En ole juurikaan seurannut Suomalaisia autolehtiä vaan lähinnä silloin tällöin lukenut kirjastossa jutun sieltä toisen täältä. Nyt auton oston myötä innostuin niin että meinaan tilata jonkun autolehden kotiin. Tuulilasi, TM ja Moottori taitaa olla ne vaihtoehdot? Missä noista on tasoikkaammat testit ja muut autojutut? Kaikki varmaan on puolueettomia ja ovat objektiivisia jutuissaan toisin kuin jotkut Saksalaiset joista olen kuullut huonoja arvioita. Kiitos avusta!
Suomalaiset autolehdet?
25
1166
Vastaukset
- -ammattimies-
siellä kirjastossa ja tee valintasi sen mukaan, minkä parhaaksi katsot. Minä hyvin vähän annan merkitystä muitten testeille; enemmänkin tutustun autojen havaittuihin heikkouksiin, että osaan välttää kyseistä merkkiä/mallia.
Tuulilasin jutut ovat aina olleet ns. syvältä ja poikettain.
Tarvitsetko muuten koko lehteä kun voit kirjastossakin lukea saman? Säästät rahaa vaikkapa auton ostoon kun et tilaa... - zz-top
Eri lehdillä on vähän eri mieltymykset. Tuulilasi on kiinnostuneempi rajuista rasseista, ei tila-autoista. Uutuuksien testaaminen menee niillä enempi moottoripuolen ja alustan pohtimiseen. Tilojen ja käytettävyyden testeissä taas perusautojen osalta TM on hyvä. Sitten TM:n talviajotesti on käyttökelpoinen.
Toisaalta on kyllä hyvä käydä vilkaisemassa toisenkin lehden testejä kirjastossa. Sitä varten ne kirjastot verorahoilla maksetaan.
Pitää kuitenkin muistaa se auton ihan oikea koeajo. Sen pitää olla riittävän pitkä ja sisältää kaupunkiajoa, liikennevaloja ja nopeaa maantieajoa, ei vain paria korttelia teollisuusalueella. Jos on lastenvaunut ja -istuin niin sinne mukaan. Maaliskuun räntäinen päivä on hyvä koeajolle, ei innostu autoista liikaa kuten toukokuussa. Ne itse koetut asiat, mitkä toinen lehti ohitti pienellä maininnalla korostuivat toisessa, ja toisinpäin. - ei siihen testejä tarvita
Katsot paperilta tekniset tiedot, luet intternetistä auton vioista, vertailet hankinta ja ylläpitohintoja, ja teet valintasi omien mieltymystesi perusteella.
Itse en jaksa innostua autolehtien mielipiteistä ajettavuudesta ja tiloista. Tärkeämpää on löytyykö ajoasento ja ajomukavuus. Tietenkin auton pitää vastata omia tarpeita, ja myös silmää miellyttävä ulkonäkö on plussaa. - ehdottomasti
Tilaa TM. Siinä on paljon muutakin asiaa kuin autoista. Ei autot ole koko elämä, lähelläkään.
- TT-Citikka
Tuulilasia, jos pidät ranskalaisista autoista - minun mielestäni. Lehdellä, joka sinänsä on täynnä asiantuntemusta, tuntuu olevan linja, että ranskalaisista autoista täytyy löytyä puutteita eivätkä ne saa oikeudenmukaista kohtelua (ks. esimerkiksi kymppitonni käytetyllä sarjaa: Xantia ja sitten seuraava Avensis). Sääli, koska muuten lehdessä on paljon asiaa ja hyödyllistä tietoa. Asenteellisuus vie vain voiton turhan usein - ainakin ranskalaisten autojen kohdalla.
- ex-ranskis
Aijai, nyt taitaa berlingomiestä syödä pahasti? Eiköhän esim. Tuulilasin Tapio Ketosella ole piitkä kokemus ja tietämys erimerkkisistä autoista. Minkäs sille voi jos k.o. Xanttu oli hankalasti korjattava vikapesä. Oma kokemus rajoittuu kahteen uutena 2000-luvulla ostamaani Citikkaan ja yhteen 80-luvun lopussa omistamaani uutena ostamaani Peugeotiin eikä neljättä ranskanpullaa talooni tule. Ranskalaisen inssin tekninen toteutus on todella omaperäinen ja epälooginen mm. huoltojen ja korjausten osalta, että hermot menee. Ja tekninen kestävyys surkeaa, vikaherkkyys suuri elektroniikassa ja sähkölaitteissa. Ainoa plussapuoli nykyranskiksissa on hyvä ruostesuojaus sekä ajettavuus pääosin.
- TT-Citikka
ex-ranskis kirjoitti:
Aijai, nyt taitaa berlingomiestä syödä pahasti? Eiköhän esim. Tuulilasin Tapio Ketosella ole piitkä kokemus ja tietämys erimerkkisistä autoista. Minkäs sille voi jos k.o. Xanttu oli hankalasti korjattava vikapesä. Oma kokemus rajoittuu kahteen uutena 2000-luvulla ostamaani Citikkaan ja yhteen 80-luvun lopussa omistamaani uutena ostamaani Peugeotiin eikä neljättä ranskanpullaa talooni tule. Ranskalaisen inssin tekninen toteutus on todella omaperäinen ja epälooginen mm. huoltojen ja korjausten osalta, että hermot menee. Ja tekninen kestävyys surkeaa, vikaherkkyys suuri elektroniikassa ja sähkölaitteissa. Ainoa plussapuoli nykyranskiksissa on hyvä ruostesuojaus sekä ajettavuus pääosin.
Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).
Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.
Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.
Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa. - dd-bimmer
TT-Citikka kirjoitti:
Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).
Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.
Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.
Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa.Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.
- TT-Citikka
dd-bimmer kirjoitti:
Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.
Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.
Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia... - Avensis oli
TT-Citikka kirjoitti:
Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).
Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.
Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.
Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa.Kyseinen avensishan oli joku yli 6 kk jobbariliikkeen pihalla seissut ns. kiertopalkinto, jossa oli juuri pitkän seisomisen johdosta jarrulevyt ruostuneet pilalle. Ko. autoahan ei oltu suostuttu edes ottamaan merkkiliikkeeseen myyntiin, vaan se oli pistetty todellakin johonkin jobbarille kiertoon.
- TT-Citikka
Avensis oli kirjoitti:
Kyseinen avensishan oli joku yli 6 kk jobbariliikkeen pihalla seissut ns. kiertopalkinto, jossa oli juuri pitkän seisomisen johdosta jarrulevyt ruostuneet pilalle. Ko. autoahan ei oltu suostuttu edes ottamaan merkkiliikkeeseen myyntiin, vaan se oli pistetty todellakin johonkin jobbarille kiertoon.
mutta autoa etsiessään TL:n miehet olivat joka tapauksessa hylänneet useampia anjoviksia ennen kyseisen auton ostoa.
- Anonyymi
dd-bimmer kirjoitti:
Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.
Olisiko jollakulla tietoa Ford Puma rally versiosta tai 2000 luvun molemmin puolin, no ehkä 2005 luvun versiota. 2007 Max. Olisi miell. laittaa vaikka , mm. Rally vers. Turvakaartt. Ja jotain semm. Hansu. Nimm.
- Anonyymi
TT-Citikka kirjoitti:
Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.
Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia...Aivan totta.
- Anonyymi
TT-Citikka kirjoitti:
Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.
Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia...Tuli kiire. Hapsut 240 Z Kuutonen. Hansu
- Tuulilasin
Nykyinen päätoimittaja Lauri Larmela on ehdottomasti pilannut entisen asiallisen autolehden. Larmela on vissiin jäänyt teinipojan tasolle henkisesti ja palkannut talon täyteen nuoria teinitoimittajia. Ainoastaan vanhoista konkereista Tapio Ketonen ja Tapani Vaahtola ovat enää remmissä vähän aikaa ennen eläkeikää, legendaarinen Matti Järvi on jo evp:nä.
Nykylehti on jo ulkoasultaan epäonnistunut: Liikaa räiskyvänvärisiä autoja sikin sokin, ja tekstiä minimaalisen vähän. Lisäksi kirjoitustyyli suunnattu teineille (käytetään termejä "sikamakee" tai "sikana uusia malleja" jne), Larmela hurmioituu aina autojen tehoista ja ylinopeudella ajamisesta (mm. muutama nro sitten juttu Helsinki-Jyväskylä Pendolinolla ja Skoda Superb:llä jossa Larmela ajoi Skodalla 4-tietä, mainitsi rekoista tien päällä "kirottuina rekkoina" ja ohituksistaan mainitsi että mentiin reilusti yli rajoitusten jne). Autojen koeajot superlyhyitä ja muutaman tekstirivin omaavia pikareportaaseja. Onneksi se onneton teineille suunnattu Turbo-lehti lopetti ilmestymisen!
Missä on se entinen asiallinen AUTOlehti, mikä TL oli vielä 80-luvun lopulla? Teineille on omat lehtensä kuten GTI, kyllä TL saisi säilyä fiksun asiallisena autolehtenä.- Anonyymi
No onhan Suomen lehd laatu. Lapsista myös as. komm. Kaveri harr. WARREJA ja SAAB Sam. Moottori!
- Anonyymi
Kiire. Korj. Perästä. Hansu: Iskenyt AUTOk. Kuume?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan Suomen lehd laatu. Lapsista myös as. komm. Kaveri harr. WARREJA ja SAAB Sam. Moottori!
Hapsut. Hansuu
- nämä,
TM
Tuulilasi
Moottori
Mobilisti
AMS(Saksa)
Car&Driver(USA)
Car(GB)
Nuo tulevat minulle kotiin kannettuna...Halpaa huvia.- hape
Vaikutat asiantuntijalta, eli mikä noista on mielestäsi paras?
TM vaikuttaa tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta koska siinä on myös muita kuin autojuttuja ja jutut on ilmeisesti tehty asiantuntemuksella. Kallis lehti tosin. - suhteellista...
hape kirjoitti:
Vaikutat asiantuntijalta, eli mikä noista on mielestäsi paras?
TM vaikuttaa tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta koska siinä on myös muita kuin autojuttuja ja jutut on ilmeisesti tehty asiantuntemuksella. Kallis lehti tosin.Jos noista pitäisi valita vain yksi autolehti jota lukisi, olisi se englantilainen CAR.
- kaasuttaja
ei ole.
Eipähän juuri autolehdissä kaasuautoista puhuta, eli jotka käy maakaasulla tai biokaasulla. Isot piiput kieltää hyvin todennäköisesti sen. Muissa lehdissä kyllä puhutaan, mm. Suomen kuvalehdessä. Tuore juttu no.11/2007 (tarkemmin lehdessä): http://www.suomenkuvalehti.fi/sk-netti/uutiset-ja-politiikka/kotimaa/timoteita-tankkiin.aspx
Biokaasulla käyvä auto pesee mennen tullen mm. hybridiauton tai biodieselauton saasteettomuudessa. - Anonyymi
Suomen Autolehti on hyvä tilata TM:n rinnalle. TM on yleistekniikan lehti ei Autolehti kun ollaan tarkkoja.
- Anonyymi
Kyllähän se AL:n Moottori on vielä oikea autolehti.
- Anonyymi
Suomen Autolehti ainoa ammattilehti Suomen markkinoilla. Tekninen avaus palsta on hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003