Jäykkä taka-akseli

nykyautossa!

Kävinpä koeajamassa erään varsin suositun automallin uutuuden. Lyhyellä 22 kilometrin lenkillä havaitsin puutteelliset ajo-ominaisuudet ja huonon ohjaustuntuman. Kerroinkin asiasta automyyjälle ja hän mainitsi autossa olevan mm. jäykän taka-akselin. Ja jäykkä taka-akseli on kuuleman mukaan muissakin halvoissa autoissa.

Olin liikkeellä perheen 13 vuotta vanhalla 300 tkm ajetulla kakkosautolla. Kävin sitten ajamassa saman lenkin ja totesin vanhassa autossani olevan huomattavasti vakaammat ajo-ominaisuudet, mukavemman jousituksen ja pienemmän melun. Auto on myöskin etuvetoinen mutta takana on erillisjousitus.

Minulla on ollut useita etu- taka ja nelivetoisia autoja mutta aina 70-luvun jälkeen niissä on ollut erillisjousitus takana.

11

4295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo.

      Uudessa Ford Mustangissa.

      • Haele Se Lassi

        Jos se kunnolla tehhään, nii ei tarvii erillisjousitusta. Esim.rallivehkeet Escort ja kumpp. Tietenkin korjaamista on enemmän näissä monivarsituennoissa, muuta hyötyä niistä ei juurikaan ole, tavallisessa liikenteessä.


      • siviililiikenteessä
        Haele Se Lassi kirjoitti:

        Jos se kunnolla tehhään, nii ei tarvii erillisjousitusta. Esim.rallivehkeet Escort ja kumpp. Tietenkin korjaamista on enemmän näissä monivarsituennoissa, muuta hyötyä niistä ei juurikaan ole, tavallisessa liikenteessä.

        erillisjousituksesta on hyötyä. Tietenkin se on kustannuskysymys ja siksi niitä näkee yleensä vain paremman luokan autoissa.


    • ole koskaan

      Et sitten ole koskaan ajanut Ford Sierralla?

      • ei ole

        jäykkää taka-akselia vaan erillis jousitus


      • ...juuri
        ei ole kirjoitti:

        jäykkää taka-akselia vaan erillis jousitus

        Niinhän siinä on. Taunus on paljon vakaampi ajettava.


    • vetoketjuperiaate

      Ei tule nyt kovin äkkiä mieleen nykyautoa jossa olisi jäykkä taka-akseli.

      Jos on kyseessä etuvetoinen, ei jäykkä akseli takana ole edes mikään synti vaan mahdollistaa keveytensä vuoksi hyvän ajettavuuden.
      Tuenta ratkaisee.

      Takavetoisissakin on ollut onnistuneita ja hyvintuettuja jäykkiä akselistorakenteita kuten esim. Volvossa.
      Haittapuolena suuri jousittamaton paino.

    • suoraviivaista

      Sanompa että enempi löytyy huonoja ajettavia erillisjousitetuista kuin jäykkä taka-akselisista, Oli kyseessä etu- eli takaveto.
      -80 ja -90 luvuilla etuvetoiset joissa oli jäykkä taka-ekseli, olivat poikkeuksetta erillisjousitettuja tukivarsihässäköitä parempia ajettavia.

      Joka kehuu erillisjousitettuja takavetoisia ehdoitta paremmiksi ajettaviksi, ei varmaan ole koskaan ajanut 190 tai C-mallin mersuilla uraisilla talviteillä. :)

    • missä henkilöautossa?

      Mikähän se koeajamasi auto oli? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun nyt ihan heti ei tule mieleen yhtään etuvetoista henkilöautoa, jossa olisi jäykkä taka-akseli. Pakettiautoissahan se on edelleen ihan yleinen ratkaisu. Eikä siinä mitään, onhan se yksinkertainen, kestävä ja halpa tapa rakentaa taka-akseli.

      Ja mitä heikkoon ohjaustuntumaan tulee, se tuskin taka-akselirakenteesta johtui. Ei nimittäin ainakaan omalle kohdalle ole osunut autoa jossa olisi 340 Volvon tehostamatonta ohjausta parempi ohjaustuntuma.

      • K.Ä.

        On tosi, että 340:n ohjaus taitaa edelleenkin hakea vertaistaan perheautojen joukosta, mutta pieni tarkennus: 340:n taka-akseli ei ollut tavallinen jäykkis, vaan De Dion -tyyppinen ratkaisu, joka on kallis, mutta ajettavuuden kannalta takavetoiseen erinomainen ratkaisu. Pikku-Volvon lisäksi tätä ratkaisua harrastivat 80-luvulla vain Alfa Romeo ja Porsche.


      • tyhjä putki on etuvetoisiss...
        K.Ä. kirjoitti:

        On tosi, että 340:n ohjaus taitaa edelleenkin hakea vertaistaan perheautojen joukosta, mutta pieni tarkennus: 340:n taka-akseli ei ollut tavallinen jäykkis, vaan De Dion -tyyppinen ratkaisu, joka on kallis, mutta ajettavuuden kannalta takavetoiseen erinomainen ratkaisu. Pikku-Volvon lisäksi tätä ratkaisua harrastivat 80-luvulla vain Alfa Romeo ja Porsche.

        Joo, De Dionihan se on, mutta jäykkä akseli se on sekin. Ainoa ero perinteiseen takavetoisen jäykkään akseliinhan on se, että vetopyörästö on kiinnitetty koriin ja vetopyörästön ja pyörien välissä on samankaltaiset vetoakselit kuin etuvetoisessakin. Kalliimmaksihan se tulee, ja etuna on lähinnä tavallista jäykkää akselia pienempi jousittamaton massa. Muuten tuo ei ajettavuuteen tuo mitään parannusta. Mielestäni se sopii aivan hyvin vertalukohdaksi etuvetoauton jäykkään akseliin, koska tyhjä putkihan se etuvetoauton taka-akselikin on.

        Ja syy siihen, että 340:ssä De Dionia käytettiin löytyy ilmeisesti suurehkosta variaattorivaihteistosta, jolle ei järkevää sijoituspaikkaa löydy muualta kuin takapenkin alta. Manuaalivaihteistoa varten tuskin taas kannattaa alustarakenteita uusiksi suunnitella, vaan helpompaa lienee ollut laittaa se manuaalikin samaan paikaan, taakse vetopyörästön yhteyteen.

        Porschessa ja Alfoissa pienemmillä jousittamattomilla massoilla ja vaihteiston taakse sijoittamisella saatavalla tasaisemmalla painojakaumalla lienee ollu enemmän merkitystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe