Kokin palkka?

-S-

Osaisiko joku sanoa, paljonko maksetaan PK-seudulla ravintolapuolen kokille?

83

49035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

      että tämä olisi keskimääräinen palkka ammattitaitoiselle kokille, joka ei sitten kylläkään saa kuulua mihinkään ay-liittoihin.

      • ja pahasti

        Olen pk-seudulla kokkina ja tienaan 2300 €/kk. Työ on suoraan sanottuna kamalaa. Kiire ja stressi painaa. Älkää aina liioitelko noita palkkoja täällä vaan puhukaa totta, kiitos!


      • -S-
        ja pahasti kirjoitti:

        Olen pk-seudulla kokkina ja tienaan 2300 €/kk. Työ on suoraan sanottuna kamalaa. Kiire ja stressi painaa. Älkää aina liioitelko noita palkkoja täällä vaan puhukaa totta, kiitos!

        Tämä vastaus oli riittävä :) päälle 2000 voi siis pyytää..
        onko muuten paljon kokemus vuosia?


      • ja pahasti kirjoitti:

        Olen pk-seudulla kokkina ja tienaan 2300 €/kk. Työ on suoraan sanottuna kamalaa. Kiire ja stressi painaa. Älkää aina liioitelko noita palkkoja täällä vaan puhukaa totta, kiitos!

        jos vasta alottaa ravintolassa työt niin ei varmaan ylety 2000e?
        Pian valmsitun niin ois kiav tietää kun helsinkiin päin oon muuttamassa ja työpaikka hakusessa...


      • työn perässä
        petefani89 kirjoitti:

        jos vasta alottaa ravintolassa työt niin ei varmaan ylety 2000e?
        Pian valmsitun niin ois kiav tietää kun helsinkiin päin oon muuttamassa ja työpaikka hakusessa...

        helsinkiin kokiksi, kokemusta takana reilu vuosi. Peruspalkka 1900 lisät n 500 e kk.


      • kokki"""""""""""""""

        hahaha ei tipu noin suurta palkaa ellet oo ollu töissä 10v


      • katrima1
        kokki""""""""""""""" kirjoitti:

        hahaha ei tipu noin suurta palkaa ellet oo ollu töissä 10v

        minulle maksetaan 3500e ja olen ollut töissä puoli vuotta


      • Anonyymi
        katrima1 kirjoitti:

        minulle maksetaan 3500e ja olen ollut töissä puoli vuotta

        Anteeksi mutta missä ravintolassa olet ollut töissä?


      • Anonyymi
        työn perässä kirjoitti:

        helsinkiin kokiksi, kokemusta takana reilu vuosi. Peruspalkka 1900 lisät n 500 e kk.

        Mistä tommoset lisät saa? Saa kyl painaa joka vkl töissä ja illat.


    • Nimetön

      No niin.
      Ilman kokemusta/mesukoulutusta tms. on Helsingissä turha kuvitellakaan saavansa enempää kuin sen 9,34€/h.
      Tämä riippuu toki siitä, mihin olet hakeutumassa. Ketjupaikka? HOK ehkä? Ne maksaa AINA taulukkopalkkaa, mikäli et satu olemaan tutun tuttu tai vastaavaa.
      Hyvällä kokemuksella ja loistavilla suosittelijoilla saatat Helsingissä saada yksityiseltä ravintolalta kakkosella alkavaa kuukausiliksaa.
      Karu totuus on se, että vasta valmistuneilla kokkikokelailla(joista suurin osa by the way tipahtaa ravintolakeittiön sykkeestä jo alkumetreillä)on ihmeellinen käsitys omista kyvyistään ja myös tähtitieteelliset kuvitelmat palkasta.
      Mutta pähkinänkuoressa; Ei SE ole tyhmä joka pyytää. Ja ainahan kannattaa jo työsopimuksen tekovaiheessa pyytää, että palkka tarkistetaan koeajan jälkeen, mikäli ei ole jo vaihtanut paikkaa sen loppumiseen mennessä.
      Ja perinteiseen tapaan, TESin mukaiset liksat löydät pam.fi-osoitteesta.

      • itse saan 8e tunti 8,5 h työpäivää ja palkkani on vähä yli 800e/kk välitysfirman kautta.ja sitten kun jotku valittaa että "vaan" kolme tonnia kuussa"


      • a6911
        petefani89 kirjoitti:

        itse saan 8e tunti 8,5 h työpäivää ja palkkani on vähä yli 800e/kk välitysfirman kautta.ja sitten kun jotku valittaa että "vaan" kolme tonnia kuussa"

        surkeesti olet neuvotellut jos saat 8 euroa välitysfirmasta!mulle tarjottiin heti 12,5 mut en suostunut.nyt lounaskokkina ja kuukausipalkka 2500


      • .......................................
        a6911 kirjoitti:

        surkeesti olet neuvotellut jos saat 8 euroa välitysfirmasta!mulle tarjottiin heti 12,5 mut en suostunut.nyt lounaskokkina ja kuukausipalkka 2500

        extra kokin liksa nyt on aivan eri kun maksetaan lomarahat samantien.Totuus on kuitenkin,että kokin palkka on aivan onneton verrattuna siihen mitä työstä vaaditaan.stressaavuus,vapaat miten sattuu usein iltavorosta yhden päivän vapaalle ja vapaalta aamu vuoroon,pitää olla valmis tulemaan aikasemmin töihin kun soitetaan ja kotiin lähdet vasta kun kaikki on tehty et työvuorolistan mukaan kun päivä on ohi.kahvi/ruoka-tauot voi unohtaa kokonaan.Normaalisti kannattaa tulla aikaisemmin töihin että ehtii syödä jotain.
        Kun erialojen palkkoja sitten neuvotellaan nostettaviksi on ravintola-alan palkat pysynyt aika hyvin aina alhaisimpana korottajana.Kuka urpo sitten onkaan suunnitellut ja edelleen on vastuussa työntekijöiden palkoista on ilmeisesti sekoittanut kokin työn kansanedustajan hommaan.
        ilmankos alalta lähtee ensimmäisten vuosien aikana varmaan 80% muihin hommiin.


      • Anonyymi
        a6911 kirjoitti:

        surkeesti olet neuvotellut jos saat 8 euroa välitysfirmasta!mulle tarjottiin heti 12,5 mut en suostunut.nyt lounaskokkina ja kuukausipalkka 2500

        Mistä saa lounaskokki tuommoista palkkaa? 2200e maksimissaan.


      • Anonyymi
        petefani89 kirjoitti:

        itse saan 8e tunti 8,5 h työpäivää ja palkkani on vähä yli 800e/kk välitysfirman kautta.ja sitten kun jotku valittaa että "vaan" kolme tonnia kuussa"

        Mä oon keikka virmalla saan keitaja apulaisena 12.5 e tunti ja kokkina 13.50e ja ala carte 14.90e kyllä kelpaa lähtö


    • koki1

      noin 5000 euroo on yksityisillä ravintolakokilla kuukausi liksa. huom jos on hyvä

      • utopiaa

        te keksitte noita 5 ja 3 tonnin palkkoja? mulla 1780 e


      • 234234

        Tuolla palkalla pitää olla jo huipputasoa eli joku trendiravintolan pääkokki. Normiravintoloissa ja lounaspaikoissa jos kokki ei ole omistaja tai osakas, ei salettiin mitään 5 tonnii saa. Ei helpost edes 3 tonnia ellei ole pitkä kokemus takana. Mistä te kuvittelette että Suomessa kokin ammatti olisi jotenkin lompakkoa paksuntava juttu? Raskasta hommaa ja vain ne mediassa pyörivät kokit tienaavat hyvin(yleensä takana onkin paljon töitä ja peeärrääkin asian tiimoilta sekä jopa omia ravintoloita).


      • Anna t.
        234234 kirjoitti:

        Tuolla palkalla pitää olla jo huipputasoa eli joku trendiravintolan pääkokki. Normiravintoloissa ja lounaspaikoissa jos kokki ei ole omistaja tai osakas, ei salettiin mitään 5 tonnii saa. Ei helpost edes 3 tonnia ellei ole pitkä kokemus takana. Mistä te kuvittelette että Suomessa kokin ammatti olisi jotenkin lompakkoa paksuntava juttu? Raskasta hommaa ja vain ne mediassa pyörivät kokit tienaavat hyvin(yleensä takana onkin paljon töitä ja peeärrääkin asian tiimoilta sekä jopa omia ravintoloita).

        Kukaan ollut ks.firmalla keittiö hommissa?
        Palkka? ja paikka?


      • maestro k
        Anna t. kirjoitti:

        Kukaan ollut ks.firmalla keittiö hommissa?
        Palkka? ja paikka?

        henksuravintolan kokki 1700-2200


      • -
        maestro k kirjoitti:

        henksuravintolan kokki 1700-2200

        Paljonko on suunnilleen kokin tuntipalkka lounasravintolassa PK-seudulla tällä hetkellä?


      • k0kki
        - kirjoitti:

        Paljonko on suunnilleen kokin tuntipalkka lounasravintolassa PK-seudulla tällä hetkellä?

        Pamin sivulta löytyy kokin palkat (mara palkat). Riippuu tietenki minkä tyylinen paikka, anniskellaanko vai ei mutta n.1600 e alle 2 vuotta työkokemusta omaaville. Pk-seudun palkka on pamin taulukossa 1 lk.


    • Kokki111

      valmistun pian kokiksi ja haluaisin kysyä tietääkö kukaan paljonko on palkaa kokeilla keskipohjanmaan seudulla?
      tosin menen myöhemmin lisäkoulutukseen ja kouluttaudun ravintola mestariksi

      • minna88

        palkat ei todellakaan päätä huimaa ja työolot surkeat varsinkin ketjupaikoissa ala carte kokkin. palkka hokilla esim se 1780e kuussa on normi kuukaulikksa 2v korutuksilla ja sit lisät päälle jotka vaihtelevat 30-300e että onnea vaa niille jotka saa lounas kokin työstä sen 2500e? vaikea ees uskoa., kun sitä ei saa edes keittiömestari tessin mukaan


    • Suurtalous

      Olen vastaavana kokkina (yksin vuorossa) pienessä suurkeittiössä ja saan 1750e, 5v kokemuslisä, ei kokin papereita.

      • Kattila soi

        Joo, alalla ollut 33 v. ja ensin ravitsemistyöntekijänä sairaalassa, palkka kaikkineen kokemus vuosineen 1800€ ja sen päälle viikonlopputyöt, palkka n.100€(kunnallinen puoli).
        Nyt kokkina yksityisellä 3v. palkka 2075€ ja siinä on kaikki lisät.
        Poikani metallifirmassa , työvuosia 4v. ja palkka 2200€/kk
        Kyllä pistää ajattelemaan, että ruokapuolen palkat ovat ihan alakantissa.


    • kokki312

      kohta alkaa painaa päälle että mihin lähtisi töihin olen penskasta asti pitänyt ruuan laitosta ja nyt kysyisin millainen on kokin työ?? :)

    • Potunkeittäjä

      Kokin palkka on todella huono,työ ei ole mitään gourmetruokien laittamista paitsi erikoisravintolat.Tarkoitan Michelin tähden siivittämä työ.
      Paine on kova,työtahti kova,stressinsietokyky pitää omata,joustavuutta yli rajojen ja tauot.Ne hyvin tärkeät ruokailuhetket ja kahvitauko.
      Monessa paikassa juot kahvin,ja katsot kun pihvit paistuvat.
      Olet kuitenkin vastuussa monessa paikassa koko ravintolan maineesta!
      Hyvä ruoka,parempi mieli,pitäisi näkyä paljon useammin palkkapussissa!
      Tässä lyhyesti 30 vuoden kokemuksella

    • kocci

      Urakkatyö,mutta tuntipalkka.

      • Pastry chef

        Olen muuttamassa keväällä 2012 takaisin suomeen. Olen asunut ja työskennellyt englannissa viimeiset seitsemän vuotta - korkeatasoisissa hotelli ravintoloissa. Enkä ole suomessa oikein töitä tehnyt niin minkälaista palkkaa uskaltais odottaa ja kysyä jos sais paikan ihan michelin tasoisesta ravintolasta? Ja kannattaako kuulua PAM:iin?


      • Hmm....
        Pastry chef kirjoitti:

        Olen muuttamassa keväällä 2012 takaisin suomeen. Olen asunut ja työskennellyt englannissa viimeiset seitsemän vuotta - korkeatasoisissa hotelli ravintoloissa. Enkä ole suomessa oikein töitä tehnyt niin minkälaista palkkaa uskaltais odottaa ja kysyä jos sais paikan ihan michelin tasoisesta ravintolasta? Ja kannattaako kuulua PAM:iin?

        Sanoisin, että kannattee ehdottomasti kuulua PAM:iin. Ainoa joka turvaa selustasi, koska ravintolahommissa, yli 10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että vähintään 7/10 työnantajasta pimittää palkkoja ja lisiä, joita voi sitten halutessaan liiton kanssa käydä perimässä vaikka jälkikäteen.


    • if you can't boil it

      Englannissa, korkeatasoisissa ??? :)))))))))))

      Englantilaisen keittiötaidon suurin saavutus on keitetty vesi.

      No joo, suomessa leipurit tienaa about 2,5 tonnia/kk.

      • Pastry chef

        Niin eiköhän tää veden keittely riitä tältä erää! :) mut kiitos vastauksesta.


      • Anonyymi

        Hahahahahaaaa, just näin!


    • Riistäjäyrittäjä

      Yrittäjänä 72h/vk 3000€/kk. Repikää siitä.

      • tohelo

        saman saan ja tunteja enemmän joutuu tekeen neuvo lopeta tai ole tyytyväinen kauppa käy.


    • Kyselijä??

      kannattaako kokin uraa valita ammatikseen?

      • kokki-kylmäkkö

        Älä ihmeessä valitse. Työ = kiire ja stressi!
        Aina kun saat oman ruokasi lautaselle ja alat syödä sitä, alkaa bongikone laulaa. Bongikone = kuittikone, mikä syytää tarjoilijoilta tilauksia keittiöön. Palaat myöhemmin oman kylmenneen ruokasi pariin. Helposti tulee nälissään naposteltua kaikkea pientä. Sitten, huomaamatta, vaatekokosi kasvaa...
        Jalat kipeytyvät myös helposti seisomatyöstä. Moni ravintola-alalla noudattaa periaatetta raskas työ-raskaat huvit. Kaikkien maksa ei kestä sitä. Hyvin moni omasta vuosikurssistani on vaihtanut alaa. Palkka on pieni ja työajat huonot. Aviopuolison ja lasten kanssa olisi kiva viettää vapaa-aikaa. TV:n monet kokkiohjelmat antavat harhaan johtavan kuvan. Harva pääsee tähdeksi. Vertaa vaikka siihen kuinka moni jääkiekkojuniori pääsee NHL:ään ja menestyy siellä.


      • 123kokki

        ei


      • Anonyymi
        kokki-kylmäkkö kirjoitti:

        Älä ihmeessä valitse. Työ = kiire ja stressi!
        Aina kun saat oman ruokasi lautaselle ja alat syödä sitä, alkaa bongikone laulaa. Bongikone = kuittikone, mikä syytää tarjoilijoilta tilauksia keittiöön. Palaat myöhemmin oman kylmenneen ruokasi pariin. Helposti tulee nälissään naposteltua kaikkea pientä. Sitten, huomaamatta, vaatekokosi kasvaa...
        Jalat kipeytyvät myös helposti seisomatyöstä. Moni ravintola-alalla noudattaa periaatetta raskas työ-raskaat huvit. Kaikkien maksa ei kestä sitä. Hyvin moni omasta vuosikurssistani on vaihtanut alaa. Palkka on pieni ja työajat huonot. Aviopuolison ja lasten kanssa olisi kiva viettää vapaa-aikaa. TV:n monet kokkiohjelmat antavat harhaan johtavan kuvan. Harva pääsee tähdeksi. Vertaa vaikka siihen kuinka moni jääkiekkojuniori pääsee NHL:ään ja menestyy siellä.

        Juuri näin. Ei lisättävää.


    • palkkapolitiikkaa

      Palkka on tessi ja siitä ei neuvotella. Jos alat rutisemaan pienestä palkasta hakuvaiheessa - sinua ei palkata. Jos alat pyytämään lisää palkkaa työssä ollessasi, aletaan työsi jälkeä seurata suurennuslasin kanssa ja vihjaillaan että vaihda työpaikkaa jos ei kelpaa.

    • Pomot vie voitot

      Ravintola- ja keittiöalan palkat ovat todella surkeita. Ihmettelenkin miksi ihmiset jaksavat raataa tuollaisella huonolla palkalla. Työolot hirveät paljon työtä ja työnkuva hyvinkin sekava. Olet joka paikan tiskirätti. Palkkaus 1600 korkeintaan 2000 € kuukaudessa.

      Työajat epämukavat, kostea, likainen, rasvainen ja muutenkin rankka työ ja arvostus heikko. Miksi maksetaan niin huonoa palkkaa.

      Työnantajat yks.puolella vetää ruoasta kyllä isot voitot mutta palkka huono. Maahanmuuttajat yms tekevät yleensä siivous, tiskaus yms työn koska se ei taida suomalaiselle enää kelvata koska palkka niin olematon. Myös tilat huonokuntoisia ja suorastaan epähygieenisiä.

    • Kokki-91

      Ne tulevat kokit/ jotka haluavat kokiksi : ÄLKÄÄ HAKEKO SIIHEN KOULUUN/LOPETTAKAA VÄLITTÖMÄSTI! Saatte 1600e kk palkkaa ja painatte duunia niin kovaa joka päivä että kotiin päästyään menette sohvalle makaamaan tuskissanne kun jalat sattuu. Olette niin väsyneitä että nukutte heti sen 3 tuntia työpäivän jälkeen. Työajat: joka viikonloppu varsinkin jos olet juuri alottamassa/kokemusta ei ole paljon. Kaverit lähtemät juhlimaan kun sinä menet töihin. sitten arkena sinulla on vapaata kaksi päivää jolloin kaverisi ovat töissä ja sinä vain makoilet himassa. sosiaalinen elämä heikkenee. Niin ja olishan kiva tyttöystävän kanssakin olla joskus? entä se asuntolaina ja autolaina??? Miten sitä voi maksaa 1600e palkasta josta vähennetään vielä verot?! Valmistun Turun lemminkäisenkadun hotelli ja ravintola-alalta kokiksi 2011 ja vaihdan alaa nyt. monet muutkin ovat sen tehneet NYT JO. Kaveri opiskeli 3 vuotta ja jatkoi 4. vuodelle opiskeluja ja lopetti siihen koska paska ala. (Pähkinänkuoressa kaikki tämä: huono palkka,huonot työajat,äärettömän huonot työolosuhteet,todella raskas työ. plussaa ehkä se että voit saada lounaspaikasta ruokaa kotiin vietäväksi.)

    • Kokkiopiskelija

      Jees! Kävin ittekki just kirjottamassa työsopparin vuokrafirman kautta kokiksi, valmistun nyt toukokuussa ravintolakokiksi. Luulin pienenä että tämä on unelma-ammattini, mutta jos ei muutamaan vuoteen aleta meidän palkkoja nostella, vaihdan kyllä alaa. Ihan kiva ala sinänsä, jos asenne kohallaan. Palkka ei vaan kyllä mitenkään vastaa työn raskautta!! Jalat kipeet, selkä paskana, päätä särkee ja väsyttää, joka ikisen työpäivän jälkeen.

      • Kokkiopiskelija

        Nii ja mulla tuntipalkka 10,57 € vuokrafirman kautta perustutkinnolla, 0 vuotta työkokemusta.


      • Kimpte0

        Minulla pk-seudulla lähtöpalkka 12.5€


    • Tattipää

      Täällä lapset nitisee asioista vaikka ei ole minkäänlaista elämän/työkokemusta elämässä. Itse olen työskennellyt puuseppänä, veneenrakentajana, kalanviljelijänä ja rekkakuskina, mutta mistään en ole hankkinut yhtä hyvin kuin nyt kokkina helsingissä. Kyllä on harvassa ne duunarin hommat mistä sulle maksetaan kuin kansanedustajalle ja työ on lisäksi maailman ihaninta. Ok jos voimat tai kantti ei kestä ravintolassa työskentelyä niin sitten varmaan kannattaa siirtyä johonkin ompeluseuraan istuskelemaan ettei jalat vaan väsy. Tämähän on ehdottomasti jokaisen oma valinta työskennellä tällä alalla ja niin se vaan on että heikot tippuu. Mutta niile ketkä jää, ala tarjoaa kyllä paljon. -ok palkka, monipuolinen työ, hyvä työyhteisö, fiilis kun on saanut kiireisen Pe illan kunnialla läpi, ja mikä itselle tuo nautintoa on mennä arkivapaa aamuna lenkille ja katsella kun ihmiset menee maanantai aamuna kyrpä otsassa duuniin ku kankkunenkin olis. Itselläni on kaksi alle kouluikäistä lasta ja vaimo ja onnellisia ollaan. Kaikille tämä ala ei vaan sovi!!

    • mel

      5000e palkka kokkina ??? :DDDDDD mistä tollasen työpaikan saa? en usko että suomessa edes mahdollista.

      • Anonyymi

        Tommosilla palkoilla ravintolat olis nurin.


    • Kokkikoulu

      Luulisin että kokit saavat palkkaa 1500-2500 / kk

      • Köksä

        Tällä hetkellä extrakokkina 2300 kk pelkästään lounasvuoroista. Sitten on helppo tehdä lisää rahaa välillä iltaisin tai viikonloppuisin. Ei tämä rahanteon kannalta helpoin ammatti ehkä ole, mutta palkitseva muilla tavoin! Kannattaa mennä ulkomaille hakemaan kokemusta ja inspiraatiota. Tukholmassa kova pula kokeista tällä hetkellä ja maksaa hyvin. Näin myös Norjassa (n. 1000e lisää) Tärkeintä on kuitenkin pysyä erossa noista ketjupaikoista.


      • oppisopimus kokki...

        jos on kaupungilla töissä niin saa noin 1500-2500 jos olet yksityisessä niin palkka riippuu työtunneista ja monista muista esm..kuinka hyvin ravintolalla menee...ihmiset ei yleensä käy perheineen ja tilaa 30 euron annosruokia,kun normaalituloisilla ihmisillä ei ole varaa niin palkkakin on sen mukainen...


    • jkhff

      Itse haluaisin kokiksi koska pidän siitä mutta nämä teksti ei oikein auta asiaa
      oko järkevää opiskella kokiksi jos pitää kokkaamisesta?
      jotain järkeviä vastauksia kiitos.

      • Anonyymi

        Vaatii kuntoa,ei sillä rahalla mitään tee. Tai kyllä sillä elää. Itse haen kokkikouluun,vaan enpä ihan joka paikasta töitä hakisikkaan.


    • hyvin kokeilla

      siivooja 7,5 tuntia päivä 1000-1300 e

    • oppisopari
      • Keittäjä00

        Peruskokin palkka tusin on mitään 5100€/kk, edes missään Oulussa :D . Ellet tosiaan omista omaa firmaa ja tee sen lisäksi vielä jtn. Mesun liksa liikkuu siinä 3000€/kk suunnalla. Mutta perus keittäjän ei. Joo ja niin kun moni täällä on sanonut, että paska tes. . Mutta ei tätä duunia liksan takia tehdä,vaan halun vuoksi. Eli sanon suoraan että jos epäilette että onkohan tämä "keittäjän" homma helppoa ja hyvä liksa . Niin EI OLE.. Huomautan vielä että älkää lähtekö kokisi palkan ja helpon duunin vuoksi.


      • Anonyymi

        ite ollu alalla yli 10 v ja nyt palkka vastaavana about puolet tosta. toi sivu on aina ollu ihan paskaa.


    • mesu2

      Kokin palkka n.1600-2200 €/kk. Mesut/päälliköt 2800-3500€/kk.
      Työ raskasta ja kuluttavaa.... Faktatietoa koska itse rekryyn kokkeja!!

      T.Mesu

    • kokki18

      7e h minä sain :(
      vaikuttako että olen ulkomaalainen?

      • sofi2

        Sehan on olempi kuin Pamin alin palkka taulukosta. Miksi suostut siihen? Vaikka oletkin ulkomaalainen se ei tarkoittaa, että olet halpaa suomessahan asutaan. Tutustua tähän linkin, jos olet ravintola-alalla töissä
        http://www.nu-hrct.dk/upload/satser_i_finland_-_på_finsk_2012.pdf
        ja tutustua myös www.pam.fi
        Lisäksi sinun kannattaa ehdottomasti liittyy liittoon, sillä työnantaja ei pysty kusettaa sinua.


    • Lounaalla lepposta

      Lounaskokkina 1900€/kk, ilta extraamisista 12,50€/h, 4v työkokemusta

    • Ei kiitos kokki

      Kokki saa 2400 euroa kk brutto. Ja työtä on yleensä paljon, ja keittiössä on kuuma ja inhottava työskennellä. Jatkuva kiire ja virheiden mahdollisuus on suuri. Ei kiva työpaikka, jossa saisi lekotella edes joskus.

    • köksä

      yksityinen sosiaaliala maksaa reilu 1800, kokille jolla kokemusta alle viisi vuotta ja kokki yli kymmenen vuoden kokemuksella saa n.2100. Itse olen esimihenä ja yli kaksikymmentä vuotta kokemusta palkka 2500, joten ei pääse rikastumaan.

    • j,j

      10000/kk mutta mä oonkin ravintola yrittäjä:)
      hyvin pärjää ...

    • Keittiöjumala

      http://www.pam.fi/fi/tyo/palkat/Palkkataulukot/Marava-alan palkkataulukot 1.4.2012-31.5.2013.pdf

      Ja sitten sitä faktaa... Pam:in sivuilta löytyvä palkkataulukko
      Tohon tietysti lisät päälle, eli jos olet kokki 1LK 0-2v kokemuksella ravintolassa jossa anniskellaan bisseä yms, on palkka 1694€ (10,65€/h) tähän sitte ynnäät kaikki ne hurjat ylityötunnit ja iltalisät ja viikonloppulisät (et tod.näk. enää näe vapaata viikonloppua koskaan..) niin alkaa se palkka hipomaan aika äkkiseltään sitä 2000€/kk.

      Kokit on nykyajan merirosvoja! Jos haluaa ulos oravanpyörä-toimistoduuneista ja duunin joka on henkisesti ja fyysisesti haastava niin hypätkäää ravintola-alan kaljuunaan! Ei tätä työtä SUOMESSA rahan takia tehdä..

      (ppssst: Esim. Norjassa nuoret käyvät rafla-alan perustutkinnon koska ovat syntyneet kultalusikka perseessä mutta eivät halua sen jälkeen sijoittautua oikeisiin duuneihin, minkä takia norjassa on HUUTAVA pula ammattiosaajille, siellä liksa onkin jo 24€/h ja asuminen suurinpiirtein 500-600€/kk)

    • Keittäjä00

      Fakta on että harva lounas kokki saa 2000€ enempää. vuokra firman kautta saa usein parempaa liksaa.,mutta riippuu miten hoidat homman. niin saatko lisä duunia.ja liksa sen mukaan. Ja sen on totta että edes todella todella harva omistajakaan pystyisi itselleen maksamaan 10000€/kk .eli siis ihan pee puhetta.Liksa menee yksityisillä kokemuksen ja taidon mukaan ja useimmiten ketjuissa menään tes.in mukaan . joka on jokseenkin aika p***a. Mutta niin,kuin olen sanonut että älä lähde kokiksi liksan ja helpom duunin takia niin on fakta. Vaan omasta halusta ja innosta oppia/ja kehittyä. koska sitä tämä "keittäjänä oleminen on " =)

      • keittäjä

        hohhoijjaa. sain yhden tähden ravintolassa 1950e lisät. nyt oon keittäny 10 vuotta ja vuoromesuna 2300e lisät. kyl täst pitää tykätä aika paljon et jaksaa painaa. missään kokin hommassa et tule tienaamaan 3000e. sen verran saa ravintolapäällikkö. tää on vaan valitettavasti yks raskain ja huonoiten palkattu ala.


    • kokki poika

      itse olen ollut kokin työssä noin 2 vuotta töissä en paikallisessa rossossa
      palkkani on 10.87€/h
      ja kyllä! työ on todella raskasta ja kotiin päästyä unta ei tarvitse etsiä!
      mutta kun tätä on pari vuotta tullut tehtyä nii kyllä tätä jaksaa ja tykkää käydä töissä! vaikka työajat ja työpäivän pituudet on mitä on yleensä 7-12 tunnin väillä päivässä

    • Jeps jeps

      itse päässy vasta alalle ja palkka 11.50€/H. Jos on älliä vaatia parempaa palkkaa nii eiköhän ne maksa. itse aloitin TES:in min. palkalla 11€/H koska olin idiootti enkä tuota itse älynnyt paikkaa hakiessani.

    • alan tunteva

      Kokki saa tänä päivänä (v.2014) palkkaa paikasta riippuen n. 2300-2800 euroa brutto / kk.

    • Uupunut kokki

      En suosittele kovin monelle kokin ammattia. Työ on raskasta ja kuluttavaa, palkkakin oli tosi huono,. Sain jotain tessin mukaan 1800€ lisineen. Uuvuin työssäni ja piti vaihtaa toiselle alalle. Nyt kela maksaa kuntoutukseni ja uudelleen kouluttaudun. Saan peräti kelalta 2560€ kuukaudessa ja opiskelen täysipäiväisesti. Kyllä motivoi opiskelemaan, kun saa noin hyvän rahan, ei kaikille ole noin hyvää palkkaakaan.

    • KokoIkäniollukeittiössä

      2500 kk lisät. kokki 15v kokemus

    • 2600egee/kk Fazulla 25v alalla, juuri lopetin ennen kuin paikat hajoo ihan täysin....
      ihan orjatyötä...... ei enää kiitos. Arvostus, palkka ja TES ihan skeidaa......

    • Anonyymi

      Kokin palkat surkeita esim Mehiläinen ja johtaminen ihan retuperällä.
      Siivoustyötä suurin osa työstä.

      Kokin palkka on n 2000 euroa ja työtehtäviin nykyyään kokeilla kuuluu siivoustyö oman työn lisänä ei oikein innosta.

      Puhutaan hineosta laadusta , erinomaisesta ruoasta, mutta todellisuudessa se ei ole sitä.

      Koko ravitsemusala on halpatyötä, ulkomaalaisia pienellä palkalla ja yks.yrittäjät käyttävät hyväksi alipalkalla Lappi ja eri ravintolat. Orja työvoimaa.

      Sitten nämä ns. hienot Micheliinit sielläkin orjatyövoimaa, ulkomaalaisia alipalkalla ja rikkaat johtajat ahnehtivat itselle kaiken voiton ja muu henkilöstö tekee peräsuoli pitkällään työtä minipalkoilla.

      Siinä Teille totuuksia ja en ihmettele jos ala ei kiehdo kun työstä, osaamisesta ei makseta kunnon palkkaa osaajille!

      Nuo visiot on hienoja ja kuvat kauniita, mutta en edes maksaisi hinoista aterioista kun ne ovat pieniä ja todella kalliita!

      Eläkertymät myös todella huonoja jos tuntipalkka on kympin paikkeilla.

    • Anonyymi

      Näitä ammattteja hehkutetaan j apalkka todella sureka, Michelin ravintoat jne vetää itse katteet ja orjat tekee alipalkalla.

      Todella naurettavaa jos saa ammattityöstä n 10 ekeä tunti, kannattaako tuota työtä edes tehdä. Raskasta, vuorotyötä, koiran virka huonot, paskaiset työolot ja laskeaapa mitä kertyy tuolla palkalla eläkettä, ei mitään.

      Mistä luulette saavanne joskus eläkettä.

      Tässä näkee kuinka yrittäjät käyttävät ammatti-ihmiisä ihan suveneerisesti hyväksi.

      Miettikää kilpailuttakaa ja älkää mnekö halpatyövoimalla työhön, kunnon palkka ja arvostus.

      Kun atsoo ravintolaa alaa siellä on hyvin paljon tummia alipalkalla, jotka tekevät mitä sanotaan!

      Ammattitaitoisen kokin palkan tulee olla 2500€-3000€ ja lisät päälle!

      • Anonyymi

        Mitä enemmän hehkutetaan, sitä kamalampi työpaikka. Hyviä työpaikkoja ei tarvitse hehkuttaa eikä mainostaa. Muistakaa se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän hehkutetaan, sitä kamalampi työpaikka. Hyviä työpaikkoja ei tarvitse hehkuttaa eikä mainostaa. Muistakaa se.

        24/7 huoltoasemal kokkina. 3000brutto 2200netto


    • Anonyymi

      Kokkihommat lähtökohtaisesti on ihan kutsumustyltä/kutsumusammatti. Työ on niin raskasta ja niin monessa asiassa on oltava valmis tinkimään että ei sitä kannata rahan takia tehdä. Oma kokemus on n.12-14€/h huippusuosittelijoilla. Työkokemusta vasta alle 2v tosin. Monessa paikassa viikkotuntimäärä 55-75 joten kyllä sitä palkkaakin tulee mutta on oltava valmis tekemään valtavasti tunteja että jotain jäisi käteenkin. Omia satsauksia tulee Myös ”paljon” kun on useita 150€-> veitsiä ja siihen työkengät ja muut omat välinet päälle.

    • Anonyymi

      4v samassa paikassa, palkkaa saa jos jaksaa painaa. Ilman lisiä ei järkeä. Sesonki-aikana jää käteen 2400e. Vuodessa saattaa yltää 40k jos jaksaa töitä tehä.

    • Anonyymi

      Juttelin tässä eräänä päivänä nuoren hepun kanssa,ja sanoi lopultakin päässeensä opiskelemaan(keskiarvo 5.98) kokiksi.Tuli mieleeni,että minkä tasoinen tämä oppilaitos on,johon päästään näin huonoilla papereilla!?!!??

      • Anonyymi

        mihin kokki tarvitsee hyvää keskiarvoa?


    • Anonyymi

      Kokin palkka vuonna 2021

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe