Lehdet kertovat valt. maist. Timo Aron väitöstutkimuksesta, jossa hän osoittaa maan sisäisen muuton olleen tällä vuosituhannella Suomessa suurempaa kuin koskaan aikaisemmin historiassa. Syitä sille on moniakin, mutta lyhyesti voidaan sanoa, että asutuskeskukset tarjoavat mahdollisuuksia, joita maaseudulla ei ole. Maaseudun väen vähentymisen myötä eriarvoisuus kaupunkien ja maaseudun välillä vain kasvaa ja yhä kiihdyttää maaltamuuttoa.
Tutkimuksessa todetaan, että ”osaamiseen liittyvien työpaikkojen merkitys on aina vain kasvanut ja niistä työpaikoista suurin osa on suurimpien yliopistokaupunkien ympärillä. Toisaalta vaurastumisen myötä asumiseen ja ympäristöön liittyvät asiat ovat korostuneet ja siksi kaupunkiseutujen sisällä isompien kaupunkien lähikunnat ovat alkaneet voimakkaasti kasvaa”.
Aron mielestä ”muuttoliikettä ei voida pysäyttää eikä se kansantaloudellisesti olisi mielekästäkään. Muualla Pohjoismaissa kehitystä pidetään luontevana ja sitä jopa tuetaan, Suomessa ollaan 20 vuotta jäljessä vahvan agraariperinteen vuoksi. Maalaisliitto-keskusta on erityisesti Suomessa ajanut koko maan pitämistä asuttuna, kun lähes kaikissa muissa länsimaissa ja Pohjoismaissa muuttoliikettä on pidetty luonnollisena kehityksenä”, Aro sanoo ja jatkaa:
”Meillä maaseutu- ja kaupunkialueet on nähty toisilleen vastakkaisina asioina ja muuttamiseen on asennoiduttu antiurbaanisen perinteen mukaisesti vahingollisena ilmiönä. Muuttajien määrä on kuitenkin vain kasvanut harjoitetusta yhteiskuntapolitiikasta tai poliittisista voimasuhteista huolimatta”.
Timo Aro, 39 v. on julkisen hallinnon kehittämiseen erikoistuneen konsulttiyhtiö Net Effect Oy:n kehitysjohtaja, ja on siis hyvin perehtynyt asiaan, josta nyt on väitellyt.
Jo Aroa ennen ovat eräät tutkijat todenneet samaa, ja helppohan on tilastoillakin osoittaa, että maan sisäinen muutto on todellakin ollut tällä vuosituhannella ennätysmäistä ja on yhä vain kasvanut Vanhasen hallituksen aikana. Suuri osa muutosta suuntautuu aluksi kotiseutua lähinnä oleviin asutuskeskuksiin, joista sitten muutetaan maan suurimpiin asutuskeskuksiin niin, että ylivoimaisesti suurin saaja on pääkaupunkiseutu ja sitten tulevat Oulun, Tampereen ja Turun seudut.
Niin se on siis tämä kepujohtoinen hallitus ”parantanut alueellista ja sosiaalista tasapainoa”. Tapa ei ehkä ole se, jota Oiva Härkönen tarkoittaa, mutta se on parempi ja ainoa mahdollinen, sillä ”turha on potkia tutkainta vastaan”.
Saa nähdä, saako tuleva hallitus aikaiseksi merkittäviä kuntaliitoksia, jotka voisivat parantaa eräiden paikkakuntien mahdollisuuksia niin, että väki sieltä ei tyystin karkaisi muualle. Tässä asiassa kokoomuksen pitäisi painaa päälle tosissaan ja tehdä tarvittaessa vaikka hallituskysymys, sillä selvää on, että kannattajiensa vähenemistä pelkäävä kepu haraa vastaan viimeiseen asti.
Niin, eilen taisin sanoa, etten vähään aikaan tänne tulisi. Uskoivathan monet myös Sagittariuksen aprillipilaan. Muu täällä näkemästäni sanomani ja huomioni huomioitsijasta sen sijaan eivät olleet aprillia, vaan surullista totta – jota varmaan kohta saamme taas nähdä lisää!
Maaltapako jatkuu ja kiihtyy
65
2109
Vastaukset
- suoli.juna
kotoota yhtään mihinkään
- meille kaikille
Kyllä sinun paikkasi on siellä Hyrynsalmen Pöllölänvaaran Kelkkakankaalla, ei missään muualla. Et sinä tänne ihmisten ilmoille sopisi. Et tosin pääsisikään. Joten pysy siellä, niin on hyvä.
- savolaiset Stadissa
Harmi, että Stadi on mennyt piloille kun teitä maaltapakolaisia on niin paljon.
- sakkiin!
!!!
- JormaKKorhonen
…ellei olisi meitä, jotka olemme tulleet tänne tätä Suomen ihaninta pleisiä rakentamaan. Kuten minäkin jo 56 vuotta sitten, jolloin Stadi oli vielä paljon snadimpi kuin nyt. Meitä muualta tänne tulleita on kai yli puolet nykyisistä stadilaisista. Toisaalta hyvin paljon vanhoja stadilaisia on muuttanut noihin naapureihin, Espooseen, Vantaalle, Tuusulaan, Kirkkonummelle, Nurmijärvelle ja Vihtiin, jotka ovat kasvaneet moninkertaisiksi 50 vuodessa.
Päästiinpä asiaan. Olen joskus tänne stigannut jonkin stygin ja bamlannut muutenkin nastalla stadin slangilla, mutta nyt poimin mainiolta CD-levyltä ”Kolmen sepän rumba ja 22 muuta laulua Helsingissä” säkeet nuoruudessani melko suositusta foksista, jonka levylle lauloi Olavi Virta ja parista kauniista valssista, jotka levytti Henry Theel, stadin kundeja molemmat:
Helsingin laulu
Se lauluna kaikaa, se sointuna soi,
ja Helsingin taikaa ei unhoittaa voi;
jos oppinut sitä ymmärtämään,
se sulkevi helmaansa viihdyttävään.
Sen asfaltti soittaa ja puistossa puut,
sen tenhoa voittaa ei voi mikään muu.
Se laulu on vanha ja kuolematon:
se Helsingin laulu on!
Helsingin kesä
Sen tunnen kun astelen aamuisin
pitkin Eteläsataman rantaa,
se kimaltaa kivissä laiturin
ja taas aallot sen kajoa kantaa.
Se on jotakin kesässä Helsingin,
se on lumoa valkean kaupungin,
sen mä tuntea voin, mutta selittää en,
kuinka sanat vois tulkita sen!
Helsinkiin
Vaikka minä kiertelisin kaikki ulkomaat
tänne mä taas saapuisin,
kaukomailta tuskin koskaan onneasi saat
tuttu on turvallisin.
Helsinkiin, Helsinkiin, jälleen Helsinkiin
muistot vaan ainiaan vie mun uudestaan.
Voin suositella tuota levyä, jolla on 23 laulua Stadista. Ja ne ovat kaikki yleiskielisiä, joiden sanoitusten antaman tietoiskun landelainenkin vaivatta ymmärtää!
Tämän linkin takaa sitten löytyy runsaasti stadinkielisiä biisejä:
http://koti.mbnet.fi/joyhan/H3.html
No, laitetaan yksi ja ehkä tunnetuin, jonka stadilaisen ässärykmentin alikersantti Veikko Lehmuksela kirjoitti sodan aikana Karhumäessä tammikuussa 1942. Minäkin olen saanut menestystä esim. laulaessani tämän duettona toisen stadilaisen , postimestarimme, sot. virkam. Juha Mustosen kanssa Suomen YK-pataljoonan juhannusjuhlilla Golanin Camp Ziouannissa etelän tummassa yössä:
NIIN GIMIS ON STADI
(Esiintyy julkisuudessa myös nimillä:
Ässän kaiho (alkuperäinen) ja Stadin kundin kaiho)
Niin gimis on Stadi,
ois toivomus snadi:
et tsiigaa sais sen vielä kerran.
Mieli Sörkkaan ois tsöraa,
sinne skuru kyllä föraa
tai vislaa vois issikan tsärran.
Näkis Hagiksen platsit
ja Brahiksen matsit
ja Valgan, voi jebulis se stemmaa.
Siel griinais ja steppais,
vaik kohtalo kneppais,
et fikkasta puuttuisi femma.
Siel friidut ne sjungaa
ja lanteet ne gungaa,
globos sekoo ja sydämes studaa.
Oman sussun siel hittais,
onnen glasarista kittais
ois elämä niin kivaa ja gutaa.
Vaikka lintsillä oisin
ja penkillä goisin
ja aina ei ois mitä skruudaa.
Niin silti gimis on Stadi,
siks toivomus snadi,
et gartsoillas saisin viel luudaa. - mutta toiset vain
JormaKKorhonen kirjoitti:
…ellei olisi meitä, jotka olemme tulleet tänne tätä Suomen ihaninta pleisiä rakentamaan. Kuten minäkin jo 56 vuotta sitten, jolloin Stadi oli vielä paljon snadimpi kuin nyt. Meitä muualta tänne tulleita on kai yli puolet nykyisistä stadilaisista. Toisaalta hyvin paljon vanhoja stadilaisia on muuttanut noihin naapureihin, Espooseen, Vantaalle, Tuusulaan, Kirkkonummelle, Nurmijärvelle ja Vihtiin, jotka ovat kasvaneet moninkertaisiksi 50 vuodessa.
Päästiinpä asiaan. Olen joskus tänne stigannut jonkin stygin ja bamlannut muutenkin nastalla stadin slangilla, mutta nyt poimin mainiolta CD-levyltä ”Kolmen sepän rumba ja 22 muuta laulua Helsingissä” säkeet nuoruudessani melko suositusta foksista, jonka levylle lauloi Olavi Virta ja parista kauniista valssista, jotka levytti Henry Theel, stadin kundeja molemmat:
Helsingin laulu
se Helsingin laulu on!
Helsingin kesä
Helsinkiin
tänne mä taas saapuisin,
tuttu on turvallisin.
Voin suositella tuota levyä, jolla on 23 laulua Stadista. Ja ne ovat kaikki yleiskielisiä, joiden sanoitusten antaman tietoiskun landelainenkin vaivatta ymmärtää!
No, laitetaan yksi ja ehkä tunnetuin, jonka stadilaisen ässärykmentin alikersantti Veikko Lehmuksela kirjoitti sodan aikana Karhumäessä tammikuussa 1942. Minäkin olen saanut menestystä esim. laulaessani tämän duettona toisen stadilaisen , postimestarimme, sot. virkam. Juha Mustosen kanssa Suomen YK-pataljoonan juhannusjuhlilla Golanin Camp Ziouannissa etelän tummassa yössä:
NIIN GIMIS ON STADI
Niin gimis on Stadi,
ois toivomus snadi:
sinne skuru kyllä föraa
Näkis Hagiksen platsit
ja Brahiksen matsit
vaik kohtalo kneppais,
Siel friidut ne sjungaa
ja lanteet ne gungaa,
onnen glasarista kittais
Vaikka lintsillä oisin
ja penkillä goisin
siks toivomus snadi,
et gartsoillas saisin viel luudaa...paljashampaisia stadilaisia. Sellaisia, jotka mielellään kehuskelevat sukulaisilleen maalla, että ovat stadilaisia, ettei kielikään enää tahdo kääntyä slangista kirjakielelle.
- Stadi alkaa
Helsingin laulu
se Helsingin laulu on!
Helsingin kesä
Helsinkiin
tänne mä taas saapuisin,
tuttu on turvallisin.
NIIN GIMIS ON STADI
Niin gimis on Stadi,
ois toivomus snadi:
sinne skuru kyllä föraa
Näkis Hagiksen platsit
ja Brahiksen matsit
vaik kohtalo kneppais,
Siel friidut ne sjungaa
ja lanteet ne gungaa,
onnen glasarista kittais
Vaikka lintsillä oisin
ja penkillä goisin
siks toivomus snadi,
et gartsoillas saisin viel luudaa.Stadi alkaa Tullinpuomista, joskus tosin määritellään se vieläkin etelämpään, ja sä oot out niinku ja ihan landelta sieltä jostain Kehä I:n pohjoispuoleltakin!
Sotket Helsingin ja Stadin.
Sama, kun minulla on lomamatkoillani tapana kiusata ihmisiä ja esiintyä paikallisena ja kun joku kertoo tulevansa Stadista, niin on kiva kysyä että missäs sä sit budjaat? Tölikässä vai? Yleensä vastaus näillä "stadilaisilla" on Järvenpää, Keravan Jamppa, tai vaikka Tikkurila. - JormaKKorhonen
Stadi alkaa kirjoitti:
Stadi alkaa Tullinpuomista, joskus tosin määritellään se vieläkin etelämpään, ja sä oot out niinku ja ihan landelta sieltä jostain Kehä I:n pohjoispuoleltakin!
Sotket Helsingin ja Stadin.
Sama, kun minulla on lomamatkoillani tapana kiusata ihmisiä ja esiintyä paikallisena ja kun joku kertoo tulevansa Stadista, niin on kiva kysyä että missäs sä sit budjaat? Tölikässä vai? Yleensä vastaus näillä "stadilaisilla" on Järvenpää, Keravan Jamppa, tai vaikka Tikkurila....on tänne muutama vuosi sitten tullut ja budjaa nyt jossain Kalliossa parinkymmenen neliön vuokrakämpässä (minullakin oli siellä sellainen omistuksessani, mutta on juuri nyt myyty). Tai jos olet syntyperäinen stadilainen, olet samanalainen stadilainen kuin se täällä tunnettu City-stadilainen.
Olen monissa helsinkiläisissä yhdityksissä, kuten esim. Helsingin Sinibareteissa, Helsingin Sydäntoipilaissa, Helsingin Ladussa ym. ja tunnen sieltä satoja ihmisiä, eikä monenkaan kohdalta ole tullut koskaan edes esille, onko hän syntyperäinen vai ei ja asuuko hän kenties Eirassa tai Puistolassa. samoja stadilaisia kaikki. Mutta hehän tietysti ovatkin fiksua väkeä, en kai minäkään muutoin olisi heidän joukossaan. - minut jäsenekseen"
...on tänne muutama vuosi sitten tullut ja budjaa nyt jossain Kalliossa parinkymmenen neliön vuokrakämpässä (minullakin oli siellä sellainen omistuksessani, mutta on juuri nyt myyty). Tai jos olet syntyperäinen stadilainen, olet samanalainen stadilainen kuin se täällä tunnettu City-stadilainen.
Olen monissa helsinkiläisissä yhdityksissä, kuten esim. Helsingin Sinibareteissa, Helsingin Sydäntoipilaissa, Helsingin Ladussa ym. ja tunnen sieltä satoja ihmisiä, eikä monenkaan kohdalta ole tullut koskaan edes esille, onko hän syntyperäinen vai ei ja asuuko hän kenties Eirassa tai Puistolassa. samoja stadilaisia kaikki. Mutta hehän tietysti ovatkin fiksua väkeä, en kai minäkään muutoin olisi heidän joukossaan.Kuten kuulu sanonta kuuluu:-)
- JormaKKorhonen
minut jäsenekseen" kirjoitti:
Kuten kuulu sanonta kuuluu:-)
...olet fiksumpi kuin se puheenvuorosi antoi olettaa. Ei todellakaan kannattaisi liittyä sellaiseen yhdistykseen!
- niin, että
mutta toiset vain kirjoitti:
..paljashampaisia stadilaisia. Sellaisia, jotka mielellään kehuskelevat sukulaisilleen maalla, että ovat stadilaisia, ettei kielikään enää tahdo kääntyä slangista kirjakielelle.
ne, joilla ei ole muuta kehumista kuin tuo paljasjalkaisuus, ovat pääsääntöisesti melko surkeita. Kyllä heiltä olisi Helsinki jäänyt kehittämättä. Itse olen ollut täällä 49 vuotta ja olen viime vuosina varovaisesti ruvennut sanomaan itseäni helsinkiläiseksi, joskin edelleen muistan juureni. "Stadin kundia" minusta ei tule, enkä sitä haluakaan. Eipä näytä haluavan sitä olla Helsingissä syntynyt ja ikänsä asunut poikanikaan.
- Groucho
minut jäsenekseen" kirjoitti:
Kuten kuulu sanonta kuuluu:-)
Marx.
- Jaba_43
Kun tarkastellaan väestön asumista kaupungeissa tai maaseudulla, niin ainoastaan Portugalissa ja Irlannissa asuu Suomea enemmän väkeä maaseudulla suhteessa kaupunkiasumiseen.
Suomi oli muistaakseni kymmenisen prosenttia jäljessä EU:n keskiarvoista, jotka tietysti ovat korkeat Hollannin ja Belgian vuoksi, joissa lähes kaikki asuvat kaupungeissa.
Silti olen sitä mieltä, että sellaisia toimia pitäisi toteuttaa, jotka jarruttavat maaseudun tarpeetonta tyhjenemistä. Vakioaiheeni elintarvikkeiden lähituotannosta, -jalostuksesta ja -kaupasta olisi varmasti yksi keino. Samoin luomutuotannon pitkäjänteinen kehittäminen ja markkinointikavnavien luominen vientiin.
Matkailuinnovaatioitakaan ei ole liikaa, kun siellä pitäisi kehittää nimenomaan kansainvälistä laatua, joka alkaa jo toteutua mm. Levillä.- tai ainakin
Liikaväestöä.
Asian voisi käydä todentamassa vaikka Pentti Linkolalta. - JormaKKorhonen
...juuri noin voisi ja saisikin tapahtua, sillä esim. matkailupalvelujen suhteen olemme olleet todellinen tuppukylä verrattuna mihin tahansa Euroopan maahan ja kauemmaskin, vaikkapa Thaimaahan. Köyhät Kiina ja Intiakin ovat meitä edellä siinä, mutta onhan niillä myös pitemmät perinteet ja on myös, mitä näyttää! Lapin kodassa laihaa kahvia tarjoava kasvonsa noennut huonohampainen loitsunlukija saa kovahermoisimmankin turistin jättämään kokemuksen ainoaksi.
Mutta väkisin ai pidä muuttovirtoja padota, sillä siten tehdään suuri karhunpalvelus sekä niille muuttohalukkaille ihmisille että niille paikkakunnille, jotka heitä atrvitsevat tuottavaan työhön. Kepun ja kepulaisten - kuten Oivankin - johtoajatus on juuri tuo patoaminen. Toivoisin kokoomuksen heti tekevän kepulle selväksi, että sellainen peli ei vetele. - yksi kylähullu
Kaupungistuminen on luonnollinen kehityssuunta, mutta maaseutukin voidaan pitää elinkelpoisena jos sinne kohdistetaan tukea järkevällä tavalla. Kepun suosima vastikkeeton siltarumpu- ja maataloustukipolitiikka pitäisi räjäyttää taivaan tuuliin ja ryhtyä vaatimaan maaseudun tuilta jotain vastinettakin. Nuo elintarviketuotannon kehittämisajatukset joista puhut ovat yksi osa, mutta tarjonnevat sittenkin toimeentulon vain pienelle osalle maaseudun väestä.
Puun jalostaminen muuksikin kuin lankuksi tai selluksi pitäisi meillä olla itsestään selvyys, mutta niin vaan viemme raakalankkua esim. Tanskaan ja Britanniaan missä suomalaisesta puusta sitten valmistetaan tyylihuonekaluja. Eikä mitään Ikean halpakamaa, vaan arvostettua ja kallista designia. Emme ole osanneet hyödyntää tarpeeksi esim. Aallon tunnettua muotoilua kun taas Tanskalaiset myy Jacobseniaan kaikkialle maailmaan.
Biopolttoaineet ovat uusi mahdollisuus maaseudulle, mutta siinäkin pitää lähteä taloudellisesti kestävälle pohjalle päätyvään tuotantosuuntaan. Peltoviljely ei sitä ole, ainakaan jos se perustuu vain mahtaviin hehtaaritukiin. Sellutehtaiden kylkeen nousevat biodieselin raaka-ainetta tuottavat laitokset ovat jo paljon järkevämpiä sijoituksia. Vaikka meistä ei tulisikaan biodieselin nettoviejää, teknologian kehittäjänä ja viejänä voimme olla maailman johtavia valtioita jos vaan maltamme olla hukkaamatta resursseja Kepun ajamiin etanolitehtaisiin ja muuhun älyttömyyteen. - syyllistänyt...
...juuri noin voisi ja saisikin tapahtua, sillä esim. matkailupalvelujen suhteen olemme olleet todellinen tuppukylä verrattuna mihin tahansa Euroopan maahan ja kauemmaskin, vaikkapa Thaimaahan. Köyhät Kiina ja Intiakin ovat meitä edellä siinä, mutta onhan niillä myös pitemmät perinteet ja on myös, mitä näyttää! Lapin kodassa laihaa kahvia tarjoava kasvonsa noennut huonohampainen loitsunlukija saa kovahermoisimmankin turistin jättämään kokemuksen ainoaksi.
Mutta väkisin ai pidä muuttovirtoja padota, sillä siten tehdään suuri karhunpalvelus sekä niille muuttohalukkaille ihmisille että niille paikkakunnille, jotka heitä atrvitsevat tuottavaan työhön. Kepun ja kepulaisten - kuten Oivankin - johtoajatus on juuri tuo patoaminen. Toivoisin kokoomuksen heti tekevän kepulle selväksi, että sellainen peli ei vetele.kepua siitä, että maaltapako on maalaisliiton aikaansaama ilmiö. Päätä nyt, onko se hyvä vai huono asia?
- etanolitehtaita..
yksi kylähullu kirjoitti:
Kaupungistuminen on luonnollinen kehityssuunta, mutta maaseutukin voidaan pitää elinkelpoisena jos sinne kohdistetaan tukea järkevällä tavalla. Kepun suosima vastikkeeton siltarumpu- ja maataloustukipolitiikka pitäisi räjäyttää taivaan tuuliin ja ryhtyä vaatimaan maaseudun tuilta jotain vastinettakin. Nuo elintarviketuotannon kehittämisajatukset joista puhut ovat yksi osa, mutta tarjonnevat sittenkin toimeentulon vain pienelle osalle maaseudun väestä.
Puun jalostaminen muuksikin kuin lankuksi tai selluksi pitäisi meillä olla itsestään selvyys, mutta niin vaan viemme raakalankkua esim. Tanskaan ja Britanniaan missä suomalaisesta puusta sitten valmistetaan tyylihuonekaluja. Eikä mitään Ikean halpakamaa, vaan arvostettua ja kallista designia. Emme ole osanneet hyödyntää tarpeeksi esim. Aallon tunnettua muotoilua kun taas Tanskalaiset myy Jacobseniaan kaikkialle maailmaan.
Biopolttoaineet ovat uusi mahdollisuus maaseudulle, mutta siinäkin pitää lähteä taloudellisesti kestävälle pohjalle päätyvään tuotantosuuntaan. Peltoviljely ei sitä ole, ainakaan jos se perustuu vain mahtaviin hehtaaritukiin. Sellutehtaiden kylkeen nousevat biodieselin raaka-ainetta tuottavat laitokset ovat jo paljon järkevämpiä sijoituksia. Vaikka meistä ei tulisikaan biodieselin nettoviejää, teknologian kehittäjänä ja viejänä voimme olla maailman johtavia valtioita jos vaan maltamme olla hukkaamatta resursseja Kepun ajamiin etanolitehtaisiin ja muuhun älyttömyyteen.niin se ei ole älyttömyyttä, vaan eri asia?
- JormaKKorhonen
syyllistänyt... kirjoitti:
kepua siitä, että maaltapako on maalaisliiton aikaansaama ilmiö. Päätä nyt, onko se hyvä vai huono asia?
Olen ihan johdonmukainen, kun toisaalta näen (tiedän), että maaltapakoon on paljolti vaikuttanut kepu sillä, että sen kuristavan politiikan yksinvaltaisessa hallussa on suurin osa maaseudun kunnistamme, ja monilla ihmisillä on siellä senkin vuoksi niin paha olo, että he lähtevät vapaimmille maille.
Toisaalta kepu yrittää tuota pakoa kaikin tavoin estää mm. hämäämällä "alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon palauttamiseen" tähtäävillä ohjelmillaan, mutta eivät kaikki ihmiset niin tyhmiä ole, etteivätkö huomaisi sellaista kuplaksi. Ja maaltapako sen kuin kiihtyy. Kiitos paljolti kepun siinäkin.
Muutto elinkelvottomilta seuduilta paremmat elinmahdollisuudet tarjoaviin asutuskeskuksiin on tietysti hyvä asia, sekä niille ihmisille, että asutuskeskuksille, jotka tarvitsevat lisää väkeä ja työntekijöitä. Vain kepulle se on huono asia: nuo ihmiset siellä pian huomaavat, että kepu ei aja heidän asioitaan ja lakkaavat sitä kannattamasta. - hyvä olosi..
Olen ihan johdonmukainen, kun toisaalta näen (tiedän), että maaltapakoon on paljolti vaikuttanut kepu sillä, että sen kuristavan politiikan yksinvaltaisessa hallussa on suurin osa maaseudun kunnistamme, ja monilla ihmisillä on siellä senkin vuoksi niin paha olo, että he lähtevät vapaimmille maille.
Toisaalta kepu yrittää tuota pakoa kaikin tavoin estää mm. hämäämällä "alueellisen ja sosiaalisen tasa-arvon palauttamiseen" tähtäävillä ohjelmillaan, mutta eivät kaikki ihmiset niin tyhmiä ole, etteivätkö huomaisi sellaista kuplaksi. Ja maaltapako sen kuin kiihtyy. Kiitos paljolti kepun siinäkin.
Muutto elinkelvottomilta seuduilta paremmat elinmahdollisuudet tarjoaviin asutuskeskuksiin on tietysti hyvä asia, sekä niille ihmisille, että asutuskeskuksille, jotka tarvitsevat lisää väkeä ja työntekijöitä. Vain kepulle se on huono asia: nuo ihmiset siellä pian huomaavat, että kepu ei aja heidän asioitaan ja lakkaavat sitä kannattamasta.siellä kaupungissa, eläkä väkisellä yritä sitä tänne maalle tuoda!
- yksi kylähullu
etanolitehtaita.. kirjoitti:
niin se ei ole älyttömyyttä, vaan eri asia?
Ei tämä ole puoluekannasta kiinni
Jos Kepu ajaa etanolitehdasta jonka raaka-aineelle ei makseta tuotantotukea yhtä paljoa kuin ruuantuotannolle se on järkevää ja kannatettavaa.
Nyt kepu ajaa ohraa raaka-aineenaan käyttäviä etanolitehtaita samalla tukitasolla kuin ravinnoksi käytettävällä ohralla, se on älyttömyyttä.
Aivan sama jos kyseessä on Kokoomus tai Vihreät. - Jaba_43
Mutta väkisin ai pidä muuttovirtoja padota, sillä siten tehdään suuri karhunpalvelus sekä niille muuttohalukkaille ihmisille että niille paikkakunnille, jotka heitä atrvitsevat tuottavaan työhön. Kepun ja kepulaisten - kuten Oivankin - johtoajatus on juuri tuo patoaminen. Toivoisin kokoomuksen heti tekevän kepulle selväksi, että sellainen peli ei vetele.Matkailupalvelujen laadukasta tarjontaa pitää kehittää, koska meillä on luontoa, mitä näyttää. Majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalvelujen pitää vain olla erittäin kansainvälistä tasoa, koska ei näin kalliiseen maahan saa matkailijoita houkuteltua muuta kuin huippulaadulla.
Muuttoliikkeen patoamisesta ei minusta ole kyse, mutta työvoiman pitää päästä joustavasti muuttamaan sinne, missä on työtä tarjolla. Tämän kepu ymmärtää vaalien jälkeen ilman, että kenenkään sitä tarvitsee kepulle erikseen sanoa. - Jaba_43
Biopolttoaineet ovat uusi mahdollisuus maaseudulle, mutta siinäkin pitää lähteä taloudellisesti kestävälle pohjalle päätyvään tuotantosuuntaan. Peltoviljely ei sitä ole, ainakaan jos se perustuu vain mahtaviin hehtaaritukiin. Sellutehtaiden kylkeen nousevat biodieselin raaka-ainetta tuottavat laitokset ovat jo paljon järkevämpiä sijoituksia. Vaikka meistä ei tulisikaan biodieselin nettoviejää, teknologian kehittäjänä ja viejänä voimme olla maailman johtavia valtioita jos vaan maltamme olla hukkaamatta resursseja Kepun ajamiin etanolitehtaisiin ja muuhun älyttömyyteen.Elintarviketeollisuuden rinnalle synnytettävä lähituotanto merkitsee täydennystä ja valikoimien runsautta, myös paikallisten erikoisuuksien suurempaa menekkiä, kunhan markkinointikanavat (kaupan keskusliikkeet) saataisi paremmin mukaan. Lähituotanto on myös huoltovarmuusasia, koska se taka häiriöttömän elintarviketuotannon myös mahdollisten kriisien aikana.
Puun jalostamisessa olet hyvin oikeassa. jalostusasteen nostaminen kasvattaisi bkt:tä ja tarjoaisi paljon työmahdollisuuksia. pitää vain innovoida sellaisia tuoteideoita, joila on menekkiä ja nostaa laatu sellaiselle tasolle, että korkeille palkkakustannuksille saadaan katetta.
Biopolttoaineiden hyödyntämien tapahtuisi varmasti järkevimmin metsäteollisuuden kylkiäisenä, hakjkuu- ja harvennusjätteet hyöduntämällä. Niinhän metsätoellisuuskaupunkien sähkön ja kaukolämmön tuotanto olisi järkevintä hoitaa ja laajentaa sitä tulevaisuudessa. Aikanaan paketoituja peltojakin voisi varmaan hyödyntää paitsi metsäteollisuuden raaka-aineen, myös bioenergian tuotantoon.
Teknologian kehittäjinä Suomen pitäisi pystyä valtaamaan johtoasema maailmalla. Siihen meillä pitäisi olla resursseja kun satsataan lisää tutkimukseen ja tutekehittelyyn, missä valtion alkupanostus voi synnyttää merkittävästi uutta teollisuutta ja työpaikkoja nimenomaan maaseudulle.
- politiikkaa..
kun isoperheiset maalaiset muuttavat kaupunkiin keppuu äänestämään!
Iloisia keskustalaisia tulee sinunkin lenkkipolulla vastaan aina vain enenevässä määrin. :)- JormaKKorhonen
...vaan täällä pääkaupunkiseudulla nuo kepulaiset hyvin pian sivistyvät pois kepulaisuudestaan. Lieneekö tämän metropolin vaikutus kaikella tarjonnallaan niin valistava, vai eikö täällä kehtaa olla kepulaisia muut kuin sellaiset täyspimeät tyypit, joista yksi esimerkki täällä on tunnettu yli muiden!
Helsingin kepulaisten määrä pysyttelee 5 %:n hujakoilla vuosikymmenestä toiseen. Sama taitaa olla tilanne Turussa ja Tampereella, siellä kai jopa alle 5 %:n. Ja nuo moninkertaiseksi kasvaneet kehyskunnatkaan eivät ole suuresti kepulaistuneet, vaan esim. näissä vaaleissa mm. Vihdissä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa kepu menetti kannatustaan suuresti, josta johtuen kepu menetti Uudellamaalla kaksi paikkaa. - on sivistytty..
...vaan täällä pääkaupunkiseudulla nuo kepulaiset hyvin pian sivistyvät pois kepulaisuudestaan. Lieneekö tämän metropolin vaikutus kaikella tarjonnallaan niin valistava, vai eikö täällä kehtaa olla kepulaisia muut kuin sellaiset täyspimeät tyypit, joista yksi esimerkki täällä on tunnettu yli muiden!
Helsingin kepulaisten määrä pysyttelee 5 %:n hujakoilla vuosikymmenestä toiseen. Sama taitaa olla tilanne Turussa ja Tampereella, siellä kai jopa alle 5 %:n. Ja nuo moninkertaiseksi kasvaneet kehyskunnatkaan eivät ole suuresti kepulaistuneet, vaan esim. näissä vaaleissa mm. Vihdissä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa kepu menetti kannatustaan suuresti, josta johtuen kepu menetti Uudellamaalla kaksi paikkaa.pois siitä Lipposlaisesta kauna-ajattelusta.
Paitsi tietenkin jotkut vanhat kalkkeutuneet jäärät pysyvät "lestissään", (ginitonikissaan) :)
- Kylmasen.Usko
venäjästä! Pakkosiirrot työpaikkojen osalta, ovat niiden työntekijöiden kannalta tosi harmillisia. Sinulla on perhe ja lähiomaiset täällä, mutta sinun työpaikkasi siirretaan noin vain johonkin korpeen! Näitä siirtoja on tapahtunut paljon! Ei se valtiollekaan ole halpaa rakentaa uudet toimitilat ja tehdä muutot! Mutta ei niissä ole yhtään ajateltu työntekijöitä! On ihme jos nämä ihmiset äänestää heidän heittelijöitään.
Pakko siirrot ja pakkoasuttamiset ei ole tästä yhteiskunta järjestelmästä.- muuttunut..
aivan Oivalliseksi! Kyllä nyt kapiukko suuttuu!
- JormaKKorhonen
...monet - yhä useammat - ihmiset haluavat muutta sinne, jossa heillä on paremmat mahdollisuudet työhän ja toimeentuloon, jopa vaurastumiseen, ja paremmat mahdollisuudet lastensa kouluttamiseen ja harrastuksiin kuten myös omiin harrastuksiinsa. Ja noissa asioissa asutuskeskukset houkuttavat, niillä on kilpailuetu, eikä sitä muuksi muutetuksi saa. Eikä saisi yrittääkään, sillä siitä olisi varmasti enemmän vahinkoa kuin hyötyä koko maalle.
Mutta kepu yrittää estää kehtystä vain kannatuksensa säilyttääkseen. Siellä kyllä tiedetään, että illä tavoin tehdään pahaa sen kannattajakunnalle, mutta kannattajakunta uskoo mieluummin kepusatraappien kauniita puheita kuin omia silmiään ja omaa päätään. Sellainen on mahdollista vain meillä, ja se selittää paljolti niitä asioita, joissa vielä olemme jäljessä muista pohjoismaista ja läntisestä maailmasta. - Kylmä Usko on?
Mieshän heittä ihan hervotonta läppää. Suomikin on kuulemma EU:n nettosaaja
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000019&posting=22000000025095851 - Kylmasen.Usko
Kylmä Usko on? kirjoitti:
Mieshän heittä ihan hervotonta läppää. Suomikin on kuulemma EU:n nettosaaja
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000019&posting=22000000025095851Suomi on maksanut kansantulonsa mukaan Eu-maksua! Josta on palautunut takasin, ajan kohdasta riippuen erilaisina tukina masketusta summasta noin 90-95%
Se että pitäsikö meidän meidän saada enemmän rahaa takasi, on tavoiteltava asia. Mutta kun tuota "rupusakkia" tuo kepun Olli Rehn kerää EU:n , niin pers´neton puolelle se menee enemmän ja enemmän!
Tuo pers´netto on pysynyt vielä siedettävänä, muta olen sitä mieltä, että tuo suunta ei voi jatkua tuollasena! - Voi pyhä piiru!
Kylmasen.Usko kirjoitti:
Suomi on maksanut kansantulonsa mukaan Eu-maksua! Josta on palautunut takasin, ajan kohdasta riippuen erilaisina tukina masketusta summasta noin 90-95%
Se että pitäsikö meidän meidän saada enemmän rahaa takasi, on tavoiteltava asia. Mutta kun tuota "rupusakkia" tuo kepun Olli Rehn kerää EU:n , niin pers´neton puolelle se menee enemmän ja enemmän!
Tuo pers´netto on pysynyt vielä siedettävänä, muta olen sitä mieltä, että tuo suunta ei voi jatkua tuollasena!Uskon uskottavuus on romahtanut niin paljon ettei Usko usko enää itsekään itseensä!
Vahvistuisiko usko jos lukisit tuossa ketjussa esittämäsi väitteet? Syytit "olantakaa valehtelevaksi" joka oikaisi väitteesi että Suomi muuttui nettomaksajaksi vasta EU:n laajentuessa. Sitä ennen väitit nettomaksujen muuttuvan nettosaamiseksi kun huomioidaan Suomen EU:lta saamat tuet.
Usko, Usko! Uskomattomia ovat puheesi. Vuorten siirteleminenkin on helpompaa. Usko pois.
- luut ja ytimet
Helsinki kuppaa muuta Suomea niin rajusti, että sitä eivät edes tutkijat tajua selittäväksi syyksi sisäiselle muuttoliikkeelle.
- pol. tuntija
Tunnen Timo Aron, joka viime vuonna nimitettiin Net Effectiin, jonka puolestaan omistavat Petri Virtanen ja Petri Uusikylä. Mainitut herrat työskentelivät firman perustamiseen asti valtiovarainministeriön hallinnonkehitämisyksikössä. Tekevät kannattavaa bisnestä evaluoimalla julkisen sektorin organisaatioita ja hankkeita. Timo Aro puolestaan oli pitkään Satakunnan TE-keskuksen ESR-koordinaattori, joten melkoinen uraloikka häneltä. Toivottavasti pärjää, hänellä oli työhallinnossa vähän sellainen rakastan hallintoa-maine.
- oivahärkönen
... lainkaan huomioon sitä, että ihmisten muuttaminen keskuksiin aina aiheuttaa suuria kustannuksia. Heidän entiset asuntonsa, infra ja palvelut jäävät vajaakäyttöön ja uudella paikkakunnalla on kaikki nämä rakennettava uuhelleen jokaiselle muuttajalle. Lisäksi muuttotappioalueet kurjistuvat ja vaativat enemmän ja enmmän valtionosuuksia, jotka ovat käytännössä tulonsiirtoa rikkailta alueilta. Siksi pitää katsoa tarkkaan, tuleeko yhteikunnalle halvemmaksi tukea työn siirtymistä sinne, missä on jo valmiina koutlutettu työvoima valmiiksi asutettuna.
Lipposen-Niinistön hallituksen aikana hallitus aktiivisesti valtion ja kuntien varoja säästämättä keskitti kaikke toimintaa Helsingin seudulle. Viime vuosina ovat maakuntien keskukset kehittyneet, mikä on terveempi ilmiö kuin kaiken keskittäminen pääkaupunkiseudulle. Silloin monet voivat käydä näissä keskuksissa töissä muuttamatta asuinpaikkaansa. Myös varsinaisen maaseudun muuta yritystoimintaa on kehitetty niin, että viljelijöistä jo puolella on muutkin yritystoimintaa tai käyvät muissa osa-aikatöissä.
Nykyinen muuttoliike on luonnollista ja hallittavalla tasolla.- JormaKKorhonen
...ei ole varmaan saanut tietoonsa tuota, jonka nyt jo ainakin sadannen kerran jokseenkin sanasta sanaan samanlaisena toistat! ;))
Vakavasti: Tuo tutkija on perehtynyt asiaan ilmeisesti jo vuosikausia työssään, nähnyt ilmiön kaikki vaikutukset, ja on nyt tehnyt asiasta akateemisen väitöskirjan. Ehkä sitä kuitenkin on pidettävä tutkitumpana, ajatellumpana ja siis pätevämpänä kuin tuota sinun mantraasi.
Ensisijainen tarkoitukseni tuon jutun esille nostamisessa oli se, että nyt nelivuotiskautensa päättävä hallitus ei ole kepun vaalilupauksissa esitetyistä teemoistaan huolimatta pystynyt kehityksen suuntaa muuttamaan, vaan se päinvastoin on vain kiihtynyt. Eli ei ole tapahtunut sitä, mitä esim. sinä olisit halunnut ja kerroit tapahtuvan, ja hyvä niin.
Ehkä kepun johdossa ollaan monia täällä esiintyviä kepulaisia viisaampia ja ymmärretään yhteiskuntaa ja sen tarpeita paremmin. Ymmärretään, että asiassa ovat mukana suuret arvot inhimillisine tarpeineen ja myös sen rahalliset vaikutukset ovat niin suuret, että nuo aina esille nostamasi "valmiina oleva infra" yms. höpö ovat pikkurahaa sen rinnalla.
Nyt vain täytyy kokoomuksen tulevassa hallituksessa pitää huolta siitä, että suunta jatkuu ja edellytyksiä sille parannetaan, jotta päästäisiin vähitellen samalle tasolle kuin muut Pohjoismaat ja Länsi-Eurooppa. Tietysti täytyy pitää huolta myös haja-asutusalueille jäävien ihmisten toimeentulosta ja palveluista. Siinä välttämätön toimenpide on suuri kuntaremontti, jonka kyllä uskon kokoomuksen hoitavan kepun vastaanharaamisesta huolimatt. - agrokommunisti
"Myös varsinaisen maaseudun muuta yritystoimintaa on kehitetty niin, että viljelijöistä jo puolella on muutkin yritystoimintaa tai käyvät muissa osa-aikatöissä."
Ja nämä loiset nostavat myös samaan aikaan maataloustukiaisten nimellä kulkevia sosiaalitukia. Ei onnistuisi tällainen millään esim. ex-työttömältä... - mvv
agrokommunisti kirjoitti:
"Myös varsinaisen maaseudun muuta yritystoimintaa on kehitetty niin, että viljelijöistä jo puolella on muutkin yritystoimintaa tai käyvät muissa osa-aikatöissä."
Ja nämä loiset nostavat myös samaan aikaan maataloustukiaisten nimellä kulkevia sosiaalitukia. Ei onnistuisi tällainen millään esim. ex-työttömältä.....siitä, että elintarviketeollisuuden työntekijiöillä riittää raakaainetta koitimaasta. Suomeen ei raaka-ainetta heille tuotaisi, olisi siinäkin melkoinen työttömien joukko vanhojen jatkoksi.
- Makroekonomisti
...ei ole varmaan saanut tietoonsa tuota, jonka nyt jo ainakin sadannen kerran jokseenkin sanasta sanaan samanlaisena toistat! ;))
Vakavasti: Tuo tutkija on perehtynyt asiaan ilmeisesti jo vuosikausia työssään, nähnyt ilmiön kaikki vaikutukset, ja on nyt tehnyt asiasta akateemisen väitöskirjan. Ehkä sitä kuitenkin on pidettävä tutkitumpana, ajatellumpana ja siis pätevämpänä kuin tuota sinun mantraasi.
Ensisijainen tarkoitukseni tuon jutun esille nostamisessa oli se, että nyt nelivuotiskautensa päättävä hallitus ei ole kepun vaalilupauksissa esitetyistä teemoistaan huolimatta pystynyt kehityksen suuntaa muuttamaan, vaan se päinvastoin on vain kiihtynyt. Eli ei ole tapahtunut sitä, mitä esim. sinä olisit halunnut ja kerroit tapahtuvan, ja hyvä niin.
Ehkä kepun johdossa ollaan monia täällä esiintyviä kepulaisia viisaampia ja ymmärretään yhteiskuntaa ja sen tarpeita paremmin. Ymmärretään, että asiassa ovat mukana suuret arvot inhimillisine tarpeineen ja myös sen rahalliset vaikutukset ovat niin suuret, että nuo aina esille nostamasi "valmiina oleva infra" yms. höpö ovat pikkurahaa sen rinnalla.
Nyt vain täytyy kokoomuksen tulevassa hallituksessa pitää huolta siitä, että suunta jatkuu ja edellytyksiä sille parannetaan, jotta päästäisiin vähitellen samalle tasolle kuin muut Pohjoismaat ja Länsi-Eurooppa. Tietysti täytyy pitää huolta myös haja-asutusalueille jäävien ihmisten toimeentulosta ja palveluista. Siinä välttämätön toimenpide on suuri kuntaremontti, jonka kyllä uskon kokoomuksen hoitavan kepun vastaanharaamisesta huolimatt.Mitkään rahat eivät koskaan tule riittämään harvaan asutun maan asuttuna pitämiseen. Aivan järjetöntä populismia, tai sanotaan kaunis ajatus, työn siirtäminen sinne, missä ihmiset jo valmiiksi ovat. Talous ja yritykset eivät vain toimi niin.
Suosittelen lämpimästi nykyaikaan siirtymistä. - JormaKKorhonen
Makroekonomisti kirjoitti:
Mitkään rahat eivät koskaan tule riittämään harvaan asutun maan asuttuna pitämiseen. Aivan järjetöntä populismia, tai sanotaan kaunis ajatus, työn siirtäminen sinne, missä ihmiset jo valmiiksi ovat. Talous ja yritykset eivät vain toimi niin.
Suosittelen lämpimästi nykyaikaan siirtymistä.Minähän olen samaa mieltä tuosta asiasta, mutta Oivalla on eri näkemys; hänen mielestään se "alueellinen ja sosiaalinen tasapaino" edellyttäisi kaiken levittämistä tasaisena peittona koko maahan - vain vähän liioitellen asian ilmaisten.
- yksi kylähullu
Menestyvä alue, kaupunki tai maseutu, tarvitsee useita kehitystä tukevia asioita: monikulttuurisuus, hyvä hallinto, vahvat klusterit, luovuus, korkeatasoinen infrastruktuuri, alhainen verotus, korkea elämänlaatu jne.
Mitä näistä tarjoaa maaseudun kepukunta? Monikultturisuus - eihän maaseudulla suvaita edes helsinkiläisiä, miten sitten vieraita kulttuureja.
Hyvä hallinto - kepun yksinvaltaa jossa kunnan asioita johtaa parin ökyisännän klikki ja hallinto perustuu tukien maksimointiin.
Vahvat klusterit - kun kaikki on pientä niin eipä synny klustereita kuin korkeintaan maanviljelyn ympärille.
Luovuus - sekin kaikkoaa lahjakkaimpien mukana kaupunkeihin jotain erämaaateljeessa maalaavaa taitelijaa lukuunottamatta.
Korkeatasoinen infrastuktuuri - sorateiden Teuvoille varmaan riittävää, ei kilpailukykyiselle taloudelle.
Alhainen verotus - korkeimmat kunnallisverot löytyvät juuri kepukunnista.
Korkea elämänlaatu - vain jos elämänlaadun mittarina pidetään puhdasta luontoa ja pitkää etäisyyttä naapuriin.
Maaseudulla, noissa kepukunnissa, on eletty vain tukien varassa, omaehtoinen kehittyminen on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta laiminlyöty. Ne muutamat rohkeat yrittäjät jotka ovat vastoin kepulaista normia uskaltaneet yrittää riskilläkin ovat menestystarinoita, Ponsse, Lilbacka, Keitele Forest ja muutama muu. Tätä meidän pitäisi tukea, maaseudun omaa yrittäjyyttä ja noita menestyksen tekijöitä, eikä siirrellä kaupunkien yrityksiä jonnekin Perähikiälle kuten sinun ajatuksissasi. - oivahärkönen
Nyt vain täytyy kokoomuksen tulevassa hallituksessa pitää huolta siitä, että suunta jatkuu ja edellytyksiä sille parannetaan, jotta päästäisiin vähitellen samalle tasolle kuin muut Pohjoismaat ja Länsi-Eurooppa. Tietysti täytyy pitää huolta myös haja-asutusalueille jäävien ihmisten toimeentulosta ja palveluista. Siinä välttämätön toimenpide on suuri kuntaremontti, jonka kyllä uskon kokoomuksen hoitavan kepun vastaanharaamisesta huolimatt.... totuuden toistamaan, kun se ei näytä menevän sinunkin päähän. Toistan sen taas erittäin lyhyenä: Kun hylätään olemassa olevat rakenteet ja rakennetaan tilalle uudet toiseen paikkaan, pitää toimen kannattavuus joka kerran laskea.
Vanhasen hallituksen aikana maan talouskasvu on ollut koko ajan voimakasta. Maa- ja metsätaloudesta on vapautunut onneksemme kiihtyvästi väkeä, joka on muilla alolla ollut mukana tekemässä tätä kasvua.
Nyt ei kaikkien ole tarvinnut siirtyä kaliille pääkaupunkiseudulle, vaan monet maakuntakeskukset kasvavat voimakkaasti. Sellaisia ovat mm.Oulu, Pietarsaari, Joensuu, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Lappeenranta, Turku ja Hämeenlinna. Myös uutta yrittäjyyttä on syntynyt myös varsinaiselle maaseudulle. Ilman hallituksen tämän suuntaista ohjausta, muuttoliike olisi ollut vielä kovempaa. - JormaKKorhonen
oivahärkönen kirjoitti:
... totuuden toistamaan, kun se ei näytä menevän sinunkin päähän. Toistan sen taas erittäin lyhyenä: Kun hylätään olemassa olevat rakenteet ja rakennetaan tilalle uudet toiseen paikkaan, pitää toimen kannattavuus joka kerran laskea.
Vanhasen hallituksen aikana maan talouskasvu on ollut koko ajan voimakasta. Maa- ja metsätaloudesta on vapautunut onneksemme kiihtyvästi väkeä, joka on muilla alolla ollut mukana tekemässä tätä kasvua.
Nyt ei kaikkien ole tarvinnut siirtyä kaliille pääkaupunkiseudulle, vaan monet maakuntakeskukset kasvavat voimakkaasti. Sellaisia ovat mm.Oulu, Pietarsaari, Joensuu, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Tampere, Lappeenranta, Turku ja Hämeenlinna. Myös uutta yrittäjyyttä on syntynyt myös varsinaiselle maaseudulle. Ilman hallituksen tämän suuntaista ohjausta, muuttoliike olisi ollut vielä kovempaa....kovalle ottaa, että totuus on toinen kuin kepun vaalipuheissa 4 vuotta sitten, joita sinä yhä toistat matroissani.
Laitan tuohon loppuun vielä sinullekin tämän yhteisen kotiseutumme väestökehityksestä tällä vuosituhannella kertovan tilaston. Sen kertoma on jotain ihan muuta kuin sitä, mitä väität.
Ja se vanhan ja usein jo rapistuneen infran jättäminen sinne missä se on ja rakentamalla uutta muualle, eli siellä, minne ihmisetkin muuttavat, on kansantaloudellisesti hyödyllistä ja viisasta. Sen rakentaminen ja käyttö jatkossa tarjoaa uutta työtä, ja ennen muuta ihmiset saavat uutta ja parempaa.
Tässä tuota tilastoa:
Pääkaupunkiseudun kasvuluvut:
Kirjoittanut: JormaKKorhonen 2.4.2007 klo 20.09
Poista oma viesti
Tässä todellista tilastotietoa pääkaupunkiseudun ja sen kehyskuntien kasvusta tällä vuosituhannella. Lähteet Tietosanakirja Facta 2001 (Vuoden 2000 alussa) ja Wikipedia, Uusimaa (28.2.2007) http://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakunta
Helsinki 551 123 > 564 870
Espoo 209 667 > 235 346
Vantaa 176 386 > 190 195
Kirkkonummi 29 275 > 34 571
Tuusula 31 168 > 35 490
Kerava 30 137 > 32 466
Järvenpää 35 459 > 37 639
Nurmijärvi 32 335 > 38 066
Vihti 23 611 > 26 513
Yhteensä 1 083 702 > 1 159 666
Kasvua 75 964 henkeä (7 %) - JormaKKorhonen
Menestyvä alue, kaupunki tai maseutu, tarvitsee useita kehitystä tukevia asioita: monikulttuurisuus, hyvä hallinto, vahvat klusterit, luovuus, korkeatasoinen infrastruktuuri, alhainen verotus, korkea elämänlaatu jne.
Mitä näistä tarjoaa maaseudun kepukunta? Monikultturisuus - eihän maaseudulla suvaita edes helsinkiläisiä, miten sitten vieraita kulttuureja.
Hyvä hallinto - kepun yksinvaltaa jossa kunnan asioita johtaa parin ökyisännän klikki ja hallinto perustuu tukien maksimointiin.
Vahvat klusterit - kun kaikki on pientä niin eipä synny klustereita kuin korkeintaan maanviljelyn ympärille.
Luovuus - sekin kaikkoaa lahjakkaimpien mukana kaupunkeihin jotain erämaaateljeessa maalaavaa taitelijaa lukuunottamatta.
Korkeatasoinen infrastuktuuri - sorateiden Teuvoille varmaan riittävää, ei kilpailukykyiselle taloudelle.
Alhainen verotus - korkeimmat kunnallisverot löytyvät juuri kepukunnista.
Korkea elämänlaatu - vain jos elämänlaadun mittarina pidetään puhdasta luontoa ja pitkää etäisyyttä naapuriin.
Maaseudulla, noissa kepukunnissa, on eletty vain tukien varassa, omaehtoinen kehittyminen on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta laiminlyöty. Ne muutamat rohkeat yrittäjät jotka ovat vastoin kepulaista normia uskaltaneet yrittää riskilläkin ovat menestystarinoita, Ponsse, Lilbacka, Keitele Forest ja muutama muu. Tätä meidän pitäisi tukea, maaseudun omaa yrittäjyyttä ja noita menestyksen tekijöitä, eikä siirrellä kaupunkien yrityksiä jonnekin Perähikiälle kuten sinun ajatuksissasi.Sen verran Sinusta ja toiminnastasi "kahdessa kulttuurissa" tiedän, että tuossa puhuu kokemuksen ääni (joka minulta puuttuu). Ihan vain kauempaa ja mediasta näkemääni ja kuulemaani ajatellen olen tullut hyvin samanlaisiin tuloksiin, mutta en tietenkään tällä taustalla sitä yhtä hyvin ja uskottavasti pysty sanomaan.
Kiitoksia! Luulisi tuon havahduttavan Oivaakin, mutta eiköpähän jo kuumeisesti penkone mantravarastoaan löytääkseen sieltä sopivan tuohon vastatakseen! - oivahärkönen
...kovalle ottaa, että totuus on toinen kuin kepun vaalipuheissa 4 vuotta sitten, joita sinä yhä toistat matroissani.
Laitan tuohon loppuun vielä sinullekin tämän yhteisen kotiseutumme väestökehityksestä tällä vuosituhannella kertovan tilaston. Sen kertoma on jotain ihan muuta kuin sitä, mitä väität.
Ja se vanhan ja usein jo rapistuneen infran jättäminen sinne missä se on ja rakentamalla uutta muualle, eli siellä, minne ihmisetkin muuttavat, on kansantaloudellisesti hyödyllistä ja viisasta. Sen rakentaminen ja käyttö jatkossa tarjoaa uutta työtä, ja ennen muuta ihmiset saavat uutta ja parempaa.
Tässä tuota tilastoa:
Pääkaupunkiseudun kasvuluvut:
Kirjoittanut: JormaKKorhonen 2.4.2007 klo 20.09
Poista oma viesti
Tässä todellista tilastotietoa pääkaupunkiseudun ja sen kehyskuntien kasvusta tällä vuosituhannella. Lähteet Tietosanakirja Facta 2001 (Vuoden 2000 alussa) ja Wikipedia, Uusimaa (28.2.2007) http://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakunta
Espoo 209 667 > 235 346
Vantaa 176 386 > 190 195
Tuusula 31 168 > 35 490
Kerava 30 137 > 32 466
Vihti 23 611 > 26 513
Kasvua 75 964 henkeä (7 %)... Lipposen hallituksen ja mitä Vanhasen. Molemmat hallitsivat kolme vuotta. Kaikkiaan väkiluvun kasvu on sittenkin aika maltillista, erikoisen pientä juuri Helsingissä.
Et myöskään ole selvittänyt, mikä osuus kasvusta on syntyvyydestä johtuvaa ja mikä muuttoliikkeestä. Lipposen ja Niinistön aikana tänne houkuteltiin tai muun mahdollisuuden puutteessa pakotetiin muuttamaan nuorta väkeä, joka on nyt parhaassa lisääntymisiässään. Olenkin lukenut, että pääkaupunkiseudulla on syntyvyys suurempi kuin muualla. Eihän monilla alueilla maakunnissa syntyvyyttä voi ollakaan, kun sieltä nuori väki on lähtenyt. Sellaisilla seuduilla väkeä vähentää myös syntyvyyttä suurempi kuolleisuus. - Makroekonomisti
Minähän olen samaa mieltä tuosta asiasta, mutta Oivalla on eri näkemys; hänen mielestään se "alueellinen ja sosiaalinen tasapaino" edellyttäisi kaiken levittämistä tasaisena peittona koko maahan - vain vähän liioitellen asian ilmaisten.
Oiva esittää niin hölmöjä, että rivitkin menevät sekaisin.
- JormaKKorhonen
oivahärkönen kirjoitti:
... Lipposen hallituksen ja mitä Vanhasen. Molemmat hallitsivat kolme vuotta. Kaikkiaan väkiluvun kasvu on sittenkin aika maltillista, erikoisen pientä juuri Helsingissä.
Et myöskään ole selvittänyt, mikä osuus kasvusta on syntyvyydestä johtuvaa ja mikä muuttoliikkeestä. Lipposen ja Niinistön aikana tänne houkuteltiin tai muun mahdollisuuden puutteessa pakotetiin muuttamaan nuorta väkeä, joka on nyt parhaassa lisääntymisiässään. Olenkin lukenut, että pääkaupunkiseudulla on syntyvyys suurempi kuin muualla. Eihän monilla alueilla maakunnissa syntyvyyttä voi ollakaan, kun sieltä nuori väki on lähtenyt. Sellaisilla seuduilla väkeä vähentää myös syntyvyyttä suurempi kuolleisuus....olikin vin tämän hallituksen aika? Nuo jälkimäiset luvut ovat pvm:ltä 28.2.07 eli tänä vuonna.
Laitoin tuonne samaa vielä avaukseksikin, ja siitä näkee, että prosentuaalisesti Oulun kasvu samana aikana on ollut runsaat 10 %, mutta absoluuttisesti eli ihmismäärinä kuitenkin melko vähäistä verrattuna täällä tapahtuneeseen. Ja ihmiset ovat yksilöitä, eikä prosentteja. Niin ovat vaaleissakin.
Et pääse mihinkään siitä, että pääkaupunkiseutu on Suomen ylivoimaisesti vetovoimaisin paikkakunta ja sen vetovoima on vain kasvanut ja kasvaisi yhä, ellei täällä olisi niin mieletön maankäyttöpolitiikka josta johtuen älyttömät asuntojen hinnat, lähes kaksinkertaiset Oulunkin hintoihin verrattuna, Helsingissä enemmänkin kuin kaksinkertaiset.
- hyödyttömiä keksintöjä
Ihmiskunnan kannalta tärkeimmät keksinnöt syntyvät muualla kuin kaupungeissa ja väestökeskittymissä.
Väestökeskittymissä kyllä syntyy ns. turhia keksintöjä ja vimpaimia.
Parasta keksintöaluetta ovat syrjäseudut suburban ja omakotialueet.- JormaKKorhonen
Edes muutama esimerkki väitteesi tueksi, ole hyvä! Ellei niitä tule, tuo jää samaan arvoon kuin hyvin monet muutkin kepulaisten täällä heittelemät perusteettomat väitteet. Jota tuo tietysti onkin.
Jokainen jonkin verran historiaan perehtynyt tietää, että kulttuuri kaikkine ilmiöineen alkoi kehittyä vasta sitten, kun yhteiskunnat alkoivat kaupungistua. Silloin ihmiset erikoistuivat erilaisiin tehtäviinsä, kehittyivät niissä entistä pätevämmiksi, kaikkien ihmisten kaikki aika ei kulunut vain elannon hankkimisessa ahertamiseen, vaan jäi myös vapaa-aikaa, jolloin pohdittiin ja kehitettiin uusia asioita. Luovuus kehittyi ja tuotti tuloksia. Jne...
Jo kaksoisvirran ja Niilin muinaiset korkeakulttuurit olivat paljolti kaupunkikulttuureja, antiikin Kreikan kulttuuri vallan sitä, kun valtuiotkin olivat kaupunkivaltioita. Olen vuosikymmenten ajan ollut lähes intohimoinen historian lukija, mutta mistään en ole saanut sellaisia tietoja, jotka tukisivat käsitystäsi.
Kyllä myös tämän päivän innovatiivisuus keksintöineen ja kehitystoimineen on nimenomaan kaupunkien ilmiö, niin meillä kuin muualla. Ei sellaiseen olisi mahdollisuuttakaan jossain syrjäseuduilla. Eivät nuo kylähullutkaan - täällä esiintyvää nimimerkki yksi kylähullu ilmeisesti lukuunottamatta - kovin innovatiivisiä taida olla ainakaan siinä mielessä, että heidän tuosta ominaisuudestaan olisi mitään hyötyä, hupia enintään. Kuten myös täällä esiintyvän muutaman kylä-kaupunkihullun "innovatiivisesta" poliitikoinnista! - keksijämies
Edes muutama esimerkki väitteesi tueksi, ole hyvä! Ellei niitä tule, tuo jää samaan arvoon kuin hyvin monet muutkin kepulaisten täällä heittelemät perusteettomat väitteet. Jota tuo tietysti onkin.
Jokainen jonkin verran historiaan perehtynyt tietää, että kulttuuri kaikkine ilmiöineen alkoi kehittyä vasta sitten, kun yhteiskunnat alkoivat kaupungistua. Silloin ihmiset erikoistuivat erilaisiin tehtäviinsä, kehittyivät niissä entistä pätevämmiksi, kaikkien ihmisten kaikki aika ei kulunut vain elannon hankkimisessa ahertamiseen, vaan jäi myös vapaa-aikaa, jolloin pohdittiin ja kehitettiin uusia asioita. Luovuus kehittyi ja tuotti tuloksia. Jne...
Jo kaksoisvirran ja Niilin muinaiset korkeakulttuurit olivat paljolti kaupunkikulttuureja, antiikin Kreikan kulttuuri vallan sitä, kun valtuiotkin olivat kaupunkivaltioita. Olen vuosikymmenten ajan ollut lähes intohimoinen historian lukija, mutta mistään en ole saanut sellaisia tietoja, jotka tukisivat käsitystäsi.
Kyllä myös tämän päivän innovatiivisuus keksintöineen ja kehitystoimineen on nimenomaan kaupunkien ilmiö, niin meillä kuin muualla. Ei sellaiseen olisi mahdollisuuttakaan jossain syrjäseuduilla. Eivät nuo kylähullutkaan - täällä esiintyvää nimimerkki yksi kylähullu ilmeisesti lukuunottamatta - kovin innovatiivisiä taida olla ainakaan siinä mielessä, että heidän tuosta ominaisuudestaan olisi mitään hyötyä, hupia enintään. Kuten myös täällä esiintyvän muutaman kylä-kaupunkihullun "innovatiivisesta" poliitikoinnista!Kaupunkilainen keksintö:
http://plaza.fi/s/f/vanhat/54494.jpg
Maaseudun keksintö:
http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Pasteur
"I have the faith of a Breton peasant..." - osuvaa....
keksijämies kirjoitti:
Kaupunkilainen keksintö:
Maaseudun keksintö:
"I have the faith of a Breton peasant..."Hyvät esimerkit!
- ihmiskunnan kannalta
keksijämies kirjoitti:
Kaupunkilainen keksintö:
Maaseudun keksintö:
"I have the faith of a Breton peasant..."Hyvä esimerkki.
Kaupungeissa ihmisiä vaivaa suuri massatyperyys, joka johtuu siitä, että ei enää oikeasti olla kosketuksissa luonnon tai realismin kanssa.
Keskenään tohelletaan ja kehutaan itseään ja sehän johtaa dekadenssiin, juonitteluun ja typeryyteen.
"Lehtien kertomaasi" ei sisältynyt mitään linkkiä, joka tukisi väitettäsi, että muuttoliike johtuu vain ja ainoastaan maaltapaosta. Kyllä se johtuu kaupungistapaostakin.
Muuttoliikettähän on nimittäin myös muutto kaupungista maalle ja maalaiskunnasta toiseen maalaiskuntaan.
Muuttoliikettä on myös muutto maalta maakuntakeskukseen ja siihen sisältyykin yksi punamultahallituksen ajan suurimmista voitoista. Enää ei tarvinnut muuttaa entisessä määrin pääkaupunkiseudulle, vaan töitä löytyi maakuntakeskuksesta.
Maakuntakeskusten työllistävästä vaikutuksesta hyötyy koko maakunta, aluksi työpaikkoina ja myöhemmin maallemuuttajina.
Onhan luonnollista, että työttömänä ollut joutuu aluksi muuttamaan lähelle työpaikkaa ja vasta myöhemmin pääsee muuttamaan takaisin maaseudulle, josta sitten omakotitalosta käsin voi kulkea töissä vaikka samassa työpaikassa maakuntakeskuksessa.
Juuri tällainen kehityshän Suomessa tapahtui 1970- ja 1980-luvuilla. Kaupungit saivat muuttovoittoa 70-luvulla, maaseutu vauraammalla 80-luvulla. Samoin pääkaupunkiseutu sai lisäväkeä 70-luvulla ja ainakin keskisen Suomen maakunnat 80-luvulla.
On hyvinkin todennäköistä, että taas 2010-luvulla keskisen ja pohjoisen Suomen maakunnat sekä maaseutu alkavat vetää (paluu)muuttajia.
Kuntaliitoksilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Nehän ovat vain hallinnollisia muutoksia, eivätkä vaikuta muuttoliikkeeseen.- JormaKKorhonen
Lehdissäkin julkaistaan vuosittain eri paikkakuntien väestötilastoja, ja löydät ne netistäkin. Niistä voit nähdä, että väestö kasvaa nimenomaan kaupungeissa. Absoluuttisesti - siis ihmismäärinä - ylivoimaisesti eniten pääkaupunkiseudulla, ja nyt jo sen kehyskunnissa.
Seuraavaksi suurimmat kasvukeskusket ovat Tampereen, Turun ja Oulun seudut. Olukun seutu ilmeisesti suhteellisesti lähes yhtä vetävä kuin pääkaupunkiseutu, lähimenneinä vuosina myös Salon seutu.
Melko hyvää mutta kuitenkin kaukana em:uista on kasvu myös eräissä maaseutukeskuksissa ja niiden välittömässä läheisyydessä, lähinnä niissä, joissa on yliopisto tai muu korkeakoulu, jotka puolestaan ovat tuoneet paikkakunnille myös teollisuus- ja muuta tuotantoa.
Minun avaukseni perustuu Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa esiteltiin tuo Timo Aron väitöstutkimus. Otin juttuuni siitä suoria sitaatteja mm. Aron omasta puheesta. Minusta tuo tutkimus ei tuonut esiin paljonkaan sellaista uutta, joka ei olisi jo ollut tioedossa aikaisemmista tutkimuksista ja väestötilastoista. Mutta jos haluat saada tietoja nimenomaan tuosta Aron tutkimuksesta, löydät varmaan niitä myös netin kautta. JormaKKorhonen kirjoitti:
Lehdissäkin julkaistaan vuosittain eri paikkakuntien väestötilastoja, ja löydät ne netistäkin. Niistä voit nähdä, että väestö kasvaa nimenomaan kaupungeissa. Absoluuttisesti - siis ihmismäärinä - ylivoimaisesti eniten pääkaupunkiseudulla, ja nyt jo sen kehyskunnissa.
Seuraavaksi suurimmat kasvukeskusket ovat Tampereen, Turun ja Oulun seudut. Olukun seutu ilmeisesti suhteellisesti lähes yhtä vetävä kuin pääkaupunkiseutu, lähimenneinä vuosina myös Salon seutu.
Melko hyvää mutta kuitenkin kaukana em:uista on kasvu myös eräissä maaseutukeskuksissa ja niiden välittömässä läheisyydessä, lähinnä niissä, joissa on yliopisto tai muu korkeakoulu, jotka puolestaan ovat tuoneet paikkakunnille myös teollisuus- ja muuta tuotantoa.
Minun avaukseni perustuu Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa esiteltiin tuo Timo Aron väitöstutkimus. Otin juttuuni siitä suoria sitaatteja mm. Aron omasta puheesta. Minusta tuo tutkimus ei tuonut esiin paljonkaan sellaista uutta, joka ei olisi jo ollut tioedossa aikaisemmista tutkimuksista ja väestötilastoista. Mutta jos haluat saada tietoja nimenomaan tuosta Aron tutkimuksesta, löydät varmaan niitä myös netin kautta.Miten uutta Aron väitöskirja ei tosiaankaan tuonut Hesarin nettiversion mukaan. Aiemmin täällä oli kuitenkin linkitettynä ja muissakin jutuissa todettu asia, että muuttoliike on viime vuosina huomattavasti tasaantunut. Enää ei muuteta pelkästään pääkaupunkiseudulle. Kasvukeskuksi ovat päässeet kaikki maakuntakeskukset ja suuri osa kurjuuden pesinä pidetyistä seutukunnistakin.
Maakuntakeskusten kasvu hyvää lupaa kehityksen kääntymiselle siihen suuntaan, ettei väestön tarvitse muuttaa enää pois omasta maakunnasta. Se on jo puoli voittoa ensinnäkin muuttopaikan sijainnin, toiseksi maaseudun tulevaisuuden kannalta.
Vaikka monet joutuvatkin työtä keskuksesta saadessaan muuttamaan ensin sinne vuokralle, leipään päästyään he voivat rakentaa omakotitalon maaseudulle, jolla on tarjota suuria ja halpoja - usein jopa ilmaisia - tontteja. Juuri näin kävi 80-luvulla.- JormaKKorhonen
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Miten uutta Aron väitöskirja ei tosiaankaan tuonut Hesarin nettiversion mukaan. Aiemmin täällä oli kuitenkin linkitettynä ja muissakin jutuissa todettu asia, että muuttoliike on viime vuosina huomattavasti tasaantunut. Enää ei muuteta pelkästään pääkaupunkiseudulle. Kasvukeskuksi ovat päässeet kaikki maakuntakeskukset ja suuri osa kurjuuden pesinä pidetyistä seutukunnistakin.
Maakuntakeskusten kasvu hyvää lupaa kehityksen kääntymiselle siihen suuntaan, ettei väestön tarvitse muuttaa enää pois omasta maakunnasta. Se on jo puoli voittoa ensinnäkin muuttopaikan sijainnin, toiseksi maaseudun tulevaisuuden kannalta.
Vaikka monet joutuvatkin työtä keskuksesta saadessaan muuttamaan ensin sinne vuokralle, leipään päästyään he voivat rakentaa omakotitalon maaseudulle, jolla on tarjota suuria ja halpoja - usein jopa ilmaisia - tontteja. Juuri näin kävi 80-luvulla.Tässä todellista tilastotietoa pääkaupunkiseudun ja sen kehyskuntien kasvusta tällä vuosituhannelle. Lähteet Tietosanakirja Facta 2001 (Vuoden 2000 alussa) ja Wikipedia, Uusimaa (28.2.2007) http://fi.wikipedia.org/wiki/Uudenmaan_maakunta
Espoo 209 667 > 235 346
Vantaa 176 386 > 190 195
Tuusula 31 168 > 35 490
Kerava 30 137 > 32 466
Vihti 23 611 > 26 513
Kasvua 75 964 henkeä (7 %)
Eivätköhän nämä luvut puhu puolestaan!
- muistatko viel´
todellinen viirupäitten kuningas.
- Onhan miehellä
psykoosi.
Hullun apinan raivolla kirjoittaa ja jokaisen kirjoittajan vastaukset lyttää. Mitähän kapi voittaa tällä. Nämä kun ei vaikuta mihinkään.
Kapin pitäisi huomioida, että Keskusta on kasvava puolue, joka levittäytyy etelän kaupunkeihin.
Tälle ei kapi mahda mitään, että Kesksutalaisuus lisääntyy etelässä. Ihmiset tuntevat turvallista oloa siellä missä on Keskustalaisia runsaasti.- tarkoitat
Eikös kepuedustajien määrä vähentynyt Pääkaupungissa?
- vahvistava viesti
Kannattaa tarkistaa tuo tupaillassa kerrottu keputotuus vaikkapa virallisista vaalitilastoista. Kepu menetti paikkoja niin Helsingissä kuin Uudellamaallakin. Ääniosuus myös tippui. Se siitä levittäytymisestä.
Kepulaisuuteen kuuluu valehtelu ja vääristely, siinä mielessä viestisi toimii vain asian vahvistavana esimerkkinä meille muille.
- Heh heh
Koko Suomi nauraa kapiKorhoselle.
- hullu mies
kirjoittelee täyttä päätä. Onkohan tämä mies puhunut totta koskaan? Epäilen.
- avaus mutta
Taitaapi koko Suomi olle yhtä käpykylää mukaalukien suuri ja mahtava kehä- kolmosen etelä puoli? Oma skenaario on ,että 20 vuoden päästä Suomesta on hävinnyt sakkia muihin Eu maihin, mukaanlukien venäjä ( suuremmassa suhteessa kuin maaltapako Ruotsiin 60- 70 luvulla).
Olet oikeassa tämä käpy maa on todellakin agrikaattinen varavoimala.Tuolta muualta katottuna täällä asuva sakki on samaa paskaa! Stadilaiset ehkä paskakärpäsiä.
ETTÄ SE SIITÄ ELVISTELYSTÄ ? - sepustus
perkele mitään tekemistä tällä palstalla. Bannattava tuo hourupääukko.
- kepun perässä
Sinipunikkius ei ole iltaruskossa, se on yössä joka ei pääty aamuun vaan se yö jatkuu ja jatkuu...
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855