voikohan hieronnalla päästä hermopinteistä kädessä eroon vihlovaa kipua koko kädessä ajoittain ja sormet puutuu,uuh! Kun leikkauskaan ei ekana ole mielessä kertokaa jos on kokemusta
Hermosärkyä kädessä
6
5649
Vastaukset
- Elena
Minulla se alkoi n. 15 vuotta sitten (tai ei vielä silloin alkanut), kun aloin tehdä graafista työtä tietokoneella. Julkaisu- ja taitto-ohjelmien käytössä käyttävä käsi (minulla oikea) ylikuormittuu. Silloin ei vielä tiedetty ergonomian merkitystä ja minullakin pienessä uudessa duunipaikassa kaikki oli siltä osin päin p-tä. N. 3 ja puoli vuotta, kun hermosärky kuvailemallasi tavalla oli sietämätön, herätti aamuöisinkin unesta. Kokeilin hierontaa, kokeilin jumppaa (tosin en tarpeeksi usein ja tuohon vaivaan ehkä sopimattomallakin tavalla, sitä kun ei saa ärsyttää aktiivivaiheessa), kokeilin lääkäriasemalla laserhoitoa, kokeilin akupunktiota, kokeilin henkiparannusta...Kävin kahdella kirurgilla jotka suosittelivat olkapään tähystysleikkausta. Jonotin sinne erikoismaksuluokan potilaana yli puoli vuotta, välillä sairaslomalla ollen. (huom. työnantajani ei tullut missän vaiheessa kustannuksissa vastaan). Leikkauksen tulos: 1 kk sairasloma, töissä vajaan viikon ja kaikki entisellään. Onneksi sain vaihdettua työpaikkaa, jossa ergonomia huomattavasti parempi ja toiveet sen korjaamiseen otettiin välittömästi huomioon. Vielä silloinkin oli liikakuormituksen yhteydessä sietämättömiä kiputiloja. Kävin fysiatrilla, jossain hermopinnetutkimuksissa. Pinnettä ei kaikkien epäilyksistä huolimatta kuitenkaan löytynyt. Pikkuhiljaa paremma ergonomian myötä kivut alkoivat talttua. Sain myös apua taitavalta naprapaatilta, joka tosi pahan tilanteen tullen osasi pehmeästi, mutta vahvasti ja taitavasti venyttää lihaksiani tavalla, johon en itse olisi pystynyt. Työasento on mielettömän tärkeä, työskentelet sitten missä tahansa. Valitettavasti tässä suhteessa on AIVAN ITSE oltava täysin aktiivinen sekä myös oman kokemuksen perusteella kriittinen. Jos kätesi on tietsakan käytössä mennyt, muista; pidä taukoja, korjaa työasentoja, tee pieniä, lyhyitä venytksiä ainakin pari kertaa päivän mittaan. Kipeään kaikki rankat venytykset sun muut tekevät vain pahaa. Harrasta sopivaa liikuntaa vahvistaaksesi lihaksistoasi (minulla mm. kunto-uinti). Myös esim. venyttely, Pilates, muut rennommat lajit suositeltavia, EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA raskas rääkki. Kipusärkylääkettä voi toki ottaa, muuta ennenkuin perussyy korjataan, kaikki muu on kuin löisi paikkaa paikan päälle.
- himo kuntoilija
Minulta on juuri leikauttu tenniskyynärpää. En tiedä onko vaiva samanlainen hermopinne, kun tässä mainitset, mutta säryt kuulostaa samanlaisilta. Olen nyt ollut leikkauksen jälkeen kolme viikkoa sairaslomalla ja en osaa sanoa vielä onko kivut hävinneet leikkauksen myötä kokonaan, koska en saa vielä taivutettua kättä kokonaan ja voin tehdä sillä asioita vain suorana. Tästä johtuen ainakin olkapää ja niskat ovat ihan jumissa ja oikeastaan oikea puoli ihan vyötärölle asti. Itse en saa tätä kuntoutettua, joten sain lähetteen fysikaaliseen, johon olen menossa tänään ensimmäistä kertaa ja toivon että saan apua.
Odotan että käsi paranisi ja pääsisin kuntosalille treenaamaan, mutta jos tuo mitä sanoit pitää paikkaansa minun ehkä kannattaisi harrastaa jotain vähän venyttävämpää ja kevyempää vaikka en isoilla painoilla ole aikasemminkaan mitään tehnyt. Ehkä pilates voisi olla näin alkuun hyväksi.
Töihin olen saanut rullahiiren ja se on todella hyvä, työpöydässä on vielä toivomisen varaa, koska se ei ole säädettävissä. Myös uuden työtuolin olen saanut.
- hermopinne
sitä, että käsi puutuu jatkuvasti ja välillä myös särkee kyynerpäätä ja käsivartta? olen oikeakätinen, teen opiskelujen takia PALJON tietokonehommia, oikean käden pikkusormi ja nimetön puutuu välillä ihan itsekseen mitään tekemättä ja puutuminen säteilee kämmeneen. saatan yölläkin herätä siihen, että käsi on puuduksissa ja aina vaan nämä kaksi sormea. silloin käsi puutuu varmasti jos käsi on koholla, esim. nojatessa johonkin tai vaikka kynällä kirjoittaessa. tätä on jatkunut n.4kk.vuosi sitten olin rampa jännetupentulehduksen takia saman käden peukalossa.kannattaisiko hakeutua hoitoon ja jos niin minne?
- "namis"
Omalle lääkärille ensin. Hän laittaa lähetteen fysiatrian polille ja sitä kautta pääsee hermoratatutkimukseen ja röntgeniin sekä ultraan. Tulosten perusteella päättävät hoidosta.
- näin minulla
Oli samankuuloinen vaiva. Sormet puutuilivat ja aikaa myöden nimetön, pikkusormi ja etusormikin turposivat ja sormet olivat sairaan kipeät ja jäykät aina aamuisin.
Luulin, että reumaa ja niin luuli ensin omalääkärikin. Kävin sitten hyvällä fysiatrilla, joka totesi sormioireet niskaperäisiksi. Olihan mulla ollut myös niskakipujakin.
Jos sinulla niskakipuja tai jumeja, syy on voi olla juuri sieltä. Hermoradat pinteessä niskassa. Näin oli minulla ja kun niskaa ja hartijoita manipuloitiin alkoi sormivaivat helpottaa. Hermoradat lähtevät niskanikamien kohdilta sormiin. Jos rata on tukossa kipuja tulee. - nain minulla
näin minulla kirjoitti:
Oli samankuuloinen vaiva. Sormet puutuilivat ja aikaa myöden nimetön, pikkusormi ja etusormikin turposivat ja sormet olivat sairaan kipeät ja jäykät aina aamuisin.
Luulin, että reumaa ja niin luuli ensin omalääkärikin. Kävin sitten hyvällä fysiatrilla, joka totesi sormioireet niskaperäisiksi. Olihan mulla ollut myös niskakipujakin.
Jos sinulla niskakipuja tai jumeja, syy on voi olla juuri sieltä. Hermoradat pinteessä niskassa. Näin oli minulla ja kun niskaa ja hartijoita manipuloitiin alkoi sormivaivat helpottaa. Hermoradat lähtevät niskanikamien kohdilta sormiin. Jos rata on tukossa kipuja tulee.Edelliseen vileä. Fysiatri oli niitä harvoja, joka manipuloi. Naprat, osteot, kirot niitä enemmän tekee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83794159Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2543119Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy722553Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast42194Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har251670Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään701585Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1821580Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j171210Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.501103- 621056