KRISTUS KAIKEN PÄÄ (Ef. 1:15-23)
1:15 Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,
1:16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
1:19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme - sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,
1:21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.
1:22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
---
Paavali oli saanut Efeson uskovista hyvän todistuksen (j.15).
Paavali osoittaa (16), kuinka tärkeätä on, että muistamme esirukouksin toinen toisiamme.
Tarvisisimme kipeästi Paavalin tapaisia esirukoilijoita, jotka ihan nimeltä mainiten jatkuvasti muistaisivat lähellä ja kaukana olevia Jumalan pyhiä. Rukous yhdistää.
Alkukristyistä sanotaan:
"Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivänmurtamisessa ja rukouksissa." (Apt. 2:42)
Jospa mekin muistaisimme toinen toisiamme rukouksin, että Jumalan hyvä tahto tapahtuisi meidän itse kunkin kohdalla ja kerran näkisisimme toinen toisemme, jos ei täällä maanpäällä, niin ainakin taivaassa.
--
Emme saa tuudittautua väärään turvallisuuden tunteeseen.
Mitä suurempi on siunaus, sitä suurempi on vaara menettää se.
Näkökykymme voi hämärtyä, emmekä enää muista, mikä on se TOIVO, mihin meidät on kutsuttu (18).
Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13), jota ei voi tehdä tyhjäksi ja tekemättömäksi. Me tarvitsemme jatkuvasti ”silmävoidetta” (Ilm. 3:19), jotta muistaisimme tilamme ja asemamme; olemme Jumalan omaisuutta.
Uskontunnustuksessamme lausumme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen,joka kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella,...”
Paavalin esirukouksen aiheena on juuri tämä; Kristuksen ylösnousemus ja taivaaseenastumisen kirkastuminen (20).
Uskova elää tässä ajassa. On vaara nähdä Kristus vain tämän ajan näkökulmasta: ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat” (1.Kor. 15:19).
Uskomattomalta tuntuu Paavalin väite: ”Kristus on hallitsijana myös tässä maailmassa” (21).
Tämä kuitenkin perustuu Jeesuksen omiin sanoihin: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maanpäällä.” (Matt. 28:18).
Näin on, vaikka järkemme sanoo toisin. Jeesuksen herruuden tunnustaminen avautuukin vain uskon kautta.
Kristus kaiken pää (Ef. 1:15-23)
41
460
Vastaukset
1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se TOIVO, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
---
Jumala kehoittaa meitä pitämään kiinni TOIVOSTA, joka on edessämme.
Hebr. 6:19, 20; "Se TOIVO meille on ikäänkuin sielun ANKKURI, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edeltäjuoksijana meidän puolestamme on mennyt..."
Asuessani Helsingissä toimin paljon silloisessa kotiseurakunnassani (Kallion. ev. lut. srk).
Seurakunnassani oli eräs vanha sisar, joka innolla oli mukana maallikkotyössä ja jonka kanssa tein yhteistyötä.
Eräänä yönä näin hänestä unta.
Siinä unessa hän jätti minulle jäähyväiset.
Olin hämilläni, koska hän vielä silloin oli hyvissä voimin.
Hämmästykseltäni en osannut hänelle muuta sanoa kuin, että "Taivaassa tavataan".
Tämä siis kaikki tapahtui unessa.
Vuoden päästä tämä sisar kuoli syöpään.
"Matkamiehen mieli palaa kauas kotiin rakkaaseen.
Sielunikin päästä halaa määränpäähän taivaaseen.
Kaipaan isänmaahan, minne Jeesus kulki edellä.
Kerran pääsen rauhaan sinne
näistä kuolon siteistä." (Virsi 621:1).- RitariOlevainen
mutta miksi "kumoat" ne tälläisillä reunahuomautuksilla?
-"Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13),"
-Siteeraamasi Ef 1:13."Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte KUULLEET totuuden sanan, pelastuksenne EVANKELIUMIN, ja USKONEET sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhän Hengen sinetti."
-Mistä siis saat tuhon kasteen, lapsi -tai uskovienkasteen? Eihän siinä kasteesta puhuta tavun vertaa, vaan Sanan kuulemisen kautta uskoneet evankeliumin ja uskon kauttaa saaneet luvatun sinetin, eli Pyhän Hengen, "pelastusvarmuuden", eikä sitä saada missään vesikasteessa!
-Näihin täysin Sanan vastaisiin epäkohtiin on "pakko" puuttua, nämä tälläiset omat uskomukset tekee hallaa paljon enemmän kuin mikään muu evankeliumin vastustus, koska tälläinen harha tulee ns. uskovan taholta.Jos seurakunnat olisivat säilyttäneet alkuperäisen paikallisseurakuntamuotonsa ja toimineet kuten alussa: julistettiin evankeliumia ja jotka ottivat sen vastaan pelastuivat. Sitten heidät kastettiin ja liitettiin paikallisseurakuntaan.
Ei olisi tullut näitä oppiriitoja kasteista, jotka sekoittavat monen vasta uskoon tulleen mielen ja saavat aikaan hämminkiä.
No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä.RO: mutta miksi "kumoat" ne tälläisillä reunahuomautuksilla?
-"Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13),"
---
Hyvä että toit tämään asia esiin.
Mitä tarkoitetaan Raamatussa sinetillä?
Lainaus Aapeli Saarisalon kirjasta (Raamatun sanakirja):
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Aikoinaan sinettiä kannettiin nuoraan pujotettuna kaulassa.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
Raamatun kuvakielessä sinetti on siis merkki, jolla jokin asia vahvistetaan.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Jeesus taas sanoi, että Isä on häneen painanut sinettinsä (Joh. 6:27).
Tuhlaajapojasta kerrotaan, kuinka hän oltuaan synnin teillä menee itseensä (tulee ns. synnintuntoon) Lk. 15:17 ja palaa isänsä tykö.
Isä puettaa hänet parhaisiin vaatteisiin, panee sormuksen (siis sinetin) hänen sormeensa (jae. 22).
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).
Kommentteja!jukka.finland kirjoitti:
Jos seurakunnat olisivat säilyttäneet alkuperäisen paikallisseurakuntamuotonsa ja toimineet kuten alussa: julistettiin evankeliumia ja jotka ottivat sen vastaan pelastuivat. Sitten heidät kastettiin ja liitettiin paikallisseurakuntaan.
Ei olisi tullut näitä oppiriitoja kasteista, jotka sekoittavat monen vasta uskoon tulleen mielen ja saavat aikaan hämminkiä.
No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä.jukka.finland: "....julistettiin evankeliumia ja jotka ottivat sen vastaan pelastuivat. Sitten heidät kastettiin ja liitettiin paikallisseurakuntaan".
---
Apt. Teoissa on lukuisia kohtia, joissa kastettiin kokonaisia perhekuntia.
Lasten siunaamisista ei ole erikseen mitään mainintaa Apt. Teoissa.
Vai oletko löytänyt sellaista käytäntöä Apt. Teoista alkuseurakunnan suhteen.jukka.finland kirjoitti:
Jos seurakunnat olisivat säilyttäneet alkuperäisen paikallisseurakuntamuotonsa ja toimineet kuten alussa: julistettiin evankeliumia ja jotka ottivat sen vastaan pelastuivat. Sitten heidät kastettiin ja liitettiin paikallisseurakuntaan.
Ei olisi tullut näitä oppiriitoja kasteista, jotka sekoittavat monen vasta uskoon tulleen mielen ja saavat aikaan hämminkiä.
No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä.jukka.finland: "No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä".
---
Minun on taas vaikea ymmärtää uudelleenkastamista, vaikka Efesolaiskirjeessäkin tuodaan selvästi esiin, että on vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).- RitariOlevainen
jukka.finland kirjoitti:
Jos seurakunnat olisivat säilyttäneet alkuperäisen paikallisseurakuntamuotonsa ja toimineet kuten alussa: julistettiin evankeliumia ja jotka ottivat sen vastaan pelastuivat. Sitten heidät kastettiin ja liitettiin paikallisseurakuntaan.
Ei olisi tullut näitä oppiriitoja kasteista, jotka sekoittavat monen vasta uskoon tulleen mielen ja saavat aikaan hämminkiä.
No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä.Jos olisivat, Sanan mukaisesti uudestisyntyneet, olisivat tulleet tuntemaan Kristuksen sisäisesti, että heillä oikeasti olisi tuo sinetti, Pyhän Hengen osallisuus, he ymmärtäisivät Sanaa, koska Pyhä Henki avaisi sen heille, uskon, että he ovat luulevinaan olevansa uskossa, uskossa kyllä, mutta ainoastaan älyn tasolla, henkisellä tasolla, nimellisesti uskovat Jumalaan ja pelastukseen Jeesuksessa, mutta hengellinen, sisällinen uudestisyntyminen puutuu kuin aikoinaan Paavo Ruotsalaiselta, hänkin uskoi ja luuli olevansa uskossa, kunnes sitten kohtasi aidosti Jeesuksen ja sai sisäisen Kristuksen tuntemisen, ja sen myötä sitten koko Raamatun totuuden.
-Pelkään ja uskon että myös "Tapio522" on samassa jamassa, sen tietää kun lukee sen kirjoituksia, hän luulee tietävänsä, mutta ei kuitenkaan tiedä niikuin tietää tulee.
-Eikä tämä ole mitään toisen uskon halventamista, vaan totuutta pelastuksen aitoudesta, että se todella hyödyttäisikin.
-Lapsikasteen armo on niin lujasti iskostunut, mm. Tapio522:een, että se ei näköjään sieltä lähde kuin ainoastaan, että Jumala vie hänet sille paikalle, että tulee tuntemaan evankeliumin totuuden Jeesuksessa Kristuksessa.
P.R:sen tavalla! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
jukka.finland: "No se onkin ymmärrettävää, mutta sitä minun on vaikea käsittää, että kymmeniä vuosia uskossa olleille tämä kasteasia on vielä ymmärtämättä".
---
Minun on taas vaikea ymmärtää uudelleenkastamista, vaikka Efesolaiskirjeessäkin tuodaan selvästi esiin, että on vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).koska lapsikaste ei ole raamatullinen kaste, etkö jo vihdoin kunnioittaisi Jumalan sanaa, Raamattu kun ei tunne lapsikastetta, siksi se ei voi olla mikään kaste, että uskovien kaste olisi joku uudellenkaste?
-Usko jo lopultakin Raamattun, etkä kirkkoon! RitariOlevainen kirjoitti:
Jos olisivat, Sanan mukaisesti uudestisyntyneet, olisivat tulleet tuntemaan Kristuksen sisäisesti, että heillä oikeasti olisi tuo sinetti, Pyhän Hengen osallisuus, he ymmärtäisivät Sanaa, koska Pyhä Henki avaisi sen heille, uskon, että he ovat luulevinaan olevansa uskossa, uskossa kyllä, mutta ainoastaan älyn tasolla, henkisellä tasolla, nimellisesti uskovat Jumalaan ja pelastukseen Jeesuksessa, mutta hengellinen, sisällinen uudestisyntyminen puutuu kuin aikoinaan Paavo Ruotsalaiselta, hänkin uskoi ja luuli olevansa uskossa, kunnes sitten kohtasi aidosti Jeesuksen ja sai sisäisen Kristuksen tuntemisen, ja sen myötä sitten koko Raamatun totuuden.
-Pelkään ja uskon että myös "Tapio522" on samassa jamassa, sen tietää kun lukee sen kirjoituksia, hän luulee tietävänsä, mutta ei kuitenkaan tiedä niikuin tietää tulee.
-Eikä tämä ole mitään toisen uskon halventamista, vaan totuutta pelastuksen aitoudesta, että se todella hyödyttäisikin.
-Lapsikasteen armo on niin lujasti iskostunut, mm. Tapio522:een, että se ei näköjään sieltä lähde kuin ainoastaan, että Jumala vie hänet sille paikalle, että tulee tuntemaan evankeliumin totuuden Jeesuksessa Kristuksessa.
P.R:sen tavalla!RO: "-Lapsikasteen armo on niin lujasti iskostunut, mm. Tapio522:een, että se ei näköjään sieltä lähde kuin ainoastaan, että Jumala vie hänet sille paikalle, että tulee tuntemaan evankeliumin totuuden Jeesuksessa Kristuksessa".
---
Olen kysynyt tätä usein sinulta, mutta selvää vastausta en ole saanut, mutta kysympä vieläkin:
---"Onko kaste sinun mielestäsi evankeliumia (ARMOA)vai lakia"?
---"Miten Jumalan kolmiyhteys liittyy kasteeseesi?(Erikoisesti Pyhä Henki?)
Perustelut Raamatun Sanalla!
Muutkin voivat vastata!- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
RO: "-Lapsikasteen armo on niin lujasti iskostunut, mm. Tapio522:een, että se ei näköjään sieltä lähde kuin ainoastaan, että Jumala vie hänet sille paikalle, että tulee tuntemaan evankeliumin totuuden Jeesuksessa Kristuksessa".
---
Olen kysynyt tätä usein sinulta, mutta selvää vastausta en ole saanut, mutta kysympä vieläkin:
---"Onko kaste sinun mielestäsi evankeliumia (ARMOA)vai lakia"?
---"Miten Jumalan kolmiyhteys liittyy kasteeseesi?(Erikoisesti Pyhä Henki?)
Perustelut Raamatun Sanalla!
Muutkin voivat vastata!Johannes, joka tuli kastamaan vedellä sanoi: Minun jälkeeni tulee Hän, jonka kengän paullaa en ole arvoolinen pästämään.
Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
On Johanneksen kaste, vesi kaste, Pyhän Hengen kaste, eli Jeesuksen kate.
Uudesti syntymisen kautta saadaan, Pyhän Hengen kaste, joka antaa kasvun, opetuksen ja opastuksen, yhdessä raamatun sanan kautta.
Jeesus snookin: samarialaiselle naiselle, totisesti minä annan sinulle elävää vettä, ettet koskaan enää janoa, sillä sinun sisälläsi on elävän veden virrat.
Sana uudistaa kavattaa, ja Pyhä Henki on se joka avaa sanan ja opettaa ja opastaa.
Rukoilkaa siis itsellenne, Uudesi syntymistä ja Pyhän Hengen kastetta. - Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
RO: mutta miksi "kumoat" ne tälläisillä reunahuomautuksilla?
-"Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13),"
---
Hyvä että toit tämään asia esiin.
Mitä tarkoitetaan Raamatussa sinetillä?
Lainaus Aapeli Saarisalon kirjasta (Raamatun sanakirja):
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Aikoinaan sinettiä kannettiin nuoraan pujotettuna kaulassa.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
Raamatun kuvakielessä sinetti on siis merkki, jolla jokin asia vahvistetaan.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Jeesus taas sanoi, että Isä on häneen painanut sinettinsä (Joh. 6:27).
Tuhlaajapojasta kerrotaan, kuinka hän oltuaan synnin teillä menee itseensä (tulee ns. synnintuntoon) Lk. 15:17 ja palaa isänsä tykö.
Isä puettaa hänet parhaisiin vaatteisiin, panee sormuksen (siis sinetin) hänen sormeensa (jae. 22).
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).
Kommentteja!Minutkin on lapsikastettu, mutta minä en näe asiaa näin, että silloin minuun silloin on pantu sinetti.
Uskon, että silloin , kun ihminen tunnustaa Jeesuksen suullaan, ja uskoo häneen ja syntyy uudestaan, laitetaan häneen Pyhän Hengen sinetti.
Sillä ihmisellä on oma vapaa tahto, haluaako hän seurata Jeesusta.
Sinettiä ei panna, ellei ihminen sitä tahdo.
Vaikka Jumalahan on valinnut omansa, siihen tarvitaan myös ihmisen tahtoa.
Aivan sama on siinäkin, että tahtooko luovuttaa synnit Jeesuksen pudistettavaksi, siinäkin tarvitaan tahdon taivuttamista Jumalan tahtoon. Lukihäiriöinen kirjoitti:
Minutkin on lapsikastettu, mutta minä en näe asiaa näin, että silloin minuun silloin on pantu sinetti.
Uskon, että silloin , kun ihminen tunnustaa Jeesuksen suullaan, ja uskoo häneen ja syntyy uudestaan, laitetaan häneen Pyhän Hengen sinetti.
Sillä ihmisellä on oma vapaa tahto, haluaako hän seurata Jeesusta.
Sinettiä ei panna, ellei ihminen sitä tahdo.
Vaikka Jumalahan on valinnut omansa, siihen tarvitaan myös ihmisen tahtoa.
Aivan sama on siinäkin, että tahtooko luovuttaa synnit Jeesuksen pudistettavaksi, siinäkin tarvitaan tahdon taivuttamista Jumalan tahtoon.Lukihäiriöinen: "Vaikka Jumalahan on valinnut omansa, siihen tarvitaan myös ihmisen tahtoa".
---
Luonnollisessa tilassaan (Joh. 3:6) ihminen ei ota vastaan mitään Jumalalta eikä hän etsi Jumalaa.
---"Ei ole ketään, joka etsii Jumalaa" (Room. 3:11).
---"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1Kr 2:14).
Jumala etsii meitä ja kutsuu uskontielle.
---"...sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi" (Fl 2:13).
Ihmisellä ei enää ole vapaata tahtoa uskomisen suhteen.
Usko on Jumalan teko ja lahja.
Usko tulee Jumalan Sanan kuulosta.Lukihäiriöinen kirjoitti:
Johannes, joka tuli kastamaan vedellä sanoi: Minun jälkeeni tulee Hän, jonka kengän paullaa en ole arvoolinen pästämään.
Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
On Johanneksen kaste, vesi kaste, Pyhän Hengen kaste, eli Jeesuksen kate.
Uudesti syntymisen kautta saadaan, Pyhän Hengen kaste, joka antaa kasvun, opetuksen ja opastuksen, yhdessä raamatun sanan kautta.
Jeesus snookin: samarialaiselle naiselle, totisesti minä annan sinulle elävää vettä, ettet koskaan enää janoa, sillä sinun sisälläsi on elävän veden virrat.
Sana uudistaa kavattaa, ja Pyhä Henki on se joka avaa sanan ja opettaa ja opastaa.
Rukoilkaa siis itsellenne, Uudesi syntymistä ja Pyhän Hengen kastetta.Lukihäiriöinen: "Rukoilkaa siis itsellenne, Uudesi syntymistä ja Pyhän Hengen kastetta".
---
Liittyykö sinun mielestäsi "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamiseen" (Matt. 28:19) mitään Pyhän Hengen toimintaa?
Jos liittyy, niin miten?
Tarkoitan sitä, että onko kaste pelkkää vettä, vai liittyykö siihen myös Pyhä Henki?- parkaa
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Vaikka Jumalahan on valinnut omansa, siihen tarvitaan myös ihmisen tahtoa".
---
Luonnollisessa tilassaan (Joh. 3:6) ihminen ei ota vastaan mitään Jumalalta eikä hän etsi Jumalaa.
---"Ei ole ketään, joka etsii Jumalaa" (Room. 3:11).
---"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1Kr 2:14).
Jumala etsii meitä ja kutsuu uskontielle.
---"...sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi" (Fl 2:13).
Ihmisellä ei enää ole vapaata tahtoa uskomisen suhteen.
Usko on Jumalan teko ja lahja.
Usko tulee Jumalan Sanan kuulosta.Tuota samaa ennaltamääräämisoppia olet toistanut
näillä palstoilla. Uskotko todella, että Jumala on
tehnyt meistä tahdottomia robotteja?
Totta kai usko on Jumalan teko, mutta "usko tulee
kuulemisesta." Ellei ihminen halua kuulla Jumalan
sanaa, niin ei Jumala sitä uskoa keneenkään väkisin laita, kuten te opetettte, että lapsikasteessa vauva saa uskon ja Pyhän Hengen.
Oletko todella tyrkyttämässä tuota kirkollista harhaoppia helluntailaisille?
Vai onko sinullakin kaipaus kokea todellista Pyhän
Hengen täyteyttä ja siksi pyörit tällä palstalla?
Jos haluat vain vängätä, niin voisit vaihtaa pals-
taa. Tuolla luterilaisuus-palstalla se vesi riit-
tää pelastukseen. parkaa kirjoitti:
Tuota samaa ennaltamääräämisoppia olet toistanut
näillä palstoilla. Uskotko todella, että Jumala on
tehnyt meistä tahdottomia robotteja?
Totta kai usko on Jumalan teko, mutta "usko tulee
kuulemisesta." Ellei ihminen halua kuulla Jumalan
sanaa, niin ei Jumala sitä uskoa keneenkään väkisin laita, kuten te opetettte, että lapsikasteessa vauva saa uskon ja Pyhän Hengen.
Oletko todella tyrkyttämässä tuota kirkollista harhaoppia helluntailaisille?
Vai onko sinullakin kaipaus kokea todellista Pyhän
Hengen täyteyttä ja siksi pyörit tällä palstalla?
Jos haluat vain vängätä, niin voisit vaihtaa pals-
taa. Tuolla luterilaisuus-palstalla se vesi riit-
tää pelastukseen.Nimimerkki "parkaa" (Käyttäisitkö samaa nimimerkkiä keskusteluissamme!) kirjoitti: "Jos haluat vain vängätä, niin voisit vaihtaa palstaa. Tuolla luterilaisuus-palstalla se vesi riittää pelastukseen.
---
Nimimerkkisi "parkaa" perusteella taidat olla uusi tällä palstalla!
Raamattu opettaa, että pelastukseen kuuluvat usko ja kaste (Mark. 16:16).
Raamattu opettaa, että kaste on muutakin kuin pelkkää vettä (Joh. 3:5, Ef.5:26).
Vai liittyykö sinun mielestäsi kasteeseesi esim. Pyhä Henki.
Tätä kysyn sinultakin sen vuoksi, että tietäisin, puhummeko samasta kasteesta, joka tapahtuu "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19).- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO: mutta miksi "kumoat" ne tälläisillä reunahuomautuksilla?
-"Meihin on kasteessa painettu Jumalan omistajanmerkki (Ef.1:13),"
---
Hyvä että toit tämään asia esiin.
Mitä tarkoitetaan Raamatussa sinetillä?
Lainaus Aapeli Saarisalon kirjasta (Raamatun sanakirja):
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Aikoinaan sinettiä kannettiin nuoraan pujotettuna kaulassa.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
Raamatun kuvakielessä sinetti on siis merkki, jolla jokin asia vahvistetaan.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Jeesus taas sanoi, että Isä on häneen painanut sinettinsä (Joh. 6:27).
Tuhlaajapojasta kerrotaan, kuinka hän oltuaan synnin teillä menee itseensä (tulee ns. synnintuntoon) Lk. 15:17 ja palaa isänsä tykö.
Isä puettaa hänet parhaisiin vaatteisiin, panee sormuksen (siis sinetin) hänen sormeensa (jae. 22).
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Koska kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä, siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).
Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).
Kommentteja!sinä luulet tietäväsi, mutta et tiedä NIINKUIN tietää tulee!
-Tässä puhtaan nimenomaan PYHÄN HENGEN sinetistä, ei mistään ulkoisesta merkistä, vaan nimenomaan sydämen sinetistä joka saadaan vain ja ainoastaan uudestisyntymisen myötä, jossa Jeesus Henkensä kautta sen meihin antaa, se on se, Kristuksen sisäinen tunteminen, HENGEN sinetti, siinä ihmisen osassa, joka uudestisyntyy, sisältäpäin, siinä on Kristuksen sisäinen Pyhän Hengen osallisuus.
Ethän sekoita tähän mitään vesikastetta, että tällä palstalla vilpittömät etsijät eivät menisi aivan hämminkiin tuon iänikuisen lapsikaste-harhan takia, Jeesuksen nimessä pyydän, älä sekoita enempää, usko mitä uskot itse, mutta älä tuo sitä tänne helluntailaisuus palstalle, sinulle on ihan oma palsta "lutherilaisuus", en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta, vaikka se oikein olisikin, pitää kunnioittaa palstan teemaa ja henkeä.
- Pitkistä selityksistäsi huolimatta Raamattu ei tätäkään uskon aluetta, opeta sinun tavallasi, jos kirkkon teologit niin opettaa, se on kirkon asia, mutta ei tällä palstalla, kiitos! RitariOlevainen kirjoitti:
sinä luulet tietäväsi, mutta et tiedä NIINKUIN tietää tulee!
-Tässä puhtaan nimenomaan PYHÄN HENGEN sinetistä, ei mistään ulkoisesta merkistä, vaan nimenomaan sydämen sinetistä joka saadaan vain ja ainoastaan uudestisyntymisen myötä, jossa Jeesus Henkensä kautta sen meihin antaa, se on se, Kristuksen sisäinen tunteminen, HENGEN sinetti, siinä ihmisen osassa, joka uudestisyntyy, sisältäpäin, siinä on Kristuksen sisäinen Pyhän Hengen osallisuus.
Ethän sekoita tähän mitään vesikastetta, että tällä palstalla vilpittömät etsijät eivät menisi aivan hämminkiin tuon iänikuisen lapsikaste-harhan takia, Jeesuksen nimessä pyydän, älä sekoita enempää, usko mitä uskot itse, mutta älä tuo sitä tänne helluntailaisuus palstalle, sinulle on ihan oma palsta "lutherilaisuus", en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta, vaikka se oikein olisikin, pitää kunnioittaa palstan teemaa ja henkeä.
- Pitkistä selityksistäsi huolimatta Raamattu ei tätäkään uskon aluetta, opeta sinun tavallasi, jos kirkkon teologit niin opettaa, se on kirkon asia, mutta ei tällä palstalla, kiitos!RitariOlevainen: "...en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta,..."
---
Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini.
Toistan:
"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"?
(Muutkin voivat vastata!)
Perustelut Raamatun Sanalla!- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Lukihäiriöinen: "Vaikka Jumalahan on valinnut omansa, siihen tarvitaan myös ihmisen tahtoa".
---
Luonnollisessa tilassaan (Joh. 3:6) ihminen ei ota vastaan mitään Jumalalta eikä hän etsi Jumalaa.
---"Ei ole ketään, joka etsii Jumalaa" (Room. 3:11).
---"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti" (1Kr 2:14).
Jumala etsii meitä ja kutsuu uskontielle.
---"...sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi" (Fl 2:13).
Ihmisellä ei enää ole vapaata tahtoa uskomisen suhteen.
Usko on Jumalan teko ja lahja.
Usko tulee Jumalan Sanan kuulosta.Jos näin ajatellaan, ettei ihmisellä ole omaa tahtoa, miten ihminen valitsee uskon ja jumalattomuuden väliltä.
Emmehän ole ropotteja, vaan vapaasta tahdosta täytämme Jumalan rakkauden lakia.
Joka päivä on valinta tehdä, Jumalalle sovelijaita tekoja, tai valita leveä tie, joka pokeaa Jumalan tahdosta.
Lähimmäisen palvelu, rukoukset lähimmäisen puolesta, palvelu pyyteettömästi, käydä katsomassa heikompi osaisia.
Minä teen sen Jumalalle taivuttamalla tahtoni, voisin valita toisinkin, antaa kaiken ajan itselleni, mutta sitä en tee, koska tiedän Jumalan odottavan minulta hyviä tekoja. Teoista Herra näkee minun tahtoni taipuneen, Hänen tahtoonsa.
Minun ukoni ei kasva ellen, täytä Hänen ramatun sanan lukemista hengessä.
Ja miten luen hengessä, vain siten, että Jeesus on antanut minulle uudistuneen Hengen Pyhässä Hengessä.
Millä tavalla Henki kasvaa Jumalan Hengen alamaisuuteen, ainoastaa tahtoa taivuttamalla.
Sekinhän on nöyryyttä Jumalan edessä, kun tunnustaa synnit, moninaiset ovat syntimme, ellemme tee parnusta synneistä ei tapahdu kasvua.
Minä tähden Jeesus meni ristille?
Jeesus meni syntiemme tähden ristille.
Miksi puhun uudesti syntymisestä, ei tämä oppi ole minusta vaan snasta, Joh. 3
Miksi sitten on tähdellistä syntyä uudesti, juuri sen tähden, että Jeesuksen kautta rukoukset tulisivat Jumalan eteen puhtaina, pestynä Jeesuksen sydän verellä.
Liha on heikko, mutta kun Jumalan sana tulee Pyhän Hengen kautta, se puhdistaa sisintämme ja Jeesus kasvaa ja liha pinenee, mitä enenmmän on hengellisyyttä, sitä pienempi on liallisuus ja opetukset ovat putaita Jeesuksen nimessä.
Moni miettii sitä millä tavoin saa Jeesuksen rauhan sisälleen, juuri sillätavoin että tunnustaa olevansa vajavainen eikä täydellinen, pyrkii täydellisyyteen, täyttämällä rakkauden lakija.
Täydellisyyden malli on Jeesus, Hänen kauttaa vain Jumalakin näkee meidät, synnittöminä. - Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
sinä luulet tietäväsi, mutta et tiedä NIINKUIN tietää tulee!
-Tässä puhtaan nimenomaan PYHÄN HENGEN sinetistä, ei mistään ulkoisesta merkistä, vaan nimenomaan sydämen sinetistä joka saadaan vain ja ainoastaan uudestisyntymisen myötä, jossa Jeesus Henkensä kautta sen meihin antaa, se on se, Kristuksen sisäinen tunteminen, HENGEN sinetti, siinä ihmisen osassa, joka uudestisyntyy, sisältäpäin, siinä on Kristuksen sisäinen Pyhän Hengen osallisuus.
Ethän sekoita tähän mitään vesikastetta, että tällä palstalla vilpittömät etsijät eivät menisi aivan hämminkiin tuon iänikuisen lapsikaste-harhan takia, Jeesuksen nimessä pyydän, älä sekoita enempää, usko mitä uskot itse, mutta älä tuo sitä tänne helluntailaisuus palstalle, sinulle on ihan oma palsta "lutherilaisuus", en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta, vaikka se oikein olisikin, pitää kunnioittaa palstan teemaa ja henkeä.
- Pitkistä selityksistäsi huolimatta Raamattu ei tätäkään uskon aluetta, opeta sinun tavallasi, jos kirkkon teologit niin opettaa, se on kirkon asia, mutta ei tällä palstalla, kiitos!Sä Ritari tulkitset kyllä raamattua omalla tavallasi eli siten miten itselles kuvittelet sen parhaaksi.
Ei riitä että on lukenut raamatun 50 kertaa kun ei ymmärrä mitä siinä kirjoitetaan. Lukihäiriöinen kirjoitti:
Jos näin ajatellaan, ettei ihmisellä ole omaa tahtoa, miten ihminen valitsee uskon ja jumalattomuuden väliltä.
Emmehän ole ropotteja, vaan vapaasta tahdosta täytämme Jumalan rakkauden lakia.
Joka päivä on valinta tehdä, Jumalalle sovelijaita tekoja, tai valita leveä tie, joka pokeaa Jumalan tahdosta.
Lähimmäisen palvelu, rukoukset lähimmäisen puolesta, palvelu pyyteettömästi, käydä katsomassa heikompi osaisia.
Minä teen sen Jumalalle taivuttamalla tahtoni, voisin valita toisinkin, antaa kaiken ajan itselleni, mutta sitä en tee, koska tiedän Jumalan odottavan minulta hyviä tekoja. Teoista Herra näkee minun tahtoni taipuneen, Hänen tahtoonsa.
Minun ukoni ei kasva ellen, täytä Hänen ramatun sanan lukemista hengessä.
Ja miten luen hengessä, vain siten, että Jeesus on antanut minulle uudistuneen Hengen Pyhässä Hengessä.
Millä tavalla Henki kasvaa Jumalan Hengen alamaisuuteen, ainoastaa tahtoa taivuttamalla.
Sekinhän on nöyryyttä Jumalan edessä, kun tunnustaa synnit, moninaiset ovat syntimme, ellemme tee parnusta synneistä ei tapahdu kasvua.
Minä tähden Jeesus meni ristille?
Jeesus meni syntiemme tähden ristille.
Miksi puhun uudesti syntymisestä, ei tämä oppi ole minusta vaan snasta, Joh. 3
Miksi sitten on tähdellistä syntyä uudesti, juuri sen tähden, että Jeesuksen kautta rukoukset tulisivat Jumalan eteen puhtaina, pestynä Jeesuksen sydän verellä.
Liha on heikko, mutta kun Jumalan sana tulee Pyhän Hengen kautta, se puhdistaa sisintämme ja Jeesus kasvaa ja liha pinenee, mitä enenmmän on hengellisyyttä, sitä pienempi on liallisuus ja opetukset ovat putaita Jeesuksen nimessä.
Moni miettii sitä millä tavoin saa Jeesuksen rauhan sisälleen, juuri sillätavoin että tunnustaa olevansa vajavainen eikä täydellinen, pyrkii täydellisyyteen, täyttämällä rakkauden lakija.
Täydellisyyden malli on Jeesus, Hänen kauttaa vain Jumalakin näkee meidät, synnittöminä.Paavali aloittaa Gal.3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset…” Paavali on suorasukainen.
Mikähän olikaan mennyt pieleen heidän suhteensa?
On muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä suorituksiin ja ratkaisuihin. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).
Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (Gal.3:1).- Lukihäiriöinen
Tapio522 kirjoitti:
Paavali aloittaa Gal.3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset…” Paavali on suorasukainen.
Mikähän olikaan mennyt pieleen heidän suhteensa?
On muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä suorituksiin ja ratkaisuihin. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).
Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (Gal.3:1).Laki on täytetty vanhassa testamentissa, uudessa testamentissa on rakkauden laki, jos emme ole rakkauden laissa, ei meillä ole mahdollisuutta Jumalan valtakuntaan.
Minkähän takia Paavali puhui näin Galattalaisille, juuri sen tähden koska he niskottelivat, eivätkä uskoneet Jeesuksen täytäneen lain.
Jeesuksen rakkauden armon laki sanoo: armosta te olette pelastetut, ette itsenne kautta, että ei kukaan kerskaisi.
Armo on lain täyttymys, ja jos ette synny vedestä ja Hengestä, ette ole osallisia Jumalan valtakuntaan.
Joka on lihasta syntynyt on liha joka on Hengestä syntynyt on Henki.
Jos täytämme vain sen lain joka on itselle mieluista on lihan laki.
Hengen lain täytäminen on itsensä kieltäminen, ja Jumalalle tekojen tekemistä, hengessä josta Jumala maksaa meille palkan.
Hengessä tekeminen on helppoa, kun tahto on taipunut hyvän tekemiseen.
Pakota ei Herra, vaan toivoo meidän tahtomme taipuvan. - riittää
Tapio522 kirjoitti:
Paavali aloittaa Gal.3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset…” Paavali on suorasukainen.
Mikähän olikaan mennyt pieleen heidän suhteensa?
On muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä suorituksiin ja ratkaisuihin. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).
Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (Gal.3:1).meidänkin päivillemme.
He vaativat ulkonaisia ihmistekoja, kuten lapsikas-
tetta, jotta ihminen voisi pelastua. Sehän on
täysin vanhempien teko. Eli lapsen pelastuminen
riippuu vanhempien teoista. Aika julmaa oppia.
Entäs, elleivät vanhemmat haluakkaan? Heillä pitää olla joku ulkoinen aine tai merkki, ennenkuin he voivat uskoa. Tällainen on taikauskoa.
Raamattu opettaa, että "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta, teet tekojen kautta, et-
tei kukaan kerskaisi." - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "...en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta,..."
---
Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini.
Toistan:
"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"?
(Muutkin voivat vastata!)
Perustelut Raamatun Sanalla!"Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini."
-Siinä sen näet, et ymmärrä Raamattua oikein, koska myönsit, että et saanut kysymyksiissi vastausta, ja jos ymmärtäisit, olisit täysin tyytyväinen vastaukseeni.
Tiedät hyvin , ja myös ymmärsit edellisen vastaukseni, mutta vastaat ihme kysymyksilläsi! Haluat sekoittaa tuollaisilla oma rakenteis- teologisilla epäraamatullisia kysymyksiä.
-"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"? "
1: Ei minulla ole mitäänkastetta, minut on kyllä kastetttu Raamatullisella uskovien upotuskasteella, ei lain vaatimuksesta, vaan täysin omasta vapaasta tahdosta seurannut Jeesustani myöskin Hänen viitoitamaa tietä kasteen hautaan, evankeliumi perustuu anteeksiantamukseen ja armoon.
Kasteessa ei mitenkään erikoisesti saada Pyhää Henkeä, voidaan saada, mutta kaste ei ole mikään ehto PH-saamiselle, sen voi saada ennen tai kasteenjälkeen, ei kuitenkaan koskaan automaattisesti kaste johda PH:-saamiseen, itse kasteeseen se ei liity mitenkään RAAMATUN mukaan.
-Mutta sinä vedät vesikasteen joka ainoaan kysymykseen mukaan, kaste ei liity UUDESTISYNTYMISEEN eikä PH-kasteeseen mitenkään.
-Koko pelastus Kristuksessa on yhtä samaa evankeliumia, siihen kuuluu koko uskon skaala, uudestisyntymisestä kateeseen, seurakuntaan vanhurskasten ylösnousemukseen saakka, eli siihen asti kunnes Jeesus tulee!
- Eikä siihen kuulu laki, muuta kuin että Jeesus sen täytti puolestamme, siinä on koko evankeliumi, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Hän valmisti elämällään ja kuolemallaan ja vahvisti vanhurskaudessa ylösnousemuksellaan.
En suosittele, että opetat tällä palstalla omaa teologiaasi, tai kirkolta oppimaasi, et voi käännyttää helluntailaisia kirkon oppiin, vaikka yrität olla viisastelija, etkä muka ymmrrä mitä me opetamme, vaan käännät kaiken ylösalaisin tuolla lapsikasteteotiallasi, aivan niinkuin ateistit evoluutioneen yrittävät kumota luomiskertomuksen!
-Sinä yrität kumota Raamatun pelastus opin lapsikasteellasi!
-Ja juuri siksi sinä ymmärrät koko Raamatun väärin, koska Raamatun ymmärtämisen perusta on oppi pelastuksesta USKON kautta Jeesukseen.
-Pelastus oppisi on väärä, eikä saa Raamatun hyväksyntää! - noita samoja
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "...en minäkään siellä tyrkytä helluntailaisuutta,..."
---
Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini.
Toistan:
"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"?
(Muutkin voivat vastata!)
Perustelut Raamatun Sanalla!asioita uudelleen ja uudelleen?
Sinulle on sanottu jo monta kertaa, että evankeljumi on ilosanoma Jeesuksesta.
1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan
evankeljumia julistamaan."
Room 1: 1
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu
apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeljumia.
Ei Paavali kulkenut vesikipon kanssa, vaan HÄN JULISTI EVANKELJUMIA!!!
Miksi tämä totuus ei mene sinun päähäsi?
Kysyt taas parin päivän päästä samaa asiaa.
Lapsikaste on armottomuutta, sillä siinä pelastu-
minen riippuu vanhempien tahdosta. RitariOlevainen kirjoitti:
"Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini."
-Siinä sen näet, et ymmärrä Raamattua oikein, koska myönsit, että et saanut kysymyksiissi vastausta, ja jos ymmärtäisit, olisit täysin tyytyväinen vastaukseeni.
Tiedät hyvin , ja myös ymmärsit edellisen vastaukseni, mutta vastaat ihme kysymyksilläsi! Haluat sekoittaa tuollaisilla oma rakenteis- teologisilla epäraamatullisia kysymyksiä.
-"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"? "
1: Ei minulla ole mitäänkastetta, minut on kyllä kastetttu Raamatullisella uskovien upotuskasteella, ei lain vaatimuksesta, vaan täysin omasta vapaasta tahdosta seurannut Jeesustani myöskin Hänen viitoitamaa tietä kasteen hautaan, evankeliumi perustuu anteeksiantamukseen ja armoon.
Kasteessa ei mitenkään erikoisesti saada Pyhää Henkeä, voidaan saada, mutta kaste ei ole mikään ehto PH-saamiselle, sen voi saada ennen tai kasteenjälkeen, ei kuitenkaan koskaan automaattisesti kaste johda PH:-saamiseen, itse kasteeseen se ei liity mitenkään RAAMATUN mukaan.
-Mutta sinä vedät vesikasteen joka ainoaan kysymykseen mukaan, kaste ei liity UUDESTISYNTYMISEEN eikä PH-kasteeseen mitenkään.
-Koko pelastus Kristuksessa on yhtä samaa evankeliumia, siihen kuuluu koko uskon skaala, uudestisyntymisestä kateeseen, seurakuntaan vanhurskasten ylösnousemukseen saakka, eli siihen asti kunnes Jeesus tulee!
- Eikä siihen kuulu laki, muuta kuin että Jeesus sen täytti puolestamme, siinä on koko evankeliumi, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Hän valmisti elämällään ja kuolemallaan ja vahvisti vanhurskaudessa ylösnousemuksellaan.
En suosittele, että opetat tällä palstalla omaa teologiaasi, tai kirkolta oppimaasi, et voi käännyttää helluntailaisia kirkon oppiin, vaikka yrität olla viisastelija, etkä muka ymmrrä mitä me opetamme, vaan käännät kaiken ylösalaisin tuolla lapsikasteteotiallasi, aivan niinkuin ateistit evoluutioneen yrittävät kumota luomiskertomuksen!
-Sinä yrität kumota Raamatun pelastus opin lapsikasteellasi!
-Ja juuri siksi sinä ymmärrät koko Raamatun väärin, koska Raamatun ymmärtämisen perusta on oppi pelastuksesta USKON kautta Jeesukseen.
-Pelastus oppisi on väärä, eikä saa Raamatun hyväksyntää!RO: "...evankeliumi perustuu anteeksiantamukseen ja armoon".
---
Aivan!
Lisäkysymys:
---Miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen nimeen (Apt. 2:38)?
---Mitä Paavali sai kasteessaan (Apt. 22:16)?
Perustelut lyhyesti Raamatun Sanalla (Ei omia selityksiä tai haukkumisia!)noita samoja kirjoitti:
asioita uudelleen ja uudelleen?
Sinulle on sanottu jo monta kertaa, että evankeljumi on ilosanoma Jeesuksesta.
1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan
evankeljumia julistamaan."
Room 1: 1
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu
apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeljumia.
Ei Paavali kulkenut vesikipon kanssa, vaan HÄN JULISTI EVANKELJUMIA!!!
Miksi tämä totuus ei mene sinun päähäsi?
Kysyt taas parin päivän päästä samaa asiaa.
Lapsikaste on armottomuutta, sillä siinä pelastu-
minen riippuu vanhempien tahdosta.Nimimerkki "noita samoja" (Sinäkin näytät olevan uusi keskustelija nimimerkistä päätellen) ihmettelee:
"Miksi kyselet noita samoja asioita uudelleen ja uudelleen"?
....
Lapsikaste on armottomuutta, sillä siinä pelastuminen riippuu vanhempien tahdosta.
----
???
Vaikea vastata, kun ei tiedä kenen kanssa on ollut aikaisemmin keskusteluissa.
Noita puskasta huutelijoita on niin paljon!
Sinunkin kannattaisi rekisteröityä, niin tiedämme, kenen kanssa olemme jo keskustelleet esim. kasteesta.
--
-Olivatko (syli)lapset riippuvaisia vanhemmistaan ylittäessään Punaisen Meren (1. Kor. 10:1-4)?
-Olivatko vanhemmat armottomia, kun väkisin raahasivat pienet lapsensa turvaan egyptiläisiltä?
(kaste Moosekseen on kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)noita samoja kirjoitti:
asioita uudelleen ja uudelleen?
Sinulle on sanottu jo monta kertaa, että evankeljumi on ilosanoma Jeesuksesta.
1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan
evankeljumia julistamaan."
Room 1: 1
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu
apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeljumia.
Ei Paavali kulkenut vesikipon kanssa, vaan HÄN JULISTI EVANKELJUMIA!!!
Miksi tämä totuus ei mene sinun päähäsi?
Kysyt taas parin päivän päästä samaa asiaa.
Lapsikaste on armottomuutta, sillä siinä pelastu-
minen riippuu vanhempien tahdosta.1. Kor 1:17 "Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeljumia julistamaan."
----
Jotkut asettavat evankeliumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella.
Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut.
Paavali yhdistää kasteen ja ristin sanoman toisiina (j. 13,18)).
Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
Kastaminen oli toisten tehtävä.
Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa;Room 6:1-14)).
----
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.RitariOlevainen kirjoitti:
"Empä oikein saanut selvää vastausta kysymyksiini."
-Siinä sen näet, et ymmärrä Raamattua oikein, koska myönsit, että et saanut kysymyksiissi vastausta, ja jos ymmärtäisit, olisit täysin tyytyväinen vastaukseeni.
Tiedät hyvin , ja myös ymmärsit edellisen vastaukseni, mutta vastaat ihme kysymyksilläsi! Haluat sekoittaa tuollaisilla oma rakenteis- teologisilla epäraamatullisia kysymyksiä.
-"Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseesi"?
"Onko kaste evankeliumia (ARMOA) vai lakia"? "
1: Ei minulla ole mitäänkastetta, minut on kyllä kastetttu Raamatullisella uskovien upotuskasteella, ei lain vaatimuksesta, vaan täysin omasta vapaasta tahdosta seurannut Jeesustani myöskin Hänen viitoitamaa tietä kasteen hautaan, evankeliumi perustuu anteeksiantamukseen ja armoon.
Kasteessa ei mitenkään erikoisesti saada Pyhää Henkeä, voidaan saada, mutta kaste ei ole mikään ehto PH-saamiselle, sen voi saada ennen tai kasteenjälkeen, ei kuitenkaan koskaan automaattisesti kaste johda PH:-saamiseen, itse kasteeseen se ei liity mitenkään RAAMATUN mukaan.
-Mutta sinä vedät vesikasteen joka ainoaan kysymykseen mukaan, kaste ei liity UUDESTISYNTYMISEEN eikä PH-kasteeseen mitenkään.
-Koko pelastus Kristuksessa on yhtä samaa evankeliumia, siihen kuuluu koko uskon skaala, uudestisyntymisestä kateeseen, seurakuntaan vanhurskasten ylösnousemukseen saakka, eli siihen asti kunnes Jeesus tulee!
- Eikä siihen kuulu laki, muuta kuin että Jeesus sen täytti puolestamme, siinä on koko evankeliumi, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, jonka Hän valmisti elämällään ja kuolemallaan ja vahvisti vanhurskaudessa ylösnousemuksellaan.
En suosittele, että opetat tällä palstalla omaa teologiaasi, tai kirkolta oppimaasi, et voi käännyttää helluntailaisia kirkon oppiin, vaikka yrität olla viisastelija, etkä muka ymmrrä mitä me opetamme, vaan käännät kaiken ylösalaisin tuolla lapsikasteteotiallasi, aivan niinkuin ateistit evoluutioneen yrittävät kumota luomiskertomuksen!
-Sinä yrität kumota Raamatun pelastus opin lapsikasteellasi!
-Ja juuri siksi sinä ymmärrät koko Raamatun väärin, koska Raamatun ymmärtämisen perusta on oppi pelastuksesta USKON kautta Jeesukseen.
-Pelastus oppisi on väärä, eikä saa Raamatun hyväksyntää!RitariOlevainen: "...ja jos ymmärtäisit, olisit täysin tyytyväinen vastaukseeni".
---
...Turhaa siis Pyhä Henki mainitaan kasteesi yhteydessä (Matt. 28:19), kun Hänellä ei ole mitään virkaa siinä!
Vai ymmärsinkö vastauksesi väärin?- perustelu
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "noita samoja" (Sinäkin näytät olevan uusi keskustelija nimimerkistä päätellen) ihmettelee:
"Miksi kyselet noita samoja asioita uudelleen ja uudelleen"?
....
Lapsikaste on armottomuutta, sillä siinä pelastuminen riippuu vanhempien tahdosta.
----
???
Vaikea vastata, kun ei tiedä kenen kanssa on ollut aikaisemmin keskusteluissa.
Noita puskasta huutelijoita on niin paljon!
Sinunkin kannattaisi rekisteröityä, niin tiedämme, kenen kanssa olemme jo keskustelleet esim. kasteesta.
--
-Olivatko (syli)lapset riippuvaisia vanhemmistaan ylittäessään Punaisen Meren (1. Kor. 10:1-4)?
-Olivatko vanhemmat armottomia, kun väkisin raahasivat pienet lapsensa turvaan egyptiläisiltä?
(kaste Moosekseen on kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)lapsikasteelle. Jos vanhemmat kuljettavat lapsia
mukanaan muuttaessaan, niin miten se liittyy kas-
teeseen? Olihan siellä myös eläimiä mukana.
Pitääkö nämäkin kastaa?
Isät saivat kasteen Moosekseen. Se kuvaa heidän
papillista tehtäväänsä eikä lapsikastetta!
Sinä kyselet noita samoja kysymyksiäsi niin kauan,
kunnes saat haluamasi vastauksen. Suljet ymmärryksesi ja ajattelukykysi täysin, etkä edes
halua ymmärtää, mitä sinulle vastataan. Olet
kuin juna, joka puskee eteenpäin, tuli mitä tuli. - selitys on
Tapio522 kirjoitti:
1. Kor 1:17 "Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeljumia julistamaan."
----
Jotkut asettavat evankeliumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella.
Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut.
Paavali yhdistää kasteen ja ristin sanoman toisiina (j. 13,18)).
Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
Kastaminen oli toisten tehtävä.
Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa;Room 6:1-14)).
----
Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.kuultu jo monta kertaa.
Koeta keksiä parempi selitys sille, että Paavali
ei kastanut, vaan saarnasi evankeljumia:
Ap 17 :Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sal-
linut, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaik-
kien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
Oliko Paavalilta unohtunut vesikippo kotiin? selitys on kirjoitti:
kuultu jo monta kertaa.
Koeta keksiä parempi selitys sille, että Paavali
ei kastanut, vaan saarnasi evankeljumia:
Ap 17 :Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sal-
linut, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaik-
kien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
Oliko Paavalilta unohtunut vesikippo kotiin?Nimimerkki "selitys on" (Oletko uusi kekustelija nimimerkistä päätellen?) kehoittaa:
"Koeta keksiä parempi selitys sille, että Paavali ei kastanut, vaan saarnasi evankeljumia:..."
---
Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi Paavali ei kastanut kuin harvoja korinttilaisia(1. Kor.1:14-16).
Erityistilanne oli siis VAIN KORINTISSA.
Selitykseni ei kelvannut.
Voisko joku muu selittää tarkemmin, mistä oli kyse?
(Kannattaa huomioida asiayhteys!)- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO: "...evankeliumi perustuu anteeksiantamukseen ja armoon".
---
Aivan!
Lisäkysymys:
---Miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen nimeen (Apt. 2:38)?
---Mitä Paavali sai kasteessaan (Apt. 22:16)?
Perustelut lyhyesti Raamatun Sanalla (Ei omia selityksiä tai haukkumisia!)ja sitten hänet kastettiin, näin se menee, ei Paavalia lapsena kastettu, kun oli juutalainenkin, eikä Jeesus ollut vielä asettanut uskovien kastettakaan!
Minähän se olenkin omiani puhunut, olet melko ovela kääntämään keskustelun ylösalaisin!
Todista sitten Raamatulla LAPSIKASTE raamatulliseksi, ilman OMIA selityksiäsi, ainoastaan Raamatulla, missä mainitaan sana LAPSIKASTE? Sen haluan saada tietää?
-Uskovien kaste löytyy selvällä suomenkielellä Raamatusta, jos vain haluat sen uskoa mitä kirjoitetaan, etkä selitä OMIASI ! perustelu kirjoitti:
lapsikasteelle. Jos vanhemmat kuljettavat lapsia
mukanaan muuttaessaan, niin miten se liittyy kas-
teeseen? Olihan siellä myös eläimiä mukana.
Pitääkö nämäkin kastaa?
Isät saivat kasteen Moosekseen. Se kuvaa heidän
papillista tehtäväänsä eikä lapsikastetta!
Sinä kyselet noita samoja kysymyksiäsi niin kauan,
kunnes saat haluamasi vastauksen. Suljet ymmärryksesi ja ajattelukykysi täysin, etkä edes
halua ymmärtää, mitä sinulle vastataan. Olet
kuin juna, joka puskee eteenpäin, tuli mitä tuli.Nimimerkki "perustelulle":
Olemmehan mekin"valittu suku, KUNINKAALLINEN PAPISTO, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;...."
(1.Piet.2:9).RitariOlevainen kirjoitti:
ja sitten hänet kastettiin, näin se menee, ei Paavalia lapsena kastettu, kun oli juutalainenkin, eikä Jeesus ollut vielä asettanut uskovien kastettakaan!
Minähän se olenkin omiani puhunut, olet melko ovela kääntämään keskustelun ylösalaisin!
Todista sitten Raamatulla LAPSIKASTE raamatulliseksi, ilman OMIA selityksiäsi, ainoastaan Raamatulla, missä mainitaan sana LAPSIKASTE? Sen haluan saada tietää?
-Uskovien kaste löytyy selvällä suomenkielellä Raamatusta, jos vain haluat sen uskoa mitä kirjoitetaan, etkä selitä OMIASI !RitariOlevainen: "Paavali syntyi uudesti ja sitten hänet kastettiin, näin se menee,...."
---
Et vastannut kysymykseeni:
"Mitä Paavali sai kasteessaan" (Apt. 22:16)?
Lyhytkin vastaus riittää!RitariOlevainen kirjoitti:
ja sitten hänet kastettiin, näin se menee, ei Paavalia lapsena kastettu, kun oli juutalainenkin, eikä Jeesus ollut vielä asettanut uskovien kastettakaan!
Minähän se olenkin omiani puhunut, olet melko ovela kääntämään keskustelun ylösalaisin!
Todista sitten Raamatulla LAPSIKASTE raamatulliseksi, ilman OMIA selityksiäsi, ainoastaan Raamatulla, missä mainitaan sana LAPSIKASTE? Sen haluan saada tietää?
-Uskovien kaste löytyy selvällä suomenkielellä Raamatusta, jos vain haluat sen uskoa mitä kirjoitetaan, etkä selitä OMIASI !RitariOlevainen: "-Uskovien kaste löytyy selvällä suomenkielellä Raamatusta"
---
Laittaisitko pari-kolme Raamatun paikkaa, joissa olisivat sanat "uskovien kaste"!- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "-Uskovien kaste löytyy selvällä suomenkielellä Raamatusta"
---
Laittaisitko pari-kolme Raamatun paikkaa, joissa olisivat sanat "uskovien kaste"!Esm. "Jotka nyt uskoivat, heidät kastettiin kohta." Sanat USKO ja KASTE ilmenee useassa eri kohtaa Raamatussa, mutta kaste ja lapsi ei kertaakaan , ei sinnepäinkään !
-Vastaa joskus kysymykseen, ilman, että heität vastakysymyksen?
-Se osoittaa vaan sitä, että et voi vastata, vaan viisastelemalla väistät kysymyksen!
Enkä tätssä kinaa kanssasi, vain sen tähden, että kumpi on parempi väittelemään, vaan siitä, mitä Raamattu opettaa pelastuksesta, mitä Jumala on opettanut ihmisen pelastumiseksi, ja se on:
"Joka USKOO ja kastetaan se pelastuu, joak ei USKO, se tuomitaan kadotukseen."
-Kaste ei siis pelasta, ei minkäänlainen kaste!
-Eikä sanaa , "lapsikasteenarmo" löydy Raamatusta, tai, että armo on olisi kasteessa.
-Mutta se, joka Uskoo, se pelastuu, ja se on läpi Raamatun kirjoitettu totuus! - RitariOlevainen
Peku ` kirjoitti:
Sä Ritari tulkitset kyllä raamattua omalla tavallasi eli siten miten itselles kuvittelet sen parhaaksi.
Ei riitä että on lukenut raamatun 50 kertaa kun ei ymmärrä mitä siinä kirjoitetaan.tolittaa, eikä yhtään tiedä mistä puhuu!
-Olen muuten lukenut jo paljon useamman kerran, kuin tuo sinua kiusaavat 50 kertaa, joka onkin sinun oma keksimäsi luku, olen joskus maininnut 40-50 kertaa, se ei ei siis ole tasan 50 kertaa, kun en itsekkään ole siitä tarkasta määrästä selvillä, ja mitä se nyt sinulle merkkaa, vaikka olisin lukenut 100 kerta tai enemmän?
-Sinun on tuolla mielenlaadulla turha lukea lainkaan, se tulee sinulle vain synniksi, koska et lue muuta kuin rienataksesi, että lopeta! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "selitys on" (Oletko uusi kekustelija nimimerkistä päätellen?) kehoittaa:
"Koeta keksiä parempi selitys sille, että Paavali ei kastanut, vaan saarnasi evankeljumia:..."
---
Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi Paavali ei kastanut kuin harvoja korinttilaisia(1. Kor.1:14-16).
Erityistilanne oli siis VAIN KORINTISSA.
Selitykseni ei kelvannut.
Voisko joku muu selittää tarkemmin, mistä oli kyse?
(Kannattaa huomioida asiayhteys!)Paavali sanoo ihan selvään, että Herra ei lähettänyt häntä kastamaan, ei siis missään muullakaan, kuin korintissa!
-Vaan evankeliumia julistamaan. Ja juuri tämän julistuksen myötä kansaa tuli uskoon, ja sitten heidät kastettiin, se on aivan sama kuka kastoi, he olivat JO USKOSSA, eikä vasta kasteen jälkeen.
-Ensin usko sittenn kaste, Raamatun järjestys, eikä se siitä muutu, selitti kuka mitä hyvänsä, Sana sen sanoo, ei "Tapio522", eikä kirkko, ei kukaan ihminen, vaan Sana sanoo selvään missä järjestyksessä usko ja kaste ja seurakunta tulevat!
-Mieletöntä vääntää Jumalan järjestystä toiseksi, kuin mitä Sana siitä sanoo! Ja vielä saada siihen jotenkin lapsi parkakin rusikoitavaksi, eli taisteluaseeksi, täysin viaton vedetty aikuisten kiistakapulaksi, ja sen ovat tehneet kirkkoisät kristinuskon mustassa vaiheessa katolisessa kirkossa vallanhimossaan, ja luther ei päässyt siitä irti!
Lapsikaste on kuin takiainen, kun siihen jää koukkuun, ei pääse sen lumosta pois vaikka tahtoisikin, sillä ihmispelko panee paulan! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "...ja jos ymmärtäisit, olisit täysin tyytyväinen vastaukseeni".
---
...Turhaa siis Pyhä Henki mainitaan kasteesi yhteydessä (Matt. 28:19), kun Hänellä ei ole mitään virkaa siinä!
Vai ymmärsinkö vastauksesi väärin?väärin.
-Jos kaste suoritetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen, ei tarkoita, että siinä saadaan myös Pyhä Henki, kasteessa ei tapahdu mitään PH-saamista, eikä uudestisyntymistä, missään Raamatussa ei niin sanota, kaste ei ole mikään armonväline.
-Uudestisyntyminen tapahtuu USKON kautta Jeesukseen Kristukseen, ja vasta JO USKOSSA oleva kastetaan Isän Pojan ja PH nimeen!
-Tässä on ensimmäinen varsinainen evankeliumin pelastus saarna, kun Pietari saarnasi juutalaisille, ja kaikille jotka siinä oli kuulijana.
-Apt 2: 14. "Silloin Pitari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: Juutalaiset mihet ja te kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! Tulkoon tämä teille tiettäväksi, kuulkaa mitä sanon:
15. Eivät nämä ole juovuksissa, niikuin te luultte, jne!
- Lue Raamatustasi tästä eteenpäin jakeeseen 40 saakka.
-Kun nyt kansa kuuli ristin evankeliumin, he saivat piston sydämeensä, tuo pisto sydämeen tuli siitä, että he olivat muutama päivä aikaisemmin läsnäolollaan olleet hyväksymässä Jeesuksen ristiin naulitsemisen. Tilanne Jerusalemissa oli hengellisessä käymis tilassa.
Olihan juuri saatu tietää myös se, että Jeesus olikin noussut kuolleista todistajien läsnä olessa, tämä kaikki sai juutalaiset syyllisiksi ja siksi he saivat piston sydämeensä.
-Ja nyt Pietari Pyhää Henkeä täynnä , kiivaana luonteeltaan saarnasi niin siinä ei jäänyt kylmäksi kukaan, vaan he piston saadessaan kysivät. Mitä meidän pitää tehdä.
-Siinä Pietari sai oivan tilaisuuden vähän "rangaista" ja panna miehet koville.
-"Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, (tässäkin kuitenkin tehtiin parannus ennen kastetta) syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
Edellä mainituista syistä Pietari vaati Jerusalemin juutalailta paljon enemmän että he voisivat pelastua, tätä vaatimusta ei ole missään Raamatussa vaadittu pakanoilta.
-Paavali oli nimenomaan pakanoiden apostoli, eikä hän koskaan vaatinut kastetta että pakana saisi syntinsä anteeksi, koska kaste ei ole pelastuksen ehto.
-Ainoastaan Pietari oli ankarana juutalaisten suhteen, heidän oli julkisesti mentävä kasteelle, ja siten tunnustettava Jeesus Kristus, ja se oli ratkaiseva askel juutalaiselle lakiuskonnosta Jeesuksen seuraajaksi, ja tätä tilannetta ei voi koskaan verrata pakanoihin.
-Ja myöhemmin Jerusalemin vanhimmat sitten päättivätkin, että pakanoiden kannaettavaksi ei pantaisikkaan muuta kuormaa, kuin että välttävät haureutta eivätkä söisi lihaa josta veri ei ole laskettu, ja verta, noita ainoastaan tuli karttaa, niin heidän kävisi hyvin.
-Siispä Paavali ei koskaan vaatinut , eikä myöskään kastanut kuin yhden perheen, joka oli tullut ensin uskoon.
-Läpi uudentestamentin, apostolien teoista lähtien, ei ketään kastettu ennenkuin he ensin tulivat uskoon, Sanan kuulemisen kautta jokainen Raamatussa mainittu tuli ensin uskoon, ja vasta sitten he antoivat kastaa itsensä, apostolien opetuksen mukaan.
-Ja tämä totuus on jokaisen luettavissa Raamatusta, eikä siinä ole mitään tulkinta mahdollisuuksia, niin selvää on USKON ja KASTEEN suhde toisiinsa.
-Koko Raamatuussa kirjoitetun kaste historian aikana ei kastettu ainuttakaan lasta, ainoastaan ne, jotka Sanan saarnan kautta uskoivat kuulemansa, uudestisyntyivät Jumalan voimasta, ja Jumala antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi.
-Vasta sitten jokainen heistä kastettiin.
_Oletus, että kun "koko" perhe kastettiin, olisi siinä ollut vauvojakin, varmaan olikin, mutta heitä ei kastettu, koska eivät voineet ymmärtää apostolien Sanan saarnaa. Jos olsivat kastettu, siitä olisi Raamatussa mainittu, on asia niin suuri ja tärkeä osa uskoon tultaessa.
-Sitä nyt vaan ei mainita puolesta eikä vastaan, koska silloin ei edes tullut kenenkään mieleen kastaa sylivauvoja jotka ymmärrettävästi ei voineet kuulla Sanaa aivätkä myöskään uskoa henkilökohtaisesti Jeesukseen, joka oli uskoon tulon ehdoton edellytys! RitariOlevainen kirjoitti:
väärin.
-Jos kaste suoritetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen, ei tarkoita, että siinä saadaan myös Pyhä Henki, kasteessa ei tapahdu mitään PH-saamista, eikä uudestisyntymistä, missään Raamatussa ei niin sanota, kaste ei ole mikään armonväline.
-Uudestisyntyminen tapahtuu USKON kautta Jeesukseen Kristukseen, ja vasta JO USKOSSA oleva kastetaan Isän Pojan ja PH nimeen!
-Tässä on ensimmäinen varsinainen evankeliumin pelastus saarna, kun Pietari saarnasi juutalaisille, ja kaikille jotka siinä oli kuulijana.
-Apt 2: 14. "Silloin Pitari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: Juutalaiset mihet ja te kaikki, jotka asutte Jerusalemissa! Tulkoon tämä teille tiettäväksi, kuulkaa mitä sanon:
15. Eivät nämä ole juovuksissa, niikuin te luultte, jne!
- Lue Raamatustasi tästä eteenpäin jakeeseen 40 saakka.
-Kun nyt kansa kuuli ristin evankeliumin, he saivat piston sydämeensä, tuo pisto sydämeen tuli siitä, että he olivat muutama päivä aikaisemmin läsnäolollaan olleet hyväksymässä Jeesuksen ristiin naulitsemisen. Tilanne Jerusalemissa oli hengellisessä käymis tilassa.
Olihan juuri saatu tietää myös se, että Jeesus olikin noussut kuolleista todistajien läsnä olessa, tämä kaikki sai juutalaiset syyllisiksi ja siksi he saivat piston sydämeensä.
-Ja nyt Pietari Pyhää Henkeä täynnä , kiivaana luonteeltaan saarnasi niin siinä ei jäänyt kylmäksi kukaan, vaan he piston saadessaan kysivät. Mitä meidän pitää tehdä.
-Siinä Pietari sai oivan tilaisuuden vähän "rangaista" ja panna miehet koville.
-"Tehkää parannus, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, (tässäkin kuitenkin tehtiin parannus ennen kastetta) syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
Edellä mainituista syistä Pietari vaati Jerusalemin juutalailta paljon enemmän että he voisivat pelastua, tätä vaatimusta ei ole missään Raamatussa vaadittu pakanoilta.
-Paavali oli nimenomaan pakanoiden apostoli, eikä hän koskaan vaatinut kastetta että pakana saisi syntinsä anteeksi, koska kaste ei ole pelastuksen ehto.
-Ainoastaan Pietari oli ankarana juutalaisten suhteen, heidän oli julkisesti mentävä kasteelle, ja siten tunnustettava Jeesus Kristus, ja se oli ratkaiseva askel juutalaiselle lakiuskonnosta Jeesuksen seuraajaksi, ja tätä tilannetta ei voi koskaan verrata pakanoihin.
-Ja myöhemmin Jerusalemin vanhimmat sitten päättivätkin, että pakanoiden kannaettavaksi ei pantaisikkaan muuta kuormaa, kuin että välttävät haureutta eivätkä söisi lihaa josta veri ei ole laskettu, ja verta, noita ainoastaan tuli karttaa, niin heidän kävisi hyvin.
-Siispä Paavali ei koskaan vaatinut , eikä myöskään kastanut kuin yhden perheen, joka oli tullut ensin uskoon.
-Läpi uudentestamentin, apostolien teoista lähtien, ei ketään kastettu ennenkuin he ensin tulivat uskoon, Sanan kuulemisen kautta jokainen Raamatussa mainittu tuli ensin uskoon, ja vasta sitten he antoivat kastaa itsensä, apostolien opetuksen mukaan.
-Ja tämä totuus on jokaisen luettavissa Raamatusta, eikä siinä ole mitään tulkinta mahdollisuuksia, niin selvää on USKON ja KASTEEN suhde toisiinsa.
-Koko Raamatuussa kirjoitetun kaste historian aikana ei kastettu ainuttakaan lasta, ainoastaan ne, jotka Sanan saarnan kautta uskoivat kuulemansa, uudestisyntyivät Jumalan voimasta, ja Jumala antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi.
-Vasta sitten jokainen heistä kastettiin.
_Oletus, että kun "koko" perhe kastettiin, olisi siinä ollut vauvojakin, varmaan olikin, mutta heitä ei kastettu, koska eivät voineet ymmärtää apostolien Sanan saarnaa. Jos olsivat kastettu, siitä olisi Raamatussa mainittu, on asia niin suuri ja tärkeä osa uskoon tultaessa.
-Sitä nyt vaan ei mainita puolesta eikä vastaan, koska silloin ei edes tullut kenenkään mieleen kastaa sylivauvoja jotka ymmärrettävästi ei voineet kuulla Sanaa aivätkä myöskään uskoa henkilökohtaisesti Jeesukseen, joka oli uskoon tulon ehdoton edellytys!Voisitko nyt kertoa lyhyesti, mikä on Pyhän Hengen tehtävä kasteessasi?
Pitkästä selostuksestasi huolimatta en saanut selvää vastausta kysymykseeni.
Kun asiansa esittää lyhyesti, niin se menee paremmin perille.
Epäselväksi jäi myös, miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen Jeesuksen nimeen (Apt. 2:38)?
1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään...
---
”Niin pysyvät nyt USKO, TOIVO ja RAKKAUS” (1.Kor. 13:13).
Näiden symboleina käytetään ristiä, ankkuria ja sydäntä.
Lainaan Aapeli Saarisaloa (Raamatun sanakirja):
"Ankkuri on vertauskuvana kristityn toivosta hädässä ja ahdistuksissa.
Toivo kurottautuu tulevaisuuteen ja tarttuu kiinni johonkin vielä näkymättömään samoin kuin ankkuri kiinnittyy merenpohjaan.
Toivo on sielulle kiinnekohtana hädässä, samoin kuin ankkuri estää laivaa ajelehtimasta virran ja aaltojen mukana".
----
Virsi 117
2)Sinä olet Henki Herran, paras lahja Jeesuksen,
jonka lupasi hän kerran ohjaajaksi omilleen,
lunastuksen sinetti, TOIVON varma ANKKURI,
Sanan vahva todistaja, lupauksen kirkastaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983