Millaista on hyvä elämä? :)

lempi

Millainen on mielestäsi hyvä elämä? ketkä elävät mielestäsi hyvää elämää ja elätkö itse hyvää elämää? eli mihin kaikkeen perustuu hyvä elämä ja mitä siihen tarvitaan? :)

Ja saa taas rönsyillä vapaasti aiheesta ;)

24

3258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naapurit elää hyvää elämää. Mulla ei oo aavistustakaan ketä mun naapurissa elää ja minkälaista elämää ne viettää, mutta äänestä päätellen se on parempaa ku mun elämä. Ja se vituttaa.

• Parempi elämä

Hyvää elämää elävät normaalit suomalaiset, jotka suurin osa pettää puolisoitaan, joiden avioiliitot karuituvat ja uusia perustetaan, jotka saavat seksitauteja (itseaiheutettuja ja kumppanin pettämisen takia), jotka käyttävät liikaa alkoholia, jotka välillä pahoinpitelevat puolisoitaan. Sellasta on se hyvä elämä täällä etuoikeutetussa hyvinvointivaltiossa.

Muualla maailmassa voidaan vaan unelmoida meidän elämästä. Muualla maailmassa ihmisiä kidnapataan, ammutaan, hirtetään, kivitetään, ihmisia kuolee ripuliin, malarian, polioon jne. kaikkeen semmoiseen mistä suomalaiset ei tiedä eikä välitä tietää yhtään mitään.

Niin pieniä on ne suomalaisten ongelmat ja vastoinkäymiset...

• lempi

..elätkö itse jomman kumman kaltaista elämää, eli ovatko nuo mielestäsi ainoat vaihtoehdot?

• TÄSSÄ........... ....

Elät hyvää elämää kun Sinun on hyvä olla itsesi kanssa. Olet sopusoinnussa sanojesi ja tekojesi kanssa. Teet oikein itsellesi, läheisillesi, rakkaillesi. Elät niin että illalla nukkumaan menessä voit ummistaa silmäsi ja nukahtaa rauhalliseen uneen kärsimättä omantunnontuskia teoistasi, sanoistasi jne. Rakasta muita niinkuin itseäsi. Kunhan muistat vielä että kaikki tekosi, sekä hyvät että vähemmän hyvät, palaavat luoksesi kolminkertaisena...TEE MITÄ HALUAT KUNHAN ET VAHINGOITA... =)))

• Elämä on hyvää, kun ihmissuhteet ovat kunnossa ja työ, sekä huvi ovat tasapainossa. Ihmiset, joilla on positiivinen elämänasenne ja kyky nähdä asioista positiiviset puolet, elävät hyvää elämää.

Ukkini oli mainio esimerkki, isästäni on tullut sellainen vanhemmiten ja toivon, että minäkin osaisin tulevaisuudessa nauttia enemmän pienistäkin asioista ja olla murehtimatta niin paljon ikäviä asioita.

• Hard_Talk

Hyvän elämän muodostavat ennemminkin ihmiset kuin asiat, ja tietty oman mielenrauha ja luottamus läheisiin ihmisiin ja tulevaan. Jaa että elänkö itse hyvää elämää ... Nooops... mutta en nyt niin pahaakaan. No parantamista on ihan... omiks tarpeiksi.

Kiinalainen sanalasku:
      Ihminen, jolla on joku jota rakastaa, työ jota haluaa tehdä ja jotain mitä odottaa, on onnellisimmillaan
      .

• lempi

...eli milloin elämäsi olisi parempaa? :)

• Hard_Talk
        lempi kirjoitti:

...eli milloin elämäsi olisi parempaa? :)

Se on vähän pidempi tarina ... ja siihen tarvitaan 1-2 pulloa punaviiniä vähintään ja aikaa... kaikkea ei voi selittää ainakaan netissä... ;)

• Naikkonen_sanoo

juuri nyt. Ollut jo jonkin aikaa kun selvisin erosta. Tuollaisten pohjalla käymisten jälkeen osaa arvostaa näitä tavallisia päiviä kun mikään ei ahdista, jäynä päätä on kevyt hengittää.

Tasapaino on se mitä minä tarvitsen hyvään elämään. Sisältöä myös ja sitä tarjoaa työ mielenkiintoisella alalla, ehkä hiukan liikaa vapaa-aikaa minulla on kun työpäiviä kertyy kuukaudessa vain 14, mutta kesä tulee eli tuokaan ei kauaa enää haittaa :)

Minulle tärkeitä asioita elämässä on elämysmatkailu jota teenkin usein. Se piristää arkea ja on mukavaa kun on jotain mitä odottaa.

Summa summarum: en tarvitse tämän kummempaa hyvään elämään, talous on kunnossa, sosiaalinen elämä on juuri niin vilkasta/hiljaista kuin haluan, oma asunto kivalla paikalla.
      No okei, jotain puuttuu lähes täydellisestä elämästäni: ruskean labradorinnoutajan haluaisin mutta en voi hankkia pitkien työpäivien takia :(

Uskon monien läheiseni elävän juuri sellaista elämää kuin haluavat ja olen siitä tyytyväinen. Eiköhän ihminen tavoittele sitä mitä eniten haluaa ja tekee valintoja sen mukaan, että pääsee tavoitteeseensa oli ne sitten mitä oli. Toinen rakentaa uraa ja kerää rahaa tullen siitä onnelliseksi, toiselle riittää läheiset, lapset, kokemukset ja elämykset.

• Hard_Talk

"Uskon monien läheiseni elävän juuri sellaista elämää kuin haluavat ja olen siitä tyytyväinen. Eiköhän ihminen tavoittele sitä mitä eniten haluaa ja tekee valintoja sen mukaan, että pääsee tavoitteeseensa oli ne sitten mitä oli. "

Noinhan se menee... Hianosti sää kirjoootit... siinä tais olla pohjalaasta viisautta mukana.

Eiköhän se labradorinnoutajakin sieltä mahdu mukaan kuvioihin joissain vaiheessa.

• lempi

Kiitos. Hienoja vastauksia, joista kaikista kävi ilmi, että materia ei ole oleellista kenenkään mielestä hyvää elämää elettäessä :)

Tässä vaiheessa vielä lisäkysymyksiä, eli miksi luulette, että niin moni ihminen kuitenkin näkee paljon vaivaa hankkiakseen lisää materiaa?

Ja hassua on myös mielestäni se, että ihminen voi vaikka tänään ajatella olevansa onnellinen ja seuraavana päivänä olla surullinen, vaikka periaattessa keskeiset asiat elämässä olisivat ihan vastaavia. Mistä mielestänne moinen? :)

• Taloudellinen riippumattomuus tuo turvallisuuden tunnetta, mitä moni arvostaa. Minua ainakin nukuttaa paremmin, kun tiedän, ettei kukaan voi myydä minulta asuntoa alta. Tai että laskut tulevat maksettua, vaikka sairastuisin tai joutuisin työttömäksi. Lisäksi voin toteuttaa haaveitani, kuten matkustella, josta nautin suunnattomasti.

Tässä mielessä vähättelevät kommentit, ettei omaisuutta saa tuonpuoleiseen, ovat joutavaa suun pieksäntää. Vaikka kuolisinkin, minulle on tärkeää, että vaimonikin taloudellinen tulevaisuus olisi turvattu. Ei kai siinä mitään pahaa ole?

• lempi
        Ratikkakuski kirjoitti:

Taloudellinen riippumattomuus tuo turvallisuuden tunnetta, mitä moni arvostaa. Minua ainakin nukuttaa paremmin, kun tiedän, ettei kukaan voi myydä minulta asuntoa alta. Tai että laskut tulevat maksettua, vaikka sairastuisin tai joutuisin työttömäksi. Lisäksi voin toteuttaa haaveitani, kuten matkustella, josta nautin suunnattomasti.

Tässä mielessä vähättelevät kommentit, ettei omaisuutta saa tuonpuoleiseen, ovat joutavaa suun pieksäntää. Vaikka kuolisinkin, minulle on tärkeää, että vaimonikin taloudellinen tulevaisuus olisi turvattu. Ei kai siinä mitään pahaa ole?

eli kysymys oli ihan neutraali, ehkä lähinnä pohdiskeleva, koska harva mainitsee materiaa, kun kysytään hyvää elämää. Kyllä ihmisellä saa mielestäni olla ihan hyvällä omalla tunnolla vaikka viihtyisä koti :)

• Hard_Talk

Tässä vaiheessa vielä lisäkysymyksiä, eli miksi luulette, että niin moni ihminen kuitenkin näkee paljon vaivaa hankkiakseen lisää materiaa?

No tuskin tohon mitään yksittäistä syytä tai helppoa vastausta kuten ahneus tms. ? Kyllä tietty "luterilaisuus" on varmaan joillakin ihmisillä pohjalla. Toisaalta ihminen haluaa joskus toteuttaa itseään työssä se saattaa näkyä pitkinä työpäivinä ja materiaalin keräämisenä joillekin.

Kun ihmiset ovat muuttaneet lähemmäs toisiaan kaupungistumisen myötä ja samalla "eristäytyneet" toisistaan tehokkaammin ( mikä sinänsä on aika absurdia) niin keskittyminen työhön tuntuu aika turvalliselta valinnalta,... kun samaan aikaa kuitenkin eletään tietyllä tavalla aika epävarmoja aikoja esim. työelämän " kvarttaaliuden suhteen" .

Se että ihmissuhteitakin aletaan mittaamaan ja punnitsemaan niin työelämässä kuin yksityiselämässä "mittanauhoilla" tai "vaaoilla" tai "värikartoilla" tms. niin on vaan johtanut siihen että materian tavoittelu korostuu... eikä sitä mainonnan mielikuva muokkaukset ainakaan heikennä.... Toisaalta materian hankkimisesta on tullut tietyllä tavalla "näennäisperustelu" ihmisille jotka yrittävät selittää omaan "hengettömyyttään" tyyliin "Mä en ehdi nykyään edes lukemaan kirjoja"

Eli materian tavoittelu tarjoaa ihmiselle itselleen perustelun tiettyyn älylliseen epärehellisyyteen itseään ja omia tarpeitaan kohtaan tai siten hän on vaan tylsistynyt niin että ei tunnista niitä...

Toisaalta ei materian tavoittelu ole ihmiselle mikään uusi piirre...

Tuo onnellisuuden ja surullisuuden vaihtelu saattaa johtua tietystä turvattomuudesta ja siitä että ei tunnista niitä omia tarpeitaan hyvään elämään. Tai sitten se on naisilla vaan että "La Donna e mobile..." :)))

• Hard_Talk
        Hard_Talk kirjoitti:

No tuskin tohon mitään yksittäistä syytä tai helppoa vastausta kuten ahneus tms. ? Kyllä tietty "luterilaisuus" on varmaan joillakin ihmisillä pohjalla. Toisaalta ihminen haluaa joskus toteuttaa itseään työssä se saattaa näkyä pitkinä työpäivinä ja materiaalin keräämisenä joillekin.

Kun ihmiset ovat muuttaneet lähemmäs toisiaan kaupungistumisen myötä ja samalla "eristäytyneet" toisistaan tehokkaammin ( mikä sinänsä on aika absurdia) niin keskittyminen työhön tuntuu aika turvalliselta valinnalta,... kun samaan aikaa kuitenkin eletään tietyllä tavalla aika epävarmoja aikoja esim. työelämän " kvarttaaliuden suhteen" .

Se että ihmissuhteitakin aletaan mittaamaan ja punnitsemaan niin työelämässä kuin yksityiselämässä "mittanauhoilla" tai "vaaoilla" tai "värikartoilla" tms. niin on vaan johtanut siihen että materian tavoittelu korostuu... eikä sitä mainonnan mielikuva muokkaukset ainakaan heikennä.... Toisaalta materian hankkimisesta on tullut tietyllä tavalla "näennäisperustelu" ihmisille jotka yrittävät selittää omaan "hengettömyyttään" tyyliin "Mä en ehdi nykyään edes lukemaan kirjoja"

Eli materian tavoittelu tarjoaa ihmiselle itselleen perustelun tiettyyn älylliseen epärehellisyyteen itseään ja omia tarpeitaan kohtaan tai siten hän on vaan tylsistynyt niin että ei tunnista niitä...

Toisaalta ei materian tavoittelu ole ihmiselle mikään uusi piirre...

Tuo onnellisuuden ja surullisuuden vaihtelu saattaa johtua tietystä turvattomuudesta ja siitä että ei tunnista niitä omia tarpeitaan hyvään elämään. Tai sitten se on naisilla vaan että "La Donna e mobile..." :)))

Eikä siinä materian tavoittelussa mitään pahaa sinällään ole sillä kyllä taloudellisella turvallisuudella on olennainen merkitys myös muuhun turvallisuudentunteeseen elämässä vaikka se ei varmasti yksin riitä mihinkään. Mutta niin kuin joku sanoi:
        "Ei ole hyvä jos raha on ainoa syy miksi sinulla on kiire"

• lempi kirjoitti:

eli kysymys oli ihan neutraali, ehkä lähinnä pohdiskeleva, koska harva mainitsee materiaa, kun kysytään hyvää elämää. Kyllä ihmisellä saa mielestäni olla ihan hyvällä omalla tunnolla vaikka viihtyisä koti :)

Kommenttini ei ollut varsinaisesti sinulle suunnattu. Moni vain tuntuu halveksivan materian tavoittelua enempiä miettimättä. On vissi ero haalia sitä kohtuudella muun elämän kärsimättä(kuten ihmissuhteet ja harrastukset) kuin että sitä hankitaan hampaat irvessä, että voitaisiin esitellä naapurille uudempaa ja hienompaa autoa.

• itse.

Olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni koska

on rakkaita ja läheisiä ihmisiä, joiden kanssa jakaa elämää ja joihin tukeutua
        rakastan itseäni, tunnen itseni ja hyväksyn itseni
        olen terve ja vapaa elämään
        on haaveita, unelmia, joita tavoittelen
        on työ, jota rakastan ja palkastakin jää jotain käteen

Mun mielestä ihmisen onni koostuu itsestä, onko elämä sellaista kuin haluaisi ja voiko sitä itse muokata haluamaansa suuntaa. Olennaista on myös et tietää mitä elämältään haluaa, mikä tekee onnelliseksi ja tietää oman paikkansa elämässään.

Tässä tulee kyllä materiakin tärkeäksi, työttömänä tai pienituloisena voi se onni kaatua siihen sairastumiseen tai ei voi edes narsissikimppua pääsiäisen kunniaksi ostaa..
        Raha vain valitettavasti hioo kulmia ja oikoo mutkia sinne onneen!

Joillekin se materian kerääminen ja saaminen ovat korviketta sisäiselle tyhjyydelle. Voi kuvitella et se sisäinen tyhjyys, paha olo ja onneton olo paranee uusilla tavaroilla, matkoilla jne. Vaikka se helpotus on vain hetkellinen.

TOisella taas oma hyvä olo koostuu kilpailusta ja kateudesta, jolloin taas se raha tai ura tuo sitä hyvää oloa.

• Rankaisija II

Kun tuntee onnen tunnetta ajoittain ja se on aitoa onnen tunnetta, ei itsensa pettamista etta olisi onnellinen. Jokainen voi elaa onnellista elamaa. Kysymys, joka vaatisi pitkahkon vastauksen mutta ma en jaksa vastailla pitkasti. Kiitos, elan hyvaa elamaa ja huonoa elamaa, se on sekaisin, mutta ma oon onnellinen, hah hah haa, mm. sun kyssarit tekee mut onnelliseksi hetkeksi, kiva kun jaksat motivoitua esittamaan kaikensorttisia kysymyksia, ne eivat ole ollenkaan olleet hassumpia. Mista saat ideasi keksia noita ns. oleellisia kysymyksia ja noin paljon aika ajoin. Ihastuttavaa. Hyva elama perustuu jaahas.....kysymyksesi fiksuus on liikaa humalaisille aivoilleni...heinekenia muutamia pulloja juotu. Perustoista en nyt sano mitaan mutta se mita siihen tarvitaan...en tieda, olen itse valilla onnellinen ja valilla en....ronsyily on jees....osaisinpa vastata tahan kattavasti....laita kyssari uudestaan huhtikuun lopulla niin ehka loytyy kattavampi vastaus tahan kysymykseesi multa tai johonkin toiseen kysymykseen.

Tama on tarkea asia tama hyva elama, elan sita itse ja ikavaa etteivat kaikki ela sita ja voiko kukaan elaa hyvaa elamaa 24h.....tarvitaan kaikenlaista kuule hyvan elaman ja fiiliksen saamiseksi....kuka mitakin ja mita kutakin kaipailee ja saako vai ei haluamaansa.

• lempi

vastaile ihmeessä myös jatkossa :)

• scale

niinkin voisi sanoa, että elää ihan mukavaa elämää, on töitä joka takaa toimeentulon.
      Yksi läheinen ihminen tosin kuoli juuri keuhkosyöpään ja toinen on viittä vaille terminaalivaiheessa. Mutta nämä ovat asioita joiden kanssa on tullut jo sinuiksi ja ne on hyväksynyt.
      Minulla on kaksi tervettä lasta rakastava puoliso, mitä muuta ihminen voi toivoa.

• lempi

osaat selvästi arvostaa perhettäsi :)
        Osaanotto läheistesi vuoksi.

• IngallsinLaura

muiden puolesta. Enkä itsenikään, sillä hyvä elämä ja ihanteet ovat eri asioita.

Sen tietää, sitten kun se on, ennen on paha mennä määrittelemään.

Minä elän mielestäni hyvää ja mielekästä elämää, iloineen, suruineen, kaikkineen. Tällä hetkellä tämän hyvän elämän peruselementteinä toimivat itsenäisyys, taloudellinen vakaus, mielen tasapaino ja elämän yleinen mielekkyys.

Hyvän elämän edellytys on se, että osaa iloita niistä asioista, joita elämä sisältää. Ja olla kiitollinen.

• vili

elän itse ainakin loistavaa elämää. teen mitä keksin, lystää ja haluan. mikään idea ei ole sidottu toisten suunnitelmiin. jokainen on päivä uusi ja taakseppäin en jaksa katella. en sano miten muiden pitäisi elää, koska ei suoraan sanoen kiinnosta.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe