Hei,
Pääsen psykologin tekemiin soveltuvuustesteihin ensi viikolla. En ole aikaisemmin sellaisissa ollut, mutta mahdollinen uusi työnantaja testaa hakijat.
Oletan, että testissä on tehtäviä tyyliin "miten kuvio jatkuu", "mikä ei kuulu joukkoon" yms.
Kirjastosta lainasin kirjan, jossa oli vastaavia tehtäviä. Kyllähän tehtävät kotona ratkoo, mutta mietinkin nyt, mitä ne testissä odottavat?
Onko parempi, että ratkon mahdollisimman monta tehtävää oikein hitaasti ja rauhallisesti oikein, vaikka sitten jäisi monta tehtävää ajan loppumisen vuoksi ratkomatta?
Vai onko parempi, että yritän vaikka osittain hutiloidenkin selvitä kaikista tehtävistä mahdollisimman nopeasti tai sitten annetussa määräajassa?
Mitä ne noissa testeissä katsovat, kertooko hidas mutta oikein ratkova jostain, että "olet huolellinen" vai se, että huitaisee kaikki tehtävät ennätysajassa, eikä jää pohtimaan epäselviä kohtia että "olet husvotti" tai "dynaaminen, ei pikkuseikkoihin juuttuva".
Vastatkaa joku, jolla on kokemusta testaamisesta. Ja muitakin vinkkejä testeihin voi antaa. En ole kuten sanottu, koskaan sellaisissa ollut ja voi olla että jo pelkkä jännitys pilaa mahdollisuuteni.
Kiitos.
Soveltuvuustestit
10
3168
Vastaukset
- nicenice
Hei.
Vinkkejä: Ole vain oma itsesi, se riittää. Riippuu myös minkälaiseen paikkaan olet hakemassa: onko parempi tehdä hitaasti ja järjestelmällisesti vai nopeasti mahdollisimman paljon (ja virheen mahdollisuus kasvaa). Yksi asia mitä ainakin testataan, on se miten reagoit stressiin. Helkkarinmoinen tehtävä lätkäistään eteen, ja aikaa annetaan esim vartti. Jos menet lukkoon ja alat sähläämään, et saa mitään aikaiseksi.
Muidenkin kommentteja olisi mukava kuulla näistä niin paljon puhutuista testeistä.- työnhakijan
persoona ja työskentelytapa tulee esiin. Huijata ei voi, vaan joku tehtävä kuitenkin paljastaa millainen oikeasti olet.
Et voi myöskään tietää mitä työnantaja oikeasti hakee ja yrittää mukauttaa omaa persoonaasi sen mukaiseksi. Jos olet tarkka ja huolellinen mutta samalla hieman hidas, voi se sopia johonkin firmaan, mutta joissain työtehtävissä tarvitaan sekä nopeutta että tarkkuutta ja sellainen ihminen vie voiton. Jos et ole luonteeltasi tuo viimeksi mainittu, ja rupeat hosumaan, niin peli on varmasti menetetty.
Sama on sosiaalisuuden kanssa, eli miten tulisit sopimaan tiettyyn työyhteisöön. Eli kuten edellinen kirjoittaja totesi, et voi olla kuin oma itsesi, ja jos luonne ei sovi tiettyyn ympäristöön niin sitten ei.
Itse olen ollut useamman kerran testattavana, ja sen voin sanoa, että testin jälkeen takki on tosi tyhjä kun koko päivän on aivot höyryten ratkonut mitä ihmeellisimpiä tehtäviä. Etukäteen ei voi myöskään valmistua mitenkään. Yritä nukkua hyvin edellinen yö, vaikka unilääkkeellä jos ei muuten. Väsyneenä homma menee taatusti pieleen. Ei muuta kuin tsemppiä...
- kivaa on
eli testeissä usein on monia osioita.
Näillä kuvio ja matemaattisilla testeillä mitataan "nokkeluutta" ja jossain määrin älykkyttä. Eli jos teet huolellisesti ja oikein vain muutaman tehtävän saattaa tulkinta olla, että olet esim. logiikaltasi keskitasoa tms. sama tulos kyllä tulisi vaikka tekisit kaikki tehtävät, joista suurin osa väärin - eli vain oikein vastattujen määrä lopulta ratkaisee. Eli tee mitä kykenet annetussa aikalimitissä.
Sitten on vapaamuotoisempia kyssäreitä ilman aikarajaa tyyliin "haluaisin olla kukkakauppias" ja vastaus joko ei tai kyllä.
Lisäksi päivään kuuluu henkilökohtaisia haastatteluja, mahdollisia ryhmätöitä muiden testattavien kanssa ( ehkä myös engalnniksi ja ruotsiksi ) katsotaan esim kuka ottaa ohjat käsiinsä.
Parhaiten selviää olemalla oma itsensä, eikä testeissä juurikaan kannata eikä voi huijata. - kata78
minäkin olen testeissä ollut useamman kerran, mutta olen muiden vastaajien kanssa useammassa kohdassa eri mieltä.
ensinnäkin, testeissä VOI huijata (eri asia on, kannattaako se...). kuka tahansa normaalilla tunneälyllä varustettu ihminen voi "päättää" olla tänään vaikka superempaattinen ja sosiaalinen tyyppi, vaikka ei ehkä oikeasti olekaan, ja vastailla kaikkiin kyssäreihin sen mukaan. itsekin olen saanut ihan eri tuloksia sen mukaan, olenko vastannut omana itsenäni vai "tuunannut" itseäni hieman ;o)
toiseksi, miten niin työntekijä ei voi tietää, millaista tyyppiä työnantaja hakee? ei tietenkään täysin, mutta kyllähän jo se haettu paikka kertoo, mitä kaivataan. ad:n ihanneprofiili on ihan eri kuin kirjanpitäjän...
vielä, testejä on yhtä paljon erilaisia kuin testaajia. sanaselityksiä, salakirjoitusten ratkaisua, piirtämistä, matemaattisia tehtäviä jne. you name it. eikä niihin juurikaan saavuta etua harjoittelemalla mielestäni. lue ja kuuntele vain ohjeet tarkasti.
ihmettelen myös, kuinka ihmiset sanovat aina, kuinka koepäivän jälkeen takki on tyhjä ja pää myös. onhan siellä aikarajoja, mutta en itse ole kokenut niitä stressaaviksi (ehkä olen oikeassa elämässä tottunut liikaankin stressiin...;). ja olen itse saanut homman aina valmiiksi reippaasti etuajassa. viimeksikin kaikki aikarajoitetut sekä muut annetut tehtävät oli tehty jo yhden maissa, ja loppupäivän pyörittelin peukaloitani kunnes pääsin 2 haastatteluuni iltapäivällä. ihmettelin, miten muut saivat aikaa niin kamalasti kulumaan. ja tulokseni ovat olleet aina viiteryhmään verrattuna yläkvartaalissa (tämä ei ole kehu vaan fakta, jolla todistan, etten vain hutaise menemään).
no, meitä on moneksi.- aika
epeli oot. Olet kuin kameleontti, valehtelet minkä ennätät, hoitelet hommelit suit sait, etkä edes stressaa mistään. Varsinainen suhari tunnut olevan. Omaatko kenties jakautuneet persoonallisuuden...
- kata78
aika kirjoitti:
epeli oot. Olet kuin kameleontti, valehtelet minkä ennätät, hoitelet hommelit suit sait, etkä edes stressaa mistään. Varsinainen suhari tunnut olevan. Omaatko kenties jakautuneet persoonallisuuden...
jakaantunut persoonallisuus selittäisi tosiaan aika monta asiaa... hmmm ;o)
- testeissä
Heippa,
Nyt on testit testattu ja tulokset tosin vielä kuulematta. Kerron tässä nyt kuitenkin, millaisia ne testit olivat, kun aihe taitaa monelle olla vieras. Niin oli itsellenikin, ennen kuin niissä olin.
Systeemi oli sellainen, että aluksi joimme kahvia ja juttelimme muka niitä näitä. Testaaja ilmoittikin sitten hetken päästä, että "tässä hän tutkii samalla, miten reagoin ja millainen kuuntelu/keskustelutyyli minulla on". Eli se oli jo osa 1.
Sitten tehtiin hahmotustehtäviä, piti laittaa kuvasarjoja oikeaan järjestykseen sarjakuvamaisesti.
Oli kuvasarja testi, jossa piti keksiä, mitä kyseiset henkilöt ajattelevat kussakin tilanteessa ja kirjoittaa ajatukset ylös.
Oli havainnetehtävä, mitä kuvasta puuttuu.
Oli ihan järkky toistotehtävä, jossa piti toistaa pitkiä numerosarjoja testaajan perässä joko samassa järjestyksessä kuin testaaja tai sitten käänteisesti. En oikein tiedä, mitä tässä testattiin, ainakin minä sekosin numeroissa.
Sitten oli yleisötietokysymyksiä pitkä liuta, tyyliin, kuka kirjoitti kalevalan. En tiedä tosin tässäkään, mitattiinko siinä yleisötietoa vai jotain muuta, esim, siedänkö stressiä.
Päässälaskutehtävät olivat myös aika hankalia, vaikka ei varmaan olisi ollut, jos kysymykset olisivat tulleet paperilla. Samalla otettiin kellolla aikaa, kauanko minulla menee laskemiseen.
Sitten oli palikkatehtäviä. jossa piti koota erinäköisiä kuvioita rakennuspalikoista. Aikaa otettiin taas.
Ja sitten lapuille laitettiin läheisten nimiä, oma nimi mukaan ja piti vertailla kahta henkilöä keskenään eri luonteeenpiirteiltä. Testaaja kirjasi ne ylös ja lopuksi piti valita, kuka kaikista henkilöstä on esimerkiksi "kaikista suorapuheisin". Sitten tietty verrattiin, että mihin itseni sijoitan ykköseksi...
Ja sellainen testi, jossa oli kahdeksan ruutua, jossa oli joku pieni osa valmiina, vaikka kiekura tai viiva. Sitä piti käyttää hyväksi itse piirtämässäään kuvassa. Kuva piti nimetä ja kun oli saanut testin tehtyä, löi testaaja saman testin uudelleen eteen, mutta nyt oli aikaraja, 5 min ja samaa ei saanut piirtää. En tiedä mitä siinä näkyi....
Ja sitten oli vielä sellaienen symbolitehtävä, jossa oli numeroille symboli ja niitä numeroiden symboleita piti piirtää epämääräisen numerosarjan alle ja samalla otettiin aikaa miten pitkälle ehdin.
Ja tietty keskusteluja, miten suhtaudun mihinkin ja lopuksi vielä itse itsestä kirjoitettu lomake, millainen itse kuvittelee olevansa.
Täiiaiset testit siis ja aikaa meni kuusi tuntia. Aika rankoilta tuntuivat.
terv. Alkuperäinen testeistä kysyjä.- Monta kertaa testattu
Olipas mielenkiintoiset testit sinulla :)!
Jäin miettimään, että millaista tehtävää ja mille alalle hait?
Omat testini ovat olleet aika lailla erilaiset (toki muutama samakin yksittäinen testi löytyi, mm. yleistietämystesti ja jatka kuviota-piirtämällä) - Töissä oleva
Monta kertaa testattu kirjoitti:
Olipas mielenkiintoiset testit sinulla :)!
Jäin miettimään, että millaista tehtävää ja mille alalle hait?
Omat testini ovat olleet aika lailla erilaiset (toki muutama samakin yksittäinen testi löytyi, mm. yleistietämystesti ja jatka kuviota-piirtämällä)Olen itse käynyt 15 v. aikana n 10 testissä.
Ei niissä testeissä ole oikeastaan niin väliä kuinka hyvin selviät niistä nokkeluus/nopeus tehtävistä. Tuskin kukaan on jäänyt valitsematta huonosti menneen osion takia. Jollakin niiden täytyy se päivä täyttää että saadaan testiin tilanneelta firmalta laskutettua päivän tunnit. On aika hurjaa ajatella kuinka paljon rahaa esim. firmat kuluttavat tähän "höpsismiin".
Testissä voi todella "huijata" esim. esittämällä vaikkapa sosiaalisempaa kuin onkaan.
Jotenkin on jäänyt kuva että testien tärkein tehtävä on opettaa työhakijat/tekijät asennoitumaan positiivisen innokaasti tulevaan työhön/firmaan. Jos olet testissä "tavallisen flegmaattisesti" niin se on ehkä pahin moka minkä voi tehdä. Koska nykyaikana sinun täytyy tajuta että työn tekeminen jossain tunnetussa firmassa on taivasosuuteen verrattavissa oleva etuoikeus josta sinun tulee muistaa olla tyytyväinen ja onnellinen vaikka työsi olisi todellisuudessa täyttä pas... Aika pelottava suuntaus toden totta.
- Kanipupu
Omat kokemukseni psykoista. Olen hakenut kahdesti samaan firmaan, ensimmäisellä kerralla entry tason kesätyöhön toisella kertaa vaativaan asiantuntija tehtävään. Kumpaakin hommaa varten jouduin psykoihin. ENtry hommaan minua ei suositeltu asiantuntija tehtävään suositeltiin. Kummallakin kerralla olin sitä mitä olin ja tulokset olivat melko identtiset vaikka välissä oli 7 vuotta.
Entry tason hommaan nähden olin liian itsenäinen ja kapinahenkinen kun olisi haluttu laumassa vaeltavaa lammasta - toiseen hommaan ominaisuuteni sitten sopivat täydellisesti.
Tosin, pääsin myös entyr tason hommaan vaikka psyko sitä ei suositellutkaan....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632