Mistä löytyisi Usvakeijuista kertova laulu, mukana oli myös Kuuprinssi, mutta muuta en sitten muistakaan... Tätä laulettiin 70-luvulla päiväkodissa ja se oli ehdoton lempilauluni. Sen jälkeen en vain ole enää laulua kuullut enkä löytänyt lastenlaulukirjoista. Osaako kukaan auttaa?
Usvakeijut
8
13356
Vastaukset
- tonttusia?
JOs, niin olisko voinut olla pimenevät illat?
Siinä on keijuja ja kuuta katsotaan sormi suussa, mutta kuuprinssiä ei kyllä taida olla.- alkup.
Usvakeijut-lauluun liittyi vielä joku leikki ja siitä muistan että mukana oli se kuuprinssi. Tosin oma muisti saattaa pätkiä, tarha-ajoista on jo 30 vuotta... : )Tonttuja kyllä saattoi olla... miten Pimenevien iltojen sanat menevät?
- taitaa olla,
alkup. kirjoitti:
Usvakeijut-lauluun liittyi vielä joku leikki ja siitä muistan että mukana oli se kuuprinssi. Tosin oma muisti saattaa pätkiä, tarha-ajoista on jo 30 vuotta... : )Tonttuja kyllä saattoi olla... miten Pimenevien iltojen sanat menevät?
mutta tässä ne sanat joilla minä olen laulanut/kuullut laulettavan:
Kun pimenevät illat
ja loistaa kirkas kuu,
niin katsomahan kuuta
pienoiset seisahtuu.
He seisoo sormi suussa
kun kuu on kumma niin
siks' kunnes äiti kutsuu
ja peittää vuoteisiin.
Siell' linnan keijukaisten
suur sammalpaasi on.
Keveesti keijut tanssii
kullassa kuutamon.
Mielestä pikku tonttuin
ei missään milloinkaan
voi olla kaunihimpaa
kuin keikut tanssissaan.
On kevyt keijukainen
tanakka tonttu niin
se keksittihin taannoin
kun puulla kiikuttiin.
Kymmenen keijukaista
tonttusta kaksi vaan,
ja kuitenkaan ei kiikku
oo tasapainossaan.
Pois äiti hiljaa hiipii
ja lampun sammuttaa.
kuu kirkas taivaan lyhty
valaista huoneen saa.
Nyt silmät uneen painuu
ja huoneen hämärään
nukahtaa pienoiset
kuin valoon pehmeään.
Löysin vielä yhdet nuotit, joissa oli kolmantena säkeistönä seuraava (eikä ollenkaan neljättä):
Niin keveä ja hento
on pikkukeiju tuo,
mut pulleat ja paksut
on tonttulapset nuo.
Vikk' keijuja on parvi
ja tonttuja vain kaks'
ei painu keinulauta
tuumaakaan alemmaks'.
Laulu on elsa beskowin ja on kuvattu myös kirjassa tonttulan lapset. Nämä laulun lapset ovat siis tonttulapsia. Prinssiä tuossa ei ole. - alkup.
taitaa olla, kirjoitti:
Kun pimenevät illat
ja loistaa kirkas kuu,
niin katsomahan kuuta
pienoiset seisahtuu.
He seisoo sormi suussa
kun kuu on kumma niin
siks' kunnes äiti kutsuu
ja peittää vuoteisiin.
suur sammalpaasi on.
Keveesti keijut tanssii
kullassa kuutamon.
Mielestä pikku tonttuin
ei missään milloinkaan
voi olla kaunihimpaa
kuin keikut tanssissaan.
On kevyt keijukainen
tanakka tonttu niin
se keksittihin taannoin
kun puulla kiikuttiin.
Kymmenen keijukaista
tonttusta kaksi vaan,
ja kuitenkaan ei kiikku
oo tasapainossaan.
Pois äiti hiljaa hiipii
ja lampun sammuttaa.
kuu kirkas taivaan lyhty
valaista huoneen saa.
Nyt silmät uneen painuu
ja huoneen hämärään
nukahtaa pienoiset
kuin valoon pehmeään.
Löysin vielä yhdet nuotit, joissa oli kolmantena säkeistönä seuraava (eikä ollenkaan neljättä):
Niin keveä ja hento
on pikkukeiju tuo,
mut pulleat ja paksut
on tonttulapset nuo.
Vikk' keijuja on parvi
ja tonttuja vain kaks'
ei painu keinulauta
tuumaakaan alemmaks'.
Laulu on elsa beskowin ja on kuvattu myös kirjassa tonttulan lapset. Nämä laulun lapset ovat siis tonttulapsia. Prinssiä tuossa ei ole.Jotenkin sanat tuntuvat kieltämättä tutuilta.. nyt täytyy vain etsiä laulukirja käsiin ja katsoa onko sävelkin tuttu.
Kiitokset sinulle kun näit noin paljon vaivaa! Oikein aurinkoista kevättä! - Tash-
taitaa olla, kirjoitti:
Kun pimenevät illat
ja loistaa kirkas kuu,
niin katsomahan kuuta
pienoiset seisahtuu.
He seisoo sormi suussa
kun kuu on kumma niin
siks' kunnes äiti kutsuu
ja peittää vuoteisiin.
suur sammalpaasi on.
Keveesti keijut tanssii
kullassa kuutamon.
Mielestä pikku tonttuin
ei missään milloinkaan
voi olla kaunihimpaa
kuin keikut tanssissaan.
On kevyt keijukainen
tanakka tonttu niin
se keksittihin taannoin
kun puulla kiikuttiin.
Kymmenen keijukaista
tonttusta kaksi vaan,
ja kuitenkaan ei kiikku
oo tasapainossaan.
Pois äiti hiljaa hiipii
ja lampun sammuttaa.
kuu kirkas taivaan lyhty
valaista huoneen saa.
Nyt silmät uneen painuu
ja huoneen hämärään
nukahtaa pienoiset
kuin valoon pehmeään.
Niin keveä ja hento
on pikkukeiju tuo,
mut pulleat ja paksut
on tonttulapset nuo.
Vikk' keijuja on parvi
ja tonttuja vain kaks'
ei painu keinulauta
tuumaakaan alemmaks'.
Laulu on elsa beskowin ja on kuvattu myös kirjassa tonttulan lapset. Nämä laulun lapset ovat siis tonttulapsia. Prinssiä tuossa ei ole.Aivan ihana laulu, lauloimme ala-asteella tuota monesti. Nyt se soi päässä, ja alkoi häiritsemään, miten kolmas säkeistö meni, mutta nyt sain vastauksen siihenkin. :)
- muuten vaan
on itellä piano ja nuotit; kun pimenevät illat ja loistaa kirkas kuu, niin katsomahan kuuta pienoiset seisahtuu. He seisoo sormi suussa, kun kuu on kumma niin. siks kunnes äiti kutsuu ja peittää vuoteisiin se linna keijukaisten suur sammalpaasi on, kepeesti keijut tanssi kullassa kuutamon. Mielestä pikku tonttuin ei missään milloinkaan oo nähty kauniihimpaa kun keijut tanssissaan- Niin keveä ja hento on pikku keiju tuo, mut pulleat ja paksut on tonttulapset nuo. vaik keijuja on parvi ja keijuja vain kaks ei painu keinulauta tuumakaa alemmaks.
- Baskeriville
Mun 6-vuotias tyttö on oppinut tämän eskarissa ja viime viikkointa tämä laulu on esitetty autossa ajellessa monet kerrat. Tosi kaunis laulu ja musta sanatkin ovat jotain sellaista mystistä tarun hohtoa, niinkuin lasten lauluissa pitääkin olla. Ja toivoisi että sitä voisi olla pikkuisen enemmän aikuisten elämässäkin.
- Anonyymi
Noilla sanoilla, jotka päättyvät "tuumaakaan alemmaks" minä opin laulun 80-luvulla esikoulussa ja olen esittänyt sitä juhlissa lukemattomia kertoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019