Mielipiteitä plastiikkakirurgiasta?

hyvä-paha

Hei! Olen viime aikoina mietttinyt paljon plastiikkakirurgiaa. Tämä siitä syystä, että käsittelemme koulussa etiikkaa, ja tehtävämme on tehdä tutkielma jostain aiheesta, jossa pohditaan oikean ja väärän, hyvän ja pahan välistä suhdetta. Minä valitsin aiheekseni siis plastiikkakirurgian. Toivoisin mielipiteitä teiltä, mitä vain! Onko plastiikkakirurgia mielestänne oikein / väärin, ja miksi niin? Minulle kelpaavat mitkä tahansa ajatukset plastiikkakirurgian etiikasta! Olisiko teillä vahvoja perusteluita mielipiteidenne takana? Kertokaa niistä! Oletteko pohtineet raamatun asemaa plastiikkakirurgiassa? Sieltä löytyy teksti "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät" (1Moos. 1:27), herättääkö teksti teissä ajatuksia? Vaikuttaako ylipäätään usko ihmisten ajattelutapaan ja hyväksyntään plastiikkakirurgiaa kohtaan?
Olisin erittäin kiitollinen ajatuksistanne.

12

2232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohtinut!

Heitetäänpä näin alkuun heti rankka esimerkki itsestäni. Moni on minullekin "lyönyt raamatulla päähän" kun on kuullut että korjaan sukupuoleni siksi mikä todellisuudessa olen. Lääketiede on jo vuosikymmeniä sitten todennut että paras transsukupuolisten hoitokeino on korjata heidän fyysinen sukupuolensa samaksi kuin heidän todellinen henkinen sukupuolensa jo on. Moni on minua syyttänyt miksi haluan muuttaa ruumistani joka on Jumalan luoma. Mutta katson että minut on luotu alunperin naiseksi, mutta häiriö odotusaikana saikin fyysisen ruumiini kehittymään mieheksi. Siksi joudun turvautumaan useisiin rankkoihinkin plastiikkakirurgisiin operaatioihin. Tuon takia osaan suhtautua muidenkin plastiikkakirurgisiin toimenpiteisiin ilman suurta mielenliikutusta. Jos joku kokee ruumiinsa virheelliseksi jostain "kevyemmistä" syistä kuin minä, en pidä sitä pahana että kyseinen henkilö myös sen virheellisyyden korjaa ja saa näin henkisen tasapainonsa takaisin. Ne menneet vuodet kun jouduin elämään miehenä olivat henkisesti todella rankkoja. Nyt pystyn elämään täysipainoista elämää naisena. Jos joku toinenkin välttää henkisen taakan jollain plastiikkakirurgisella toimenpiteellä, en pidä sitä pahana.

Täytyy kyllä myöntää että itsekin ihmettelen sellaisia ihmisiä jotka ovat lähteneet korjauskierteeseen ja korjauttavat itseään toistuvasti ja omasta mielestäni jo liikaakin. Tuollaista kohtuullista parantelua vartalossa tms. en pidä pahana.

• arka

plastiikkakirurgia on hyvä juttu!

Onnettomuuden uhrin ulkonäkö saadaan korjattua tai jos lapsella syntymästä asti "vaurioita".Lapsen ei tarvi koko elämää elää toisten tuijoteltavana.Monesti leikkaus auttaa.

Jos ihminen ei ole tyytyväinen ja sinut oman ulkonäkönsä kanssa,niin onhan se hyvä,että mahdollisuus on korjata asia,kunhan homma pysyy hanskassa,ettei leikkely mene liiallisuuksiin.
      Jos nenä on iso,onhan se mukavaa saada leikattua pienemmäksi tai jos naisen rinnat on kuin patalaput,miksei niitä voi saada ryhdikkäämmäksi?

• Juma.

*Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen...'
      Mun mielestä voisi lähinnä miettiä, mitä tuo edes tarkoittaa? Tuskin ulkonäöstä on kyse? Plastiikkakirurgia on mielestäni yksi kirurgian alalaji, ei sen kummempaa. Jos eettisiä juttuja rupeaa pohtimaan, paljon vakavampia hyvä/paha asetelmia löytyy lääketieteestä aivan muualta. Ja uskovaisetkin hyväksyvät plastiikkakirurgia, ainakin kun kyse on omasta lapsesta. Uskovan tuttava pariskunnan lapsen kitalakihalkiota on kyllä paikattu ihan plastiikkakirurgin veitsellä eikä pyhällä hengellä.

• Nuori+onnettomuus

Et edes tiedä miltä tuntuu olla erinäköinen, kun kaikki mulkoilee/ihmettelee sinua. Asiasta joka ei edes ole oma vika. Yritä nyt siinä sitten käyttäytyä normaalin nuoren tavoin, kaikki normaalit asiat kuten esim seurustelun voit unohtaa samantien. Nykymaailma kun toimii ulkonäön varassa. Ihmettelen kuinka edes kehtaat kysyä mielipiteitä, olen ehdottomasti sen kannalla.

• hyvä-paha

ei kyse ollut alentamisesta. kyse oli etiikan tutkielmasta, johon halusin muiden mielipiteitä asioista. tahdoin laajentaa omaa näkemystäni. tutkielman tekemiseen kuului muiden haastattelu, tämä oli minun tapani haastatella. pyydän anteeksi jos annoin väärän kuvan asiasta!

• todenmukaiset
        hyvä-paha kirjoitti:

ei kyse ollut alentamisesta. kyse oli etiikan tutkielmasta, johon halusin muiden mielipiteitä asioista. tahdoin laajentaa omaa näkemystäni. tutkielman tekemiseen kuului muiden haastattelu, tämä oli minun tapani haastatella. pyydän anteeksi jos annoin väärän kuvan asiasta!

Kunnollisia vastauksia olisit ehkä saanut antamalla sähköpostiosoitteesi, jossa olisit voinut keskustellakin vastaajien kanssa. Näin yleensä toimivat suurin osa tutkielmia tekevistä. Avoimella keskustelupalstalla tulee kaikennäköistä tekstiä.

Samalla sähköpostissa selviäisi myös vastaajan taustatkin varmemmin, onko kyseessä kosmeettinen vai lääketieteellinen tavoite leikkaukselle.

Samoin tuo raamattuun viittaaminen nostaa monella "karvat pystyyn", joten sen pois jättäminen antaisi ehkäpä neutraalimpia vastauksia.

• minä.
        todenmukaiset kirjoitti:

Kunnollisia vastauksia olisit ehkä saanut antamalla sähköpostiosoitteesi, jossa olisit voinut keskustellakin vastaajien kanssa. Näin yleensä toimivat suurin osa tutkielmia tekevistä. Avoimella keskustelupalstalla tulee kaikennäköistä tekstiä.

Samalla sähköpostissa selviäisi myös vastaajan taustatkin varmemmin, onko kyseessä kosmeettinen vai lääketieteellinen tavoite leikkaukselle.

Samoin tuo raamattuun viittaaminen nostaa monella "karvat pystyyn", joten sen pois jättäminen antaisi ehkäpä neutraalimpia vastauksia.

haluaisin ainakin tietää kelle vastaan.

• vastataammehan
        minä. kirjoitti:

haluaisin ainakin tietää kelle vastaan.

me täällä jatkuvasti toisillemmeksi nimettömänä, joten miten se nyt tästä eroaa. Kyse ei käsittääkseni ole edes mistään gradun tasoisesta tutkielmasta vaan jostain ihan pienimuotoisesta "tutkielmasta".

Tiedänpä tapauksia, jossa jopa graduihin on kerätty materiaalia nettien keskustelupalstoilta. Asetaan vaikkapa kysymys: miten naiset kokevat oman kehonsa synnytyksen jälkeen? ja etsitään siihen vastauksia käymällä läpi kaikki tietyn palstan aiheesta kirjoitetut kirjoitukset/mielipiteet ja tehdään siitä jonkinlainen yhteenveto.

Tämä on täysin luvallista ja takuulla anonyymiä toimintaa. Tosin luotettavuuden kanssa nyt saattaa tulla ongelmia.

• hyvä-paha
        vastataammehan kirjoitti:

me täällä jatkuvasti toisillemmeksi nimettömänä, joten miten se nyt tästä eroaa. Kyse ei käsittääkseni ole edes mistään gradun tasoisesta tutkielmasta vaan jostain ihan pienimuotoisesta "tutkielmasta".

Tiedänpä tapauksia, jossa jopa graduihin on kerätty materiaalia nettien keskustelupalstoilta. Asetaan vaikkapa kysymys: miten naiset kokevat oman kehonsa synnytyksen jälkeen? ja etsitään siihen vastauksia käymällä läpi kaikki tietyn palstan aiheesta kirjoitetut kirjoitukset/mielipiteet ja tehdään siitä jonkinlainen yhteenveto.

Tämä on täysin luvallista ja takuulla anonyymiä toimintaa. Tosin luotettavuuden kanssa nyt saattaa tulla ongelmia.

Täytyy myöntää, että olisin voinut jättää raamatun kohdan mainitsematta, mutta osalta halusinkin ehkä nähdä miten ihmiset reagoivat siihen. Kysehän on uskonnon kurssilla tekemästä etiikan tutkielmasta, silloin raamattua ei voi jättää mainitsematta.
        Olisin toki voinut pyytää vastauksia sähköpostitsekin, mutta halusin myös että vastaajat näkevät aikaisempia kirjoituksia, jos tämäkin herättäisi ajatuksia.
        Olen aloittanut tutkielman tekemisen, kiitos kaikille vastaajille, niistä on paljon apua!

• Äiti40v
        hyvä-paha kirjoitti:

Täytyy myöntää, että olisin voinut jättää raamatun kohdan mainitsematta, mutta osalta halusinkin ehkä nähdä miten ihmiset reagoivat siihen. Kysehän on uskonnon kurssilla tekemästä etiikan tutkielmasta, silloin raamattua ei voi jättää mainitsematta.
        Olisin toki voinut pyytää vastauksia sähköpostitsekin, mutta halusin myös että vastaajat näkevät aikaisempia kirjoituksia, jos tämäkin herättäisi ajatuksia.
        Olen aloittanut tutkielman tekemisen, kiitos kaikille vastaajille, niistä on paljon apua!

näkeväni muitakin syvemmälle meneviä aatoksia asiasta... niinkuin sinäkin keskustelun aloittaja

• Äiti 40v

Heitit aika mielenkiintoisen aiheen.

Jos ihmistä kohtaa onnettomuus jossa hän menettää kasvonsa tms. vakavia vaurioita, en usko että plastiikkakirurgiset leikkaukset on väärin.
      En ketään tuomitse, mutta käsittääkseni on aivan eri tilanne edelliseen verrattuna, kuin jos vaikkapa strippari laittaa silikonit ja toimii muutenkin Raamatun opetuksen vastaisesti.

Tilanne onkin vaikeammin nähtävissä sitten maijameikäläisten kohdalla, kun emme kuulu kumpaankaan ryhmään.

Itse mietin myös tuota asiaa omalla kohdallani pari vuotta sitten. Raskaus ja imetykset olivat tehneet tehtävänsä rintavarustukselleni, mietin onko väärin korjauttaa ne, varsinkin kun rinnat mielletään seksuaaliseksi alueeksi. Omalla kohdallani halusin korjauttaa rintani kutakuinkin ennalleen, mitään pamela anderson vaikutelmaa en edes halunnut. En halunnut myöskään yhtään isompia rintoja kuin minulla on koskaan ollut.

Kysyit asiaa Raamatun valossa, ts. mitä Jumala ajattelee asiasta. Omalla kohdallani en osaa sanoa teinkö väärin. Jonkun uskovaisen mielestä varmasti, toisen mielestä ehkä en, riippuen varmaan paljolti siitä miten niiden rintojeni kanssa elän. Minun kaula-aukkoni ei kuitenkaan ole suurentunut (päinvastoin, en halua esitellä rintojani, en baareissa tai muutenkaan vieraille miehille vaan elän tavallista perheenäidin elämää). Lasten kanssa vaikkapa uimahallissa käydessä häpeilin rintojani ja halusin pystyä heidän kanssa kuitenkin sitäkin harrastaa. En ole pyhimys mutta toki haluan kunnioittaa Jumalaa ja haluaisin elää Häntä kunnioittaen.

Jos ajattelen asian näinpäin, on varmaankin selvää että Hänen suoranainen tahtonsa ei ollut että minä ottaisin silikonit. Mutta onko Hän ankarasti sitä vastaan...?

Me kukin kuljemme kaikkine tekoinemme omaa tietämme, kuka kapeampaa ja kuka laveampaa tietä ja olemme itse vastuussa valinnoistamme Jumalalle. Toivon siis että Hän on minulle armollinen.

Raamatussa on myös toinen ajatus. Siinä sanotaan että ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, eikä meidän tule saastuttaa sitä. Millainen elämä saastuttaa meidän ruumiimme? Saastuttaako pari muovinpalaa minun kehoni? Kuten sanoin, ajattelisin että elämäntavoista riippuen. Uskon kyllä että enemmän kuitenkin ehkä sisäiset väärät asiat tekee sitä, millaista elämää elämme sisäisesti. Tai ulkoisesti voi ajatella että kehoa saastuttaa vaikkapa huumeet, alkoholi, tupakka. Tai irtosuhteet...

Pyhimys en väitä olevani, älkää tekään väittäkö että niin luulen. Tässä oli vaan omia eettisiä pohdintoja kysyjälle...

• pohtinut samaa

Hieno kirjoitus äiti 40 vee. Pohdin itse paljon tätä ennenkuin otin silikonit. En tyytynyt luojanluomiin AA-kuppeihin vaan vuosikausien juu-ei-jankkuksen jälkeen otin pienehköt silikonit. En ole uskovainen, joten jumalaa en miettinyt, ehkäpä ennemminkin naiskuvaa, mediakuvaa, luonnonmukaisuutta, evoluutiota, mallia teinitytöille ym. eettisiä juttuja. Lopulta ajattelin, että en minä ole vastuussa esim. nykyisestä naiskuvasta, vaan yritän vain pelata muualta minulle syötettyjen pelisääntöjen mukaisesti. Olen siis heikko ihminen, koska en jaksanut vastustaa yleistä naisihannetta. Olisiko ehkä pitänyt?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe