Minulla on Suzuki pikku maasturi -83 SJ410.Etujarrujen kanssa ongelma, vasen etu pyörä lukkiutuu ennen oikeaa äkkijarrutuksessa. Kaikki näyttää olevan päällisinpuolin kunnossa.Vikaa on etsitty itseni lisäksi kahden ammattimiehen voimin, katsastuksessa aina 20-29% tai yli. Autossa on rumpujarrut.
"Suzuki maasturi vm-83"
16
2526
Vastaukset
- vpyp
hommata se kolmas ammattimies ja katsoa myös sisäpuolisesti.
- SJ 410
On katsottu sisäpuolisesti, mutta kun katsominen ei riitä!Nimenomaan 2:nen ammattimies katsonut. Osat alkaa olla "kiven alla".
- vpyp
SJ 410 kirjoitti:
On katsottu sisäpuolisesti, mutta kun katsominen ei riitä!Nimenomaan 2:nen ammattimies katsonut. Osat alkaa olla "kiven alla".
varmaan tarttis tehdä jotain,eikä vaan katsoa.motonetista löytyy jotain osia.
- Hyvä että edes auto puoltaa.
vpyp kirjoitti:
varmaan tarttis tehdä jotain,eikä vaan katsoa.motonetista löytyy jotain osia.
Tehtykin on, mutta ,kun autolla on ajettu vasta 40000 Niin jarrurummut, sylinterit kuin uudet nestevuotoja ei ole, vika ilmenee ns. paniikki jarrutuksessa. Tilasin uudet letkut ja kengät, mutta kun tulee vähän kalliiksi arviolta heittää uusia osia eikä raaski romuttaa, kun sen uutena ostin, on vähän niinkuin "perheen jäsen"
- puoltaahan edes auto
Hyvä että edes auto puoltaa. kirjoitti:
Tehtykin on, mutta ,kun autolla on ajettu vasta 40000 Niin jarrurummut, sylinterit kuin uudet nestevuotoja ei ole, vika ilmenee ns. paniikki jarrutuksessa. Tilasin uudet letkut ja kengät, mutta kun tulee vähän kalliiksi arviolta heittää uusia osia eikä raaski romuttaa, kun sen uutena ostin, on vähän niinkuin "perheen jäsen"
Joo pitää sanoa sitten lisäksi, että nämä 2nk.ammattimiestä ovat kumpakin saaneet auton sen verran kuntoon että on läpäissyt katsastuksen rimaa hipoen ja laskuttaneet kumpikin kunnolla ja sanoneet ettei enempää mahda. Eikä jatka enää, kun saattais tuntua että asiakas ehdottaisi vähän niinkuin takuuseen, tämän takia olen sanonut sitä "katsomiseksi".
- rumpujarruilija
puoltaahan edes auto kirjoitti:
Joo pitää sanoa sitten lisäksi, että nämä 2nk.ammattimiestä ovat kumpakin saaneet auton sen verran kuntoon että on läpäissyt katsastuksen rimaa hipoen ja laskuttaneet kumpikin kunnolla ja sanoneet ettei enempää mahda. Eikä jatka enää, kun saattais tuntua että asiakas ehdottaisi vähän niinkuin takuuseen, tämän takia olen sanonut sitä "katsomiseksi".
Toimiiko rumpujarrut sinulla normaali käytössä ?
Puoltaako jos jarrutat normaalisti , vai pelkästään äkkijarrutuksessa ?
Tasaantuuko puoltaminen usean jarrutuskokeilun jälkeen ?
vastaappa näihin !
tässä siksi aikaa muutama vikaehdotusvinkki :
1. Jarrukengät kostuneet ?
2. Jarrukengät lasittuneet ?
3. Jarrukengät säädetty väärin = toisen puolen kengät ovat kauempana rummusta kuin toisenpuolen
4. ei ole tarkkaa havaintoa suizan rumpujarruista , mutta onko niissä itsetehostussysteemi ? = Jarrukenkien toiset pääthän ovat jarrusylinterin mäntiä vasten , ja toiset päät ovat joko ankkuritappia vasten taikka sitten siinä tapissa on sellainen liikkuva kolmiopala jota vasten nuo kengänpäät ovat . tuon kolmiopalan pitäisi liikkua herkästi
silloin kun jarru kengät on irroitettu. jos toisen puolen kolmiopala on jumissa ja toisella puolella liikkuu, niin on saletti homma että jarrut puoltavat aina voimakkaammassa jarrutuksessa.
5. Pikkainen ihme jos ei rumpujarruja saa kaksikaan asentajaa toimimaan, ilmeisesti ei ole kokemusta rumpujarrullisista !
6. Ja jos menee hermot rumpuihin, niin hommaa uudemman (85-) 410:n levyjarruhilppeet jostain romiksesta... - Suiza-83
rumpujarruilija kirjoitti:
Toimiiko rumpujarrut sinulla normaali käytössä ?
Puoltaako jos jarrutat normaalisti , vai pelkästään äkkijarrutuksessa ?
Tasaantuuko puoltaminen usean jarrutuskokeilun jälkeen ?
vastaappa näihin !
tässä siksi aikaa muutama vikaehdotusvinkki :
1. Jarrukengät kostuneet ?
2. Jarrukengät lasittuneet ?
3. Jarrukengät säädetty väärin = toisen puolen kengät ovat kauempana rummusta kuin toisenpuolen
4. ei ole tarkkaa havaintoa suizan rumpujarruista , mutta onko niissä itsetehostussysteemi ? = Jarrukenkien toiset pääthän ovat jarrusylinterin mäntiä vasten , ja toiset päät ovat joko ankkuritappia vasten taikka sitten siinä tapissa on sellainen liikkuva kolmiopala jota vasten nuo kengänpäät ovat . tuon kolmiopalan pitäisi liikkua herkästi
silloin kun jarru kengät on irroitettu. jos toisen puolen kolmiopala on jumissa ja toisella puolella liikkuu, niin on saletti homma että jarrut puoltavat aina voimakkaammassa jarrutuksessa.
5. Pikkainen ihme jos ei rumpujarruja saa kaksikaan asentajaa toimimaan, ilmeisesti ei ole kokemusta rumpujarrullisista !
6. Ja jos menee hermot rumpuihin, niin hommaa uudemman (85-) 410:n levyjarruhilppeet jostain romiksesta...KIITOS SINULLE!" Muinoin" Onhan edes yksi, joka tietää edes neuvoa. Pelastit kerralla keskustelun tason, kuka lienetkin,alkoi jo minua hävettää koko kysymys, oli jo melkein pellemäinen olo. Molemmilla asentajilla on oma virallisen oloinen autokorjaamo, mutta niinkuin kerroin, se olis kai ollut huono bisnes alkaa korjaamaan VIKAA. Molemmat sanoivat."Pääasia että meni katsastuksesta läpi" Sen takia sanoinkin sitä korjausta "katsomiseksi".. Vasen puoltaa ns.paniikki jarrutuksessa,alussa jopa 77%!Kengät ja kilvet on vaihdettu jopa keskenään,mutta vika ei vaihtanut puolta,monen jarrutus kokeilun jälkeen kyllä parani,mutta sama vika jonkun ajan kuluttua.Tasaisesti ja kevyemmin jarruttaessa melkein ok,talvikelissä vikaa ei edes huomaa.Takajarrujen ero 0% Auto on kyllä vanha, mutta aj.vain 40000. Mutta muuten kuin uusi.
- rumpuj...
Suiza-83 kirjoitti:
KIITOS SINULLE!" Muinoin" Onhan edes yksi, joka tietää edes neuvoa. Pelastit kerralla keskustelun tason, kuka lienetkin,alkoi jo minua hävettää koko kysymys, oli jo melkein pellemäinen olo. Molemmilla asentajilla on oma virallisen oloinen autokorjaamo, mutta niinkuin kerroin, se olis kai ollut huono bisnes alkaa korjaamaan VIKAA. Molemmat sanoivat."Pääasia että meni katsastuksesta läpi" Sen takia sanoinkin sitä korjausta "katsomiseksi".. Vasen puoltaa ns.paniikki jarrutuksessa,alussa jopa 77%!Kengät ja kilvet on vaihdettu jopa keskenään,mutta vika ei vaihtanut puolta,monen jarrutus kokeilun jälkeen kyllä parani,mutta sama vika jonkun ajan kuluttua.Tasaisesti ja kevyemmin jarruttaessa melkein ok,talvikelissä vikaa ei edes huomaa.Takajarrujen ero 0% Auto on kyllä vanha, mutta aj.vain 40000. Mutta muuten kuin uusi.
Siis vaihdettiinko jarrukilvetkin puolelta toiselle ? vai Jarrurummut ?
Tuo että ei oireile talvikelillä ???
Se että tasaantuvat kuumetessaan lukuisien jarrutusten jälkeen viittaisi kostuneisiin kenkiin.
Sadekelillä "leimalle" mennessähän oli vanhoja rumpujarrupelejä lämmitettävä kunnolla , että sai kengät kuivumaan ja jarrut pitämään tasaisesti.
Kun on noin vähän ajettu auto kyseessä niin kyllä ne jarrut kuntoon tulee puhdistamalla ja säätämällä.
Nyt kannattaisi varmaan tehdä seuraavaa:
Uudet jarrukengät oli varmaan tarjolla ?
1. tarkista jarrukilvistä kun vanhat jarrukengät on irroitettu, että onko jarrukenkien toisen pään vastinkappale liikkuva ( toinen päähän tulee jarrusylinterin mäntiä vasten )
Jarrusylinterien männäthän liikkuivat hyvin ?
2. Onko jarrukenkien etummaisen ja takimmaisen kengän kitkapinnat erimittaiset, jos ovat niin ne pitää olla kummallakin puolella autoa samalla
lailla (esim. pidempi kitkapinta etupuolella ja lyhyempi takapuolella)
3. vaikka takajarrut toimivatkin moitteettomasti
niin niiden jarrukengät kannattaisi varmaan säätää. Jos Suzukissa on automaattisäätö, niin sittenhän niille ei tarvitse tehdä mitään.
(todennäköisesti ei ole automaattisäätöä koska käsijarru on kardaanissa)
Jos ne ovat säädettävissä niin kannattaa säätää.
Siellä on joko ruuvi/mutteri/neliskulmainen kara
jarrukilvessä ulkopuolella , taikka sitten suojatulppa jonka poistamalla pääset pyörittämään isolla talttameisselillä säätöratasta.
Säädät kengät kummaltakin puolelta identtisesti kiinni , niin että jaksat nippanappa kahdellakädellä renkaastapyörittämällä liikauttaa rengasta.
Sitten löysäät säätöä kummaltakin puolelta samanverran niin että pyörä pyörii lähes kevyesti
( hyvin pientä kihnaavaa ääntä saa kuulua rummusta)
Sitten kun takajarrut on säädetty "lähemmäksi" teet saman operaation etujarruille.
ps. kannattaa varmaan ostaa sellainen "tee se itse kirja" tuohon sj 410:iin, kun tuo nyt ei ole järin monimutkainen auto tekniikaltaan, niin ei tarvitse olla joka hommassa korjaamoiden armoilla. - Suizamies.
rumpuj... kirjoitti:
Siis vaihdettiinko jarrukilvetkin puolelta toiselle ? vai Jarrurummut ?
Tuo että ei oireile talvikelillä ???
Se että tasaantuvat kuumetessaan lukuisien jarrutusten jälkeen viittaisi kostuneisiin kenkiin.
Sadekelillä "leimalle" mennessähän oli vanhoja rumpujarrupelejä lämmitettävä kunnolla , että sai kengät kuivumaan ja jarrut pitämään tasaisesti.
Kun on noin vähän ajettu auto kyseessä niin kyllä ne jarrut kuntoon tulee puhdistamalla ja säätämällä.
Nyt kannattaisi varmaan tehdä seuraavaa:
Uudet jarrukengät oli varmaan tarjolla ?
1. tarkista jarrukilvistä kun vanhat jarrukengät on irroitettu, että onko jarrukenkien toisen pään vastinkappale liikkuva ( toinen päähän tulee jarrusylinterin mäntiä vasten )
Jarrusylinterien männäthän liikkuivat hyvin ?
2. Onko jarrukenkien etummaisen ja takimmaisen kengän kitkapinnat erimittaiset, jos ovat niin ne pitää olla kummallakin puolella autoa samalla
lailla (esim. pidempi kitkapinta etupuolella ja lyhyempi takapuolella)
3. vaikka takajarrut toimivatkin moitteettomasti
niin niiden jarrukengät kannattaisi varmaan säätää. Jos Suzukissa on automaattisäätö, niin sittenhän niille ei tarvitse tehdä mitään.
(todennäköisesti ei ole automaattisäätöä koska käsijarru on kardaanissa)
Jos ne ovat säädettävissä niin kannattaa säätää.
Siellä on joko ruuvi/mutteri/neliskulmainen kara
jarrukilvessä ulkopuolella , taikka sitten suojatulppa jonka poistamalla pääset pyörittämään isolla talttameisselillä säätöratasta.
Säädät kengät kummaltakin puolelta identtisesti kiinni , niin että jaksat nippanappa kahdellakädellä renkaastapyörittämällä liikauttaa rengasta.
Sitten löysäät säätöä kummaltakin puolelta samanverran niin että pyörä pyörii lähes kevyesti
( hyvin pientä kihnaavaa ääntä saa kuulua rummusta)
Sitten kun takajarrut on säädetty "lähemmäksi" teet saman operaation etujarruille.
ps. kannattaa varmaan ostaa sellainen "tee se itse kirja" tuohon sj 410:iin, kun tuo nyt ei ole järin monimutkainen auto tekniikaltaan, niin ei tarvitse olla joka hommassa korjaamoiden armoilla.Nöyrä kiitokseni Sinulle, joka tuntuu tietävän kaiken! Itselläni meni nimitys sekaisin, tarkoitin jarrurumpua, enkä kilpeä, siis rummut ja kengät vaihdettiin puolelta toiselle. Sylinterit aukaistu ja puhdistettu ja säädetty kengät, sitä en tiedä tuliko oikein säädettyä, mutta polin tuntui "hyvältä".Vika pysyi sitkeästi vain samalla puolella! Jarruttelin ennen katsastusta aika voimakkaasti ja katsastusmieskin teki melko ison lenkin ennen testiä.Hän testasi kahteen kertaan tulos 27% ero!Läpi meni,mutta kun tämä on toistunut joka kerran vuosikatsastuksessa,niin ajattelin ottaa ns."härkää sarvista" mutta asentajalla, ei ole nyt aikaa jatkaa, ja sanoi että"katotaan ensi vuonna".. Kai nää on itsetehostuvat jarrut? Sain tänään uudet kengät, mäntien kumit ja ne taipuisat jarruputket. Tarkoitin, että esim. talviliukkailla puoltamista ei huomaa, kun jarrua painaa ns."normaalisti"ns.höyhen jarrutus. Ostin sen h.kirjankin, mutta harmikseni siinä on jo levyt ja Lontoon murteella kirjoitettu. Takajarrut säädetty, mutta, jos jarrunesteen tulossa oikeaan pyörään on joku "tukos" MITEN MITATAAN? SITÄ EN
TIEDÄ. Käsijarru on kardaanijarru.Systeemi näyttää yksinkertaiselta,mutta näyttää myös siltä,että haastetta riittää?! Ainakin minulle. - RUMPUJ....
Suizamies. kirjoitti:
Nöyrä kiitokseni Sinulle, joka tuntuu tietävän kaiken! Itselläni meni nimitys sekaisin, tarkoitin jarrurumpua, enkä kilpeä, siis rummut ja kengät vaihdettiin puolelta toiselle. Sylinterit aukaistu ja puhdistettu ja säädetty kengät, sitä en tiedä tuliko oikein säädettyä, mutta polin tuntui "hyvältä".Vika pysyi sitkeästi vain samalla puolella! Jarruttelin ennen katsastusta aika voimakkaasti ja katsastusmieskin teki melko ison lenkin ennen testiä.Hän testasi kahteen kertaan tulos 27% ero!Läpi meni,mutta kun tämä on toistunut joka kerran vuosikatsastuksessa,niin ajattelin ottaa ns."härkää sarvista" mutta asentajalla, ei ole nyt aikaa jatkaa, ja sanoi että"katotaan ensi vuonna".. Kai nää on itsetehostuvat jarrut? Sain tänään uudet kengät, mäntien kumit ja ne taipuisat jarruputket. Tarkoitin, että esim. talviliukkailla puoltamista ei huomaa, kun jarrua painaa ns."normaalisti"ns.höyhen jarrutus. Ostin sen h.kirjankin, mutta harmikseni siinä on jo levyt ja Lontoon murteella kirjoitettu. Takajarrut säädetty, mutta, jos jarrunesteen tulossa oikeaan pyörään on joku "tukos" MITEN MITATAAN? SITÄ EN
TIEDÄ. Käsijarru on kardaanijarru.Systeemi näyttää yksinkertaiselta,mutta näyttää myös siltä,että haastetta riittää?! Ainakin minulle.Joo elikkä nyt kannattaa katsoa ne jarrukilvet ja se jarrukenkien kiinnitystapa ja kitkapintojen pituus mistä jo aiemmissa posteissa oli juttua.
"jarru nesteen kulkua rajoitta....?"
Vanhat jarruletkut voivat rajoittaa nesteen kulkua: turpoavat sisältäpäin, jolloin letkun sisäosa menee umpeen : vika esiintyy yleensä niinpäin että jarruihin jää painetta päälle = jarrut laahaavat.
Suzukissa muistaakseeni etu- ja takajarrut omassa piirissään, joten jos toisen puolen letku olisi ahtautunut, niin toki se laittaisi enemmän painetta toiselle puolelle. Tämä toki tulisi esiintyä myös kevyesti jarrutettaessa.
Mutta jos uudet letkut on hommattuna, niin eikun vaihtoon vaan samalla.
Oletkos muuten normaalin ajon jälkeen kokeillut sormilla jokaisen jarrurummun lämpöä ?
Jos et ole jarrutellut voimakkaasti niin rummut pitäisi olla käsinkosketeltavan lämpöiset tai viileät. Jos polttaa sormia jossain rummussa, niin jarrukengät on erilaisissa säädöissä eri rummuissa. - "Rumpuj"
RUMPUJ.... kirjoitti:
Joo elikkä nyt kannattaa katsoa ne jarrukilvet ja se jarrukenkien kiinnitystapa ja kitkapintojen pituus mistä jo aiemmissa posteissa oli juttua.
"jarru nesteen kulkua rajoitta....?"
Vanhat jarruletkut voivat rajoittaa nesteen kulkua: turpoavat sisältäpäin, jolloin letkun sisäosa menee umpeen : vika esiintyy yleensä niinpäin että jarruihin jää painetta päälle = jarrut laahaavat.
Suzukissa muistaakseeni etu- ja takajarrut omassa piirissään, joten jos toisen puolen letku olisi ahtautunut, niin toki se laittaisi enemmän painetta toiselle puolelle. Tämä toki tulisi esiintyä myös kevyesti jarrutettaessa.
Mutta jos uudet letkut on hommattuna, niin eikun vaihtoon vaan samalla.
Oletkos muuten normaalin ajon jälkeen kokeillut sormilla jokaisen jarrurummun lämpöä ?
Jos et ole jarrutellut voimakkaasti niin rummut pitäisi olla käsinkosketeltavan lämpöiset tai viileät. Jos polttaa sormia jossain rummussa, niin jarrukengät on erilaisissa säädöissä eri rummuissa.Suuret kiitokset tiedoista!!Nyt,kun minulla on uudet osat, niin ei muuta kuin vaihtamaan ja jos en näillä neuvoilla selvitä ongelmaa, niin menen peilin ääreen. Kuten varmasti ymmärrät, tämä on osaksi harrastus minulle, nimitys Suzuki maasturikaan ei liene monen mielestä oikea, mutta jos ihmisiltä otettaisiin pois ns, harrastukset ei kai jäljelle jäisi paljon mitään, riippuen siitä mihin rajan vetää. HYVÄÄ KEVÄÄN JATKOA JA HYVÄÄ KESÄÄ! tv.rumpujarrumies.
- muu maasturi
"Rumpuj" kirjoitti:
Suuret kiitokset tiedoista!!Nyt,kun minulla on uudet osat, niin ei muuta kuin vaihtamaan ja jos en näillä neuvoilla selvitä ongelmaa, niin menen peilin ääreen. Kuten varmasti ymmärrät, tämä on osaksi harrastus minulle, nimitys Suzuki maasturikaan ei liene monen mielestä oikea, mutta jos ihmisiltä otettaisiin pois ns, harrastukset ei kai jäljelle jäisi paljon mitään, riippuen siitä mihin rajan vetää. HYVÄÄ KEVÄÄN JATKOA JA HYVÄÄ KESÄÄ! tv.rumpujarrumies.
voisiko olla pehmentynyt jarruletku, joka paisuu kovemmalla paineella eli ei siten nosta jarrusylinterin painetta samalla tavalla kuin toisella puolella?
- jarrurumpumies
muu maasturi kirjoitti:
voisiko olla pehmentynyt jarruletku, joka paisuu kovemmalla paineella eli ei siten nosta jarrusylinterin painetta samalla tavalla kuin toisella puolella?
Kiitos vihjeestä ostin jo uudet, ne taipuisat putket ja kengät, sekä sylinterehin uudet tiivistekumit. Piää alkaa vaihtaa. terv.
- onpi että
siinä susukissa on meijän makasiinista varastetut saranat saatana luulen niin, ainakin saman näköset!
Perkele!
Volovo for everiä!- mutta...
Jos molemmat puolet läpäisevät pitonsa puolesta, niin eikö kannattaisi katsastuksen ajaksi "huonontaa" sitä parempaa puolta sen verran, että erot saataisi tasattua...
- kaikkea hyvää.
Niinhä se TARKISTUTA LÄÄKITYKSESI!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537790- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403983Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253195- 482913
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484