Kysyin miten adventismissa nykyään suhtaudutaan Nelson Barbourin aikaiseen 'seitsemän ajan' laskentaan ja Jerusalemin tuhon ajankohtaan. Sain vastauksen, että vartiotorniseuramaisella seitsemän ajan laskennalla ei ole mitään merkitystä ja että Jerusalemin hävitys ajoitetaan 586/587 eKr., jehovantodistajathan ajoittavat sen 607 eKr.
Niinpä sitten sainkin ’pyytämättä ja odottamatta’ ystävälliseltä henkilöltä tänään sähköpostiini kirjan ”The Prophecies of Daniel and Revelation”, kirjoittaja Uriah Smith ja julkaisija Review and Herald Publishing Association, joka on SDA-julkaisutalo.
Sivulla 16 Juudan 70-vuotinen vankeus sijoitetaan välille 606-536 eKr.? Ja sivulla 149 Nebun ensimmäinen vuosi samoin vuoteen 606 eKr.
Jerusalemin hävitys tapahtui 586/587 ja tämä oli Nebun 18/19 vuosi, SDA-tulkinta on pikaisen lukemiseni jälkeen sellainen, että 70 vuotta alkoi jo Nebun valtaannoususta? Jos näin on, niin SDA:n 606 ja WTBTS:n 607 eivät edes ole vertailukelpoisia vuosilukuja, koska 607:n selitetään olevan Nebun 18/19 hallitusvuosi.
Ennen kuin tutustun kirjaan tarkemmin, niin kysyn, ovatko tämän kirjan näkemykset voimassaolevia SDA-näkemyksiä?
Kymysyksen jatko-osa
17
477
Vastaukset
- =suuret eksytykset!!!!
Jehovantodistajat: Jos Vartiotorniseuran pää-äänenkannattajan kertoman ottaa tosissaan, niin varhaiset raamatuntutkijat odottivat edeltäkäsin Jeesuksen paluun tapahtuvan vuonna 1914.
Adventistit: 18.10.1844 Jeesuksen piti tulla takaisin mutta harha selitettiin aivan muuksi. Päivämäärä hakattiin kiveen Pääkonferenssissa.
Adventistien laskelmien perustana Rooman vallan aikuinen gregoriaaninen kalenteri vaikka laskelmissa pitäisi käytää juutalaista kalenteria.
Mutta mitä Raamattu sanoo Jeesusta koskevista aikalaskelmista (koskee myös Jeesuksen tutkivan tuomion laskelmaa)?- Markku_Meilo
>>Jehovantodistajat: Jos Vartiotorniseuran pää-äänenkannattajan kertoman ottaa tosissaan, niin varhaiset raamatuntutkijat odottivat edeltäkäsin Jeesuksen paluun tapahtuvan vuonna 1914.
Ei noin; varhaiset raamatuntutkijat eivät koskaan odottaneet edeltäkäsin 1914-parousiaa, vaan se oli heille tapahtunut jo vuonna 1874. Virallinen 1874=>1914 muutos tapahtui vuonna 1943.
>>Adventistit: 18.10.1844 Jeesuksen piti tulla takaisin mutta harha selitettiin aivan muuksi. Päivämäärä hakattiin kiveen Pääkonferenssissa.
Tiedän hyvin vähän SDA-opetuksista, koska Vt-seuran voidaan katsoa irronneen Second Advent-liikkeestä. Heidän mukaan paluu tapahtui 1874.
>>Adventistien laskelmien perustana Rooman vallan aikuinen gregoriaaninen kalenteri vaikka laskelmissa pitäisi käytää juutalaista kalenteria.
Toistaiseksi en ole päässyt kovin pitkälle asiassa, olen lukenut EGW:n 'taistelukirjan' ja se on kuin Vartiotorniseuran materiaalia lukisi. Mm. valdolaiset valjastettiin adventismin esiasteeksi, kuten esitetään jehovantodistajuudestakin. Useat muutkin suunnat käyttävät valdolaisia, kotoisin on lestadiolaiset.
>>Mutta mitä Raamattu sanoo Jeesusta koskevista aikalaskelmista (koskee myös Jeesuksen tutkivan tuomion laskelmaa)?
Niinpä - pää pensaassa
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Jehovantodistajat: Jos Vartiotorniseuran pää-äänenkannattajan kertoman ottaa tosissaan, niin varhaiset raamatuntutkijat odottivat edeltäkäsin Jeesuksen paluun tapahtuvan vuonna 1914.
Ei noin; varhaiset raamatuntutkijat eivät koskaan odottaneet edeltäkäsin 1914-parousiaa, vaan se oli heille tapahtunut jo vuonna 1874. Virallinen 1874=>1914 muutos tapahtui vuonna 1943.
>>Adventistit: 18.10.1844 Jeesuksen piti tulla takaisin mutta harha selitettiin aivan muuksi. Päivämäärä hakattiin kiveen Pääkonferenssissa.
Tiedän hyvin vähän SDA-opetuksista, koska Vt-seuran voidaan katsoa irronneen Second Advent-liikkeestä. Heidän mukaan paluu tapahtui 1874.
>>Adventistien laskelmien perustana Rooman vallan aikuinen gregoriaaninen kalenteri vaikka laskelmissa pitäisi käytää juutalaista kalenteria.
Toistaiseksi en ole päässyt kovin pitkälle asiassa, olen lukenut EGW:n 'taistelukirjan' ja se on kuin Vartiotorniseuran materiaalia lukisi. Mm. valdolaiset valjastettiin adventismin esiasteeksi, kuten esitetään jehovantodistajuudestakin. Useat muutkin suunnat käyttävät valdolaisia, kotoisin on lestadiolaiset.
>>Mutta mitä Raamattu sanoo Jeesusta koskevista aikalaskelmista (koskee myös Jeesuksen tutkivan tuomion laskelmaa)?
NiinpäKyllä ne (tohtorit) KaiA, kuhilas ja Flink seuraavat tarkkaan palstaa mutta, mutta......
"sokea taluttaa sokeaa" ja sokeille on oma paikkansa sitten aikojen lopussa. - Markku_Meilo
pää pensaassa kirjoitti:
Kyllä ne (tohtorit) KaiA, kuhilas ja Flink seuraavat tarkkaan palstaa mutta, mutta......
"sokea taluttaa sokeaa" ja sokeille on oma paikkansa sitten aikojen lopussa.Ensinmainittu (tohtori) antoi ensimmäiseen kymysykseeni aivan asiallisen vastauksen, kyllä tämä tästä.
>>mutta, mutta......
"sokea taluttaa sokeaa" ja sokeille on oma paikkansa sitten aikojen lopussa.
Ole huoleti, minä olen kuolemassa normaalia kuolemaa omana aikanaan, 'aikojen loppuun' en usko.
Eiköhän yksiselitteinen vastaus ole, ettei Uriah Smithin kirjalla ole mitään merkittävää painoarvoa tämän päivän adventismissa. Yksittäisiä jäseniä, jotka Smithin nimeen vannovat tietenkin löytyy, mutta ei niitäkään paljon.
Smithin kirjan ensimmäinen painos julkaistiin 1865, kylläkin eri nimellä kuin myöhemmät versiot. Kirja uudelleen toimitettiin vuosina 1882 ja 1899, ja molemmilla kerroilla kaunisteltiin mm. kohtaa, joka heijasteli Smithin areiolaista käsitystä Kristuksesta. Vasta vuoden 1941 painoksessa teksti oli suht selkeästi trinitäärinen.
Monta vuosikymmentä tämä kirja oli kuitenkin adventistien tärkein profetiaselitys. Sitä käytettiin pastorien koulutuksessa oppikirjana, sitä maallikot lukivat, jos halusivat profetioista tietoa, ja tietenkin kirjaa myytiin tai lahjoitettiin seurakuntaan kuulumattomille.
Vähitellen Smith alkoi kuitenkin joutua huonoon valoon. Kirkko alkoi vuoden 1888 jälkeen selkeämmin ottaa kantaa kysymyksiin kolminaisuudesta ja uskon vanhurskaudesta ja kun kolminaisuusopetus 1930 -luvulla kirjattiin kirkon opetukseksi oli silloin jo kauan haudassa maanut Smith areiolaismielipiteineen harhaoppinen.
1952 adventtikirkko järjesti Raamattukonferenssin, jossa yksi tärkeimmistä aiheista oli kysymys Harmagedonista. Itse asiassa kaikkeen profetiatulkintaan alettiin hakea pehmeämpää ja kristuskeskeisempää linjaa kuin Smithin ristitön fakta fakta fakta argumentointi. Smithin Harmagedonia ja samalla koko tulkintamallia alettiin kangeta historan muistojen osastolle. Tämä liittyy vaiheeseen, jolloin adventismi muutoinkin otti askeleita evankelikaalisen protestantismin suuntaan.
Viimeinen syy Smithin syrjäytymiseen oli se, että hänen historiatietonsa (kuten esimerkiksi Jerusalemin hävitystä ja pakkosiirtolaisuutta koskevat ajat) edustivat hyvää 1800 -lukulaista käsitystä, joista uudempi tutkimus oli tehnyt antiikkia.
Eli nykyinen adventistipastorikaarti lienee suurimmalta osalta kasvanut ilmapiirissä, jossa Smithia pidetään harhaoppisena.
Jerusalemin hävityksen ja pakkosiirtolaisuuden suhteen ei adventisteilla ole mitään lukkoon lyötyä ajoitusta. Asiassa ollaan suurin piirtein samoilla linjoilla muiden konservatiivisten protestanttien kanssa.
Pakkosiirtolaisuuden ajaksi tyypillisesti esitetään joko vuosia temppelin hävityksestä 586/7 eKr temppelin rakentamiseen 516/7 eKr tai Daniel 1.1 perusteellaa laskettua aikaa Nebukadnessarin ensimmäisestä visiitistä Jerusalemiin vuonna 605 eKr pakkosiirtolaisuuden päättymiseen joskus 538-6 eKr. Molemmissa on se ongelma, ettei itse pakkosiirtolaisuus ole 70 vuotta mutta ehkä onkin järkevämpää olla vähemmän dogmaattinen aikojen laskemisessa ja tapahtumien määrittelyssä.
Kai
P.S. Kiitokset ystävällisistä kommenteista edelliseen sepustukseeni. Varsinkin viitteestä Brownin Even Tide kirjaan ja 2520 vuoteen. Aina oppii uutta :)
KA- ei koske sinua?
Kai AAA Adventisti, miksi et noudata sapatinlepoa?
- rikkomus suuri on
ei koske sinua? kirjoitti:
Kai AAA Adventisti, miksi et noudata sapatinlepoa?
Postittaminen kirjoittelu jne. muu vastavaa työ on syntiä sapattina. Sapatti on levonpäivä, eikä silloin toimiteta mitään asioita.
Tiedoksi myös Kai lle;( - laittomat
rikkomus suuri on kirjoitti:
Postittaminen kirjoittelu jne. muu vastavaa työ on syntiä sapattina. Sapatti on levonpäivä, eikä silloin toimiteta mitään asioita.
Tiedoksi myös Kai lle;(Ei sellaisilla ole sananvaltaa jotka eivät usko Jeesuksen sapattiin eivätkä sitä itse vietä. Vain sapatin viettäjillä on tässä asiassa äänioikeus. Teidän ääntänne ei siis oteta huomioon todistuksena!
- Wiljami oikeaoppinen
laittomat kirjoitti:
Ei sellaisilla ole sananvaltaa jotka eivät usko Jeesuksen sapattiin eivätkä sitä itse vietä. Vain sapatin viettäjillä on tässä asiassa äänioikeus. Teidän ääntänne ei siis oteta huomioon todistuksena!
Mitäs itse rikotte sapattia vastaan jatkuvasti? Toimitte poliiseina ulkopuolisille ja itse kokoajan rikotte käskyjä vastaan. Hoitakaa ensin omat asianne kuntoon..
- Markku_Meilo
>>Viimeinen syy Smithin syrjäytymiseen oli se, että hänen historiatietonsa (kuten esimerkiksi Jerusalemin hävitystä ja pakkosiirtolaisuutta koskevat ajat) edustivat hyvää 1800 -lukulaista käsitystä, joista uudempi tutkimus oli tehnyt antiikkia.
Juuri tämä on pahin yksittäinen riippa Vartiotorniseuran uskottavuudelle nykyään. Näiden SA-mallisten adventistien kanssa puuhastellessaan Russell oppi aivan väärän lähestymistavan, otettiin haluttu vuosiluku, laskettiin taaksepäin haluttu määrä ja esittiin asialle tuki. Siinä muuteltiin pyramidimittoja ja myönnettiin, että yleisesti ottaen historioitsijat eivät ole samoilla linjoilla jne.
Niinpä Vt-seuran 607-1914-puolustelu on lähinnä surkuhupaisaa, semminkin kun ottaa huomioon, että jo 1600-luvulla arkkipiispa Ussherin kronologiateoksessa ’Annales Veteris Testamenti’ sijoitetaan Jerusalemin tuhon vuoteen 588 eKr.
Homma on jo piirileikin tasolla kun Vt-seura ei voi väärentää uusbabylonialaisten kunkkujen hallinta-aikoja, niin tuon 20 vuoden virheen ylläpito voidaan pelkästään liikkeen omalla materiaalilla osoittaa tarkoitukselliseksi valehteluksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000020384448
Uriah Smithin kirjaa lukiessani huomasin, että siinä pidetään Danielin vuosiviikkoja ennustuksena Jeesuksen syntymästä, tosin hieman eri tavalla kuin Vt-seurassa. Vt-seura on ratkaissut tuon, oletettuun kirjoitusajankohtaan liittyvän, ongelman hieman eri tavalla. Russell itse asiassa myönsi, että muut historioitsijat olivat eri linjoilla kuin se, johon hän tukeutui. Eli Vt-seura väärentää Artakserkseen hallinnon ajankohtaa 10 vuotta ja pääsee näin haluttuun tulokseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000018666205#22000000018666205
>>Eli nykyinen adventistipastorikaarti lienee suurimmalta osalta kasvanut ilmapiirissä, jossa Smithia pidetään harhaoppisena.
Entisenä jehovantodistajana ja nykyisenä ateistina tunnen hyvin ainoastaan Vt-seuran menon ja meiningin. Siksi hieman hätkähdin kun luin tuon yllälainatun. Vt-seurassa pienikin näkemyksellinen harhalause lavalta annetussa puheessa johtaa yleensä välittömään puhutteluun. Kaikki on hyvin tiukkaan säänneltyä, kritiikkiä ei suvaita ja itsepintainen merkitsevän asian epäily johtaa erottamiseen.
>> Molemmissa on se ongelma, ettei itse pakkosiirtolaisuus ole 70 vuotta mutta ehkä onkin järkevämpää olla vähemmän dogmaattinen aikojen laskemisessa ja tapahtumien määrittelyssä.
Ja jos sijoittaa Danielinkirjan kirjoitusajankohdan myöhäisemmäksi (167...164), niin on helpompi antaa anteeksi 500-lukua koskevat sekavuudet ja virheet, joita Danielissa on havaittu.
>>P.S. Kiitokset ystävällisistä kommenteista edelliseen sepustukseeni. Varsinkin viitteestä Brownin Even Tide kirjaan ja 2520 vuoteen. Aina oppii uutta :)
Siihen liittyen, jos joskus törmäät kirjaan "Gentile Times Reconsidered - Chronology and Christ's Return" lue ihmeessä. Ruotsalainen kirjoittaja - Carl Olof Jonsson - teki tutkimustyön pääosan ollessaan jehovantodistaja, hän yritti löytää perusteet Vt-seuran 607-väitteelle ja esittäessään liian hankalia kysymyksiä hänet vaiennettiin ja lopulta erotettiin. - K.P.
>> Yksittäisiä jäseniä, jotka Smithin nimeen vannovat tietenkin löytyy, mutta ei niitäkään paljon.... Eli nykyinen adventistipastorikaarti lienee suurimmalta osalta kasvanut ilmapiirissä, jossa Smithia pidetään harhaoppisena.
- Markku_Meilo
K.P. kirjoitti:
>> Yksittäisiä jäseniä, jotka Smithin nimeen vannovat tietenkin löytyy, mutta ei niitäkään paljon.... Eli nykyinen adventistipastorikaarti lienee suurimmalta osalta kasvanut ilmapiirissä, jossa Smithia pidetään harhaoppisena.
Jos noin on, niin näkemysten yhtenäisyyttä vahditaan Vt-seurassa aivan eri otteella. No se on helpompaakin kun koulutus on keskitetty pääkonttorin nk. Gilead-kouluun.
Kirjallinen materiaali toimitetaan keskitetysti (toki käännöksissä on luovittu vaikeissa paikoissa) oppiyhtenäisyyden kannalta tärkeät (konventti)puheet pidetään sanasta sanaan paperista ja taustalla on henkilö saman paperin kanssa vahtimassa, että puhuja ei sooloile. - K.P.
Markku_Meilo kirjoitti:
Jos noin on, niin näkemysten yhtenäisyyttä vahditaan Vt-seurassa aivan eri otteella. No se on helpompaakin kun koulutus on keskitetty pääkonttorin nk. Gilead-kouluun.
Kirjallinen materiaali toimitetaan keskitetysti (toki käännöksissä on luovittu vaikeissa paikoissa) oppiyhtenäisyyden kannalta tärkeät (konventti)puheet pidetään sanasta sanaan paperista ja taustalla on henkilö saman paperin kanssa vahtimassa, että puhuja ei sooloile.Tästä esimerkkinä voisi mainita erään tapauksen. Muuan arvostettu, laajakatseinen pastori esitti eläkkeellä ollessaan Ilmestyskirjasta hieman uudempia tulkintoja ja näkemyksiä. Näistä oli rapakon takana käyty akateemista ja vähän kevyempääkin debattia jo aikaisemmin. No, tämä Etelä-Afrikasta oppinsa hakenut, joka ei ehkä tiennyt mitään näistä uusista virtauksista, yritti saada aikaiseksi jonkinlaista "inkvisitiota", jossa tällaiset innovaatiot määrätietoisesti torjuttaisiin.
No, hanke raukesi onneksi tyhjiin kannatuksen puutteen vuoksi. - Markku_Meilo
K.P. kirjoitti:
Tästä esimerkkinä voisi mainita erään tapauksen. Muuan arvostettu, laajakatseinen pastori esitti eläkkeellä ollessaan Ilmestyskirjasta hieman uudempia tulkintoja ja näkemyksiä. Näistä oli rapakon takana käyty akateemista ja vähän kevyempääkin debattia jo aikaisemmin. No, tämä Etelä-Afrikasta oppinsa hakenut, joka ei ehkä tiennyt mitään näistä uusista virtauksista, yritti saada aikaiseksi jonkinlaista "inkvisitiota", jossa tällaiset innovaatiot määrätietoisesti torjuttaisiin.
No, hanke raukesi onneksi tyhjiin kannatuksen puutteen vuoksi.Tuossa suhteessa Vartiotorniseura on hyvin tiukka ja ankara. Kaikenlainen uuden opillinen pähkäily tapahtui ensin Russelin, sitten Rutherfordin ja lopulta Fred Franzin tiukassa otteessa. He valvoivat kaikkea julkaistavaa materiaalia, nyt samaa hommaa hoitaa nk. hallintoelin. Kuka tahansa uutta näkökulmaa vakavissaan kysyväkin rivijäsen saa kovin kolkon kohtelun, lopulta erottamisen. Nimenomaan 7-ajan suhteen tästä on tuore esimerkki Suomessa.
Jehovantodistajuuden hoivissa kasvaa toki kaiken aikaa epäilijöiden joukko, aika ajoin ponnahtaa nettiin uusi kriittinen sivusto, jonka ylläpitäjä ilmoittaa olevansa jt. Sivustoilla kritisoidaan verioppia, karttamissääntöä ja Danielin sekä Ilmestyksen tulkintoja.
Jotain jt-liikkeelle tapahtuu pakosta, edellä mainitun lisäksi länsimainen kasvu on suurimmalta osalta jt-jälkikasvua, loput kääntyneet lähinnä ystäviä ja tuttuja. Maailmanlaajuinen kasvu on nyt noin 1/20 toisen maailmansodan jälkeisestä vauhdista. Nyt maailmanlaajuinen kasvu on suunnilleen väestönlisäyksen luokkaa ja kännynnäisistä koostuva kasvu on suurinta kehittyvillä katolisilla alueilla, eli siellä missä nettiä ei ole.
- näkemykset
jotka olivat alussa Ellen Whiten ja William Millerin mukaisesti. Willianm Miller laski ajan alkaneen 457eKr ja päättyvän 1843/1844 ja Ellen White hyväksyi nämä näkemykset. Ne ovat tänäkin päivänä Adventtikirkon näkemykset
- kirkolta.
Suosittelen sinua tilaamaan adventistien kirjekurssin, niitä on valittavana useampia http://www.media7.fi. Kurssi ei sido mihinkään ja sen voi keskeyttää milloin vain. Tarkoituksena ei ole tuputtaa sinulle uskontoa vaan voisit käyttää sitä (näennäisesti kurssia suorittamalla) vastauksien saamiseen suoraan kirkolta. Kirjekurssilaiset saavat esittää kysymyksiä vastauspaperien mukana, jos haluavat.
Lähettäisit vastauspaperien mukana kaikki kysymykset joita mietit. Varmaankin papereita korjailevat teologit antavat selitykset opeista seuraavina postissa tulleiden vihkosten mukana. Kirjekurssit ovat tosi helppoja, kysymyksiin voi vastata melkein lukematta vihkoja ollenkaan.
Vastaukset saatuasi voisit vain jättää kurssin kesken.- Markku_Meilo
>>Suosittelen sinua tilaamaan adventistien kirjekurssin,
Sehän olisi kuin nk. jt-tutkistelu. Pelkään, että periaatekin on samanlainen, eli asiat selitetään aina parhain päin, sanoi liikkeen kirjallinen materiaali mitä tahansa. Toki maton alle lakaisukin on jt-piireissä käytössä, eli katsotaan sitä sitten myöhemmässä vaiheessa (= toivottavasti asia ei tule enää esille). Mahdollisten ristiriitojen jälkeen vedotaan, että selittäjä oli väärässä, selitti omiaan.
Kokonaan toinen asia on se, että ateistina en ole lainkaan kiinnostunut adventismista uskontona, minua kiinnostaa nimenomaan Vt-seuran historia ja siihen liittyvä 1800-luvun lopun adventismiyhteys.
Jokaisella uskonnollisella liikkeellä tuntuu olevan kosolti luurankoja kaapissa. Ainoa oikea tapa tarkastella asioita on tehdä johtopäätökset kulloisenkin ajankohdan virallisen materiaalin perusteella, niin tuskallista kun se liikkeiden kannattajille onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292865- 1141150
- 58931
- 66895
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6887olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26867Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65824Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37820Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75754Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu136749