Amalgaamisaneeraus

aikomus

Onko tietoa paljonko amalgaamisaneeraus maksaa, noin suunnilleen? Muodostuuko hinta saneerattavien hampaiden mukaan?

27

12507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hammashoitaja

Tarkoitat kaiketi amalgaamipaikkojen vaihtamista muovipaikkoihin? Tällöin hinta määräytyy sen mukaan,kuinka monta niitä hampaita on. Minun mielestäni hommassa ei ole kyllä paljon järkeä,jos et ole amalgaamille allerginen,mikä on todella harvinaista.
      Amalgaami on nääs todella paljon kestävämpää kuin muovi,muovia voi joutua uusimaan 5 vuoden välein. Se taannoinen amalgaamikohu oli erittäin liioiteltu,töissä laskettiin että suussa pitäisi olla joka ikisessä hampaassa amalgaamia,ennenkuin olisi vaaraa että tulisi edes pieniä pitoisuuksia!

• Minni

Tyypillistä puhetta... Miksi amalgaamista sitten luovuttiin vaikka se on niin erinomainen? Itselläni on muovipaikkoja ja hyvin on purentahampaissakin pysynyt nyt jo kymmenen vuotta. Huom! Muovipaikatkin kehittyy, vanhaa tietoa on se ettei ne kestä. (2002 saatua tietoa hammaslääkäriltä itseltään)
        Omat hampaani saneerasin amalgaamista viime elokuussa ja sen seurauksena mm. pitkäaikainen ja sitkeä gyneologinen hiiva parani, siskollani sama toimenpide ja menierin- taudin oireet hävisivät.
        Amalgaami sisältää elohopeaa ja sitä ei tarvita meidän kehossa yhtään sen enempää kuin mitä luonnosta sitä saamme. Se on ensimmäisen asteen hermomyrkky ja ympäristöongelma, minulle ainakin on turha vähätellä sen terveydellisiä vaikutuksia. Ongelmahan on se, että amalgaamista johtuneet terveydelliset ongelmat voivat olla niin moninaiset, että suoraa yhteyttä paikkoihin ei pystytä todistamaan. Yhteyden huomaa vasta jälkikäteen parempana olona.
        Jos olet vaihtamassa, niin voit teetättää hammaslääkärillä (vaikka useammallakin)hinta-arviota työstä. Toki varmista, että poisto tehdään asianmukaisia suojia käyttäen.
        Onhan se jo estettisestikin kauniimman näköistä, kun on valkoisempi hammasrivistö. Minulla operaatio tuli maksamaan varsin paljon, n. 2000 euroa, mutta kyllä oli vaihdettaviakin. Olen todella iloinen, että lainasin rahat ja hoidin homman kuntoon, sainhan terveyteni paremmaksi.

• aikomus
        Minni kirjoitti:

Tyypillistä puhetta... Miksi amalgaamista sitten luovuttiin vaikka se on niin erinomainen? Itselläni on muovipaikkoja ja hyvin on purentahampaissakin pysynyt nyt jo kymmenen vuotta. Huom! Muovipaikatkin kehittyy, vanhaa tietoa on se ettei ne kestä. (2002 saatua tietoa hammaslääkäriltä itseltään)
        Omat hampaani saneerasin amalgaamista viime elokuussa ja sen seurauksena mm. pitkäaikainen ja sitkeä gyneologinen hiiva parani, siskollani sama toimenpide ja menierin- taudin oireet hävisivät.
        Amalgaami sisältää elohopeaa ja sitä ei tarvita meidän kehossa yhtään sen enempää kuin mitä luonnosta sitä saamme. Se on ensimmäisen asteen hermomyrkky ja ympäristöongelma, minulle ainakin on turha vähätellä sen terveydellisiä vaikutuksia. Ongelmahan on se, että amalgaamista johtuneet terveydelliset ongelmat voivat olla niin moninaiset, että suoraa yhteyttä paikkoihin ei pystytä todistamaan. Yhteyden huomaa vasta jälkikäteen parempana olona.
        Jos olet vaihtamassa, niin voit teetättää hammaslääkärillä (vaikka useammallakin)hinta-arviota työstä. Toki varmista, että poisto tehdään asianmukaisia suojia käyttäen.
        Onhan se jo estettisestikin kauniimman näköistä, kun on valkoisempi hammasrivistö. Minulla operaatio tuli maksamaan varsin paljon, n. 2000 euroa, mutta kyllä oli vaihdettaviakin. Olen todella iloinen, että lainasin rahat ja hoidin homman kuntoon, sainhan terveyteni paremmaksi.

Huh, tulipa maksamaan. Pitänee ottaa selvää omalta kohdaltani mitä se tulisi maksamaan.

• Minni
        aikomus kirjoitti:

Huh, tulipa maksamaan. Pitänee ottaa selvää omalta kohdaltani mitä se tulisi maksamaan.

Haluan korostaa sitä, että minulla oli todella paljon vaihdettavia amalgaamipaikkoja suussa. Minulla on aina ollut huonot hampaat johtuen heikosta syljenerityksestä. Operaatiosta voi selvitä muutamalla sadalla eurolla jos paikkoja ei ole monta.
        Se lisäsi myös kuluja, että jokaisen vanhan amalgaamipaikan alla oli paikattavaa. Voit kuvitella, että olin aika raato sen operaation jälkeen, kaiken lisäksi puudutusaine ei oikein tehonnut... kyllä kuitenkin kannatti.

• no..
        Minni kirjoitti:

Haluan korostaa sitä, että minulla oli todella paljon vaihdettavia amalgaamipaikkoja suussa. Minulla on aina ollut huonot hampaat johtuen heikosta syljenerityksestä. Operaatiosta voi selvitä muutamalla sadalla eurolla jos paikkoja ei ole monta.
        Se lisäsi myös kuluja, että jokaisen vanhan amalgaamipaikan alla oli paikattavaa. Voit kuvitella, että olin aika raato sen operaation jälkeen, kaiken lisäksi puudutusaine ei oikein tehonnut... kyllä kuitenkin kannatti.

mulla OLI pinttymä että olen varmaan amalgaamin saastuttama.lääkäri vaihto kaikki muovisiksi,kulu kymmenen vuotta ja kaikki paikkavaihdos hampaat on täynnä hius halkeamia ja murtuvat,syynä paikkojen vaihto.sitäpaitsi ei mun oireet parantunu paikkojen vaihdosta.pötyä.

• aikomus
        no.. kirjoitti:

mulla OLI pinttymä että olen varmaan amalgaamin saastuttama.lääkäri vaihto kaikki muovisiksi,kulu kymmenen vuotta ja kaikki paikkavaihdos hampaat on täynnä hius halkeamia ja murtuvat,syynä paikkojen vaihto.sitäpaitsi ei mun oireet parantunu paikkojen vaihdosta.pötyä.

ovat yksi vaiva joka tulee helposti muovipaikkoihin. Ne eivät kestä kovin monta vuotta. Mutta pitäähän hampaita huoltaa ainakin joka toinen vuosi.

• Minni
        no.. kirjoitti:

Olisi se viisas ja rikas joka kaikkiin vaivoihin keksisi yhden ja oikean ratkaisun. Ei voi mitään jos amalgaamin poisto ei KAIKILLE tuo helpotusta sairauksiin... Silti tiedän omasta ja perheen kokemuksista, että joillekin se auttaa.

• edessä...

2002 julkaistun väitöskirjan mukaan amalgaamipaikatuilta löytyy elimistöstä erittyvää orgaanista elohopeaa - juuri sitä myrkyllistä kamaa - huomattavasti enemmän kuin amalgaamittomilta. Se että ollut virallisen lääketieteen totuus amalgaamista on ollut "harmiton" vuosikaudet, ei tee tyhjäksi sitä, että toisenlaisiakin tutkimustuloksia on löytynyt. Ruotsissa ei kuulemma enää paikata amalgaamilla. Olen huomannut että lääkärit useinkaan eivät ole kovin laajasti uusimmista tutkimustuloksista selvillä, eivät vaan välitä...

Väitöstiedot löytyvät seur. linkistä:
        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/61345dc704eae28ac22568bd00428706/222db56b74f02498c2256b52003f564c?OpenDocument

• Amalgaamidrinksu

...huh kun meinasin spekuloida maailman ääriin. Ei mutta jotkut lekurit on paskoja ja ne tunki ihmisten suuhun amalgaameja. Mitkäs teet thäts it...

Vitamiinit ja hivenaineet on pelottavia...otin kaikki kelasin tuotteet mitä oli saatavilla. Voi olla että jostain saisi vielä muutamia. Muttei niittä tarvii. Sinkki, seleeni, kupari...siinä kova kärki mutta niinkin tuntemattoma kuin pii, mangaani ovat myös tärkeitä koska juuri otin ja en usko että kupari yksistään avaa kaikki kehon tukokset. Tuntuu kuin jonkinsortin aivopaine lievittyisi. Se on pelottavan tuntuista koska samalla keho siirtyy melko rauhalliseen tilaan. Ei tarvii perkele synteettistä paskalääkettä. Taitaapi olla näöitten vähempiarvoisten hivenaineiden puutostila mulla...mitättömimmät ihottumat taisi jopa kadota..hups...no katotaan viikkojen päästä.

Olen tietysti sitä mieltä ettei amalgaameja olisi saanut päästää ihmisten suuhun.

• mistä syntyy
        no.. kirjoitti:

> .lääkäri vaihto kaikki muovisiksi,kulu kymmenen vuotta ja kaikki paikkavaihdos hampaat on täynnä hius halkeamia ja murtuvat,syynä paikkojen vaihto

Muovipaikoistahan valitetaan, että aikojen kuluessa ne kutistuvat, ja tulee vuotoja.
        Kuinka ne voisivat silloin aiheuttaa hiushalkeamia???

Amalgaamista sen sijaan tiedetään, että ne laajenevat lämmetessään, kuten elohopean, jota siinä on noin puolet, ominaisuuksiin kuuluukin, esim. lämpömittari.
        Kun syöt, juot kuumaa, kylmää elohopea käyttäytyy ominaisuuksiensa mukaan.
        Lisäksi paikka vanhetessaan korrodoituu, joten sen läpimitta kasvaa!
        Kun tällainen muutenkin ylisuuri paketti jossa on noin puolet elohopeaa sitten kuumenee kuuman ruoan tai juoman vaikutuksesta, mitä tapahtuu?
        Kovin loogiselta tuntuu, että se laajenee ja jos se mahdu laajenemaan siellä reiässään, niin suuri laajenemisvoima tekee tehtävänsä ja hammas halkeaa.

Olivatkohan ne kaikki paikanvaihdoshampaat olleet ehjiä, vai halki ennenkö niitä muovisia paikkoja ruvettiin laittamaan?

Minulla oli myös sietämättömiä kipuja. Amalgaamipaikat eivät pysyneet. Vaihdatin muoviset.
        Ne pysyivät paremmin. Kivut kuitenkin jatkuivat, samoin lääkärikäynnit. Vuosia tutkittiin eikä mitään vikaa havaittu. Vasta aikojen päästä, aivan sattumalta havaittiin takahampaissa hiushalkeamia.
        Haljenneissa hampaissa voi todellakin olla vaikeaa saada amalgaamipaikkaa pysymään, ja tuskinpa ne aivan oireettomiakaan ovat?

• lukutuokio

> Minun mielestäni hommassa ei ole kyllä paljon järkeä,jos et ole amalgaamille allerginen,mikä on todella harvinaista....

Onko hammashoitaja tutustunut alaansa kuinka hyvin?
        Onko esim. elohopeasta ja sen vaikutuksista kerrottu mitään?
        Käytäpä tuokio tuon linkin sanoman tutkimiseen.
        Siinä on järkeä!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elohopea

• Anne L.
        Minni kirjoitti:

Minullakin on ollut jo pitkään mielessä amalgaamipaikkojen vaihdattaminen, kun minulla on myös suu ihan tupeten täynnä amalgaamia! Laskin että peräti 22 hampaassa on amalgaamipaikka, suurin osa todella isoja ja osa jopa niin isoja että ikäänkuin koko hampaan kruunu on tehty amalgaamista. Myös vinoissa viisaudenhampaissa on amalgaamipaikat, mutta ne kannattaisi varmaan poistattaa koko hampaat samalla?

Miten sinulla suojattiin kun paikat vaihdettiin? Sen verran olen perehtynyt jo netissä asiaan että ilmeisesti suuhun laitetaan sellainen ns. kofferdam-suojaliina mistä vain nämä hampaat ovat läpi? Ja varmaan joku tehoimu myös? Jossain mainittiin joku maski mistä tulee puhdasta ilmaa ja sitten ilmeisesti voidaan käyttää suojavaatteita ja myssyjä yms. Mitä sinulla käytettiin? Haluaisin että olisi varmasti kaikki suojattuna ettei poratessa enää menisi yhtään enempää elohopeaa elimistöön.

Entä porattiinko sinulla kaikki amalgaamit pois kerralla? Miten paljon sinulla oli paikkoja ja kauanko se niiden vaihto kesti? Laitettiinko niihin heti samalla muovipaikat vai jotkut väliaikaiset paikat? Mitä sieltä vanhojen paikkojen alta löytyi siis, kariesta vai tulehduksia tms? Olen ymmärtänyt että voi helposti löytyä jopa juurihoidettavaa tälläisten isojen amalgaamipaikkojen alta. Minulla on tosiaan todellakin viimeiseen asti paikatut kaikki hampaat ja vähän hirvittää myös se että saako kaikkia enää edes paikattua uudestaan. Muutamiin hampaisiin on tehty myös juurihoitoja, mutta kai niihin on ihan yhtälailla paikat vaihdettavissa?

Olisin todella kiitollinen kaikista lisätiedoista, kun olet juuri tälläisen operaation jo läpikäynyt ja varmasti osaat siitä kertoa.

• jooo.
        Anne L. kirjoitti:

Minullakin on ollut jo pitkään mielessä amalgaamipaikkojen vaihdattaminen, kun minulla on myös suu ihan tupeten täynnä amalgaamia! Laskin että peräti 22 hampaassa on amalgaamipaikka, suurin osa todella isoja ja osa jopa niin isoja että ikäänkuin koko hampaan kruunu on tehty amalgaamista. Myös vinoissa viisaudenhampaissa on amalgaamipaikat, mutta ne kannattaisi varmaan poistattaa koko hampaat samalla?

Miten sinulla suojattiin kun paikat vaihdettiin? Sen verran olen perehtynyt jo netissä asiaan että ilmeisesti suuhun laitetaan sellainen ns. kofferdam-suojaliina mistä vain nämä hampaat ovat läpi? Ja varmaan joku tehoimu myös? Jossain mainittiin joku maski mistä tulee puhdasta ilmaa ja sitten ilmeisesti voidaan käyttää suojavaatteita ja myssyjä yms. Mitä sinulla käytettiin? Haluaisin että olisi varmasti kaikki suojattuna ettei poratessa enää menisi yhtään enempää elohopeaa elimistöön.

Entä porattiinko sinulla kaikki amalgaamit pois kerralla? Miten paljon sinulla oli paikkoja ja kauanko se niiden vaihto kesti? Laitettiinko niihin heti samalla muovipaikat vai jotkut väliaikaiset paikat? Mitä sieltä vanhojen paikkojen alta löytyi siis, kariesta vai tulehduksia tms? Olen ymmärtänyt että voi helposti löytyä jopa juurihoidettavaa tälläisten isojen amalgaamipaikkojen alta. Minulla on tosiaan todellakin viimeiseen asti paikatut kaikki hampaat ja vähän hirvittää myös se että saako kaikkia enää edes paikattua uudestaan. Muutamiin hampaisiin on tehty myös juurihoitoja, mutta kai niihin on ihan yhtälailla paikat vaihdettavissa?

Olisin todella kiitollinen kaikista lisätiedoista, kun olet juuri tälläisen operaation jo läpikäynyt ja varmasti osaat siitä kertoa.

Ei hän varmaan enää lue mitä olet kirjoittanut. Sinulla on siis jo pahempia terveysongelmia kun tänne viitsit kirjoittaa.

Amalgaamipaikkojen poisvaihdattaminen on myös riski ellei sitä tehdä oikein. Lue tämä kertomus:

http://www.studio55.fi/artikkeli/1036911/

Sen lisäksi pelkkien paikkojen poistolla ei parannuta; lisäksi joudut myös siivoamaan pois kaikki solunsisäiset loiset/bakteerit mitä elimistöösi on kertynyt sen vuoksi että olet jatkuvasti altistunut isoille määrille elohopeaa (pienetkin määrät elohopeaa heikentää immuunipuolustusta, ja sinun kohdallasi ei niinkään pienet).

Minulla oli vain yksi amalgaamipaikka, mutta kestää silti yli 3 vuotta parantua täysin. Itse poistatin paikkani asianmukaisen suojauksen kanssa. Poiston jälkeen tuli lähes heti oireita jotka kestivät lähes vuoden verran, eli lieviä flunssamaisia oireita, aivosumua, ja rytmihäiriöitä, vain muutamia mainitakseni. Sormien sisäpuolet turposivat myös, ja lähes koko ajan jääkylmät kädet. Suolistoni oli aika kuralla. Vieläkin tässä muutamia viikkoja sitten tuli hikipisaroita naamaan, ja paineen tunnetta suolistoon, kun otin jodia, vaikka poistosta on jo 3 vuotta aikaa.

• Anne L.
        Anne L. kirjoitti:

jollakin vastauksia näihin kysymyksiin?

• Altern8
        jooo. kirjoitti:

Ei hän varmaan enää lue mitä olet kirjoittanut. Sinulla on siis jo pahempia terveysongelmia kun tänne viitsit kirjoittaa.

Amalgaamipaikkojen poisvaihdattaminen on myös riski ellei sitä tehdä oikein. Lue tämä kertomus:

http://www.studio55.fi/artikkeli/1036911/

Sen lisäksi pelkkien paikkojen poistolla ei parannuta; lisäksi joudut myös siivoamaan pois kaikki solunsisäiset loiset/bakteerit mitä elimistöösi on kertynyt sen vuoksi että olet jatkuvasti altistunut isoille määrille elohopeaa (pienetkin määrät elohopeaa heikentää immuunipuolustusta, ja sinun kohdallasi ei niinkään pienet).

Minulla oli vain yksi amalgaamipaikka, mutta kestää silti yli 3 vuotta parantua täysin. Itse poistatin paikkani asianmukaisen suojauksen kanssa. Poiston jälkeen tuli lähes heti oireita jotka kestivät lähes vuoden verran, eli lieviä flunssamaisia oireita, aivosumua, ja rytmihäiriöitä, vain muutamia mainitakseni. Sormien sisäpuolet turposivat myös, ja lähes koko ajan jääkylmät kädet. Suolistoni oli aika kuralla. Vieläkin tässä muutamia viikkoja sitten tuli hikipisaroita naamaan, ja paineen tunnetta suolistoon, kun otin jodia, vaikka poistosta on jo 3 vuotta aikaa.

Chlorella levä auttaa elimistön puhdistuksessa raskasmetalleista.

Eli siis oireissa mitä amalgaamipaikkojen poiston yhteydessä mahdollisesti elimistöön pääsevä elohopea aiheuttaa.

• Anonyymi
        no.. kirjoitti:

Minulla lähtivät kaikki kamalat oireet, kun otatin kaikki hampaat pois, missä oli amalgaamipaikat. Terveyteni on vuosien saatossa parantunut tekarit suussa.

• Lasse

käy kysymässä hinta-arvio hammaslääkäriltä! Mutta kannattaa etsiä sellainen, joka on tehnyt ko. remontteja, sillä amalgaamirem. vaatii hyvän suojauksen, jottei elohopeahöyry pääse suuhun (elimistöön), höyryä kun poistossa tulee. Itse vaihdatin paikat 2 vuotta sitten, ennen sitä olin jatkuvasti sairas, "kuumetta", krooninen kurkkukipu. Nyt olen 2 vuotta ollut terve. Esim. pureskellessa elohopeaa vapautuu enemmän, kuten myös lämpimässä. Siirtyy verenkiertoon ja päätyy AIVOIHIN ja muihin elimiin. Oireina on esim. kirkkaan valon häikäisy, päänsärky. Ei voi muuta kuin suositella paikkojen vaihtoa, itse laukkasin lääkärillä 3 vuotta, tein turhia testejä. Nyt olen tyytyväinen, terve.

• Antsu

Olen itse hakeutumassa saneeraukseen lähiaikoina mutta ongelmaksi on noussut löytää oikea tekijä ko.
        hommaan.Minulla on vain 3 amalgaamipaikkaa mutta
        haluan nekin pois.Hivenainetutkimus paljasti että elimistööni on kertynyt elohopeaa.Kun olen soitellut hammaslääkäreitä läpi niin asenne on yleensä "miksi poistaa hyviä paikkoja" eli tämmöisiin paikkoihin on ainakin turha lähteä vaihdattamaan.Saneeraus kuulemma pitää tehdä ihan tietyllä tavalla.Kertokaa asiantuntevia h-lääkäreitä,itse asun Hyvinkäällä mutta pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan käy.Ja mitä poiston jälkeen,millä elohopea poistuu elimistöstä?Kiitän jo etukäteen.

• aikomus
        Antsu kirjoitti:

Olen itse hakeutumassa saneeraukseen lähiaikoina mutta ongelmaksi on noussut löytää oikea tekijä ko.
        haluan nekin pois.Hivenainetutkimus paljasti että elimistööni on kertynyt elohopeaa.Kun olen soitellut hammaslääkäreitä läpi niin asenne on yleensä "miksi poistaa hyviä paikkoja" eli tämmöisiin paikkoihin on ainakin turha lähteä vaihdattamaan.Saneeraus kuulemma pitää tehdä ihan tietyllä tavalla.Kertokaa asiantuntevia h-lääkäreitä,itse asun Hyvinkäällä mutta pääkaupunkiseutu kokonaisuudessaan käy.Ja mitä poiston jälkeen,millä elohopea poistuu elimistöstä?Kiitän jo etukäteen.

Biohammaslääkärit tekevät amalgaamin poistoja. Alla on nettiosoite josta saat osoitteita.
        http://www.biohammas.org

• Yks vaan
        Antsu kirjoitti:

Leif Grans on ainakin maanlaajuisesti tunnettu amalgaamisaneeraja.
        http://www.cityhammas.com/fi/node/51

• Yks vaan

• Elohopeahammas
        Antsu kirjoitti:

Missä teetit tuon hivenainetutkimuksen? Minä teetin joskus täällä:
        http://www.mdd.fi/Pages/ravitsemus.html sain aika korkeat
        elohopealukemat. Olihan suussa 21 kpl amalgaamilla paikattua
        hammasta. Tuosta on jo vuosia. Elohopea ym. tutkittiin hiuksista.

• hintasen mukaan

kyllä

• jtrtryw45

Onko joku kaynyt Granssilla, onko kallis ?

• Yks vaan

Taitaa olla ukko jo eläkkeellä.

• knjn mkm

Olisio sille tullut seuraajaa ?

• Yks vaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      198
      1756
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      98
      1445
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1245
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1167
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1072
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1038
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70