INHOAN liikuntaa, olen aina inhonnut, lapsesta asti. Olen lukutoukka nörtti, ja liikkuminen on minulle luontaisesti vastenmielistä. En edes lapsena koskaan tajunnut sitä ei-mistään-syystä juoksemista ja hillumista mitä lapset tekevät. Jos liikun, liikun paikasta A paikkaan B; se on tarkoituksenmukaista. Liikkuminen pelkän itsensä vuoksi on epäloogista ja TAPPAVAN TYLSÄÄ. Metsässä käyn kyllä koiran kanssa, se on hermolepoa, ja voin käydä iltakävelyllä mieheni kanssa ja turista mukavia. Mutta kun pitäisi LIIKKUA. Että pysyisi terveenä. Tai siis ettei sairastuisi vielä enemmän.
Olen miettinyt kaikki liikuntamuodot läpi ja saan kaikista inhonväristyksiä. Yksi olisi kuitenkin ihan ok tavallaan, eli UINTI. Olen aina tykännyt käydä mökillä järvessä ja matkoilla meressä. Mutta sehän ei paljoa urheilua ole kyllä, että lilluu vedessä ja ottaa muutaman uintivedon silloin tällöin... Nyt ei ole kuitenkaan mökkiä eikä matkojakaan tiedossa, joten uimahalli olisi kait ainoa vaihtoehto. Mutta kun ajatuskin samassa vedessä lilluvista muista ihmisistä hikineen ja ihosoluineen ja alapää- ja takapuolimehuineen yököttää, hyi olkoon.
Mitä vaihtoehtoja on enää jäljellä? Mitä voi tehdä yksin ilman (vieraita) ihmisiä ja heidän eritteitään (hyi *vetti esim. hajua kuntosaleilla..!), paitsi kävellä? Kun nyt kuulemma pitäisi ihan hengästyä ja hikoillakin liikkuessa että se pitäisi terveyttä yllä. Polvi ei oikein tykkää juoksemisesta, ja tylsäähän sekin on. Kuin lukisi puhelinluetteloa iltasaduksi.
Aina sanotaan että kyllä kaikille löytyy se oikea laji, ihminen tykkää luontaisesti liikkumisesta, se on vain lajista kiinni. Ja *askat. Ihan varmasti on muitakin liikuntaa syntymäinhoavia niinkuin minä (ja mieheni joka on samanlainen).
Eli ideoita kehiin hyvät ihmiset! :D Mikä olisi sellainen *vähiten kamala* liikuntamuoto erakolle/liikuntaa inhoavalle?? Josko olisi jotain mitä ei vielä ole tullut ajatelleeksi...
Liikuntaongelma!
7
772
Vastaukset
- täällä
syntymäinhoaja minäkin, ja muutoinkin kuullostaa tutulta, rauhallinen koiran kanssa kävely ja uinti on ne ainoat mieluisat. Jään mielenkiinnolla odottelemaan kommentteja.
- olevani
ainoa liikuntamaailmaan sopeutumaton. Onneksi en sentaan ihan yksin ole jaanyt tuon liikunnan inhoamiseni kanssa. Ja uiminen munullekin olisi se ainoa, mutta ei samassa vedessa vieraitten kanssa...
- eräs tyttönen
Ennen pysyin hoikkana, vaikka olinkin laiska. Sitten elimistöni sekosi, ja tuli äkkiä ylipainoa. Perusaineenvaihduntani on niin pieni, että jotain tarttis tehdä.
Kuntosalia siedän jotenkuten. Minulla oli ennen iso ja liikunnallinen koira, vanhempien luona maalla. nykyään en voi koiraa ottaa, koska mieheni on allerginen. Lapissa pitää käydä vaeltamassa joka kesä, luontoretkeilystä pidän (virkistävää, sekä aivoille töitä bongatessa kasvi- ja eläinlajeja). Yksinään ei tule lähdettyä. - qwerTTT
kävely ei suinkaan ole huono liikuntamuoto, jos siitä pidät. Sillä pystyy hyvin pitämään peruskuntoa yllä tai jopa kohottamaan sitä alkuperäisestä kunnosta riippuen. Onko sinulla mahdollista kesäisin vaikka soutaa (soutuvene mökillä tms.)? Tai entäs esim. tennis yhdessä miehen kanssa? Kesäisin sitä voi pelata ulkona ja talvella sitten sisällä hallissa. Patikointi on myös todella mukava harrastus ja Suomessa siihen löytyy upeat maastot (Lappi) tai esim. ulkomailla Alpit. Ja talvella laskettelu. Sitten kun on hyvässä kunnossa niin juokseminen on ihanaa. Kaikkein parasta juoksu on yksin (tai miehen/kaverin kanssa) luontopoluilla, kun lämmintä on alle 20 astetta ja aurinko paistaa. Voi vaikka juosta kevyen lenkin, syke kaukana maksimisykkeestä, jos ei halua rääkätä itseään.
Itse olen oppinut pitämään liikunnasta sitä kautta, että sen jälkeen tulee todella hyvä olo (ja ulkona liikkuessa jo liikunnan aikana) ja jaksaa paremmin. Pian aloitetaan miehen kanssa uusi harrastus eli golf, vaikka siinä ei tietysti kovin hiki tulekaan. - liikut koko ajan
Metsässä kävely koiran kanssa, iltakävelyt toisen kanssa, uinti... kaikki on sitä inhoamaasi LIIKKUMISTA. Oma liikuntani on pääosin työmatkojen kävely, menen paikasta A paikkaan B ja iltapäivällä takaisin. Ei liikunta tarvitse olla liikuntaa itsensä vuoksi, ihan yhtä lailla tuo on liikuntaa. En itsekään tykkää mistään ryhmäliikunnasta enkä käy kuntosalilla. Kotiin voi hankkia jumppapallon, siinä voi istuskella ja heilua samalla kun katselee telkkaria. Loistavaa liikuntaa vaikka tuntuu että vain katselee telkkaria. Kävelylle voi ottaa sauvat mukaan niin saa enemmän tehoa.
- ¤\/¤
Jos hiljakseen köpöttelee koiran kanssa ja pysähtelee sen kanssa joka tolpan juurelle, ei voi puhua ainakaan terveysvaikutteisesta liikunnasta. Ja sama juttu jos uiminen on sitä että hiljakseen lipuu eteenpäin tms.
Liikunnan vaikutus terveyteen alkaa siitä kun liikunta on niin voimakasta että se alkaa hikoiluttamaan. Hengästyä ei tarvi, mutta kyllä hengityksen pitää silti kiihtyä senkin. Ja tämän pitäisi jatkua ainakin puoli tuntia yhtäjaksoisesti.
Hyvin hitaastakin liikkumisesta on kuitenkin se hyöty, että siinä palaa kaloreita enemmän kuin sohvalla maatessa. Terveyvaikutukset tulee sitä kautta että paino kenties pysyy kilon-kaksi alempana, mutta muita vaikutuksia ei sillä ole. Valitettavasti.
Itse aloin joskus armeijassa inhoamaan liikkumista, mutta nyt olen siihen aivan koukussa. Harrastan itsepuolustus- ja kamppailulajeja, ja jo pelkästään se motivoi kuntoilemaan. - eräs vaan
Ainut avainsana mikä minulla tulee mieleen on HYÖTYLIIKUNTA
-Siis kävele työmatkat (kotimatka vielä vähän rivakammin niin pulssi pääsee nousemaan). Jos työmatkasi on liian pitkä käveltäväksi, voisitko kulkea sen pyörällä?
- Tee siivouspäivästä liikuntapäivä. Pistä moppiin ja imuriin vauhtia, tamppaa matot vähän totuttua rivakampaan tahtiin...
-Käytä portaita hissin sijaan
-Tee pienemmät kauppareissut kävellen tai pyöräillen
Muita liikuntamuotoja joita kannattaisi miettiä:
lumikengillä kävely talvisin: Itse pidän lajista, koska näin pääsee talvisaikana nauttimaan luonnosta muuallakin kuin tampatuilla laduilla tai auratuilla kävelyteillä.
kuntopyöräily: Umpi tylsää, mutta mutta päivän liikunta-annos tulee "huomaamatta" lempisarjaa telvesiosta tuijottaessa. (vastaavasti myös stepperit, kävelymatot yms.)
liikuntalajit, jotka ei tunnu "niin liikunnalta": ratsastus, "touhuilua hevosen kanssa"
tanssi (aikuisbaletti, bailatino, soolosalsa...) "taidetta omalla kropalla"
Jooga, medot Putkisto "oman kehon hallintaa"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156