missä vika kun ei käynnisty, kojetauluun tulee valot lamput palaa, pieni ääni vaan kuuluu kun starttaan. On ollut huollossa kaikki pitäisi olla ok akku on testattu ja laturi, tulpat on katsottu ok, keväällä oli virranjakajassa kosteutta ja "öljytippa"( mitä se tarkoittaa )olisiko se taas vikana...
käynnistysongelmia
28
3476
Vastaukset
- toimiiko
Jos merkkivalot pysyy kirkkaina käynnistysasennossakin ja konehuoneesta kuuluu tuskin mitään tai klik, niin ei taida startin solenoidi toimia. Vika voi olla virtalukon pohjassa tai sitten solenoidissa, johdinliitoksissakin ehkä. Ei kai tämä vaan ole niitä onnettomia brassi-eskoja (1.4 CL) joissa oli joku ennätyssurkea rellunkone? Ainakin se 1,4 renaultin kone jota Volvo käytti 340 mallissa oli kuuluisa solenoidiongelmistaan. Meinaan olen monta kertaa nähnyt (tehnytkin - valitettavasti) kun sen käynnistyksessä tarvittiin vasaraa tai lekaa (siis startin kylkeen koputeltiin). Mikäli startti ei yritäkkään pyörittää ei sytytyksen toimivuudella ole silloin vielä mitään merkitystä, sitten kyllä jos iloisesti pyörii. Kerroppa lisää oireista jos näillä avuilla ei lupaakkaan.
- escort85
escortti on 1,6 GL A 5D AJETTU.NOIN 185000 KM.
käynnistäessä valot kojetaulussa hiipuu pois eikä oikein kuulu mitään ääntä pieni suhina/surina jostain konepellin alta. Kun käännän avaimet virtalukossa "2" asentoon ,missä ei pitäisikään käynnistyä vaan tulee virta tuulettimiin, radioon ym. niin se toimii.
akku on 2 v vanha latausjärjestelmä testattu , akku testattu;sis.napojen puhd. rasvaus, napajän. tark. Lataus ok, joutokäynnillä lataa vain vähän. Tiedän että pelkkä kaupunkiajo voi kuulemma tyhjentää akun, mutta on muistakin autoista kokemusta ja on niidenkin akut kestäneet.
Kesällä tulee ajeltua enemmän, talvella kauppareissuja ja noin kerran kuussa pidemmälle.
Tämä käynnistysongelma ei ilmennyt edellisellä omistajalla johon ole vielä yhteydessä , kun ostin auton akku uusittiin ennen ostoa.
Voiko akku purkaa ittensä noin nopeasti kun huolto ym, tehtiin tammikuun lopulla ja sitä ennenkin esko ei käynnistynyt jolloin akku ladattiin tallissa. Talvisin on tolpanpäässä.
kiitos teille kuitenkin vinkeistä - tarkastettavaa
escort85 kirjoitti:
escortti on 1,6 GL A 5D AJETTU.NOIN 185000 KM.
käynnistäessä valot kojetaulussa hiipuu pois eikä oikein kuulu mitään ääntä pieni suhina/surina jostain konepellin alta. Kun käännän avaimet virtalukossa "2" asentoon ,missä ei pitäisikään käynnistyä vaan tulee virta tuulettimiin, radioon ym. niin se toimii.
akku on 2 v vanha latausjärjestelmä testattu , akku testattu;sis.napojen puhd. rasvaus, napajän. tark. Lataus ok, joutokäynnillä lataa vain vähän. Tiedän että pelkkä kaupunkiajo voi kuulemma tyhjentää akun, mutta on muistakin autoista kokemusta ja on niidenkin akut kestäneet.
Kesällä tulee ajeltua enemmän, talvella kauppareissuja ja noin kerran kuussa pidemmälle.
Tämä käynnistysongelma ei ilmennyt edellisellä omistajalla johon ole vielä yhteydessä , kun ostin auton akku uusittiin ennen ostoa.
Voiko akku purkaa ittensä noin nopeasti kun huolto ym, tehtiin tammikuun lopulla ja sitä ennenkin esko ei käynnistynyt jolloin akku ladattiin tallissa. Talvisin on tolpanpäässä.
kiitos teille kuitenkin vinkeistäJatketaan sitten tästä. Jos mittaristovalot hiipuu starttiasennossa (jolloin startti yrittää ottaa paljon virtaa) on kysymys joko sähkön puutteesta akussa (mutta sehän oli pätevästi tarkastettu?) tai sitten niissä liitoksissa joiden läpi ison virran pitäisi kulkea on vikaa, hapettumaa tai muuta. Kannattaa tarkastaa koko virtapiiri, akun -kenkä, -kengän ja moottorin runkoon menevän maakaapelin liitos, maakaapelin liitos moottorin runkoon, siis myös kaapelkengän ja kaapelin että kengän ja rungon välinen liitos. sama sitten puolella startille asti. Jos on kaveri auttamassa niin kannattaa toisen startata ja toinen kuuntelee konepelti auki mistä se surina kuuluu. Joskus huonon liitoksen löytää kun sen läpi yrittää saada menemään virtaa niin pieni kipinöinti aiheuttaa ääntä. Jos haluaa voi virta-avaimen ohittaa solenoidilla, antamalla akulta tulevasta liitoksesta suoraan sähköä ohueen solenoidin ohjausnapaan. Suosittelen vain jos ymmärrät mitä olet tekemässä, ettei tule oikaria tai muuta häslinkiä. Starttipiirissä ei nimittäin ole sulaketta. Jos olet kehä III sisäpuolella voisin vaikka yrittää auttaa paikan päälläkin. Olen jonkun verran rassannut autosähkölaitteita niin työ kuin harrastusmielessäkin. Löytyy mittaria akun ja muunkin sähköpuolen testaukseen.
- tarkastettavaa
escort85 kirjoitti:
escortti on 1,6 GL A 5D AJETTU.NOIN 185000 KM.
käynnistäessä valot kojetaulussa hiipuu pois eikä oikein kuulu mitään ääntä pieni suhina/surina jostain konepellin alta. Kun käännän avaimet virtalukossa "2" asentoon ,missä ei pitäisikään käynnistyä vaan tulee virta tuulettimiin, radioon ym. niin se toimii.
akku on 2 v vanha latausjärjestelmä testattu , akku testattu;sis.napojen puhd. rasvaus, napajän. tark. Lataus ok, joutokäynnillä lataa vain vähän. Tiedän että pelkkä kaupunkiajo voi kuulemma tyhjentää akun, mutta on muistakin autoista kokemusta ja on niidenkin akut kestäneet.
Kesällä tulee ajeltua enemmän, talvella kauppareissuja ja noin kerran kuussa pidemmälle.
Tämä käynnistysongelma ei ilmennyt edellisellä omistajalla johon ole vielä yhteydessä , kun ostin auton akku uusittiin ennen ostoa.
Voiko akku purkaa ittensä noin nopeasti kun huolto ym, tehtiin tammikuun lopulla ja sitä ennenkin esko ei käynnistynyt jolloin akku ladattiin tallissa. Talvisin on tolpanpäässä.
kiitos teille kuitenkin vinkeistäJatketaan sitten tästä. Jos mittaristovalot hiipuu starttiasennossa (jolloin startti yrittää ottaa paljon virtaa) on kysymys joko sähkön puutteesta akussa (mutta sehän oli pätevästi tarkastettu?) tai sitten niissä liitoksissa joiden läpi ison virran pitäisi kulkea on vikaa, hapettumaa tai muuta. Kannattaa tarkastaa koko virtapiiri, akun -kenkä, -kengän ja moottorin runkoon menevän maakaapelin liitos, maakaapelin liitos moottorin runkoon, siis myös kaapelikengän ja kaapelin että kengän ja rungon välinen liitos. sama sitten puolella startille asti. Jos on kaveri auttamassa niin kannattaa toisen startata ja toinen kuuntelee konepelti auki mistä se surina kuuluu. Joskus huonon liitoksen löytää kun sen läpi yrittää saada menemään virtaa niin pieni kipinöinti aiheuttaa ääntä. Jos haluaa voi virta-avaimen ohittaa solenoidilla, antamalla akulta tulevasta liitoksesta suoraan sähköä ohueen solenoidin ohjausnapaan. Suosittelen vain jos ymmärrät mitä olet tekemässä, ettei tule oikaria tai muuta häslinkiä. Starttipiirissä ei nimittäin ole sulaketta. Jos olet kehä III sisäpuolella voisin vaikka yrittää auttaa paikan päälläkin. Olen jonkun verran rassannut autosähkölaitteita niin työ kuin harrastusmielessäkin. Löytyy mittaria akun ja muunkin sähköpuolen testaukseen. Yritin lähettää mutta tuli proxy error, meniköhän perille? no tämä on uusi yritys, sorry
- escort85
tarkastettavaa kirjoitti:
Jatketaan sitten tästä. Jos mittaristovalot hiipuu starttiasennossa (jolloin startti yrittää ottaa paljon virtaa) on kysymys joko sähkön puutteesta akussa (mutta sehän oli pätevästi tarkastettu?) tai sitten niissä liitoksissa joiden läpi ison virran pitäisi kulkea on vikaa, hapettumaa tai muuta. Kannattaa tarkastaa koko virtapiiri, akun -kenkä, -kengän ja moottorin runkoon menevän maakaapelin liitos, maakaapelin liitos moottorin runkoon, siis myös kaapelkengän ja kaapelin että kengän ja rungon välinen liitos. sama sitten puolella startille asti. Jos on kaveri auttamassa niin kannattaa toisen startata ja toinen kuuntelee konepelti auki mistä se surina kuuluu. Joskus huonon liitoksen löytää kun sen läpi yrittää saada menemään virtaa niin pieni kipinöinti aiheuttaa ääntä. Jos haluaa voi virta-avaimen ohittaa solenoidilla, antamalla akulta tulevasta liitoksesta suoraan sähköä ohueen solenoidin ohjausnapaan. Suosittelen vain jos ymmärrät mitä olet tekemässä, ettei tule oikaria tai muuta häslinkiä. Starttipiirissä ei nimittäin ole sulaketta. Jos olet kehä III sisäpuolella voisin vaikka yrittää auttaa paikan päälläkin. Olen jonkun verran rassannut autosähkölaitteita niin työ kuin harrastusmielessäkin. Löytyy mittaria akun ja muunkin sähköpuolen testaukseen.
kyllä ne mittariston valot hiipuu startatessa...
Kiitos vinkeistä ja avusta. Kävin kehä
III lähellä viimeksi vuosi sitten yksillä synttäreillä , olen Turkulainen!
Viikonloppuna tulee kaveri kaapeleiden ym. kanssa auttamaan, katsotaan mitä löydetään. Ilmoittelen kyllä jos jotain löytyy ja sen varmuuden minä saan vasta ajan kanssa jos ei tuo akku tyhjene.
Sataa muuten LUNTA ja sitä on jo noin tunnin verran tullut ja maa pysyy valkoisena, ajoteillä kevyttä sohjoa.
HYVÄÄ VIIKONLOPPUA , kellä se sitten arjesta eroaa... - escort85
tarkastettavaa kirjoitti:
Jatketaan sitten tästä. Jos mittaristovalot hiipuu starttiasennossa (jolloin startti yrittää ottaa paljon virtaa) on kysymys joko sähkön puutteesta akussa (mutta sehän oli pätevästi tarkastettu?) tai sitten niissä liitoksissa joiden läpi ison virran pitäisi kulkea on vikaa, hapettumaa tai muuta. Kannattaa tarkastaa koko virtapiiri, akun -kenkä, -kengän ja moottorin runkoon menevän maakaapelin liitos, maakaapelin liitos moottorin runkoon, siis myös kaapelkengän ja kaapelin että kengän ja rungon välinen liitos. sama sitten puolella startille asti. Jos on kaveri auttamassa niin kannattaa toisen startata ja toinen kuuntelee konepelti auki mistä se surina kuuluu. Joskus huonon liitoksen löytää kun sen läpi yrittää saada menemään virtaa niin pieni kipinöinti aiheuttaa ääntä. Jos haluaa voi virta-avaimen ohittaa solenoidilla, antamalla akulta tulevasta liitoksesta suoraan sähköä ohueen solenoidin ohjausnapaan. Suosittelen vain jos ymmärrät mitä olet tekemässä, ettei tule oikaria tai muuta häslinkiä. Starttipiirissä ei nimittäin ole sulaketta. Jos olet kehä III sisäpuolella voisin vaikka yrittää auttaa paikan päälläkin. Olen jonkun verran rassannut autosähkölaitteita niin työ kuin harrastusmielessäkin. Löytyy mittaria akun ja muunkin sähköpuolen testaukseen.
kyllä ne mittariston valot hiipuu startatessa...
Kiitos vinkeistä ja avusta. Kävin kehä
III lähellä viimeksi vuosi sitten yksillä synttäreillä , olen Turkulainen!
Viikonloppuna tulee kaveri kaapeleiden ym. kanssa auttamaan, katsotaan mitä löydetään. Ilmoittelen kyllä jos jotain löytyy ja sen varmuuden minä saan vasta ajan kanssa jos ei tuo akku tyhjene.
Sataa muuten LUNTA
HYVÄÄ VIIKONLOPPUA , kellä se sitten arjesta eroaa...
miksei nämä viestit lähde heti### - miksei palvelin pelaa?
tarkastettavaa kirjoitti:
Jatketaan sitten tästä. Jos mittaristovalot hiipuu starttiasennossa (jolloin startti yrittää ottaa paljon virtaa) on kysymys joko sähkön puutteesta akussa (mutta sehän oli pätevästi tarkastettu?) tai sitten niissä liitoksissa joiden läpi ison virran pitäisi kulkea on vikaa, hapettumaa tai muuta. Kannattaa tarkastaa koko virtapiiri, akun -kenkä, -kengän ja moottorin runkoon menevän maakaapelin liitos, maakaapelin liitos moottorin runkoon, siis myös kaapelikengän ja kaapelin että kengän ja rungon välinen liitos. sama sitten puolella startille asti. Jos on kaveri auttamassa niin kannattaa toisen startata ja toinen kuuntelee konepelti auki mistä se surina kuuluu. Joskus huonon liitoksen löytää kun sen läpi yrittää saada menemään virtaa niin pieni kipinöinti aiheuttaa ääntä. Jos haluaa voi virta-avaimen ohittaa solenoidilla, antamalla akulta tulevasta liitoksesta suoraan sähköä ohueen solenoidin ohjausnapaan. Suosittelen vain jos ymmärrät mitä olet tekemässä, ettei tule oikaria tai muuta häslinkiä. Starttipiirissä ei nimittäin ole sulaketta. Jos olet kehä III sisäpuolella voisin vaikka yrittää auttaa paikan päälläkin. Olen jonkun verran rassannut autosähkölaitteita niin työ kuin harrastusmielessäkin. Löytyy mittaria akun ja muunkin sähköpuolen testaukseen. Yritin lähettää mutta tuli proxy error, meniköhän perille? no tämä on uusi yritys, sorry
Kirjoittelin 7.4. aamulla tuonne alemmas "Vielä vähän lisää". Se ei kuitenkaan meinaa näkyä ainakaan minulla. Saan sen otsikon kyllä näkyville kun klikkaan ensin alhaalla olevaa 3.4. lähetettyä käynn ongelma otsikkoa. Katseleppa sieltä jos on apua akun testaukseen. Ei tunnu oikein nää tietokonehommat toimivan, onneksi olen vanhanajan vahvavirtamies ;=)
- Unski
ei siis pyöritä? Kuuluu vain napsahdus. Akussa on jännitettä reilu 12v? Silloin kannattaisi tarkistaa vielä, että akunkengät ovat puhtaat ja tiukasti kiinni. Samoin johdot akunkengissä ok. Maadoitusjohto runkoon on kosketuksissa hyvin.
Seuraavaksi voi epäillä solenoidia. Sen kosketuspintoihin saattaa tulla piikki, tai ovat loppuun kuluneet. Avattava se kuitenkin olisi. Todennäköisesti tarvitsisi vaihtaa solenoidi, mutta ensin on varmistuttava ensinmainituista kohdista.- escort85
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi. - escort85
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi. - escort85
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi. - escort85
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi. - escort85
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi. - esko 85
no nyt luullaan että on tietokoneessakin vikaa, on vaan niin hidas tää koti netti,
sori toi monen lähetys ottakaa se myöhästyneenä aprillina, ompa taas kiire , pitänee käytää omia jalkoja ja bussia . - Unski
escort85 kirjoitti:
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi.himmeneekö startatessa, kuten nim.merkki toimiiko kysyi? Jos himmenee, ei virtaa ole tarpeeksi.
Voisit kokeilla toisella akulla, tai käynnistyskaapeleilla, tai ladata nykyinen akku akkulaturilla. Joka tapauksessa ensin selvittää, ettei ole sähköpula ja sitten vasta se työläämpi solenoidi. Akut saattaa tyhjentyä itsekseen viikon parin aikana. Jotkut autot syövät virtaa seisoessaan. - lisää
escort85 kirjoitti:
tuskin kuuluu mitään, pientä surinaa konepellin alta, akun pitäisi olla sopiva, merkkiliike tarkasti tammikuun lopulla akun navat puhdisti ja rasvasi latausjärjestelmä testattu samoin akku kaikki ok, paitsi lataa vähän joutokäynnissä. escort on 1,6gl a 5d
akku on ennekin tyhjentynyt, en käytä istuinlämppäreitä radiota ym, tosiaankaan niin paljoa että se akun tyhjentäisi.Tuota en huomannut äsken kommentoida. Jos akku on ennenkin tyhjentynyt voi vika olla akussakin, mutta myös piilokuormassa. Itse olen joskus korjannut kaverin auton joka pitemmälti seisoessaan tyhjensi akun - oli tuupattu matkalaukulla tavaratilan valokytkin ikuiseen päälleasentoon, lampun palaminen selvisi vasta kun kurkki takapenkin raosta. Sitä ennen olin mitannut virrankulutuksen akusta (ampeerimittari -navan ja -kaapelikengän välille, kenkä siis irti akusta) ja virtaa meni se minkä 10 W lamppu vie, vaikka mitään ei pitänyt olla päällä. Silleen se selvisi.
- escort85
lisää kirjoitti:
Tuota en huomannut äsken kommentoida. Jos akku on ennenkin tyhjentynyt voi vika olla akussakin, mutta myös piilokuormassa. Itse olen joskus korjannut kaverin auton joka pitemmälti seisoessaan tyhjensi akun - oli tuupattu matkalaukulla tavaratilan valokytkin ikuiseen päälleasentoon, lampun palaminen selvisi vasta kun kurkki takapenkin raosta. Sitä ennen olin mitannut virrankulutuksen akusta (ampeerimittari -navan ja -kaapelikengän välille, kenkä siis irti akusta) ja virtaa meni se minkä 10 W lamppu vie, vaikka mitään ei pitänyt olla päällä. Silleen se selvisi.
kiitos takatilan valo vinkistä, vilkaisen sen huomenna samalla kun kaveri tulee kaapeleiden ym. kanssa avuksi, itselläni kun ei tuota tietotaitoa autoista ole.
esko kyllä välillä seisoo viikonkin parkilla (mutta eipä edellinen omistajakaan ajellut kuin 5000-7500 km vuodessa). mun tuuria
Jos vika olisi akussa, niin miten sen saisin selville, mandolliset liitokset ym. virrankarkailut on tarkastettu . - escort85
lisää kirjoitti:
Tuota en huomannut äsken kommentoida. Jos akku on ennenkin tyhjentynyt voi vika olla akussakin, mutta myös piilokuormassa. Itse olen joskus korjannut kaverin auton joka pitemmälti seisoessaan tyhjensi akun - oli tuupattu matkalaukulla tavaratilan valokytkin ikuiseen päälleasentoon, lampun palaminen selvisi vasta kun kurkki takapenkin raosta. Sitä ennen olin mitannut virrankulutuksen akusta (ampeerimittari -navan ja -kaapelikengän välille, kenkä siis irti akusta) ja virtaa meni se minkä 10 W lamppu vie, vaikka mitään ei pitänyt olla päällä. Silleen se selvisi.
kiitos takatilan valo vinkistä, vilkaisen sen huomenna samalla kun kaveri tulee kaapeleiden ym. kanssa avuksi, itselläni kun ei tuota tietotaitoa autoista ole.
esko kyllä välillä seisoo viikonkin parkilla (mutta eipä edellinen omistajakaan ajellut kuin 5000-7500 km vuodessa). mun tuuria
Jos vika olisi akussa, niin miten sen saisin selville, mahdolliset liitokset ym. virrankarkailut on tarkastettu . - vähän lisää
escort85 kirjoitti:
kiitos takatilan valo vinkistä, vilkaisen sen huomenna samalla kun kaveri tulee kaapeleiden ym. kanssa avuksi, itselläni kun ei tuota tietotaitoa autoista ole.
esko kyllä välillä seisoo viikonkin parkilla (mutta eipä edellinen omistajakaan ajellut kuin 5000-7500 km vuodessa). mun tuuria
Jos vika olisi akussa, niin miten sen saisin selville, mandolliset liitokset ym. virrankarkailut on tarkastettu .Jos akussa ei näy ulkoisia vaurioita menee sitten mittauksien puolelle. Täyteen varatun 12 V starttiakun lepojännite on n. 12,7 V (tämän voi mitata kun akkua ei ole ladattu eikä purettu (ei siis sisävalollakaan) n. vuorokauteen, muuten tulee virhettä), tyhjällä se on n. 12 V tai allekin. Tämä kertoo siis akun varaustilan (elektrolyytin ominäispainon) jos ominaispainomittaria ei ole tai akusta ei pääse happoja mittaamaan. Täyden akun elektrolyytin ominaispaino on 1,27...1,30 kg/dm3 ja tyhjän jotain 1,15, mittaus olisi hyvä tehdä joka kennosta. Akun käynnistysvirran antokykyä mitataan ns. CCA-mittarilla (Cold Cranking Amps), tämä arvo on nykyisin usein leimattu akkuunkin ja on n. 60 Ah starttiakulla luokkaa 250...350 A DIN tai 400...500 A SAE. Tällainen mittari pitäisi löytyä hyvästä autosähkökorjaamosta (mullakin on töissä sellainen). Toinen tapa on käyttää oikein kuormittavaa mittaria jossa on esim 100, 200 ja 300 A kuormitusportaat ja jännitemittari. Jännite ei muutaman sekunnin 200 A kuormituksella saisi laskea alle 9 V.
- juttu
vähän lisää kirjoitti:
Jos akussa ei näy ulkoisia vaurioita menee sitten mittauksien puolelle. Täyteen varatun 12 V starttiakun lepojännite on n. 12,7 V (tämän voi mitata kun akkua ei ole ladattu eikä purettu (ei siis sisävalollakaan) n. vuorokauteen, muuten tulee virhettä), tyhjällä se on n. 12 V tai allekin. Tämä kertoo siis akun varaustilan (elektrolyytin ominäispainon) jos ominaispainomittaria ei ole tai akusta ei pääse happoja mittaamaan. Täyden akun elektrolyytin ominaispaino on 1,27...1,30 kg/dm3 ja tyhjän jotain 1,15, mittaus olisi hyvä tehdä joka kennosta. Akun käynnistysvirran antokykyä mitataan ns. CCA-mittarilla (Cold Cranking Amps), tämä arvo on nykyisin usein leimattu akkuunkin ja on n. 60 Ah starttiakulla luokkaa 250...350 A DIN tai 400...500 A SAE. Tällainen mittari pitäisi löytyä hyvästä autosähkökorjaamosta (mullakin on töissä sellainen). Toinen tapa on käyttää oikein kuormittavaa mittaria jossa on esim 100, 200 ja 300 A kuormitusportaat ja jännitemittari. Jännite ei muutaman sekunnin 200 A kuormituksella saisi laskea alle 9 V.
Kirjoittelin tuon ylläolevan jutun, muttei se meinaa näkyä kun avaa alkuperäisen viestin. Auttaisiko tämä?
- eskort 85
vähän lisää kirjoitti:
Jos akussa ei näy ulkoisia vaurioita menee sitten mittauksien puolelle. Täyteen varatun 12 V starttiakun lepojännite on n. 12,7 V (tämän voi mitata kun akkua ei ole ladattu eikä purettu (ei siis sisävalollakaan) n. vuorokauteen, muuten tulee virhettä), tyhjällä se on n. 12 V tai allekin. Tämä kertoo siis akun varaustilan (elektrolyytin ominäispainon) jos ominaispainomittaria ei ole tai akusta ei pääse happoja mittaamaan. Täyden akun elektrolyytin ominaispaino on 1,27...1,30 kg/dm3 ja tyhjän jotain 1,15, mittaus olisi hyvä tehdä joka kennosta. Akun käynnistysvirran antokykyä mitataan ns. CCA-mittarilla (Cold Cranking Amps), tämä arvo on nykyisin usein leimattu akkuunkin ja on n. 60 Ah starttiakulla luokkaa 250...350 A DIN tai 400...500 A SAE. Tällainen mittari pitäisi löytyä hyvästä autosähkökorjaamosta (mullakin on töissä sellainen). Toinen tapa on käyttää oikein kuormittavaa mittaria jossa on esim 100, 200 ja 300 A kuormitusportaat ja jännitemittari. Jännite ei muutaman sekunnin 200 A kuormituksella saisi laskea alle 9 V.
Kiitoksia testaus tiedosta, meni kyllä yli mun hilseen.
Akku ym (sen tyhjeneminen )on merkki huoltamossa ja yhdessä toisessa huoltamossa testattu, ja todettu ok,. joten mun pitäisi siihen kait luottaa. Jokin siellä on jäänyt huomaamatta, tai sit ...
Kaveri tuli eilen kiireessä ja mittasi mitä oli akussa "virtaa" se näytti 3,5 jotakin eli olisi pitänyt startata, mutta ei pihahdustakaan ilman kaapeleita. Kaapelit kun pisti , starttasi niin käynnistyi noin kolmessa sekunnissa ihan hyvin.
Kaveri otti sen työpaikkansa talliin jossa sitten ehtiessään yrittää katsoa mikä on vika.
Ei enää huvita viedä huoltoon kun on niidenkin suut kuin oo moilasella.
Akun kyljessä oli BoschSilver 60 Ah 242x175
12 V
Olisiko auton pitänyt käynnistyä tolla 3,5 (perään tulevaa lyhennettä ei kanan aivot muista, ei tainnut siinä tuulessa pahemmin kiinnostaa)?
voiko auton akusta tyhjentyä virtaa niin ettei se karkaa kuin joskun?(Kuulostaa tosi järkevältä) - kuitenkin
eskort 85 kirjoitti:
Kiitoksia testaus tiedosta, meni kyllä yli mun hilseen.
Akku ym (sen tyhjeneminen )on merkki huoltamossa ja yhdessä toisessa huoltamossa testattu, ja todettu ok,. joten mun pitäisi siihen kait luottaa. Jokin siellä on jäänyt huomaamatta, tai sit ...
Kaveri tuli eilen kiireessä ja mittasi mitä oli akussa "virtaa" se näytti 3,5 jotakin eli olisi pitänyt startata, mutta ei pihahdustakaan ilman kaapeleita. Kaapelit kun pisti , starttasi niin käynnistyi noin kolmessa sekunnissa ihan hyvin.
Kaveri otti sen työpaikkansa talliin jossa sitten ehtiessään yrittää katsoa mikä on vika.
Ei enää huvita viedä huoltoon kun on niidenkin suut kuin oo moilasella.
Akun kyljessä oli BoschSilver 60 Ah 242x175
12 V
Olisiko auton pitänyt käynnistyä tolla 3,5 (perään tulevaa lyhennettä ei kanan aivot muista, ei tainnut siinä tuulessa pahemmin kiinnostaa)?
voiko auton akusta tyhjentyä virtaa niin ettei se karkaa kuin joskun?(Kuulostaa tosi järkevältä)Tämähän alkaa olla sitkeä juttu - mutta näin se homma etenee... Jos moottori käynnistyi apukaapeleilla on vikaa etsittävä siitä osasta joka jää apukaapeleiden kytkentäpisteistä akkuun päin, siis onko akkukenkien liitokset todella kunnossa ja onko akku kunnossa. Kovasti vieläkin mietityttää tuon akun todellinen virranantokyky. Akku (Bosch)on kokemuksieni mukaan ihan laadukas ja kokokin on varmasti riittävä. Kuinka vanha se on? Vielä niistä mittauksista, en oikein ymmärrä mitä tuo 3,5 voisi olla, ainoa mikä tulee mieleen olisi latausvirta akkuun joko moottorin käydessä tai sitten verkkolaturista, voisi olla myös purkausvirta kun kone ei käy ja esim sytytysvirta on päällä. Näissä tapauksissa yksikkö olisi Ampeeri (A). Virtaahan on hieman hankala mitata jos ei ole pihtiampeerimittaria, täytyy irroittaa akkukaapeli. Sitä taas ei saa tehdä moottorin käydessä, voi nimittäin mennä laturi ja muutakin elektroniikkaa rikki. Tavallisen henkilöauton strttivirta on hetkellisesti (muutama sekunnin osa) satoja ampeereita, mutta laskee sitten n. 100 Ampeeriin jatkuvuustilassa jos kone on edes vähän lämmin. Muita mitattavissa olevia arvoja (joista oli jo puhettakin) on jännite Voltti (V) joka pitää olla levossa akun navoissa n. 12,7 V , koneen käydessä kun laturi lataa on n. 14 V hyvä arvo. Startatessa ei jännite saisi laskea kuin hetkeksi vähän alle 10 Voltin, akun navoissa. Jos romahtaa muutamaan volttiin on asia selvä, akku on joko tyhjä tai rikki. Biltemasta saa ihan riittävän hyvän digitaaliyleismittarin n. 6 eurolla, sitä pitäisi sitten osata käyttää, jännitemittaukset auton 12 V sähköjärjestelmässä ovat periaatteessa turvallisia kun on johdot vaan mittarin oikeissa rei'issä ja ei mene missään tapauksessa sytytyksen suurjännitepuolta tutkimaan, siinähän ei tässä tapauksessa vikaa olekaan. Tässä nyt on mennyt jo isännänkin aikaa, mutta periksi ei anneta ennenkuin vika on selvinnyt ja pelit käy ja kukkuu. Toivotaan että tää netti nyt toimisi. t. Mauri
- esko 85
kuitenkin kirjoitti:
Tämähän alkaa olla sitkeä juttu - mutta näin se homma etenee... Jos moottori käynnistyi apukaapeleilla on vikaa etsittävä siitä osasta joka jää apukaapeleiden kytkentäpisteistä akkuun päin, siis onko akkukenkien liitokset todella kunnossa ja onko akku kunnossa. Kovasti vieläkin mietityttää tuon akun todellinen virranantokyky. Akku (Bosch)on kokemuksieni mukaan ihan laadukas ja kokokin on varmasti riittävä. Kuinka vanha se on? Vielä niistä mittauksista, en oikein ymmärrä mitä tuo 3,5 voisi olla, ainoa mikä tulee mieleen olisi latausvirta akkuun joko moottorin käydessä tai sitten verkkolaturista, voisi olla myös purkausvirta kun kone ei käy ja esim sytytysvirta on päällä. Näissä tapauksissa yksikkö olisi Ampeeri (A). Virtaahan on hieman hankala mitata jos ei ole pihtiampeerimittaria, täytyy irroittaa akkukaapeli. Sitä taas ei saa tehdä moottorin käydessä, voi nimittäin mennä laturi ja muutakin elektroniikkaa rikki. Tavallisen henkilöauton strttivirta on hetkellisesti (muutama sekunnin osa) satoja ampeereita, mutta laskee sitten n. 100 Ampeeriin jatkuvuustilassa jos kone on edes vähän lämmin. Muita mitattavissa olevia arvoja (joista oli jo puhettakin) on jännite Voltti (V) joka pitää olla levossa akun navoissa n. 12,7 V , koneen käydessä kun laturi lataa on n. 14 V hyvä arvo. Startatessa ei jännite saisi laskea kuin hetkeksi vähän alle 10 Voltin, akun navoissa. Jos romahtaa muutamaan volttiin on asia selvä, akku on joko tyhjä tai rikki. Biltemasta saa ihan riittävän hyvän digitaaliyleismittarin n. 6 eurolla, sitä pitäisi sitten osata käyttää, jännitemittaukset auton 12 V sähköjärjestelmässä ovat periaatteessa turvallisia kun on johdot vaan mittarin oikeissa rei'issä ja ei mene missään tapauksessa sytytyksen suurjännitepuolta tutkimaan, siinähän ei tässä tapauksessa vikaa olekaan. Tässä nyt on mennyt jo isännänkin aikaa, mutta periksi ei anneta ennenkuin vika on selvinnyt ja pelit käy ja kukkuu. Toivotaan että tää netti nyt toimisi. t. Mauri
Akku on tasan 2 v ( ost. 03.2001) vanha, ekan kerran kun se tyhjeni/ei käynnistynyt oli 12/2001, silloin escort oli tosin seissyt yli kuukauden (oli jalka paketissa).
Kuten jo edellisissä kerroin akku on testattu ok:ksi, navat puhdistettu, rasvattu, napajännite tarkastettu, latausjärjestelmä testattu: oli vielä fordin liike eli pitäisi olla ok.
Se on ladattu täyteen kaksi kertaa sellaisella vehkeellä jossa on luvut nollasta vitoseen, siinä on töpseli , kiinnikkeet napoihin ja loota itse on mustan oranssi. Tosi selkee kuvaus.
Kun viikonloppuna kaveri mittasi akun virran , auto seisoi ei ollut käynnistetty eikä virtaa väännetty. Se vempain oli sellainen jokamiehen varm. biltemasta hankittu keltaoranssi 10x16 cm n kokoinen taskuun mahtuva, kaks piuhaa joilla oli äkkiä mitattu.
Voisi laittaa uuden akun, mutta en haluaisi samoja ongelmia taas joskus.
no ei näillä tiedoilla pitkälle pääse
pitää mennä katsoo MULLAN ALLA sopivaa viihdettä perheen äitylille
t.Merja
sorry kaikki kirjoitusvirheet, oli kiire - kummastuttaa pientä ...
esko 85 kirjoitti:
Akku on tasan 2 v ( ost. 03.2001) vanha, ekan kerran kun se tyhjeni/ei käynnistynyt oli 12/2001, silloin escort oli tosin seissyt yli kuukauden (oli jalka paketissa).
Kuten jo edellisissä kerroin akku on testattu ok:ksi, navat puhdistettu, rasvattu, napajännite tarkastettu, latausjärjestelmä testattu: oli vielä fordin liike eli pitäisi olla ok.
Se on ladattu täyteen kaksi kertaa sellaisella vehkeellä jossa on luvut nollasta vitoseen, siinä on töpseli , kiinnikkeet napoihin ja loota itse on mustan oranssi. Tosi selkee kuvaus.
Kun viikonloppuna kaveri mittasi akun virran , auto seisoi ei ollut käynnistetty eikä virtaa väännetty. Se vempain oli sellainen jokamiehen varm. biltemasta hankittu keltaoranssi 10x16 cm n kokoinen taskuun mahtuva, kaks piuhaa joilla oli äkkiä mitattu.
Voisi laittaa uuden akun, mutta en haluaisi samoja ongelmia taas joskus.
no ei näillä tiedoilla pitkälle pääse
pitää mennä katsoo MULLAN ALLA sopivaa viihdettä perheen äitylille
t.Merja
sorry kaikki kirjoitusvirheet, oli kiireKaksivuotiaan akun pitäisi olla kunnossa mutta, mutta. Työkaveri oli just eilen vikakeikalla, puolivuotta vanha starttiakku oli ihan sökö, siis vika on täytynyt olla jo tehtaalta lähtiessä. Toiseksi: tunnetusti ei kerrankin tapahtunut syväpurkautuminen (siis akku päässyt tyhjäksi ja mahdollisesti vielä seissyt tyhjänä jonkin aikaa) tee hyvää akulle. Akun levyt sulfatoituvat eivätkä enää ota kunnolla varausta vastaan. Tuo kuukauden käyttämättömyys riittää kyllä tyhjentämään akun jos autossa on pienikin lamppu päällä. Olisiko vika peräisin sieltä lähtien? Se että akku ja johdotukset on testattu ei välttämättä tarkoita että olisi vika havaittu, meitä testaajiakin on kaikenlaisia ;=) Jossainhan sen vian on oltava. Se latauslaite on varmasti tavallinen "jokamiehen tai -naisen" laturi jossa on latausvirranmittari 0...5 A. Tyhjään akkuun puskee ensin enempi virtaa, mutta täydellä akulla lukeman pitäsi laskea n. 1 A luokkaan, mieluummin alle. Näillä pikkulatureilla kestää tyhjän henkilöauton akun lataus helposti vuorokaudenkin tai yli. Huom. kylmä akku ei ota kunnolla virtaa vastaa, vaan näyttää olevan muka täynnä. Kun se on ollut huonelämpötilassa vähintäin 12 tuntia, alkaakin virtaa mennä sisään, jos on ollut alivarauksessa. Mittari taas oli oletettavasti volttimittari, mutta lukeman akun navoissa pitäisi olla siis luokkaa 12,5...13 Volttia. Tarkempi kuvaus jo aiemmin. Aika lailla tarkkaan ollaan nyt asiaa mietitty, uuden akun hankinta saattaa olla seuraava ratkaisu, eihän ne maksa kuin n. 40...60 eeroa. Vaikuttaako tämä nyt että annetaan luovutusvoitto vialle? Se kuitenkin kannattaa tarkastaa ettei autossa ole jo aiemmin käsiteltyä "piilokuormaa" joka sitten tyhjentää uudenkin akun. Siis kun akku on paikallaan ja kaikki kuormat pois ja moottori ei käy, niin miinus kaapeli akun navasta irti ja Ampeerimittari kaapelikengän ja akun miinusnavan väliin. Nyt ei saisi mennä virtaa yhtään. No jotkut autoradiot kyllä vievät hieman virtaa vaikka olisivatkin pois päältä, samoin varkaudenestojärjestelmät. Kuitenkin virran tulisi olla mielestäni alle 0,1 Ampeeria, sekin nimittäin syö akusta vuorokaudessa 2,4 Ampeerituntia ja kuukaudessahan on akku silloin jo taatusti tyhjä. Tuollainen pienellä virralla tapahtuva purkaus on vielä siinä mielessä ikävä, että silloin akku menee todella tyhjäksi, mikä ei ole iloinen asia. t. M
- escort 85
kummastuttaa pientä ... kirjoitti:
Kaksivuotiaan akun pitäisi olla kunnossa mutta, mutta. Työkaveri oli just eilen vikakeikalla, puolivuotta vanha starttiakku oli ihan sökö, siis vika on täytynyt olla jo tehtaalta lähtiessä. Toiseksi: tunnetusti ei kerrankin tapahtunut syväpurkautuminen (siis akku päässyt tyhjäksi ja mahdollisesti vielä seissyt tyhjänä jonkin aikaa) tee hyvää akulle. Akun levyt sulfatoituvat eivätkä enää ota kunnolla varausta vastaan. Tuo kuukauden käyttämättömyys riittää kyllä tyhjentämään akun jos autossa on pienikin lamppu päällä. Olisiko vika peräisin sieltä lähtien? Se että akku ja johdotukset on testattu ei välttämättä tarkoita että olisi vika havaittu, meitä testaajiakin on kaikenlaisia ;=) Jossainhan sen vian on oltava. Se latauslaite on varmasti tavallinen "jokamiehen tai -naisen" laturi jossa on latausvirranmittari 0...5 A. Tyhjään akkuun puskee ensin enempi virtaa, mutta täydellä akulla lukeman pitäsi laskea n. 1 A luokkaan, mieluummin alle. Näillä pikkulatureilla kestää tyhjän henkilöauton akun lataus helposti vuorokaudenkin tai yli. Huom. kylmä akku ei ota kunnolla virtaa vastaa, vaan näyttää olevan muka täynnä. Kun se on ollut huonelämpötilassa vähintäin 12 tuntia, alkaakin virtaa mennä sisään, jos on ollut alivarauksessa. Mittari taas oli oletettavasti volttimittari, mutta lukeman akun navoissa pitäisi olla siis luokkaa 12,5...13 Volttia. Tarkempi kuvaus jo aiemmin. Aika lailla tarkkaan ollaan nyt asiaa mietitty, uuden akun hankinta saattaa olla seuraava ratkaisu, eihän ne maksa kuin n. 40...60 eeroa. Vaikuttaako tämä nyt että annetaan luovutusvoitto vialle? Se kuitenkin kannattaa tarkastaa ettei autossa ole jo aiemmin käsiteltyä "piilokuormaa" joka sitten tyhjentää uudenkin akun. Siis kun akku on paikallaan ja kaikki kuormat pois ja moottori ei käy, niin miinus kaapeli akun navasta irti ja Ampeerimittari kaapelikengän ja akun miinusnavan väliin. Nyt ei saisi mennä virtaa yhtään. No jotkut autoradiot kyllä vievät hieman virtaa vaikka olisivatkin pois päältä, samoin varkaudenestojärjestelmät. Kuitenkin virran tulisi olla mielestäni alle 0,1 Ampeeria, sekin nimittäin syö akusta vuorokaudessa 2,4 Ampeerituntia ja kuukaudessahan on akku silloin jo taatusti tyhjä. Tuollainen pienellä virralla tapahtuva purkaus on vielä siinä mielessä ikävä, että silloin akku menee todella tyhjäksi, mikä ei ole iloinen asia. t. M
Tuli pientä taukoa tähän netin käyttöön, enkä viitsinyt kaverin niskaan puuskuttaa ton auton takia kun sanottua tuli että ei ole kiire, hän laittelee sitä minkä omilta töiltä ehtii.
Akusta ei kuulemma purkaudu virtaa. Mutta löytyi kuulemma se mistä kaikki voi johtua, laturi ei aina lataa, se on ehkä toiminut vielä silloin tällöin varsinkin kun oli huollon yhteydessä tarkastettu lataus!
Laturi on alkuperäinen eli vuoden 85 .Kaveri ottaa sen pois ja katsoo onko siinä jotakin "korjattavissa " olevaa!Jos ei niin uusi tilalle ja aika/käyttö näyttää pysyyko akku ok.
Suuret kiitokset neuvoista, jos mulla olisi ollut noita mittareita ym. olisin varmaan itekkin mittaillut huuli pyöreenä , monistetut ohjeet kädessä.
t.M - kuulla
escort 85 kirjoitti:
Tuli pientä taukoa tähän netin käyttöön, enkä viitsinyt kaverin niskaan puuskuttaa ton auton takia kun sanottua tuli että ei ole kiire, hän laittelee sitä minkä omilta töiltä ehtii.
Akusta ei kuulemma purkaudu virtaa. Mutta löytyi kuulemma se mistä kaikki voi johtua, laturi ei aina lataa, se on ehkä toiminut vielä silloin tällöin varsinkin kun oli huollon yhteydessä tarkastettu lataus!
Laturi on alkuperäinen eli vuoden 85 .Kaveri ottaa sen pois ja katsoo onko siinä jotakin "korjattavissa " olevaa!Jos ei niin uusi tilalle ja aika/käyttö näyttää pysyyko akku ok.
Suuret kiitokset neuvoista, jos mulla olisi ollut noita mittareita ym. olisin varmaan itekkin mittaillut huuli pyöreenä , monistetut ohjeet kädessä.
t.Mettä ongelma alkaa selvitä. Tuon ikäisessä autossa saattaa laturin hiilet olla finaalissa. Jos siinä on Boschin laturi, on niissä uudemmissa yleensä hiilien vaihto helppo ja vaihtuu lataussäädinkin samalla.
Vihje laturin toiminnan tarkastukseen: Ajovalot ja virta päälle (auton on hyvä olla siten pysäköitynä, että edessä on vaaleahko seinä n. metrin päässä) kun nyt starttaa ja antaa vähän kierroksia, niin valokuvion tulee kirkastua selvästi jos laturi alkaa ladata. Sama toisinpäin, sammutettaessa kone, valojen pitää himmentyä. Tämä on helppo tehdä eikä vaadi mitään mittareita. Jos volttimittari kuitenkin on, niin jännitteet ovat n. 12,7 V kun kone ei käy ja n. 14,0 V koneen käydessä ja laturin ladatessa. - löytyy
escort 85 kirjoitti:
Tuli pientä taukoa tähän netin käyttöön, enkä viitsinyt kaverin niskaan puuskuttaa ton auton takia kun sanottua tuli että ei ole kiire, hän laittelee sitä minkä omilta töiltä ehtii.
Akusta ei kuulemma purkaudu virtaa. Mutta löytyi kuulemma se mistä kaikki voi johtua, laturi ei aina lataa, se on ehkä toiminut vielä silloin tällöin varsinkin kun oli huollon yhteydessä tarkastettu lataus!
Laturi on alkuperäinen eli vuoden 85 .Kaveri ottaa sen pois ja katsoo onko siinä jotakin "korjattavissa " olevaa!Jos ei niin uusi tilalle ja aika/käyttö näyttää pysyyko akku ok.
Suuret kiitokset neuvoista, jos mulla olisi ollut noita mittareita ym. olisin varmaan itekkin mittaillut huuli pyöreenä , monistetut ohjeet kädessä.
t.MJatkoa aamuvesperiin. Katselin Motonetin nettisivuilta. -82...-90 Escortille Boschin jännitteensäädin-hiiliyhdistelmä maksaa 11 € ja löytyy myös Turusta! Tämä pakettihan on kahdella ruuvilla laturin vapaassa päässä kiinni ja siten helppo vaihtaa (jos vaan laturi sattuu olemaan näkysillä). Tätä voi kokeilla jos ei heti halua mennä vaihtolaturiin joka maksaa siellä jotain 74...94 € ja on myös sitten hankalampi vaihtaa. Jos liukurenkaat (ne kiiltävät renkaat laturin sisällä joihin hiiliharjat nojaa ovat kovin naarmuiset ja kuluneet, niin menee joko laturin korjaukseksi (liukurenkaat sorvataan, jos on enää sorvattavaa, tällöin yleensä kannattaa vaihtaa myös laturin laakerit) tai nykyisin yleensä vaihtolaturiin. Ai niin, onhan se laturin hihna sopivassa kireydessä? Varmaankin, koska yleensä pyörittää myös vesipumppua ja jos sekään ei pyöri on laulut koneella kohta laulettu!
- escort 85
löytyy kirjoitti:
Jatkoa aamuvesperiin. Katselin Motonetin nettisivuilta. -82...-90 Escortille Boschin jännitteensäädin-hiiliyhdistelmä maksaa 11 € ja löytyy myös Turusta! Tämä pakettihan on kahdella ruuvilla laturin vapaassa päässä kiinni ja siten helppo vaihtaa (jos vaan laturi sattuu olemaan näkysillä). Tätä voi kokeilla jos ei heti halua mennä vaihtolaturiin joka maksaa siellä jotain 74...94 € ja on myös sitten hankalampi vaihtaa. Jos liukurenkaat (ne kiiltävät renkaat laturin sisällä joihin hiiliharjat nojaa ovat kovin naarmuiset ja kuluneet, niin menee joko laturin korjaukseksi (liukurenkaat sorvataan, jos on enää sorvattavaa, tällöin yleensä kannattaa vaihtaa myös laturin laakerit) tai nykyisin yleensä vaihtolaturiin. Ai niin, onhan se laturin hihna sopivassa kireydessä? Varmaankin, koska yleensä pyörittää myös vesipumppua ja jos sekään ei pyöri on laulut koneella kohta laulettu!
toimii ainakin vielä. Laturista tuli putsattua ja rasvattua jotain ja nyt se ainakin toimi hyvin. Kun vielä saan siihen amppeerimittarin niin näkisi heti jos ei lataus toimi, mittarin ym. ostin biltemasta. Aika näyttää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1125427Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202987Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242844- 1432088
- 261972
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441936- 1741829
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1161657Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.981648Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2831550