Kävinpä koeajamassa erään varsin suositun automallin uutuuden. Lyhyellä 22 kilometrin lenkillä havaitsin puutteelliset ajo-ominaisuudet ja huonon ohjaustuntuman. Kerroinkin asiasta automyyjälle ja hän mainitsi autossa olevan mm. jäykän taka-akselin. Ja jäykkä taka-akseli on kuuleman mukaan muissakin halvoissa autoissa.
Olin liikkeellä perheen 13 vuotta vanhalla 300 tkm ajetulla kakkosautolla. Kävin sitten ajamassa saman lenkin ja totesin vanhassa autossani olevan huomattavasti vakaammat ajo-ominaisuudet, mukavemman jousituksen ja pienemmän melun. Auto on myöskin etuvetoinen mutta takana on erillisjousitus.
Minulla on ollut useita etu- taka ja nelivetoisia autoja mutta aina 70-luvun jälkeen niissä on ollut erillisjousitus takana.
Jäykkä taka-akseli
11
4281
Vastaukset
- Joo.
Uudessa Ford Mustangissa.
- Haele Se Lassi
Jos se kunnolla tehhään, nii ei tarvii erillisjousitusta. Esim.rallivehkeet Escort ja kumpp. Tietenkin korjaamista on enemmän näissä monivarsituennoissa, muuta hyötyä niistä ei juurikaan ole, tavallisessa liikenteessä.
- siviililiikenteessä
Haele Se Lassi kirjoitti:
Jos se kunnolla tehhään, nii ei tarvii erillisjousitusta. Esim.rallivehkeet Escort ja kumpp. Tietenkin korjaamista on enemmän näissä monivarsituennoissa, muuta hyötyä niistä ei juurikaan ole, tavallisessa liikenteessä.
erillisjousituksesta on hyötyä. Tietenkin se on kustannuskysymys ja siksi niitä näkee yleensä vain paremman luokan autoissa.
- ole koskaan
Et sitten ole koskaan ajanut Ford Sierralla?
- ei ole
jäykkää taka-akselia vaan erillis jousitus
- ...juuri
ei ole kirjoitti:
jäykkää taka-akselia vaan erillis jousitus
Niinhän siinä on. Taunus on paljon vakaampi ajettava.
- vetoketjuperiaate
Ei tule nyt kovin äkkiä mieleen nykyautoa jossa olisi jäykkä taka-akseli.
Jos on kyseessä etuvetoinen, ei jäykkä akseli takana ole edes mikään synti vaan mahdollistaa keveytensä vuoksi hyvän ajettavuuden.
Tuenta ratkaisee.
Takavetoisissakin on ollut onnistuneita ja hyvintuettuja jäykkiä akselistorakenteita kuten esim. Volvossa.
Haittapuolena suuri jousittamaton paino. - suoraviivaista
Sanompa että enempi löytyy huonoja ajettavia erillisjousitetuista kuin jäykkä taka-akselisista, Oli kyseessä etu- eli takaveto.
-80 ja -90 luvuilla etuvetoiset joissa oli jäykkä taka-ekseli, olivat poikkeuksetta erillisjousitettuja tukivarsihässäköitä parempia ajettavia.
Joka kehuu erillisjousitettuja takavetoisia ehdoitta paremmiksi ajettaviksi, ei varmaan ole koskaan ajanut 190 tai C-mallin mersuilla uraisilla talviteillä. :) - missä henkilöautossa?
Mikähän se koeajamasi auto oli? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun nyt ihan heti ei tule mieleen yhtään etuvetoista henkilöautoa, jossa olisi jäykkä taka-akseli. Pakettiautoissahan se on edelleen ihan yleinen ratkaisu. Eikä siinä mitään, onhan se yksinkertainen, kestävä ja halpa tapa rakentaa taka-akseli.
Ja mitä heikkoon ohjaustuntumaan tulee, se tuskin taka-akselirakenteesta johtui. Ei nimittäin ainakaan omalle kohdalle ole osunut autoa jossa olisi 340 Volvon tehostamatonta ohjausta parempi ohjaustuntuma.- K.Ä.
On tosi, että 340:n ohjaus taitaa edelleenkin hakea vertaistaan perheautojen joukosta, mutta pieni tarkennus: 340:n taka-akseli ei ollut tavallinen jäykkis, vaan De Dion -tyyppinen ratkaisu, joka on kallis, mutta ajettavuuden kannalta takavetoiseen erinomainen ratkaisu. Pikku-Volvon lisäksi tätä ratkaisua harrastivat 80-luvulla vain Alfa Romeo ja Porsche.
- tyhjä putki on etuvetoisiss...
K.Ä. kirjoitti:
On tosi, että 340:n ohjaus taitaa edelleenkin hakea vertaistaan perheautojen joukosta, mutta pieni tarkennus: 340:n taka-akseli ei ollut tavallinen jäykkis, vaan De Dion -tyyppinen ratkaisu, joka on kallis, mutta ajettavuuden kannalta takavetoiseen erinomainen ratkaisu. Pikku-Volvon lisäksi tätä ratkaisua harrastivat 80-luvulla vain Alfa Romeo ja Porsche.
Joo, De Dionihan se on, mutta jäykkä akseli se on sekin. Ainoa ero perinteiseen takavetoisen jäykkään akseliinhan on se, että vetopyörästö on kiinnitetty koriin ja vetopyörästön ja pyörien välissä on samankaltaiset vetoakselit kuin etuvetoisessakin. Kalliimmaksihan se tulee, ja etuna on lähinnä tavallista jäykkää akselia pienempi jousittamaton massa. Muuten tuo ei ajettavuuteen tuo mitään parannusta. Mielestäni se sopii aivan hyvin vertalukohdaksi etuvetoauton jäykkään akseliin, koska tyhjä putkihan se etuvetoauton taka-akselikin on.
Ja syy siihen, että 340:ssä De Dionia käytettiin löytyy ilmeisesti suurehkosta variaattorivaihteistosta, jolle ei järkevää sijoituspaikkaa löydy muualta kuin takapenkin alta. Manuaalivaihteistoa varten tuskin taas kannattaa alustarakenteita uusiksi suunnitella, vaan helpompaa lienee ollut laittaa se manuaalikin samaan paikaan, taakse vetopyörästön yhteyteen.
Porschessa ja Alfoissa pienemmillä jousittamattomilla massoilla ja vaihteiston taakse sijoittamisella saatavalla tasaisemmalla painojakaumalla lienee ollu enemmän merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316336- 394062
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833373- 133044
- 292332
- 122317
- 1621926
- 251842
- 281594
- 1051392