Onkos täällä toimistotarvike-,ergonomia-,atk-tarvike- tai muita myyntiedustajia paikalla? Paljon mennyt keskustelu puhelinmyyntiin ym. myyntityöhön eikä pitkään aikaan mitään hyviä keskusteluja ko. aloilta.
Mitenkäs sitä valmistaudutaan taas tulevaan kesään myyntien kannalta?
Onkos myyntiedustajia paikalla?
29
11433
Vastaukset
- hiekkaa saharaan
Kyllä täällä ainakin löytyy yksi luukuttaja joka keskittyy kiinnitystarvikkeiden myyntiin. Eipä ole joo oikein kehuttavia nämä viime aikaiset keskustelut on homma vähän livenny mollaamisen puolelle, mutta onhan se joskus hauskaa purkautuakin. ;)
- paikalla
Täällä toimistotarvikekauppias.. Tosiaan melko asiatontakin juttua näkyy olevan tällä palstalla, aloin vasta katselemaan.
- sellainen...
Morjensta, joo aika asiatonta läppää siellä täällä alasta. Yleensä jutut keskittynyt palkkojen puolelle ja vinkunaan bruttoprovikka järjestelmästä. Itsekin muutaman vuoden tukkumyynnissä ollut edustajana. Nykyään tosin mediapuolella. Lämpimät muistot kaiken kaikkiaan, paljon se vaatii mutta myös osaa antaa !
- alan vaihto
Pitkästä aikaa fiksua keskustelua. Olisin kiinnostunut tietämään enemmän myyntiedustajan hommista. Olen ollut noin 20 vuotta erilaisissa asiakaspalvelu- ja myynti työssä. Nyt haluaisin kokeilla myyntiedustusta. Lähinnä kiinnostaa firmojen koulutus kyseiseen ammattiin ja tietenkin palkkaus. Tarjolla on niin monta eri vaihtoehtoa eri firmoissa. Km. korvaus, kulukorvaus, autoetu, takuupohja, provikka, bonus.... Mitä aloittelevan myyntiedustajan kannattaa huomioida näistä.
- näkemys
En lukisi itseäni mitenkään konkariksi edustushommissa, mutta lähipiirissä ja paljon kuuntelemalla ja kokemalla olen oman näkemykseni alasta saanut muodostettua. Tässä tapauksessa voidaan puhua ihan toimistotarvike-edustuksesta. Itse aloitin alaa niin että olin ihan luukutusfirmassa, jolla sai kartotettua sekä puhelinkäyttäytymistä että asiakkaiden kohtaamista, noin 5-6 käyntiä per päivä. Siitä sai hyvät lähtökohdat ja pohjaa nykytilanteeseen.
Neuvoisin menemään sellaiseen firmaan (jollei alaa kunnolla tunne) joka on vakavarainen ja jolla on yleisesti puitteet kunnossa.
Täytyy ensin selvittää tosin että minkä luonteista hakee: onko esim. pelkkää luukutusta, onko tunnetut/"järkevät" tuotteet ja onko kiinteää toimistoa.
Valikoimaa/tarjontaa on niin paljon, että kannattaa sitäkin huolellisemmin koluta vaihtoehdot läpi. Sitä kun on vaikea sanoa että millanen edustushomma sopii kellekin: jollekin pelkkä provikkamalli sopii parhaiten jos esimerkiksi elämäntilanne sallii pitkiä päiviä ja luonne antaa periksi(sitkeyttä ja peräänantamattomuutta ja sosiaalisuutta).
Jos asiaa taas tarkastelee firman kautta rekrytointimielessä, niin useasti ensivaikutelma haastattelutilanteessa myyntialan kokemus vastaavista tehtävistä on yleensä se paras. Tietenkin koulutustausta ja muut ominaisuudet ovat aina plussaa.
Jos aloittelee niin pitää myös muistaa ettei voi myöskään vaatia ihmeellisyyksiä palkkojen ja aseman suhteen. Ensin pitää aloittaa pohjalta jotta voi edetä, kaikki on itestä kiinni.
Toivottavasti tässä oli pikkasen jotain ideaa.
----------------------------------------------
Ittellä tällä hetkellä myyntihommissa kiinteä palkkaus, lisättynä provikoilla ja muilla etuisuuksilla (pohja/provikka). - alan vaihto
näkemys kirjoitti:
En lukisi itseäni mitenkään konkariksi edustushommissa, mutta lähipiirissä ja paljon kuuntelemalla ja kokemalla olen oman näkemykseni alasta saanut muodostettua. Tässä tapauksessa voidaan puhua ihan toimistotarvike-edustuksesta. Itse aloitin alaa niin että olin ihan luukutusfirmassa, jolla sai kartotettua sekä puhelinkäyttäytymistä että asiakkaiden kohtaamista, noin 5-6 käyntiä per päivä. Siitä sai hyvät lähtökohdat ja pohjaa nykytilanteeseen.
Neuvoisin menemään sellaiseen firmaan (jollei alaa kunnolla tunne) joka on vakavarainen ja jolla on yleisesti puitteet kunnossa.
Täytyy ensin selvittää tosin että minkä luonteista hakee: onko esim. pelkkää luukutusta, onko tunnetut/"järkevät" tuotteet ja onko kiinteää toimistoa.
Valikoimaa/tarjontaa on niin paljon, että kannattaa sitäkin huolellisemmin koluta vaihtoehdot läpi. Sitä kun on vaikea sanoa että millanen edustushomma sopii kellekin: jollekin pelkkä provikkamalli sopii parhaiten jos esimerkiksi elämäntilanne sallii pitkiä päiviä ja luonne antaa periksi(sitkeyttä ja peräänantamattomuutta ja sosiaalisuutta).
Jos asiaa taas tarkastelee firman kautta rekrytointimielessä, niin useasti ensivaikutelma haastattelutilanteessa myyntialan kokemus vastaavista tehtävistä on yleensä se paras. Tietenkin koulutustausta ja muut ominaisuudet ovat aina plussaa.
Jos aloittelee niin pitää myös muistaa ettei voi myöskään vaatia ihmeellisyyksiä palkkojen ja aseman suhteen. Ensin pitää aloittaa pohjalta jotta voi edetä, kaikki on itestä kiinni.
Ittellä tällä hetkellä myyntihommissa kiinteä palkkaus, lisättynä provikoilla ja muilla etuisuuksilla (pohja/provikka).Kiitos vastauksestasi. Tuosta oli huomattavaa apua. Sain asioihin uutta näkökantaa sekä asioita joita ei välttämättä uutena tule heti ajatelleeksi. Kiitos :))
- kestä
alan vaihto kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Tuosta oli huomattavaa apua. Sain asioihin uutta näkökantaa sekä asioita joita ei välttämättä uutena tule heti ajatelleeksi. Kiitos :))
=)...
Piti lisätä vielä se, että se mitä olen itse huomannut niin yleisesti myyntialalla kuin myyntiedustusalalla, on ettei koulutustaustaa tosiaan arvosteta niin paljon kuin ihmisen luonnetta ja halua kehittyä. Myynnissä kun ratkaisee pitkälle itsevarmuus, aiemmin sanomani sosiaaliset taidot, sekä kyky itsenäiseen työskentelyyn.
Nämä ominaisuudet yleensä mainitaan myös työhakemuksissa ja kuullaan haastatteluissa : "kokemus ei ole välttämätöntä, me koulutamme sinut tehtävään, pääasia että sinulla on tahto kehittyä ja oppia uutta"
Tietyllä tavalla ihan ymmärrettävää, mutta koulutus uupuu monessa firmassa. Syitä on monia, esim. epäpätevät esimiehet tai vaikka huono työilmapiiri. Itse olen huomannut että paremmin viihdyn suuremmassa porukassa kuin itsenäisenä kaupparatsuna, jolla on kotikonttori ja asiakaskortisto auton etupenkillä. Porukassa saa vaihdettua fiiliksiä, zempattua toisia ja tuntee että kaikki tekee "oikeasti" töitä. Pikkasen voi kuulostaa siirappiselta, mutta kokemusta on :=)
-------------
Jatketaan taas tästä... :)
25v. mediamyyjä - Alalla pitkään jne...
kestä kirjoitti:
=)...
Piti lisätä vielä se, että se mitä olen itse huomannut niin yleisesti myyntialalla kuin myyntiedustusalalla, on ettei koulutustaustaa tosiaan arvosteta niin paljon kuin ihmisen luonnetta ja halua kehittyä. Myynnissä kun ratkaisee pitkälle itsevarmuus, aiemmin sanomani sosiaaliset taidot, sekä kyky itsenäiseen työskentelyyn.
Nämä ominaisuudet yleensä mainitaan myös työhakemuksissa ja kuullaan haastatteluissa : "kokemus ei ole välttämätöntä, me koulutamme sinut tehtävään, pääasia että sinulla on tahto kehittyä ja oppia uutta"
Tietyllä tavalla ihan ymmärrettävää, mutta koulutus uupuu monessa firmassa. Syitä on monia, esim. epäpätevät esimiehet tai vaikka huono työilmapiiri. Itse olen huomannut että paremmin viihdyn suuremmassa porukassa kuin itsenäisenä kaupparatsuna, jolla on kotikonttori ja asiakaskortisto auton etupenkillä. Porukassa saa vaihdettua fiiliksiä, zempattua toisia ja tuntee että kaikki tekee "oikeasti" töitä. Pikkasen voi kuulostaa siirappiselta, mutta kokemusta on :=)
-------------
Jatketaan taas tästä... :)
25v. mediamyyjäLuin vielä tämän viesti ketjun läpi, ja huomasin että aloitus olikin tosi fiksu, ilman omituisia kommentteja joita loppuun näyttää jälleen ilmestyvän..(Tosin voi minunkin kommenteista joku ajatella omituisuuksia).Asialinjalla on varmaan todella vaikeaa pysytellä, jos ja kun ei ole mitään järkevää sanottavaa asiasta. Olen siis päättäny jättää tekstieni perään laitettujen höpöhöpö kommenttien höpötykset omaan arvoonsa.
Koulutuksista ja tavotteista ajattelin sanasen sanoa . Uutena aloittavana myyjänä, tai alan vaihtamista miettivänä ,aika vaikeaa perustaa näkemystään, millaiseen yritykseen hakeutuu haastatteluun, ja mikä kaikista vaihtoehdoista olisi paras.Koulutus on jokaisessa yrityksessä eritavoin arvostettua, ja suunniteltua. Ala kehittyy koko ajan, ja on omistajatahon viriiliydestä ja innokkuudesta kiinni,miten hyvin tai huonosti kyseiset asiat yrityksessä hoidetaan.
Kokemus työstä tulee tekemällä, ja jokainen meistä kokee/tekee asiat eritavoin.Se mitä mieltä minä olen jonkun yrityksen järjestämästä koulutuksesta on oma näkemykseni. Se voi olla erittäin myönteinen, ja jollekkin toiselle sama koulutus ei anna mitään muodostuen näinolellen negatiiviseksi.
Lähinnä ajattelen että kun hakee myyntiedustajan työhön, on hyvä haastatteluun päästyään tarkkaan kysellä kaikki mahdollinen, joka tuntuu epäselvältä.Koulutukset ovat yleensä pikkuhiljaa eteneviä, ja tuotetuntemus lienee yksi tärkeimpiä osa-alueita tästä.Kun tiedät mitä myyt, mistä tuote hankitaan, mistä raaka-aineista se on valmistettu olet jo oppinut jotain. Tuotetta on tällöin helpompi markkinoida.
Yksilöinä jokainen ihminen on erilainen.Joku vaatii oppiakseen pitkän ja perusteellisen opiskelun, toinen oppii näppituntumalla samantyyliset asiat, ja etenee kuin rajuilma.Hyvä myyjä voi tulla molemmista. Etua on mielestäni kaupalliselta alalta saatu työkokemus, mutta ei mitenkään välttämätöntä. Myyjän taito voi olla geeneissä, mutta siihen voi halutessaan myös opetella.
Siksi myyjiä hakevissa ilmoituksissa sanotaan ettei kokemus myyntityöstä ole välttämätön.
Minkäälaista sabluunaa ei varmaan koulutuksissa ole, usein näkee kentällä kiertäviä myyntijohtajia aloittavien edustajien kanssa käytännön työssä. Tällöin aloittava edustaja näkee käytännössä miten myyntitapahtuma demonstroidaan, ja tehdään asiakkaan kanssa tilaus.
Ala on siinä mielessä mahdollisuuksia täynnä, sillä kuten yrittäjyydessä myyntityössä monesti kaikki on myyjästä itsestään kiinni. Tässä eroaa mm. konsulentin työ, myyjinä me emme mene tekemään tuote esittelyjä kuten konsulentti, vaan me menemme myymään "tuotetta".Ainoa tarkoitus asiakaskohtaamiselle on kauppa.Jokainen myyjä voi kehittää itseään firman antaman koulutuksen lisäksi omin keinoin. Parhaita keinoja on kokemukset mahdollisimman erilaisten asiakkaiden luona, kömmähdykset ovat kantapään kautta kouluttautumisia.
On olemassa lukemattomia tavoitteen itsetunnon ja luontevan käytöksen koulutuksia, joihin voi osallistua. Lukuisia kirjoja tehty "miten menestyisin" teemalla, kannattava liiketoiminta, jne.
Kuten missä tahansa työssä, oma motivaatio työn tekemiseen ja työn tuloksen parantamiseen on napakympin asemassa.
Sinä olet se joka päätät mitä haluat,millaisille asiakasryhmille, jne ja yritys antaa taustatukena koulutusta.
Tietenkin on varmasti mielekästä miettiä millaisia tuotteita, tai palveluja on itse kykenevä ja innostunut myymään.On syytä miettiä markkinat etukäteen, ja pohtia löytyykö kyseisen idean pohjalta tarpeeksi paljon kapasiteettia idean eteenpäin viemiseen, ja kauppojen tekemiseen.
Kuitenkin kokeilla voi aivan mitä myyntityötä vaan, ja siirtyä seuraavaan jos ei tuote tai yritys työnantajana ole sitä mitä on odottanut.
Pääajatus ei kuitenkaan ole se, että on vain joku tietty tuote mitä saa kaupaksi. Maailmassa myydään, paljon monenlaista, markkinoidaan, ja kehitetään uutuuksia. (alhaalla oleviin kommentteihin viitaten, myös MacDonalds on myyntiä ja tulosta tekevä todella iso konserni, jonka omistaja taho taatusti nettoaa huippulukemat voittoja-siinä konsernissa myynti tapahtuu niin että asiakas hakeutuu ostamaan palvelua ja ruokaa, myyntiedustusta ei tarvita, vaan myytävät tuotteet markkinoidaan ihan muuten)
Tiedän erään kesäksi myyntiedustajan työhön menneen miehen, joka kulki kesästä 2 kk myymässä vain ja ainoastaan yhdenlaista kansiota, ja sai sillä kerättyä provikoina kesälomareissu rahat. Alalle hän ei kuitenkaan jäänyt, vaikka pyydettiin.
Hyvät myyjät ovat pitkän kehityksen tulos, kokemus näkemys hyvä tuote, halu myydä, ja tehdä liikkuvaa työtä.
Myyntityössä myyjä metsästää asiakkaita, myymälöissä myyjä odottaa että asiakas tulee ostamaan hyödykkeitä kulutustarvikkeita tms.Sielläkin hyvä myyjä saa paikalle tulleen asiakkaan ostamaan hieman enemmän kuin tämä alunperin oli suunnitellut. Tähän perustuu mainonta, piilomainonta tarjoukset, konsulentit jne.
Myyntityö on äärettömän mielenkiintoista haastavaa, ja pikkuhiljaa muuttuvaa.
Ajattelen niin että mitä tahansa työtä voi arvostaa, vaikka sitä ei itse tekisikään. Oma kokemus on kuitenkin paras antamaan tietoa, ei muiden kertomat tapahtumat, ja kokemukset.
Se joka arvostaa itseään ja omaa työtään, osaa arvostaa muidenkin tekemää työtä, ja ymmärtää että meitä kaikkia tarvitaan.Olipa ala mikä hyvänsä. On hienoa että voi itse valita minkälaista työtä on soveltuva tekemään, ja hienoa että voi kokeilla onnistuisiko ylittämään rajansa ties millaisissa haasteissa.
Aina ei onnistu,eikä voi olla tyytyväinen. Valinta ei välttämättä osu oikeaan,..mutta entäpä jos osuukin???
Tästä taas jatketaan..:) - näkemykselle
näkemys kirjoitti:
Ittellä tällä hetkellä myyntihommissa kiinteä palkkaus, lisättynä provikoilla ja muilla etuisuuksilla (pohja/provikka).Teitkö tosissaan luukutusta 5-6 käyntiä/päivä aluksi? Teetkö vielä samaa ja jos niin lyökö leiville (paljonko suunnilleen alv0% kk myynti), vai minkänäköinen kaupanpäätös-suhde käynteihin sinulla on?
Itse tein aloittaessa 10-18 luukkua/päivä ja johti tulokseen, nyt kun omaa asiakaspohjaa on jo karttunut tyydyn välillä jopa 4-6 käyntiin vanhoilla ns.hyvillä asiakkailla. Ja olen bruttoprovikalla, joka ainakin itselläni toimii vallan mainiosti.
Toi vakavaraiset puitteet kohtaan lisäisin että et varmaankaan tarkoittanut että kaikista suurimmista löytyy onnni ja autuus, oman kokemukseni/kuulemani perusteella pienissä firmoissa huomattavasti vapaampi "hengittää" ja joustavampi tuoteskaala, Toki TÄYSIN tapauskohtaista, mutta kaikista suurimmista alan yrityksistä en itse ole kuullut hirmusti positiivista. (sikälimikäli alasta nyt yleensäkään kuulee positiivista, kun aiempiin keskusteluihin katsoo) - työpaikasta
näkemykselle kirjoitti:
Teitkö tosissaan luukutusta 5-6 käyntiä/päivä aluksi? Teetkö vielä samaa ja jos niin lyökö leiville (paljonko suunnilleen alv0% kk myynti), vai minkänäköinen kaupanpäätös-suhde käynteihin sinulla on?
Itse tein aloittaessa 10-18 luukkua/päivä ja johti tulokseen, nyt kun omaa asiakaspohjaa on jo karttunut tyydyn välillä jopa 4-6 käyntiin vanhoilla ns.hyvillä asiakkailla. Ja olen bruttoprovikalla, joka ainakin itselläni toimii vallan mainiosti.
Toi vakavaraiset puitteet kohtaan lisäisin että et varmaankaan tarkoittanut että kaikista suurimmista löytyy onnni ja autuus, oman kokemukseni/kuulemani perusteella pienissä firmoissa huomattavasti vapaampi "hengittää" ja joustavampi tuoteskaala, Toki TÄYSIN tapauskohtaista, mutta kaikista suurimmista alan yrityksistä en itse ole kuullut hirmusti positiivista. (sikälimikäli alasta nyt yleensäkään kuulee positiivista, kun aiempiin keskusteluihin katsoo)Olen samaa mieltä asiasta.Mulla itellä oli noin 12-13 käyntiä per päivä,kun olin isossa firmassa.Olin hölmö ja vaihdoin ns.perheyritykseen töihin eikä kannattanut.Sain tietysti väärää informaatiota kun palkkauduin olisin tietysti voinut ottaa enemmän asioista ja kilpailijoista selvää.Yritäppä sitten myydä samoja tuotteita 30 prossaa kallimmalla kuin muut.Välttäkää nyrkkipajoja on minun mielipide tietysti tähänkin joku sanoo,että olen paska myyntimies kun kauppa ei käy...
- näkemys
näkemykselle kirjoitti:
Teitkö tosissaan luukutusta 5-6 käyntiä/päivä aluksi? Teetkö vielä samaa ja jos niin lyökö leiville (paljonko suunnilleen alv0% kk myynti), vai minkänäköinen kaupanpäätös-suhde käynteihin sinulla on?
Toi vakavaraiset puitteet kohtaan lisäisin että et varmaankaan tarkoittanut että kaikista suurimmista löytyy onnni ja autuus, oman kokemukseni/kuulemani perusteella pienissä firmoissa huomattavasti vapaampi "hengittää" ja joustavampi tuoteskaala, Toki TÄYSIN tapauskohtaista, mutta kaikista suurimmista alan yrityksistä en itse ole kuullut hirmusti positiivista. (sikälimikäli alasta nyt yleensäkään kuulee positiivista, kun aiempiin keskusteluihin katsoo)Moro !
Kaikki on suhteellista, eli siis lyökö leiville :)
En tee enää samaa ja tuolloin tein juuri bruttoprovikalla niinkuin teikäläinen. En tarkoittanut yleisesti että isommissa firmoissa natsaa, mutta niihin pääsee helpommin (mielestäni) ilman edustustajan kokemusta. Itse olin ns. "perheyrityksessä". Pienellä pohjapalkalla ja provikalla (nollakatteesta). Myynti keskimäärin parikymppiä kuussa (joskus 15t, joskus 35t).
About vuoden jälkeen pysty hoitamaan myyntiä vakkariasiakkaille s-postitse ja puhelimitse, ettei tarvinnut ihan koko ajan juosta asiakkailla. Ainakin tuossa hommassa huomasi että pitkät asiakassuhteet palkitsee pitkällä juoksulla. Jatkuva uusasiakashankinta on tosi tärkeetä mutta myös kuluttavaa.
Hyvät muistot kaiken kaikkiaan ja opetettavaa todellakin. Nyt about puolvuotta oon paiskinu toisen myyntialan kanssa ja olen ollu tyytyväinen että kaapattiin vanhasta duunista tänne.
Erona edelliseen "turvallisempi palkkaus" ja asiakastyytyväisempi ala. Ei niinkään "väkisin" myymistä ja sopii paremmin omaan luonteeseen. - näkemys
Alalla pitkään jne... kirjoitti:
Luin vielä tämän viesti ketjun läpi, ja huomasin että aloitus olikin tosi fiksu, ilman omituisia kommentteja joita loppuun näyttää jälleen ilmestyvän..(Tosin voi minunkin kommenteista joku ajatella omituisuuksia).Asialinjalla on varmaan todella vaikeaa pysytellä, jos ja kun ei ole mitään järkevää sanottavaa asiasta. Olen siis päättäny jättää tekstieni perään laitettujen höpöhöpö kommenttien höpötykset omaan arvoonsa.
Koulutuksista ja tavotteista ajattelin sanasen sanoa . Uutena aloittavana myyjänä, tai alan vaihtamista miettivänä ,aika vaikeaa perustaa näkemystään, millaiseen yritykseen hakeutuu haastatteluun, ja mikä kaikista vaihtoehdoista olisi paras.Koulutus on jokaisessa yrityksessä eritavoin arvostettua, ja suunniteltua. Ala kehittyy koko ajan, ja on omistajatahon viriiliydestä ja innokkuudesta kiinni,miten hyvin tai huonosti kyseiset asiat yrityksessä hoidetaan.
Kokemus työstä tulee tekemällä, ja jokainen meistä kokee/tekee asiat eritavoin.Se mitä mieltä minä olen jonkun yrityksen järjestämästä koulutuksesta on oma näkemykseni. Se voi olla erittäin myönteinen, ja jollekkin toiselle sama koulutus ei anna mitään muodostuen näinolellen negatiiviseksi.
Lähinnä ajattelen että kun hakee myyntiedustajan työhön, on hyvä haastatteluun päästyään tarkkaan kysellä kaikki mahdollinen, joka tuntuu epäselvältä.Koulutukset ovat yleensä pikkuhiljaa eteneviä, ja tuotetuntemus lienee yksi tärkeimpiä osa-alueita tästä.Kun tiedät mitä myyt, mistä tuote hankitaan, mistä raaka-aineista se on valmistettu olet jo oppinut jotain. Tuotetta on tällöin helpompi markkinoida.
Yksilöinä jokainen ihminen on erilainen.Joku vaatii oppiakseen pitkän ja perusteellisen opiskelun, toinen oppii näppituntumalla samantyyliset asiat, ja etenee kuin rajuilma.Hyvä myyjä voi tulla molemmista. Etua on mielestäni kaupalliselta alalta saatu työkokemus, mutta ei mitenkään välttämätöntä. Myyjän taito voi olla geeneissä, mutta siihen voi halutessaan myös opetella.
Siksi myyjiä hakevissa ilmoituksissa sanotaan ettei kokemus myyntityöstä ole välttämätön.
Minkäälaista sabluunaa ei varmaan koulutuksissa ole, usein näkee kentällä kiertäviä myyntijohtajia aloittavien edustajien kanssa käytännön työssä. Tällöin aloittava edustaja näkee käytännössä miten myyntitapahtuma demonstroidaan, ja tehdään asiakkaan kanssa tilaus.
Ala on siinä mielessä mahdollisuuksia täynnä, sillä kuten yrittäjyydessä myyntityössä monesti kaikki on myyjästä itsestään kiinni. Tässä eroaa mm. konsulentin työ, myyjinä me emme mene tekemään tuote esittelyjä kuten konsulentti, vaan me menemme myymään "tuotetta".Ainoa tarkoitus asiakaskohtaamiselle on kauppa.Jokainen myyjä voi kehittää itseään firman antaman koulutuksen lisäksi omin keinoin. Parhaita keinoja on kokemukset mahdollisimman erilaisten asiakkaiden luona, kömmähdykset ovat kantapään kautta kouluttautumisia.
On olemassa lukemattomia tavoitteen itsetunnon ja luontevan käytöksen koulutuksia, joihin voi osallistua. Lukuisia kirjoja tehty "miten menestyisin" teemalla, kannattava liiketoiminta, jne.
Kuten missä tahansa työssä, oma motivaatio työn tekemiseen ja työn tuloksen parantamiseen on napakympin asemassa.
Sinä olet se joka päätät mitä haluat,millaisille asiakasryhmille, jne ja yritys antaa taustatukena koulutusta.
Tietenkin on varmasti mielekästä miettiä millaisia tuotteita, tai palveluja on itse kykenevä ja innostunut myymään.On syytä miettiä markkinat etukäteen, ja pohtia löytyykö kyseisen idean pohjalta tarpeeksi paljon kapasiteettia idean eteenpäin viemiseen, ja kauppojen tekemiseen.
Kuitenkin kokeilla voi aivan mitä myyntityötä vaan, ja siirtyä seuraavaan jos ei tuote tai yritys työnantajana ole sitä mitä on odottanut.
Pääajatus ei kuitenkaan ole se, että on vain joku tietty tuote mitä saa kaupaksi. Maailmassa myydään, paljon monenlaista, markkinoidaan, ja kehitetään uutuuksia. (alhaalla oleviin kommentteihin viitaten, myös MacDonalds on myyntiä ja tulosta tekevä todella iso konserni, jonka omistaja taho taatusti nettoaa huippulukemat voittoja-siinä konsernissa myynti tapahtuu niin että asiakas hakeutuu ostamaan palvelua ja ruokaa, myyntiedustusta ei tarvita, vaan myytävät tuotteet markkinoidaan ihan muuten)
Tiedän erään kesäksi myyntiedustajan työhön menneen miehen, joka kulki kesästä 2 kk myymässä vain ja ainoastaan yhdenlaista kansiota, ja sai sillä kerättyä provikoina kesälomareissu rahat. Alalle hän ei kuitenkaan jäänyt, vaikka pyydettiin.
Hyvät myyjät ovat pitkän kehityksen tulos, kokemus näkemys hyvä tuote, halu myydä, ja tehdä liikkuvaa työtä.
Myyntityössä myyjä metsästää asiakkaita, myymälöissä myyjä odottaa että asiakas tulee ostamaan hyödykkeitä kulutustarvikkeita tms.Sielläkin hyvä myyjä saa paikalle tulleen asiakkaan ostamaan hieman enemmän kuin tämä alunperin oli suunnitellut. Tähän perustuu mainonta, piilomainonta tarjoukset, konsulentit jne.
Myyntityö on äärettömän mielenkiintoista haastavaa, ja pikkuhiljaa muuttuvaa.
Ajattelen niin että mitä tahansa työtä voi arvostaa, vaikka sitä ei itse tekisikään. Oma kokemus on kuitenkin paras antamaan tietoa, ei muiden kertomat tapahtumat, ja kokemukset.
Se joka arvostaa itseään ja omaa työtään, osaa arvostaa muidenkin tekemää työtä, ja ymmärtää että meitä kaikkia tarvitaan.Olipa ala mikä hyvänsä. On hienoa että voi itse valita minkälaista työtä on soveltuva tekemään, ja hienoa että voi kokeilla onnistuisiko ylittämään rajansa ties millaisissa haasteissa.
Aina ei onnistu,eikä voi olla tyytyväinen. Valinta ei välttämättä osu oikeaan,..mutta entäpä jos osuukin???
Tästä taas jatketaan..:)Tervehdys,
Hyvin fiksua ajattelua, piti oikein muutaman kerran käydä läpi että sai kaiken sisäistettyä :)
Olet oikeassa ja niinkuin sanoit, niin oma näkemys on se mikä ratkaisee ja asiat täytyy itse kokea. Näin meikäläiselläkin on käynyt ja esimerkiksi se miksi näin asialliseen keskusteluun halusin ottaa aktiivisesti kantaa on että aina voi oppia lisää ja saada omaan ajatteluun lisää perspektiiviä.
Voin itestäni sanoa sen että olen kohtuullisen pohjan myyntityöhön saanut rakennettua ja välillä kokemusta on haettu todella pohjalta ja painettu hiki niskassa nollapäiviä pitkin helsingin katuja, ja välillä taas hyvän käynnin jälkeen on tullut myytyä koko kuukauden tai jopa kahdenkin edestä (jos puhutaan tavoitemyynneistä). Ymmärrän todella hyvin myös vähittäistavarakaupan työtä, niin kassoja kuin hyllyttäjiäkin koska kokemusta vastaavista töistä on vajaat 10 vuotta. Asiakaspalvelu ja ihmisten kohtaaminen ovat hyvä lähtökohta siihen että tekee asiakaskäyntejä ja esim. sopii tapaamisia puhelimitse. Oma varmuus ja halu kehittyä ammattiinsa plus pyrkimys päästä tavoitteisiin tekevät edustustyöstä todella paljon helpomman, vaikkakaan liian helppoa se ei todellakaan ole. Mutta jos perusasiat on kunnossa ja löytyy luonnetta niin pystyy täysillä keskittymään asiakkaisiin ja heidän tarpeisiin.
Kenttätyötä tällä hetkellä muutama vuosi takana, vaikkakaan nykyisessä toimessa ei olisi niin paljon tarvetta tapaamisille samassa mittakaavassa.
Luonnollisesti itsevarmuuden ja ammattitaidon kautta omaan tekemiseen kasvaa motivaatio. Ja jos intoa löytyy vielä lisäksi niin mielestäni tällöin edustajalla on hyvä paketti potentiaalia saada mitä tahansa myytyä joka välittyy automaattisesti myös asiakkaalle. Kaikki lähtee itsestä ja omasta halusta, ei niinkään tuotteesta, alasta tai esim. asiakaskunnasta. Motivoitunut myyjä myy mitä tahansa ja se minkä oon itte huomannu, niin myynnissä oma fiilis ja tekemisen ilo menee rahan tienaamisen edelle, koska pitkällä juoksulla hyvät tulot tulevat "kuin itsestään".
Jatketaan taas =) - kiinni
näkemys kirjoitti:
Moro !
Kaikki on suhteellista, eli siis lyökö leiville :)
En tee enää samaa ja tuolloin tein juuri bruttoprovikalla niinkuin teikäläinen. En tarkoittanut yleisesti että isommissa firmoissa natsaa, mutta niihin pääsee helpommin (mielestäni) ilman edustustajan kokemusta. Itse olin ns. "perheyrityksessä". Pienellä pohjapalkalla ja provikalla (nollakatteesta). Myynti keskimäärin parikymppiä kuussa (joskus 15t, joskus 35t).
About vuoden jälkeen pysty hoitamaan myyntiä vakkariasiakkaille s-postitse ja puhelimitse, ettei tarvinnut ihan koko ajan juosta asiakkailla. Ainakin tuossa hommassa huomasi että pitkät asiakassuhteet palkitsee pitkällä juoksulla. Jatkuva uusasiakashankinta on tosi tärkeetä mutta myös kuluttavaa.
Hyvät muistot kaiken kaikkiaan ja opetettavaa todellakin. Nyt about puolvuotta oon paiskinu toisen myyntialan kanssa ja olen ollu tyytyväinen että kaapattiin vanhasta duunista tänne.
Erona edelliseen "turvallisempi palkkaus" ja asiakastyytyväisempi ala. Ei niinkään "väkisin" myymistä ja sopii paremmin omaan luonteeseen.Joskus onnistuu valinnoissa joskus ei.En tarkoittanut,että kaikki pikkufirmat olisi huonoja paljon löytyy hyviä varmaan enemmän kun huonoja.Onneksi löysin paikan mistä pidän ja viihdyn.Elämä opettaa.Seuraavan kerran jos olen vaihtamassa tiedän mitä tarkistaa,mutta eipä se firmojen vaihtaminenkaan ole kauhean järkevää kokoajan.Seuraavaksi ehkä yrittäjäksi..
- Monta uotta viihtynyt myyjä
Heipä hei!
Satuin vilkaisemaan tätä keskusteluosastoa, ja huomasin kysymyksesi.Muutaman kerran tätä palstaa lukeneena ja kommentoineenakin ajattelin että asialliseen kysymykseen voi asiallisesti vastata:)
Myyntityötä on monenlaista kuten olet viisaasti jo havannoinut. Myös palkkaus on täten erilainen, ja provision osuus. Toki niihin vaikuttaa ehkä eniten se mitä myyt, kymmenien satojen vai tuhansien ja kymmenientuhansien arvoisia tuotteita, ohjelmia tms.
Mieti aluksi minkä alan myyntityö sinua kiinnostaa. Myyjiä haetaan lähes kuukausittain työvoiman sivuilla, sillä alalle hakeutuu lukuisia yrittäjiä ja lähes yhtä monta kuin aloittaa, saattaa lopettaa saman tien.Syy ei aina ole yrityksessä, vaan ehkä henkilö on ollut liian hätäinen, ja malttamaton. Myynnin kehittyminen on pitkäntähtäimen asia. Joillakin se loksahtaa heti , miten on paras tapa toimia. Joku miettii ja etsii tietään pitkään.Hitaasti mutta varmasti.
Kuten mikä tahansa työ, myyntityökin on aloitettava ns noviisina. Alat luomaan hitaasti omia asiakassuhteitasi, markkinoimillasi tuotteilla. Tuot omaa kokemustasi ja tietouttasi asiakkaille, ja pyrit palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin.
Etsit uusia kontakteja päivittäin aluksi, pikkuhiljaa uus-asiakashankinta hieman hiljenee, koska olet kerännyt suuren joukon olemassa olevia asiakkaita joita palvelet.
Haastattelussa saat selville asioita yrityksestä johon olet hakenut.Saat tietäää millaisilla palkkaehdoilla he olisivat sinua palkkaamassa.Provisio, pohjapalkkaus,bonukset, auto,lounassetelit,työaika,jne.Kaikki varmasti käy selville työsopimuksesta. Lue se tarkasti, ja selvitä jos jotakin kohtaa et ymmärrä.
kokemusta itselläni ei ole kuin yhdestä yrityksestä, johon olen hakenut ja palkattu useita vuosia sitten. Kentältä kuulen toki monenlaisista yrityksistä, ja asiakkailta kuulee myös edustajien käyttäytymisestä.Kuten työntekijöihin, myös työnantajiin lukeutuu sangen monenlaisia tapauksia.Siksi taustatietojen selvittäminen on todella tärkeätä.
Myyntityö on taistelua oman persoonansa esiinsaamiseksi. Omalla panoksella voi voittaa tai hävitä taistelun.
Työ vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, uurastamista ja aikaa.Monesti päivät venyvät, mutta useimmiten se myös palkitsee tekijänsä hyvin. Hukkaan tehtyä työtä ei ole, tulos voi joskus näkyä vasta monen päivän, viikon tai kuukaudenkin kuluttua.
Myyntityö on uusiutuvaa, ja siinä pitää myyjänkin pysyä ajan hermolla. On hyvä olla rohkea ja ennakkoluuloton, ja kehittää itseään ja taitojaan koko ajan.rehellisyys on yksi tärkeimmistä tekijöistä toimiessasi myyjänä.
Kehitys on ylipäätänsäkin alalla kuin alalla tärkeää, emme saisi kangistua kaavoihimme.
Eri yrityksillä on erilaisia strategioita varmasti koulutuksen suhteen.Monet yritykset suosivat nk.kylmäluukuttamista, ja osa panostaa puhelimitse tehtävään työhön jne.Pääsääntöisesti kuitenkin edustaja itse oppii kentällä , kuuntelemalla asiakkaitaan, ja kokemalla erilaisia myyntitilanteita.
Yrittäjät järjestävät tuotekoulutuksia, palaverit ovat suosittuja, sekä kollegatapaamiset.Joku palkkaa ulkopuolisia konsultteja kouluttamaan myyjiä myynnissä, ja jossain yrityksessä kauan alalla olleet myyjät kouluttavat seuraajiaan.
Kun olet rohkeasti ja avoimesti rehellinen, uskot tuotteisiin mitä myyt pärjäät jo pitkälle.
Työ sisältää monenlaista tehtävää, ei pelkästään asiakkaan luona käymistä ja demonstrointia, vaan paljon paljon muutakin.Puhelin on iso osa elämää, samoin tietokoneen käyttö.
Jokainen edustajan päivä on erilainen. Toisena kauppa käy, toisena harmaat pilvet ovat taivaalla.Yhtenä päivänä tapaat positiivisia ihmisiä ja toisena asiakas on huonolla tuulella ja purjkaa sen myyjään.Ammattitaitoisena myyjänä suoriudut molempien tapahtumien kulusta hermoilematta.Hymyilet, vaikka joutuisit jonain kertana kävelemään pettyneenä ulos, ilman kauppaa.Toisena päivänä koet onnistumisen tunteen, ja asiakas pyytää sinut pian uudelleen tapaamiseen.
Myyntiedustajia on monentyylisiä. On niitä jotka tekevät sellaisia epäeettisiä kauppoja, ja sotkevat monen muunkin myyjän asiakas suhteita . On myös myyjiä, jotka toivotetaan tervetulleiksi asiakkaan luo hyvän kokemuksen perusteella.Tuttu luotettava ja asiantunteva myyjä on aina tervetullut asiakkaan luo.
Kuten missä tahansa kaupanteossa, tyytyväiset asiakkaat ovat parhaita arvioimaan kenen kanssa haluavat asioida.
Minä pidän työstäni, asiakkaistani. Olen innostunut kehittämään ja antamaan osan kokemuksistani uusille aloittaville ihmisille.
Emme välttämättä myyjänä tarvitse korkeakoulututkintoa, silti työmme on rankkaa purtamista, opettelua ja henkisesti stressaavaa kuten moni muukin ala.
Palkkamme eteen meidän on tehtävä paljon työtä, palkkapussi ei kolahda tilille, jollemme myy.(näin provisiopalkkauksessa)Taivas on kattomme, ja työhuoneemme ilman äärirajoja. Siksi aamulla on mahtavaa herätä, ja lähteä tekemään asiakaspalvelutyötä.
Provisiopalkan etuus on se, että palkankorotuksen voi saada joka kuukausi. on omasta ahkeruudesta kiinni miten usein sen korotuksen saa.
Haastetta tässä työssä on niin paljon, kuin haluaa vastaanottaa.
Suosittelen omasta kokemuksestani myyntiedustajan töitä, jos löydät itsestäsi näitä piirteitä joita olen tekstissäni maininnut.(mm.pitkäjänteisyys, avoimmuus, rehellisyys,peräksiantamattomuus, lojaalisuus, uteliaisuus, ja valmis tekemään työtä joskus hieman pidempäänkin,iloisuus,avoimmuus, tavoitteellisuus, halu oppia, ja halu myydä)
Helpolla et tule pääsemään, mutta kun työ alkaa sujua, tiedät mistä puhun-se palkitsee itse itsensä.
Proviso on eräs palkanmaksu tapa. Siihen tottuminen vie aikansa, ja vaatii itseluottamusta. Saat palkkasi, kun teet työsi.
Joissain töissä saa palkkansa, vaikka hieman lorvailisikin.
Toivottavasti tästä sait jotain mietittävää, ja ideoita.
Jos päädyt myyntialalle, onnea matkaan:) - alan ammattilainen
Myyntialalla on toki paljon muitakin tehtäviä kuin perinteinen myyntiedustaja/reppurin hommat.
On paljon muitakin myyjiä kuin korkeapainemyyntiä tstotarvike/lahjatavara jne
aloilla vastaavissa.
Palkkauksesta sen verran, SMKJ alan järjestössä puhtaalla provisiolla on alle 3% jäsenistä ja määrä vähenee jatkuvasti.
Nykyään monesti myyminen on muuttunut enemmän
konsultoivaksi. Myydään ratkaisuja, autetaan
asiakkaita ja halutaan luodan pitkä asiakassuhteita. Jokainen ammattilainen tietää
että pelkkä uusasiakashankinta on kallista,
hankalaa ja eniten energiaa vievää.
Hyvä myyjä ja mielenkiintoisia tehtäviä on muuallakin kuin "luukutuspaikoissa".- olla totta!
tämä sama luuseri taas täällä kurnuttaa.osta elämä.
- Monta vuotta jne
Tottahan toki on muutakin Myyntityötä kuin mainitsemasi luukutus.Vastasin yleisesti ottaen kysymykseen onko paikalla toimisto ergonomia jne miten se nyt menikään edustajia paikalla.
Edustajan tehtäviä on monenlaisia, konsuletit ei käsitykseni mukaan ole palkattuja provisiolla, vaan kuukaus/tuntipalkattuja. Se onkin enenmmän tuoteesittelyä, ei myyntityötä. On puhelinmyyntiä, ja esim. tietokoneohjelmiin liittyviä myyntitöitä. myyntiä on mielestäni se että joku myy jotain jonkun toimeksiannosta tai tekee sen itsenäisesti, hankkimalla tai tekemällä tuotteet, tai myytävän "tuotteen" "asian "idean" jne.Myyntiä on myös suoramyynti organisaatioissa tehtävät suoritukset. Alkuperäinen kysymys oli b-to-b myynnistä, ja siihen lienee suuntasin vastaukseni.
"Luukuttaminen" voidaan mieltää sanana monenlaiseen tapahtumaan, mutta ennen kaikkea ajattelen itse myyjänä luukutuksen olevan ennelta sopimatta olevia asiakastapaamisia, eli sitä että edustaja menee kylmäkäynnille varaamatta aikaa, ja pyrkii demonstroimaan markkinoimansa tuotteen.
Alani ammattilaiseksi koen myös itseni, olen kuitenkin tehnyt kenttätyötä useita vuosia.
Ammattilaiseksi pääsee ja suoriutuu tekemällä ahkeraa työtä kukin omalla tavallaan, ja tuottamalla tulosta organisaatiolle jossa työskentelee.
Hyvä myyjä, tai edustaja hyväksyy kilpailun ja haasteet osana työtään. Hän pitää päänsä pystyssä, ja noudattaa sääntöjä.Käyttäytyy hyvin asiakastaan kohtaan, sekä työnantajaansa kohtaan.
Myyntityöstä nauttii sen muodostuessa haasteellisuuden ohella liiketoiminnan kaltaiseksi yrittäjyydeksi.
Myyjiä ovat myös päivittäistavarakaupan työntekijät, ahkerat kassaneidit, osastojen hoitajat, jotka palvelevat uskollisesti ja hymyillen asiakaskuntaansa, täyttämällä hyllyjä ja tilaamalla haluttuja tuotteita.
Heidän myyntityönsä on kuitenkin hieman erilaista, kuten palkkauksensa. heidsän luekseena siakkaat tulevat hakemaan tiettyjä hyödykkeitä, ja tarkoituksena on palvella. meidän "luukuttajien" työsarkaa taas on tuotteiden markkinoiminen asiakkaille, ideoiden antaminen ja myyminen, sekä erilaisten ratkaisujen tarjoaminen.
Oikeastaan ona ivan sama mitä myy, kunhan sille löytyy oikeat markkinat. Ennen myytiin oravan nahkoja, tai tehtiin vaihtokauppaa.
jokainen esine mitä koskemme ympärillämme on jonkun myymää, tuottamaa, valmistamaa. Joku sen markkinoi niin että se löytää kanavansa päivittäistavarakauppoihin, tms.
Myyntiä siis on tosiaan monenlaista.Myydään ruokaa, hyvinvointipalveluja, elämyksiä.
Myyminen on yhteiskuntaan kuuluva oleellinen asia.
Myyntityö on yksi varteen otettava vaihtoehto, jos haluaa olla asiakaspalvelussa, auttaa ihmisiä etsimään oikeanlaisia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin.
Mielenkiintoisia tehtäviä on todellakin paljon.Eikä ne kaikki ollenkaan liity myymiseen. kukin etsii oikeanlaisen ratkaisun ja omanlaisensa työn.
Provisiopalkkaus on kuten aikaisemminkin sanoin, mahdollisuus säätää oma palkankorotuksensa. Sitä mahdollisuutta ei ole kassaneidillä, palkka säädetään aina korotuksineen tehtyjen työtunien ja ikälisien ja vuyosien mukaan. mitän väärää ei ole kummassakaan palkanmaksutavassa. itse en ole koskaan ollessani provisiopalkattu edustaja, joutunut olemaan yhtään kuukautta palkatta. Tässä kuten monessa muussakin asiassa on kaksi puolta. Jonkun hermot eivät kestä sitä ettei tiedä tuleeko palkkaa(minä olen aina tiennyt että se kolahtaa tilille joka kuun tiettynä päivänä) Palkkahan tulee kun tekee töitä.Millainen palkka, siitä voi proviisiopalkattu itse päättää. Mitä enemmän myyt, sen enemmän saat palkkaa.
Tavoite ja tulos....
Edelleen onnea matkaan, valitsemallanne tiellä. koskee myös insinöörejä:))))(Vitsi) - meikäläisen mielipide
Todelliset myynnin ammattilaiset eivät kyllä muu mitään toimistotarvikkeita tai muuta turhaa krääsää ovelta-ovelle.
Kunnon kauppoja, missä liikuu isot rahat ja missä
vaaditaan todellisia neuvottelutaitoja tehdään jossain ihan muualla. Eikä sielä pärjää finninaamaiset muka kovat myyntipojat.
Pari esimerkkiä,
tuttava myy Wärtsilällä Marine tuotteita globaalimarkkinoilla.Potkuriratkaisuja ei luukuteta, kauppojen koot 10-100Me
toinen tuttava edustaa Nokia Networksia maailmalla, kauppaa operaattoreille tukiasemia.
Kauppojen koot useita miljoonia.
kolmas toimii energia-alalla, myy öljyä ja
polttoaineita b2b, myyntivastuu 90Meuroa vuodessa
arvatkaa ovat ko. kaveri provikalla? - Alansa ammattilainen
meikäläisen mielipide kirjoitti:
Todelliset myynnin ammattilaiset eivät kyllä muu mitään toimistotarvikkeita tai muuta turhaa krääsää ovelta-ovelle.
vaaditaan todellisia neuvottelutaitoja tehdään jossain ihan muualla. Eikä sielä pärjää finninaamaiset muka kovat myyntipojat.
Pari esimerkkiä,
tuttava myy Wärtsilällä Marine tuotteita globaalimarkkinoilla.Potkuriratkaisuja ei luukuteta, kauppojen koot 10-100Me
toinen tuttava edustaa Nokia Networksia maailmalla, kauppaa operaattoreille tukiasemia.
arvatkaa ovat ko. kaveri provikalla?Jälleen mukava kommentti oli vastauksena edelliseen kirjoitukseeni. Kokisin olevani alani ammattilainen, mutta hyväksyn myös muutkin "finninaamaiset" myyjä kandidaatit osana tätä elämää.Olen nimittäin itse nainen, en mikään aloitteleva finninaama. Sinäkin kirjoitat päivittäin kynällä, kirjoitat paeriin, kerrät tuotteita kansioihin, ne ovat halveeraamiasi tarvikkeita. Mitä väliä on millä elantonsa tienaa, kunhan itse on tyytyväinen työhönsä, ja saa siitä palkkaa.
En itse lähde sille linjalle, että arvostelisin kenenkään työtä, jokainen tekee sitä missä kokee olevansa hyvä, haluaa menestyä, tai olla pinemmissä piireissä. Meitä jokaista tarvitaan ja jokaisen työ on arvokasta.Luulen että jos haluaisin voisin olla alani ammattilainen missä tahansa työssä, kun kouluttutuisin toiseen suuntaan.
Aikuinen hyvän itsetunnon omaava henkilö, ei koe olevansa muiden yläpuollea, oman työnsä vuoksi, olipa hän vaikka pankin johtaja myyntisihteeri, kassaneiti insinööri, tai Nokian data myyjä.
vietät työssäsi vuorokauden aikana yli 8 tuntia, ja pointti on että sitä saat palkkasi, elantosi, ja ilon tehdystä työstä.
Suuria summia tienaa monenlaiset ihmiset, esim keskisen veljekset ovat varmasti monia meitä rikkaampia. He ovat bisnesalalla, eli ostavat tavaraa jonka joku heidän paveluksessaan ole myy eteenpäin. Niin että Myyntityö on myyntityötä, ja haasteellista.
itse asiassa, vaikka vastasin tähän, kokien olevani myynnin ammattilainen, koska sillä työllä elätän itseni ja kannan korteni kekoon myös perheeni elatuksessa. Ammattilainen tunnen olevani myös, koska olen alalla ollu pitkään.
Mikä on sinun ammattilaisuutesi salaisuus?
Minkälaiselta mielestänne kirjoittamani tekstit tuntuvat? yritin olla positiivinen ja antaa hyvää kuvaa myyntityöstä, koska itse koen sen positiivisena. tosin...en ole kertaakaan edes sanonut mitä myyn....sillä nimittäin ei ole mtn merkitystä.
Oikein mukavaa Pääsiäsen jatkoa:))) - mäkkärissa toissä
Pari esimerkkiä,
arvatkaa ovat ko. kaveri provikalla?otan isot ranskalaiset ja juoman eurolla..
- pppp_
mäkkärissa toissä kirjoitti:
otan isot ranskalaiset ja juoman eurolla..
Ihmettelinkin jo että pysyykö tämä keskustelu asialinjalla mutta tulihan tänne viimein joku finninaama laukomaan totuuksia tyyliin "mulla on parempi työ ku sulla. No mullapa on 10 * parempi ko sulla jne.." :D
- akne
pppp_ kirjoitti:
Ihmettelinkin jo että pysyykö tämä keskustelu asialinjalla mutta tulihan tänne viimein joku finninaama laukomaan totuuksia tyyliin "mulla on parempi työ ku sulla. No mullapa on 10 * parempi ko sulla jne.." :D
Itehän aloitit haukkumaan meitä vähäosisia ja vähän myyviä kaupparatsuja finninaamoiksi.Sitä saa mitä tilaa.Ottaisin eurolla big mackin ja ison kokiksen..
- pppp_
Pari esimerkkiä,
arvatkaa ovat ko. kaveri provikalla?Tai jos heillä ei ole tulospalkkausta niin todella onneton työnantaja on kysymyksessä. Kaiken myyntityön jossa myyjä itse vaikuttaa todella paljon tulokseen tulee ehdottomasti olla tulospalkattua. Kiinteä palkka on hirvein tapa palkata ihminen myyntihommiin. Ensinnäkin jos kaveri ei myy hyvin tulee firmalle tappiota ja toisaalta kiinteäpalkkaus ei myöskään motivoi tekemään hyvää tulosta kun se ei vaikuta omaan palkkaan. Tämän vuoksi aina vain useammissa työtehtävissä on palkkauksena tulospalkkaus kiinteänpalkan päälle.
- pppp_
akne kirjoitti:
Itehän aloitit haukkumaan meitä vähäosisia ja vähän myyviä kaupparatsuja finninaamoiksi.Sitä saa mitä tilaa.Ottaisin eurolla big mackin ja ison kokiksen..
Mistä löydät mainitsemasi kohdan? Kirjoitan ainoastaan tällä nimimerkillä täällä ja itse en ainakaan löydä kyseistä kohtaa omasta kirjoituksestani. En kyllä muittenkaan kirjoituksista siinä mielessä missä sinä tarkoitit. Joten menehän opettelemaan ensin lukemista ja luetunymmärtämistä. Ja onko sinulla muutenkin sitten huono elämä kun menet aina noin lujuu tuolle muiden mollaamis kannalle? Yleensä ne joilla pyyhkii hyvin ei ole tarvetta avautua täällä tai vähätellä muiden ammatteja/työtä.
- kirjoittaja
Alansa ammattilainen kirjoitti:
Jälleen mukava kommentti oli vastauksena edelliseen kirjoitukseeni. Kokisin olevani alani ammattilainen, mutta hyväksyn myös muutkin "finninaamaiset" myyjä kandidaatit osana tätä elämää.Olen nimittäin itse nainen, en mikään aloitteleva finninaama. Sinäkin kirjoitat päivittäin kynällä, kirjoitat paeriin, kerrät tuotteita kansioihin, ne ovat halveeraamiasi tarvikkeita. Mitä väliä on millä elantonsa tienaa, kunhan itse on tyytyväinen työhönsä, ja saa siitä palkkaa.
En itse lähde sille linjalle, että arvostelisin kenenkään työtä, jokainen tekee sitä missä kokee olevansa hyvä, haluaa menestyä, tai olla pinemmissä piireissä. Meitä jokaista tarvitaan ja jokaisen työ on arvokasta.Luulen että jos haluaisin voisin olla alani ammattilainen missä tahansa työssä, kun kouluttutuisin toiseen suuntaan.
Aikuinen hyvän itsetunnon omaava henkilö, ei koe olevansa muiden yläpuollea, oman työnsä vuoksi, olipa hän vaikka pankin johtaja myyntisihteeri, kassaneiti insinööri, tai Nokian data myyjä.
vietät työssäsi vuorokauden aikana yli 8 tuntia, ja pointti on että sitä saat palkkasi, elantosi, ja ilon tehdystä työstä.
Suuria summia tienaa monenlaiset ihmiset, esim keskisen veljekset ovat varmasti monia meitä rikkaampia. He ovat bisnesalalla, eli ostavat tavaraa jonka joku heidän paveluksessaan ole myy eteenpäin. Niin että Myyntityö on myyntityötä, ja haasteellista.
itse asiassa, vaikka vastasin tähän, kokien olevani myynnin ammattilainen, koska sillä työllä elätän itseni ja kannan korteni kekoon myös perheeni elatuksessa. Ammattilainen tunnen olevani myös, koska olen alalla ollu pitkään.
Mikä on sinun ammattilaisuutesi salaisuus?
Minkälaiselta mielestänne kirjoittamani tekstit tuntuvat? yritin olla positiivinen ja antaa hyvää kuvaa myyntityöstä, koska itse koen sen positiivisena. tosin...en ole kertaakaan edes sanonut mitä myyn....sillä nimittäin ei ole mtn merkitystä.
Oikein mukavaa Pääsiäsen jatkoa:)))Kiva että saatiin vähän keskustelua aikaiseksi! Ajatusten vaihto lisää varmasti motivaatiota ja saa uusia alalle miettiviä harkitsemaan myyntialaa tosissaan vaihtoehtona. Myyntityö on varmasti haasteellista ja vaatii paljon opettelua, mutta parhaimmillaan tarjoaa myös monia hyviä puolia.
Myyntialalle pääsyn kynnys on periaatteessa matala, koska myynnin lainalaisuudet ovat osin samanlaisia ns. professionaalissa myynnissä, joka vaatii useiden vuosien kokemusta ja mahdollisesti korkeampaa tutkintoa ja esimerkiksi jossakin toisessa myyntityössä, johon pääsee helposti kokeilemaan ja jossa vaihtuvuus voi olla suurempaa. Matalasta kynnyksestä johtuen ainakin hyvillä myyjillä työpaikka on hyvin turvattu. Hyviä myyjiä tarvitaan aina ja he ovat viimeiseksi potkut saava porukka, mikäli tuovat taloon rahaa. Myyntityössä voi myös saada välitöntä palautetta työstään tulosten merkeissä ja asiakkaan tyytyväisyytenä/tyytymättömyytenä. Lisäksi palkkaus on usein tuloksiin sidottu, mikä mahdollistaa paremmat ansiot paremman tuloksen myötä.
Myyntityöstä on hyvä ymmärtää myös se, että vaikka ei omien ominaisuuksien pohjalta soveltuisi tiettyyn myyntitapaan tai -työhön, voi soveltua esim. myyntityötä tukeviin toimintoihin tai toisentyyppiseen myyntiin. Myyntityötähän on ns. tilausten kerääminen (myyvät vanhoille asiakkaille, eivät niinkään toimi etulinjassa uusia asiakkaita keräämässä), tuote-esittelijät (jotka eivät suoraan välttämättä myy mitään vaan pyrkivät kokonaisvolyymin kasvattamiseen) ja sitten esimerkkinä nämä uutta bisnestä luovat tykti, jotka hakevat jatkuvasti uusia asiakkuuksia ja ovat tietyllä tavalla vaikeimman myyntityön parissa. Joku hallitsee paremmin empaattisen asiakkaasta huolehtimisen ja voi tuoda näin enemmän arvoa "tilausten kerääjänä" pitäen vanhan asiakkaan tyytyväisenä. Toinen voi olla tehokkaampi monitaituri, joka sopii uusien asiakkaiden hankintaan ja raavaaseen myyntityöhön.
Koska myyntialalle hakeutuu eri koulutustaustan omaavia ihmisiä, antaa se hyvin erilaisen lähtökohdan tuotteiden myyntiin. Myös henkilökohtaiset tekijät ovat merkittäviä onnistuneen myyntiuran rakentamisessa. Myynti perustuu kuitenkin kahden tai useamman henkilön vuorovaikutukseen ja kykyyn käsitellä myös pettymyksiä tai "pakkeja".
Yhdysvalloissa myyntityö on erittäin arvostettua ja myyntityö työllistää miljoonia ihmisiä hyvin erilaisilla taustoilla. Carly Fiorina, Hewlett-Packardin toimitusjohtaja on hyvä esimerkki AT&T:n myyntiedustajasta kansainvälisen konsernin toimitusjohtajaksi nousseesta. - sepä se
kirjoittaja kirjoitti:
Kiva että saatiin vähän keskustelua aikaiseksi! Ajatusten vaihto lisää varmasti motivaatiota ja saa uusia alalle miettiviä harkitsemaan myyntialaa tosissaan vaihtoehtona. Myyntityö on varmasti haasteellista ja vaatii paljon opettelua, mutta parhaimmillaan tarjoaa myös monia hyviä puolia.
Myyntialalle pääsyn kynnys on periaatteessa matala, koska myynnin lainalaisuudet ovat osin samanlaisia ns. professionaalissa myynnissä, joka vaatii useiden vuosien kokemusta ja mahdollisesti korkeampaa tutkintoa ja esimerkiksi jossakin toisessa myyntityössä, johon pääsee helposti kokeilemaan ja jossa vaihtuvuus voi olla suurempaa. Matalasta kynnyksestä johtuen ainakin hyvillä myyjillä työpaikka on hyvin turvattu. Hyviä myyjiä tarvitaan aina ja he ovat viimeiseksi potkut saava porukka, mikäli tuovat taloon rahaa. Myyntityössä voi myös saada välitöntä palautetta työstään tulosten merkeissä ja asiakkaan tyytyväisyytenä/tyytymättömyytenä. Lisäksi palkkaus on usein tuloksiin sidottu, mikä mahdollistaa paremmat ansiot paremman tuloksen myötä.
Myyntityöstä on hyvä ymmärtää myös se, että vaikka ei omien ominaisuuksien pohjalta soveltuisi tiettyyn myyntitapaan tai -työhön, voi soveltua esim. myyntityötä tukeviin toimintoihin tai toisentyyppiseen myyntiin. Myyntityötähän on ns. tilausten kerääminen (myyvät vanhoille asiakkaille, eivät niinkään toimi etulinjassa uusia asiakkaita keräämässä), tuote-esittelijät (jotka eivät suoraan välttämättä myy mitään vaan pyrkivät kokonaisvolyymin kasvattamiseen) ja sitten esimerkkinä nämä uutta bisnestä luovat tykti, jotka hakevat jatkuvasti uusia asiakkuuksia ja ovat tietyllä tavalla vaikeimman myyntityön parissa. Joku hallitsee paremmin empaattisen asiakkaasta huolehtimisen ja voi tuoda näin enemmän arvoa "tilausten kerääjänä" pitäen vanhan asiakkaan tyytyväisenä. Toinen voi olla tehokkaampi monitaituri, joka sopii uusien asiakkaiden hankintaan ja raavaaseen myyntityöhön.
Koska myyntialalle hakeutuu eri koulutustaustan omaavia ihmisiä, antaa se hyvin erilaisen lähtökohdan tuotteiden myyntiin. Myös henkilökohtaiset tekijät ovat merkittäviä onnistuneen myyntiuran rakentamisessa. Myynti perustuu kuitenkin kahden tai useamman henkilön vuorovaikutukseen ja kykyyn käsitellä myös pettymyksiä tai "pakkeja".
Yhdysvalloissa myyntityö on erittäin arvostettua ja myyntityö työllistää miljoonia ihmisiä hyvin erilaisilla taustoilla. Carly Fiorina, Hewlett-Packardin toimitusjohtaja on hyvä esimerkki AT&T:n myyntiedustajasta kansainvälisen konsernin toimitusjohtajaksi nousseesta.Niinpä,
siis periaatteessa aina (lähes) on ostaja sekä
myyjä. Oli kyseessä mikä tahansa tuote/palvelu.
"Kaikki" siis myydään (ja ostetaan) tavalla tai toisella. Eri asia millä tittelillä se tehdään
tai millainen se toimenkuva lopulta on mutta
periaatteesa mitään ei missään tapahdu ellei myynti/ostoprosessi tapahdu.
Siksi on hyvä olla "myyntialan osaaja" koska
niitä tarvitaan aina. - Se alalla monta vuotta...
kirjoittaja kirjoitti:
Kiva että saatiin vähän keskustelua aikaiseksi! Ajatusten vaihto lisää varmasti motivaatiota ja saa uusia alalle miettiviä harkitsemaan myyntialaa tosissaan vaihtoehtona. Myyntityö on varmasti haasteellista ja vaatii paljon opettelua, mutta parhaimmillaan tarjoaa myös monia hyviä puolia.
Yhdysvalloissa myyntityö on erittäin arvostettua ja myyntityö työllistää miljoonia ihmisiä hyvin erilaisilla taustoilla. Carly Fiorina, Hewlett-Packardin toimitusjohtaja on hyvä esimerkki AT&T:n myyntiedustajasta kansainvälisen konsernin toimitusjohtajaksi nousseesta.Hyvä että joskus saadaan pitkiäkin keskusteluketjuja aikaan, ja vähän positiivisimmin sävyttein, kuin myynnistä yleensä.
Vielä minun kommenttini uusasiakas hankintaan :)Eli-omakohtaisesti huomattuna ja koulutukseen sisältyvänä seikkana uusasiakas hankinta on hyvän myyjän perus edellytyksiä . Myyjän on pysyttävä vireillä ja hereillä, uusia paikkoja ja asiakkaita tulee kuin sieniä sateella, ja jos ei aktiivisesti ole siellä paikalla joku muu on.Vanhoja asiakkaita putoaa pois, yrityksiä myydään, lopetetaan syystä tai toisesta.Kun yksi jää pois, on uusia tultava tilalle. Vanhoista asiakkaista tulee toki yleensä kanta-asiakkaita, joiden luona käydään tekemässä kauppaa. Näin siis neuvona sekä aloittaville että vanhemmille konkareille. Pysy hereillä!
Myymimen ja demot ovat kenttätyöntekijän arkirutiinia, ja silti jokainen muokkaa sen omanlaisekseen.
Myynti ja markkinointi koulutus on varmasti parasta oppia myyntityöhön, mutta työkokemus kuten monella muullakin alalla on yksi tärkeimmistä koulutuksista.
Vuorovaikutusta tarvitaan ja sosiaalisia taitoja, keskustelutaitoja, sekä innostusta.
Kuten seuraavassakin kommentissa mainitaan, lähes kaikki on jonkun tuottamaa , markkinoimaa, myytyä, ostettua tuotetta.
Sen takia aina ihmettelen miten suomalaiset aliarvostavat myyntityötä, vaikka päivittäisessä elämässä jokainen tosiaan jotakin jostakin ostaa.
Luultavimmin erilainen palkkaus on syy siihen että monesti ollaan epäileväisellä kannalla.Myös tietynlainen epäilys, että palkan saa jotenkin mierontietä, eihän myymisestä kuuluisi mitään maksaa.Tai mikä joskus huvittavinta, on joku joka kokee opiskelleensa enemmän ja täten olevansa etuoikeutettu parhaaseen mahdolliseen palkkatasoon, on kademielinen siitä mitä joku tienaa myymällä jotain.
Näihinkin on törmätty, ihan tuttavapiirissä.
Itse sanoisin tekeväni ahkerasti töitä, sitoutumalla, ja stressaamallakin joskus.Olen opiskellut, ja siitä on kyllä apua työssäni. On korkeammin koulutettuja, myönnän, mutta työmme kuva on erilainen.
Ja vielä, on totta että myyjille harvemmin tulee massairtisanomisia, myyntityö on pitkälle eteenpäin suuntautuvaa.
Mukavaa iltaa kaikille:) - pppp_
Se alalla monta vuotta... kirjoitti:
Hyvä että joskus saadaan pitkiäkin keskusteluketjuja aikaan, ja vähän positiivisimmin sävyttein, kuin myynnistä yleensä.
Vielä minun kommenttini uusasiakas hankintaan :)Eli-omakohtaisesti huomattuna ja koulutukseen sisältyvänä seikkana uusasiakas hankinta on hyvän myyjän perus edellytyksiä . Myyjän on pysyttävä vireillä ja hereillä, uusia paikkoja ja asiakkaita tulee kuin sieniä sateella, ja jos ei aktiivisesti ole siellä paikalla joku muu on.Vanhoja asiakkaita putoaa pois, yrityksiä myydään, lopetetaan syystä tai toisesta.Kun yksi jää pois, on uusia tultava tilalle. Vanhoista asiakkaista tulee toki yleensä kanta-asiakkaita, joiden luona käydään tekemässä kauppaa. Näin siis neuvona sekä aloittaville että vanhemmille konkareille. Pysy hereillä!
Myymimen ja demot ovat kenttätyöntekijän arkirutiinia, ja silti jokainen muokkaa sen omanlaisekseen.
Myynti ja markkinointi koulutus on varmasti parasta oppia myyntityöhön, mutta työkokemus kuten monella muullakin alalla on yksi tärkeimmistä koulutuksista.
Vuorovaikutusta tarvitaan ja sosiaalisia taitoja, keskustelutaitoja, sekä innostusta.
Kuten seuraavassakin kommentissa mainitaan, lähes kaikki on jonkun tuottamaa , markkinoimaa, myytyä, ostettua tuotetta.
Sen takia aina ihmettelen miten suomalaiset aliarvostavat myyntityötä, vaikka päivittäisessä elämässä jokainen tosiaan jotakin jostakin ostaa.
Luultavimmin erilainen palkkaus on syy siihen että monesti ollaan epäileväisellä kannalla.Myös tietynlainen epäilys, että palkan saa jotenkin mierontietä, eihän myymisestä kuuluisi mitään maksaa.Tai mikä joskus huvittavinta, on joku joka kokee opiskelleensa enemmän ja täten olevansa etuoikeutettu parhaaseen mahdolliseen palkkatasoon, on kademielinen siitä mitä joku tienaa myymällä jotain.
Näihinkin on törmätty, ihan tuttavapiirissä.
Itse sanoisin tekeväni ahkerasti töitä, sitoutumalla, ja stressaamallakin joskus.Olen opiskellut, ja siitä on kyllä apua työssäni. On korkeammin koulutettuja, myönnän, mutta työmme kuva on erilainen.
Ja vielä, on totta että myyjille harvemmin tulee massairtisanomisia, myyntityö on pitkälle eteenpäin suuntautuvaa.
Mukavaa iltaa kaikille:)Tuo sinun loppussa oleva kommentti on mielestäni erittäin hyvin alaa kuvaava. Koska niin kauan kuin tällä pallolla elämä pyörii niin kauan voi aina myydä jotakin. Ja ne jotka tämän taidon osaavat pystyvät aina ansaitsemaan leipänsä. Toisinsanoen myynnin osaaminen on takuu työttymyyden varalle.
Myytävä asia/tuote ja yritys, jossa työtä tekee voi vaihtua montakin kertaa, mutta varmaa on että jos on aidosti hyvä myyjä ei tarvi olla hetkeäkään työttömänä ja ilman ansioita.
- markkinointimies
Ihan totta, on paljon erilaisia myyntitehtäviä.
"Joka paikassa" pitää jotain kuitenkin myydä.
Yleisesti ottaen kai monet tarkoittavat näissä puheissa kuitenkin henkilökohtaista myyntityötä,
usein b-2-b kohderyhmälle tehtävää. Ei siis ns kaupan kassoja eikä mäkkärin myyjiä.
Sitten taas b-2-b myyntimaailmassa on myös hyvin monenlaisia myyjiä. On nuoria kansio-luukuttujia,
on päivittäistavaraedustajia ja sitten on muita.
Joku kuitenkin edustaa jotain yritystä, myy tai ratkaisee ongelmia tai tarjoaa palveluita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733