Selkäkipu aamuisin

Selkä kipeänä

Eli nyt kaipaisin kaikkia mahdollisia vinkkejä omaan tilanteeseeni.

Minulla on alaselkä kipeä, yleensä vain aamuisin juuri herätessäni. Joskus tulee myös muutenkin kipeäksi, kun tulee istuttua tietokoneella aika paljon. Mutta aamulla, lähes joka aamu se on kipeä, ja käsittääkseni kyseessä on lihaskipu. Kun lähtee sängystä liikkeelle, niin se kyllä siitä pikkuhiljaa katoaa. Kunnes se on taas kipeä seuraavana aamuna. En aluksi välittänyt koko vaivasta, mutta nyt kun sitä on muutaman kuukauden jo jatkunut, niin ajattelin että jotainhan tässä nyt on tehtävä. Mutta mitä?

Luulen että jonkinlainen liikunta ja venyttely voisi auttaa. Jos teillä jotain vinkkejä miten treenata ja venytellä kipeää alaselkää, niin otan ne kaikki mielelläni vastaan. Liikun kyllä mielelläni, mutta kiire ja stressi välillä vaivaa, joten aikaa ei nyt niin hirveästi ole löytynyt.

Yksi ilmeinen syy kipuun on myös varmasti tuo sänky. Se on joku alennussänky, ja vähän liian kapea minulle ja avovaimolle. Nukkumisasento ei ole siis kovinkaan optimaalinen, ainakaan selälle. Opiskelijoita kun kuitenkin olemme, niin varaa ei ole oikein parempaankaan. Tosin kesällä kun/jos pääsemme töihin, niin sitten voisi olla varaa leveämpään ja parempaan sänkyyn. Jos joku osaa vielä jotain hyvää sänkyä/patjaa suositella niin hyvä olisi :)

Iältäni olen siis 21v, ruuminrakenteeltani kohtuu pitkä ja hoikka. Mitään sairauksia tms. ei pitäisi olla mitkä selkääni vaikuttaisi. Mutta jos jokin sairaus tms. aiheuttaa selkäkipua aamuisin, niin olisin kyllä kiinnostunut sellaisesta kuulemaan.

8

15590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirpputori

mitään ja sieltä joku paree sänky ja ei missään tapauksessa superloonipatjaa ei ole hyvä selälle ja liikuntaa ja venytysta joka päivä, ja kirjoita 2 viikon jälkeen tänne miten venytykset ja liikunta on auttanut.

• Selkä kipeänä

Ajateltiin kyllä ostaa sitten kaupasta jokin kunnon sänky kun on tarpeeksi rahaa. Eiköhän myö kesään asti tuolla vielä pärjätä.

Tekisin kyllä mielellään kaikkia venytyksiä ja liikkeitä, mutta minkälaisia pitäisi tehdä, tai siis mistä olisi suurin hyöty?

• jousimies 45v.

Heippa, täällä yksi kipujen kanssa elelevä naisihminen.Kerron omaa tarinaani. Toista vuotta vaivana alaselän kivut aamuisin,ärsyttävää nousta 4-5 aikaan aamuisin jalottelemaan siitä se pikkuhiljaa selkäkipu tokeni kun liikkui.Hommattiin hyvät patjatkin sänkyyn, mutta eipä paljon auttanut. Pikkuhiljaa selkä oli aina hieman kipeä ja ajattelin ,että tämä kuuluu vain keski-ikään, että on aina hieman kipeä. Kävin vain töissä ja kärsin,sitten jotenkin alkoi jalat puutua ja menin rterveyskeskukseen. Fiksu lääkäri laittoi magneettikuvaukseen. No selkäydinkanavasta löytyi kasvain.Kasvain oli onnekseni hyvälaatuinen ja se on nyt poistettu. Eipä se kovin yleistä ole,jotta aamuselkäkipujen syynä ölisi kasvain, mutta minulle kävi näin. Entiseen kuntoon en ole tullut,kaikenlaista hermosärkyä, iskiasvaivaa. Eli tämä särkyisyys on nyt se hinta,etten halvaantunut, sillä se olisi ollut tulos, jos kasvainta ei olisi leikattu.Leikkauksesta on kohta vuosi.Tulevaisuus hyvin epäselvää,mihin työhön kykenen kun on säryt ja kävely pahentaa vielä enemmän. Uskon,että sinun vaivasi, olet vielä niin nuorikin ovat jotain muut ehkäpä lihasperäistä, mutta tutkittavahan tuo vaiva on.Pidä huolta itsestäsi!

• Selkä kipeänä

Noh, ei se kipu ole tosiaan niin paha että aamuyöstä pitäisi päästä jaloittelemaan että se helpottaisi. Onhan tästä tietty lääkäriin mentävä, jos tämä ei ala helpottamaan, mutta nyt ensimmäiseksi haluankin kokeilla jotain hyvää liikuntaa ja venyttelyä, koska liikun nykyäänkin niin vähän että voisin epäillä että siinä olisi syy. Jos se liikunnalla ja paremmalla sängyllä lähtee, niin sitten ei tarvitse varmaan enää murehtia muusta.

Mutta kiitoksia kuitenkin tarinastasi, se kyllä pistää miettimään että liian kauaa ei lääkäriin menoa kannata venyttää. Pärjäilemisiä ja jaksamisia sinulle.

• LK83

Selkäkipusi voi johtua alkavasta selkärankareumasta, joka yleensä alkaa nuorella iällä. nuori mies tyypillinen potilas. oireina mm. aamulla herättävä tai vaivaava ristiselkäkipu, levon tai istumisen jälkeinen jäykkyys, voi olla niveltulehduksia jne. röntgenkuvissa selkärankareuma ei alkuvaiheessaan näy, vaan muutosten kehittymiseen voi mennä useampi vuosi. hoitona käytetään fysioterapiaa yhdistettyinä joskus lääkitykseen. itsehoitona liikunta on tärkeää, estää selkärangan jäykistymistä...
      syitä voi tietty olla muitakin, mutta tämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen.

• Selkä kipeänä

No itse tosiaan edelleen veikkaisin huonoa nukkumisasentoa ja vähäistä liikuntaa/venyttelyä, mutta tietty tämäkin on yksi vaihtoehto. Joskus esim. niska/hartia on todella kipeä aamuisin, tosin harvemmin kuin selkä. Ja kun tosiaan tulee istuttua niin paljon päivässä...

Etsiskelin vähän tietoa netistä selkärankareumasta, eikä tosiaan minulta muita oireita löydy kuin tuo aamuinen selkäkipu. Mutta kuitenkin, kiitos paljon tiedosta, osaanpa ainakin varautua jos alkaa noita muitakin oireita esiintymään. Ja jos lääkärillä käyn niin pitää varmaan kysäistä että voisiko tämä olla syynä selkäkipuihin. Edelleen tosin kaipaisin eniten näitä jumppa ja venyttelyohjeita, sekä ehdotuksia sängyistä/patjoista jotka olisivat selälle hyvät.

• kipusyyllinen

www.selkasivut.fi
      Potilaat itse kertovat mikä oli syynä!

• Kielo

Olisiko uuden vuoteen hankinta paikallaan? Fysioterapeutin suosituksesta ostin viskoelastaattisen patjan. Tuotenimellä Tempur on varmaan tutuin. Mukautuu kehon lämpötilan mukaan. Hintatasoltaan Tempur on patjojen mersu ja varmasti kaikkein paras. Itse ostin asiantuntija huonekaluliikkeestä petauspatjat ja olen ollut tyytyväinen. Hinnaltaan olivat keskitasoa.

Sain itse paljon apua hyvistä fysioterapeutin ohjaamista liikeharjoituksista. Ohjeet sain paperilla mukaan. Lääkärin lähetehän mulla oli sinne lääkintävoimistelijalle joten kelastakin sain pari euroa takaisin. Suosittelen Munkkiniemen puistotiellä olevaa fysioterapia yritystä www.teamo.fi. Monesti kuulemma selkäsäryt johtuvat huonoista työasennoista ja tavoista.Kotona ja kuntosalilla tehtävillä liikkeillä olen saanut pidettyä vaivan poissa. Tsemppiä selkäkivun kanssa taisteleville!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3626
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2012
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      826
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      754
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      708
    7. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    8. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      692
    9. 35
      640
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      638
    Aihe