Aloittelijan sointupaketti

Gibson Gal

Kun täällä on keskusteltu komppaamisesta ja soinnuttamisesta, niin tässä oma ehdotukseni asiaan.

Noin 80% kaikista biiseistä, sekä molli- että duurisoinnuista, voi soittaa kolmen soinnun kierrolla, eli toonika-subdominantti-dominantti.

Toonika on skaalan ensimmäinen sävel eli se, joka antaa skaalalle nimensä. C-duurin toonika on C, E-duurin E, As-duurin as jne.

Subdominantti on skaalan neljäs sävel. Siinä on yksi ylennysmerkki vähemmän (tai alennusmerkki enemmän) (sub = alaspäin) kuin toonikassa. C-duurin subdominantti on F, E-duurin A, As-duurin des jne.

Dominantti on skaalan viides sävel. Siinä on yksi ylennysmerkki enemmän (tai alennusmerkki vähemmän (dominantti = hallitseva) kuin toonikassa. C-duurin dominantti on G, E-duurin H, As-duurin es jne.

Eli aloittelijan kannattaa aloittaa sillä että hanskaa hyvin yhden duuri- ja yhden mollikierron.

Duurikierto: C - F - G
Mollikierto: Am - Dm - Em

Duurikiertona aloittelija voi käyttää myöd D - G -A -kiertoa, sillä F on aloittelijalle viheliäinen sointu (kokemusta on!).

Kun kolmen soinnun kierto alkaa sujua, seuraavaksi voi treenata ns. akuankkakierron. Tässä mukaan tulee mediantti, eli skaalan kuudes sävel. Se on toonikan rinnakkaissävel - duuriskaalassa molli ja molliskaalassa duuri. Sillä siis on yhtä monta ylennys- tai alennusmerkkiä kuin toonikalla.

C -> Am
D -> Hm
G -> Em

Am -> C
Dm -> F
C#m -> E

C-duurissa tämä neljän soinnun kierto menee siis toonika-mediantti-subdominantti-dominantti eli C - Am - F - G

Akuankkakierrolla voi soittaa noin puolet lopuista biiseistä.

Septimisointuja, "seiskoja", tarvitaan vähemmän kuin perussointuja, mutta niillä saa soittoon sävyä ja elämää. Niitä käytetään yleensä dominantin sijaan.

===

Aloittelijalle sopiva sointupaketti olisi siis:

Duurisoinnut: C, D, F, G, A
Mollisoinnut: Am, Dm, Em
Septimit: D7, A7, E7, G7

Kun nämä 12 sointua ovat hanskassa, varsinkin F-duurisointu (joka on varsinkin akustisella todella pain in the butt), voi alkaa laajentamaan valikoimaa: majorseptimeihin, loppuihin duuri- ja mollisointuihin, molliseptimeihin, släsysointuihin, sus-sointuihin jne.

Voimasoinnut (power chords) eivät nimestään huolimatta ole "sointuja" sanan perinteisessä merkityksessä. Ne ovat puhtaita kvinttejä, jotka yleensä soitetaan kahdella tai kolmella kielellä. Niistä puuttuu kokonaan terssi, joten ne eivät ole duureja eivätkä molleja. Ne antavat hyvin voimakkaan säväyksen, ja siksi niitä käytetään hyvin paljon hard rockin komppauksessa.

11

3310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • StiffRiff

      Mun mielestä varsinainen soinnutusteoria on aloittelijalle lähinnä "hyvä tietää" asiaa. Toki teoria on tärkeää, mutta ei mielestäni juuri soinnutuksen teoria vasta-alkajalle.

      Luulen, että useimmissa tapauksissa, kun joku hyräilee omaa biisiä, hän valitsee soinnut melodialle sen fiiliksen pohjalta, minkä haluaa välittää. Tai jos opettelee jotain tuttua biisiä hyräilemällä, ei siinä tarvitse noobin alkaa miettiä, mikä kierto voisi natsata. Nopeamminkin kun voi oppia ne kappaleet.

      Itse kulutan enemmän progressiivisempaa tavaraa, eikä niihin usein voi sovittaa noita teorioita, eikä aloittelijoidenkaan päitä mielestäni pitäisi sekoittaa valmiilla sointukierroilla. Oikea fiilis melodialle voi välittyä vaikka juuri silloin, kun vetää kromaattisesti C-stä C-hen ja takaisin.

      Jos soinnuista jotain opettelisin vasta-alkajana, niin sen miten ne on muodostettu (ja siis intervallit kitaran otelaudalta), eikä sen minkälainen sointu sopii jonkun toisen jatkoksi. Myös tuo aloittelijoiden sointupaketti oli minusta enemmän tai vähemmän "keinotekoinen", sillä miksi sekoittaa päätään sillä, että jättää aluksi opettelematta asteikon välistä joitain duureja tai molleja, kun niiden muistaminen ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa. Duurit ja mollit (ja seiskat) ovat yleensä niin lähellä toisiaan, että turha poukkoilla asteikossa joidenkin nuottien yli.

      Ja ennenkuin joku valopää kerkeää inistä jostain ihmeen pätemisestä, niin sanottakoon, että ainakin tässä yritetään virittää asiallisempaa keskustelua tällekin palstalle, eikä neuvojen antaminen taida edelleenkään olla kiellettyä..

    • StiffRiff

      Eipä niissä sus-soinnuissakaan ole terskoja, mutta kyllä niitä soinnuiksi sanotaan.

      • yli kaks eri ääntä

        Siis sus-soinnuissa. Kaks säveltä on vaan intervalli eikä sointu, sitä GG taisi tarkoittaa.

        Kunnioitettavan asiallista keskustelun aloittelua kaikkiaan!


      • Gibson Gal
        yli kaks eri ääntä kirjoitti:

        Siis sus-soinnuissa. Kaks säveltä on vaan intervalli eikä sointu, sitä GG taisi tarkoittaa.

        Kunnioitettavan asiallista keskustelun aloittelua kaikkiaan!

        Kyllä, sus-soinnut ovat "oikeita" sointuja. Sus-sointu (sustained, sustenoitu) tulee siitä, että niissä on terssi "pidätetty" (sustenoitu) kvartilla (sus4) tai sekunnilla (sus2). Pääsääntöisesti sus-sointu rämpätään koko otelaudan yli, kun taas voimasoinnuissa käytetään vain kahta tai kolmea kieltä.

        Samalla tavoin jos soinnun perässä on jokin numero, se tarkoittaa että soinnussa on mukana skaalan niin mones sävel kuin numero on.

        Mutta nämä asiat tulevat aloittelijalle eteen vasta kun hän alkaa soittamaan jazzia tai bluesia :-)


      • StiffRiff
        yli kaks eri ääntä kirjoitti:

        Siis sus-soinnuissa. Kaks säveltä on vaan intervalli eikä sointu, sitä GG taisi tarkoittaa.

        Kunnioitettavan asiallista keskustelun aloittelua kaikkiaan!

        Sitä se taisi tarkoittaa, oli vähän väsyneet silmät ja pää yöllä. Mutta minä soitan vitossoinnut aina ottamalla mukaan perussävelen oktaavin, mikä tekee siitä oikean soinnun :) Soinnun määritelmän mukaanhan se on kolmen erikorkuisen sävelen yhtäaikainen sointi, näin ainakin minä olen asian opiskellut. Ja edelleen olen samaa mieltä soinnutusteorian epätärkeydestä..


      • Gibson Gal
        StiffRiff kirjoitti:

        Sitä se taisi tarkoittaa, oli vähän väsyneet silmät ja pää yöllä. Mutta minä soitan vitossoinnut aina ottamalla mukaan perussävelen oktaavin, mikä tekee siitä oikean soinnun :) Soinnun määritelmän mukaanhan se on kolmen erikorkuisen sävelen yhtäaikainen sointi, näin ainakin minä olen asian opiskellut. Ja edelleen olen samaa mieltä soinnutusteorian epätärkeydestä..

        käytät skebassasi pudotetun D:n viritystä (drop-D)?


    • Kahvimonsteri

      mikä mättää laskuissani?

      "Subdominantti on skaalan neljäs sävel. C-duurin subdominantti on F".

      1. 2. 3. 4!
      C# -> D -> D# -> E

      eli toisin sanoen saan neljänneksi säveleksi tuon E:n.

      • Gibson Gal

        laskuissasi kromaattista skaalaa eli puolisävelaskelasteikkoa, jossa on 12 säveltä. Duuri- ja molliskaaloissa on 8 säveltä.

        Kitaran otelaudassa jokainen nauha vastaa puolisävelaskelta. Duuriskaalassa (C-duuri) sensijaan sävelet ovat:

        1 C - toonika
        2 D kokosävelaskel = 2 nauhaväliä edelliseen
        3 E kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        4 F puolisävelaskel = 1 nauhaväl - subdominantti
        5 G kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - dominantti
        6 A kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - mediantti
        7 H kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        8 C puolisävelaskel = 1 nauhaväli

        Eli yhteensä 12 nauhaväliä (puolisävelaskelta). Ylläri ylläri, kitarasta saa saman sävelen, joskin oktaavia korkeammalla, kuin vapaasta kielestä :-)


      • Gibson Gal
        Gibson Gal kirjoitti:

        laskuissasi kromaattista skaalaa eli puolisävelaskelasteikkoa, jossa on 12 säveltä. Duuri- ja molliskaaloissa on 8 säveltä.

        Kitaran otelaudassa jokainen nauha vastaa puolisävelaskelta. Duuriskaalassa (C-duuri) sensijaan sävelet ovat:

        1 C - toonika
        2 D kokosävelaskel = 2 nauhaväliä edelliseen
        3 E kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        4 F puolisävelaskel = 1 nauhaväl - subdominantti
        5 G kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - dominantti
        6 A kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - mediantti
        7 H kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        8 C puolisävelaskel = 1 nauhaväli

        Eli yhteensä 12 nauhaväliä (puolisävelaskelta). Ylläri ylläri, kitarasta saa saman sävelen, joskin oktaavia korkeammalla, kuin vapaasta kielestä :-)

        "Ylläri ylläri, kitarasta saa saman sävelen, joskin oktaavia korkeammalla, kuin vapaasta kielestä :-) "

        - siis 12. nauhalta -
           


      • Kahvimonsteri
        Gibson Gal kirjoitti:

        laskuissasi kromaattista skaalaa eli puolisävelaskelasteikkoa, jossa on 12 säveltä. Duuri- ja molliskaaloissa on 8 säveltä.

        Kitaran otelaudassa jokainen nauha vastaa puolisävelaskelta. Duuriskaalassa (C-duuri) sensijaan sävelet ovat:

        1 C - toonika
        2 D kokosävelaskel = 2 nauhaväliä edelliseen
        3 E kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        4 F puolisävelaskel = 1 nauhaväl - subdominantti
        5 G kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - dominantti
        6 A kokosävelaskel = 2 nauhaväliä - mediantti
        7 H kokosävelaskel = 2 nauhaväliä
        8 C puolisävelaskel = 1 nauhaväli

        Eli yhteensä 12 nauhaväliä (puolisävelaskelta). Ylläri ylläri, kitarasta saa saman sävelen, joskin oktaavia korkeammalla, kuin vapaasta kielestä :-)

        aa kiitos, pittääpi harjotella nuo päähän. Palailen uuden ongelman kanssa asiaan ;)


    • Elämäänsä pettynyt

      Voi sinua kun kylvät lisää tuota paholaisen siementä ympäri tätä jo valmiiksi mädäntyvää maailmaa :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      522
      4368
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3481
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2302
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2179
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1486
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1373
    7. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      102
      1301
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1281
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      65
      1204
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1134
    Aihe