Elikkä käytän Calcia ja yritän lukita soluja (esim. lukitse "G1", jotta kaavoja voin kopioida vetämällä soluista hiirellä toiseen soluun. Nyt se siirtää automaattisesti esim. kaavan =H1 G1 muotoon I1 H1. Excelillä lukitseminen sujuu, miten OpenOfficella?
Arvostan apua suuresti, nimimerkki turhautunut...
Arvojen lukitseminen Calcilla
5
6528
Vastaukset
- Magi_Suuri
Tuo hiirellä vetäminen näemmä oletuksena leikkaa liittää soluja. Jos Ctrl painetaan siirron aikana alas, se kopioi liittää.
Näemmä leikkaaminen ja kopioiminen toimivat hieman eri tavalla. Leikkaamisessa viittaukset säilytetään, kopioinnissa muutetaan suhteellisesti. Tämä kopioi-liitä-toiminnallisuus, joka muuttaa viittaukset suhteellisesti, on erittäin järkevää ja oikeastaan keskeistä taulukkolaskennassa. Minusta se toimii myös Excelissä (2000) täsmälleen identtisesti.
Eli miten teet Excelissä tuon lukitsemisen?
Yleensä jos halutaan, etteivät viittaukset muutu kopioinnissa suhteellisesti, käytetään $-merkillä merkittyjä absoluuttisia viittauksia, eli esim. =$H$1 $G$1.- Voisiko joku jeesata
Muistaakseni tuo tapahtuu Excelissä painamalla F1. En ihan takuuseen mene tuosta että oliko F1, muisti kun tuppaa reistailemaan kun olen ollut OpenOffice-maailmassa sen verran pitkään. Mutta tuota nimenomaista "pikanäppäintoimintoa" olen etsiskellyt. Toki onnistuu myös nuo dollarinmerkit lisäämällä.
- Magi_Suuri
Voisiko joku jeesata kirjoitti:
Muistaakseni tuo tapahtuu Excelissä painamalla F1. En ihan takuuseen mene tuosta että oliko F1, muisti kun tuppaa reistailemaan kun olen ollut OpenOffice-maailmassa sen verran pitkään. Mutta tuota nimenomaista "pikanäppäintoimintoa" olen etsiskellyt. Toki onnistuu myös nuo dollarinmerkit lisäämällä.
F1 käynnistää ohjeen. Yritin kokeilla jotain muitakin juttuja Excelissä, mutten saanut tuollaista käyttäytymistä. Ovat tosiaan näemmä aika lähelle identtiset Excel ja Calc noissa jutuissa.
- amika
Eli tuon suhteellisen/absoluuttisen viittauksen saa toteutettu Shift F4 näppäinyhdistelmällä, kun taas Excelissä oli muistaakseni ihan pelkkä F4 (joka oo:ssa on pyhitetty tietolähteiden esiin tuontia varten). Ensin siis soluun, jonne tulos halutaan, kaavan kirjoitus alkuun vaikkapa =-merkillä ja sitten valitaan solu/solualue joka halutaan absoluuttiseksi. Tämän jälkeen kun napauttelee Shift F4 saadaan absoluuttista määritettä dollarein kuvattuna eli =$A$2 / =A$2 / =$A2, jossa tuo dollarin merkki kuvastaa absoluuttista saraketta ja/tai riviä.
- Voisiko joku jeesata
Suurkiitokset! Nyt lähtee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046