Onko endergoninen ja endoterminen (samaten eksergoninen ja eksoterminen) toistensa synonyymejä vai tarkoittavatko ne eri asioita?
Endergoninen eksergoninen
4
5209
Vastaukset
- kavu
Kyllä, samaa tarkottavat. Tietääkseni biologian puolella käytetään noita nimityksiä enemmän.
- keemikko
endergoninen = ei spontaani
endoterminen = lämpöä sitova
eksergoninen = spontaani
eksoterminen = lämpöä vapauttava Termondynamiikassa käytetään käsitteitä Helmholtzin (F tai A) ja Gibbsin (G) vapaa energia. Ne (niiden muutos) antavat ylärajan systeemin kyvylle tehdä työtä hieman eri tilanteissa (vakio lämpötila tilavuus (F) tai paine (G) eikä pV-työtä).
Tietyin rajauksin
deltaG = deltaH -TdeltaS
Tuo deltaH on entalpian muutos. Jos se on negatiivinen (etumerkkisopimus!), reaktio on eksoterminen (siis lämpö siirtyy systeemistä ulos, lämpöätuottava), muutoin endoterminen.
Gibbsin energiassa on otettu lisäksi huomioon entropiatekijä (S). Jos deltaG on negatiivinen, reaktio on spontaani (voi tehdä työtä ulospäin) eli eksergoninen. Jos reaktion ajamiseen tarvitaan ulkopuolista työtä, reaktio on endergoninen, ts. deltaG on positiivinen.
Yleensä eksoterminen reaktio on myös eksergoninen, mutta ei aina.
Ks. keemikon vastauksesta lyhyt hyvä tiivistelmä.- E. asinus
Kuten on jo edellisissä viesteissä mainittu sekä äärimmäisen tiivistetystä että akateemisesti, "ender/eksergoninen" liittyy Gibbsin energiaan. Siihen, tapahtuuko reaktio, vaikuttaa seuraavat:
1. onko se "lämpökentässä" tuottavaan vai kuluttavaan suuntaan, eli endo-, vai eksoterminen
2. muuttaako se entropiaa mihin suuntaan
3. ja missä lämpötilassa se tapahtuu.
Entropia liittyy siihen, miten todennäköinen jokin joukko tiloja on. Esimerkiksi reaktio, jossa kiinteä muuttuu kaasuksi on todennäköisesti spontaani, vaikka se ei olisi eksoterminen, koska entropia kasvaa (kaasumaisia tiloja on enemmän kuin kiinteitä).
Kaavan mukana dG = dH - TdS. Esimerkki: eksoterminen yhdisteen muodostuminen alkuaineistaan laskee entropiaa (vähemmän molekyylejä), joten dS on negatiivinen ja dH negatiivinen. Riippuu siis täysin lämpötilasta, onko dG negatiivinen eli tapahtuuko reaktiota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803