En löytänyt mitään taulukkoa josta ilmenisi mitkä ovat hitaita/nopeita hiilihydraatteja. Ilmeni kuitenkin että esim. murot ovat nopeita hiilareita joita olen tähän asti aamupalaksi syönyt (Quakerin kauramurot, ovatko ne sitten nopeita vai hitaita?) ja 2-3h aamupalan jälkeen olen mennyt salille. Aamupala taitaa nyt mennä vaihtoon..
Mikä nyt sitten olisi parempi vaihtoehto aamupalaksi jota voisi syödä 2-3h ennen salille lähtöä? (ei kannata tuputtaa lautasellista kasviksia)!
En löytänyt tietoa puuroista, monetkun tuputtavat puuroa aamiaiseksi.. Onko kaurapuuro hyvä aamiainen? tarkemmin Elovena Plus kauraleseitä ja kaurahiutaleita johon lisätään vielä ruis/vehnäleseitä..? Meneekö se puuro pilalle jos sen tekee esim. edellisenä iltava valmiiksi jääkaappiin? myönnän olevani laiska tekemään aamupalaa.. on jo ihme että ylipäänsä syön aamiaista!
"Hitaita hiilihydraatteja ovat mm. vihannekset, hedelmät, palkokasvit ja viljatuotteet kokonaisina jyvinä tai höyryttämättöminä suurimoina."
"Nopeita hiilihydraatteja ovat taas esim. valkoinen jauho; jyvästä on ennen jauhamista poistettu uloimmat kerrokset ja samalla lähes kaikki kuidut ja hivenaineet. Jäljelle on jäänyt vain tärkkelys, joka syötynä nostaa nopeasti verensokeria ja lihottaa!"
Tuossa on vain pätkä tekstiä jota löysin. Tuo ei nyt kovin paljoa kerro tällaselle tavallistakin tavallisemmalle tallaajalle :(
Tällainen tollo tarvitsisi SELKEÄN SUOMENKIELISEN TAULUKON listan josta ilmenisi mitkä ovat hitaita tai nopeita hiilihydraatteja!
Nopeat ja hitaat hiilihydraatit
3
791
Vastaukset
- Tai_ga
eli hiilarit miinus kuidut. Mitä pienempi luku sitä hitaampi ko hiilari on.
Kyllä niitä taulukoita löytyy, varmasti, kun vaan viitsii nähdä vaivaa.
Murot kiertäisin sekä puuron kaukaa, jos tarkoituksena olisi pudottaa painoa.
Tässä nyt eräs suomenkielinen linkki: http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=480
Aamupalaksi edelleenkin suosittelen munakasta. Jos pelkäät 'kolesterolia' (mikä on jo ihan turha pelko, sillä kananmuna nostaa hyvää HDL kolesterolia eikä huonoa LDL-kolesterolia) niin ota pois keltuaiset. Lisää mukaan raejuustosta kinkkuun tai ihan mitä keksit. Lisukkeeksi lautaselle niitä tuoreita kasviksia.
Lopuksi OPETTELE SYÖMÄÄN KASVIKSIA oman terveytesi vuoksi ! :)- nobody
"Murot kiertäisin sekä puuron kaukaa".
No mitä vikaa niissä sitten on? meinaan vain, että kaloreita siitä määrästä tulee alle 200kcal ja jos tuolla pärjää hyvin kolmekin tuntia ja salitreeni onnistuu hyvin (päivän kokonaiskalorimäärähän se ratkaisee..)..? sitäpaitsi molemmista saa hyvin kuitua ja juuri kasvisten vähyyden takia en mielellään luopuisi näistä kuidun lähteistä... Niin ja siis haluisin vain kuulla perustelusi..
"Lopuksi OPETTELE SYÖMÄÄN KASVIKSIA oman terveytesi vuoksi ! :)".
Ei sillä ettenkö olisi yrittänyt ja maistanut, en vain tykkää enkä saata syödä tomaattia, paprikaa, kukkakaalia, parsaa, maustekurkkua, lanttua ja muuta täältä ei muistaakseni taida saadakaan...
Porkkana, tuorekurkku, herneet ja kesäkurpitsa menevät ja siihen ne sitten jäävätkin. Gogreenin Vihreitä linssejä olisi tarkoitus vielä maistaa ja kokeilla mutta mihkä niitä lisäis tai minkä kanssa niitä söisi...?
"Aamupalaksi edelleenkin suosittelen munakasta"
Toi taitaa olla mulle liian tuhti aamiainen; kokeilin kerran ja laitoin lisukkeeksi tuorekurkkua ja kesäkurpitsaa mutta mulle tuli vain huono olo.. saattoihan se tietysti johtua siitäkin etten tuolloin vielä ollut tottunut syömään aamiaista ja näin keho ilmaisi tottumattomuutensa... vai..?
Eli olisko tuo sit salipäivän aamiainen vai? eihän sitä kuitenkaan joka aamu kannata munakasta syödä.. ainakaan välipäivinä... Ajattelin vain että mitähän muita vaihtoehtoja sitä olisi.. ettei kyllästy.. - Tai_ga
nobody kirjoitti:
"Murot kiertäisin sekä puuron kaukaa".
No mitä vikaa niissä sitten on? meinaan vain, että kaloreita siitä määrästä tulee alle 200kcal ja jos tuolla pärjää hyvin kolmekin tuntia ja salitreeni onnistuu hyvin (päivän kokonaiskalorimäärähän se ratkaisee..)..? sitäpaitsi molemmista saa hyvin kuitua ja juuri kasvisten vähyyden takia en mielellään luopuisi näistä kuidun lähteistä... Niin ja siis haluisin vain kuulla perustelusi..
"Lopuksi OPETTELE SYÖMÄÄN KASVIKSIA oman terveytesi vuoksi ! :)".
Ei sillä ettenkö olisi yrittänyt ja maistanut, en vain tykkää enkä saata syödä tomaattia, paprikaa, kukkakaalia, parsaa, maustekurkkua, lanttua ja muuta täältä ei muistaakseni taida saadakaan...
Porkkana, tuorekurkku, herneet ja kesäkurpitsa menevät ja siihen ne sitten jäävätkin. Gogreenin Vihreitä linssejä olisi tarkoitus vielä maistaa ja kokeilla mutta mihkä niitä lisäis tai minkä kanssa niitä söisi...?
"Aamupalaksi edelleenkin suosittelen munakasta"
Toi taitaa olla mulle liian tuhti aamiainen; kokeilin kerran ja laitoin lisukkeeksi tuorekurkkua ja kesäkurpitsaa mutta mulle tuli vain huono olo.. saattoihan se tietysti johtua siitäkin etten tuolloin vielä ollut tottunut syömään aamiaista ja näin keho ilmaisi tottumattomuutensa... vai..?
Eli olisko tuo sit salipäivän aamiainen vai? eihän sitä kuitenkaan joka aamu kannata munakasta syödä.. ainakaan välipäivinä... Ajattelin vain että mitähän muita vaihtoehtoja sitä olisi.. ettei kyllästy..se vaatii vain viitseliäisyyttä. Ja sorry sanoa näin, mutta mä luulen, että siinä on sun kynnysongelma tuon ruokavalion ja painonhallinnan suhteen.
Munakasta suosittelen sen vuoksi, että pitää nälkää huomattavasti paremmin kuin hiilihydraattipitoiset aamupalat kuten murot ja puurot.
Tiedän toki, että kaikki eivät kykene syömään raskaasti aamuisin. Tämä on ihan ok, kunhan syö jotain ja vähän myöhemmin sitten kunnolla.
Oon itte joskus suuren pudotusvaiheen käydessäni syönyt alle 200kcal aamupalaa. Ruisleivän lounaaksi ja kävellyt tunnin reippaasti kotimatkan. Sitten syönyt pussikeittoa. Laihduin. Oli vain jatkuva nälkä ja ilkeä fiilis. Hermot kireällä. En suosittele ellei ole massaa hurjasti pudotettavana ja itsekuri rautaa (ettei käy esim. työkavereiden kurkkuun).
Kuitulisäksi suosittelen kaikille pellavansiemeniä. Niitä pureskellaan pari-kolme teelusikallista päivässä. Hoitaa ja hellii vatsaa ja suolistoa myös. Tärkeitä kuituja saat myös kasviksista.
Mä en nyt hirveästi jaksa tähän enempää tsemppausta kirjoittaa. Jotenkin 'se oleellinen juttu lähtee itsestään' eikä sitä voi kuitenkaan kukaan sulle näyttää. Se joko tulee tai ei tule.
Mun neuvo on edelleen mennä kirjastoon ja jos ei onnistu niin varaa aika sellaiselle ravitsemusterapeutille :) Kukaan ei kuitenkaan tuo valmiita ratkaisuja eteesi. Ne sinä löydät itse tai olet löytämättä. Miksi valita siis jälkimmäinen vaihtoehto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849