Moikka! Haluaisin tietää kuinka helppoa/vaikeaa on päästä ammattikorkeasta yliopistoon? Olen abi ja ajattelin hakea restonomi koulutukseen, kun en yhtään tiedä mitä hakisin yliopistoon. Jos kuitenkin käy niin ettei opiskelu ammattikorkean puolella olekaan mun juttu ja haluaisinkin yliopistoon niin käykö se helposti? Tarkoitan nyt että jättäisin restonomi opinnot kesken ammattikorkeassa ennen valmistumista ja hakisinkin yliopistoon esim. kasvatustieteelliseen tai yhteiskuntatieteelliseen.
Onko kukaan vaihtanut ammattikorkeasta kesken opintojen yliopistoon? Kertoilkaa kiltit.
AMK:sta Yliopistoon?!
9
1409
Vastaukset
- Henir
AMK ei sinun tapauksessasi merkitse oikein mitään yliopistoon pääsyn kannalta, jos ja kun et aio suorittaa tutkintoa loppuun.
Jos yo-todistuksesi on hyvä, saat lähtöpisteistä selvää etua; valintakoemenestys on kuitenkin tärkeintä. Helppous/vaikeus riippuu täysin sinusta itsestäsi.
Tilanteesi ei siis kovinkaan paljon eroa sellaisesta abista, joka hakee lukiosta suoraan yliopistoon. AMK-opinnoista et todennäköisesti saa mitään hyväksiluetuksi.- alkup.kirjottaja
vastasit. Mulla on kurssien ka. vähän päälle kahdeksan,mutta kirjoitukset eivät menneet odotetusti. (B:tä ja C:tä, hyvässä lykyssä yksi M) Harkitsen korottavani ainakin reaalia syksyllä, vaikka yo-juhlat pidänkin tänä kesänä. Ihan vain sen takia, että jos vielä joskus pyrinkin yliopistoon niin olisi niitä alkupisteitä edes jokunen, B:t ja C:t ei taida pisteitä pahemmin tuoda. :(
Yliopistoon mä kuitenkin haluaisin, mutta en vielä tänä keväänä osaa hakea mihinkään, kun tuntuu et vähän kaikki kiinnostaa. :) Ja varmaan olisikin jo myöhäistä pääsykokeisiin lukemisen kannalta. Ois kai pitänyt alottaa jo kuukausi(a) sitten..AMK:n puolelta matkailuala on ainoa mikä todella tuntuu mielenkiintoiselta, joten sinne kai nyt sitten haen ja vaihdan yliopistoon myöhemmin jos ei tunnukaan amiskaopinnot oikeilta mulle.
Muuten vielä yksi kysymys koskien yliopistoon pääsyä. Suosivatko yliopistot yleensä tuoreita ylioppilaita? Kävin lukion neljässä vuodessa ja olen nyt 20v. Eli jos päätänkin hakea yliopistoon sanotaan vaikka vuoden,parin päästä eli 21-22-vuotiaana. Niin huononevatko mahdollisuuteni jotenkin verraten siihen että hakisin tänä keväänä heti lukion jälkeen? Eli siis ovatko kaikki yo-pohjalta hakevat samalla viivalla ikään katsomatta??? - Henir
alkup.kirjottaja kirjoitti:
vastasit. Mulla on kurssien ka. vähän päälle kahdeksan,mutta kirjoitukset eivät menneet odotetusti. (B:tä ja C:tä, hyvässä lykyssä yksi M) Harkitsen korottavani ainakin reaalia syksyllä, vaikka yo-juhlat pidänkin tänä kesänä. Ihan vain sen takia, että jos vielä joskus pyrinkin yliopistoon niin olisi niitä alkupisteitä edes jokunen, B:t ja C:t ei taida pisteitä pahemmin tuoda. :(
Yliopistoon mä kuitenkin haluaisin, mutta en vielä tänä keväänä osaa hakea mihinkään, kun tuntuu et vähän kaikki kiinnostaa. :) Ja varmaan olisikin jo myöhäistä pääsykokeisiin lukemisen kannalta. Ois kai pitänyt alottaa jo kuukausi(a) sitten..AMK:n puolelta matkailuala on ainoa mikä todella tuntuu mielenkiintoiselta, joten sinne kai nyt sitten haen ja vaihdan yliopistoon myöhemmin jos ei tunnukaan amiskaopinnot oikeilta mulle.
Muuten vielä yksi kysymys koskien yliopistoon pääsyä. Suosivatko yliopistot yleensä tuoreita ylioppilaita? Kävin lukion neljässä vuodessa ja olen nyt 20v. Eli jos päätänkin hakea yliopistoon sanotaan vaikka vuoden,parin päästä eli 21-22-vuotiaana. Niin huononevatko mahdollisuuteni jotenkin verraten siihen että hakisin tänä keväänä heti lukion jälkeen? Eli siis ovatko kaikki yo-pohjalta hakevat samalla viivalla ikään katsomatta???Jos tiedät jo nyt halajavasi yliopistoon, mutta et tiedä mitä oikein lähtisit opiskelemaan, suosittelisin kovasti mm. työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologin juttusilla käymistä. Käynti on ilmainen, ja siihen liittyy niin mielenkiinnonkohteitasi arvioivia testejä kuin juttelua siitä, miten voisit lähteä opiskelu-uraasi kehittelemään. Yksin ei kannata jäädä.
http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyovoimapalvelut/05_ammatinvalinta_ja_urasuunnittelu/index.jsp
AVO-ohjelma lienee sinulle tuttu? http://www.mol.fi/avo/
Jos tiedät suunnilleen, mitkä asiat voisivat kiinnostaa yliopisto-opintojen tarjonnasta, kannattaa tutustua tiedekuntien sivuihin ja vaikka ihan avoimen yliopiston tarjontaankin (http://avoinyliopisto.fi/ ). Avoimessa opiskelu voi olla kalliinpuoleinen tapa selvitellä omia kiinnostuksiaan, mutta jo opintokokonaisuuksien kuvauksien lukeminen voi olla avuksi!
Valintakokeisiin lukeminen ei todellakaan ole vielä myöhäistä. Useimmat kokeet sijoittuvat touko-kesäkuuhun, ja monet tuoreet ylioppilaat ovat vasta päässeet kirjoitusurakoinnin jälkeen työn touhuun.
Älä sure alkupisteitäsi tai stressaa kovasti sitä, ettet vielä oikein tiedä mihin ryhtyisit. Monella se on pitkäprosessi: tärkeää on, että tiedät mitä *et* tiedä, ja suuntaudut itsellesi armollisesti mutta aktiivisesti oman suunnan selvittämiseen. Aikaa sinulla on vielä todella paljon. Hienoa, että päätit hakea matkailualalle, vaikka vähän yliopistoa siinä samalla mietitkin: kotiin jääminen on pahin mahdollinen vaihtoehto, sillä se passivoi. Ehdit hyvin hakea yliopistoon ensi vuonnakin jos se vielä silloin tuntuu ajankohtaiselta, eli ei paniikkia!
>Muuten vielä yksi kysymys koskien yliopistoon
>pääsyä. Suosivatko yliopistot yleensä tuoreita
>ylioppilaita?
Yliopistoilla ja niiden tiedekunnilla on niin omanlaisensa tavat suoriutua opiskelijavalinnoista, että mitään suoraa kyllä/ei vastausta en taida uskaltaa antaa, kun en ole opintoneuvonnan ammattilainen, enkä ole yliopistojen pisteytykseen sen pahemmin tutustunut. Tiedekuntien valintaoppista se selviää parhaiten.
Nyrkkisääntönä uskaltaisin kuitenkin sanoa, ettei sinun tarvitse hirveästi pelätä tuoreen ylioppilastodistuksen tuomien alkupisteiden menetystä, sillä valintakoemenestys on sisäänpääsyssä se tärkein osa.
Jos hakuvaiheessa tiedät mitä haluat, minne haluat ja suunnittelet koelukemisesi hyvin, pääset sisään vaikka olisit jo muutaman pisteen menettänytkin.
Lähtöpisteasiaa sinun kannattaa miettiä vasta sitten, kun tiedät mitä alaa haluat opiskelemaan, ja mistä yliopistosta lähdet sitä tavoittelemaan.
Vaikka saisit nyt tänä vuonna joitakin aivan satumaisia tuoreen ylioppilaan lähtöpisteitä, joilla jotenkin mystisesti olisi ratkaiseva merkitys sisäänpääsyssä, siitä ei olisi sinulle yhtikäs mitään hyötyä, jos ainevalinta olisi mallia mikä-vaan-äkkiä-jokin, ja sitten parin vuoden kuluttua sinulle vasta selviäisi mitä *oikeasti* halusitkaan lähteä opiskelemaan.
Yliopiston sisälläkään ei tiedekuntaa vaihdeta kovin helposti, ja useimmissa tapauksissa joutuisit joka tapauksessa kiertämään taas pääsykokeiden kautta -- pisteesi menettäneenä.
Eli: ota rauhallisesti, älä pelkää, että menetät Ainoan Tilaisuutesi, jos et nyt heti tänä vuonna paniikkihae yliopistoon.
Älä myöskään sure menestystäsi kirjoituksissa. Muista, että se oli silti saavutus: koetus, josta osa kokelaista ei selviä laisinkaan. Jos jossakin vaiheessa tuntuu, että sillä on seuraavan asteen opintojen kannalta merkitystä, pääset niitä vielä korottelemaan.
Paniikki pois! Nokka kohti vaikkapa sitten restonomiopintoja, silmät ja nenä auki. Kyllä se oma tie sieltä urkenee. - helpoimmin yliopistoon
Muuten vielä yksi kysymys koskien yliopistoon pääsyä. Suosivatko yliopistot yleensä tuoreita ylioppilaita? Kävin lukion neljässä vuodessa ja olen nyt 20v. Eli jos päätänkin hakea yliopistoon sanotaan vaikka vuoden,parin päästä eli 21-22-vuotiaana. Niin huononevatko mahdollisuuteni jotenkin verraten siihen että hakisin tänä keväänä heti lukion jälkeen? Eli siis ovatko kaikki yo-pohjalta hakevat samalla viivalla ikään katsomatta???Niin, se nyt vain on karu totuus. Jos paperit ovat keskimääräiset tai huonommat on varminta hakea yliopistoon ja panostaa tosissaan pääsykokeisiin, koska suosituimpiin ammattikorkeisiin et pääse edes pääsykokeisiin. (poikkeus tekniikan ala, jonka valtakunnallisiin kokeisiin kaikki hakeneet luonnollisesti kutsutaan)
- rockydoll
Muuten vielä yksi kysymys koskien yliopistoon pääsyä. Suosivatko yliopistot yleensä tuoreita ylioppilaita? Kävin lukion neljässä vuodessa ja olen nyt 20v. Eli jos päätänkin hakea yliopistoon sanotaan vaikka vuoden,parin päästä eli 21-22-vuotiaana. Niin huononevatko mahdollisuuteni jotenkin verraten siihen että hakisin tänä keväänä heti lukion jälkeen? Eli siis ovatko kaikki yo-pohjalta hakevat samalla viivalla ikään katsomatta???Hei! Itse alotin opiskelemaan juuri matkailua AMK:ssa viime syksynä. Nyt kävikin niin että toi koulu ei oikeen kiinnosta. Kielien lukeminen on ollu ihan kivaa ja sitten on ollu aika paljon ryhmätöitä, et on muiden ihmisten kans saanu yhdes tehdä töitä. Tajusin kuitenkin, että kaupallinen ala ei oo oikeen mun juttu.
Haen nyt sit kasvatustieteelliseen. Muutamaa kurssia AMK:ssa suoritan vielä tässä lukemisen ohella. Ei toi opintojen keskeyttäminen oo mitenkään vaikeeta. Se pitää vaan ottaa huomioon, että saa vuoden aikana tarpeeks opintopisteitä, ettei sitten opintotukia karhuta takas.
Mul ei oo vielä kokemusta yliopistoon pyrkimisestä. Kirjotuksista mulla on C:n paperit, että varmaan tarvii pääsykokeisiin yrittää panostaa. Jos en nyt pääse sisälle, ni ehkäpä sitten avoimeen yliopistoon tästä jatkan... - rockydoll
rockydoll kirjoitti:
Hei! Itse alotin opiskelemaan juuri matkailua AMK:ssa viime syksynä. Nyt kävikin niin että toi koulu ei oikeen kiinnosta. Kielien lukeminen on ollu ihan kivaa ja sitten on ollu aika paljon ryhmätöitä, et on muiden ihmisten kans saanu yhdes tehdä töitä. Tajusin kuitenkin, että kaupallinen ala ei oo oikeen mun juttu.
Haen nyt sit kasvatustieteelliseen. Muutamaa kurssia AMK:ssa suoritan vielä tässä lukemisen ohella. Ei toi opintojen keskeyttäminen oo mitenkään vaikeeta. Se pitää vaan ottaa huomioon, että saa vuoden aikana tarpeeks opintopisteitä, ettei sitten opintotukia karhuta takas.
Mul ei oo vielä kokemusta yliopistoon pyrkimisestä. Kirjotuksista mulla on C:n paperit, että varmaan tarvii pääsykokeisiin yrittää panostaa. Jos en nyt pääse sisälle, ni ehkäpä sitten avoimeen yliopistoon tästä jatkan...Meillä aika moni meinaa hakee nyt muta alaa opiskelee. Ensimmäisen vuoden jälkeen opintojen keskeyttäminen vaikuttaa olevan aika yleistä. Vaikee sitä on etukäteen tietää, millaista se tietyn alan opiskelu sitten oikeen on.
Mä en kyllä kadu ollenkaan sitä että matkailua tulin opiskelee. Nyt ainakin tietää, mikä ei oo se oma juttu. Sitä paitsi kirjotusten jälkeen mulla ei riittäny ollenkaa energiaa pääsykokeisiin lukemiseen. Laitoin paperit yliopistoon (maantiede) silloin viime keväänä mutta pääsykokeisiin en menny ko en ollu lukenu. Sitä paitsi. Kun otin paikan vastaan, ni se tarkotti muuttoa pois kotoa yli 400 kilsan päähän kaupunkiin, mistä en tuntenu ketään. =p Kyllä se vaan kasvattaa ja on paremmin saanu pohdittuu, et mitä sitä haluais tehdä. No. Nyt on sitten luultavasti muutto edessä kesän jälkeen taas uuteen kaupunkiin, tai mahdollisesti takas kotikaupunkiin jos sinne pääsee yliopistoon.
- eräs amk-opiskelija
Ihan normaalisti sinne yliopistoon haetaan, opiskelit missä tahansa tai olisit vaikka työtön. Se että opiskelisit ammattikorkeassa, ei tee hakemisesta yhtään helpompaa saati vaikeampaa.
Jos lähdet restonimikoulutuksesta vaikka kasvatustieteitä tai yhteiskuntatieteitä lukemaan, niin todennäköisesti et saa mitään hyväksiluettua, hyvällä tuurilla ehkä jotkin pakolliset kielten kurssit.
Itse en ole vaihtanut amk:sta yliopistoon, mutta meidän aloitusryhmästä kahden vuoden aikana noin 10% on. Tällainen vaihto ei siis ole mitenkään harvinaista. Itse opiskelen tekniikan alaa amk:ssa, ja tänne on helppo päästä joten tänne tulee "maleksimaan" joitain jotka odottavat vain seuraavia yliopiston pääsykokeita. Sivuhuomautuksena, yksikään yliopistoon menneistä ei mennyt opiskelemaan tekniikkaa...- alkup.kirjottaja
kun vastasit. Selvensi aisioita paljonkin.
- ......
kun vastasit. Selvensi aisioita paljonkin.
...jos pääset sinne amk:uun etkä ihan tosissasi meinaa ottaa sitä tai yliopisto alkaa tuntua oikealta vaihtoehdolta niin älä vaan tuhlaa turhaan opintotukea siihen ammattikorkeaan, asu vaikka mieluummin porukoitten luona opiskellessasi, yliopistossa tarvitset kuitenkin kaikki mahdolliset opintotukikuukaudet.. Ihan vaan huomautus henkilöltä joka pähkäilee millä sitä eläisi vikan vuoden...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791