ESIRUKOUS SEURAKUNNAN PUOLESTA
Kol. 1:9-11
1:9 Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä,
1:10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta,
1:11 ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä, ilolla.
---
Mitä Paavali rukoilee?
Hän muistuttaa, että tarvitsemme enemmän tietoa Jumalan tahdosta (9).
Itse olen saanut kristillisen kasvatuksen, joten mm. kymmenen käskyä on tullut tutuiksi jo pienestä pitäen.
Kristityille Jumala ilmoittaa Sanassaan, mikä on oikeaa tai väärää.
Pyhän tahtonsa Jumala on ilmoittanut meille laissa:
”Jumalan laki vaatii meiltä totuutta, vanhurskautta ja puhtautta ajatuksissa, sanoissa ja teoissa. Ennen kaikkea laki käskee meitä rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme” (Katekismus).
Rikkoessaan Jumalan lakia ihminen tuottaa vahingon elämälleen.
Noudattaessaan Jumalan tahtoa (lakia) hän saa siitä siunauksen.
Paavalin ajan pienissä lähetysseurakunnissa, kuten Kolossassakin, oli tilanne toinen. Oli aloitettava oikean ja väärän opettaminen aivan aakkosista alkaen.
Huonoon suuntaan ollaan menossa maallistuneissa länsimaissa. Nykyisin yhteiskunta hyväksyy normaaliksi elämäntavat, jotka ovat ilmeisessä ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa.
Ajatellaan vaikkapa sukupuolielämää, avioliittoa, aborttia jne.
Moniko tänään kristityksi itseään kutsuva ottaa ohjeekseen Jumalan sanan opetukset ja käskyt.
On unohdettu: ”Jumalan Sana on uskon, opin ja elämän korkein ohje”.
Vaeltaaksemme ”Herran edessä arvollisesti”, ”kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen” (10) meidänkin tulisi rukoilla itsellemme ja toinen toisillemme, että ”tulisimme täyteen hänen (Kristuksen) tahtonsa tuntemista” (9).
Jumalan tahdon tunteminen; Kol. 1:9-11
11
291
Vastaukset
- Trubaduuri
Taivaallisen Isän tahdosta voidaan toki myös kirjoittaa erityisen yksinkertaisella keinolla ja silla tavalla osuvasti jotta kaikki, sekä pienimmät että myöskin isommat sen ymmärtävät. Tuo tahto on: "Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto toisiaan kohtaan" ja jotta, "Kaikkien ihmisten tulee rakastaa toinen toisiaan vilpittömin mielin ja pyytettömin tarkoituksin hyvää aina toisistaan ajatellen, kaikkea pahaa ja pahantekoa laistaen"
Laki, käskyt ja asetukset sekä tahto ovat siis kaikki monellakin tapaa eri asioita ja täysin eri sisältöisiä joiden tarkoitukset ovat suunnattu omiin kohteisiinsa täydentäen ja tukien toinen toistaan, jotta yksikään ei yksistään kannattelesi
sitä arvomaailmaan johonka ihminen kasvatetaan, tai täytyy kasvattaa, ja jottei yksikään ihminen tuottaisi jollekkin toiselle elävälle olennolle kärsimystä ja tuskaa eikä halpana yhtäkään elämää pitäisi jonka Luoja, Jumala, taivaallinen Isä on omaksi ja luotujensa iloksi luonut. Sillä jos ihminen vähättälee elämää jonka Luoja loi, niin silloin hän myös vähättelee Luojaansa ja muita luotuja siinä ohessa, asettaen itsensä kaiken muun edelle.
Paavali muunmuassa ei tiennyt taivaallisen Isän tahtoa tarpeeksi hyvin, vaan jopa osittain soti sitä vastaan, pitämällä eläinten elämää halpana, juuri niiden lihaan kompastuen. Mutta hänhän olikin vain vajavainen ihminen jolle suuri suu oli yksi ongelma. Sillä hänen sanansa eivät aina mahtuneet hänen omaan suuhunsa, vaan hän sovitteli
niitä jopa taivaallisen Isän suuhun. Ja sehän ei ole soveliasta se. Kuten ei moni muukaan tekonen
joka on ristiriidassa Luojan, taivaallisen Isän perimmäisen tahdon ja tarkoituksien kanssa. Siksi muuten joskus jopa mykkä Härkäkin yltyy puhumaan tosiasiaa, tarpeeksi suurella äänellä!Trubaduuri: "Paavali muunmuassa ei tiennyt taivaallisen Isän tahtoa tarpeeksi hyvin, vaan jopa osittain soti sitä vastaan, pitämällä eläinten elämää halpana, juuri niiden lihaan kompastuen".
---
Eläimiäkin tulisi kohdella hyvin.
Eläinten julmasta kohtelusta saamme lukea lähes päivittäin eri lehdistä.
Tämäkin kertoo ihmisten välinpitämättömyydestä Luojaansa kohtaan.
Minusta Luther antaa hyviä ohjeita eläinten käsittelystä(”Varoitus eläinrääkkäyksestä”)
Lainaan sitä:
”Eläimet ovat myöskin Jumalan luotuja olentoja, ja Hänen luomiaan olentoja ei saa häpeällisesti väärinkäyttää; ja jos sitä teet, kantavat he sinun päällesi Herran, heidän Jumalansa edessä, joka on luonut heidätkin ja ylläpitää heitä.
Mutta monenkaan ihmisen omatunto ei soimaa häntä siitä, että hän antaa eläimensä nähdä nälkää, tahi kiusaa ja vaivaa niitä, tahi pieksää ja pakoittaa niitä ylenmääräiseen työhön. Tätä kaikkea kutsun sydämettömyydeksi. Se joka on sydämetön eläimiä kohtaan, hän on myöskin sydämetön ihmisille.
Meillä on oikeus tappaa ja syödä eläimiä, se ei ole mikään synti, sillä sitä varten ovat ne meille annetut; mutta niiden kiusaaminen ja rääkkääminen on kauhea synti.
Usein purkaa monikin vihansa viattomia eläimiä kohtaan, kun ei kukaan muu satu olemaan lähellä, tahi koettaa hän kostaa lähimmäiselleen vahingoittamalla ja rääkkäämällä hänen eläimiään, jotka kuitenkin ovat aivan viattomat. Mutta mitä vastaat sinä eläinrääkkääjä, kun Jumala kutsuu sinut tilinteolle siitä miten olet kohdellut Hänen luomiaan olentoja?
-
Kurjaa iloa on myöskin eläinten ärsyttäminen ja kuolemaan asti uuvuttaminen; siinä minä en tahdo olla mukana, sillä en saata nähdä sellaista tuskaa ja kidutusta. Ankarasti tulisi myöskin teroittaa lasten mieliin, että he oppisivat säälimään eläimiä, jotteivät heidän sydämensä tulisi kylmiksi ja lemmettömiksi ihmisiäkään kohtaan” (Luther).
--
Kaikki loppuu aikanaan.
Room. 8:18-25, kerrotaan, että koko luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle- kuitenkin toivon varaan ( j. 20).
Koko luomakunta huokaa ja mekin huokaamme sisimmässämme odottaen lapseksi ottamista, meidän ruumiimme lunastusta (j.22-23).
Toivossa on hyvä elää.
Evankeliumin uskoneet herätetään kerran ruumiillisesti ikuiseen elämään. Silloin kyyneleet kuivataan lopullisesti pois- kuolemaa ei enää ole!
”Jeesus kuolemallaan kuoleman voitti”.- Trubaduuri
Tapio522 kirjoitti:
Trubaduuri: "Paavali muunmuassa ei tiennyt taivaallisen Isän tahtoa tarpeeksi hyvin, vaan jopa osittain soti sitä vastaan, pitämällä eläinten elämää halpana, juuri niiden lihaan kompastuen".
---
Eläimiäkin tulisi kohdella hyvin.
Eläinten julmasta kohtelusta saamme lukea lähes päivittäin eri lehdistä.
Tämäkin kertoo ihmisten välinpitämättömyydestä Luojaansa kohtaan.
Minusta Luther antaa hyviä ohjeita eläinten käsittelystä(”Varoitus eläinrääkkäyksestä”)
Lainaan sitä:
”Eläimet ovat myöskin Jumalan luotuja olentoja, ja Hänen luomiaan olentoja ei saa häpeällisesti väärinkäyttää; ja jos sitä teet, kantavat he sinun päällesi Herran, heidän Jumalansa edessä, joka on luonut heidätkin ja ylläpitää heitä.
Mutta monenkaan ihmisen omatunto ei soimaa häntä siitä, että hän antaa eläimensä nähdä nälkää, tahi kiusaa ja vaivaa niitä, tahi pieksää ja pakoittaa niitä ylenmääräiseen työhön. Tätä kaikkea kutsun sydämettömyydeksi. Se joka on sydämetön eläimiä kohtaan, hän on myöskin sydämetön ihmisille.
Meillä on oikeus tappaa ja syödä eläimiä, se ei ole mikään synti, sillä sitä varten ovat ne meille annetut; mutta niiden kiusaaminen ja rääkkääminen on kauhea synti.
Usein purkaa monikin vihansa viattomia eläimiä kohtaan, kun ei kukaan muu satu olemaan lähellä, tahi koettaa hän kostaa lähimmäiselleen vahingoittamalla ja rääkkäämällä hänen eläimiään, jotka kuitenkin ovat aivan viattomat. Mutta mitä vastaat sinä eläinrääkkääjä, kun Jumala kutsuu sinut tilinteolle siitä miten olet kohdellut Hänen luomiaan olentoja?
-
Kurjaa iloa on myöskin eläinten ärsyttäminen ja kuolemaan asti uuvuttaminen; siinä minä en tahdo olla mukana, sillä en saata nähdä sellaista tuskaa ja kidutusta. Ankarasti tulisi myöskin teroittaa lasten mieliin, että he oppisivat säälimään eläimiä, jotteivät heidän sydämensä tulisi kylmiksi ja lemmettömiksi ihmisiäkään kohtaan” (Luther).
--
Kaikki loppuu aikanaan.
Room. 8:18-25, kerrotaan, että koko luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle- kuitenkin toivon varaan ( j. 20).
Koko luomakunta huokaa ja mekin huokaamme sisimmässämme odottaen lapseksi ottamista, meidän ruumiimme lunastusta (j.22-23).
Toivossa on hyvä elää.
Evankeliumin uskoneet herätetään kerran ruumiillisesti ikuiseen elämään. Silloin kyyneleet kuivataan lopullisesti pois- kuolemaa ei enää ole!
”Jeesus kuolemallaan kuoleman voitti”.Ja juuri siksi, meidän täytyy osata kirjoittaa ja sanoa myös omin sanoin sanottavamme, sillä muuten emme täytä osaakaan taivaallisen Isän tahdosta.
Tuota Tahtoa täytyy siis ilmaista sanoin ja teoin, jotta se toteutuisi edes jollakin säädyllisellä tasolla, ja voidakseen myös tulla ilmi, vailla sen tuojan korostamista. Jotta eläimiä voi syödä, on ne ensin tapettava, ja sopiiko tuo käytäntö paratiisiin tuollaisenaan, onkin se avain koko asiaan, jossa Isä ilmaisee tahtoaan, tehostaen sitä antamalla käskyn "älä tapa". Eikä ihminen lihaa tarvitse pysyäkseen elävänä vaan rakkautta!
Näin siis, suoristaen vaan mutkat. Toki jokaisella meillä on omatunto, mutta miten pitää se puhtaana?
Onkin suurenpi kysymys! Johonka, tosin vastaus on annettu jo aikoja sitten. Minulle se on riittänyt.
Kuitenkin olen huomannut, kaikille se ei kelpaa
edelleenkään sellaisenaan.
Kauhian paljon ihmiset jokatapauksessa lihasta ja syömisestä huolta kantavat täällä suomessa, vaikka
miljoonat lapset näkevät nälkää jokaisena elon päivänään kaukaisilla mailla. Eivätkä he haaveile lihasta vaan leivästä ja vedestä! Joskin täällä suomessa monet ihmiset vielä haaveilevat oikeasta hegellisestä leivästä ja vedestä, mutteivat sitä saa. Joten, kaksi on ongelmaa, joillekka täytyisi tehdä jotakin, joka päivä. Trubaduuri kirjoitti:
Ja juuri siksi, meidän täytyy osata kirjoittaa ja sanoa myös omin sanoin sanottavamme, sillä muuten emme täytä osaakaan taivaallisen Isän tahdosta.
Tuota Tahtoa täytyy siis ilmaista sanoin ja teoin, jotta se toteutuisi edes jollakin säädyllisellä tasolla, ja voidakseen myös tulla ilmi, vailla sen tuojan korostamista. Jotta eläimiä voi syödä, on ne ensin tapettava, ja sopiiko tuo käytäntö paratiisiin tuollaisenaan, onkin se avain koko asiaan, jossa Isä ilmaisee tahtoaan, tehostaen sitä antamalla käskyn "älä tapa". Eikä ihminen lihaa tarvitse pysyäkseen elävänä vaan rakkautta!
Näin siis, suoristaen vaan mutkat. Toki jokaisella meillä on omatunto, mutta miten pitää se puhtaana?
Onkin suurenpi kysymys! Johonka, tosin vastaus on annettu jo aikoja sitten. Minulle se on riittänyt.
Kuitenkin olen huomannut, kaikille se ei kelpaa
edelleenkään sellaisenaan.
Kauhian paljon ihmiset jokatapauksessa lihasta ja syömisestä huolta kantavat täällä suomessa, vaikka
miljoonat lapset näkevät nälkää jokaisena elon päivänään kaukaisilla mailla. Eivätkä he haaveile lihasta vaan leivästä ja vedestä! Joskin täällä suomessa monet ihmiset vielä haaveilevat oikeasta hegellisestä leivästä ja vedestä, mutteivat sitä saa. Joten, kaksi on ongelmaa, joillekka täytyisi tehdä jotakin, joka päivä.Minulle ei oikein selvinnyt kumpikaan kirjoituksesi tuossa ylempänä. Todetaan nyt varmuuden vuoksi, että ensimmäinen henkilö, joka tappoi eläimen ja antoi sen veren vuotaa oli Herra Jumala itse tehdessään Aadamille ja Eevalle puvut eläinten nahoista (1 Ms 3:21).
Jeesus Kristus käski valmistamaan itselleen ja opetuslapsille pääsiäislampaan. Jo näiden esimerkkien valossa: pysytään asiassa. Jeesus Kristus on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, totisesti.
VT:n lehdiltä luemme yksiselitteisesti, että Jumala joka antoi ihmisille käskyn "Älä tapa (murhaa)" antoi myös käskyn teurastaa esimerkiksi uhrieläimiä ja määräsi, millaista lihaa juutalaisten sopi syödä.
Pieni harha ja vinoutuma evankeliumin ytimestä johtaa pitkälle harhaan pidemmällä matkalla.- Trubaduuri
jukka.finland kirjoitti:
Minulle ei oikein selvinnyt kumpikaan kirjoituksesi tuossa ylempänä. Todetaan nyt varmuuden vuoksi, että ensimmäinen henkilö, joka tappoi eläimen ja antoi sen veren vuotaa oli Herra Jumala itse tehdessään Aadamille ja Eevalle puvut eläinten nahoista (1 Ms 3:21).
Jeesus Kristus käski valmistamaan itselleen ja opetuslapsille pääsiäislampaan. Jo näiden esimerkkien valossa: pysytään asiassa. Jeesus Kristus on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, totisesti.
VT:n lehdiltä luemme yksiselitteisesti, että Jumala joka antoi ihmisille käskyn "Älä tapa (murhaa)" antoi myös käskyn teurastaa esimerkiksi uhrieläimiä ja määräsi, millaista lihaa juutalaisten sopi syödä.
Pieni harha ja vinoutuma evankeliumin ytimestä johtaa pitkälle harhaan pidemmällä matkalla.Ei minullekkaan selvinyt sinun tuosta sekaisesta viestistä paljon mitään muuta kuin syrjintä vimmaa ja sanoin kuvaamatonta vihaa toista ihmistä kohtaan. Ja sinäkö täällä mukamas, edustat oikein uskovaa ihmistä, jollekka taivaallinen Isä edustaa täydellistä rakkautta, höh, sanon vaan! Mene sinä itseesi ihmispolo ja siivoa suusi!
Jos sinä et ymmärrä jotakin, siis vielä aivan kaikkea taivaallisen Isän tahdosta, niin se olkoon sinun murheesi. Ihmisen Poika, Kristus kuitenkin antaa siihenkin aivan oman ohjeensa, joka on julki tuotu aikoja sitten. Ja se on: "ano sinäkin viisautta osaksesi taivaan Isältä! Sillä isä meidän rukous on avain Hänen sydämeensä, ja siinä ohessa ihminen voi pyyntönsä esittää.
Kahdelletoista lähettiläälle, apostolille ei suinkaan valmistettu oikeasti pääsiäislammasta vaan leipä ja viiniä, ja viiniäkin vaan sen tähden kun se sattui olemaan tuoin ajan yleinen ruokajuoma säilyvyytensä vuoksi. Juutalaisilla oli monta omaa jumalaa ja monen montaa käskyä ja lakia vielä sen päälle. Mutta nyt olikin kyllä kyse Luojastamme, taivaallisen Isän tahdosta, joka näyttää olevan sinulle täysin epäselvä asia! Eli, pieni harha sekä vinoutuma on todellinen ongelma juuri silloin, kun sattuu olemaan ihmisen ajatusmaailmassa. Mutta muista sinäkin, ihmisen Poika, Kristus voi ihan kenet tahansa ihmisen tuoda valkeuteen pimeydestä. - Lutherin kanta
Tapio522 kirjoitti:
Trubaduuri: "Paavali muunmuassa ei tiennyt taivaallisen Isän tahtoa tarpeeksi hyvin, vaan jopa osittain soti sitä vastaan, pitämällä eläinten elämää halpana, juuri niiden lihaan kompastuen".
---
Eläimiäkin tulisi kohdella hyvin.
Eläinten julmasta kohtelusta saamme lukea lähes päivittäin eri lehdistä.
Tämäkin kertoo ihmisten välinpitämättömyydestä Luojaansa kohtaan.
Minusta Luther antaa hyviä ohjeita eläinten käsittelystä(”Varoitus eläinrääkkäyksestä”)
Lainaan sitä:
”Eläimet ovat myöskin Jumalan luotuja olentoja, ja Hänen luomiaan olentoja ei saa häpeällisesti väärinkäyttää; ja jos sitä teet, kantavat he sinun päällesi Herran, heidän Jumalansa edessä, joka on luonut heidätkin ja ylläpitää heitä.
Mutta monenkaan ihmisen omatunto ei soimaa häntä siitä, että hän antaa eläimensä nähdä nälkää, tahi kiusaa ja vaivaa niitä, tahi pieksää ja pakoittaa niitä ylenmääräiseen työhön. Tätä kaikkea kutsun sydämettömyydeksi. Se joka on sydämetön eläimiä kohtaan, hän on myöskin sydämetön ihmisille.
Meillä on oikeus tappaa ja syödä eläimiä, se ei ole mikään synti, sillä sitä varten ovat ne meille annetut; mutta niiden kiusaaminen ja rääkkääminen on kauhea synti.
Usein purkaa monikin vihansa viattomia eläimiä kohtaan, kun ei kukaan muu satu olemaan lähellä, tahi koettaa hän kostaa lähimmäiselleen vahingoittamalla ja rääkkäämällä hänen eläimiään, jotka kuitenkin ovat aivan viattomat. Mutta mitä vastaat sinä eläinrääkkääjä, kun Jumala kutsuu sinut tilinteolle siitä miten olet kohdellut Hänen luomiaan olentoja?
-
Kurjaa iloa on myöskin eläinten ärsyttäminen ja kuolemaan asti uuvuttaminen; siinä minä en tahdo olla mukana, sillä en saata nähdä sellaista tuskaa ja kidutusta. Ankarasti tulisi myöskin teroittaa lasten mieliin, että he oppisivat säälimään eläimiä, jotteivät heidän sydämensä tulisi kylmiksi ja lemmettömiksi ihmisiäkään kohtaan” (Luther).
--
Kaikki loppuu aikanaan.
Room. 8:18-25, kerrotaan, että koko luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle- kuitenkin toivon varaan ( j. 20).
Koko luomakunta huokaa ja mekin huokaamme sisimmässämme odottaen lapseksi ottamista, meidän ruumiimme lunastusta (j.22-23).
Toivossa on hyvä elää.
Evankeliumin uskoneet herätetään kerran ruumiillisesti ikuiseen elämään. Silloin kyyneleet kuivataan lopullisesti pois- kuolemaa ei enää ole!
”Jeesus kuolemallaan kuoleman voitti”.eläimiin nähden. Niitä pitää suojella, mutta
juutalaisia saa vainota ja tappaa.
Luin juuri hänen kirjansa:" Juutalaisista ja heidän
valheistaan."
Siinä Luther kehoittaa polttamaan synagoogat ja
juutalaisten kodit ja ajamaan heidät pois aluieil-
taan. Heiltä kielletään työnteko ja normaali elämi-
nen mutta eläimiäkö pitäisi suojella paremmin
kuin ihmisiä.
Melkoista kaksinaamaisuutta! Lutherin kanta kirjoitti:
eläimiin nähden. Niitä pitää suojella, mutta
juutalaisia saa vainota ja tappaa.
Luin juuri hänen kirjansa:" Juutalaisista ja heidän
valheistaan."
Siinä Luther kehoittaa polttamaan synagoogat ja
juutalaisten kodit ja ajamaan heidät pois aluieil-
taan. Heiltä kielletään työnteko ja normaali elämi-
nen mutta eläimiäkö pitäisi suojella paremmin
kuin ihmisiä.
Melkoista kaksinaamaisuutta!"Melkoista kaksinaamaisuutta"!
--
Onkohan asia näin ykskantainen!
Lainaus Wikipediasta (On pitkä):
"Alun perin Luther oli hyvin suopea juutalaisia kohtaan ja uskoi, etteivät he olleet kääntyneet kristinuskoon lähinnä kristittyjen harjoittaman syrjinnän takia. Tästä on esimerkkinä hänen nuoruuden tuotannostaan Dass Jesus Christus eyn geborener Jude sey (Että Jeesus Kristus oli syntyperältään juutalainen). Kun hänen Vanhan testamentin messiasprofetioita hyödyntävä julistuksensa ei kuitenkaan onnistunut käännyttämään suuremmin juutalaisia, hänen mielipiteensä joidenkin tutkijoiden mukaan hiljakseen muuttuivat. Tämän katsannon mukaan Luther olisi uskonut, että Jumala oli hylännyt tämän uskonnon kannattajat. Hylkäämisen merkkinä olisi ollut juutalaisten jo 1400 vuotta kestänyt maanpako.
Toisten Luther-tutkijoiden mukaan taas Lutherin suhde juutalaisiin on ollut johdonmukainen ja varsin muuttumaton. Antisemitismistä ei kuitenkaan voida puhua, sillä hän ei vastustanut seemiläistä juutalaista kansaa vaan juutalaista uskontoa ja hyökkäsikin viimeisten elinvuosiensa aikana kirjoituksissaan tätä uskontoa vastaan. Hän saarnasi juutalaisten noudattavan pahoja epäkristillisiä tapoja, sillä juutalaiset olivat mm. herjanneet Neitsyt Mariaa huoraksi ja Jeesusta äpäräksi. Koska Jeesus on Raamatun mukaan Jumala, juutalaiset syyllistyivät Lutherin mielestä jumalanpilkkaan. Lisäksi juutalaiset pyrkivät käännyttämään kristittyjä juutalaiseen uskontoon ja katsoivat, ettei kristittyä esivaltaa tarvitse kunnioittaa. Kirjassaan Juutalaisista ja heidän valheistaan hän tuo esiin näitä ajatuksiaan juutalaista uskontoa ja sen kannattajia vastaan.
Lutherin kirjaa Juutalaisista ja heidän valheistaan on pidetty Lutherin tuotannon häpeäpilkkuna, sillä kirjaan sisältyy "juutalaisten valheiden" kuulemisesta pääsemiseksi muun muassa kehotus esivallalle polttaa juutalaisten synagogia. Kirjan innoittamana Adolf Hitler toteutti kristalliyöksi nimittämänsä juutalaisten synagogien tuhopolton Saksan valtakunnassa Martti Lutherin syntymäpäivänä kunnioittaakseen tätä aitona saksalaisena profeettana.lähde? Luther oli kuitenkin varsin johdonmukainen kehotuksissaan, sillä Raamatun mukaan esivalta on Jumalan asettama pahojen rankaisemiseksi eikä siksi kanna turhaan miekkaa. Koska Luther katsoi Raamatun nojalla, että muun muassa jumalanpilkka, kristittyjen eksyttäminen pois Kristuksesta ja esivallan halveksiminen ovat vääryyksiä, hän kehotti esivaltaa rankaisemaan vääryyttä tekeviä juutalaisia. Tässä hän ei tehnyt vastoin Raamatun periaatteita.
Vielä tänä päivänä voidaan keskustella siitä, pitäisikö esivallan rangaista jumalanpilkasta. Lutherin ja Raamatun vastaus tähän kysymykseen on, että esivallalla on oikeus puolustaa totuutta ja oikeaa Jumalaa. Nykyisin voidaan Suomessa rangaista sakkoihin jumalanpilkasta, Lutherin aikana saatettiin polttaa roviolla. Luther puolestaan kehotti mm. polttamaan synagogat. Rangaistukset muuttuvat ajan hengen mukaan. Viimeisinä elinvuosina Lutherin on kuvattu olleen ärtyisä, ja jotkut ovat saattaneet nähdä tässä syyn hänen juutalaisia ja uudestikastajia vastaan laatimillensa kirjoituksille. Luther itse sanoi kirjoituksessaan Juutalaisista ja heidän valheistaan, että häneltä on pyydetty kirjoitusta juutalaisista. Joidenkin kristittyjen pelättiin horjuvan kristillisestä uskostaan juutalaisen uskonnon puoleen, koska Luther ei ollut ottanut kovin näkyvästi kantaa sitä vastaan" (Wikipedia)- sitä, että
Tapio522 kirjoitti:
"Melkoista kaksinaamaisuutta"!
--
Onkohan asia näin ykskantainen!
Lainaus Wikipediasta (On pitkä):
"Alun perin Luther oli hyvin suopea juutalaisia kohtaan ja uskoi, etteivät he olleet kääntyneet kristinuskoon lähinnä kristittyjen harjoittaman syrjinnän takia. Tästä on esimerkkinä hänen nuoruuden tuotannostaan Dass Jesus Christus eyn geborener Jude sey (Että Jeesus Kristus oli syntyperältään juutalainen). Kun hänen Vanhan testamentin messiasprofetioita hyödyntävä julistuksensa ei kuitenkaan onnistunut käännyttämään suuremmin juutalaisia, hänen mielipiteensä joidenkin tutkijoiden mukaan hiljakseen muuttuivat. Tämän katsannon mukaan Luther olisi uskonut, että Jumala oli hylännyt tämän uskonnon kannattajat. Hylkäämisen merkkinä olisi ollut juutalaisten jo 1400 vuotta kestänyt maanpako.
Toisten Luther-tutkijoiden mukaan taas Lutherin suhde juutalaisiin on ollut johdonmukainen ja varsin muuttumaton. Antisemitismistä ei kuitenkaan voida puhua, sillä hän ei vastustanut seemiläistä juutalaista kansaa vaan juutalaista uskontoa ja hyökkäsikin viimeisten elinvuosiensa aikana kirjoituksissaan tätä uskontoa vastaan. Hän saarnasi juutalaisten noudattavan pahoja epäkristillisiä tapoja, sillä juutalaiset olivat mm. herjanneet Neitsyt Mariaa huoraksi ja Jeesusta äpäräksi. Koska Jeesus on Raamatun mukaan Jumala, juutalaiset syyllistyivät Lutherin mielestä jumalanpilkkaan. Lisäksi juutalaiset pyrkivät käännyttämään kristittyjä juutalaiseen uskontoon ja katsoivat, ettei kristittyä esivaltaa tarvitse kunnioittaa. Kirjassaan Juutalaisista ja heidän valheistaan hän tuo esiin näitä ajatuksiaan juutalaista uskontoa ja sen kannattajia vastaan.
Lutherin kirjaa Juutalaisista ja heidän valheistaan on pidetty Lutherin tuotannon häpeäpilkkuna, sillä kirjaan sisältyy "juutalaisten valheiden" kuulemisesta pääsemiseksi muun muassa kehotus esivallalle polttaa juutalaisten synagogia. Kirjan innoittamana Adolf Hitler toteutti kristalliyöksi nimittämänsä juutalaisten synagogien tuhopolton Saksan valtakunnassa Martti Lutherin syntymäpäivänä kunnioittaakseen tätä aitona saksalaisena profeettana.lähde? Luther oli kuitenkin varsin johdonmukainen kehotuksissaan, sillä Raamatun mukaan esivalta on Jumalan asettama pahojen rankaisemiseksi eikä siksi kanna turhaan miekkaa. Koska Luther katsoi Raamatun nojalla, että muun muassa jumalanpilkka, kristittyjen eksyttäminen pois Kristuksesta ja esivallan halveksiminen ovat vääryyksiä, hän kehotti esivaltaa rankaisemaan vääryyttä tekeviä juutalaisia. Tässä hän ei tehnyt vastoin Raamatun periaatteita.
Vielä tänä päivänä voidaan keskustella siitä, pitäisikö esivallan rangaista jumalanpilkasta. Lutherin ja Raamatun vastaus tähän kysymykseen on, että esivallalla on oikeus puolustaa totuutta ja oikeaa Jumalaa. Nykyisin voidaan Suomessa rangaista sakkoihin jumalanpilkasta, Lutherin aikana saatettiin polttaa roviolla. Luther puolestaan kehotti mm. polttamaan synagogat. Rangaistukset muuttuvat ajan hengen mukaan. Viimeisinä elinvuosina Lutherin on kuvattu olleen ärtyisä, ja jotkut ovat saattaneet nähdä tässä syyn hänen juutalaisia ja uudestikastajia vastaan laatimillensa kirjoituksille. Luther itse sanoi kirjoituksessaan Juutalaisista ja heidän valheistaan, että häneltä on pyydetty kirjoitusta juutalaisista. Joidenkin kristittyjen pelättiin horjuvan kristillisestä uskostaan juutalaisen uskonnon puoleen, koska Luther ei ollut ottanut kovin näkyvästi kantaa sitä vastaan" (Wikipedia)esivalta saa vainota juutalaisia, mutta sen täytyy
suojella eläimiä? sitä, että kirjoitti:
esivalta saa vainota juutalaisia, mutta sen täytyy
suojella eläimiä?"...esivalta saa vainota juutalaisia".
---
En tunne kirjaa, enkä ole tutustunut lähemmin, miten Luther suhtautui juutalaisiin.
Hyvin usein kyllä muistutetaan, että hänen suhtautumisensa heihin oli hyvin vihamielistä.
En tiedä, miten on!
Sanotaanko kirjassa, että Lutherin mukaan esivalta saa vainota kaikkia juutalaisia.
Eikö kysymykseen tullut vain ne juutalaiset, jotka syyllistyivät jumalanpilkkaan, eikä voi olettaa, että jokainen juutalainen syyllistyi siihen.
Esivallalla oli tuolloin omat tapansa rangaista lainrikkojia. Tänäänkin joissakin maissa on käytössä kuolemanrangaistus.
---
Ei kaikkia eläimiäkään suojella.
Esim. häirikkösudet ja -karhut voidaan tappaa.- siteerausta:
Tapio522 kirjoitti:
"...esivalta saa vainota juutalaisia".
---
En tunne kirjaa, enkä ole tutustunut lähemmin, miten Luther suhtautui juutalaisiin.
Hyvin usein kyllä muistutetaan, että hänen suhtautumisensa heihin oli hyvin vihamielistä.
En tiedä, miten on!
Sanotaanko kirjassa, että Lutherin mukaan esivalta saa vainota kaikkia juutalaisia.
Eikö kysymykseen tullut vain ne juutalaiset, jotka syyllistyivät jumalanpilkkaan, eikä voi olettaa, että jokainen juutalainen syyllistyi siihen.
Esivallalla oli tuolloin omat tapansa rangaista lainrikkojia. Tänäänkin joissakin maissa on käytössä kuolemanrangaistus.
---
Ei kaikkia eläimiäkään suojella.
Esim. häirikkösudet ja -karhut voidaan tappaa.s 169:
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole heitä siedettävä, vaikka he asuvat meidän keskuudessamme, ja me tiedämme heidän harjoittavan
tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista.
Ensiksi, että heidän synagoogansa ja koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitetettäköön ja umpeenluotakoon maalla,ettei ikinä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä tai kuonaa.
Tämä on tehtävä Herramme ja kristikuntamme kunniaksi, jotta Jumala näkisi, että olemme kristittyjä.
Toiseksi, että heidän talonsakin on samalla taval-
la rikkirevittävä, ja hävitettävä, sillä niissä-
kin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan
harjoittavat.
Kolmanneksi heiltä otettakoon pois kaikki heidän
rukouskirjansa, ja Talmudin selityksensä, joissa
sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita
kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineiltaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla
vast`edes opettamasta.
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä."
Koko kirja on täynnä tällaista ala-arvoista panet-
telua KAIKKIA JUUTALAISIA kohtaan, joten Luther
osoittaa olevansa täynnä vihha ja katkeruutta hei-
tä kohtaan. siteerausta: kirjoitti:
s 169:
Miten meidän kristittyjen on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole heitä siedettävä, vaikka he asuvat meidän keskuudessamme, ja me tiedämme heidän harjoittavan
tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista.
Ensiksi, että heidän synagoogansa ja koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitetettäköön ja umpeenluotakoon maalla,ettei ikinä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä tai kuonaa.
Tämä on tehtävä Herramme ja kristikuntamme kunniaksi, jotta Jumala näkisi, että olemme kristittyjä.
Toiseksi, että heidän talonsakin on samalla taval-
la rikkirevittävä, ja hävitettävä, sillä niissä-
kin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan
harjoittavat.
Kolmanneksi heiltä otettakoon pois kaikki heidän
rukouskirjansa, ja Talmudin selityksensä, joissa
sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita
kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
Neljänneksi, että heidän rabbiineiltaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla
vast`edes opettamasta.
Viidenneksi, että juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä."
Koko kirja on täynnä tällaista ala-arvoista panet-
telua KAIKKIA JUUTALAISIA kohtaan, joten Luther
osoittaa olevansa täynnä vihha ja katkeruutta hei-
tä kohtaan."...kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä? Meidän ei ole heitä siedettävä, vaikka he asuvat meidän keskuudessamme, ja me tiedämme heidän harjoittavan
tällaista valehtelemista, jumalanpilkkaamista ja kiroamista".
---
Kiitos lainauksesta!
Lutherin kielenkäyttö on todella ronskia. En tiedä oliko siihen aihetta.
Toisaalta juutalaiset itse ottivat kirouksen päälleen: "Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle" (Matt. 27:25).
Paavalikin käyttää välillä ronskia kieltä esim. Galatalaiskirjeessään:
" Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu" (Gal. 1:8).
Mitähän Paavali käytännössä tällä kiroamisellaan tarkoittaa?
--
Jumalan Sana kehoittaa meitä siunaamaan Israelia, Jumalan omaisuuskansaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan313099- 1582118
- 1371693
Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71248Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.351030Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään
Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit258947Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus
Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y192852Ranta-Kosulassa riitaisaa!!
Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on54835- 77831
- 96788