ole koskaan oppia saanut. Enkä ole edes kiinnostunut.
Mikä on kanadalaiskirjailijan käsitysten konteksti Steinerkoulun opetukseenSuomessa?
Ennen kuin vähättelet enempää Kalevalan ja muiden kansantarujen antro-uskonnollosen viitekehyksen esiintymistä steinerkouluissa, lue, miten esimerkiksi Steiner ja Pekka Ervast ovat niitä tulkinneet. Sitä paitsi olen lukenut aivan viime vuosilta uutta antroposofista kirjallisuutta kansallishengestä.
Minä otan vain kantaa Hgin Steinerkoulussa annettuun ja annettavaan opetukseen. En ole kiinnostunut Steinerin tai P. Ervastin mielipiteistä. Ja seison kokemani Kalevala –opetuksesta saadun kokemuksen takana. Kivoja runoja, siinä kaikki.
Huomaat varmasti, Claire, eron käsityksissämme Steinerkoulusta; siinä näköjään näkee mitä siinä haluaa näkevän. Minä näen siinä vain asiat hitaammin opettavan, taidepainoitteisen koulun, sellaisen olen myös itse käynyt, ilman okkultismia tai hokkuspokkusta."Claire hyvä, ’maailman pelastaminen’ kouluttamalla lapsia Steinerkoulussa tai missään muussakaan koulussa on lähtökohtana aivan älytön."
Niin on, älytön, mutta mikä sen koulun missio sitten oikeastaan on mielestäsi?
"Minä näen siinä vain asiat hitaammin opettavan, taidepainoitteisen koulun, sellaisen olen myös itse käynyt, ilman okkultismia tai hokkuspokkusta."
Et varmasti ole ainoa, ja onneksi kaikista oppilaista ei tule Mikaelin sotureita.:)
"Älä, kiltti, väitä asiaa jota et tiedä varmaksi. Pidetään keskustelu asiallisena, jookos? Enkelit ja tontut kuuluvat jouluun Lehtikuusentiellä aivan kuten peruskoulussakin. Taas kerran, minulle ei koskaan/ikinä ole opetettu mitään Atlantiksesta tms. eikä muista satuolennoista. Sadut olivat satuja ja niitä oli kiva kuunnella."
Sitä tässä vain en lakkaa ihmettelemästä, ettet mukamas ole koulusi jälkeen perehtynyt steinerpedagogiikan taustafilosofiaan. Sinuna tarkistaisin, miten paljon esitetyissä väitteissä on asiapohjaa.
Harjaantunut intuitioni kylläkin vihjaa, että tiedät enemmän kuin annat ymmärtääkään. Opiskeletko sinäkin Snellussa?:-)
"Steinerkouluun pettyneet ihmiset ovat alun perin jollakin tapaa ’uskonnollisesti virittyneitä’"
Tarkoitat kai yleisesti henkisesti tai hengellisesti virittyneitä? Saattaa pitää paikkansa. Paranormaaleista asioista, ns. "pehmeistä, luonnonmukaisista, puhtaista, kokonaisvaltaisista" (jatka sinä tätä mantraa!) elämän osa-alueista, astrologiasta ja anarkoekologiasta, Da Vinci -koodista yms yms trendikkäästä puuhastelusta kiinnostuneet ovat käsitykseni mukaan taipuvaisia luottamaan lapsensa steinerpedagogien haltuun. Osan taas tiedän erehtyneen steinervanhemmiksi, koska uskoivat steinerkoulun olevan kaukana uskonnoista. Nämä erehtyivät katkerasti, ja syystä tuntevat tulleensa petetyiksi.
Kerroit olevasi toisen polven steinerkoululainen. Sitä enemmän ihmettelen sinun "väittely"tapaasi.
"kun Steinerin muinaiset höpötykset sitten alkavat, jostain syystä, merkitä ja oma uskonnollinen maailman kuva alkaa järkkyä, joka taas meille tavallisille tallaajille ei merkitse koska sitä höpötystä ei opeteta koulussa."
Älä höpötä!
"En ole kiinnostunut Steinerin tai P. Ervastin mielipiteistä."
Miksi sitten vänkäät tällä palstalla? Jo nyt yleissivistykseen kuuluu tuntea, millaisena Steiner maailman näki ja millaiseksi hän sen haluaa kehittyvän. Steiner tiesi myös sinusta enemmän kuin arvaatkaan. Tutustu! Steinerinkin tarinat ovat vähintään hauskoja, kyberfantasiaa parhaimmillaan! - Claire
Claire kirjoitti:
"Claire hyvä, ’maailman pelastaminen’ kouluttamalla lapsia Steinerkoulussa tai missään muussakaan koulussa on lähtökohtana aivan älytön."
Niin on, älytön, mutta mikä sen koulun missio sitten oikeastaan on mielestäsi?
"Minä näen siinä vain asiat hitaammin opettavan, taidepainoitteisen koulun, sellaisen olen myös itse käynyt, ilman okkultismia tai hokkuspokkusta."
Et varmasti ole ainoa, ja onneksi kaikista oppilaista ei tule Mikaelin sotureita.:)
"Älä, kiltti, väitä asiaa jota et tiedä varmaksi. Pidetään keskustelu asiallisena, jookos? Enkelit ja tontut kuuluvat jouluun Lehtikuusentiellä aivan kuten peruskoulussakin. Taas kerran, minulle ei koskaan/ikinä ole opetettu mitään Atlantiksesta tms. eikä muista satuolennoista. Sadut olivat satuja ja niitä oli kiva kuunnella."
Sitä tässä vain en lakkaa ihmettelemästä, ettet mukamas ole koulusi jälkeen perehtynyt steinerpedagogiikan taustafilosofiaan. Sinuna tarkistaisin, miten paljon esitetyissä väitteissä on asiapohjaa.
Harjaantunut intuitioni kylläkin vihjaa, että tiedät enemmän kuin annat ymmärtääkään. Opiskeletko sinäkin Snellussa?:-)
"Steinerkouluun pettyneet ihmiset ovat alun perin jollakin tapaa ’uskonnollisesti virittyneitä’"
Tarkoitat kai yleisesti henkisesti tai hengellisesti virittyneitä? Saattaa pitää paikkansa. Paranormaaleista asioista, ns. "pehmeistä, luonnonmukaisista, puhtaista, kokonaisvaltaisista" (jatka sinä tätä mantraa!) elämän osa-alueista, astrologiasta ja anarkoekologiasta, Da Vinci -koodista yms yms trendikkäästä puuhastelusta kiinnostuneet ovat käsitykseni mukaan taipuvaisia luottamaan lapsensa steinerpedagogien haltuun. Osan taas tiedän erehtyneen steinervanhemmiksi, koska uskoivat steinerkoulun olevan kaukana uskonnoista. Nämä erehtyivät katkerasti, ja syystä tuntevat tulleensa petetyiksi.
Kerroit olevasi toisen polven steinerkoululainen. Sitä enemmän ihmettelen sinun "väittely"tapaasi.
"kun Steinerin muinaiset höpötykset sitten alkavat, jostain syystä, merkitä ja oma uskonnollinen maailman kuva alkaa järkkyä, joka taas meille tavallisille tallaajille ei merkitse koska sitä höpötystä ei opeteta koulussa."
Älä höpötä!
"En ole kiinnostunut Steinerin tai P. Ervastin mielipiteistä."
Miksi sitten vänkäät tällä palstalla? Jo nyt yleissivistykseen kuuluu tuntea, millaisena Steiner maailman näki ja millaiseksi hän sen haluaa kehittyvän. Steiner tiesi myös sinusta enemmän kuin arvaatkaan. Tutustu! Steinerinkin tarinat ovat vähintään hauskoja, kyberfantasiaa parhaimmillaan!"Kerroit olevasi toisen polven steinerkoululainen. Sitä enemmän ihmettelen sinun "väittely"tapaasi."
En halua mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta kirjoitat keski-ikäisen ja vuosikymmeniä Steiner-liikkeeseen osallistuneen varmuudella: eihän mikään, mitä ulkopuoliset kirjoittavat, puhuvat ja kokevat, missään nimessä ole totta!!!
Eikä se, mitä vahingossa on tullut kerrotuksi. Minulla on mehevä kooste näitä minulle suusta korvaani uskottuja steinerkoulusalaisuuksia, mutta jos kirjoittaisin niistä, minut leimattaisiin katkeraksi ja agressiiviseksi valehtelijaksi, ellei aivan paranoidiksi.
Senhän koki myös Vihreän langan keskustelupalstalle kirjoittanut toimittaja, jonka tekstiin löytyy linkki toisaalta. - Steinerkoulun käynyt
Niih! kirjoitti:
Claire hyvä, ’maailman pelastaminen’ kouluttamalla lapsia Steinerkoulussa tai missään muussakaan koulussa on lähtökohtana aivan älytön. Ymmärrän kauniin ajatuksesi ja sitten sen pirstoutumisen kun ei Steinerkoulu vastannut suuria odotuksiasi. Olet luonnollisesti huomattavan tuohtunut ja haluat pelastaa meidät muutkin kohtaloltasi. Et kuvaa mikä varsinaisesti on ollut ongelma opetuksessa vaan keskityt lähinnä sen taustalla olevan Rudolf Steinerin ja antroposofian pahaan ja turmiolliseen vaikutukseen. ’Se’ on olemassa kaikkialla ja kaiken takana mutta käytännön esimerkkiä viasta, joka ei esiinny muiden koulujen opetuksessa, et ole vielä esittänyt. -Ei kyllä kukaan muukaan.
’Antroposofiaan niin kuin vapaamuurarien oppeihin tutustutetaan steps by steps, sitä mukaa kuin sinun katsotaan olevan kyllin pehmeä ottamaan vastaan tietoa syvemmistä mysteereistä.’
Helsingin Rudolf Steiner –koulussa vanhemmilleni ei ole esitetty mysteerejä sen enempää kuin minullekaan.
En tiedä, onko Suomessa mitään tahoa, jolle olisi mahdollista kertoa hämmentävistä, usein traumaattisistakin, kokememuksistaan ja jolta voisi saada ammatillista tukea. Ehkä joku on hakenut tukea Uskontojen uhrien tuki ry:stä http://www.uskontojenuhrientuki.fi
On erinomaista, että on olemassa tuollainen instanssi kuin Uskontojen uhrien tuki. Jotenkin kuulostaa siltä , että Steinerkouluun pettyneet ihmiset ovat alun perin jollakin tapaa ’uskonnollisesti virittyneitä’ kun Steinerin muinaiset höpötykset sitten alkavat, jostain syystä, merkitä ja oma uskonnollinen maailman kuva alkaa järkkyä, joka taas meille tavallisille tallaajille ei merkitse koska sitä höpötystä ei opeteta koulussa. Ja jos Steinerkoulussa roskaa opetetaisiin, minä ainakin tekisin ilmoituksen koulutarkastajalle opetushallitukseen. En näe mitään perusteltua syytä miksi näin ei meneteltäisi.
En tunne Helsingin koulua, muita steinerkouluja kyllä monien tapausselostusten kautta ja yhden omien kokemusten ja havaintojen perusteella. Väitän, että kyllä se Atlantis, peikot, enkelit, tontut, gnoomit, sylfidit ym. luonnonhenget ovat tiiviisti mukana opetuksessa. Siellä Kuusitiellä, Jollaksen koulutuskeskuksesta puhumattakaan.
Älä, kiltti, väitä asiaa jota et tiedä varmaksi. Pidetään keskustelu asiallisena, jookos? Enkelit ja tontut kuuluvat jouluun Lehtikuusentiellä aivan kuten peruskoulussakin. Taas kerran, minulle ei koskaan/ikinä ole opetettu mitään Atlantiksesta tms. eikä muista satuolennoista. Sadut olivat satuja ja niitä oli kiva kuunnella. En tunne kärsineeni saduista.
Sitä paitsi luin juuri hetki sitten kiinnostavan artikkelin, jossa kuvataan erään kanadalaisen kirjailijan käsityksiä siitä, millaisia UUSIA suhteita noilla luonnonhengillä on tämän päivän ihmiseen.
Tätä en ymmärrä kun ’luonnonhengistä’ en ole koskaan oppia saanut. Enkä ole edes kiinnostunut.
Mikä on kanadalaiskirjailijan käsitysten konteksti Steinerkoulun opetukseenSuomessa?
Ennen kuin vähättelet enempää Kalevalan ja muiden kansantarujen antro-uskonnollosen viitekehyksen esiintymistä steinerkouluissa, lue, miten esimerkiksi Steiner ja Pekka Ervast ovat niitä tulkinneet. Sitä paitsi olen lukenut aivan viime vuosilta uutta antroposofista kirjallisuutta kansallishengestä.
Minä otan vain kantaa Hgin Steinerkoulussa annettuun ja annettavaan opetukseen. En ole kiinnostunut Steinerin tai P. Ervastin mielipiteistä. Ja seison kokemani Kalevala –opetuksesta saadun kokemuksen takana. Kivoja runoja, siinä kaikki.
Huomaat varmasti, Claire, eron käsityksissämme Steinerkoulusta; siinä näköjään näkee mitä siinä haluaa näkevän. Minä näen siinä vain asiat hitaammin opettavan, taidepainoitteisen koulun, sellaisen olen myös itse käynyt, ilman okkultismia tai hokkuspokkusta.Aika mielenkiintoista kyllä, mutta olen keskustellut asioista myös erään eläkkeelle jääneen koulutarkastajan kanssa. Hänen mielipide oli selvä. Jos hän saisi päättää, niin steinerkoulut lakkautettaisiin. Koulutarkastaja oli havainnut steinerkoulussa monia samoja epäkohtia, kuin mihin itse kiinnitin huomiota steinerkoulussa opiskellessani. Valitettavasti epäkohtia on vaikea näyttää toteen. Steinerkouluilla on lähinnä poliittisista syistä mahdollisuus valtionapuun. Onneksi tulemme vielä näkemään sen ajan, jolloin valtionapu kyseiseltä huuhaakoululta lakkaa. Steinerkoulun käyneenä oppilaana voin kuitenkin sanoa, että opetushallituksen tehtävä valvoa steinerkoulua, on lähes mahdoton. Painettuja kirjoja ei ole, ja lähinnä opettaja kertoo asiat suullisesti tunnilla. Vihkoon piirretään vain kuvia taruista. Antroposofiaan vihkiytymättömälle tarkastajalle niistä tuskin aukeaa mitään hälyttävää.
Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, jos jotkut vanhemmat haluavat tietoisesti laittaa jälkikasvunsa uskonnollisen liikkeen kouluun. Mielestäni se on vastemielistä ja moraalitonta, jos katsomuksellista koulua markkinoidaan eri uskontokuntaan kuuluville ihmisille virheellisin perustein. Näin kävi omalla kohdallani. Steinerkoulun edustamat uskomukset ja maailmankatomus eivät millään tavoin vastaa evankelisluterilaista maailmankatsomusta. Itse asiassa ne ovat luonnonhenkineen ja sielunvaelluksineen paljon kauempana siitä, kuin vaikkapa mormonien tai jehovantodistajien opit. Steinerkoulussa mielestäni myydään vanhemmille eri tuote, kuin mitä markkinoinnilla annetaan ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768