Kirjoitin tarinan

isästäni

Isäni on aika korkeassa iässä jo, ja on sairastellut viime aikoina. Halusin muistuttaa häntä, miten ihana isä hän on aina ollut. Sitä ei ole tullut usein sanottua - jos koskaan.

Istuin eilen alas ja kirjoitin muistojani hänestä lapsuuden ajoilta. Tulostin tekstin pienen kirjasen muotoon, sidon sen, ja lähetän isälle. Se on vain pikku kirjanen, mutta toivottavasti ilahduttaa häntä. Ja toivottavasti auttaa häntä muistamaankin - muistinsa kun on alkanut huonontua.

Ehkä myöhemmin laajennan tuota tarinaa, jos muistan lisää juttuja. Haluan kuitenkin lähettää sen nyt sellaisenaan, että isä ehtii sen lukaista, nyt kun vielä jotain muistaa.

13

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dlöfgdf

      Hienoa :Dvarmasti ilostuu!

    • Mäen takana -94

      Hienoa. Melkein liikutun kyyneliin ajatuksesta, noilla on korvaamaton tunnearvo. :-)

    • åäå

      tosi hyvä idea!

    • toisinkin päin

      Eli olisi ihana lukea omien vanhempien tai muiden vanhempien sukulaisten kirjoittamia kokemuksia minusta itte pikkuisena. Ja omasta elämästään. Siinä tuntee saavansa selkeämmät juuret, kun kuulee, millaista oli ennen.

      Jos minulla olisi lapsia, kirjoittaisin varmaan elämäkertani, tai jotain muistelmia, ihan heidän ilokseen, vaikken mikään merkittävä henkilö ole, eikä kirjoituksillani perheen ulkopuolella olisi lukijoita.

      Mutta kai omien lastenkin muistoja on hyvä lukea isän ja äidin.

      • nainen-69

        ..löysimme hänen ja isoisäni yhdessä pitämän päiväkirjan heidän avioliittonsa alkutaipaleelta, eli ajalta jolloin isäni ja hänen pikkusiskonsa syntyivät. Oli aivan ihastuttavaa lukea kuvauksia isäni ensimmäisistä sanoista ja joulunvietosta...!


      • päiväkirjani
        nainen-69 kirjoitti:

        ..löysimme hänen ja isoisäni yhdessä pitämän päiväkirjan heidän avioliittonsa alkutaipaleelta, eli ajalta jolloin isäni ja hänen pikkusiskonsa syntyivät. Oli aivan ihastuttavaa lukea kuvauksia isäni ensimmäisistä sanoista ja joulunvietosta...!

        Suomesta muuttaessani. Joskus hiukan kaduttaa. Vaikka ne olivat hyvin itsekeskeisiä, oli niissä jotain asiaa muustakin perheestä. Mutta voihan sitä muistista kirjoittaa taas - ja aika kultaa muistot, ja vain tärkeimmät asiat ovat jääneet mieleen.


    • Kummajainen

      Kaunis ja varmasti ilahduttava ajatus. :)

    • kuun-enkeli91

      ihana ajatus..

      • myöhäiseksi

        Isältä meni sairautensa takia muisti aika huonosti kertaheitolla. Hän ei aina muista edes omaa nimeään. Voi kun olisin tehnyt tuon vihkosen jo vuosia sitten. Tai kuukausikin sitten - isä voi hyvin vielä silloin.

        Aloittaja.


      • sydämestäni,

        ihan koska välitän isästä. Kun sitten pääsin lopulta katsomaan häntä (asun kaukana), näin, että yksi sisar oli tökerösti mustekynällä tekstannut omia kommenttejaan rivien väliin ja marginaaleihin, ja jopa muuttanut pilkutusta! Kun puhun muisteluissani jostain, jota tein isän kanssa, niin tuo sisko töhertää siihen jotain sellaista, että "Oli siellä X:kin, ainakin kerran." Minun positiivisiin lapsuusmuistoihini hän ei kuulu! Jos häntä ei olisi ollut olemassa, olisin ollut sata kertaa onnellisempi.

        Voin kuvitella, miten isä otti tuon siistin pikku vihkosen ja alkoi sitä lehteillä, ja joka sivulla oli typerää töherrystä. Olin niin vihainen, että höyrysin. Oli kuin lahjani isälle olisi raiskattu.

        Miksei hän kirjoita omia juttujaan itse, jos hänellä jotain sanomista on - epäilen sitä kyllä. hän on aina ollut tuollainen, lapsuuteni peikko, aikuisiän kummajainen, joka käyttäytyy inhottavasti ja sitten tuppautuu seuraan. Epätoivoisesti yrittää pakottaa itseään sisareksi, vaikkei osaa olla sisar.

        Isä on nyt liian heikkona lukemaan mitään. Rukoilen, että hän paranee.


      • sisaresi!
        sydämestäni, kirjoitti:

        ihan koska välitän isästä. Kun sitten pääsin lopulta katsomaan häntä (asun kaukana), näin, että yksi sisar oli tökerösti mustekynällä tekstannut omia kommenttejaan rivien väliin ja marginaaleihin, ja jopa muuttanut pilkutusta! Kun puhun muisteluissani jostain, jota tein isän kanssa, niin tuo sisko töhertää siihen jotain sellaista, että "Oli siellä X:kin, ainakin kerran." Minun positiivisiin lapsuusmuistoihini hän ei kuulu! Jos häntä ei olisi ollut olemassa, olisin ollut sata kertaa onnellisempi.

        Voin kuvitella, miten isä otti tuon siistin pikku vihkosen ja alkoi sitä lehteillä, ja joka sivulla oli typerää töherrystä. Olin niin vihainen, että höyrysin. Oli kuin lahjani isälle olisi raiskattu.

        Miksei hän kirjoita omia juttujaan itse, jos hänellä jotain sanomista on - epäilen sitä kyllä. hän on aina ollut tuollainen, lapsuuteni peikko, aikuisiän kummajainen, joka käyttäytyy inhottavasti ja sitten tuppautuu seuraan. Epätoivoisesti yrittää pakottaa itseään sisareksi, vaikkei osaa olla sisar.

        Isä on nyt liian heikkona lukemaan mitään. Rukoilen, että hän paranee.

        Miksi isällesi antamaan kijoitelmaan pitäisi ympätä epämiellyttäviä muistoja? Hänet! Joskus me ihan itsesuojeluvietin takia suljemme pois muististamme epämiellyttävät asiat, ja siksi sanotaan, että lapsuus oli kulta-aikaa. Muistiimme jää etup♪2ässä kaikki se, mistä nautimme. Tai näin ainakin minulla.

        Ehkä sisaresi ei ole aivan täysjärkinen (anteeksi vaan).


      • pakkomielteitä
        sisaresi! kirjoitti:

        Miksi isällesi antamaan kijoitelmaan pitäisi ympätä epämiellyttäviä muistoja? Hänet! Joskus me ihan itsesuojeluvietin takia suljemme pois muististamme epämiellyttävät asiat, ja siksi sanotaan, että lapsuus oli kulta-aikaa. Muistiimme jää etup♪2ässä kaikki se, mistä nautimme. Tai näin ainakin minulla.

        Ehkä sisaresi ei ole aivan täysjärkinen (anteeksi vaan).

        ja pakonomaisia rutiineja. Hän on jo lapsesta asti pitänyt asianaan käydä läpi joka ikisen kirjan kotona, sanakirjoista romaaneihin, ja raamattukin, ja alleviivata jokaisen erisnimen ja vuosiluvun. Erisnimi tai vuosiluku, missä yhteydessä tahansa, hän istuu siellä totisena ja käy tekstiä läpi mustekynän ja viivottimen kanssa. Marginaaleihin kirjoitettuja kommenttejakin löytyy monesta opuksesta. Mikä onni, ettei kukaan perheestä ole varsinainen kirjaharvinaisuuksien keräilijä, koska tuo nainen olisi tuhonnut arvokkaatkin kirjat. Muistelmani isälle ei ollut rahallisesti arvokas, tietysti, mutta tunnearvoa sillä oli. Nyt se on arvoton roskapaperinippu, jolla pyyhkisi takapuolensa, ellei paperi olisi hyvälaatuista, paksua paperia, jota ei siihen tarkoitukseen ole tarkoitettu.

        Olisin kirjoittanut oman 'painoksen' hullulle siskolle, jos olisin arvannut; ilman isoja alkukirjaimia, ilman pilkkuja, ilman kappalejakoa, isoin rivivälein, niin olisi saanut runoilla omaan opukseensa mielin määrin.

        Repetitive compulsive disorder - mitähän se on suomeksi? Hullu?


    • olen eläinsuojelia.

      Tuohan on todella hieno ajatus,isäsi ilahtuu 99%.Olet varmasti hienosti kasvatettu lapsi,kun teet suollasia upeita asioita.Mutta hieno asia se siis on=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe