Mistähän kaikesta voi johtua hampaiden purenta-arkuus?
Vuosi sitten kävin tutkimuksessa hammaslääkärissä, kun jossain alahampaassa, vasemman posken puolella tuntui arkuutta. Mitään vikaa ei kuitenkaan löytynyt.
Siellä on myös aikoinaan juurihoidettu hammas, joka on lohkeillut useaan otteeseen vuosien varrella. Hammas on nykyään nastalla kiinni.
Ennen lohkeamista on joskus esiintynyt tällaista oireilua ja ien todettiin ainakin toissakerralla lievästi tulehtuneeksi. Kyseinen hammashan on nyt tietysti itsessään ihan tunnoton.
Viimeksi ei kuitenkaan löytynyt siis mitään tulehdusta, eikä mitään muutakaan järkevää syytä arkuudelle.
Fluorilakka laitettiin ja se ehkä hieman auttoi.
Myös leuassa tuntui noihin aikoihin välillä kummaa jomotusta.
Minulla on ollut kyllä jo pitemmän aikaa myös niskat pahasti jumissa, varsinkin tuolta vasemmalta puolen, voisiko se antaa oireita myös hampaisiin?
Nyt on siis tuntunut jälleen kireyttä ja kipua leuassa, varsinkin tuolla vasemmalla puolella.
Ja tänään alkoi taas hammas tuntua syödessä tosi aralta (tai tuntuu välillä ikäänkuin useammassakin hampaassa tuolla vasemmalla alhaalla).
Kahdessa poskihampaassa on vanhat amalgaamipaikat.
Olen kyllä vähän ihmetellyt, että niitä ei ole alettu tukimaan sen tarkemmin, mitä alta mahdollisesti löytyy. Röntgenkuvat on otettu terveyskeskuksessa viimeksi liki 20 v sitten.
Voisiko syynä olla paikan alla oleva reikä?
Hampaassa näkyy paikan vieressä joku tummempi piste. Siihen lääkäri ei ole puuttunut sen kummemmin, muistelen sen olleen siinä jo vuosi sitten.
Myös makea ja kylmä ruoka aiheuttavat nykyään vihlomista. Makea kyllä myös ylähampaissa, mutta tuo vasen puoli tuntuu nyt reagoivan tavallista voimakkaammin kylmään, ihan jo juomaveteen.
Mitään tulehdusta ei ole ainakaan ulospäin havaitavissa.
Hampaiden purenta-arkuus
2
1795
Vastaukset
- aiheuttaa
Yöllinen hampaiden yhteenpureminen ja narskuttelu aiheuttaa särkyä kasvojen, niska-hartiaseudun ja pään alueella.
Kiille kuluu pois narskuttelun seurauksena ja tästä aiheutuu vihlontaa kuluneilla pinnoilla.
Itse en ole enää vuosikausiin pystynyt puremaan kynsiäni, koska se sattuu hampaisiin. Narskuttelun jälkeen pää on kipeä ja leuka on arka, päänsärky alkaa siis heti aamusta ja yleensä jatkuu koko päivän.
Hampaani ovat selvästi kuluneet: liike, jota hampaillani teen narskutellessani, on hionut hampaani oudosti.
Käy hammaslääkärillä hakemassa apua narskutteluun. Yleisin ratkaisu on purentakisko, joka tehdään sinun hampaidesi ja purentavirheesi mukaan mittatilaustyönä. Kisko estää voimakkaan puremisen ja suojaa hampaita kulumiselta - näin säryt vähenevät eikä vihlonta muutu ainakaan pahemmaksi.
Kisko itsessään maksaa toista sataa euroa, mutta sen tuoma apu kyllä on arvoltaan moninkertainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791756
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19683- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41567Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164523Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä24475Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466