Hammaskivenpoisto pelottaa hirveästi

inhottaa

Olen menossa yksityiselle suuhygienistille poistattamaan hammaskiveä. Muutama kysymys:

Sattuuko kamalasti ja kuinka kauan operaatio kestää? Jos kestää kauan koko suun puhdistus, kannattaako poisto jakaa kahdelle kerralle?

Voiko suuhygienistille mennä ainoastaan poistattamaan hammaskiveä jos muuten käy kunnallisella (kamalat jonot ja haluisin hoitaa tämän noepasti)?

Paljonko suunnilleen maksaa?

Kuinka kauan sattuu jälkeenpäin? Entä voiko hammas irrota hammaskiveä poistettaessa?

Jos on ientulehdus, tietääkö sen etukäteen? Miten sitä voi hoitaa?

Kiitos.

31

8089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki

      Se on ihan yksinkertainen toimenpide, ainakin potilaan näkökulmasta.

      En tiedä hinnasta mitään. Kipua ei tunnu jälkeenpäin yhtään, ikenet voivat olla arat ja vuotaa verta, jos jotain kovaa pureskelet.

      Minulta on poistettu hammaskiveä about 4 kertaa ja vain yhdellä kerralla toimenpide tuntui ikävältä, mutta EI sattunut. Ikävä tunne tuli siitä, kun terällä raaputeltiin tietyn hampaan pintaa.

      • vai tavallinen

        Kumpi on nopeampaa ja kivuttomampaa? Maksaako nuo yhtä paljon vai onko jompikumpi kalliimpaa?

        Miten helposti sitä hammaskiveä joutuu sinne ientaskuun? Olen lukenut kauhujuttuja täältä että jos ientaskussa on hammaskiveä niin sen poisto sattuu ihan hirveästi ja sai mut miettimään kaksi kertaa jos lykkäisin menemistä hammashoitolaan :/


      • nimimerkki
        vai tavallinen kirjoitti:

        Kumpi on nopeampaa ja kivuttomampaa? Maksaako nuo yhtä paljon vai onko jompikumpi kalliimpaa?

        Miten helposti sitä hammaskiveä joutuu sinne ientaskuun? Olen lukenut kauhujuttuja täältä että jos ientaskussa on hammaskiveä niin sen poisto sattuu ihan hirveästi ja sai mut miettimään kaksi kertaa jos lykkäisin menemistä hammashoitolaan :/

        mulla on aina poistettu "tavallisesti". Olen kuullut , että ultraääni on parempi (ja tietenkin kalliimpi). En tiedä hinnoista.

        Näillä palstoilla on aina kauhujuttuja, niiden mukaan ei kannata lähteä. Jollekin voi hammaskiven poisto olla kivuliasta, itselläkin on joskus kirpaissut, kun ientaskussa on raaputeltu, mutta minusta se oli samantyyppistä kipua kuin itikan pisto. Ja huom. vain kerran on kirpaissut kaikkien neljän kerran aikana.

        Älä lykkää menemistä pelkän pelon vuoksi, sillä mitä enemmän hammaskiveä hampaisiisi pesiytyy, sitä hankalampi niitä on poistaa.

        Kun sanot hammaslääkärille/hoitajalle pelostasi, ja että on kyseessä 1. kerta ko. toimenpiteessä, niin eiköhän se oteta huomioon.


      • valitettavasti
        nimimerkki kirjoitti:

        mulla on aina poistettu "tavallisesti". Olen kuullut , että ultraääni on parempi (ja tietenkin kalliimpi). En tiedä hinnoista.

        Näillä palstoilla on aina kauhujuttuja, niiden mukaan ei kannata lähteä. Jollekin voi hammaskiven poisto olla kivuliasta, itselläkin on joskus kirpaissut, kun ientaskussa on raaputeltu, mutta minusta se oli samantyyppistä kipua kuin itikan pisto. Ja huom. vain kerran on kirpaissut kaikkien neljän kerran aikana.

        Älä lykkää menemistä pelkän pelon vuoksi, sillä mitä enemmän hammaskiveä hampaisiisi pesiytyy, sitä hankalampi niitä on poistaa.

        Kun sanot hammaslääkärille/hoitajalle pelostasi, ja että on kyseessä 1. kerta ko. toimenpiteessä, niin eiköhän se oteta huomioon.

        En nyt haluaisi pelotella mutta kun se on niin ikävää. Jos hammaskiveä on ientaskuissa, ikenet revitään haavoille teräväpäisellä instrumentilla, jotta taskuun päästään. Jälkeenpäin on selvää haavaa. Ja totta kai se sattuu.Parhaillaan revittävässä ikenessä tuntuu melkein siltä kuin haavan saaminen normaalisti sattuu. Jälkeenpäin auki revitty ien jomottaa ja polttaa sykkivällä tavalla samaan aikaan kuin jo seuraavaa tai siitä kymmenettä ientä revitään auki.

        Silloin, jos ientaskuissa on em. tavalla hammaskiveä, on hyvin tavallista, että ikenet ovat vetäytyneet, jolloin hampaan arka kaula (jonka kuuluisi olla ikenen sisällä) paljastuu. Jos tällaisessa tilanteessa käytetään laseria, se vihloo enemmän ja yllättävämmällä tavalla kuin poraaminen ilman puudutusta.

        Itse pelkään myös hammaskiven poistoa kuollakseni. Noin mainittakoon, että muut asiat hammaslääkärissä eivät ole pelottavia. En ota puudutusta vaikka reikäni ovat syviä. Vaikka se aika lailla sattuukin, kyllä siitä aina selviää. - Hammaskiven poistosta ei. Kipukynnystäni pidetään yleisesti korkeana. Onneksi ei ole tarvinnut vuosiin enää otattaa pois. Parin tuollaisen käynnin jälkeen, jotka siis voivat kestää jopa yli puoli tuntia käynti, puhdistaa hampaanvälit kyllä oikein kiltisti joka ilta.

        Tsemppiä vain kovasti! Toivottavasti ikenesi eivät ole vetäytyneet. Nykyään kuulemma kuitenkin esim. ennen puudutuspiikin antamista useinkin annetaan automaattisesti pintapuudutesalvaa. Ehkä sitä voisi käyttää myös, jos hammaskiven poistosta tulee em. kauheaa! Voisiko ehkä osan suusta puuduttaa ihan pistoksella, ja ottaa vain siitä osasta pois hammaskiveä? Käsittääkseni ainakin osa hoitajista osaa myös puuduttaa neulalla. Tiedustelemallahan se selviää. Ja vaikka et tiedustelisi, yritä uskaltaa keskustella ennen toimenpidettä sen tekijän kanssa pelostasi ja siitä, miten kipuun suhtaudutaan, jos sitä tulee.

        Kaiken kaikkiaan.. elämä tuntuu sitten valoisammalta sen toimenpiteen jälkeen! Eikä sinulla välttämättä ole niin pahaa hammaskiveä, että sen poisto sattuisi. Uskallusta.


      • nimimerkki
        valitettavasti kirjoitti:

        En nyt haluaisi pelotella mutta kun se on niin ikävää. Jos hammaskiveä on ientaskuissa, ikenet revitään haavoille teräväpäisellä instrumentilla, jotta taskuun päästään. Jälkeenpäin on selvää haavaa. Ja totta kai se sattuu.Parhaillaan revittävässä ikenessä tuntuu melkein siltä kuin haavan saaminen normaalisti sattuu. Jälkeenpäin auki revitty ien jomottaa ja polttaa sykkivällä tavalla samaan aikaan kuin jo seuraavaa tai siitä kymmenettä ientä revitään auki.

        Silloin, jos ientaskuissa on em. tavalla hammaskiveä, on hyvin tavallista, että ikenet ovat vetäytyneet, jolloin hampaan arka kaula (jonka kuuluisi olla ikenen sisällä) paljastuu. Jos tällaisessa tilanteessa käytetään laseria, se vihloo enemmän ja yllättävämmällä tavalla kuin poraaminen ilman puudutusta.

        Itse pelkään myös hammaskiven poistoa kuollakseni. Noin mainittakoon, että muut asiat hammaslääkärissä eivät ole pelottavia. En ota puudutusta vaikka reikäni ovat syviä. Vaikka se aika lailla sattuukin, kyllä siitä aina selviää. - Hammaskiven poistosta ei. Kipukynnystäni pidetään yleisesti korkeana. Onneksi ei ole tarvinnut vuosiin enää otattaa pois. Parin tuollaisen käynnin jälkeen, jotka siis voivat kestää jopa yli puoli tuntia käynti, puhdistaa hampaanvälit kyllä oikein kiltisti joka ilta.

        Tsemppiä vain kovasti! Toivottavasti ikenesi eivät ole vetäytyneet. Nykyään kuulemma kuitenkin esim. ennen puudutuspiikin antamista useinkin annetaan automaattisesti pintapuudutesalvaa. Ehkä sitä voisi käyttää myös, jos hammaskiven poistosta tulee em. kauheaa! Voisiko ehkä osan suusta puuduttaa ihan pistoksella, ja ottaa vain siitä osasta pois hammaskiveä? Käsittääkseni ainakin osa hoitajista osaa myös puuduttaa neulalla. Tiedustelemallahan se selviää. Ja vaikka et tiedustelisi, yritä uskaltaa keskustella ennen toimenpidettä sen tekijän kanssa pelostasi ja siitä, miten kipuun suhtaudutaan, jos sitä tulee.

        Kaiken kaikkiaan.. elämä tuntuu sitten valoisammalta sen toimenpiteen jälkeen! Eikä sinulla välttämättä ole niin pahaa hammaskiveä, että sen poisto sattuisi. Uskallusta.

        "Jos hammaskiveä on ientaskuissa, ikenet revitään haavoille teräväpäisellä instrumentilla, jotta taskuun päästään."

        Ientaskuihin päästäkseen ei tarvitse ientä repiä mihinkään. Jos osaat käyttää hammaslankaa, tiedät, että ientaskutkin puhdistetaan langan avulla eikä sitä tehdessä ikeniin tule mitään vaurioita.

        Se, että ikenistä tulee joskus verta hammaskiven poiston yhteydessä, johtuu siitä, että kyretin kärki joskus osuu ikeneen (varsinkin silloin jos joutuu käyttämään enemmän voimaa hammaskiven rapsuttamisessa tai jos hammaskiveä on aivan ientaskun pohjalla hampaassa kiinni --> on riski sille, että kyretin kärki osuu ikeneen)

        Tosi harmillista, että sinulla on ollut noin kurjat kokemukset hammaskiven poistosta. Sinuna vaihtaisin lääkäriä.

        Oma lääkärini on tottunut kohtaamaan pelkopotilaita ja se näkyy hänen hoito-otteisaan. Viime kerralla en edes huomanut ko. toimenpidettä.


      • aloittaja
        nimimerkki kirjoitti:

        "Jos hammaskiveä on ientaskuissa, ikenet revitään haavoille teräväpäisellä instrumentilla, jotta taskuun päästään."

        Ientaskuihin päästäkseen ei tarvitse ientä repiä mihinkään. Jos osaat käyttää hammaslankaa, tiedät, että ientaskutkin puhdistetaan langan avulla eikä sitä tehdessä ikeniin tule mitään vaurioita.

        Se, että ikenistä tulee joskus verta hammaskiven poiston yhteydessä, johtuu siitä, että kyretin kärki joskus osuu ikeneen (varsinkin silloin jos joutuu käyttämään enemmän voimaa hammaskiven rapsuttamisessa tai jos hammaskiveä on aivan ientaskun pohjalla hampaassa kiinni --> on riski sille, että kyretin kärki osuu ikeneen)

        Tosi harmillista, että sinulla on ollut noin kurjat kokemukset hammaskiven poistosta. Sinuna vaihtaisin lääkäriä.

        Oma lääkärini on tottunut kohtaamaan pelkopotilaita ja se näkyy hänen hoito-otteisaan. Viime kerralla en edes huomanut ko. toimenpidettä.

        Olipa hirveän kiva kuulla, pelko kasvaa entisestään :(

        Mikä on ientasku? Tiedän kyllä että se on se paikka missä hammas on, mutta onko se hampaiden välissä oleva vai mikä? Itse puhdistan hammaslangalla vain hampaiden välit, en muuta osaisikaan.

        Hyi että kun alkoi taas ahdistamaan tuon lukemani jälkeen.

        Mistä voin tietää onko ientaskussa jotain?

        Kannattaako ottaa sillä perinteisellä menetelmällä sitten mieluummin? Ja voiko kertoja jakaa useampaan jos sattuu hurjasti?


      • nimimerrki
        aloittaja kirjoitti:

        Olipa hirveän kiva kuulla, pelko kasvaa entisestään :(

        Mikä on ientasku? Tiedän kyllä että se on se paikka missä hammas on, mutta onko se hampaiden välissä oleva vai mikä? Itse puhdistan hammaslangalla vain hampaiden välit, en muuta osaisikaan.

        Hyi että kun alkoi taas ahdistamaan tuon lukemani jälkeen.

        Mistä voin tietää onko ientaskussa jotain?

        Kannattaako ottaa sillä perinteisellä menetelmällä sitten mieluummin? Ja voiko kertoja jakaa useampaan jos sattuu hurjasti?

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.

        ja oikeasti: älä pelkää sen takia, että jollekin toiselle ko. toimenpide on sattunut, se on ihan turhaa kun sinulla ei välttämättä satu.

        tolla sivulla viimeinen kuva http://www.colgate.fi/oralcare/oral_hygiene_basics/art_how_to_floss.shtml

        siinä näet miten lanka on osittain ikenen sisällä. Ientaskussa. Sieltä pitää myös langata, sillä juuri tuo alue on se bakteeripesä.


      • aloittaja
        nimimerrki kirjoitti:

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.

        ja oikeasti: älä pelkää sen takia, että jollekin toiselle ko. toimenpide on sattunut, se on ihan turhaa kun sinulla ei välttämättä satu.

        tolla sivulla viimeinen kuva http://www.colgate.fi/oralcare/oral_hygiene_basics/art_how_to_floss.shtml

        siinä näet miten lanka on osittain ikenen sisällä. Ientaskussa. Sieltä pitää myös langata, sillä juuri tuo alue on se bakteeripesä.

        tuolla lailla aina välillä tulee sohaistuakin, vahigossa ja tahallaan kun langalla puhdistan. Huhhuh, helpotti paljon tuo kuva, eihän se langallakaan kirpaise kun vähän ja ainakin itse käsittelen vähän turhan kovakouraisesti noita ikeniä kiireessä.

        Nyt sain mukavasti uskallusta lisää, ehkä uskallan vielä huomenna soitella.


      • koulutettu
        nimimerrki kirjoitti:

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.

        ja oikeasti: älä pelkää sen takia, että jollekin toiselle ko. toimenpide on sattunut, se on ihan turhaa kun sinulla ei välttämättä satu.

        tolla sivulla viimeinen kuva http://www.colgate.fi/oralcare/oral_hygiene_basics/art_how_to_floss.shtml

        siinä näet miten lanka on osittain ikenen sisällä. Ientaskussa. Sieltä pitää myös langata, sillä juuri tuo alue on se bakteeripesä.

        >>>>Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Onpa kannustavaa! Yleensä ihminen EI pelkää eka kerralla eikä tokallakaan jos kokemus positiivinen! Miksi pitäisi sanoa, että pelkää kun ei pelkää, ainakaan ennen hirvittävän kivuliasta toimenpidettä?
        Eikö sen lääkärin tai toimenpiteen tekijän ole huomioitava se seikka, ettei turhaan aiheuta kipua potilaalle? näin ainakin minulle on sanottu kerran, koulutuksessa jo opetetaan ettei kipua saa tuottaa! Onko se niin, että jos et ÄLYÄ pelkääväsi, niin silloin toimenpide tehdään kivulla?
        kYLLÄ minulla on hammaskiven poisto sattunut ja tosi paljon, lankaan kyllä hampaitani joka ilta eikä sitä voi verrata sitten alkuunkaan mihinkään hammaskiven poistoon. Olet nero manipuloimaan ihmisiä!


      • nimimerkki
        koulutettu kirjoitti:

        >>>>Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Onpa kannustavaa! Yleensä ihminen EI pelkää eka kerralla eikä tokallakaan jos kokemus positiivinen! Miksi pitäisi sanoa, että pelkää kun ei pelkää, ainakaan ennen hirvittävän kivuliasta toimenpidettä?
        Eikö sen lääkärin tai toimenpiteen tekijän ole huomioitava se seikka, ettei turhaan aiheuta kipua potilaalle? näin ainakin minulle on sanottu kerran, koulutuksessa jo opetetaan ettei kipua saa tuottaa! Onko se niin, että jos et ÄLYÄ pelkääväsi, niin silloin toimenpide tehdään kivulla?
        kYLLÄ minulla on hammaskiven poisto sattunut ja tosi paljon, lankaan kyllä hampaitani joka ilta eikä sitä voi verrata sitten alkuunkaan mihinkään hammaskiven poistoon. Olet nero manipuloimaan ihmisiä!

            >>>>Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Onpa kannustavaa! Yleensä ihminen EI pelkää eka kerralla eikä tokallakaan jos kokemus positiivinen!

        Eli pointtisi oli mikä? Ymmärrän toki pointtisi, mutta en sitä miten se liittyy juuri tuohon lainaamaasi kohtaan? Ei tietenkään ihminen pelkää, jos kokemus on positiivinen. Ei minullekaan ole tullut pelkoa, kun kaikki on mennyt hyvin. Mutta ihminen voi pelätä kaikenlaista tuntematonta, josta ei ole kokemusta. vaikka sitten hammaskiven poistoa.


        >Miksi pitäisi sanoa, että pelkää kun ei pelkää, >ainakaan ennen hirvittävän kivuliasta >toimenpidettä?

        ???? Jos alkuperäinen kijroittaja sanoo pelkäävänsä, niin eikös se tarkoita sitä että hän pelkää eikä sitä että hän ei pelkää?


        >Eikö sen lääkärin tai toimenpiteen tekijän ole >huomioitava se seikka, ettei turhaan aiheuta >kipua potilaalle? näin ainakin minulle on sanottu >kerran, koulutuksessa jo opetetaan ettei kipua >saa tuottaa! Onko se niin, että jos et ÄLYÄ >pelkääväsi, niin silloin toimenpide tehdään >kivulla?

        Missä kirjoitan noin?

        >kYLLÄ minulla on hammaskiven poisto sattunut ja >tosi paljon, lankaan kyllä hampaitani joka ilta >eikä sitä voi verrata sitten alkuunkaan mihinkään >hammaskiven poistoon.

        No minä voin, kun se minulla tuntuu samalta.


        > Olet nero manipuloimaan ihmisiä!

        Onko sulla kaikki ok? Missähän minä manipuloin ihmisiä? Enkö saa tuoda ilmi positiivista kokemusta hammaskivenpoistosta? Onko sinun mielestäsi manipuloimattomuutta sellainen, että kertoo miten helvetin kipeää se tekee? Eiköhän tuollainen ole enemmän manipuolointia?


      • poisto vaikka
        nimimerkki kirjoitti:

            >>>>Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Onpa kannustavaa! Yleensä ihminen EI pelkää eka kerralla eikä tokallakaan jos kokemus positiivinen!

        Eli pointtisi oli mikä? Ymmärrän toki pointtisi, mutta en sitä miten se liittyy juuri tuohon lainaamaasi kohtaan? Ei tietenkään ihminen pelkää, jos kokemus on positiivinen. Ei minullekaan ole tullut pelkoa, kun kaikki on mennyt hyvin. Mutta ihminen voi pelätä kaikenlaista tuntematonta, josta ei ole kokemusta. vaikka sitten hammaskiven poistoa.


        >Miksi pitäisi sanoa, että pelkää kun ei pelkää, >ainakaan ennen hirvittävän kivuliasta >toimenpidettä?

        ???? Jos alkuperäinen kijroittaja sanoo pelkäävänsä, niin eikös se tarkoita sitä että hän pelkää eikä sitä että hän ei pelkää?


        >Eikö sen lääkärin tai toimenpiteen tekijän ole >huomioitava se seikka, ettei turhaan aiheuta >kipua potilaalle? näin ainakin minulle on sanottu >kerran, koulutuksessa jo opetetaan ettei kipua >saa tuottaa! Onko se niin, että jos et ÄLYÄ >pelkääväsi, niin silloin toimenpide tehdään >kivulla?

        Missä kirjoitan noin?

        >kYLLÄ minulla on hammaskiven poisto sattunut ja >tosi paljon, lankaan kyllä hampaitani joka ilta >eikä sitä voi verrata sitten alkuunkaan mihinkään >hammaskiven poistoon.

        No minä voin, kun se minulla tuntuu samalta.


        > Olet nero manipuloimaan ihmisiä!

        Onko sulla kaikki ok? Missähän minä manipuloin ihmisiä? Enkö saa tuoda ilmi positiivista kokemusta hammaskivenpoistosta? Onko sinun mielestäsi manipuloimattomuutta sellainen, että kertoo miten helvetin kipeää se tekee? Eiköhän tuollainen ole enemmän manipuolointia?

        vain päältä rapsuteltiin, auts sentään! Minä en ole ikinä pelännyt mitään ja miksi pitäisi?
        Ei tuntunut mullakaan miltään lankaukselta. en tule enää menemään hammaskiven poistoon kuin nukutuksessa. Sen verran hirveää oli vaikka eka kerta ja sanoin pelkääväni, hyi hui sentään!


      • pelkäävillekö?
        nimimerkki kirjoitti:

            >>>>Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Onpa kannustavaa! Yleensä ihminen EI pelkää eka kerralla eikä tokallakaan jos kokemus positiivinen!

        Eli pointtisi oli mikä? Ymmärrän toki pointtisi, mutta en sitä miten se liittyy juuri tuohon lainaamaasi kohtaan? Ei tietenkään ihminen pelkää, jos kokemus on positiivinen. Ei minullekaan ole tullut pelkoa, kun kaikki on mennyt hyvin. Mutta ihminen voi pelätä kaikenlaista tuntematonta, josta ei ole kokemusta. vaikka sitten hammaskiven poistoa.


        >Miksi pitäisi sanoa, että pelkää kun ei pelkää, >ainakaan ennen hirvittävän kivuliasta >toimenpidettä?

        ???? Jos alkuperäinen kijroittaja sanoo pelkäävänsä, niin eikös se tarkoita sitä että hän pelkää eikä sitä että hän ei pelkää?


        >Eikö sen lääkärin tai toimenpiteen tekijän ole >huomioitava se seikka, ettei turhaan aiheuta >kipua potilaalle? näin ainakin minulle on sanottu >kerran, koulutuksessa jo opetetaan ettei kipua >saa tuottaa! Onko se niin, että jos et ÄLYÄ >pelkääväsi, niin silloin toimenpide tehdään >kivulla?

        Missä kirjoitan noin?

        >kYLLÄ minulla on hammaskiven poisto sattunut ja >tosi paljon, lankaan kyllä hampaitani joka ilta >eikä sitä voi verrata sitten alkuunkaan mihinkään >hammaskiven poistoon.

        No minä voin, kun se minulla tuntuu samalta.


        > Olet nero manipuloimaan ihmisiä!

        Onko sulla kaikki ok? Missähän minä manipuloin ihmisiä? Enkö saa tuoda ilmi positiivista kokemusta hammaskivenpoistosta? Onko sinun mielestäsi manipuloimattomuutta sellainen, että kertoo miten helvetin kipeää se tekee? Eiköhän tuollainen ole enemmän manipuolointia?

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Eikö muuten siis saa asianmukaista hoitoa?
        Ilmeisesti ei, jokaisen siis on mennessään sanottava että pelkää, jotta saisi asianmukaista hoitoa, vaikka ei pelkäisikään. Mutta muuten saattaa tulla toisen luokan hoitoa.


      • nimimerkki
        pelkäävillekö? kirjoitti:

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Eikö muuten siis saa asianmukaista hoitoa?
        Ilmeisesti ei, jokaisen siis on mennessään sanottava että pelkää, jotta saisi asianmukaista hoitoa, vaikka ei pelkäisikään. Mutta muuten saattaa tulla toisen luokan hoitoa.

        Mun mielestä sun pitäisi kertoa sille hammaslääkärille/hoitajalle että pelottaa. Osaa sitten hoitaa sen mukaan ja sinun ehdoillasi.>>>

        Eikö muuten siis saa asianmukaista hoitoa?
        Ilmeisesti ei, jokaisen siis on mennessään sanottava että pelkää, jotta saisi asianmukaista hoitoa, vaikka ei pelkäisikään. Mutta muuten saattaa tulla toisen luokan hoitoa.

        -----

        No enhän minä noin sanonut.

        Tietenkin asanmukaista hoitoa saa ilman pelon ilmaisemistakin. Peloissa ja niiden kanssa toimeentulemisessa kyse on kuitenkin myös paljosta muusta. Sen (pelon) ääneen sanominen jo auttaa potilasta itseään ja lisäksi auttaa lääkäriä/hoitajaa etenemään hitaammin tai kertomaan toisella tavalla. Asia, johon "peloton" taas saattaisi kyllästyä.

        (yhdelle potilaalle lääkäri voi sanoa suoraan, että nyt on kyse vakavammasta jutusta, kun toiselle ei niin voisi sanoa. Onko lääkäri siis toiminut jotenkin väärin, jos muuttaa käyttäytymistään potilaan tarpeiden mukaan? Ei minusta )


      • suih
        vai tavallinen kirjoitti:

        Kumpi on nopeampaa ja kivuttomampaa? Maksaako nuo yhtä paljon vai onko jompikumpi kalliimpaa?

        Miten helposti sitä hammaskiveä joutuu sinne ientaskuun? Olen lukenut kauhujuttuja täältä että jos ientaskussa on hammaskiveä niin sen poisto sattuu ihan hirveästi ja sai mut miettimään kaksi kertaa jos lykkäisin menemistä hammashoitolaan :/

        Ei se kipu mitään pahaa ole ollut.
        Paljon pienempää kuin hampaan paikkauksessa, jos sattuu olemaan hermo lähellä kun porataan.


      • Puudutus_tehoaa
        suih kirjoitti:

        Ei se kipu mitään pahaa ole ollut.
        Paljon pienempää kuin hampaan paikkauksessa, jos sattuu olemaan hermo lähellä kun porataan.

        Eihän hampaan poraaminen satu lainkaan! Jos hammaslääkäri tietää poraavansa lähelle elävää hermoa, hän tarjoutuu laittamaan puudutuksen. Mikäli vielä silloinkin tuntuu kipua, ainakin minulla on lisätty puudutetta. Tietenkin on asia erikseen jos nuukailun vuoksi kieltäytyy puudutuksesta.
        Hammaslääkäri kyllä osaa arvioida aiheutuisiko porauksesta kipua. Minullakin on aika usein paikattu ilman puudutusta, mutta silloinkin hammaslääkäri on sanonut että kerro sitten jos sattuu niin puudutetaan.

        Hammaskiven poistossa voidaan tehdä jopa täysi puudutus, mutta hygienisti ei saa tehdä sitä. Joskus kauan sitten kun minulla oli iso puhdistusoperaatio edessä, hygienisti pyysi hammaslääkärin käväisemään huoneessa ja puuduttamaan koko leuan. Sen jälkeen putsailu ei tuntunut missään. Nykyisin on saatavissa myös pintapuudutteita jotka ehkä auttavat hieman, itse en ole kaivannut enää mitään puudutusta kun hammaskiveä ei ole nykyisin mahdottomasti (pesu tehostunut).


    • Ginger

      eli yhden hampaan puudutus jos jokin yksittäinen hammas tuntuu pahalta, sen saa suuhygienistikin tehdä.
      Hammaslääkäri voi puuduttaa puolikkaan leukaa kerrallaan jolloin muutamalla käynnillä voidaan poistaa hammaskivi joka paikasta kivuttomasti.

      Kivun hoito on osa nykyaikaista hammaslääketiedettä ja jokainen tietää missä oma raja menee. Hammaslääkäreitä ja hygienistejä on moneksi, mutta löytyy myös ammattitaitoisia ihmisiä.

      Jos hammaskiveä ei ole hankalissa paikoissa, ei sen poistaminen ole kovin kummallista ja onnistuu varmasti ihan "au naturel". Siispä ole rauhallisella mielellä :)

      • neulalla puuduttaa

        Koulutettu ammattilainen, oikeassa oppilaitoksessa, ei saa puuduttaa neulalla. Tarkoitan suuhygienistejä.


      • Aina oppii uutta näköjään ;)
        neulalla puuduttaa kirjoitti:

        Koulutettu ammattilainen, oikeassa oppilaitoksessa, ei saa puuduttaa neulalla. Tarkoitan suuhygienistejä.

        Ainakin joissakin AMK:ssa infiltraatiopuudutus kuuluu kuitenkin suuhygienistien koulutukseen. Käsittämätöntä, ettei sitä sitten saakaan tehdä. Kylläpä on taas ihmeellinen käytäntö... Johtopuudutukset yms. kuuluu tietysti hammaslääkärille, mutta eihän infiltraatiopuudutuksessa ole mitään kovin ihmeellistä.


      • en antaisi
        Aina oppii uutta näköjään ;) kirjoitti:

        Ainakin joissakin AMK:ssa infiltraatiopuudutus kuuluu kuitenkin suuhygienistien koulutukseen. Käsittämätöntä, ettei sitä sitten saakaan tehdä. Kylläpä on taas ihmeellinen käytäntö... Johtopuudutukset yms. kuuluu tietysti hammaslääkärille, mutta eihän infiltraatiopuudutuksessa ole mitään kovin ihmeellistä.

        suuhygienistin puuduttaa neulalla yhtään mitään, vaikka olisi kuinka saanut koulutuksen :)
        Hmmaslääkäri puuduttaa...


    • muutama siideri

      5 isoa, eikä enää pelota ja jos on sattuakseen niin eipä satu niin kovasti.

    • kyre

      Eikös kyretoinnissa puuduteta koko hampaisto ?
      Onko täsmällisempää ja uudempaa tietoa ?

    • Karttinrn

      Mulla ei tuntunut miltään. 20 vuoteen käyny. Tunnin kesti. Ensin ultraäänellä sekä rapsutti. 48 e. Tulen käymään tästä lähin kerran vuodessa. Mutta minua pelottaa paljon enemmän viisauden hampaan leikkaus sekä poistetaan myös viereinen hammas samalla. Rauhottava lääke on tilattu. Saattaja pitää olla. Kauhuissani olen, muutaman päivän päästä operaatio.

      • laali

        Älä ole kauhuissasi hammasleikkauksesta ! Puudutuksen ansiosta et tunne mitään suussasi.
        Ehkä vähän instrumenttien kilinää ja ääntä kuuluu.

        Mulla ei ollut saattajaa kummallakaan kerralla, ei mennen, ei tullen, mutta hyvähän joku kaveri on olla mukana, jos pelkää.

        Mulla meni toinen leikkaus oikein hyvin, parani hyvin, jotain särkypilleriä kai pari otin, en muista tarkkaan, se oli niin helppo homma.

        Toisen leikkauksen jälkeen tikit irtosivat vähän (ei yleistä!) jostain syystä ja hammas tulehtui.
        Piti syödä antbioottikuuri päälle.

        Rauhoittava on ihan hyvä, jos on hermostunut, mutta ei todellakaan ole syytä hermostua.
        "Leikkausten maailmassa" viisaudenhampaan poisto leikkauksella on pieni operaatio.


    • karttinrn

      ok. kiitos

    • Anonyymi

      Ketju on ikivanha mutta googlehaulla varsin korkealla tuloksissa. Pakko kommentoida että kävin hammaskiven poistossa juuri ja sitä ennen googlasin kokemuksia. Valtaosa kokemuksista oli negatiivisia netissä.

      Kuitenkin kun menin kiven poistoon, oli se aivan siedettävää. Kipu oli maksimissaan skaalalla 0 - 10 luokkaa max 4. Vihlontaa oli jonkin verran, mutta vain välillä. Mutta puudutusgeelillä homma pysyi aivan täysin hallinnassa. Paras sana kuvaamaan koko touhua oli epämukavuus, ei kipu. Ei missään nimessä mitään ylitsepääsemätöntä millään asteikolla. ÄLÄ stressaa turhaan etukäteen.

      Ennen hammaskiven poistoa kannattaa muutama viikko harjata hampaita todella huolella jotta ikenet ei arista niin.

      • Anonyymi

        Lisäyksenä vielä että kivuliasta poistossa oli ehkä yhteensä parikymmentä sekuntia koko operaation aikana jos sitäkään. Ja tuo 4 on ehkä vähän jo liioittelua


    • Anonyymi

      Jos ientaskut ovat syvät, hammaskiveä on syvällä. Silloin on puudutus välttämätön. Muuten sattuu sietämättömästi ja puhdistuksesta ei tule mitään. Myös suuhygienisti saa puuduttaa.

    • Anonyymi

      Musta hammaskiven poisto on pikkujuttu jos ei hampaita ole jouduttu paikkaa.Itse olen 45-vuotias ja minulla ei ole ollut ikinä reikiä hampaissa.Joten itselläni hammaskiven poisto on pikkujuttu.En siis tiedä miltä hampaiden paikkaus tuntuu. Saa nähdä milloin tulee ensimmäinen reikä hampaaseen.Sitä odotellessa.Mutta 45 vuotta jo mennyt pelkällä hammaskivellä.

    • Anonyymi

      Mä ootan että seuraavan kerran hammaslääkärissä mua sattuu oikein kunnolla ja mä huudan tuskasta niin kovaa että lamput tippuu katosta!!!!!!!!! Mä ootan kunnon kärsimystä!!!!!!! Suomalaisia kuuluu kiduttaa!!!!!!

    • Anonyymi

      Kokeile buranaa; laite vihloo vaihtelevissa määrin, riippuen tehoista ja käytäjästä ja paljonko sitä on missäkin. En tiedä onko hygienisti vai lääkäri osaavampi sen suhteen ja riippuu myös kokemuksesta ja sen tuomasta palautteesta.
      Ilman laitetta ei tunnu muuta kuin raapiminen. Mitä ne tekee kiilteelle, sitä en tiedä, mutta kaavinta epäillyttää mua sen suhteen enemmän (laiitteen tekemiset sitten on hämärän peitossa), ja julkisella se on pääsääntöisesti kaavinta, ja mun kokemuksen mukaan alas-keskelle tulee uudelleen nopeammin kiveä kaavinnan kuin laitteen käsittelyn jälkeen,mutta tosin on itsekin tarkkailtava, että saa töhnät pois ennen nukkumaan menoa kyseisestä paikkaa, jonne ne tuppaa tiukasti jäämään, ettei edes hammasharjalla hevin tai olenkaan lähde (ruuvimeisselillä ehkä sitten, jos ei kynnellä tai hammastikulla; veitsellä ei kai kannata kiilteen vuoksi), kun ei ikenien vuoksi voi köyttää kovempaa harjaa, ettei ikenet nouse.

      • Anonyymi

        Jos plakki pestään tarkasti pois joka paikasta ja hammasvälitkin langaten tai hammasväliharjalla, ei kerry hammaskiveä jota pitäisi jollain välineillä itse rapsutella pois. Sähköharjalla pääsee helposti pesemään tuon alhaalta sisäpuolen keskeltä ja muutenkin sähköharjalla pesu on tehokkaampaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe