Suomalaiset autolehdet?

hape

En ole juurikaan seurannut Suomalaisia autolehtiä vaan lähinnä silloin tällöin lukenut kirjastossa jutun sieltä toisen täältä. Nyt auton oston myötä innostuin niin että meinaan tilata jonkun autolehden kotiin. Tuulilasi, TM ja Moottori taitaa olla ne vaihtoehdot? Missä noista on tasoikkaammat testit ja muut autojutut? Kaikki varmaan on puolueettomia ja ovat objektiivisia jutuissaan toisin kuin jotkut Saksalaiset joista olen kuullut huonoja arvioita. Kiitos avusta!

25

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ammattimies-

      siellä kirjastossa ja tee valintasi sen mukaan, minkä parhaaksi katsot. Minä hyvin vähän annan merkitystä muitten testeille; enemmänkin tutustun autojen havaittuihin heikkouksiin, että osaan välttää kyseistä merkkiä/mallia.
      Tuulilasin jutut ovat aina olleet ns. syvältä ja poikettain.
      Tarvitsetko muuten koko lehteä kun voit kirjastossakin lukea saman? Säästät rahaa vaikkapa auton ostoon kun et tilaa...

    • zz-top

      Eri lehdillä on vähän eri mieltymykset. Tuulilasi on kiinnostuneempi rajuista rasseista, ei tila-autoista. Uutuuksien testaaminen menee niillä enempi moottoripuolen ja alustan pohtimiseen. Tilojen ja käytettävyyden testeissä taas perusautojen osalta TM on hyvä. Sitten TM:n talviajotesti on käyttökelpoinen.

      Toisaalta on kyllä hyvä käydä vilkaisemassa toisenkin lehden testejä kirjastossa. Sitä varten ne kirjastot verorahoilla maksetaan.

      Pitää kuitenkin muistaa se auton ihan oikea koeajo. Sen pitää olla riittävän pitkä ja sisältää kaupunkiajoa, liikennevaloja ja nopeaa maantieajoa, ei vain paria korttelia teollisuusalueella. Jos on lastenvaunut ja -istuin niin sinne mukaan. Maaliskuun räntäinen päivä on hyvä koeajolle, ei innostu autoista liikaa kuten toukokuussa. Ne itse koetut asiat, mitkä toinen lehti ohitti pienellä maininnalla korostuivat toisessa, ja toisinpäin.

    • ei siihen testejä tarvita

      Katsot paperilta tekniset tiedot, luet intternetistä auton vioista, vertailet hankinta ja ylläpitohintoja, ja teet valintasi omien mieltymystesi perusteella.

      Itse en jaksa innostua autolehtien mielipiteistä ajettavuudesta ja tiloista. Tärkeämpää on löytyykö ajoasento ja ajomukavuus. Tietenkin auton pitää vastata omia tarpeita, ja myös silmää miellyttävä ulkonäkö on plussaa.

    • ehdottomasti

      Tilaa TM. Siinä on paljon muutakin asiaa kuin autoista. Ei autot ole koko elämä, lähelläkään.

    • TT-Citikka

      Tuulilasia, jos pidät ranskalaisista autoista - minun mielestäni. Lehdellä, joka sinänsä on täynnä asiantuntemusta, tuntuu olevan linja, että ranskalaisista autoista täytyy löytyä puutteita eivätkä ne saa oikeudenmukaista kohtelua (ks. esimerkiksi kymppitonni käytetyllä sarjaa: Xantia ja sitten seuraava Avensis). Sääli, koska muuten lehdessä on paljon asiaa ja hyödyllistä tietoa. Asenteellisuus vie vain voiton turhan usein - ainakin ranskalaisten autojen kohdalla.

      • ex-ranskis

        Aijai, nyt taitaa berlingomiestä syödä pahasti? Eiköhän esim. Tuulilasin Tapio Ketosella ole piitkä kokemus ja tietämys erimerkkisistä autoista. Minkäs sille voi jos k.o. Xanttu oli hankalasti korjattava vikapesä. Oma kokemus rajoittuu kahteen uutena 2000-luvulla ostamaani Citikkaan ja yhteen 80-luvun lopussa omistamaani uutena ostamaani Peugeotiin eikä neljättä ranskanpullaa talooni tule. Ranskalaisen inssin tekninen toteutus on todella omaperäinen ja epälooginen mm. huoltojen ja korjausten osalta, että hermot menee. Ja tekninen kestävyys surkeaa, vikaherkkyys suuri elektroniikassa ja sähkölaitteissa. Ainoa plussapuoli nykyranskiksissa on hyvä ruostesuojaus sekä ajettavuus pääosin.


      • TT-Citikka
        ex-ranskis kirjoitti:

        Aijai, nyt taitaa berlingomiestä syödä pahasti? Eiköhän esim. Tuulilasin Tapio Ketosella ole piitkä kokemus ja tietämys erimerkkisistä autoista. Minkäs sille voi jos k.o. Xanttu oli hankalasti korjattava vikapesä. Oma kokemus rajoittuu kahteen uutena 2000-luvulla ostamaani Citikkaan ja yhteen 80-luvun lopussa omistamaani uutena ostamaani Peugeotiin eikä neljättä ranskanpullaa talooni tule. Ranskalaisen inssin tekninen toteutus on todella omaperäinen ja epälooginen mm. huoltojen ja korjausten osalta, että hermot menee. Ja tekninen kestävyys surkeaa, vikaherkkyys suuri elektroniikassa ja sähkölaitteissa. Ainoa plussapuoli nykyranskiksissa on hyvä ruostesuojaus sekä ajettavuus pääosin.

        Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).

        Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.

        Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.

        Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa.


      • dd-bimmer
        TT-Citikka kirjoitti:

        Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).

        Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.

        Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.

        Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa.

        Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.


      • TT-Citikka
        dd-bimmer kirjoitti:

        Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.

        Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.

        Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia...


      • Avensis oli
        TT-Citikka kirjoitti:

        Kyseisen Xantian korjauskulut olivat PIENEMMÄT kuin seuraavaksi testatun Toyota Avensiksen. Silti Ketonen piti anjovista parempana?? Toki santussa oli pikkuvikoja, kun anjoviksessa oli isompia ja kalliimpia (toki anjovis oli myös enemmän ajettu).

        Lisäksi sopiva anjovista etsittiin testiin, santtu jokseenkin napattiin testiin - kyllä tuolla tavoin saa halutun tuloksen aikaiseksi.

        Ja pitikö Ketosen vielä kitistä anjoviksen testin alussa santun vioista, täysin tarpeetonta ja turhaa - lisäksi oli vielä santun testin loppupuolella tunnustanut, että santtu oli yllättävän positiivinen kokemus.

        Tämä viesti perustuu muistiin, enkä tarkastanut asioita suoraa ao. testeistä, joten tähän tekstiin on valitettavasti voinut eksyä virheitä - tosin enpä ole kyllä ainoa.

        Kyseinen avensishan oli joku yli 6 kk jobbariliikkeen pihalla seissut ns. kiertopalkinto, jossa oli juuri pitkän seisomisen johdosta jarrulevyt ruostuneet pilalle. Ko. autoahan ei oltu suostuttu edes ottamaan merkkiliikkeeseen myyntiin, vaan se oli pistetty todellakin johonkin jobbarille kiertoon.


      • TT-Citikka
        Avensis oli kirjoitti:

        Kyseinen avensishan oli joku yli 6 kk jobbariliikkeen pihalla seissut ns. kiertopalkinto, jossa oli juuri pitkän seisomisen johdosta jarrulevyt ruostuneet pilalle. Ko. autoahan ei oltu suostuttu edes ottamaan merkkiliikkeeseen myyntiin, vaan se oli pistetty todellakin johonkin jobbarille kiertoon.

        mutta autoa etsiessään TL:n miehet olivat joka tapauksessa hylänneet useampia anjoviksia ennen kyseisen auton ostoa.


      • Anonyymi
        dd-bimmer kirjoitti:

        Ihme selostusta sulta...Minkäs kuule voi kun citikat ovat paskoja arkikäyttöön? Ne sopivat sellaiselle partasuiselle baskeripäälle joka tykkää rempata illat autoaan ja ajaa sillä vappupäivänä piknikille perheen kanssa. Ja jos Tuulilasin Keronen tuo totuuden esiin niin minkäs teet.

        Olisiko jollakulla tietoa Ford Puma rally versiosta tai 2000 luvun molemmin puolin, no ehkä 2005 luvun versiota. 2007 Max. Olisi miell. laittaa vaikka , mm. Rally vers. Turvakaartt. Ja jotain semm. Hansu. Nimm.


      • Anonyymi
        TT-Citikka kirjoitti:

        Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.

        Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia...

        Aivan totta.


      • Anonyymi
        TT-Citikka kirjoitti:

        Mutta vois toimittajatkin ainai pysyä sanojensa takana eikä puhua itseään pussiin.

        Pysy vaan kaukana ranskalaisista autoista. Taitaisivat ollakin turhan hyviä ajettavia...

        Tuli kiire. Hapsut 240 Z Kuutonen. Hansu


    • Tuulilasin

      Nykyinen päätoimittaja Lauri Larmela on ehdottomasti pilannut entisen asiallisen autolehden. Larmela on vissiin jäänyt teinipojan tasolle henkisesti ja palkannut talon täyteen nuoria teinitoimittajia. Ainoastaan vanhoista konkereista Tapio Ketonen ja Tapani Vaahtola ovat enää remmissä vähän aikaa ennen eläkeikää, legendaarinen Matti Järvi on jo evp:nä.

      Nykylehti on jo ulkoasultaan epäonnistunut: Liikaa räiskyvänvärisiä autoja sikin sokin, ja tekstiä minimaalisen vähän. Lisäksi kirjoitustyyli suunnattu teineille (käytetään termejä "sikamakee" tai "sikana uusia malleja" jne), Larmela hurmioituu aina autojen tehoista ja ylinopeudella ajamisesta (mm. muutama nro sitten juttu Helsinki-Jyväskylä Pendolinolla ja Skoda Superb:llä jossa Larmela ajoi Skodalla 4-tietä, mainitsi rekoista tien päällä "kirottuina rekkoina" ja ohituksistaan mainitsi että mentiin reilusti yli rajoitusten jne). Autojen koeajot superlyhyitä ja muutaman tekstirivin omaavia pikareportaaseja. Onneksi se onneton teineille suunnattu Turbo-lehti lopetti ilmestymisen!

      Missä on se entinen asiallinen AUTOlehti, mikä TL oli vielä 80-luvun lopulla? Teineille on omat lehtensä kuten GTI, kyllä TL saisi säilyä fiksun asiallisena autolehtenä.

      • Anonyymi

        No onhan Suomen lehd laatu. Lapsista myös as. komm. Kaveri harr. WARREJA ja SAAB Sam. Moottori!


      • Anonyymi

        Kiire. Korj. Perästä. Hansu: Iskenyt AUTOk. Kuume?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan Suomen lehd laatu. Lapsista myös as. komm. Kaveri harr. WARREJA ja SAAB Sam. Moottori!

        Hapsut. Hansuu


    • nämä,

      TM
      Tuulilasi
      Moottori
      Mobilisti
      AMS(Saksa)
      Car&Driver(USA)
      Car(GB)

      Nuo tulevat minulle kotiin kannettuna...Halpaa huvia.

      • hape

        Vaikutat asiantuntijalta, eli mikä noista on mielestäsi paras?

        TM vaikuttaa tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta koska siinä on myös muita kuin autojuttuja ja jutut on ilmeisesti tehty asiantuntemuksella. Kallis lehti tosin.


      • suhteellista...
        hape kirjoitti:

        Vaikutat asiantuntijalta, eli mikä noista on mielestäsi paras?

        TM vaikuttaa tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta koska siinä on myös muita kuin autojuttuja ja jutut on ilmeisesti tehty asiantuntemuksella. Kallis lehti tosin.

        Jos noista pitäisi valita vain yksi autolehti jota lukisi, olisi se englantilainen CAR.


    • kaasuttaja
    • Anonyymi

      Suomen Autolehti on hyvä tilata TM:n rinnalle. TM on yleistekniikan lehti ei Autolehti kun ollaan tarkkoja.

    • Anonyymi

      Kyllähän se AL:n Moottori on vielä oikea autolehti.

      • Anonyymi

        Suomen Autolehti ainoa ammattilehti Suomen markkinoilla. Tekninen avaus palsta on hyvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2862
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1966
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1640
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1355
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      287
      1181
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1003
    Aihe