AUTO RUOTSISTA: HAKUPROSESSI

Vägverket

Nyt on auto haettu ja tullattu. Koko prosedyyri menee minun osaltani seuraavalla tavalla ja päivämäärillä. Muistettavaa on, että minä ostin autoni ystävältäni, joten siksi autonoston perusasiat sivuutan tässä kuten esimerkiksi auton koeajon ja papereiden tarkastamisen yms.

1. Maksoin auton koko hinnan ulkomaiselle pankkitilille. Rahat näkyivät ulkomaisella tilillä kahden pankkipäivän kuluttua. Rahojen siirtämiseen ulkomaiselle pankkitilille tarvitaan IBAN tai SWIFT koodi, jonka saa ulkomaiselta pankkitilin haltijalta ja hän saa sen pankistaan. Maksu suoritettiin paikallisella valuutalla eli kruunuina suoraan omalta kotitietokoneeltani ja pankin järjestelmä konvertoi rahan kruunuista euroiksi. Palvelumaksu Nordealla tästä on 49,00 euroa. Maanataina 19.3.2007.

2. Autossa on ruotsalaiset vakuutukset voimassa Tukholmaan saakka, vaikka minä ajankin sillä. Olen ottanut oman liikenne ja kasko vakuutuksen kuitenkin kaiken varalle Tapiolasta. Tähän tarvittiin auton rungon numero (volvossa konepellin alla tuulilasin edessä) ja Identifieringsnummer ja Typkännandenummer ruotsalaisesta rekisteriotteesta. Otin mukaani ruotsalaisen rekisteriotteen DEL 1 ja DEL 2 (katsastuskonttori Suomessa kysyi tätä). DEL 1 on perus rekisteriote ja DEL 2 on luovutustodistus. Kirjoitimme tarvittavat tiedot papereihin sekä teimme seuraavat asiakirjat vielä erikseen: Kauppakirja, Luovutustoditus (katsastuskonttori Suomessa kysyi tätä erikseen, vaikka minulla olikin tieto, että saan DEL 2 - asiakirjan mukaani. Helpottaa heidän työtään ja hakijan hermoja). Auto luovutetaan minulle sunnuntaina 25.3.2007.

3. Ajoin auton Tukholmaan satamaan sunnuntaina 25.3.2007 ja en tullannut sitä Tukholmassa lainkaan. Ajoin laivaan ja menin syömään.

4. Aamulla 26.3.2007 Turussa ajoin auton ulos laivasta ja suoraan tulliin. En irroittanut kilpiä tässä vaiheessa, koska en katsonut sitä tarpeelliseksi. Lain mukaan ne tulisi irroittaa. Tässä vaiheessa autossa siis oli jo päällä Suomen liikennevakuutus ja kasko.

5. Tullin papereiden täyttö: Yli 6 kk käytetty auto, yksilöinti. Siirtolupahakemus AKE jne. Kaiken kaikkiaan papereita oli 4-5 kpl. Kaikki löytyivät tullista seinällä olevasta hyllystä. Kannattaa hakea ne sieltä vaikka ennen hakua niin voi tutustua niihin rauhassa. Kannattaa katsoa pöydillä olevista sinisistä kansioista mitkä paperit tulee täyttää ja miten. Olkaa huolellisia, virkailijoilta voi pyytää tarvittaessa apua. Käytin kansioita hyväkseni täyttäessäni papereita.

6. Tullissa meni yhteensä 25 minuuttia ja minulla oli punaiset siirtokilvet käsissäni. Kiinnitin ne autooni, otin ruotsalaiset kilvet pois ja ajoin katsastukseen. Auto meni suoraan läpi katsastuksesta.

7. Sain autoveropäätöksen keskiviikkona 28.3.2007, maksoin sen pois ja hain kilvet katsastuskonttorilta torstaina 29.3.2007.

8. Auto on ajossa ja kaikki on todella kivasti!!!

Lisätietoja annan mielelläni.

14

8164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova

Aika kova tuo nordean palvelumaksu. Osuuspankissa voi tehdä ulkomaansiirron 2.5 eurolla. Juuri eilen lähetin saksaan 2000 euroa.

• Vägverket

Nordea on nordea. Uskon kuitenkin, että se on varmasti siitäkin kiinni, minkälainen on aikataulu. Tämä maksu oli pikaosoitus ulkomaille, joten luultavimmin siksi maksu oli suurempi. Toisaalta saattaa olla, että 2000 € VS 15 000 € on myös syy. En tiedä.

• Keijo Kurttila
        Vägverket kirjoitti:

Nordea on nordea. Uskon kuitenkin, että se on varmasti siitäkin kiinni, minkälainen on aikataulu. Tämä maksu oli pikaosoitus ulkomaille, joten luultavimmin siksi maksu oli suurempi. Toisaalta saattaa olla, että 2000 € VS 15 000 € on myös syy. En tiedä.

saksaan menee €uroja Ruåtsiin kurnuja.

• kiitoksia.

Kiitokset hyvästä tekstistä. Itse lähdössä kuukauden päästä avoauton hakuun.

• Gjööran

Näinkin se tosiaan menee, jos siis ostaa kaverilta.

Yksityiset myyjät eivät yleensä anna 2.osaa mukaan, koska vägverket Heitä niin neuvoo, eikä kilpiäkään.
      Liikkeet kyllä antavat ja liikkeestä ostaessa homma toimiikin helposti.

Tosin jos saatte yksityisen myyjän tuomaan auton satamaan, niin eipä siinäkään mitään ongelmia ole.
      Katsastuksessa ollaan tyytyväisiä, kun on 2,osa rekisteriotteesta mukana, mutta eipä sekään estä auton tuontia. Katsastuskonttori kyllä palvelee ja hakee RETU-kyselyn kautta luvan rekisteröintiin sillä aikaa kun Tulli arpoo veron.

Mukavaa, että "vägverket" sai autonsa haettua ja korostan, että ilman sitä, että ostaa kaverilta auton on haku aika simppeliä kunhan kommunikointi onnistuu myyjän kanssa.
      Suomalaisilla on aika hyvä maine rehellisinä ostajina Ruotsissa, joten pidetään se sellaisena. Itse olen muutaman ehtinyt sieltä hakea itselle ja työkavereille ja suosittelen prosessia nopeutensa ja edullisuutensa vuoksi kaikille autotuonnista kiinnostuneille.
      Ruotsalaiset autot ovat varustettu yleensä talvirenkailla ja lohkolämmittimillä jo valmiiksi, kunhan katsoo ensin rekisteri tiedoista vägverketin sivuilta, että auto on ns, "ruotsiauto" Sv-såld, niin ...

Hyvä kirjoitus "vägverket" kaikki palaute vahvistaa niiden uskoa, jotka haluavat, mutta empivät..

Hakemaan vaan, niin saadaan paremmin varusteltuja autoja suomeen ... vitsi, vitsi, mutta kuitenkin

• Königsegg

Missä vaiheessa tuo auto on virallisesti poistettu Ruotsin rekisteristä? Virallisesti viety Ruotsista? Ruotsalainen "romutustodistus" tai kopio Suomen rekisteriotteesta ruotsalaiset kilvet palautettu Ruotsin Vägverket'iin? Muuten auto saattaa jäädä ikiajoiksi Ruotsin rekisteriin? Joka vuosi virallinen "ruotsalainen" omistaja on maksettava Registerhållningsavgift /"rekisterinpitomaksu".

• Ingvar

Juuri siksi Ruotsalaiset yksityiset autonmyyjät eivät anna 2.osaa mukaan, vaan vievät sen vägverketille ja saavat pelin poikki. Jotkut antavat sen epähuomiossa. Saavat sitten siihen asti mahdollisesti Tukholman tietullimaksut ja parkkisakot itselleen, kunnes auto on varmasti ulkomailla ja paprut tai tieto tulleet AKE:n kautta Vägverketille.

Liike merkkaa kauppakirjaansa, että auto on mennyt vientiin ja saavat sen poikki sillain, vaikka antaisivat kilvet lainaksi ja 2.osan rekisteriotteesta mukaankin.

Näin se vaan on ..

• Königsegg
        Ingvar kirjoitti:

Juuri siksi Ruotsalaiset yksityiset autonmyyjät eivät anna 2.osaa mukaan, vaan vievät sen vägverketille ja saavat pelin poikki. Jotkut antavat sen epähuomiossa. Saavat sitten siihen asti mahdollisesti Tukholman tietullimaksut ja parkkisakot itselleen, kunnes auto on varmasti ulkomailla ja paprut tai tieto tulleet AKE:n kautta Vägverketille.

Liike merkkaa kauppakirjaansa, että auto on mennyt vientiin ja saavat sen poikki sillain, vaikka antaisivat kilvet lainaksi ja 2.osan rekisteriotteesta mukaankin.

Näin se vaan on ..

Viranomais-prosedyyrit ovat ehkä hiljattain muuttuneet.

Oma kokemus Vägverketin vaatimuksista oli, että jos palauttaisi pelkästään Rekisteriotteen ilmoitusosan (vienti) Vägverket'iin, auto jäisi Ruotsin rekisteriin.

Tarvittiin ilmoitusosan (vienti) lisäksi minun tapauksessani näyttö (siis paperi) siitä että auto on joko käytännössä viety Ruotsista (tulli) tai käytännössä tullattu Suomeen tai virallisesti rekisteröity Suomeen. Sekä kilvet fyysisesti palautettu Vägverket'iin.

Poikkeava minun tapauksessani oli ehkä se, että auto oli entuudestaan oma, Ruotsin rekisterissä. Ei muutto-autona.

• Ingvar
        Königsegg kirjoitti:

Viranomais-prosedyyrit ovat ehkä hiljattain muuttuneet.

Oma kokemus Vägverketin vaatimuksista oli, että jos palauttaisi pelkästään Rekisteriotteen ilmoitusosan (vienti) Vägverket'iin, auto jäisi Ruotsin rekisteriin.

Tarvittiin ilmoitusosan (vienti) lisäksi minun tapauksessani näyttö (siis paperi) siitä että auto on joko käytännössä viety Ruotsista (tulli) tai käytännössä tullattu Suomeen tai virallisesti rekisteröity Suomeen. Sekä kilvet fyysisesti palautettu Vägverket'iin.

Poikkeava minun tapauksessani oli ehkä se, että auto oli entuudestaan oma, Ruotsin rekisterissä. Ei muutto-autona.

No, nyt kun tuli puheeksi niin itselleni kun hain ensimmäistä autoa niin päästyäni kotimaahan yksityinen myyjä, jolta auton ostin laittoi minulle tekstarin, että jos voisin lähettää Hänelle kopion sataman tullauslapusta, niin se helpottaisi auton poistoa rekisteristä. Laitoin pikana menemään kopion, pieni vaiva.

Kilvet annoin myyjälle Tukholman satamassa, kun en noita enää tarvinnut.

Muisti alkaa pätkiä vanhemmiten .. :(

• Autoveropäätös ?

Tuliko veropäätös tosiaan kahdessa päivässä ? Aika nopeata toimintaa Turun tullissa.... vähän liiankin nopeaa.

• Vägverket

Autoveropäätös tuli kahdessa päivässä - kyllä.

• maksanut

veron monesta autosta suoraan tullin tiskille ja käynyt hakemassa heti perään kilvet konttorilta. Eipä siinä sen ihmeempää jos auto on yleistä mallia.

• net.........
        maksanut kirjoitti:

veron monesta autosta suoraan tullin tiskille ja käynyt hakemassa heti perään kilvet konttorilta. Eipä siinä sen ihmeempää jos auto on yleistä mallia.

tietää heti veron määrän siihen? Käykö se koneelt akatton, eikö valituskin vois hoitua siinä suoraan ko puristaa virkailijaa vähän kurkusta..??

• ostin volvoni noiden kautta
        net......... kirjoitti:

tietää heti veron määrän siihen? Käykö se koneelt akatton, eikö valituskin vois hoitua siinä suoraan ko puristaa virkailijaa vähän kurkusta..??

nettiauto.com/fsie

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1245
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1047
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      851
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe