Feodaalilaitos?

fasdfasdfasdfasfd

Voisiko joku nyt yksiselitteisesti ja tarkasti selittää mitä tarkoitti feodalismi?
Oma käsitykseni on vain se että siinä hallitsijat jakoivat maansa aluetia linnan herroille, ja linnan herrat sitten keräsivät veroja linnaläänin alueen asukkailta, ja verorahoilla elätti itsensä sekä piti koossa sotajoukkoa. Oliso se näin?

Mutta siis miten kunkku hyötyi feodalismista? ja entä mistä linnan herrat saivat sotajoukkonsa? läänittivätkö linnan herratkin omia läänejään eteenpäin vai mitä täh häh????

7

2262

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nujasota

      Eikös järjestelmä muistuttanut kovasti nykyisin esilläollutta aluepuolustus järjestelmää.Talonpojat velvoitettiin ylläpitämään sotilaita ja hevosia,velvoite oli suuri rasite,puutteen ja kurjuuden keskellä.Talonpojat nousivat kapinaan järjestelmää vastaan,kapinaa kutsuttiin Nuijasodaksi.

    • Nuijasotalinkistä
    • Vaka Vanha

      Rooman valtakunnan kaaduttua ajautui länsi-eurooppa jonkinlaisen sekasorron kauteen.
      Raha poistui käytöstäja kaupunkien väki muutti takaisin maalle asumaan omavaraistaloudessa.

      Verot maksettiin tilojen tuotteina ja palveluksina, tämä synnytti foedalismin.

      Kuningas antoi alueita läänityksinä kannattajilleen, jotka sitten vuokrasivat tai läänittivät niitä sitten eteenpäin.
      Torpparit tekivät taksvärkkiä talonpojille, jotka pitivät ratsumiestä tais sotilasta kuninkaalle tai lääninherralle, joka sitten organisoi koko läänin tai maakunnan hallinnon ja puolustuksen, sekä verojen keräämisen.

      Yhteiskunta pyöri käytännössä melkein ilman käteistä rahaa, verot maksettiin tilojen tuotteilla ja palveluksina.

    • Ennen Wanhaan

      Fedoaalilaitos oli pyramidi. Huipulla kuningas omisti kaiken. Niimpä hänen piti myös huolehtia alueen puolustuksesta, verotuksesta ja hallinnasta. Tämä oli kallista, hankalaa ja vaati suuren henkilöstön ja tehokkaan viestiyhteys verkoston.

      Oli siis yksinkertaisempaa läänittää maat. Tässä oli useita hyötynäkökohtia kuninkaan kannalta. Ensinäkin hän sai vakiotulot tietyltä alueelta, muistuttaen nykyaikaisia pyramidihuijauksia tai vero-farmareita.

      Toisekseen hän sai varmennetun armeijan (jokainen vasalli antoi juhlallisen lupauksen X ritarista ja Y sotilaasta, jotka tämä varustaisi kuninkaalleen tarvittaessa) vailla suunnattomia resursseja, joita armeijan ylläpito vaati. Yleisesti ottaen pysyviä armeijoita ei juuri ollut vuosien 600 ja 1700 välissä. Se oli yksinkertaisesti liian kallista.

      Kolmanneksi, hänen oma asemansa oli turvattu. Vasallit eivät heiluttaneet venettä, koska heidän asemansa oli periaatteessa pienoiskuningaskunta, mutta oli riippuvainen kuninkaasta. Lisäksi vasallit noin yleisesti näkivät helpommaksi lisätä vaikutusvaltaansa ja varallisuuttaa juonittelemalla toisia vasalleja vastaan, jättäen yleensä kuninkaan kunnianhimonsa ulkopuolelle.

      Noin yleisellä tasolla voisi sanoa, että vasallijärjestelmät kasvoivat keskiajan alun kansanliikkeistä. Saksit, Normannit, Magyarit, Vandaalit ja Hunnit valloittivat suunnattomia alueita murentuvan Rooman Keisarikunnan alueista ja periaatteessa jakoivat maat kovimpien sotureiden ja johtajien kesken. Näin syntyi ylimysluokka, joka sitten hallitsi Eurooppaa seuraavat 1000 vuotta ollen jo taustaltaan valmiita elämään paikallisten ihmisten, eli myöhemmin maaorjien työllä.

      • feodaaliajalla kuninkaalla oli hyvin vähän valtaa ja vielä vähemmän rahaa. Valtaa käyttivät suuret lääninherrat. He saattoivat tukea kuningasta tai olla vastapuolella; feodaaliaika oli jatkuvaa pientä sodankäyntiä, kun lääninherrat vaihtoivat puolta. Esimerkki: satavuotisen sodan aikana Englannin kuningas oli Ranskan kuninkaan vasalli, koska hän omisti suuria läänityksiä Ranskan alueelta. Samanaikaisesti hän silti kävi sotaa Ranskaa vastaan.

        Jerusalemin kuningaskunnassa ristiretkien aikaan linnojen lääninherrat saattoivat olla liitossa muslimikaupunkien kanssa ja käydä sotaa toista Jerusalemin kuninkaan alaista lääninherraa vastaan. Ja niin edelleen.

        Feodalismin loppu tuli vasta, kun ratsastavat ritarit lakkasivat olemasta sodankäynnin perusta. Ritarin varusteet ja ratsu olivat niin kalliit, että niihin perustui läänityksen idea; kun niitä ei enää tarvittu, läänit voitiin purkaa. Kuninkaat saattoivat palkata palkka-armeijoita ja kukistaa kapinoivat vasallinsa. Vielä Ludvig XIV joutui sotimaan omia aatelisiaan vastaan.


      • Ennen Wanhaan
        sharyn kirjoitti:

        feodaaliajalla kuninkaalla oli hyvin vähän valtaa ja vielä vähemmän rahaa. Valtaa käyttivät suuret lääninherrat. He saattoivat tukea kuningasta tai olla vastapuolella; feodaaliaika oli jatkuvaa pientä sodankäyntiä, kun lääninherrat vaihtoivat puolta. Esimerkki: satavuotisen sodan aikana Englannin kuningas oli Ranskan kuninkaan vasalli, koska hän omisti suuria läänityksiä Ranskan alueelta. Samanaikaisesti hän silti kävi sotaa Ranskaa vastaan.

        Jerusalemin kuningaskunnassa ristiretkien aikaan linnojen lääninherrat saattoivat olla liitossa muslimikaupunkien kanssa ja käydä sotaa toista Jerusalemin kuninkaan alaista lääninherraa vastaan. Ja niin edelleen.

        Feodalismin loppu tuli vasta, kun ratsastavat ritarit lakkasivat olemasta sodankäynnin perusta. Ritarin varusteet ja ratsu olivat niin kalliit, että niihin perustui läänityksen idea; kun niitä ei enää tarvittu, läänit voitiin purkaa. Kuninkaat saattoivat palkata palkka-armeijoita ja kukistaa kapinoivat vasallinsa. Vielä Ludvig XIV joutui sotimaan omia aatelisiaan vastaan.

        Muuten hyvä, mutta käytät mielestäni ääriesimerkkejä todistellessasi katsantokantasi puolesta.

        Olet tietenkin oikeassa molemmista tapauksista, sekä Satavuotisesta sodasta, että Jerusalemista, mutta sinun on myönnettävä, etteivät tapaukset olleet aivan tavanomaisia.

        Esimerkiksi Edward III otti sen hatun, mikä milloinkin hänelle sopi: Englannin kuninkaan, oikeutetun perillisen Ranskan valtaistuimelle tai uskollisen vasallin. Opportunisti jos kuka.

        Ja Jerusalem. Jerusalem oli aika rauhaisa, kunnes joku sai päähänsä järjestää uuden ristiretken Euroopasta. Sitten homma aina menikin metsään, kun paikka taas hetken vilisi kuumaverisiä ristiretkeläisiä, paikallisten hallitsijoiden yrittäessä vain tulla toimeen muslimien kanssa.

        Kumpikaan noista esimerkeistä ei ole mielestäni hyvä esimerkki fedoaalijärjestelmän eduista (siis hallitsijoiden kannalta tietenkin). Ensinäkin kumpikin tapahtui verrattain myöhäisessä vaiheessa fedoaaliyhteiskunnan kannalta. Vuodesta 800 vuoteen 1300 on 500 vuotta, jolloin järjestelmä enemmän tai vähemmän toimi, kun taas vuodesta 1400 vuoteen 1600, jolloin järjestelmä alkoi tosissaan yskiä (määrätyssä määrin juuri ruudin takia, mutta uskoisin mustan surman olleen myös suuri osatekijä), aikaa kului vain 200 vuotta.

        Mitä taas tulee armeijoihin ja niiden hintoihin ratsumiesten, eli ritarien jälkeen, niin ei sovi unohtaa, että järjestelmä oli edelleen tietyiltä osin fedoaalinen: Suomessa esimerkiksi 30-vuotisen sodan aikana koottiin useita rykmenttejä, mutta vaikka kokoaminen oli kuninkaan käsky, hänen miehensä eivät suinkaan varustaneet näitä yksikköjä. Kuningas sen sijaan antoi lisenssin jollekin halukkaalle sijoittajalle, joka sitten maksoi rykmentin varustuksen, koulutuksen ja miehistön palkat. Vastalahjaksi hän sai pitää kaiken, mitä hänen yksikkönsä kantoi pois sotasaaliina (mm. niitä harvinaisia kirjoja, joita ruotsalaiset muutama vuosi sitten palauttelivat Itävallalle). Fedoaalinen järjestelmä oikeastaan katosi vasta 1800-luvun alussa. Armeijat olivat yksinkertaisesti liian kalliita, kunnes Napoleon onnistui turvautumaan Nationalismiin ja nostatti armeijan Ranskan nimissä, jolloin palkkaongelma katosi.


      • Ennen Wanhaan kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta käytät mielestäni ääriesimerkkejä todistellessasi katsantokantasi puolesta.

        Olet tietenkin oikeassa molemmista tapauksista, sekä Satavuotisesta sodasta, että Jerusalemista, mutta sinun on myönnettävä, etteivät tapaukset olleet aivan tavanomaisia.

        Esimerkiksi Edward III otti sen hatun, mikä milloinkin hänelle sopi: Englannin kuninkaan, oikeutetun perillisen Ranskan valtaistuimelle tai uskollisen vasallin. Opportunisti jos kuka.

        Ja Jerusalem. Jerusalem oli aika rauhaisa, kunnes joku sai päähänsä järjestää uuden ristiretken Euroopasta. Sitten homma aina menikin metsään, kun paikka taas hetken vilisi kuumaverisiä ristiretkeläisiä, paikallisten hallitsijoiden yrittäessä vain tulla toimeen muslimien kanssa.

        Kumpikaan noista esimerkeistä ei ole mielestäni hyvä esimerkki fedoaalijärjestelmän eduista (siis hallitsijoiden kannalta tietenkin). Ensinäkin kumpikin tapahtui verrattain myöhäisessä vaiheessa fedoaaliyhteiskunnan kannalta. Vuodesta 800 vuoteen 1300 on 500 vuotta, jolloin järjestelmä enemmän tai vähemmän toimi, kun taas vuodesta 1400 vuoteen 1600, jolloin järjestelmä alkoi tosissaan yskiä (määrätyssä määrin juuri ruudin takia, mutta uskoisin mustan surman olleen myös suuri osatekijä), aikaa kului vain 200 vuotta.

        Mitä taas tulee armeijoihin ja niiden hintoihin ratsumiesten, eli ritarien jälkeen, niin ei sovi unohtaa, että järjestelmä oli edelleen tietyiltä osin fedoaalinen: Suomessa esimerkiksi 30-vuotisen sodan aikana koottiin useita rykmenttejä, mutta vaikka kokoaminen oli kuninkaan käsky, hänen miehensä eivät suinkaan varustaneet näitä yksikköjä. Kuningas sen sijaan antoi lisenssin jollekin halukkaalle sijoittajalle, joka sitten maksoi rykmentin varustuksen, koulutuksen ja miehistön palkat. Vastalahjaksi hän sai pitää kaiken, mitä hänen yksikkönsä kantoi pois sotasaaliina (mm. niitä harvinaisia kirjoja, joita ruotsalaiset muutama vuosi sitten palauttelivat Itävallalle). Fedoaalinen järjestelmä oikeastaan katosi vasta 1800-luvun alussa. Armeijat olivat yksinkertaisesti liian kalliita, kunnes Napoleon onnistui turvautumaan Nationalismiin ja nostatti armeijan Ranskan nimissä, jolloin palkkaongelma katosi.

        ei enää ollut feodaalinen, vaan perustui pikemminkin liikemiesmäiseen yksityisyritteliäisyyteen. Toinen feodaalijärjestelmän tukijalka, uskollisuudenlupauksen antaminen, puuttui. Kuten aivan oikein sanoit, miesten kokoaminen tavallaan myytiin (kuten verojen periminen, tullien kanto ja moni muu).

        Uskollisuusvalan olisi pitänyt olla hyväksi kuninkaalle, mutta käytännössä se hajoitti, koska valaa ei vannottu kuninkaalle, vaan järjestelmässä ylempänä olevalle lääninherralle, Kuten mainitsitkin, jopa kunikaat valitsivat sen uskollisuuden, joka kulloinkin parhaiten sopi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1701
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1546
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1260
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe