kreatiinista

aloitteleva bodari

Auttaako kreatiini lihasmassan kasvuun merkittävästi? Onko kreatiinilla haittavaikutuksia? Lihasmassaa pitäisi saada lisää, mutta vähän epäilyttää lisäravinteet. Puntilla olen käynyt 3 kertaa viikossa parin kuukauden ajan.

27

2518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punttaaja

Älä noihin lisäravinteisiin sekaannu. Oon käyny salilla muutaman kuukauden, muuttanut ruokavalioni vähärasvaiseksi ja panostanut proteiinin määrään. Kun sä vedät lisäravinteita, niin kyllähän ne tulokset tulee nopeemmin näkyviin mut kun sä lopetat niiden syömisen, niin kyl se "lihasmassa" karkaa aika äkkiä pois. Naturaalitekniikalla saavutettu lihasmassa on "kestävämpää" ja toisaalta et joudu tunkemaan elimistöösi mitään paskaa. Jos käytät lisäravinteita elimistön oma tuotanto heikkenee ja saattaa jopa pysähtyä, mikä on erittäin epäterveellistä.
      Moni on varmastikin eri mieltä kanssani mutta omapahan on asianne.

• Tuomo

sä et taida tietää paskaakaan siitä mistä puhut... sulla on just nuo myytit päässä mitkä oli minullakin kaikkitietäväisenä muutaman kuukauden treenaamisen jälkeen..

lisäravinteita ei pidä roinaamiseen sekoittaa.. ääliö

• justnii

ootki tosi asiantuntija muutaman kuukauden salikokemuksella............!
        kuten Tuomo sanoi kannattaa ensin niinku selvittää lisäravinteiden ja "roinan" ero...

• punttaaja
        Tuomo kirjoitti:

sä et taida tietää paskaakaan siitä mistä puhut... sulla on just nuo myytit päässä mitkä oli minullakin kaikkitietäväisenä muutaman kuukauden treenaamisen jälkeen..

lisäravinteita ei pidä roinaamiseen sekoittaa.. ääliö

Tuota tuota, vai että ääliö. Jos oon sun mielestä ääliö, kun suosittelen naturaalivaihtoehtoa, niin voi voi suo sitten. Tiedän vaan muutaman tapauksen, jotka ovat vetäneet kreatiinia, lisäprotskua sun muuta (ei siis mitään hormoneja) ja sitten niiden käytön lopettamisen jälkeen äijät on lurpsahtanut kun vanha mulkku aktin jälkeen.

• Tuomo
        punttaaja kirjoitti:

Tuota tuota, vai että ääliö. Jos oon sun mielestä ääliö, kun suosittelen naturaalivaihtoehtoa, niin voi voi suo sitten. Tiedän vaan muutaman tapauksen, jotka ovat vetäneet kreatiinia, lisäprotskua sun muuta (ei siis mitään hormoneja) ja sitten niiden käytön lopettamisen jälkeen äijät on lurpsahtanut kun vanha mulkku aktin jälkeen.

ensiksikin, pahoittelut tosta ääliöksi nimittelystä mutta silti olen sitä mieltä, ettei sinun kannata aiheesta tulla selittämään ennenkuin otat siitä selvää.

ja nuo muutama tapaus jotka mainitsit, lurpsahtamisen syynä ei todellakaan ole kreatiini tai lisäprotsku, pitäisi sun se tajuta. todennäköisesti huonot ruokatottumukset ja vääränlainen treeni ovat syypäitä..

ja miten lisäprotsku eroaa ruoasta saamastasi protskusta? :) samaa tavaraa, ehkä nopeammin imeytyvässä muodossa. sun teorias mukaan lihakset lysähtäis jokatapauksessa :)

ja tosiaan, itse käytin kreatiinia mutta en todennut siitä olevan itselleni niin paljon hyötyä että olisin käyttöä jatkanut. monet kuitenkin sanovat että se toimii ja onhan siitä paljon positiivisia tutkimuksia. kannattaa kokeilla itse. ja ne lihakset ei minulla, eivätkä muillakaan pienene käytön lopettamisen jälkeen.

• punttaaja
        Tuomo kirjoitti:

ensiksikin, pahoittelut tosta ääliöksi nimittelystä mutta silti olen sitä mieltä, ettei sinun kannata aiheesta tulla selittämään ennenkuin otat siitä selvää.

ja nuo muutama tapaus jotka mainitsit, lurpsahtamisen syynä ei todellakaan ole kreatiini tai lisäprotsku, pitäisi sun se tajuta. todennäköisesti huonot ruokatottumukset ja vääränlainen treeni ovat syypäitä..

ja miten lisäprotsku eroaa ruoasta saamastasi protskusta? :) samaa tavaraa, ehkä nopeammin imeytyvässä muodossa. sun teorias mukaan lihakset lysähtäis jokatapauksessa :)

ja tosiaan, itse käytin kreatiinia mutta en todennut siitä olevan itselleni niin paljon hyötyä että olisin käyttöä jatkanut. monet kuitenkin sanovat että se toimii ja onhan siitä paljon positiivisia tutkimuksia. kannattaa kokeilla itse. ja ne lihakset ei minulla, eivätkä muillakaan pienene käytön lopettamisen jälkeen.

Kokemukseni ei todellakaan ole huippuluokkaa, sen myönnän. En väittänytkään että lisäprotskusta ois mitään haittaa, itse kuitenkin saan oikealla ruokavaliolla n. 200g - 250g proteiinia päivässä.
        Kreatiinista on todellakin joillekin hyötyä. Eräs tuttavani on käyttänyt sitä noin vuoden verran ja tulokset ovat parantuneet (niin lihasmassan kuin voimankin osalta) - ajatus on siis erittäin houkutteleva. Ainoa huono asia kreatiinissa on se, että elimistön oma kreatiinin tuotanto pienenee ja saattaa loppua kokonaankin, mikä on erittäin haitallista. Eikö tämä ole sinusta huono asia, vai luuletko, että ihmiset vetävät kreatiinia koko loppuikänsä?

• Tuomo
        punttaaja kirjoitti:

Kokemukseni ei todellakaan ole huippuluokkaa, sen myönnän. En väittänytkään että lisäprotskusta ois mitään haittaa, itse kuitenkin saan oikealla ruokavaliolla n. 200g - 250g proteiinia päivässä.
        Kreatiinista on todellakin joillekin hyötyä. Eräs tuttavani on käyttänyt sitä noin vuoden verran ja tulokset ovat parantuneet (niin lihasmassan kuin voimankin osalta) - ajatus on siis erittäin houkutteleva. Ainoa huono asia kreatiinissa on se, että elimistön oma kreatiinin tuotanto pienenee ja saattaa loppua kokonaankin, mikä on erittäin haitallista. Eikö tämä ole sinusta huono asia, vai luuletko, että ihmiset vetävät kreatiinia koko loppuikänsä?

kreatiiniä otetaankin ikäänkuin "kuureittain"... vaikkapa kuukauden otat sitä, sitten pidät kuukauden taukoa, ei varmasti lopu mikään elimistön oma kreatiinintuotanto

• punttaja
        Tuomo kirjoitti:

kreatiiniä otetaankin ikäänkuin "kuureittain"... vaikkapa kuukauden otat sitä, sitten pidät kuukauden taukoa, ei varmasti lopu mikään elimistön oma kreatiinintuotanto

Tuo kuulostaa jo järkevämmältä. Äijät vetää sitä lähinnä hela dagen -meiningillä. Kuukaudessa elimistö tuskin ehtii kulahtamaan niin pahasti, ettei tuottais enää ainetta.

• bruno

Sä sekoitat nyt lisäravinteet ja hormonit!

• anttikantti
        Tuomo kirjoitti:

kyllä kreatiini ja protskut
        auttaa saamaan tuloksia ja lihaksia ... mutta kaiken niiden säilymiseen ja pysymiseen tarvitaan pitkä aikaista reeniä ja harrastuneisuutta !!! esim kuka jaksaa syödä joka päivä ruokaa niin paljon että saa 100 grammaa proteiinia , ja kellä riittää rahat siihen :)
        hiilareitahan yleensä saa paljon suomalaisilla ruok. tottumuksilla. mutta hyvä pitää siitä huoli myös kun reenaa kovasti !!

• mike
      • Andy

Pari kysymystä koskien kreatiinin käyttöä.

Onko totta, että kreatiin voimanlisäyksen vastapainoksi heikentäisi lihaksen kestävyysominaisuuksia?

Onko kreatiinista hyövyä, jos treenaa salilla vain vähän (2krt/vko jaksoteltuna niin että kerroilla treenataan eri lihasryhmät)? Harjoitus on maksimivoimaa/lihasmassaa ja tarkoitus tukea kamppailulajitreeniä.

• haittaa

Jos kreatiinia vetää liikaa, niin elimistön oma kreatiinin kehitys hidastuu. Kaikkein paras on hankkia jotain valmista lisäravinnesekoitusta missä on kaikki protskut, hiilarit ja kreatiinit sekoitettu valmiissa suhteessa.

• Lohku

Eikös se ole niin, että kaikkea voi vetää liikaa ja niistä sitten tulee erilaisia seuraamuksia...

ja miksi pitäisi proteiinia vetää samaan aikaan krean kanssa, miksei erikseen?

• .-.
        Lohku kirjoitti:

Eikös se ole niin, että kaikkea voi vetää liikaa ja niistä sitten tulee erilaisia seuraamuksia...

Eikös kreatiinia oteta juuri sen takia, että protskut imeytyy tehokkaammin. Jos käyttää kreaa liikaa liian pitkään niin elimistön oma kreatiinin tuotanto loppuu, näin olen kuullut. Ja kai niitä voi erikseenkin käyttää, mutta olis vaan aika loogista käyttää samaan aikaan.

• Lohku
        .-. kirjoitti:

Eikös kreatiinia oteta juuri sen takia, että protskut imeytyy tehokkaammin. Jos käyttää kreaa liikaa liian pitkään niin elimistön oma kreatiinin tuotanto loppuu, näin olen kuullut. Ja kai niitä voi erikseenkin käyttää, mutta olis vaan aika loogista käyttää samaan aikaan.

"Eikös kreatiinia oteta juuri sen takia, että protskut imeytyy tehokkaammin."

Ei pidä paikkansa. Kreatiini sitoo nestettä lihaksiin ja saa niihin lisää kokoa / erottovuutta. On myös aivan normaalia, että paino lisääntyy kun kreatiinia käytetään (kreatiinin sitoma neste saa painon nousemaan).

Ei sillä protskulla pahemmin ole tekemistä tän krean kaa...

• isolohko
        Lohku kirjoitti:

"Eikös kreatiinia oteta juuri sen takia, että protskut imeytyy tehokkaammin."

Ei pidä paikkansa. Kreatiini sitoo nestettä lihaksiin ja saa niihin lisää kokoa / erottovuutta. On myös aivan normaalia, että paino lisääntyy kun kreatiinia käytetään (kreatiinin sitoma neste saa painon nousemaan).

Ei sillä protskulla pahemmin ole tekemistä tän krean kaa...

Olkaa varovaisii kreatiinin annostuksen kanssa. toimii kyllä (paino nousee = vettä??) mutta saattaa tulla maukkaita sivuvaikutuksia, alkoi nääs stondis heiketä... palautui kun jätin kuurin pois.

• Lohku
        isolohko kirjoitti:

Olkaa varovaisii kreatiinin annostuksen kanssa. toimii kyllä (paino nousee = vettä??) mutta saattaa tulla maukkaita sivuvaikutuksia, alkoi nääs stondis heiketä... palautui kun jätin kuurin pois.

No eipä ole vielä tuommoisia oireita ilmennyt, onneksi ;)

• stondis maximus
        isolohko kirjoitti:

Onko netissä mitään artikkeliä siitä et kreatiinin vaikutus miehen stondikseen olis tutkittu kliinisesti ????

• anttikantti
        Lohku kirjoitti:

hiilarit eli malto tavallaan kuljettaa proteiinin lihaksiin ja kreatiini tavallaan auttaa varastoimaan "polttoaineen"(protskun) lihaksiin

• joopajoo123

käytin kreatiinia muutaman viikon , mutta huomasin sen osittain vievän voimia. salilla ei tuntunut kulkevan millään. omasta puolestani en suosittele.

• krea mörkö

Kivoja nostoja vuoden 2003 kirjoituksesta. Ei sillä kreatiinin käytöllä mitkään tulokset tipu!! korkeintaan voi muutama toisto tulla vähemmän kuin ennen, kun vähemmän kierrossa kreaa. kivoja buusteja noi lisäravinteet kyllä antaa kun silloin tällöin käyttää. kreatiinia on kahdenlaisia monohydraattia ja puryvaattia ainut ero noilla on se että monohydraattia tankataan se lataus jakso 5pv pitkin päivää se 20-30g, mutta puruvaattia ei tankata vaan otetaan ennen treeniä noin 5-10g. tuntuu että tua monohydraatti kerää enemmän nestettä kroppaan kuin puryvaatti ainakin omaan kroppaan. mutta vain hyviä kokemuksia on kyseisestä "kemikaalista" vuosien ajoilta.

• ymthn

Ero on se, että monohydraatti toimii, puryvaatti ei toimi ja on kalliimpaa.

• mmmannEEEE

Kreatiini toimii.
      Huvittavin juttu on, että puryvaatti ei keräisi nestettä, lollero sanon minä.
      Aivan sama minkälaista se kreatiini on, se kerää nestettä.

Enemmän nestettä = enemmän lihasta. Ja oraakkeleille tiedoksi: lihas koostuu n. 73% vedestä.

Toki nyt ei pidä repiä perseestä näsäviisasta huumoria, että vettä juomalla saisi isot lihakset.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      27
      3545
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      2790
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      120
      2708
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      2388
    5. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      18
      2102
    6. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      77
      1752
    7. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      50
      1668
    8. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1656
    9. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      41
      1348
    10. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      144
      1334
    Aihe