Tietääkö kukaan ns ruususta? Mitä se voi aiheuttaa ja mikä aiheuttaa ruusun? Olen kuullut, että puhutaan vyöruususta, tuttavalla likalla on kuitenkin ruusi jalassa ja sen olo on vähän huono. Mikä siihen auttaa ja tarttuuko se???
Tauti nimeltä ruusu =
19
35743
Vastaukset
- tietäväinen
tarttuu se jos siihe koskee!
tiän vaan kun yhellä kaverilla oli sellanen. - hoito
Vyöruusu on joskus sairastetun vesirokon aiheuttama "jälkisairaus", joka pesii hermopäätteissä ja puhkeaa yleiskunnon heikentyessä tai stressin laukaisemana.
Ruusuun voi sairastua useamminkin.
Ruusu voi ilmaantua minne tahansa vartalon alueelle.
Vyöruusun oireet esiintyvät yleensä yhden, joskus useamman hermon hermottamalla alueella toisella puolella vartaloa, raajoja tai päätä.
Ennen ihomuutosten ilmaantumista tulevan ihottuman alueella esiintyy kipua, jota 1-8 vuorokauden sisällä seuraa punoittava koholla oleva ihottuma, johon myöhemmin ilmaantuu kirkkaita tai verta sisältäviä rakkuloita, jotka myöhemmin samenevat ja muuttuvat kellertäviksi, minkä jälkeen ne rupeutuvat ja kuivuvat pois.
Limakalvoilla, kuten suussa, oireina esiintyy ryhminä sijaitsevat kellertävät haavaumat.
Ihomuutosten laajuus vaihtelee ja ihottuma voi koostua yhdestä tai useammasta erillisestä ihottuma-alueesta, jotka ilmaantuvat 2-3 päivän kuluessa.
Yleisoireina voi esiintyä pahoinvointia ja lämpöilyä sekä väsymystä.
Iho-oireet paranevat noin neljän viikon kuluessa ja vaikeimmissa tapauksissa saattavat jättää jälkeensä ihoon arpia.
Osalla potilaista ihottuman muutosalueelle saattaa jäädä pitkäaikainen vaikeakin hermosärky, jota esiintyy selvästi enemmän vanhemmissa ikäluokissa.
Kasvojen yläosan vyöruusuun voi liittyä myös silmän virustulehdus, joka vaatii huolellista silmälääkärin hoitoa.
Hoitona: Reseptillä saatava viruslääke
Valtrex 500-1000mg x 2 suun kautta,
ilman reseptiä virustahävittävä Zovirax-voide x 4,
jotakin antiseptistä voidetta (tulehtuu herkästi ja tarv. jotakin hyvää kipulääkettä.
Vyöruusu voi parantua itsestään noin neljän viikon kuluessa ilman hoitoakin.
Ihottuman paikallishoito perustuu lähinnä bakteeri-infektion estoon ja riippuu taudin vaiheesta.
Aikaisessa vetistävässä ja rakkulaisessa vaiheessa voidaan käyttää antiseptisiä tai antibioottia sisältäviä kosteita tai rasvaisia taitoksia. Ihottuman kuivuessa hoito voidaan vaihtaa paikallisiin bakteeri-infektioita estäviin voiteisiin.
Joissain tapauksissa, kuten vaikean muun perussairauden tai silmätulehduksen yhteydessä suun kautta annettava lääkitys ( Valtrex ) on tarpeen.
Myöhemmällä iällä sairastetun vyöruusun jälkisäryn on myös todettu vähenevän aikaisin aloitetun viruslääkityksen vaikutuksesta.
Hoito tulisi aloittaa mahdollisimman varhain iho-oireiden ilmaantumisesta.
Myös suun kautta annettava kortisoni voi lievittää oireita.
Särkyyn voidaan käyttää yleisesti tunnettuja ns. särkylääkkeitä. Myös erilaisia B-vitamiinivalmisteita on kokeiltu, joskin niiden tehoa ei ole pystytty osoittamaan.
Ihottuman jälkeiseen hermosärkyyn voidaan käyttää myös eräitä epilepsia- ja depressiolääkkeitä.
Ruusu voi tarttua henkilöihin joilla on heikentynyt yleiskunto- niina
Hei!
Ruusu ja vyöruusu ovat kaksi aivan eri sairautta!!!! - minni
Hei!
Ruusu ja vyöruusu ovat kaksi aivan eri sairautta eivät liity toisiinsa millään tavoin!!!
- Kielo
Jalassa voi tietysti olla myös vyöruusu, mutta yleensä kyse on jalan streptokokki -tulehduksesta, joka hoidetaan penisilliinillä.
- ongis
ongis olen sairastanut ruusun kaksi kertaa ensimmäinen korvan takana ja toinen tyypillinen vyöruusu hermosäryt ovat jatkuvia kohdistuu pohkeisiin ja niille alueilla on jatkuva särky muistaako hermot tämän en halua syödä kipuääkkeitä olisiko muu keino en kelpaa edes veren luovutukseen jatkuva nivelsärky olen jo eläkkeellä aamut pahimpia
- vaimo
Ukolla oli ruusu jalassa, oli tosi kipee, kuumettakin n. 40 astetta, ja vajaan viikon sairaalassa, kontti oli tosi kamalan näköinen, kaikki sateenkaaren värit vaihtelivat muutaman viikon. Lääkkeillä tietenniin hoidettiin, mutta tietääkseni se ei tartu(?) Luullakseni vyöruuusu on ihan eri. Ruusun aiheuttaa joku pöpö, es. yleisistä saunatiloista sen voi saada.
Oireina aluksi pienen tulehduksen näköinen pläntti, joka muuttuu aika pian isoksi turvotukseksi ja väri muuttuu tummanpuna
seksi. Kannattaa mennä ajoissa "hoitoon", vaarana es. verenmyrkytys(?). - kekenut
Niin viime joulukuussa vyöruusu otti minusta otteen, kesti about 3-4 viikkoa. oireet olivat rakkuloita selässä jotka jatkoivat "vyömäisenä" kohti napaa kyljessä. kutina oli aivan hillitön
kutinaa seurasi krampit mahassa "navan alapuolella" sekä kyljessä. sairastin taudin ilman lääkitystä koska tohtori oli sitä mieltä että jos kestän ilman mömmöjä niin aina parempi "ei uusiudu niin helpolla enään" sinkkipastaa kannattaa kummiskin levittää rupien päälle, se kuivattaa niitä ja sekä mietoa korttisoni voidetta pahimpiin kutinakohtiin.
Syy taudin puhkeamiseen jäi epäselväksi.... - kokenut tuskan....
Niin viime joulukuussa vyöruusu otti minusta otteen, kesti about 3-4 viikkoa. oireet olivat rakkuloita selässä jotka jatkoivat "vyömäisenä" kohti napaa kyljessä. kutina oli aivan hillitön
kutinaa seurasi krampit mahassa "navan alapuolella" sekä kyljessä. sairastin taudin ilman lääkitystä koska tohtori oli sitä mieltä että jos kestän ilman mömmöjä niin aina parempi "ei uusiudu niin helpolla enään" sinkkipastaa kannattaa kummiskin levittää rupien päälle, se kuivattaa niitä ja sekä mietoa korttisoni voidetta pahimpiin kutinakohtiin.
Syy taudin puhkeamiseen jäi epäselväksi.... - hanna
Hei
Minulla itselläni ei ole ruusua mutta minun mummolla on ruusu se nosttaa kovan kuumeen 38,2-39,9 saattaa olla kuusi päivää jos jalka pahentuu niin kannattaa mennä sairaalaan minun mummo makkaa kohta toista viikkoa, kun se ei auttanut antibiotti tabletteina niin sitten joutui lääkärin kautta sairaalaan ja nyt alkaa toinen viikko minä en valittettavsti tiedä mitä oireita on kun vyöruusu... Mutta taitaa olla samanlainen kuin jalassa... vastaa tuohon minun maili osoitteeseen niin voin aina sitten kirjoittaa sitä kautta - XD
onneks mulla ei oo ollu ruusuu ja toivottavasti ei tuukkaan
- Doris7
Ruusu ja vyöruusu ovat kaksi aivan eri asiaa. Ruusu on streptokokkibakteerin aiheuttama, ja vyöruusu taas vesirokkoviruksen.
Mulla oli kolmekymppisenä ruusu. Luulin ensin hyttysenpuremaksi sitä pientä punoittavaa paukamaa, mutta päivien mittaan punoitus laajeni koko sääreen. Kun kuume nousi, menin iltapäivystykseen. Ottivat heti sisään, ja sain muutaman päivän antibioottia suoneen. Lisäksi kuuri päälle ja sairaslomaa.
Ruusu pitää ottaa vakavasti ja hoitaa kuntoon! On hoitamattomana hengenvaarallinen!
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00065&p_haku=ruusu- paha juttu
Ruusu on puutteellisen hygienian aikaansaannos. Kun esim. varpaanväleistä on iho rikki sieni-infektion seurauksena, pääsee ruusunitiöt siitä sisään ja peli on pelattu. Se voi tulla myös perseeseen, kuten yhdelle isännälle, joka ei taipunut pyyhkimään.
- swäääääääg
paha juttu kirjoitti:
Ruusu on puutteellisen hygienian aikaansaannos. Kun esim. varpaanväleistä on iho rikki sieni-infektion seurauksena, pääsee ruusunitiöt siitä sisään ja peli on pelattu. Se voi tulla myös perseeseen, kuten yhdelle isännälle, joka ei taipunut pyyhkimään.
Eipä välttämättä liity hygieniaan. Ite hyoöehdin hygieniasta ehkä vähän liikaakin. Mulla ihan tuli hyttysenpuremasta, kun oon niim yliherkkä niille muutenki... et itse sairastaneet varmaan tietävät mistä puhuvat, en toki väitä ettei joillain vaikuttaas hygienia, mutta ei siittä aina oo kyse.
- noppa75
Ruusu saattaa tulla vaikka uimahallissa, jos on varpaanvälien iho rikki.
- kokenut mies
Ruusu ei tartu jalasta toiseen,tressi kyllä on yksi tekijä ja havaumat toinen
- Ruusukammoinen
Nykyäänhän netistä saa perusteellista tietoa kaikista sairauksista, niin myös ruusuista.Itselle ruusu on tullut, ennen estolääkitystä jo 3 kertaa jalkaterien alueelle, kahdesti samaan jalkaan ja kerran toiseen. Se on nostanut aina horkkamaisen kuumeen ja jalka on tulipunainen ja turvonnut muodottomaksi.
Jalan särky on myös sanoinkuvaamattoman kamalaa.Eikä jalkaterät ole enää ruusujen jälkeen palautuneet ihan entiselleen.Niihin jäi hirveät kengissä hiertävät pahkurat, joista toiseen ilmestyi kaksi kertaa kivulias märkäpaise.
Jonka punkteeraaminen(tyhjentäminen) oli yhtä tuskaa ja jätti nilkkaan pysyvän imureijän, siitä pursusi mätää ja nestettä lähes parin vuoden ajan.
Nyt syön kerran kk v-pen mega penisiliinikuurin ruusunestolääkkeenä.
Ennen sain estolääkkeen pistoksena pakaraan, mutta ne tuntuivat vahingoittavan lonkkahermoani.Lääkenimi ja varmasti osittain myös sen koostumus vaihteli myös koko ajan, se oli aina eri valmistajalta ja ne vaikuttivat yleiskuntoani heikentävästi.
Ruusun puhjettua, minulle on aina välittömästi laitettu antibioottia tippana suoraan suoneen, kunnes tulehdusarvo putoaa sen verran, että voidaan siirtyä suunkautta otettavaan antibioottiin.Inhottavinta tässä suonen kautta tiputettavassa lääkkeessä on, se että kaikki kanyylinlaittajat ei onnistu iskemään tätä lääkeneulaa kädenselkään kerralla.Ei ainakaan kaikki kotisairaanhoitajat.Kanyylin(neulan) paikkaa joudutaan joskus lääkityksen aikana vaihtamaan, että lääke menisi paremmin neulan kautta suoneen.
Jos sitten asialla on rähmämäkäsi "kuppariulla" se on potilaalle melko tuskaista, odottaa milloin hoitaja onnistuu löytämään suonen, mihin iskee kanyylineulan.Toiset löytää suonen helposti ja välittömästi, mutta kaikki valitettavasti ei löydä millään.
Estolääkkeet on toistaiseksi pitäneet "kirotun kukkasen" loitolla.Silti minulle jäänyt ikuinen pelko siitä, milloin se taas iskee.Pienikin kuumotus ja pistely jalassa on merkki ruusun puhkeamisesta.Huolehdin hygieniasta hyvin, mutta koska joudun käyttämään paljon umpinaisia jalkineita, varpaanvälit hautuu auki.Vaikka käytän säännöllisesti sienilääkettä varpaiden väleissä, siitä huolimatta, sieni on päässyt pesimään ja aiheuttanut oitis ruusun.
Hyvästä hygieniasta ja daktarinpulverista ei siis ole ollut aina apua.Daktarinjauhe, vaikka se pitääkin varpaanvälit kuivina ja tuhoaa sieniä.Toisaalta tuntuu kuin se hankaisi varpaanvälit rikki, vaikka sen koettaakin levittää tasaisesti.Ehkä jalkasienen torjuntaan tarkoitetut voiteet on parempia.Esim.Lamisil.
Ruusuhan ei pitäisi tarttua terveeseen hyväkuntoiseen ihmiseen.
Mutta jos vastustuskyky on heikentynyt ja jossain päin ihoa on ihorikko, se varmasti tarttuu.Esim.jalkahoitajien välineistä, jos niiden puhtaudesta ei ole huolehdittu riittävän hyvin. - waedrsftyuio
Ruusuhan oli yhteen aikaan oikein suosittu nilkkatatska naisten keskuudessa, miehillä harvinaisempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743