Jos ostan ulkomailta veneen, niin...

oululainen

Mitä veroja pitää maksaa Suomen valtiolle?

Ei kai ostomaassa tarvitse maksaa muuta kuin vakuutusmaksu.

39

16403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sir BB

      nuija.

    • Ranieri

      Mikä ihmeen vakuutusmaksu?

      • seihmeenvakuutus

        Veneellä on hyvä olla vakuutus ostajan nimissä, heti kaupanteon jälkeen. Ihan vaan varmuuden vuoksi.


    • maksaa

      ja se on ainakin alvi !

      • on totuus?

        Ei ALV:tä tarvitse maksaa, jos vene tulee EU:n sisältä ja se on maksettu jo aikaisemmin. Sama on lopputulos, jos vene on tarpeeksi vanha ja/tai se on tuotu EU:n alueelle tarpeeksi kauan aikaa sitten. Jos muistan oikein, niin kyseinen raja on vuosi 1985.


      • Tietoa
        on totuus? kirjoitti:

        Ei ALV:tä tarvitse maksaa, jos vene tulee EU:n sisältä ja se on maksettu jo aikaisemmin. Sama on lopputulos, jos vene on tarpeeksi vanha ja/tai se on tuotu EU:n alueelle tarpeeksi kauan aikaa sitten. Jos muistan oikein, niin kyseinen raja on vuosi 1985.

        Vain vuonna 1987 tai jälkeen valmistetut veneet tarvitsevat maahan tuotaessa alv. (vat) todistuksen.


      • vuotta.....
        on totuus? kirjoitti:

        Ei ALV:tä tarvitse maksaa, jos vene tulee EU:n sisältä ja se on maksettu jo aikaisemmin. Sama on lopputulos, jos vene on tarpeeksi vanha ja/tai se on tuotu EU:n alueelle tarpeeksi kauan aikaa sitten. Jos muistan oikein, niin kyseinen raja on vuosi 1985.

        1958.
        Tätä ennen valmistetut veneet säästyvät byrokratialta.


    • Veneestä...

      Jos vene ostetaan euroopasta, siitä pitää olla alv. maksettu, tai sen joutuu maksamaan itse.
      Mikäli vene on euroopassa valmistettu, mutta ostetaan eu:n ulkopuolelta, siitä pitää maksaa alv. ellei sitä ole eurooppaan maksettu ennen eu:sta pois viemistä.
      Mikäli vene on valmistettu eu:n ulkopuolella ja ostetaan eu:n ulkopuolelta, on siitä maksettava alv. ja mikäli veneessä ei ole ce-merkintää, on sellainen hankittava. Ce-merkinnän saa hankittua Vtt:ltä, joilla hinnaksi tulee >15000€ 50 jalkaiselle veneelle. Hinta ei ilmeisesti paljoa laske vaikka vene pienenee. Näin ollen kovin pieniä eu:n ulkopuolella tehtyjä veneitä ei kannata es tuoda. Toinen joka tekee ce-tarkastuksia on Eivind Still @ IMCI.
      Huomattavasti halvempi, ja ihmisläheisempi toiminta.
      Olennaisinta on että sähköissä joutunee tekemään muutoksia, ja moottori.
      Moottori ei eu:n ulkopuolelta tuotuna luultavasti täytä eu:n päästömääräyksiä, ja on vaihdettava, kannattaa siis katsoa yksilö jossa on läävä kone.
      Sähköjä joutuu uusimaan jonkin verran, erityisesti Vtt on tarkka sähkömuutoksissa, joissa johtimien värit on usein vanhoissa veneissä väärin.

      Nämä säännöt eivät siis koske ennen 1958 valmistettuja veneitä.
      Eikä veneitä jotka ostetaan eu:hun charter-kättöön.

      tässä siis jotain vinkkiä.

    • eurooppaan

      ALV pitää maksaa mihin tahansa euroopan maahan. jos taas ostat euroopasta niin vaadi alvi todistus.

      • Irvin Washington

        Se, että ALV on maksettu, näkyy kyllä kuitista, ei siihen mitää ALV todistusta tarvitse. Muiden maiden viranomaiset eivät edes jaa erikseen mitään ALV-todistuksia. Kysyin tätä Saksasta erään käytetyn veneen oston yhteydessä. ALV on EU-vero, joten Suomella ei ole oikeutta vaatia mitään ylimääräisiä todisteita siitä, että ALV on maksettu. Ei kukaan Suomessakaan käytettyä venettä ostaessa rupea kyselemään, onko ALV maksettu. Ostajahan ei ole edes ALV-velvollinen, vaan se myyjä-yritys. Tietenkin ALV maksatetaan ostajalla, koska se tulee myyntihinnan päälle, mutta jos ostaa supermarketista makkaraa, eikä maksa siitä ALV:tä, se on se supermarket, jonka perään veroviranomaiset lähtevät, ei makkaranostaja.

        Veneen ostaminen EU:n sisämarkkinoilta on helppoa, pelkkää irtaimen kauppaa. Uutta venettä (alle 6 kk) ostaessa ALV kuitenkin muistaakseni maksetaan Suomeen.


      • huomatkaa tämä
        Irvin Washington kirjoitti:

        Se, että ALV on maksettu, näkyy kyllä kuitista, ei siihen mitää ALV todistusta tarvitse. Muiden maiden viranomaiset eivät edes jaa erikseen mitään ALV-todistuksia. Kysyin tätä Saksasta erään käytetyn veneen oston yhteydessä. ALV on EU-vero, joten Suomella ei ole oikeutta vaatia mitään ylimääräisiä todisteita siitä, että ALV on maksettu. Ei kukaan Suomessakaan käytettyä venettä ostaessa rupea kyselemään, onko ALV maksettu. Ostajahan ei ole edes ALV-velvollinen, vaan se myyjä-yritys. Tietenkin ALV maksatetaan ostajalla, koska se tulee myyntihinnan päälle, mutta jos ostaa supermarketista makkaraa, eikä maksa siitä ALV:tä, se on se supermarket, jonka perään veroviranomaiset lähtevät, ei makkaranostaja.

        Veneen ostaminen EU:n sisämarkkinoilta on helppoa, pelkkää irtaimen kauppaa. Uutta venettä (alle 6 kk) ostaessa ALV kuitenkin muistaakseni maksetaan Suomeen.

        Vaikka ALV on maksettu EU maahan kerran, se tulee maksaa EU alueelle tuotaessa UUDESTAAN jos vene vaihtaa omistajaa EU:n ulkopuolella. Tämä kannattaa huomioida. Aihetta on käsitelty laajasti ybw.com forumeilla.


      • säästövinkki
        huomatkaa tämä kirjoitti:

        Vaikka ALV on maksettu EU maahan kerran, se tulee maksaa EU alueelle tuotaessa UUDESTAAN jos vene vaihtaa omistajaa EU:n ulkopuolella. Tämä kannattaa huomioida. Aihetta on käsitelty laajasti ybw.com forumeilla.

        jos tuot veneen esim. Amerikasta, kannattaa pysähtyä Azoreille ja maksaa EU:n ALV sinne. Azoreiden ALV huviveneille on 6%. Säästö on huomattava.


      • Eksä
        säästövinkki kirjoitti:

        jos tuot veneen esim. Amerikasta, kannattaa pysähtyä Azoreille ja maksaa EU:n ALV sinne. Azoreiden ALV huviveneille on 6%. Säästö on huomattava.

        Englannin viranomaiset kieltäytyvät kirjoittelemasta mitään alv-todistuksia. Näkyy kuulemma alv kuiteista. ihan kirjallisen vastauksen antoivat asiaa tiedusteltaesta. Suomessa, jossa siis Tsaarin-ajan byrokratia edelleen toiminnassa joutunee todistelemaan yhtä sun toista...


      • kiri
        Eksä kirjoitti:

        Englannin viranomaiset kieltäytyvät kirjoittelemasta mitään alv-todistuksia. Näkyy kuulemma alv kuiteista. ihan kirjallisen vastauksen antoivat asiaa tiedusteltaesta. Suomessa, jossa siis Tsaarin-ajan byrokratia edelleen toiminnassa joutunee todistelemaan yhtä sun toista...

        ei mitään alvia


    • EU-alueen ulkopuolelta tuleva tavara on tulliselvitettävä ja siitä kannetaan maahantuontiverot, useimmiten tulli ja arvonlisävero.

      Moottoriveneen yleinen tulli on 1,7 %.
      Tulli lasketaan ostohinnan ja kuljetuskustannusten summasta.

      Arvonlisäveroa kannetaan 22 % ostohinnan, kuljetuskustannusten ja tullin summasta.

      Venettä Euroopan talousalueen ulkopuolelta tuotaessa on otettava huomioon ns. huvivenelain säädökset. Veneissä on oltava CE-merkinnän lisäksi omistajan käsikirja, vaatimustenmukaisuusvakuutus sekä veneen tunnistenumero CIN.

      Huvivenelain säädöksistä voi tiedustella merenkulkulaitokselta, sähköpostiosoite: [email protected].

      • jeepinostaja2

        entä Sveitsi, mitä jos tuo veneen Sveitsistä, mitä lippuja lappuja pitää olla ja paljonko pitää maksaa ja kenelle?


    • Englannista vene

      Jos ostan veneen EU alueelta josta alv on jomaksettu, niin eikö mitään muita maksuja tarvitse maksaa?
      Entä mitä todistuksia tarvitaan?

      • HJHJGFHFGDF

        Myyjälle sarvipullo!


      • vene Euroopasta

        siinä uskossa, että käytetyn veneen maahantuonnista ei mitään maksuja tarvitse maksaa. Uskonasioita nämä on siinä mielessä, että täysin varmaa tietoa aiheesta on vaikea saada. Selvittelin tuota ALV-asiaa tarkemmin viime syksynä, ja silloin kävi niin, että verottaja käski soittamaan tulliin, tulli maistraattiin ja maistraatti verottajalle. No lopputulos usean puhelinsoiton jälkeen oli se, että maistraatti ei kysele alv-todistuksen perään, joten veneen saa rekisteriin Suomessa ilman ko. paperia. Itämeren alueella ei paljon alv-todistusta kysellä, joten sen puuttuminen ei aiheuta ongelmaa, mutta jossain Euroopan maissa saattaa ongelmia tulla. Tosin tämä alv-todistus harvemmin löytyy veneestä, joka on hankittu käytettynä Suomesta, joten sen joutuu kuitenkin hankkimaan jälkikäteen, jos meinaa reissata Itämeren ulkopuolella. Tällöin pitäisi pystyä todistamaan, että veneestä on alv maksettu ostohetkellä joskus 20 vuotta sitten. Harvan veneen mukana kulkee alkuperäinen ostokuitti, joten kyseessä lienee mahdoton tehtävä. Tämän vuoksi sen alv-todistuksen saamiseen käytännössä riittää osoitus siitä, että olet hankkinut veneen EU:n aluuelta käytettynä. Mutta yleinen ohje on ostettaessa venettä ulkomailta, että alv-todistuksen hankkiminen on myyjän vastuulla. Ja tätä kannattaa myös vaatia. Omassa tapauksessani myyjä ei halunnut todistusta hankkia, koska ko. maassa se olisi saattanut johtaa pidempään harkinnanvaraiseen prosessiin. Selvitin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että saan alv-todistuksen hankittua Suomesta. Mutta 100 % varmuutta asiasta ole, koska eri viranomaiset puhuvat asiassa ristiin. Pitäisi varmaan nauhoittaa puheluita oman oikeusturvan takaamiseksi.


      • 1+4=5

        Ostin itse syksyllä veneen Englannista ja purjehdin sen Suomeen. Selvittelin silloin samaa asiaa. Ei kukaan viranomainen tulli, verottaja etc. ole kiinnostunut, kunhan vene on tuotu EU:n sisältä. Varsinkin jos vene on tunnettu merkki ja siinä on EU tyyppikilpi, niin ongelmia ei ole.

        Tein kauppakirjan myyjän (yksityinen myyjä) kanssa samalla tavalla kuin olisin sen tehnyt Suomessakin. Sain mukaani edellisten omistajien tästä veneestä tekemiä kauppakirjoja. Ensimmäinen omistaja oli ostanut veneen liikkeestä ja siinä luki, että VAT oli maksettu. Pyysin ne paperit varmuuden vuoksi.


    • eitietoo1

      Jos ostan veneen ulkomailta vaikka aasiasta. Onko mun pakko rekisteröidä se suomeen? voinko edelleen purjehtia maailman merillä sen maan lipun alla?

      • PukataPukata

        EU:n alueella voi pitää muualle liputettua venettä muistini mukaan 18 kuukauden ajan, sen jälkeen se on vietävä pois EU:sta vähintään puoleksi vuodeksi, muuten napsahtaa ALVit maksuun. Samantapaisia sääntöjä on muistaakseni myös USA:ssa, eli ihan määrättömän pitkiä aikoja ei voi seilata pitkin rantoja maksamatta tulleja ja ALVeja. Aikarajat vaihtelevat maittain, ehkä jossain pitää olla Carnet -todistuskin, eli eräänlainen pantti siitä, että vene viedään aikanaan pois maasta.

        Vakuutus ei varsinaisesti ole pakollinen ainakaan Suomessa, mutta maailmalla on paljon huvivenesatamia joihin ei pääse sisään ellei paatilla ole voimassa olevaa vakuutusta.


      • Riippuu muutamastakin asiasta.
        1) Jos sinulla on kotipaikka Suomessa ja tuot IKINÄ venettä Suomen aluevesille, on se lain mukaan rekisteröitävä Suomeen.
        2) Jos ykköskohdan ehdot eivät toteudu, voit rekisteröidä sen mihin tahansa maahan, jonka omat lakipykälät sen mahdollistavat.

        Eri maissa on erilaiset säädökset eikä läheskään kaikkialla edes ole mahdollista rekisteröidä huvivenettä, samoin eri maiden pykälät siitä, milloin vene voidaan katsoa kansallisuudeltaan ko. maahan kuuluvaksi ja oikeutetuksi ko. maan lippuun, vaihtelevat.

        Olen ennenkin maininnut, että suomalainen huvivenerekisteri (Vesikulkuneuvorekisteri) on tietääkseni sikäli ainutlaatuinen maailmassa, että siihen kirjataan myös veneitä, jotka eivät ole kansallisuudeltaan suomalaisia eikä niissä siten voi käyttää Suomen lippua.


    • vapaakauppa_eeuu

      En saa näistä mitään selvää, mikä on ja mikä ei ole, ja pitäisikö se alvitodistus laminoida runkoon, koska paperi ei kestä ja se voi hävitä?

    • eueueueu

      Esimerkki 1: Yksityishenkilö ostaa purjeveneen Saksasta käyttääkseen sitä Suomessa. Myyjä luovuttaa purjeveneen 1.6. Purjevene on ensimmäisen kerran otettu käyttöön edellisenä vuonna 1.11. Purjeveneellä on luovutusajankohtana ajettu ja purjehdittu 70 tuntia. Purjevene on uusi, joten myyjä myy purjeveneen ilman Saksan arvonlisäveroa. Ostaja suorittaa arvonlisäveroa purjeveneen hankinnasta Suomessa.

      Esimerkki 2: Yksityishenkilö ostaa purjeveneen Saksasta käyttääkseen sitä Suomessa. Myyjä luovuttaa purjeveneen 1.6 ja ostaja purjehtii sillä Saksasta Suomeen. Purjevene on ensimmäisen kerran otettu käyttöön edellisenä vuonna 1.11. Purjeveneellä on luovutusajankohtana ajettu ja purjehdittu 90 tuntia. Ostajan saapuessa Suomeen purjeveneellä on ajettu ja purjehdittu yli 100 tuntia. Purjevene oli kuitenkin luovutusajankohtana uusi, joten ostaja suorittaa arvonlisäveroa purjeveneen hankinnasta Suomessa.

      • Shopppailemaaan

        Miten Saksasta saisi ostettua uuden veneen toiseen EU-maahan tuotavaksi ilman, että saksalainen myyjä joutuisi velottamaan myös alvin?

        Vene on verotuksellisesti ihan tavallinen tavara. Siitä maksetaa alv ostettaessa myyjän kotimaahan (ja myyntimaan verokannan mukaan, ellei myyjän Suomeen suuntautuva liikevaihto ole niin suuri, että myyjä joutuu käyttämään Suomalaista verokantaa.) Veron perii myyjä tuolloinkin tuotteen hinnassa, ja tilittää veron myyntimaahan. Tavaran liikuttelu EU-maista toiseen ei ole verolainsäädännön kannalta edes maahantuontia.

        Kun markkinat ovat yhteiset, ei ostajan tarvitse muuta kuin purjehtia veneensä Suomeen. (Rekisteröinti on sitten oma lukunsa, mutta se ei huvikuunarijupakan jälkeen liity verotukseen.)


      • Metelino
        Shopppailemaaan kirjoitti:

        Miten Saksasta saisi ostettua uuden veneen toiseen EU-maahan tuotavaksi ilman, että saksalainen myyjä joutuisi velottamaan myös alvin?

        Vene on verotuksellisesti ihan tavallinen tavara. Siitä maksetaa alv ostettaessa myyjän kotimaahan (ja myyntimaan verokannan mukaan, ellei myyjän Suomeen suuntautuva liikevaihto ole niin suuri, että myyjä joutuu käyttämään Suomalaista verokantaa.) Veron perii myyjä tuolloinkin tuotteen hinnassa, ja tilittää veron myyntimaahan. Tavaran liikuttelu EU-maista toiseen ei ole verolainsäädännön kannalta edes maahantuontia.

        Kun markkinat ovat yhteiset, ei ostajan tarvitse muuta kuin purjehtia veneensä Suomeen. (Rekisteröinti on sitten oma lukunsa, mutta se ei huvikuunarijupakan jälkeen liity verotukseen.)

        Kiitos näkemyksestäsi, metsään meni.

        "Uuden kuljetusvälineen (mm. auton, moottoripyörän, veneen ja lentokoneen) hankinta verotetaan siinä maassa, jossa kuljetusvälinettä käytetään. Kun yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta Euroopan unionin (EU) maasta käyttääkseen sitä Suomessa, hänen on maksettava hankinnasta Suomen arvonlisävero, sekä tietyistä kuljetusvälineistä autoverolain (1482/1994) mukainen autovero."

        "EU-maa, josta kuljetusväline kuljetetaan toiseen EU-maahaan, käsittelee myynnin arvonlisäverottomana yhteisömyyntinä ja toisaalta EU-maa, jossa kuljetus päättyy, verottaa yhteisöhankinnan."

        Vielä tarkemmat tiedot:

        https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusvali


      • 1._edellytys_täyttyy

        Esimerkkitapauksissahan vene ei ole uusi vaan vanha, koska se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.11, eli yli 3 kuukautta ennen kesäkuun 1. päivän luovutusajankohtaa.

        "2.2 Milloin kuljetusväline on uusi

        Kuljetusväline on uusi kun vähintään yksi seuraavista kahdesta edellytyksestä täyttyy:

        * moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja vesi- tai ilma-alus enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai

        * moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia."


      • Hjyhjii
        Metelino kirjoitti:

        Kiitos näkemyksestäsi, metsään meni.

        "Uuden kuljetusvälineen (mm. auton, moottoripyörän, veneen ja lentokoneen) hankinta verotetaan siinä maassa, jossa kuljetusvälinettä käytetään. Kun yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta Euroopan unionin (EU) maasta käyttääkseen sitä Suomessa, hänen on maksettava hankinnasta Suomen arvonlisävero, sekä tietyistä kuljetusvälineistä autoverolain (1482/1994) mukainen autovero."

        "EU-maa, josta kuljetusväline kuljetetaan toiseen EU-maahaan, käsittelee myynnin arvonlisäverottomana yhteisömyyntinä ja toisaalta EU-maa, jossa kuljetus päättyy, verottaa yhteisöhankinnan."

        Vielä tarkemmat tiedot:

        https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusvali

        Kiitos oikaisusta. Pitää sitten vain huolehtia siitä, ettei maksa alvia Saksaan.


      • Metelino
        1._edellytys_täyttyy kirjoitti:

        Esimerkkitapauksissahan vene ei ole uusi vaan vanha, koska se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.11, eli yli 3 kuukautta ennen kesäkuun 1. päivän luovutusajankohtaa.

        "2.2 Milloin kuljetusväline on uusi

        Kuljetusväline on uusi kun vähintään yksi seuraavista kahdesta edellytyksestä täyttyy:

        * moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja vesi- tai ilma-alus enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai

        * moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia."

        Kun opettelet oikein hyvin lukemaan niin ymmärrät mitä tässä sanotaan: vene on uusi kun kumpi tahansa ehto täyttyy. Eli 100 tuntia mittariin tarvitaan sen lisäksi että 1. edellytys täyttyy jotta vene ei enää olisi uusi tullin mielestä.


      • 1._edellytys_täyttyy kirjoitti:

        Esimerkkitapauksissahan vene ei ole uusi vaan vanha, koska se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.11, eli yli 3 kuukautta ennen kesäkuun 1. päivän luovutusajankohtaa.

        "2.2 Milloin kuljetusväline on uusi

        Kuljetusväline on uusi kun vähintään yksi seuraavista kahdesta edellytyksestä täyttyy:

        * moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja vesi- tai ilma-alus enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai

        * moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia."

        Taisit jättää lukematta sen "Metelinon" linkissä olleen verottajan ohjeen, jossa sanotaan, että "Kuljetusväline on uusi kun vähintään yksi seuraavista kahdesta edellytyksestä täyttyy". Toisin sanoen kumpikaan ei saa täyttyä, siis veneen pitää olla sekä yli 3 kk vanha että yli 100 h käytetty, jotta se ei olisi uusi verottajan silmissä.


    • Verolle

      Jos venettä vuokraa vaikka viikonlopun kerran vuodessa, siitä tulee chartervene jolloin alveja ei tarvitse maksaa ?

      • YksityinenVuokraaja

        Tarvitsee maksaa.


      • Tullilletulli

        Suomen Tulli väittää mitä lystää tulkitessaan lakeja joista kukaan muutenkaan saa selvää ja valittaminen Suomen Tullin päätöksistä on turhaa kun se ei välitä edes EU:n valituksista.


      • Alvitt
        YksityinenVuokraaja kirjoitti:

        Tarvitsee maksaa.

        Ehkä suomen käytäntö sitten eroaa kroatiasta, en ole vielä löytänyt venettä myynnissä jossa alvit olisi maksettu ?


      • YksityinenVuokraaja
        Alvitt kirjoitti:

        Ehkä suomen käytäntö sitten eroaa kroatiasta, en ole vielä löytänyt venettä myynnissä jossa alvit olisi maksettu ?

        Suomen verolait (KAIKKI) ja vuokraveneasetus poikkeavat aivan varmasti Kroatian vastaavista.


      • TietäväTyytyväinen
        Tullilletulli kirjoitti:

        Suomen Tulli väittää mitä lystää tulkitessaan lakeja joista kukaan muutenkaan saa selvää ja valittaminen Suomen Tullin päätöksistä on turhaa kun se ei välitä edes EU:n valituksista.

        Ihan sama välittääkö tulli tai ei mutta joutuihan tullilaitos/valtio korvaamaan lähes kaikille auton tuojille liikaa perittyjä autoverojakin vaikka se kestikin vuosikausia.


      • ihmetulli_kenen
        TietäväTyytyväinen kirjoitti:

        Ihan sama välittääkö tulli tai ei mutta joutuihan tullilaitos/valtio korvaamaan lähes kaikille auton tuojille liikaa perittyjä autoverojakin vaikka se kestikin vuosikausia.

        Hirveän taistelun jälkeen tulli palautteli autoveroja, sain itsekin palautuksia vuosien ja valittamisien jälkeen. Tulli ei välitä lakipykälistä ja yrittää edelleenkin vastustella lakeja ja EU:ta. Venevalituksien taakse ei saa yhtä paljon joukkovoimaa Tullia vastaan kuin autopuolella.


      • Verottajalla (jota Tulli edustaa, siksi se on lähes koko maailmassa kai paria arabimaata lukuunottamatta valtiovarainministeriön alainen toisin kuin esim. poliisi) on valta, oikeus ja velvollisuuskin arvioida sitä, onko väitetty liiketoiminta todellista vai ei. Jos vene on pari päivää vuodessa muille vuokrattuna ja muun purjehduskauden omistajan (perheen) omassa käytössä, niin onhan se nyt jokaiselle selvää, ettei kyseessä ole todellinen charter-toiminta. Se on sitten tapauskohtaista, mihin se raja vedetään, vaikka saattaa Tullilla olla jokin sisäinen linjanveto olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      384
      2009
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      53
      1710
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      209
      1364
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1086
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      69
      1005
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      948
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      110
      861
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      832
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      259
      782
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      690
    Aihe