Ennen luulin että askelmittariin pitää laittaa pituus ja paino..nyt on selvinnyt että se on paino ja askeleen pituus ;) Kuinkahan saisin sen mahdollisismman luotettavasti selville? Olohuoneen poikki kävelemään ja mittanauhalla mittaamaan? :/ Mun kävelyretket tapaa vaan olla sellaisia et välillä kävelen ja välillä juoksen..askelpituus siinä sitten varmaan muuttuukin jonkin verran lenkin aikana..Mikähän olis suunnilleen 155cm pitkän kävelytahdin askeleen pituus?
Tack
Tack
Vastaukset 5
Vanhimmat
ja minun askeleen pituus on noin 62cm. Eli sulla vois olla varmaankin siinä 56cm paikkeilla? Kenties. Mittaa esim viiden metrin matka ja katso kuinka monta askelta siihen matkaan mahtuu..
En itse koe tuota askelpituutta niin tärkeäksi tekijäksi tuossa askelmittarissa. Joskushan esim nouset portaita ja se tuskin on tuota askeleen mittaa...
Totta, ulkona reippaasti liikkuessaan ottaa taatusti pidempiä askelia kuin siellä olohuoneen matolla. Pienen ihmisen askeleet voivat olla kovinkin lyhyitä, oma mittariin asetettu askelmittani on kokonaista 44 cm (olen 160-senttinen).
Sinänsähän askelen pituudella ei ole kovin paljon merkitystä, ellet halua seurata nimenomaan kävelemääsi matkaa. Mittari laskee askeleeksi jokaisen tietynlaisen tärähdyksen (voit testata heiluttelemalla mittaria kädessäsi), eikä siihen vaikuta askelpituus sitä eikä tätä. Kävellystä (tai juostusta) matkasta tulee aika nopeasti summittainen käsitys myös kävelyyn kulutetun ajan perusteella.
Et sinä ihan muutaman metrin matkalta saa luotettavaa askelpituutta.
Mene vaikka urheilukentälle, kävele se 100 m matka ja laske askeleittesi lukumäärä. Sitten vaan pieni laskutoimitus, niin sinulla on suhteellisen tarkka askelpituus tasamaalle (koska olet käyttänyt vähän pidempää matkaa laskennan pohjana.
Toki tuolla askeleen pituudella ei ole muuta merkitystä kuin se, että askelmittarisi pystyy arvioimaan kulkemasi matkan myös kilometreinä edes kohtuullisen oikein.
Ja mitään tarkkoja km-arvioita ei askelmittarisi silti anna, koska askelpituus kyllä vaihtelee esim. kuljetun maaaston mukaan. Eli älä ota askel-pituudesta itsellesi ongelmaa.
Itsellä pituutta 161 cm ja askelpituus taitaa tällä hetkellä olla asetettu 62 senttiin. On ainakin sauvojen kanssa kävellessä kohtuullisen kohdallaan, mutta ilman sauvoja vähän yläkanttiin (lyhyehköt jalat).
Askelpituus kannattaa tosiaan mitata mieluummin normaalilla kävelyllä kuin arvioida pelkästään oman pituuden perusteella. Yksi helppo tapa on mitata esimerkiksi 10 metrin matka, kävellä se tavalliseen tahtiin ja laskea askeleet. Jos 10 metriin menee vaikka 15 askelta, askelpituudeksi tulee noin 10 / 15 = 0,67 m.
Samalla kannattaa muistaa, ettei yksi lukema ole täysin vakio: reippaassa kävelyssä askel yleensä pitenee, kun taas mäissä, metsäpolulla tai muuten epätasaisella alustalla se voi lyhentyä. Siksi askelmittarin kilometrilukema on aina jonkinlainen arvio.
Tässä on aiheesta tarkempi esimerkki ja myös muunnoksia askelmäärän ja kilometrien välillä:
https://suomitrend.fi/kuinka-monta-askelta/
Ei tule sinulle klikkejä. Ihmiset osaa hakea itsekin. 🤭