VANHA JA UUSI MINÄ
Ef. 4:17-24
4:17 Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa,
4:18 nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden,
4:19 ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
4:20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
4:21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
4:22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
4:23 ja uudistua mielenne hengeltä
4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
---
Paavali kuvaa sen ajan pakanoiden elämää. He elivät mielensä turhuudessa ja vieraantuneina Jumalasta. (17,18). Se näkyi, ei ainoastaan sukupuolielämän alueella, vaan myös ahneutena (19); halusta saada aina vaan enemmän ja enemmän.
Ihminen ei ole siitänsä muuttunut. Samoja piirteitä näemme tämänkin ajan ihmisissä. Kristityn on sanouduttava irti tällaisesta elämänmenosta (22).
Paavali kehoittaa Efeson kristittyjä päivittäiseen uudistumiseen (23). Se merkitsee vanhan ihmisen pois riisumista ja uuteen pukeutumista (24).
Kaikki, jotka oli Kristukseen kastettu, olivat Kristuksen päällensä pukeneet (Gal. 3:27).
Me olemme Kristukseen kiinnitettyjä kasteen kautta. Kaikki kastetut ovat pukeutuneet Kristukseen.
Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
Tämä merkitsee sitä, että synti kyllä kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, Apt. 22:16).
Synti jää kuitenkin olemaan. Se on todellisesti ihmisluonnossa vielä jäljellä (Kuten Paavali sanoo Room. 7. luvussa).
Läpi koko elämän tarvitsemme jalkojen pesua.
Luther selittää tämän näin:
”Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta” (Luther).
Pukekaamme siis päivittäin päällemme uusi ihminen, joka on Jumalan mukaan luotu totuuden vahurskauteen ja pyhyyteen (24).
---
Virsi 314.
2.) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.
4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.
Vanha ja uusi minä (Ef. 4:17-24)
36
742
Vastaukset
- RitariOlevainen
Koska lapsikasteessa uudestisyntynyt jättää vanhan ja saa uuden tilalle, ja jos se on mahdollista, niin mikä vauvalla on se vanha joka pitää panna pois?
-Koska lakkaa vaeltamasta niikuin pakanat?
-Missä vaiheessa vauva pimentyy ymmrrykseltään?
-Koska vauva päästää tuntonsa turtumaan?
-Koska vauva ei ole oppinut yllä mainituilla tavoilla Kristusta tuntemaan?
-Koska vauva on Jeesuksesta kuullut ja Häessä opetusta saanut?
-Koska vauvan pitää panna pois vanha ihminen, jonka mukaan hän ennen vaelsi, petollisia himoja seuraten?
-Missä vaiheessa vauva uudistuu mielen hengeltä, että voi pukuetua uuteen Jumalan mukaan totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen?
-Tämä saattaa vaikuttaa provolta, mutta ei ole sitä missään nimessä. Kysyn ihan vilpittömästi, lapsikasteessa uudestisyntymisen pohjalta.
Koska juuri Raamatun mukaan uudestisyntymässä tapahtuu tämän siteeraamasi Raamatun kohdan muutos? Niin miten nyt sitten kun tämä tapahtuu jo, vaikka vauva ei ole tehnyt ainuttakaan tekoa, ei hyvää eikä pahaa, jos nyt ei vauvan itkua lasketa synniksi?RO: "...vaikka vauva ei ole tehnyt ainuttakaan tekoa, ei hyvää eikä pahaa,..."
---
Sallittaneen vastakysymys:
Syntyykö lapsi lihasta?
Jos syntyy, niin mitä se merkitsee?
(Joh. 3:6).- mutta?
Tapio522 kirjoitti:
RO: "...vaikka vauva ei ole tehnyt ainuttakaan tekoa, ei hyvää eikä pahaa,..."
---
Sallittaneen vastakysymys:
Syntyykö lapsi lihasta?
Jos syntyy, niin mitä se merkitsee?
(Joh. 3:6).Kor.15:50. Mutta tämän sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO: "...vaikka vauva ei ole tehnyt ainuttakaan tekoa, ei hyvää eikä pahaa,..."
---
Sallittaneen vastakysymys:
Syntyykö lapsi lihasta?
Jos syntyy, niin mitä se merkitsee?
(Joh. 3:6).äläkä aina luikertele kysymyksestä kuin koira veräjästä!
RitariOlevainen kirjoitti:
äläkä aina luikertele kysymyksestä kuin koira veräjästä!
Vastaa nyt yhdenkerran
RitariOlevainen: "...äläkä aina luikertele kysymyksestä kuin koira veräjästä"!
---
En luikertele.
Vastaan kyllä, kunhan maltat odottaa.
Oikeastaan jo vastakysymykseni tuo itse asian esiin, kunhan aluksi miettimme liha-käsitettä tarkemmin.
Mitä sillä Raamatun kielenkäytössä tarkoitetaan?
Voimme lähestyä itse asiaa syntiinlankeemuksen kautta ja sen seurauksista.
Raamatussa sanotaan; kun Aadamille syntyi poika Seet, niin sanotaan, että tämä oli hänen Aadamin kaltainen, hänen kuvansa(1Ms 5:3).
Miten sinä tämän selität?Tapio522 kirjoitti:
Vastaa nyt yhdenkerran
RitariOlevainen: "...äläkä aina luikertele kysymyksestä kuin koira veräjästä"!
---
En luikertele.
Vastaan kyllä, kunhan maltat odottaa.
Oikeastaan jo vastakysymykseni tuo itse asian esiin, kunhan aluksi miettimme liha-käsitettä tarkemmin.
Mitä sillä Raamatun kielenkäytössä tarkoitetaan?
Voimme lähestyä itse asiaa syntiinlankeemuksen kautta ja sen seurauksista.
Raamatussa sanotaan; kun Aadamille syntyi poika Seet, niin sanotaan, että tämä oli hänen Aadamin kaltainen, hänen kuvansa(1Ms 5:3).
Miten sinä tämän selität?Minulla on helluntailaisen (ex-lut. pappi)JUHANA LEHMUSKOSKEN kirja "YKSI KASTE" (RV).
Siinä hän mm. toteaa pienistä lapsista:
"He ovat samanlaisessa tilassa kuin mitä Adam ja Eeva olivat ennen syntiinlankeemustaan"
Siis ilman (peri)syntiä ja sen tuottamaa syyllisyyttä.
Onko tämä helluntailaisten "virallinen" kanta? Mitä itse olette mieltä tällaisesta väitteestä?mutta? kirjoitti:
Kor.15:50. Mutta tämän sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Syntyy lihasta
mutta?
----
Millaisessa tilassa lapsi on syntyessään Jumalaan nähden?
Mitä Raamattu tästä sanoo?
---
1. Kor. 15. luku on hyvä lukea kokonaankin.
Se käsittelee ruumiin ylösnousemusta.
Kasteen ja uskon kautta Kristuksen ylösnousemuksesta tulee myös meidän ylösnousemuksemme (Room. 6:4,5).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista” (Kol. 2:12).- sitä vauvelia
Tapio522 kirjoitti:
Syntyy lihasta
mutta?
----
Millaisessa tilassa lapsi on syntyessään Jumalaan nähden?
Mitä Raamattu tästä sanoo?
---
1. Kor. 15. luku on hyvä lukea kokonaankin.
Se käsittelee ruumiin ylösnousemusta.
Kasteen ja uskon kautta Kristuksen ylösnousemuksesta tulee myös meidän ylösnousemuksemme (Room. 6:4,5).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista” (Kol. 2:12).ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän?
Sille kuuluu kehoitus: Ilm 3:18
"Minä kehoitan sinua ostamaan valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit, eikä alastomuutesi häpeä näkyisi."
Voi lapsi parkoja, kun yrittävät tulla hääaterialle
vain myssy päässä. - Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Minulla on helluntailaisen (ex-lut. pappi)JUHANA LEHMUSKOSKEN kirja "YKSI KASTE" (RV).
Siinä hän mm. toteaa pienistä lapsista:
"He ovat samanlaisessa tilassa kuin mitä Adam ja Eeva olivat ennen syntiinlankeemustaan"
Siis ilman (peri)syntiä ja sen tuottamaa syyllisyyttä.
Onko tämä helluntailaisten "virallinen" kanta? Mitä itse olette mieltä tällaisesta väitteestä?ymmärtää, että lapsetkin kuuluvat sovitettuun
ihmiskuntaan.
2: kor 5:19 "Sillä Jumala oli kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN."
Sinä luet vielä lapsille heidän vanhempiensa rikkomukset vaikka Raamattu osoittaa selvästi, että JEesus on kuolemallaan sovittanut myös vanhan liiton aikaiset synnit, Hebr 9:15 "Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista."
Syntiinlankeemuksen seurauksena tullut synti on
sovitettu vaikka synnillinen taipumus säilyykin
ihmisessä. Mutta tämä taipumus ei ole synti, ellei
ihminen tietoisesti tee syntiä.
Tämä taipumus säilyy ihmisessä, olipa hän kas-
tettu tai ei.
Miksi sinä muuten tulet tänne kyselemään peri-
synnistä ja lasten syyllisyydestä, kun teillä lu-
terilaisilla on monta eri käsitystä kastamattomi-
en lasten kohtalosta.
Kaikkein julmimmat, kuten Tapio, väittää, että kas
tamaton vauva joutuu kadotukseen.
Toiset uskovat, että kastamattomuus ei kadota vaan
kasteen halveksiminen. Täysin Raamatunvastainen
käsitys.
Toiset luottavat siihen , että Jumala on armolli-
nen, ja asia jää hänen päätettäväkseen.
Mutta vain harvat teistä uskovat, kuten Raamattu
osoittaa, että vauva on sovitettu Jumalan edessä
Jeesuksen uhrikuoleman perusteella. sitä vauvelia kirjoitti:
ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän?
Sille kuuluu kehoitus: Ilm 3:18
"Minä kehoitan sinua ostamaan valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit, eikä alastomuutesi häpeä näkyisi."
Voi lapsi parkoja, kun yrittävät tulla hääaterialle
vain myssy päässä.Nimimerkki "sitä vauvelia" ihmettelee: "Mitäs kun ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän"?
---
KASTEPUVUN HISTORIAA (Selvittänee, mistä kastepuvussa on kyse).
Kautta aikojen vaatteilla on ollut suuri merkitys.
Myös kastepuvun pitkä historia opettaa meitä paljon kasteen sisällöstä ja merkityksestä. Kastepukua käytettiin jo alkukirkon aikoina.
Yleensä kasteet toimitettiin ulkona puron varrella tai lähteellä.
Luther-Säätiön (www.luthersaatio.com) PYHÄKÖN LAMPPU-lehdessä oli PER-OLOF SJÖGRENIN artikkeli ”Kastepuku pelastuksen vaate”.
Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun.
Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän.
Kun kaste sittemmin siirtyi kirkkotilaan, sitä ei ensin suoritettu meille perinteiseksi tulleessa kastemaljassa vaan altaassa.
Tässäkin kastettava riisui vanhat vaatteensa altaan toisessa päässä ja laskeutui veteen. Kasteen tapahduttua hän nousi vedestä toisessa päässä, jossa myös oli portaat.
Täällä kastettu otti vastaan valkoiset vaatteet. Jos kastettava oli lapsi, hänet kannettiin veteen ja sieltä pois”.
---
Johannes näkee taivasnäyssään lukemattoman joukon ihmisiä valtaistuimen ja Karitsan edessä:
”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi:
"Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
Ja minä sanoin hänelle:
"Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä” (Ilm. 7:9,13,14).
---
Mitä sinulle nimimerkki "sitä vauvelia" merkitsee "Kristuksen päällepukeminen kasteessa" (Gal.3:27)?Soomipoik kirjoitti:
ymmärtää, että lapsetkin kuuluvat sovitettuun
ihmiskuntaan.
2: kor 5:19 "Sillä Jumala oli kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa, EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN."
Sinä luet vielä lapsille heidän vanhempiensa rikkomukset vaikka Raamattu osoittaa selvästi, että JEesus on kuolemallaan sovittanut myös vanhan liiton aikaiset synnit, Hebr 9:15 "Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista."
Syntiinlankeemuksen seurauksena tullut synti on
sovitettu vaikka synnillinen taipumus säilyykin
ihmisessä. Mutta tämä taipumus ei ole synti, ellei
ihminen tietoisesti tee syntiä.
Tämä taipumus säilyy ihmisessä, olipa hän kas-
tettu tai ei.
Miksi sinä muuten tulet tänne kyselemään peri-
synnistä ja lasten syyllisyydestä, kun teillä lu-
terilaisilla on monta eri käsitystä kastamattomi-
en lasten kohtalosta.
Kaikkein julmimmat, kuten Tapio, väittää, että kas
tamaton vauva joutuu kadotukseen.
Toiset uskovat, että kastamattomuus ei kadota vaan
kasteen halveksiminen. Täysin Raamatunvastainen
käsitys.
Toiset luottavat siihen , että Jumala on armolli-
nen, ja asia jää hänen päätettäväkseen.
Mutta vain harvat teistä uskovat, kuten Raamattu
osoittaa, että vauva on sovitettu Jumalan edessä
Jeesuksen uhrikuoleman perusteella.Soomipoik: "Kaikkein julmimmat, kuten Tapio, väittää, että kastamaton vauva joutuu kadotukseen".
---
Missä näin olen väittänyt?
Todistappa väitteesi todeksi.
Ettet vain syyllisty 8. käskyn rikkomiseen!- todistaa,
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "sitä vauvelia" ihmettelee: "Mitäs kun ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän"?
---
KASTEPUVUN HISTORIAA (Selvittänee, mistä kastepuvussa on kyse).
Kautta aikojen vaatteilla on ollut suuri merkitys.
Myös kastepuvun pitkä historia opettaa meitä paljon kasteen sisällöstä ja merkityksestä. Kastepukua käytettiin jo alkukirkon aikoina.
Yleensä kasteet toimitettiin ulkona puron varrella tai lähteellä.
Luther-Säätiön (www.luthersaatio.com) PYHÄKÖN LAMPPU-lehdessä oli PER-OLOF SJÖGRENIN artikkeli ”Kastepuku pelastuksen vaate”.
Artikkelissa kerrotaan kuinka kaste alkujaan tomitettiin:
”Mennessään veteen kastettava riisui vanhat vaatteensa. Kun hänet oli kastettu kolmesti veteen, hän nousi vedestä toiselle rannalle ja puki ylleen uuden valkoisen puvun.
Näin hän kulki useita viikkoja- muistutukseksi itselleen ja toisille siitä, että oli nyt kastettu ja aloittanut uuden elämän.
Kun kaste sittemmin siirtyi kirkkotilaan, sitä ei ensin suoritettu meille perinteiseksi tulleessa kastemaljassa vaan altaassa.
Tässäkin kastettava riisui vanhat vaatteensa altaan toisessa päässä ja laskeutui veteen. Kasteen tapahduttua hän nousi vedestä toisessa päässä, jossa myös oli portaat.
Täällä kastettu otti vastaan valkoiset vaatteet. Jos kastettava oli lapsi, hänet kannettiin veteen ja sieltä pois”.
---
Johannes näkee taivasnäyssään lukemattoman joukon ihmisiä valtaistuimen ja Karitsan edessä:
”Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi:
"Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
Ja minä sanoin hänelle:
"Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä” (Ilm. 7:9,13,14).
---
Mitä sinulle nimimerkki "sitä vauvelia" merkitsee "Kristuksen päällepukeminen kasteessa" (Gal.3:27)?kuten Raamattukin osoittaa, että alussa kastettiin
vain sen ikäisiä, jotka ITSE RIISUIVAT VANHAT VAATTEENSA ja kasteen jälkeen KULKIVAT USEITA VIIKKOJA kastepuku yllään.
Mahtoivatko vauvat kontata?
Eikö edes Luther-säätiön julkaisulla ole mitään vaikutusta sinun itsepäiseen vauva-kaste oppiisi?
Nämä myssypäiset häävieraat kuuluvat siihen hääjoukkoon, joista Jeesus sanoo: "Miksi sinulla ei ole
häävaatteita? Viekää tuo kelvoton ulos. Siellä on
oleva itku ja hammasten kiristys". - Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Kaikkein julmimmat, kuten Tapio, väittää, että kastamaton vauva joutuu kadotukseen".
---
Missä näin olen väittänyt?
Todistappa väitteesi todeksi.
Ettet vain syyllisty 8. käskyn rikkomiseen!Sinä olet useasti väittänyt, että koska lapset ovat
syntynee lihasta, niin he ovat syntisiä. Liha ja
veri eivät voi periä taivasten valtakuntaa.
Älä kiemurtele tuon julman oppisi kanssa äläkä taas
esitä vastakysymyksiä välttääksesi lausumasta
kantaasi, joka sinunkin mielestä on julma.
Mutta jos olet muuttanut kantaasi, niin vastaa selvästi YHDELLÄ sanalla, kyllä vai ei: Joutuuko
kastamaton vauva helvettiin? Soomipoik kirjoitti:
Sinä olet useasti väittänyt, että koska lapset ovat
syntynee lihasta, niin he ovat syntisiä. Liha ja
veri eivät voi periä taivasten valtakuntaa.
Älä kiemurtele tuon julman oppisi kanssa äläkä taas
esitä vastakysymyksiä välttääksesi lausumasta
kantaasi, joka sinunkin mielestä on julma.
Mutta jos olet muuttanut kantaasi, niin vastaa selvästi YHDELLÄ sanalla, kyllä vai ei: Joutuuko
kastamaton vauva helvettiin?Soomipoik: "Joutuuko kastamaton vauva helvettiin"?
---
Minulle ei ole annettu tuomiovaltaa, onneksi.
Jumala yksin voi tuomita.
Uskoisin, että Hän on oikeudenmukainen tuomioissaan.
Toivoisin, ettet laittaisi suuhuni sellaisia sanoja, joita en ole sanonut.
Muutoin todellakin syyllistyt 8. käskyn rikkomiseen.
Yksi sellainen turha ja valheellinen ja usein lukemani ja kuulemani väite on, että pidän kastetta pelkkänä vetenä.
Yhtenään minun pitää oikaista, että näin ei ole; Kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä.
Tämä asia ei millään tahdo mennä perille!
Ei kannattaisi mennä mukaan tällaisiin vääriin väitteisiin lähimmäistään kohtaan.
Huomisen päivän "läksy" on, jos Herra suo, Ef. 4:25-32.
Heti jakeessa 25 meitä kehoitetaan panemaan pois valhe ja puhumaan totta, kukin lähimmäisensä kanssa.
Tähän pyrin itse, ja niin toivon muidenkin pyrkivän.
Luvun lopussa taas sanotaan: "Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä ja anteeksiantavaisia, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksiantanut" (32).
Tässä kohden meillä kaikilla olisi paljon parantamisen varaa!- vastannut
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Joutuuko kastamaton vauva helvettiin"?
---
Minulle ei ole annettu tuomiovaltaa, onneksi.
Jumala yksin voi tuomita.
Uskoisin, että Hän on oikeudenmukainen tuomioissaan.
Toivoisin, ettet laittaisi suuhuni sellaisia sanoja, joita en ole sanonut.
Muutoin todellakin syyllistyt 8. käskyn rikkomiseen.
Yksi sellainen turha ja valheellinen ja usein lukemani ja kuulemani väite on, että pidän kastetta pelkkänä vetenä.
Yhtenään minun pitää oikaista, että näin ei ole; Kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä.
Tämä asia ei millään tahdo mennä perille!
Ei kannattaisi mennä mukaan tällaisiin vääriin väitteisiin lähimmäistään kohtaan.
Huomisen päivän "läksy" on, jos Herra suo, Ef. 4:25-32.
Heti jakeessa 25 meitä kehoitetaan panemaan pois valhe ja puhumaan totta, kukin lähimmäisensä kanssa.
Tähän pyrin itse, ja niin toivon muidenkin pyrkivän.
Luvun lopussa taas sanotaan: "Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä ja anteeksiantavaisia, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksiantanut" (32).
Tässä kohden meillä kaikilla olisi paljon parantamisen varaa!yhdellä sanalla, vaan puhuit koko ajan tuomitsemisesta!!!!
Eikö rohkeus riitä sanomaan todellista kantaasi?
Sinulla on pakkomielle liittää veteen, joka on maallinen aine jumalallinen ominaisuus.
Sinä teet kasteesta EPÄJUMALAN,jolla on maagisia
kykyjä. Näin toimivat juuri pakanat.
Jaakob 1:17 "Jokainen hyvä anti, ja jokainen täydellinen lahja TULEE YLHÄÄLTÄ, valkeuksien Isältä.
Tahtonsa mukaan Hän SYNNYTTI MEIDÄT TOTUUDEN SA-
NALLA."
Sinulla se hyvä anti tulee alhaalta, vedestä!
Olet syntynytkin vedestä. sitä vauvelia kirjoitti:
ei puetakaan kasteessa vaan sille pannaan vain myssy päähän?
Sille kuuluu kehoitus: Ilm 3:18
"Minä kehoitan sinua ostamaan valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit, eikä alastomuutesi häpeä näkyisi."
Voi lapsi parkoja, kun yrittävät tulla hääaterialle
vain myssy päässä.Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).
Kuningas lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).
Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11).
Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13).
Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku.
Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.
Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.
Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson(=kaste), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).vastannut kirjoitti:
yhdellä sanalla, vaan puhuit koko ajan tuomitsemisesta!!!!
Eikö rohkeus riitä sanomaan todellista kantaasi?
Sinulla on pakkomielle liittää veteen, joka on maallinen aine jumalallinen ominaisuus.
Sinä teet kasteesta EPÄJUMALAN,jolla on maagisia
kykyjä. Näin toimivat juuri pakanat.
Jaakob 1:17 "Jokainen hyvä anti, ja jokainen täydellinen lahja TULEE YLHÄÄLTÄ, valkeuksien Isältä.
Tahtonsa mukaan Hän SYNNYTTI MEIDÄT TOTUUDEN SA-
NALLA."
Sinulla se hyvä anti tulee alhaalta, vedestä!
Olet syntynytkin vedestä.Et siis
vastannut:"....yhdellä sanalla, vaan puhuit koko ajan tuomitsemisesta!!!!
....Olet syntynytkin vedestä.
---
Eikö vastaukseni kelvannut; Jumala tuomitsee, en minä.
Raamatun Sanan mukaan meidän on synnyttävä VEDESTÄ JA HENGESTÄ (Joh. 3:5).- Sano minkä tiedät
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Joutuuko kastamaton vauva helvettiin"?
---
Minulle ei ole annettu tuomiovaltaa, onneksi.
Jumala yksin voi tuomita.
Uskoisin, että Hän on oikeudenmukainen tuomioissaan.
Toivoisin, ettet laittaisi suuhuni sellaisia sanoja, joita en ole sanonut.
Muutoin todellakin syyllistyt 8. käskyn rikkomiseen.
Yksi sellainen turha ja valheellinen ja usein lukemani ja kuulemani väite on, että pidän kastetta pelkkänä vetenä.
Yhtenään minun pitää oikaista, että näin ei ole; Kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä.
Tämä asia ei millään tahdo mennä perille!
Ei kannattaisi mennä mukaan tällaisiin vääriin väitteisiin lähimmäistään kohtaan.
Huomisen päivän "läksy" on, jos Herra suo, Ef. 4:25-32.
Heti jakeessa 25 meitä kehoitetaan panemaan pois valhe ja puhumaan totta, kukin lähimmäisensä kanssa.
Tähän pyrin itse, ja niin toivon muidenkin pyrkivän.
Luvun lopussa taas sanotaan: "Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä ja anteeksiantavaisia, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksiantanut" (32).
Tässä kohden meillä kaikilla olisi paljon parantamisen varaa!Miksi kastaoppiasi tänne tuot, jos et edes tiedä miksi kasteen otat.
Kyllä pitää olla ääliö ihmiseksi, kun ei tiedä omaa oppiaan.
Pääseekö kastettu sitten taivaaseen, voitko tähän vastata? - uskallat
Tapio522 kirjoitti:
Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).
Kuningas lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).
Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11).
Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13).
Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku.
Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.
Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.
Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson(=kaste), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).jatkuvasti VÄÄRENTÄÄ JUMALAN SANAA???
Oletko täysin paatunut?
Kirjoitat:
”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson(=kaste), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).
EI TUOSSA PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN!!!
Meidät on vanhurskautettu Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja Jumalan Hengessä.!!!!!
Room 5:1 Me olemme USKOSTA VANHURSKAIKSI tulleet.
Olet patologinen väärentäjä. Lopeta jo tuo ilveily! Sano minkä tiedät kirjoitti:
Miksi kastaoppiasi tänne tuot, jos et edes tiedä miksi kasteen otat.
Kyllä pitää olla ääliö ihmiseksi, kun ei tiedä omaa oppiaan.
Pääseekö kastettu sitten taivaaseen, voitko tähän vastata?Nimimerkki "Sano minkä tiedät": "Pääseekö kastettu sitten taivaaseen, voitko tähän vastata"?
---
Hyvä kysymys!
Raamattu sanoo, että "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se joutuu kadotukseen" (Mark. 16:16).
Pelastuaksemme tarvitsemme siis uskon ja kasteen!- väärin
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "Sano minkä tiedät": "Pääseekö kastettu sitten taivaaseen, voitko tähän vastata"?
---
Hyvä kysymys!
Raamattu sanoo, että "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se joutuu kadotukseen" (Mark. 16:16).
Pelastuaksemme tarvitsemme siis uskon ja kasteen!Ap 16:30 "Herrat. Mitä minun pitää tekemän, että
pelastuisin?
Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen, nii sinä pelastut." väärin kirjoitti:
Ap 16:30 "Herrat. Mitä minun pitää tekemän, että
pelastuisin?
Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen, nii sinä pelastut."Nimimerkki "väärin",
Mielestäsi kaste ei siis mitenkään liity pelastukseen?uskallat kirjoitti:
jatkuvasti VÄÄRENTÄÄ JUMALAN SANAA???
Oletko täysin paatunut?
Kirjoitat:
”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson(=kaste), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).
EI TUOSSA PUHUTA KASTEESTA MITÄÄN!!!
Meidät on vanhurskautettu Jeesuksen Kristuksen
nimessä ja Jumalan Hengessä.!!!!!
Room 5:1 Me olemme USKOSTA VANHURSKAIKSI tulleet.
Olet patologinen väärentäjä. Lopeta jo tuo ilveily!Hebrealaiskirjeessä mainitaan opin alkeisiin kuuluvana asianna erilaiset kasteet (Hebr. 6:2).
Hebrealaiskirje on tarkoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhan Testamentin uhreihin ja pappeihin.
Jo Vanhasta Testamentistä löydämme esikuvat kristilliselle kasteelle.
Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kasteen hengellistä sisältöä.
Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")
Lainaan sitä:
LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.
PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva).
Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
(Vrt. Apt. 2:38, Pyhän Hengen saaminen liittyy kasteeseemme!)
Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
--
Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään.
Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
Jeesus liittää siis veden ja Hengen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".
Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.
"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).- tuo taikauskoinen
Tapio522 kirjoitti:
Hebrealaiskirjeessä mainitaan opin alkeisiin kuuluvana asianna erilaiset kasteet (Hebr. 6:2).
Hebrealaiskirje on tarkoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhan Testamentin uhreihin ja pappeihin.
Jo Vanhasta Testamentistä löydämme esikuvat kristilliselle kasteelle.
Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kasteen hengellistä sisältöä.
Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")
Lainaan sitä:
LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.
PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva).
Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
(Vrt. Apt. 2:38, Pyhän Hengen saaminen liittyy kasteeseemme!)
Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
--
Edellä kerrotut kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään.
Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
Jeesus liittää siis veden ja Hengen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".
Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.
"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).sanan väärentäminen.
Me emme elä enää vanhaa liittoa.
Tämä on kristinusko-palsta eikä taikausko-palsta.
Olet väärällä palstalla.
Jeesus EI PUHU KASTEESTA MITÄÄN, kun Hän puhuu vedestä ja Hengestä syntymisestä.
Tuokin on selitetty sinulle jo monta kertaa.
Onko pääsi umpiluuta kun mikää Raamatunkohta ei mene
päähäsi??? - Kysymyksiä
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "väärin",
Mielestäsi kaste ei siis mitenkään liity pelastukseen?Etkö ymmärrä Raamatusta muuta kuin tuon vesimagian?
- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Vastaa nyt yhdenkerran
RitariOlevainen: "...äläkä aina luikertele kysymyksestä kuin koira veräjästä"!
---
En luikertele.
Vastaan kyllä, kunhan maltat odottaa.
Oikeastaan jo vastakysymykseni tuo itse asian esiin, kunhan aluksi miettimme liha-käsitettä tarkemmin.
Mitä sillä Raamatun kielenkäytössä tarkoitetaan?
Voimme lähestyä itse asiaa syntiinlankeemuksen kautta ja sen seurauksista.
Raamatussa sanotaan; kun Aadamille syntyi poika Seet, niin sanotaan, että tämä oli hänen Aadamin kaltainen, hänen kuvansa(1Ms 5:3).
Miten sinä tämän selität?läpi Raamatun kaahailuja, ei Raamattua noin lueta, et näköjään saant haraviisi, mitä yritin Raamatun lukemisesta ja asioiden tukimisen logiikasta!
- Amos7
Uskoontulessa vain mieli muuttuu, alkaa kilvoittelu.
Usko, uskovienkaste ja seurakunta. Tahdon kiittää Sinua siitä, että teet aloituksia, joissa tuot esille Jumalan Sanaa. Se seikka, ettemme kaikista asioista samoin ajattelekaan, ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että aloituksesi ovat monin tavoin opettavaisia ja siunauksellisia.
Pidän tarpeelliseksi sanoa tämän Sinulle siksi, että palstalla on aivan tyhjänpäiväisiä ja tarpeettomia -myös sopimattomia- aloituksia. Sinä tuot kuitenkin esille Jumalan Sanaa ja sanomattakin tiedät, missä asiassa olemme näkemykseltämme eri linjoilla.
Paavali käsittelee esille ottamaasi aihetta hyvin paljon; vastakkain ovat vanha ihminen ja uusi ihminen. Paavalin julistuksessa käsitellään meitä joko "Aadamissa" tai "Kristuksessa". No, nyt minun pitää poistua joksikin aikaa päätteeltä, mutta yritän palata illalla vastaamaan vielä ainakin Johanna2007:lle kysymästään kymmenysasiasta, koska hän pyysi viisaasti, että perustelisin ilmaisemani näkemyksen raamatun sanalla.
Hyvää vointia Sinulle ja Jumalan siunausta päästä yhä syvemmälle evankeliumin salaisuuksiin.- RitariOlevainen
paljolti tuosta, että Tapio avaa asiallisia aloituksia, kun palsta pursuaa aivan jonninjoutavia höpinöitä ja vievät asiallet alas mahdollisimman nopeaan.
_Mutta minua huolestuttaa oiekasti Tapio522 uskon sisältö.
- Hänen vyvä ja vilpitön astenteensa on esimerikillenen, on kuitenkin murhella todettava, että usko lapsikasteen armoon johtaa hänet omalaatuisiin ratkaisuihin, ja selityksiin, hänellä on omastamielestään usko joka tekee hänen käsityksensä Raamatun sanomasta juuri oikean, kun USKOO mitä hän selittää itselleen ja muille, että se on juuri lapsenmielistä uskoa, Jumalan sanaan.
-Ja se on juuri tuo lapsikasteen armo joka mullistaa koko Raamatun hänelle aivan uskomattoman merkilliseksi uskomuksiksi, lapsikaste on joka paikassa se ratkaiseva tekjä, la se löytyy mitä merkillisimmistä Raamatun kohdista, jotka ei millään tavalla phu mistään kasteeseen liittyvästä.
-Olemn sitämieltä, että tästä täytyy puhua ja keskustella, että saataisiin Tapio oikeille raiteille uskossaan, hänen uskomuksensa Raamatusta ei ole yhtä Raamatun ilmoittaman pelastuksen evankeliumista, paitsi siinä, että hän uskoo Jeesuksen sovitustyöhön, ja ehkä se riittää, Jumala näkee sydämet, mutta mielestäni Tapio olisi ansainnut tulla tuntemaan Raamatun totuus , niikuin Jumala sen on ilmoittanut, eikä kirkon teologien harhauttamana joutunut eksyksiin Raamattu viidakkoon!
-Hän voi ehkä loukkaantua tähä, mutta totuus on tämä kuitenkin, ja totuus tekee vapaksi, jos hän vaikka saisi armon, ja viisauden Jumalata kohdata Hänet uudelleen, Pyhässä Hengessä ja uudistua uskossaan aidosti uudestisyntymällä elävään uskoon, jollaiseen Jeesuksen kohtaaminen ihmisen vie! RitariOlevainen kirjoitti:
paljolti tuosta, että Tapio avaa asiallisia aloituksia, kun palsta pursuaa aivan jonninjoutavia höpinöitä ja vievät asiallet alas mahdollisimman nopeaan.
_Mutta minua huolestuttaa oiekasti Tapio522 uskon sisältö.
- Hänen vyvä ja vilpitön astenteensa on esimerikillenen, on kuitenkin murhella todettava, että usko lapsikasteen armoon johtaa hänet omalaatuisiin ratkaisuihin, ja selityksiin, hänellä on omastamielestään usko joka tekee hänen käsityksensä Raamatun sanomasta juuri oikean, kun USKOO mitä hän selittää itselleen ja muille, että se on juuri lapsenmielistä uskoa, Jumalan sanaan.
-Ja se on juuri tuo lapsikasteen armo joka mullistaa koko Raamatun hänelle aivan uskomattoman merkilliseksi uskomuksiksi, lapsikaste on joka paikassa se ratkaiseva tekjä, la se löytyy mitä merkillisimmistä Raamatun kohdista, jotka ei millään tavalla phu mistään kasteeseen liittyvästä.
-Olemn sitämieltä, että tästä täytyy puhua ja keskustella, että saataisiin Tapio oikeille raiteille uskossaan, hänen uskomuksensa Raamatusta ei ole yhtä Raamatun ilmoittaman pelastuksen evankeliumista, paitsi siinä, että hän uskoo Jeesuksen sovitustyöhön, ja ehkä se riittää, Jumala näkee sydämet, mutta mielestäni Tapio olisi ansainnut tulla tuntemaan Raamatun totuus , niikuin Jumala sen on ilmoittanut, eikä kirkon teologien harhauttamana joutunut eksyksiin Raamattu viidakkoon!
-Hän voi ehkä loukkaantua tähä, mutta totuus on tämä kuitenkin, ja totuus tekee vapaksi, jos hän vaikka saisi armon, ja viisauden Jumalata kohdata Hänet uudelleen, Pyhässä Hengessä ja uudistua uskossaan aidosti uudestisyntymällä elävään uskoon, jollaiseen Jeesuksen kohtaaminen ihmisen vie!RitariOlevainen: "Tapio avaa asiallisia aloituksia....
Mutta minua huolestuttaa oikeasti Tapio522 uskon sisältö...
---
Kiitos palautteesta.
Sitä aina tarvitaan.
Kasteasiassa, josta mielelläni puhun ja keskustelen, minua huolestuttaa eniten se, että kasteesta tehdään pelkkä lainteko ja vesitoimitus (upotus)ilman sen kummempaa hengellistä sisältöä.
Raamatun Sanan mukainen kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on evankeliumia (armoa). Sitä ei pitäisi sekoittaa lakiin.
Tekemällä kasteesta ihmisteon me pönkitämme vain omaa vanhurskautta, emmekä saavuta sitä vanhurskautta, mikä tulee uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
"...ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja" (Room. 3:28.)- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Tapio avaa asiallisia aloituksia....
Mutta minua huolestuttaa oikeasti Tapio522 uskon sisältö...
---
Kiitos palautteesta.
Sitä aina tarvitaan.
Kasteasiassa, josta mielelläni puhun ja keskustelen, minua huolestuttaa eniten se, että kasteesta tehdään pelkkä lainteko ja vesitoimitus (upotus)ilman sen kummempaa hengellistä sisältöä.
Raamatun Sanan mukainen kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on evankeliumia (armoa). Sitä ei pitäisi sekoittaa lakiin.
Tekemällä kasteesta ihmisteon me pönkitämme vain omaa vanhurskautta, emmekä saavuta sitä vanhurskautta, mikä tulee uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
"...ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja" (Room. 3:28.)Kuka sellaisia on äittänyt? Kaste on kongkreettinen teko, kasteelle pitää ihan itse mennä, astua veteen, aivan niikuin Raamatussakin kerrotaan, Jeesuskin astui Jordaniin, ja Hänet kastettiin upotuskasteella, noustuaan vedestä, siis veden alta, kun Johannes oli Hänet upottamalla kastanut, tuli Pyhä Henki Hänen pääleen Kyyhkysen muodossa.
-Apostoli Filippus kastoi hoviherran paljossa vedessä ja he kumpikin astuivat veteen, ja vedestä ylös, siispä kasteelle mennään ominjaloin, kastettavaksi, joku veli, joka on uskossa ja itse kastettu voi tehdä tämän palveluksen toiselle uskoontulleelle.
- Ei siinä ole mitään laintaekoa, mistä sinä siihen lakipykälän löydät, ei sillä yritetä antaita mitään, siinä vaan seurataan Jeesusta kasteen hautaan, aivan niikuin Room 6 Paavali opettaa.
-Lapsikasteessa sensijaan voisi ajatella, että on lakia, koska siinä oppinne mukaan ansaitaan uudestisyntyminen, ja armo.Papin tekemisen kautta!
-Raamatun mukaan kaste ei pelasta, johon me helluntailaisetkin uskomme, emme yritä omaa vanhurskautta kasteen välityksellä, koska me olemme JO, palstetut, kun menemme kasteelle, niin miten siinä voisikaan olla jostain laista kyse, se on vain sinun aivoissasi tuo pakkomielle, joka itseasissa on aivoton ajatus, en osaa sitä muutenkaan ilmaista.Ei se tarkoita sinulle mitään pahaa, eikä ole avaamista, vaan ilmaisen tuon lakiväitteen älyttömyyden!
-Niikuin olen sanonut tässäkin ketjussa, että lapsikasteteoria vie sinut Raamattu viidakkoon, josta ei enää osaa ulos, lapyrintti senkun vain laajenee ja lopuksi ollaan ihan hukassa!
Miten nämä sopii lapsikasteen armoon?
-"9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
-Raamatun mukaan ei niin ole, uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ,HENGESTÄ, missä sitten Jumalan tuuli puhataakin, ja niin on jokaisen uudestisyntyneen, ja armo sadaan Jeesuksen kristuksen kautta, Hänen työnsä perusteella.
-Missään Raamatussa ei ole sanankohtaa, jossa pelastus tulisi kasteesta, ei lapsi-eikä uskovien kasteesta.-
-13.Sillä jokainen joka huutaa avuksi Herrana nimeä pelastuu."
-21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."
-"1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."
-"29. Niin Henki sanoi Filippokselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
30. Niin Filippos juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
31. Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filipposta nousemaan ja istumaan viereensä.
32. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
33. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
34. Ja hoviherra kysyi Filippokselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35. Niin Filippos avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37.Silloin Filippos sanoi hänelle:"Jos sonä uskot sydämestäsi, se tapahtukoon." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat,Filippos ja hoviherra astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippoksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten."
-Jo nämä tässä yllä, osoittavat vakuuttavasti, että mitään lapsikasteen armoa ei ole olamssakaan, tämä tuntuu sinusta ehkä julmalata, kun elämäsi olet niin itsellesi uskotellut, ja kun niin ovat tehneet sinulle rakkaat ukit ja mummot, isä ja äiti, sukulaiset ja tuttavat, on melkoinen vallankumous tapahduttava sydämesäsi, että pääset tuntemaan Jeesuksen kristuksen sisäisesti, mutta tee se, et ikinään sitä tule katumaan, mutta voi olla, että joudut katkerasti katumaan, kun et uskonut Raamatun ilmpoitusta pelastuksen tiestä.
-Elävä usko ei ole vain jotain korkeampaa kulttuuria, joka oaksutaan elämän tavaksi, koksa on niin ylevää, kuulua kristittynä kirkoon ja tunnustaa siellä uskonsa , l'ähinnä itselleen, sillä eipä sitä juuri kukaan muu kuule, olen ollut joskus kirkossa, kun uskontunnustus luetaan ääneen, pelkkää muminaa.
-Uskonsa tunnustaminen suulla, on sitä, että kerrotaan uskosta lähimmäisille ja tuttaville ja ainavaan eteenpäin! Aina maanääriin asti! - mieltä
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen: "Tapio avaa asiallisia aloituksia....
Mutta minua huolestuttaa oikeasti Tapio522 uskon sisältö...
---
Kiitos palautteesta.
Sitä aina tarvitaan.
Kasteasiassa, josta mielelläni puhun ja keskustelen, minua huolestuttaa eniten se, että kasteesta tehdään pelkkä lainteko ja vesitoimitus (upotus)ilman sen kummempaa hengellistä sisältöä.
Raamatun Sanan mukainen kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on evankeliumia (armoa). Sitä ei pitäisi sekoittaa lakiin.
Tekemällä kasteesta ihmisteon me pönkitämme vain omaa vanhurskautta, emmekä saavuta sitä vanhurskautta, mikä tulee uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
"...ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja" (Room. 3:28.)kanssasi.
Lapsikasteessa korostuu tuo lain teko, kun siinä
yritetään vanhan liiton esimerkkiä käyttäen pakko-
toimnpiteellä pelastaa vauva.
Se on useimmille pelkkä vesitoimitus, kuten oikein
sanoit, eikä heillä ole sen sisältön sen kummempaa
merkitystäkuin nimen antaminen, mitä se onkin.
Tällaisesta ihmisteosta on syytä olla huolissaan.
Siinä johdetaan viattomia harhaan. RitariOlevainen kirjoitti:
Kuka sellaisia on äittänyt? Kaste on kongkreettinen teko, kasteelle pitää ihan itse mennä, astua veteen, aivan niikuin Raamatussakin kerrotaan, Jeesuskin astui Jordaniin, ja Hänet kastettiin upotuskasteella, noustuaan vedestä, siis veden alta, kun Johannes oli Hänet upottamalla kastanut, tuli Pyhä Henki Hänen pääleen Kyyhkysen muodossa.
-Apostoli Filippus kastoi hoviherran paljossa vedessä ja he kumpikin astuivat veteen, ja vedestä ylös, siispä kasteelle mennään ominjaloin, kastettavaksi, joku veli, joka on uskossa ja itse kastettu voi tehdä tämän palveluksen toiselle uskoontulleelle.
- Ei siinä ole mitään laintaekoa, mistä sinä siihen lakipykälän löydät, ei sillä yritetä antaita mitään, siinä vaan seurataan Jeesusta kasteen hautaan, aivan niikuin Room 6 Paavali opettaa.
-Lapsikasteessa sensijaan voisi ajatella, että on lakia, koska siinä oppinne mukaan ansaitaan uudestisyntyminen, ja armo.Papin tekemisen kautta!
-Raamatun mukaan kaste ei pelasta, johon me helluntailaisetkin uskomme, emme yritä omaa vanhurskautta kasteen välityksellä, koska me olemme JO, palstetut, kun menemme kasteelle, niin miten siinä voisikaan olla jostain laista kyse, se on vain sinun aivoissasi tuo pakkomielle, joka itseasissa on aivoton ajatus, en osaa sitä muutenkaan ilmaista.Ei se tarkoita sinulle mitään pahaa, eikä ole avaamista, vaan ilmaisen tuon lakiväitteen älyttömyyden!
-Niikuin olen sanonut tässäkin ketjussa, että lapsikasteteoria vie sinut Raamattu viidakkoon, josta ei enää osaa ulos, lapyrintti senkun vain laajenee ja lopuksi ollaan ihan hukassa!
Miten nämä sopii lapsikasteen armoon?
-"9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
-Raamatun mukaan ei niin ole, uudestisyntyminen tapahtuu YLHÄÄLTÄ,HENGESTÄ, missä sitten Jumalan tuuli puhataakin, ja niin on jokaisen uudestisyntyneen, ja armo sadaan Jeesuksen kristuksen kautta, Hänen työnsä perusteella.
-Missään Raamatussa ei ole sanankohtaa, jossa pelastus tulisi kasteesta, ei lapsi-eikä uskovien kasteesta.-
-13.Sillä jokainen joka huutaa avuksi Herrana nimeä pelastuu."
-21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."
-"1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo."
-"29. Niin Henki sanoi Filippokselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
30. Niin Filippos juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
31. Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filipposta nousemaan ja istumaan viereensä.
32. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
33. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
34. Ja hoviherra kysyi Filippokselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35. Niin Filippos avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37.Silloin Filippos sanoi hänelle:"Jos sonä uskot sydämestäsi, se tapahtukoon." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat,Filippos ja hoviherra astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippoksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten."
-Jo nämä tässä yllä, osoittavat vakuuttavasti, että mitään lapsikasteen armoa ei ole olamssakaan, tämä tuntuu sinusta ehkä julmalata, kun elämäsi olet niin itsellesi uskotellut, ja kun niin ovat tehneet sinulle rakkaat ukit ja mummot, isä ja äiti, sukulaiset ja tuttavat, on melkoinen vallankumous tapahduttava sydämesäsi, että pääset tuntemaan Jeesuksen kristuksen sisäisesti, mutta tee se, et ikinään sitä tule katumaan, mutta voi olla, että joudut katkerasti katumaan, kun et uskonut Raamatun ilmpoitusta pelastuksen tiestä.
-Elävä usko ei ole vain jotain korkeampaa kulttuuria, joka oaksutaan elämän tavaksi, koksa on niin ylevää, kuulua kristittynä kirkoon ja tunnustaa siellä uskonsa , l'ähinnä itselleen, sillä eipä sitä juuri kukaan muu kuule, olen ollut joskus kirkossa, kun uskontunnustus luetaan ääneen, pelkkää muminaa.
-Uskonsa tunnustaminen suulla, on sitä, että kerrotaan uskosta lähimmäisille ja tuttaville ja ainavaan eteenpäin! Aina maanääriin asti!RitariOlevainen -Lapsikasteessa sensijaan voisi ajatella, että se on lakia, koska siinä oppinne mukaan ansaitaan uudestisyntyminen, ja armo.Papin tekemisen kautta!
--
Näin emme opeta!
Kastaminen on annettu ihmisten tehtäväksi: "Tehkää...kastamalla...opettamalla" (Matt.28:19,20).
Kastettava on kohde (objekti).
Kastetta ei kastettava ansaitse millään tavoin, ei edes omalla kuuliaisuuden askeleellaan.
Tämän olen kirjoittanut aikaisemmin, mutta laitampa sen uudelleen, kun täällä on uusiakin lukijoita.
MISTÄ KASTEESSA ON KYSE?
Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali ”otti kasteen”, eli tuli kastetuksi.
Tässäkin kohden verbi ”kastaa” on passiivimuodossa, kuten useissa muissakin kastetta koskevissa Raamatun paikoissa.
Passiivimuoto ilmaisee sen, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).
Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa ja tekevät kasteesta ihmisen oman kuuliaisuuden askeleen (lainteon).
Näin ihminen joutuu helposti omavanhurskauden tielle, pois Jumalan armosta (jota kastekkin ON).
Kun Raamattu painottaa uskon ja kasteen pelastavan (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21), niin ei siinä tarvita mitään ihmistekoja.
Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi?
Lieneekö oma järkemme esteenä; mitään emme voi ottaa lahjana vastaan, vaan kaiken pyrimme ansaitsemaan itse omilla teoillamme (vrt. omakohtainen uskonratkaisu, oma kuuliaisuuden askel jne…).
Näin tavoittelemme vain omaa kunniaa, emmekä anna kunniaa sille, kenelle se kuuluu.
---
Kasteen suhteen lähtökohtamme ovat erilaiset: Sinulle kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan (=ihminen toimii eli on subjekti).
Minulle kaste merkitsee taas Jumalan toimintaa ja työtä ts. olen Jumalan toiminnan kohde (objekti).
Tässä on suuri ero!
Jumala Pyhän Henkensä kautta avatkoon ymmärryksemme edes hiukan käsittämään sitä, mitä kaste pitää sisällään.- olla kaikki
Tapio522 kirjoitti:
RitariOlevainen -Lapsikasteessa sensijaan voisi ajatella, että se on lakia, koska siinä oppinne mukaan ansaitaan uudestisyntyminen, ja armo.Papin tekemisen kautta!
--
Näin emme opeta!
Kastaminen on annettu ihmisten tehtäväksi: "Tehkää...kastamalla...opettamalla" (Matt.28:19,20).
Kastettava on kohde (objekti).
Kastetta ei kastettava ansaitse millään tavoin, ei edes omalla kuuliaisuuden askeleellaan.
Tämän olen kirjoittanut aikaisemmin, mutta laitampa sen uudelleen, kun täällä on uusiakin lukijoita.
MISTÄ KASTEESSA ON KYSE?
Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali ”otti kasteen”, eli tuli kastetuksi.
Tässäkin kohden verbi ”kastaa” on passiivimuodossa, kuten useissa muissakin kastetta koskevissa Raamatun paikoissa.
Passiivimuoto ilmaisee sen, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).
Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa ja tekevät kasteesta ihmisen oman kuuliaisuuden askeleen (lainteon).
Näin ihminen joutuu helposti omavanhurskauden tielle, pois Jumalan armosta (jota kastekkin ON).
Kun Raamattu painottaa uskon ja kasteen pelastavan (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21), niin ei siinä tarvita mitään ihmistekoja.
Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi?
Lieneekö oma järkemme esteenä; mitään emme voi ottaa lahjana vastaan, vaan kaiken pyrimme ansaitsemaan itse omilla teoillamme (vrt. omakohtainen uskonratkaisu, oma kuuliaisuuden askel jne…).
Näin tavoittelemme vain omaa kunniaa, emmekä anna kunniaa sille, kenelle se kuuluu.
---
Kasteen suhteen lähtökohtamme ovat erilaiset: Sinulle kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan (=ihminen toimii eli on subjekti).
Minulle kaste merkitsee taas Jumalan toimintaa ja työtä ts. olen Jumalan toiminnan kohde (objekti).
Tässä on suuri ero!
Jumala Pyhän Henkensä kautta avatkoon ymmärryksemme edes hiukan käsittämään sitä, mitä kaste pitää sisällään.kohdallaan, kun väität lapsikastetta Jumalan teoksi.
Ajatteles nyt vähän.
Jumalako sopii papin kanssa kasteajankohdan?
Jumalako kantaa vauvan kastettavaksi?
Jumalako kaataa vettä kastemaljaan?
Jumalako pirskoittaa vettä vauvan päähän?
Jumala ei siis voi toimia, ellei joku ole kaatanut vettä kastemaljaan. On sinulla heikko Jumala.
Mielikuvitus on hyvä asia, mutta jos sitä käyttää
omien fantasioiden tueksi ja koettaa sillä mitä-
töidä Raamatun ilmoitus, niin se mielikuvitus muuttuu kiroukseksi.
Sinä kuvittelet omia mielivuvituksen tuotteita
Pyhän Hengen työksi.
No, saahan sitä haaveilla. olla kaikki kirjoitti:
kohdallaan, kun väität lapsikastetta Jumalan teoksi.
Ajatteles nyt vähän.
Jumalako sopii papin kanssa kasteajankohdan?
Jumalako kantaa vauvan kastettavaksi?
Jumalako kaataa vettä kastemaljaan?
Jumalako pirskoittaa vettä vauvan päähän?
Jumala ei siis voi toimia, ellei joku ole kaatanut vettä kastemaljaan. On sinulla heikko Jumala.
Mielikuvitus on hyvä asia, mutta jos sitä käyttää
omien fantasioiden tueksi ja koettaa sillä mitä-
töidä Raamatun ilmoitus, niin se mielikuvitus muuttuu kiroukseksi.
Sinä kuvittelet omia mielivuvituksen tuotteita
Pyhän Hengen työksi.
No, saahan sitä haaveilla.Nimimerkki "olla kaikki" (Nimimerkistä päätellen olet uusi tällä palstalla!!!!!!!!) ihmettelee: " Mahtaako sinulla....kohdallaan, kun väität lapsikastetta Jumalan teoksi.
----
Nimimerkkisi perusteelle kun näytät olevan uusi kirjoittaja, niin kysympä sinultakin tutun kysymyksen:
"Eikö sinun kasteessasi ole Isällä ja Pojalla tai Pyhällä Hengellä mitään virkaa" (Matt. 28:19)?
Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä?
Toivon sinulta nimimerkki "olla kaikki" vastausta Raamatun Sanalla perustellen.
(Toivon, ettet väistele kysymyksiäni, kuten monilla on tapana.)- ovela.
Tapio522 kirjoitti:
Nimimerkki "olla kaikki" (Nimimerkistä päätellen olet uusi tällä palstalla!!!!!!!!) ihmettelee: " Mahtaako sinulla....kohdallaan, kun väität lapsikastetta Jumalan teoksi.
----
Nimimerkkisi perusteelle kun näytät olevan uusi kirjoittaja, niin kysympä sinultakin tutun kysymyksen:
"Eikö sinun kasteessasi ole Isällä ja Pojalla tai Pyhällä Hengellä mitään virkaa" (Matt. 28:19)?
Onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä?
Toivon sinulta nimimerkki "olla kaikki" vastausta Raamatun Sanalla perustellen.
(Toivon, ettet väistele kysymyksiäni, kuten monilla on tapana.)Tekemällä vastakysymyksen ei tarvitse vastata edellä
olevaan kysymykseen eikä tarvitse ajatella omilla
aivoilla.
Hienoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1078763
- 936720
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon656490Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345281Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634467- 553501
- 503355
- 513082
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512896