Elämäni huonoin työpaikka

kolme kirjainta nimessä

Tämä juttu saattaa olla väärässä osiossa. Onkohan kellään ollut vastaavaa työmaata?
Elämäni aikana olen ollut töissä noin kymmenessä yrityksessä. Siihen on mahtunut monenlaista. Sellaisiakin on joita muistelee mielellään. Vain yksi on joka poikkeaa jyrkästi muista. Sen paikan haluaisin unohtaa mutten pysty.
Eräs surkea konepaja on se poikkeus. Sen työmaan kaikenpuolisen tason ja johtamistavan sekä vallitsevan hengen luokittelin jo siellä ollessani ylivoimaisesti elämäni huonoimmaksi. Siellä ei mikään toiminut normaalilla tavalla siten kuin pitäisi. Tasavertaisesta kohtelusta ei ollut tietoakaan. Työsuojelusta ei hajuakaan. Luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu olivat peloteltu niin, etteivät nämä uskaltaneet puuttua mihinkään epäkohtaan vaikka niitä oli yllinkyllin.
Parin-kolmenkymmenen työntekijän yläpuolella oli eräs "isännänmies", taivutuskoneen käyttäjä, johtajan luottohenkilö. Tämä oli ollut talossa ehkäpä jo 15 vuotta. Siten hänen käyttäytymisensä oli ymmärrettävää koska hänellä ei ollut kokemusta mistään muusta työpaikasta kuin tästä. Hän oli siksi täysin omaksunut talossa vallitsevan sairaan hengen ja talon sairaat tavat luonnollisena asiana. Hänellä ei ollut siis mitään muuta työmaata mihin verrata tätä työmaataan.
Siis oli tämä kanttari-isännänmies ja me muut. Johtaja tullessaan konesaliin kiirehti muita näkemättä ja tervehtimättä suoraan tämän puheille. Tämä kanttari-isännänmies kertoi sitten kuulemansa kahvikämppäpuheet ja muut muiden sanomiset johtajan korviin. Tämä sai myös perättömillä supattelullaan johdon silmätikuiksi myös sellaisia työntekijöitä joista ei itse pitänyt. Minäkin aikanaan jouduin tämän supattelupuheiden perusteella johtajan epäsuosioon merkillisistä syistä jotka pantiin syykseni ja kenkäähän siitä sitten tuli. Sitä ennen seurasi kuitenkin johdon taholta käsittämättömäksi paisunut työmaakiusaus. Siihen osallistui tämä kanttari virittäen minulle ja muille epäsuosioon joutuneille ja tuleville sellaisille erittäin juonisti kaikennäköisiä ansoja. Niillä sitten epäsuosioon joutuneiden työtaitoa voitiin arvostella. Esimerkiksi hän räpläsi koneeni säätöarvoja muuttaen niitä tietämättäni ollessani WC-reissulla. Samoin hän teki muille, itse tietysti loistaen ammattitaidollaan.
Koska kyseisessä yrityksessä vallitsi muutenkin 50-luvun meininki ja hallintotapa kyykytyksineen ja pelotteluineen, tulivat kaikki silmätikuksi joutuneet saamaan ennenpitkää kenkää ollen vaikka sitten kuinka ammattitaitoista väkeä. Naama merkitsi, ei ammattitaito. Paikka oli myöskin hyvin tuulinen jossa väkeä tuli ja meni.
Lopareitten saaminen olikin minulle vain hyväksi, sillä pääsin sieltä pois. Sain kohta töitä kunnollisesta yrityksestä jossa on myös muiden toimivien osioiden kuten työsuojelun, henkilöstön tasavertaisen kohtelun ja hyvän hallintotavan lisäksi on kaikkien kesken hyvä henki.

Täytyy vielä sanoa, että tällainen edellä kuvattu surkea työpaikka aiheuttaa myös sairautta. Sinne mennessäni olin täysin terve. Sain sieltä mukaani korkean verenpaineen ja stressin. Myös henkinen puoli oli erittäin kovan rasituksen alaisena.
Terveyteni tila palasi normaaliksi kun pääsin pois tällaisesta elämäni surkeimmasta konepajasta. Jos olisin joutunut olemaan siellä vaikka vuodenkin pidenpään, olisin ollut silloin täysin työkyvytön.
Nyt on kaikki kohdallaan. Olen täysin tasapainossa, terve sekä töissä hyvässä yrityksessä.

Jäipä siitä työmaasta todella paha maku suuhun. Vetäisin varmasti turpaan tätä "kanttari-isännänmiestä" kohdatessamme. Hänen onnekseen välissämme on melkein 200 km. Vielä vuosien kuluttue tunnen suurta sääliä sinne jääneitä työtovereita kohtaan. Hyi hitto, että oli kamala työpaikka!

11

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjaimet

      YIT?

      • annetaan työntekijöistä

        Ei ollut YIT. Sillä on hyvä maine.
        On kyseessä eräs perheyritys joka silloin toimi lähellä Tamperetta soramontussa. On kuulemma vieläkin jossain Tampereella mutta eri paikassa.
        Olen täysi ammattimies kyseiselle alalle. Muutin kauempaa tähän paskapuljuun. Kohta minulle selvisi mihin lafkaan olin itseni myynyt. Hain muutamaan lähellä olevaan alani yritykseen. Niistä ei tullut ollenkaan vastauksia.
        Rupesin epäilemään, että minua mollataan eli minusta annetaan ala-arvoisia kommentteja paikkoihin joita olen hakemassa. Näin oli käynytkin! Talossa oli sellainenkin mukava tapa!
        Soitin entiselle työnantajalleni sanoen tulevani takaisin ja pyysin häntä tiedustelemaan puhelimitse tästä työmaastani, että minkälainen työntekijä oikein olin.
        Vastaus oli pöyristyttävä; Siinä ammattitaidostani annettiin ala-arvoiset kommentit ja kaikin puolin olin muutenkin huono ja sopimaton työelämään. Enkä lisäksi kuulemma tullut lainkaan toimeen muiden työntekijöiden kanssa.
        Koska tiedustelija oli entinen esimieheni löi hän jauhot suuhun tälle paskapuljun johtajalle kehuen samalla, että "taitaa teidän firmassanne olla suuri sisäinen ongelma. Ette toimi terveeltä pohjalta. Sitäpaitsi menetitte juuri huippuammattilaisen koska otan hänet mielelläni takaisin. Parempaa miestä ei saa mistään. Sitäpaitsi maksan hänelle paljon enemmän kuin te".

        Kyseisistä kommenteista olisin voinut nostaa oikeusjutun. Ammattiliittoni tuki ajatusta mutta jätin sen silleen.
        Tämmöinenkin tapa siellä vallitsi.


      • suomessa
        annetaan työntekijöistä kirjoitti:

        Ei ollut YIT. Sillä on hyvä maine.
        On kyseessä eräs perheyritys joka silloin toimi lähellä Tamperetta soramontussa. On kuulemma vieläkin jossain Tampereella mutta eri paikassa.
        Olen täysi ammattimies kyseiselle alalle. Muutin kauempaa tähän paskapuljuun. Kohta minulle selvisi mihin lafkaan olin itseni myynyt. Hain muutamaan lähellä olevaan alani yritykseen. Niistä ei tullut ollenkaan vastauksia.
        Rupesin epäilemään, että minua mollataan eli minusta annetaan ala-arvoisia kommentteja paikkoihin joita olen hakemassa. Näin oli käynytkin! Talossa oli sellainenkin mukava tapa!
        Soitin entiselle työnantajalleni sanoen tulevani takaisin ja pyysin häntä tiedustelemaan puhelimitse tästä työmaastani, että minkälainen työntekijä oikein olin.
        Vastaus oli pöyristyttävä; Siinä ammattitaidostani annettiin ala-arvoiset kommentit ja kaikin puolin olin muutenkin huono ja sopimaton työelämään. Enkä lisäksi kuulemma tullut lainkaan toimeen muiden työntekijöiden kanssa.
        Koska tiedustelija oli entinen esimieheni löi hän jauhot suuhun tälle paskapuljun johtajalle kehuen samalla, että "taitaa teidän firmassanne olla suuri sisäinen ongelma. Ette toimi terveeltä pohjalta. Sitäpaitsi menetitte juuri huippuammattilaisen koska otan hänet mielelläni takaisin. Parempaa miestä ei saa mistään. Sitäpaitsi maksan hänelle paljon enemmän kuin te".

        Kyseisistä kommenteista olisin voinut nostaa oikeusjutun. Ammattiliittoni tuki ajatusta mutta jätin sen silleen.
        Tämmöinenkin tapa siellä vallitsi.

        Sinulla oli tuuria, koska olit tunnettu entisessä työpaikassasi. Työmiehen taustat tarkistetaan aina puhelimitse entiseltä työnantajalta ja tarinoihin uskotaan, vaikka itse firma olisi hevon perseestä.


      • se on rikos
        suomessa kirjoitti:

        Sinulla oli tuuria, koska olit tunnettu entisessä työpaikassasi. Työmiehen taustat tarkistetaan aina puhelimitse entiseltä työnantajalta ja tarinoihin uskotaan, vaikka itse firma olisi hevon perseestä.

        Se on rikos jos työnantaja kertoo työntekijästään toiselle työnantajalle.

        Ottakaa selvää miksi työpaikan saanti tyssää jos haastattelut ym. on menneet hyvin.

        Meilläkin on oikeutemme tietää mitä meistä kerrotaan ja itse olen sitä mielä että rehellisyys on hyve, jos työnantaja ei usko kertomusasi niin ei työpaikka varmaan ole sen arvoinen että sitä kannattaakaan tavoitella.

        Itse olen nyt todella ihanassa työpaikassa ja työporukka ja pomo on sitä mieltä että meidän tiimi on todella mahtava eivätkä enää tahdo päästää minua pois. Itsetuntoni kanssa olen kyllä saanut tehdä työtä että uskon että minä, joka oli edellisessä paikassa leimattu yhteistyökyvyttömäksi ja todella hankalaksi ihmiseksi olenkin nyt niin pidetty ja suosittu. Syy siihen miksi pärjään nyt on se että työskentelen yksityisellä puolella jossa arvostetaan osaamista ja oma-aloitteellisuutta, kunnallisella puolella se oli vain haitta.


      • Enkerronimeäni

        Meillä on kolme YT lyhyeen aikaan, henkisen väkivallan ja uhkailun työpaikka jo vuosia, olen ollut konevuokraamossa töissä nyt n. 6 vuotta ja huomaan että olen menettänyt itsearvostukseni lähes kokonaan. Yksi hyvä asia että, onneksi myyntijohtaja vaihtui ja henkilöstöpäällikkö. Toimitusjohtaja on kyllä hyvä mutta on siinä tekemistä saada työpaikkakiusaaminen loppumaan. Yleisarvosana valitettavasti on että surkea työpaikka tämä C.....O


    • Kaiken kokenut

      Kerron minäkin kokemukseni erään liha-alan työpaikan ns. kuuman liha-osaston luottamusmiehestä.
      Hän oli kuin kunkku ja käyttäytyi minua kohtaan kuin tyhjää ilmaa vain. Minä oli hänelle vain silmätikku. Kuka lienee nyt?
      Hän oli ollut tiettävästi koko ikänsä samassa hyvässä talossa.
      Hänellä ei ollut minkäänlaista käsitystä miten käsitellään asioita. Hänellä oli oma hännystelijäinverkosto puolellaan.
      Kukaan ei uskaltanut sanoa hänelle mitään. Hän oli kuin kukko tunkiolla. Hän sai koko firmaan pelon ilmapiirin, minulle kenkää ja paljon muuta ikävää. Hän tuhosi elämäni.

    • tilanteesta

      Olin eräässä kiinteistöfirmassa remppamiehenä. Siellä eräs itsensä ylentänyt kiinteistönhoitaja otti orjapiiskurin roolin minua kohtaan. Aina keksi sanomista ja haukkumista aivan naurettavista asioista, jos en ollut paikalla niin liimaili keltasia moitelappuja seinälle. Sanoin takasin usein mutta ei paljo auttanut. Välit oli todella tulehtuneet ja olin aivan finaali. Soitin pääjohtalle ilmoittaakseni itseni irti en jaksanut kertoa mitään syytä mutta utelemalla sai pomo selville mikä oli homman nimi. Sain siirron toiselle puolen kaupunkia ja luvan että ei tarvi olla missään tekemisissä kiusaajan kanssa. Kyllä helpotti ja olin vahingoiloinen tyypille! Sen jälkeen ei ollut ongelmia.

    • yrjöö

      Länsiauto on Suomen ja ehkä koko maailman huonoin työpaikka, neuvostoliiton aikaista kusetusta.

    • Anonyymi

      Eipä kyllä yhtään yllätä, että tämä kaikki tapahtui jossain konepajalla.

    • Anonyymi

      Nämä työpaikkojen nimet olisi hyvä kertoa. Ulkoasiainhallinnossa viime talvisten uutisten perusteella asiat ovat edelleen huonolla tolalla. Vuosia sitten kiusaaminen/häirintä jatkui vuosia. Hallinto tiesi pahoinpitelyistäkin, mutta ei näyttänyt kiinnostavan. Eräs esi-ihminen suorastaan äänekkäästi puolusti fyysisiäkin hyökkäyksiä. Onneksi tuolla ei ole pakko olla, toisin kuin jotkut ilmeisesti luulivat.

    • Anonyymi

      Nordlab TH. Huono työilmapiiri, sekava työnkuva. Välttäkää tätä laitosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3340
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2882
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2730
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2544
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1843
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1777
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1650
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe