aloittelijan ehkäisy...

...

Olen 18-vuotta täyttänyt, seurustelun aloittanut tyttönen... ja seksikin varmaan tulee pian ajankohtaiseksi kun luottamus toiseen on ihan sataprosenttista jo tässä vaiheessa kaveruuden jälkeen. :)

Tuli mieleen että riittääkö pelkkä kondomi ehkäisyksi? Eihän se kai varma ole, mutta pillereitä en ole vielä koskaan syönyt...ja niiden aloittaminen taas tuntuu jotenkin vieraalta kun perheeni varmasti katsoo kieroon (niin lapselliselta kuin se kuulostaakin).
Pelkään kuollakseni että pamahdan raskaaksi, tuo myös vähentää varmasti haluja jonkun verran siinä tilanteessa :(
Jos olisi keksitty ihan varma kortsu niin mikäs sen parempaa :) Pelkään vaan ettei sen teho riitä tai se rikkoontuu.

Mitenkäs olette itse toimineet tuossa tilanteessa...? :)

15

1082

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää...

Oikein käytettynä kondomi riittää vallan mainiosti ehkäisyksi. Voittehan käyttää lisäksi esim. ehkäisyvaahtoa, jota saa varmaankin apteekista.

Pillerit ja muut hormonaaliset ehkäisymenetelmät voivat olla hyvä ehkäisykeino sitten kun seurustelu vakiintuu. Ja ei sinun perheellesi tarvitse kertoa vaikka esim. pillerit jossain vaiheessa hankkisitkin. Olet kuitenkin jo täysi-ikäinen ja kypsä huolehtimaan ehkäisystä ihan itse.

• emätinpuikkoja

joita saa apteekista. Kondomin käyttö riittää, siitä olen samaa mieltä edellisen kirjoittan kanssa. Puikot ovat vaihtoehto sille.

Puikko asetetaan paikoilleen syvälle emättimeen 10 minuuttia ennen yhdyntää. Ostamani paketti on Patentex oval -niminen ja sisältää 12 puikkoa. Mukana ei tule asetinta (ohutta muovitikkua, jolla kapselin saa työnnettyä paikoilleen). Jos et ole tottunut käyttämään asettimettomia tamponeja ja sormea on vaikea saada työnnettyä kunnolla emättimeen, kannattaa hankkia samalla apteekkireissulla vaikka Canesten-pakkaus. Se on emättimen hiivatulehduksen hoitoon tarkoitettu pakkaus, jossa on kapselin lisäksi se asetin. Sen voi lämpimällä vedellä puhdistettuaan (kuivumisen jälkeen) säilyttää ja käyttää useamman kerran.

Mikään ehkäisymenetelmä ei ole sataprosenttisen varma. Kondomi voi mennä rikki, pillerit voiva pettää ja puikosta kehon lämmössä syntyvä vaahtokaan ei välttämättä aina tuhoa jokaikistä siittiötä. Periaatteessa otat jokaisen yhdynnän yhteydessä riskin raskaaksi tulemisesta.

Jos joskus päädyt pillereihin ja unohdat ottaa sellaisen ajallaan, sekä kondomi että emätinpuikot ovat oiva lisäehkäisymuoto.

• gyne
        emätinpuikkoja kirjoitti:

joita saa apteekista. Kondomin käyttö riittää, siitä olen samaa mieltä edellisen kirjoittan kanssa. Puikot ovat vaihtoehto sille.

Puikko asetetaan paikoilleen syvälle emättimeen 10 minuuttia ennen yhdyntää. Ostamani paketti on Patentex oval -niminen ja sisältää 12 puikkoa. Mukana ei tule asetinta (ohutta muovitikkua, jolla kapselin saa työnnettyä paikoilleen). Jos et ole tottunut käyttämään asettimettomia tamponeja ja sormea on vaikea saada työnnettyä kunnolla emättimeen, kannattaa hankkia samalla apteekkireissulla vaikka Canesten-pakkaus. Se on emättimen hiivatulehduksen hoitoon tarkoitettu pakkaus, jossa on kapselin lisäksi se asetin. Sen voi lämpimällä vedellä puhdistettuaan (kuivumisen jälkeen) säilyttää ja käyttää useamman kerran.

Mikään ehkäisymenetelmä ei ole sataprosenttisen varma. Kondomi voi mennä rikki, pillerit voiva pettää ja puikosta kehon lämmössä syntyvä vaahtokaan ei välttämättä aina tuhoa jokaikistä siittiötä. Periaatteessa otat jokaisen yhdynnän yhteydessä riskin raskaaksi tulemisesta.

Jos joskus päädyt pillereihin ja unohdat ottaa sellaisen ajallaan, sekä kondomi että emätinpuikot ovat oiva lisäehkäisymuoto.

oli edellinen viesti, mutta en kyllä luottaisi pelkkien ehkäisypuikkojen tehoon (tavanomaisella käyttötavalla 21 naista sadasta tulee vuoden käytön aikana raskaaksi!). Yhdessä kondomin kanssa kyllä toimivat "lisävarmistuksena", jos esim. käyttö on vielä uutta ja hankalaa.

Kondomi on ainoa joka suojaa yhdynnässä tarttuvilta taudeilta edes jollain tavalla.

• järjellinen
        emätinpuikkoja kirjoitti:

Hyviä vastauksia vastauksia olet saanut, mutta muistuttaisin myös sellaisesta mahdollisuudesta kuin kuparikierukka. Se on varmempi kuin kondomit eikä sisällä hormoneja (eli ei hormonaalisia sivuvaikutuksia).

Itse en ainakaan pitäisi ajatuksesta, että kehoni ei toimisi noraalisti, joten kuparikierukka on minulle ollut aivan erinomainen ja täysin oireeton ehkäisy. Eipä minulla poikaystäväni kanssa olisi ollut edes varaa kondomeihin tai hormoniehkäisyyn (elämme opintotuella), joten kun ehkäisy kustantaa kolmekymmpiä viideltä vuodelta, on kierukka meille täydellinen.

Otahan selvää myös tästä vaihtoehdosta.

• ldksjgaälsg

itse olen sitä mieltä että kondomi toimii hyvin, mutta ainahan siinä on se riski että se menee rikki ja minä hommasinkin tuossa e-pillerit vähän aikaa sitten. nyt ei tarvitse ainakaan pelätä raskaaksi tulemista ja kun poikaystäväkin on tuttu ja turvallinen niin kaikki toimii.
      itse en ainakaan kotona ole kertonut pillereistä. kaikki hoitui terveyskeskuksessa helposti. Luulen että meilläkin kotona ei olisi tykätty asiasta,mutta nyt ei tarvitse ainkaaan pelätä lapsia, kun niihin ei vielä valmis ole.
      Hyvää kevään jatkoa ja toivottavasti asiat loksahtaa paikoilleen:)

• nel-lie

Eihän sitä vanhemmat saa tietää, että syöt pillereitä, ellet halua kertoa:) Ja luulis vanhempien suhtautuvan ihan hyvin, kun tyttö osaa sentää ehkäistä..
        Ite söin pillereitä ehkä 4(?)vuotta, mut nyt lopetin ku alko kyllästyttää tää "haluttomuus", kaikki seksuaaliset halut kadonnu.. Seuraavaks ehkä koitan minipillereitä. Mut Diane Nova oli kyllä siitä hyvä että finnit lähti ja menkkoja voi siirtää vaikka niin, että tulee vaa joka 3.kuukaus.

• aloittaja
        nel-lie kirjoitti:

Eihän sitä vanhemmat saa tietää, että syöt pillereitä, ellet halua kertoa:) Ja luulis vanhempien suhtautuvan ihan hyvin, kun tyttö osaa sentää ehkäistä..
        Ite söin pillereitä ehkä 4(?)vuotta, mut nyt lopetin ku alko kyllästyttää tää "haluttomuus", kaikki seksuaaliset halut kadonnu.. Seuraavaks ehkä koitan minipillereitä. Mut Diane Nova oli kyllä siitä hyvä että finnit lähti ja menkkoja voi siirtää vaikka niin, että tulee vaa joka 3.kuukaus.

Miten paljo pillereille tulee sitten hintaa kuukaudessa? Ja tarviiko tehdä jotain toimenpiteitä, esim hankkia reseptejä ennemmin? Oon ihan tietämätön koko asiasta :D Jotenkin se kondomi vaan tuntus niin helpolta mutta kauhee paniikki jos se ei toimiskaan. Kiitos muuten ystävällisistä vastauksista :)

• nel-lie
        aloittaja kirjoitti:

Miten paljo pillereille tulee sitten hintaa kuukaudessa? Ja tarviiko tehdä jotain toimenpiteitä, esim hankkia reseptejä ennemmin? Oon ihan tietämätön koko asiasta :D Jotenkin se kondomi vaan tuntus niin helpolta mutta kauhee paniikki jos se ei toimiskaan. Kiitos muuten ystävällisistä vastauksista :)

Hintaa en nyt muista.. Oiskohan 3kk pakkaus jotain 10 euron paikkeilla.
        Useimmilla paikkakunnilla pillerit hommataan ehkäisyneuvolan kautta, ja lääkärin tarkastus on ainaki yleensä ennen pillereiden alotusta.. Voit kysellä neuvolasta, että sieltäkös sais ajan ku haluu alottaa e-pillerit.

• ovat...
        nel-lie kirjoitti:

Hintaa en nyt muista.. Oiskohan 3kk pakkaus jotain 10 euron paikkeilla.
        Useimmilla paikkakunnilla pillerit hommataan ehkäisyneuvolan kautta, ja lääkärin tarkastus on ainaki yleensä ennen pillereiden alotusta.. Voit kysellä neuvolasta, että sieltäkös sais ajan ku haluu alottaa e-pillerit.

Vähän kalliimpia e-pillerit kyllä on... Ei kympillä tahdo saada kuin yhden kuukauden pillerit. Eri merkkien välillä on tosin aika huimiakin hintaeroja. Itse käytin merciloneja, 1 kk:n paketti maksaa noin kympin, 3 kk:n paketti taas vähän päälle 20 euroa. Yasminit taitaa olla kalleimpia pillerimerkkejä, 3 kk:n pakkaus maksaa yli 30 euroa.

Helpoiten pillerit saa ehkäisyneuvolan kautta, jossa käynti on ilmaista. Lääkäri kyselee kaikenlaista yleisestä terveydentilasta, tupakoinnista, onko suvussa tiettyjä sairauksia jne. Sitten tehdään sisätutkimus ja otetaan papa-koe. Yleensä saa mukaansa, paikkakunnasta riippuen, 3-6 kk:n pillerit ilmaiseksi. Lääkäri kirjoittaa reseptiin yleensä 12 liuskaa pillereitä, jotka siis riittävät noin vuoden ajaksi. Resepti uusitaan vuosittain. Käsittääkseni joka toinen vuosi reseptin voi uusia esim. apteekin kautta ja joka toinen vuosi käydään lääkärin tarkastuksessa. Tässäkin voi olla paikkakuntakohtaisia eroja.

• Pillerit
        aloittaja kirjoitti:

Pillerit ehdottomasti!Jos ehkäisy jää kortsun varaan niin ennen pitkää kokeilette kumminkin miltä se tuntuu paljaalla,ja miehelle paljaalla pano on tuhat kertaa nautinnollisempaa kuin kortsulla,eikä hän taatusti vedä ulos huipun lähestyessä.Ja siinä sitten olet sperma-annos sisälläsi ilman mitään ehkäisyä?

• -----
        Pillerit kirjoitti:

Pillerit ehdottomasti!Jos ehkäisy jää kortsun varaan niin ennen pitkää kokeilette kumminkin miltä se tuntuu paljaalla,ja miehelle paljaalla pano on tuhat kertaa nautinnollisempaa kuin kortsulla,eikä hän taatusti vedä ulos huipun lähestyessä.Ja siinä sitten olet sperma-annos sisälläsi ilman mitään ehkäisyä?

Ei kannata ensimmäisiin seksikokeiluihin hankkia pillereitä. Kondomi on oikein käytettynä turvallinen ja hyvä ehkäisykeino. Pillereistä voi tulla naiselle sivuvaikutuksia kuten limakalvojen kuivumista, ja toki seksissä myös naisen nautinto on tärkeä eikä vain miehen. Kondomi riittää aluksi mainiosti. Kyllä pitää voida luottaa mieheen sen verran, ettei hän ala vedellä paljaalla ennen kuin asiasta on yhteisesti sovittu.

• Siiruli

Aloitin pillerit 17-vuotiaana ja olen syönyt niitä nyt 15 vuotta ja menossa vihdoin sterilisaatioon. Ikinä en ole lapsia halunnut, joten sinänsä tuntuu älyttömältä, että 15v pitää napsia hormoneja..

No joo, tässä kokemuksiani. Ekan poikaystävän kanssa halusin hankkia pillerit ennen eka kertaa koska pelkäsin niin sairaasti raskaaksi tuloa, mutta kortsua käytettiin myös. En todellakaan kertonut edes äidilleni ennen täysi-ikäisyyttäni syöväni pillereitä. Kun kortsu jätettiin jonkin ajan kuluttua pois (suhde näytti pitkäkestoiselta - ja kestikin 6 vuotta), sain pojalta kondylooman (selvisi vasta kun minulta otettiin eka papa-koe, kummallakaan ei ollut näkyviä oireita). Hänellä oli ehtinyt olla yksi tyttöystävä ennen minua. Molemmat hoidettiin ja ikinä ei ole tauti palannut, mutta oli se silti aika traumaattista.

Kehottaisin siis passittamaan nuoren miehen kaikkiin mahdollisiin sukupuolitautitesteihin ennen kuin jätätte kortsun pois! Näin olen tämän tapauksen jälkeen tehnyt kaikkien miesystävien kanssa ja puhtaana on pysytty.

Nykyään on olemassa HPV-rokote, jolla suojautua kohdunkaulan solumuutoksilta ja kondyloomalta. Jos itse olisin nuori, ottaisin sen ehdottomasti. Se pitäisi ottaa jo ennen sukupuolielämän aloittamista. Netistä löytyy lisää tietoa rokotuksesta.

Nykyäänhän laitetaan alle 20v synnyttämättömille naisille hormonikierukoitakin (Helsingissä ekan saa ilmaiseksi), koska niissä on vähemmän haittavaikutuksia kuin pillereissä. Itselläni ei ole kyllä pillereistäkään mitään isoa haittaa ollut. Kätevää, kun kuukautisia voi siirtää jne.

Minulle ei ole kondomin hajoamista sattunut kohdalleni, mutta useille ystävilleni on, jopa useampia. Nykyään kun jälkiehkäisypillerit on keksitty, ei tämäkään ole enää niin "vaarallista". Itselläni vain raskaudenpelko on aina ollut niin suuri, etten pelkkään kortsuun uskaltanut luottaa nuorempana ja ennen jälkiehkäisyn keksimistä.

• aloittaja

Voiko jälkiehkäisypillereitä hankkia tavallaan "kaiken varalta", jos tuollainen vahinko sattuu että vaikka kortsu menee rikki? Tiedän, ettei se ole mikään ehkäisykeino mutta silti :)

Jotenkin tökkii tuo pillereiden aloittaminen vielä, en tiedä :(

• Siiruli
        aloittaja kirjoitti:

Voiko jälkiehkäisypillereitä hankkia tavallaan "kaiken varalta", jos tuollainen vahinko sattuu että vaikka kortsu menee rikki? Tiedän, ettei se ole mikään ehkäisykeino mutta silti :)

Jotenkin tökkii tuo pillereiden aloittaminen vielä, en tiedä :(

Käsittääkseni niitä saa nykyään ilman reseptiä, mutta farmaseutin kanssa joutuu keskustelemaan.

Jos et ekasta apteekista saa selityksellä "olen lähdössä ulkomaille poikaystävän kanssa lomalle, käytämme ehkäisynä vain kondomia ja sehän voi joskus hajota...", niin mene seuraavaan apteekkiin ja valehtele, että kondomi hajosi kaksi tuntia sitten yhdynnässä.

• zahaara

Ihan ekaks varaat terveyskeskuksen kautta ajan perhesuunnittelu- tai ehkäisyneuvolaan. Siellä voit kysellä kaikista vaihtoehdoista ja saat tarvittaessa pillerireseptin. Resepti pitää uusia vuoden välein ja samalla tarkistetaan, että kaikki on kunnossa.

Olen kuullut, että joissakin kunnissa suositellaan pillereiden sijaan ihan 15-20 vuotiaillekin hormonikierukkaa ekaksi ehkäisyvaihtoehdoksi. Se on todella varma. Niin on kyllä pilleritkin, jos et koskaan unohda syödä niitä tai oksenna/ripuloi itsestäsi ulos.

Uusissa suhteissa pitää kuitenkin käyttää kondomia, kunnes vastapuoli on testattu sukupuolitautien varalta. KENENKÄÄN omaan sanaan ei pidä tässä asiassa luottaa. Kadut ikuisesti jos menet hankkimaan HIV:n, herpeksen tai klamydian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      81
      1588
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      267
      1516
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1242
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1242
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      817
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      37
      767
    Aihe