tärkeimmät efektit?

kitaralle????

mitkä ovat tärkeimmät efektit kitaralle?

meneekö (osto)järjestys näin?

1= kompressori/limitteri/gate
2= kaiku
3= chorus
4= särö
5= delay

17

2807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------------

      Ei kukaan ole määrittänyt ostojärjestystä, mutta wahwah kannattaa ostaa silloin kun on jo reilusti kokemusta soitosta, ettei setti mene siihen suuntaan että koko biisi on vain kornia polkemista ilman toimivaa melodiaa.

    • Vallankin...

      ...toi kompressori... Kolkyt vuotta oon jo soittanut ilman.

    • sakottaa

      jos ostat väärässä järjestyksessä

      mutta jos jotain järjestystä meinaa käyttää
      se voisi olla vaikka

      1.särö
      2.delay/kaiku
      3.chorus
      4.sustainer

    • mies vm 55

      koko efektiskaala läpikäytynä yleisesti ottaen tärkeimmät ovat kaiku ja delay

      • jorkka ylijäämä

        eikös kaiku ja delay o sama asia ???? TÄH???


      • sillä...
        jorkka ylijäämä kirjoitti:

        eikös kaiku ja delay o sama asia ???? TÄH???

        Kaiku kuulostaa kaiulta, delay taas samalta kun soittasit kitaraa kylppärissä.


      • ainakin mun mielestä
        sillä... kirjoitti:

        Kaiku kuulostaa kaiulta, delay taas samalta kun soittasit kitaraa kylppärissä.

        mun mielestä delay kuullostaa joltain vuoristokaiulta....miksi kaikki hokee että ois pakko olla kompura?eikai tuota tarvi missään?ainakaan komppaamisessa


      • mutta hyviä on oltava
        ainakin mun mielestä kirjoitti:

        mun mielestä delay kuullostaa joltain vuoristokaiulta....miksi kaikki hokee että ois pakko olla kompura?eikai tuota tarvi missään?ainakaan komppaamisessa

        nauhakaiku eli echo ja tremolo, ehkä reverbiä jos on tosi kuiva mesta.


      • varten...
        ainakin mun mielestä kirjoitti:

        mun mielestä delay kuullostaa joltain vuoristokaiulta....miksi kaikki hokee että ois pakko olla kompura?eikai tuota tarvi missään?ainakaan komppaamisessa

        ...jotka ei ilman osaa vetää tasaseen.


      • mmakine
        ainakin mun mielestä kirjoitti:

        mun mielestä delay kuullostaa joltain vuoristokaiulta....miksi kaikki hokee että ois pakko olla kompura?eikai tuota tarvi missään?ainakaan komppaamisessa

        Ja taas tulee eteen se kysymys miksi minä en ole koskaan oppinut käyttämään järkevästi minkäänlaista aikapohjaista efektiä. Olisi vissiin teininä pitänyt opetella soittamaan. No, toisaalta pääseepähän halvemmalla ja on vähemmän pedaaleita mihin sotkeutua.

        Kompuraa tulee käytettyä muutamaan eri asiaan:
        - Sillä voi tehdä erittäin tyylittömiä 80-lukusustaineja.
        - Sillä voi tehdä superkompressoidun "Mitä yhdestä särkyneestä sydämestä" -tyyppisen puhtaan komppisoundin joka sekin oli muotia 80-luvulla.
        - Sillä pystyy tasoittamaan kädetöntä räpellystä. Eihän sitä nyt osaava soittaja tarvitse tietenkään mutta esim. minua se auttaa vähän.

        Ja mitä efektien pakollisuuteen tulee, Tässä pari vertailukohtaa:

        Mick Mars, Mötley Crüe:
        http://guitargeek.com/rigview/269/

        Angus Young, AC/DC:
        http://guitargeek.com/rigview/312/

        Kummalla teidän mielestänne on paremmat soundit....


      • kaikki maailman
        varten... kirjoitti:

        ...jotka ei ilman osaa vetää tasaseen.

        huippukitaristit on tökeröitä,kun eivät osaa tasaiseen vetää...no voi vittu.et taida tietää koko kompressorin ideaa kun paskaa puhut


      • köhö-erkki
        jorkka ylijäämä kirjoitti:

        eikös kaiku ja delay o sama asia ???? TÄH???

        Jorkka:
        reverb = tilakaiku
        delay= viivekaiku

        Pääsääntöisesti asiallista tietoa oli kyllä nyt.

        Mä rokkaan ja rollaan ja jazzaan ja kaikkea
        => minun järjestys
        1. reverb (ellei vahvarissa ole siedettävää)
        2. säröpedaali (Digitech'n Distortion-Factory on mainio, useita särötyyppejä samassa vehkeessä)
        3. overdrive
        4. delay
        5. compressori
        6.chorus

        Ja osta alkupäässä halpa pikku luupperi, esim Boss Loop Station.
        Auttaa ihan kamalasti musiikin ymmärtämisessä soittajan kannalta ja kehittää timeä.
        Luupperi = voit äänittää pätkiä (pitkiäkin) ja soitella päälle.
        Ja vielä päälle ja vielä päälle.
        Bossissa on rumpukonekin (vähän köhö mutta pysyypä paremmin rytmissä).
        Hinta vähän alle 200 €.

        Paitsi jos vedät bändissä jo nyt, sit ei tarvi luupperia sparraajaksi.


    • mmakine

      Pitäisi nyt ensin saada selville minkä tyyppistä rytinää olisi tarkoitus soittaa.

      Säröstä on hyvä lähteä. Pitää vaan muistaa sitten että meillä suomeksi on särö ja niillä englanninkielisillä on overdrivea, distortionia, fuzzia ja tiesmitä. Eli niitä vempeleitä on sitten todella iso valikoima erilaisia. Vastausta kysymykseen "Mikä on hyvä särkijä" ei ole. Ovedrive sopii klassiseen rokkiin ja bluesrock-tyyppiseen juttuun. Distortion on metallimiesten perustyökalu. (korjatkaa jos olen väärässä!)

      Kaiku ja delay ovat minulle käytännössä tuntemattomia vempeleitä. Vahvistimen jousikaiku on ruuvattu neloselle ja se siitä. Asiantuntijat valaiskoot.

      Chorus on aivan uskomattoman hauska leikkikalu olohuonesoittoon ja pikku tutkimisella sitä alkaa löytää vähän sieltä sun täältä. Riippuu taas mitä aikoo soittaa mutta esim hevisoundeihin tekee kummasti laajuutta kun niihin lisää ihan vähän chorusta. Tositilanteessa choruksen kanssa kannattaa kuitenkin olla vähän varovaisempi, keikoilla se on usein pois päältä.

      Kompressorista olikin tässä samassa threadissa juttua jo. Minä olen löytänyt siitä jotain hyviä puolia mutta mikään pakkohankinta se ei tosiaan ole. Usein mukana vain varmuuden vuoksi.

      Minä lisään tuohon listaan vielä volumepedaalin jonka jyrkyys on säädettävä eli off-asento ei ole off vaan vähän hiljempaa. Kätevä putkivahvistimen kanssa, voi polkaista volumesta etuaseen säröytymisrajan yli. Varsinkin silloin jos käytössä on kompressori joka kumoaa kitaran volumepotikan vaikutuksen varsin tehokkaasti. Transistori/digitaalikoneen kanssa ei varmaankaan ihan yhtä kiva juttu.

      Efektien käytön kanssa pitää muistaa tosiaan olla liioittelematta. Usein tulee vastaan tilanne jolloin epämääräistä soundia saa parannettua kun polkee kaikki ledit lattialta sammuksiin.

      Minä harrastan halpoja ja huonosoundisia efektejä koska a) en osaa juurikaan soittaa ja b) käytän niitä pääasiassa vain kotona leikkiessä.

      Ibanez Blazer BL100 (se on semmoinen vanha kitara) -> Ibanez CS-5 kompressori -> Ibanez TS-5 overdrive -> Bespeco(!) volume -> Ibanez CH-5 Chorus -> Marshall JCM2000 DSL-201.

      Arvatkaapa onko levytukussa ollut joskus "Nyt kaksi yhden hinnalla!" -tarjous Ibanezin muovipedaaleista....

    • uberguitarpedalsrule

      Tää on vaikea kysymys, koska riippuu MELKO PALJON musatyylistä. Esim varmaan joku Matt Bellamy tarvii monta efektiä luomaan hienon soundinsa, mutta mites Angus Young? Niin että ei kompressoria metallimiehelle, eikä fuzzia funkmiehelle, tremolo sopii surf rock-rytmikitaraosuuksiin kun sen säätää oikeaan nopeuteen jne. Itse tarvisin näitä soittooni: Särö, Overdrive, Fuzz, Chorus, Flanger, Phaser, Wah. Ei olis kyllä käyttöä kaiulle eikä tremololle…

    • ..-

      Effektit on kitaristeille jotka ei osaa soittaa ilman. Todelliset kitaristin, (kuten Angus Young, Slash yms) pärjäävät ilman. Nohh, maksimissaan säröpedaali.

      • Fuusiomies

        Ei pidä paikkaansa että osaamattomat kitaristit vain käyttävät efektejä. Mitä parempi soittaja on sitä useampia efektejä sillä on usein käytössä eikä se käytä niitä kaikkia kokoajan. Efektien käyttö on taitolaji. Vaati taitoa ja tyylitajua käyttää tai vaihtoehtoisesti tyylitajua olla käyttämättä efektejä kun niiden paikka ei ole. Kyllä Slashkin on käyttänyt useampia efektejä kuin säröä mm. Octaveria, harmonizeria, delaytä, chorusta. Riippuu tyylistä ja biiseistä ja minkälaista soundia haluaa että onko tarpeen käyttää efektejä vai ei. Efektien käyttö ei todellakaan ole merkki huonosta soittotaidosta. Päinvastoin: Osaava efektien käyttö on osa soittotaitoa.


    • Fuusiomies

      Angus Youngilla ei ole soundissaan säröpedaalista tulevaa säröä. Hänen käyttämänsä särö on peräisin vahvistimesta Plexi Marsusta. Slashillä myös särö on vahvistinsäröä, mutta muita efektejä Slash - kuten yllä mainitsin - on käyttänyt vuosien varrella. Angus Younginkin soundissa saattaa olla ripaus reverbiä ja delaytä. Eli harva noista ammattisoittajistakaan on sellaisia jotka eivät koskaan käytä mitään efektejä. Esimerkiksi monet vanhemman polven soittajista käyttivät joko vahvistimen reverbiä tai nauhakaikua vaikka soundi usein kuulostikin pelkästään kitara vahvistin-pohjalta olevalta soundilta. Suomalaisista kitaristeista mm. sellaiset taitavat soittajat kuten Marzi Nyman, Varre Vartiainen, Jarmo Nikku, Jarmo Saari yms. käyttävät efektejä. Myös TV-ohjelmien housebändien kitaristeilla on lähes kaikilla iso kasa pedaaleita edessään ja myös käyttävät niitä tyylitajuisesti. Nämä em. suomalaissoittajat ovat kaikki todella kovanluokan ammattijätkiä ja silti käyttävät efektejä.

      Itse - vaikka harrastajasoittaja olenkin - en koe efektien käytön olevan sitä että yrittäisin peittää mokia yms. tai paikata puutteita soitossani. Käytän efektejä koska haluan tuoda erilaisia värejä soundeihini mm. särön käytöllä tai delayn tai reverbin (joskus eksoottisimmilla mausteilla kuten harmonizerilla yms.). Joskus en käytä kuin reverbiä maustamaan lisää vahvistinsoundia sekä siihen lisäksi hieman säröä tarvittaessa. Joskus taas kun tarve vaatii käytän useampia efektejä mutta efektien käytön määrää aina oikea tarve eikä se että pitäisi käyttää välttämättä efektejä. Monesti maustan soittoani vaihtamalla mikkiä keskimikistä tallamikkiin, muuttamalla soittotatsia, muuttamalla volyymiä jne. Otan säröt analogisista pedaaleista ja muut efektit multiefektistä. Pidän enemmän analogisesta säröstä sen lämpimän soundin vuoksi vaikka digitaalisistakin säröistä löytyy hyviä juttuja myös. Käytän soittotreenauksesta osan aikaa ihan oikeaan soittoon ja osan aikaa opettelen ruuvaamaan soundeja joka on - kuten yllä mainitsin - taitolaji. On todella hauskaa ruuvata soundeja ja yrittää jäljitellä jonkun idolin soundia ja luoda samalla jotakin omaa koska koskaan ei pysty yksi yhteen jäljittelemään toisen soundia (koska siinä on mukana paljon muutakin kuin laitteet) mutta hauskaa aina on soundeja luodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe