Tämän päiväinen Keskisuomalainen uutisoi: "Insinööriopintoihin pääsee lähes kuka tahansa. Tasokkaita opiskelijoita ei tahdo löytyä tekniikan alan huonon maineen vuoksi."
Uutisessa kerrotaan, kuinka oppilaitokset ovat tinkineet opetuksen tasosta ja vaatimuksista jotta tuo aines kykenee myös valmistumaan.
Ei ihme, että työelämästä kuuluu yltyvää nurinaa valmistuneiden insinöörien tasosta. Opistoaikoina oli sentään jonkinlainen seula olemassa: Teknikkopuolelle hyväksyttiin vain murto-osa pyrkijöistä, insinööripuolelle vielä harvempi. Oppilaitoksista valmistuneet olivat arvostettuja osaajia.
Nykysysteemi on onnistunut muutamassa vuodessa romuttamaan insinöörien osaamisen ja maineen pysyvästi!
Kaikki pääsevät insinööreiksi!
18
2678
Vastaukset
- jormis66
Diplomi-insinöörit >>>> insinöörit
- onkin
Insinöörit >>> teknikot (korkeintaan).
Näin se inflaatio syö...
- superteuvo
Onhan tuo alkanut jo jonkun aikaa näkyä, eräskin konepajayritys muutti tänä keväänä insinööriharjoittelija-nimikkeen teekkariharjoittelijaksi, kun kysyin syytä niin vastaus oli, että "Ei jaksa lukea montaa kymmentä väärinkirjoitettua hakemusta, kun Otaniemen porukkaa kuitenkin otetaan."
Olin töissä kyseisessä paikassa viime kesänä ja menen tänä kesänäkin. - insinööri -92
Itse valmistuin sähköinsinööriksi -92
viime kesänä törmäsin yllättäen entiseen opettajaani ja insinöörityöni ohjaajaan Keskisen kyläkaupassa Tuurissa. Hän oli yhä samassa oppilaitoksessa töissä, tosin nimi oli muuttunut AMKiksi.
Meinasi että nykymeno on surullista, nykyopiskelijoille ei kuulemma voisi kuvitellakaan laittavansa samanlaisia tehtäviä kuin meidän ikäluokalle. Vaikutti tosi masentuneelle ja työhönsä kyllästyneelle.- tuleva amk-ins.
Tässä opiskellessa on joskus tullut nähtyä viime vuosikymmenen harjoitustehtäviä. Monesti tulee mieleen, että ennen oltiin astetta "insinöörimpiä"
- super-er
http://tjmakela.blogspot.com/
Opettajan näkökulmaa, vaikuttaa varsin osuvalle.
Esim: Kajaanin AMK:ssa tais jo nykyään päästä matematiikan kurssit läpi kun teki kotitehtävät, eli kopioi ne joltakin muulta. - puujalka
Opettajasi surkuttelu kertoo enemmän hänen omasta ajatusmaailmastaan. Olen hakemassa AMK-insinööri ko. ja pitäisin järjettömänä jos minulta vaadittaisiin samankaltaista osaamista kuin opiskelijoilta on edellytetty vaikka vasta kymmenen vuotta sitten. Järjettömänä siksi, että olen kasvanut aivan toisenkaltaisessa informaation "saastuttamassa" ympäristössä heihin verrattuna.
Ellei sitten suurimpana syynä ole taidoiltaan heikomman opiskelija-aineksen aiheuttama turhautuminen.
Muutenkin tässä itseään tsempatessa uuden ammatin opiskeluun sairastumisen jälkeen, olen kyllästynyt lukemaan ammattikorkeaa mollaavia juttuja. Ensiksikin, itseisarvona helpon elämän tavoittelu ei ole mitenkään kadehdittava asia, enkä tarkoita että toisten elämä vaikeutuisi suhteessa elämänlaatusi parantuessa, maailman voi kokea halutessaan muistakin lähtökohdista ja arvoilla.
Kokee sitten maailmansa yliopisto, AMK, amis/lukio tai peruskoulupohjalta, sitä päätöstä täytyisi pystyä kunnioittamaan. Jos se ei netissä nimettömänä onnistu, niin pe*kele osoittakaa sitä selkärankaa sitten ympäristöänne kohtaan.
- mistä roikkuu
Asiahan on niin, että esimerkiksi ammattikorkeakouluun pääsee sisälle melko helposti. Eri aloissa on toki eroja, esimerkiksi tietotekniikan puolelle pääsee keskimäärin helpommin kuin esimerkiksi rakennustekniikan puolelle. Insinööriksi ei tuosta vain tulla, se vaatii verta, hikeä ja kyyneliä. Ammattikorkeakouluun pääsee MELKO helposti, mutta ulos pääsyyn tarvitaan taitoja.
Sisälle on helppo päästä, etenkin jos suuntautuminen on tietotekniikka. Kone- ja tuotanto ja rakennus ja muut ovat asia erikseen.- tietotekn. ins. 2006
Olet aivan oikeassa. Sisään pääsee aika helposti, mutta ulospääsy eli valmistuminen onkin toinen juttu. Minun aloittaessa AMK-opintoja luokallani oli n. 30 ihmistä ja heistä n. 10 valmistui.
- Jepjepjep
tietotekn. ins. 2006 kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Sisään pääsee aika helposti, mutta ulospääsy eli valmistuminen onkin toinen juttu. Minun aloittaessa AMK-opintoja luokallani oli n. 30 ihmistä ja heistä n. 10 valmistui.
Oma kokemus on tosin kaupalliselta puolelta, mutta kuitenkin.
Aloittaneita 28, valmistuneita 6. - helpotettu
tietotekn. ins. 2006 kirjoitti:
Tuossa Keskisuomalaisen jutussa kerrottiin myös, kuinka AMK:issa on jouduttu laskemaan opetuksen tasoa ja vaatimuksia, jotta edes jotkut kykenevät valmistumaan.
Siitä huolimatta melkoinen osa jää matkalle, kuten sanoit. Jos ei ole valmistunut aines aina hääppöistä, niin millaistahan on tuo pudonnut massa?
- laskenut
Mikäs ihme tuo on? Valtiovallan tavoite on korkeakouluttaa 70 % ikäluokasta. Se tarkoittaa että johonkin korkeakouluun täytyy päästä sisään ja sieltä täytyy valmistua älykkyydellä noin 85. Muuten tavoite ei toteudu.
Eihän tuo voi olla näkymättä valmistuvien laadussa. - eräs amk-opiskelija
"Kaikki pääsevät insinööreiksi!"
Ööö... ei, vaan kaikki pääsevät insinööriopiskelijoiksi, jos löytävät jostain "peräkylän amkista" sellaisen linjan jonne ei oikein hakijoita riitä. Yleensäkkään insinöörejä tai ketään muitakaan ei kannattaisi määritellä opiskelijoiden, vaan valmistuneiden perusteella.
Valmistuminen on ihan toinen juttu, keskeyttänäiden määrä on 40-50% tienoilla. Jotkut vaihtavat alaa ja jotkut eivät vain osaa.
Mutta, onhan tässä muutoksen tuulia näkyvissä. Ei mene varmaan montakaan viikkoa niin opetusministeriöstä tulee se päätös, että kuinka monta ammattikorkeaa ja koulutusohjelmaa lopetetaan. Suunnitelman mukaan kolme ammattikorkeaa suljetaan kokonaan (eli 10% kaikista ammattikorkeista) ja pienempiä yksiköitä myös lopetetaan tai yhdistetään ihan rankalla kädellä (16 paikkakunnalta loppuisi amk-koulutus).
Mutta tätäkin tärkeämmäksi näkisin sen, että ammattikorkeisiin otettaisiin yhtenäinen opetuksen valvonta ja laatustandardi, joka takaisi sen että jokaisessa ammattikorkeassa olisi yhtä vaikeat/helpot kurssit. Itsekkin olen huomannut, että monet opettajat (varsinkin ne vanhemmat) ovat höltyneet antamaan jostain kurssista arvosanaksi ykkösen vaikka opiskelija ei oikein mitään osaakkaan. Myös runsaat ryhmätyöt ovat taanneet sen, että "siipeilijät" pääsevät kursseista myös läpi helposti, kun hikipingot eivät uskalla antaa heitä ilmi. Ottavat sitten kunnian tehdystä työstä.
Minä en vain ymmärrä mitä heidän päässään liikkuu. Miten ihmeessä sellainen tyyppi pystyy näyttämään insinöörin papereitaan työnantajalle, jos hän itse tietää että on päässyt puolet kaikista kursseista sen takia läpi, että on sattunut tekemään ryhmätöitä ahkerien kavereiden kanssa tai on saanut väsytettyä opettajia niin kauan että on saanut arvosanoiksi "sääliykkösiä"?
Mutta siis, onhan se aivan selvä, että nykyisin Suomessa tarvitaan enemmän insinöörejä, ja nykyisin kun ei teknikkokoulutustakaan enää ole vaan se on "yhdistetty" insinöörikoulutukseen, niin aloituspaikkojen määrää on luonnollisesti nostettu opistoajoista. Se nyt automaattisesti tarkoittaa sitä että myös huonommin koulussa pärjääviä pääsee sisään. Ikävä kyllä niitä aloituspaikkoja on luotu liikaa ja nyt niitä sitten onneksi viimein tajutaan karsia, kunhan sieltä opetusministeriöstä nyt tulee niitä päätöksiä...- Räkä
Hyvin kirjoitettu. Opisto-aikana oli n.10 eri koulutusohjelmaa kun nyt niitä on 30. Lisäksi teknikoiden paikat laitettiin surutta insseille mukaan ja tulos on surkea. Stadia,Evtek, TAMK ja Turku taitavat olla ainoat jotka voivat ottaa pääsykokeiden perusteella kaikki opiskelijansa. Muihin päätyy sälämateriaali!
- I.K
Yhdyn todellakin teihin. AMK:hon pääsee ihan liian helposti. Itse en lukenut/kerrannut lainkaan pääsykokeisiin. Lukiossakin kirjoitin vain lyhyen matikan. Ja sisällä ollaan kuitenkin. Ja nyt olen tuhoamassa insinöörien maineen ja osaamisen. Eikä edes hävetä yhtään.
- jarez
Tuollahan sen jo näkee :D:D:D
http://www.valintakoe.fi - vvv
Jos insinööri-tutkintoon halutaan menneen maailman hohtoa ja arvostusta, pitäisi paikkojen karsinnan ja amk:ien loppettamisen lisäksi tehdä seuraava,
Perustutkinnon nimike muutetaan "teknikko AMK:ksi" ja
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneen nimikkeeksi tulisi "insinööri AMK". Tai nuo "AMK" -määreet voisi pudottaa kokonaan pois
Uskoisin, että näillä toimilla arvostus nousisi ainakin insinööritutkinnossa, koska vain sitkein porukka jaksaisi suorittaa tuon perus ja ylemmän osuuden.
Yliopistopuolikin olisi varmaan tyytyväinen.- reetu
Ehdotuksesi ovat hyviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624442Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141563Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401341Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681103- 58939
- 80936
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.173868Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54831- 39791