Miten vahvoja

te olette?

En tiedä mistä tämä tällainen ihmettely nyt oikein kumpuaa, mutta aloin tuossa yhtäkkiä miettiä naisten fyysistä voimaa.

Itse rotevana miehenä olen tottunut siihen, että papu ei ihan heti lopu kesken, mutta sitten aloin funtsimaan naisten voimatasoja.

Siis kuinka vahva semmoinen reilu parikymppinen normaalivartaloinen mimmi oikein on? Sellainen joka muutaman kerran viikossa harrastaa ehkä lenkkeilyä ja punttitreeniä.

Jaksaako semmoinen nainen esim. punnertaa tai vetää leukoja? Onko jonkun about 30-40 kilon painoisen kuorman nosteleminen raskasta? Saavuttavatko naisen voimat huippunsa jo siellä teini-iässä tyyliin 16-17-vuotiaana?

Eli voisit nyt nainen ihan vapaasti arvioida omia voimiasi. Onko jotain sellaisia arjen askareita, joissa huomaat voimiesi riittämättömyyden?

Ja sitten vielä sellainen juttu, että eikös naisilla kuitenkin alavartalo ole yleensä suhteellisen vahva, kun teillä kuitenkin tuppaa olemaan sellaiset muodokkaat reidet ja peppu? Eli noin lähtökohtaisesti naisilla on vissiin aika hyvin ruutia jaloissaan?

88

5963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saliboi

      kyllä jaksaa mietityttää. Meinaan on aivan järkyttävän kokoista reittä ja pohjetta naisilla joskus ja miehillä usein rimpukoivet vaikka kuinka salilla käy. en tiedä mitä siellä sitten on kun ei se ainakaan voimassa näy?

    • ei ole

      käsissä, hyvä jos 5kg jaksaa nostaa :) Jaloissa on enemmän...

    • Fibeli

      Yleisesti tiivistäen, naisten voima on etenkin kestävyydessä. Oon lukenu tän useestakin tutkimuksesta. Mut, naisii on monenlaisii.
      Jos nainen on fyysinen tyyppi eikä sohvaperuna, kasvaa myös voima.
      Treenaavan naisen lihakset ei aina näy, jos on rasvaa päällä.
      Naisen kunnon huippukausi on tietysti kiinni treenaamisesta ja muusta kunnosta. Väittäisin, että voimakkaimmillaan nainen vois olla tossa 30-50v välillä - ihan niinku miehetkin on sillo parhaassa iässään. Nuoret pimut saa vanheta ja kerätä vähän massaa (vrt. 20vee "rimpulakundit").Tietty nopeus ja ketteryys voi olla nuorella parempi.

      Esimerkiks, mun jengissä pelaa yks pullee mimmi, jolla ei näy lihasta missään. Silti se heittää pallon kentän laidalta toiseen tykin voimalla. Ja jaksaa sitä menoo kaks tuntia.

      Peppi Pitkätossuja on siis olemassa joka lähtöön.

    • havaintoa

      Välillä olen huomannut salilla naisia, joilla ei ole miesmäisesti erottuvia lihaksia, mutta jotka tekevät esim. kyykkynostoja luultavasti omaa massaansa isommilla painoilla, tyyliin n.50-kiloinen nainen ja 60 kiloa nostettavana. Käsipainoissa harvemmin näkee samassa suhteessa olevia painoja, ellei nainen ole kropaltaan järeämpää tyyppiä. Jotkut kyllä näyttävät vetävän ihan kunnolla leukoja.

    • punttitreenillä

      40 kg penkistä, 5 leukaa, jalkaprässillä en ole kokeillut rajaa mutta teen 20 sarjoja 140 kg:lla. Miesten punnerruksia menee kevyesti 20, en ole kokeillut missä raja menee.

      Kannan töissä usein esim 20 litran maalipurkkeja kaksin kappalein. Ei paha.

      Kokoni on 160/54, ja ikä kyllä hiukan enemmän kuin mitä kysyit, eli 35. Paremmassa kunnossa olen nyt kuin parikymppisenä, on jopa kauniit lihakset. :)

      Naiset keräävät rasvaa reisiin ja lantiolle, toisin kuin miehet joilla ylimääräinen kasaantuu repuksi mahaan. Onks miehillä sitten hyvät vatsalihakset? ;)

      • nuori mies/poju

        Toi 5 leukaa on kyllä aika kunnioitettava tulos naiselle, olettaen, että ne ovat puhtaita toistoja. Eli kädet suoraksi ja leuka kunnolla tangon yli jne.

        Itse vedän 25, mutta olenkin 22-vuotias mies. Penkistä 80 kiloa ja jalkaprässistä n. 250 kiloa. Onneksi mulla on kuitenkin vielä treenivuosia paljon jäljellä. ;)


      • nuori mies/poju kirjoitti:

        Toi 5 leukaa on kyllä aika kunnioitettava tulos naiselle, olettaen, että ne ovat puhtaita toistoja. Eli kädet suoraksi ja leuka kunnolla tangon yli jne.

        Itse vedän 25, mutta olenkin 22-vuotias mies. Penkistä 80 kiloa ja jalkaprässistä n. 250 kiloa. Onneksi mulla on kuitenkin vielä treenivuosia paljon jäljellä. ;)

        todellakin onneks sul on viäl treeni vuosia jäljellä,koska toi sun tulos on SÄÄLITTÄVÄ! XD


      • nuori mies/poju
        TheOne kirjoitti:

        todellakin onneks sul on viäl treeni vuosia jäljellä,koska toi sun tulos on SÄÄLITTÄVÄ! XD

        Onhan penkkitulokseni vielä aika vaatimaton, mutta aloitin treenaamaan kunnolla vasta 6 kuukautta sitten. Vetelin kyllä kotona rekkitangolla leukoja päivittäin jo aikaisemminkin.

        Tuskinpa pärjäät leuanvedossa meikäläiselle. :)

        Olis aika hauska nähdä kun 134-kiloinen äijä yrittää vetää leukoja naama punasena, mutta ruho ei liiku mihinkään, vaikka kuinka vääntää. :)


      • nuori mies/poju kirjoitti:

        Onhan penkkitulokseni vielä aika vaatimaton, mutta aloitin treenaamaan kunnolla vasta 6 kuukautta sitten. Vetelin kyllä kotona rekkitangolla leukoja päivittäin jo aikaisemminkin.

        Tuskinpa pärjäät leuanvedossa meikäläiselle. :)

        Olis aika hauska nähdä kun 134-kiloinen äijä yrittää vetää leukoja naama punasena, mutta ruho ei liiku mihinkään, vaikka kuinka vääntää. :)

        vedän leukaa 25x ilman lisäpainoja! ja 50kg lisäpainolla 7x! pistä peräs... mitä pirua sä luulet et se mun paino on muuta ku lihasta?!


      • mies 32 vuotta
        TheOne kirjoitti:

        todellakin onneks sul on viäl treeni vuosia jäljellä,koska toi sun tulos on SÄÄLITTÄVÄ! XD

        Mitä säälittävää siinä on jos toinen ei halua vetää pelkästään mitään voimaliikuntaa. Pitäisikö vetää nappeja tai piikittää itseään jotta saisi tuossa iässä 170 kg penkistä? Olet ihme steroidihirviö ja opettele vähän tapoja.


      • Olet huvittava
        TheOne kirjoitti:

        vedän leukaa 25x ilman lisäpainoja! ja 50kg lisäpainolla 7x! pistä peräs... mitä pirua sä luulet et se mun paino on muuta ku lihasta?!

        ROIDRAGE!!! Raaaaaaa olen vahva raaaaa.


      • salikissa -83
        TheOne kirjoitti:

        vedän leukaa 25x ilman lisäpainoja! ja 50kg lisäpainolla 7x! pistä peräs... mitä pirua sä luulet et se mun paino on muuta ku lihasta?!

        Pienen peniksen kompleksi.


      • Olet huvittava kirjoitti:

        ROIDRAGE!!! Raaaaaaa olen vahva raaaaa.

        Käytät termiä, josta et edes tiedä mitään. X) ...jatka samaa rataa.


      • salikissa -83 kirjoitti:

        Pienen peniksen kompleksi.

        Öy nöy...älä nyt paljasta salaisuuttani kaikille..! XD


      • mies 32 vuotta kirjoitti:

        Mitä säälittävää siinä on jos toinen ei halua vetää pelkästään mitään voimaliikuntaa. Pitäisikö vetää nappeja tai piikittää itseään jotta saisi tuossa iässä 170 kg penkistä? Olet ihme steroidihirviö ja opettele vähän tapoja.

        Säälittävää on pitää meteliä noinkin olemattomasta tuloksesta. Mutta kukapa sen kissan hännän nostaisi jos ei kissa itse. ;)


      • esrwrewrerrr
        TheOne kirjoitti:

        vedän leukaa 25x ilman lisäpainoja! ja 50kg lisäpainolla 7x! pistä peräs... mitä pirua sä luulet et se mun paino on muuta ku lihasta?!

        Eh? Taitaa tuo 25 olla melkoista heilumista jos 50kg lisäpainolla menee vain 7 toistoa. 50kg on kuitenkin aika pieni paino sinun painoosi verrattuna.


      • Missu 54 kg
        TheOne kirjoitti:

        vedän leukaa 25x ilman lisäpainoja! ja 50kg lisäpainolla 7x! pistä peräs... mitä pirua sä luulet et se mun paino on muuta ku lihasta?!

        Ihme itserakas toisten lyttääjä. Ehkä lihaksiä on, mutta ei kyllä järkeä.


      • vcxvcxvxvcxvxc
        TheOne kirjoitti:

        Säälittävää on pitää meteliä noinkin olemattomasta tuloksesta. Mutta kukapa sen kissan hännän nostaisi jos ei kissa itse. ;)

        Säälittävämpää on ehkä 20 vuotta treenanneen lähteä naureskelemaan 6kk treenanneen penkkitulosta. Etköhän ole itsekin joskus aloittanut eikä kaikilla treenaavilla ole samat tavoitteet kuin sinulla. Tämän ketjun tarkoitus oli tuskin löytää vahvinta palstalaista, vaan aidosti ja rehellisesti keskustella muiden tuloksista. Itse en ainakaan ole kovin kiinnostunut 20 vuotta treenanneiden tuloksista, koska ne eivät ole mitenkään vertailukelpoisia omiini.


      • kypsempirouva
        Missu 54 kg kirjoitti:

        Ihme itserakas toisten lyttääjä. Ehkä lihaksiä on, mutta ei kyllä järkeä.

        päinvastoin, sanoisinpa juuri päinvastoin.


    • .....

      Jaksan punnertaa, en varmaan saisi leukoja vedettyä. Jaksan nostaa ja kantaa hyvin painavia esineitä. En juuri kuntoile ja ikää on 40 ja voimaa on ihan varmasti enemmän kuin teininä.

    • Punttimimmi^^

      No eihän me naiset mitään hirveän vahvoja olla esim. sellaiseen säännöllisesti treenaavaan mieheen verrattuna. Naisten voimatasoissa on kuitenkin tosi paljon eroja. Jotkut eivät oikeasti jaksa viedä edes mattoa ulos hakattavaksi kun taas jotkut pystyvät tekemään useita kymmeniä "miesten" punnerruksia eli polvet eivät kosketa maata.

      Ite 24-vuotias hoikka ja pitkä nainen. 174cm/60kg. Urheilu ollu aina osa elämää ja tälläkin hetkellä käyn puntilla ja hölkkäilemässä nelisen kertaa viikossa. Enkä mä silti mikään vahva ole. Naisilla ne lihakset eivät kehity samalla tavalla kuin miehillä. Sellainen kiinteyttävä punttitreeni ei juuri kasvata voimia, mutta se antaa just kestävyyttä. Ite nyt oon esimerkiksi punnertanut penkistä 45 kiloa, syväkyykyssä teen 15-20 toiston sarjoja 45 kilolla ja hartioille teen pystypunnerrusta istuen käsipainoilla 12-15 toiston sarjoja 8 kilolla.

      Eli jalat huomattavasti vahvemmat kuin yläkroppa mutta niinhän sen yleisesti ottaen kuuluu ollakin. Harvemmin multa powerit loppuvat kesken ihan arkisissa askareissa. Jos ei muuten niin sitten suomalaisella sisulla mennään läpi vaikka harmaan kiven.

    • uskoisin näin

      oikeesti naiset ei niinkään halua voimaa, ehkä vain sitä lihaksen erottuvuutta tai laihutta tavoitellaan, ei niinkään mitään kilomääriä. Mitäpä niillä tekis. Mut mä olen naiseksi melko vahva mielestäni. En pysty sanomaan, mikä juttu ei onnistuis multa, mutta mukava on silti työntää joku punajuuripurkki miehelle, että aukaiseppas tuo mulle, kyllähän se itselläkin aukenis.. :D

      Oon ollut raskaissa fyysisissäkin töissä, jossa mielestäni pärjäsin silti melko hyvin. Toisaalta jos taas laitettaisiin naiset rakentamaan saunaa vaikka ja nostelemaan hirsiä tai tiilipinoja katolle tai laitettais täysrinkka selkään ja olis matkaa joku 30 kilsaa päivään, niin siinä mitattais aivan eri tavalla sitä sitkeyttä ja vahvuutta, kuin siinä, että montaks punnerrusta nyt menee yhteen soittoon tai että mitä sä vedät leukoja peräkkäin.. Joku heiveröisempi tempoo ne leuat tuosta vain tai punnertaa, mutta ei sitten onnistu jossakin vaikka fyysisessä työssä tai väsyy samantien johonkin fyysiseen hommaan, mitä toinen jaksaa jatkaa tuntikausia.

      Kyllä jotakin kolkyt-nelkyt kiloisia juttuja jaksaa nostaa, mutta onhan se raskasta kuitenkin pitemmän päälle. Jaloissa mulla on suhteellisesti varmasti enemmän voimaa kuin käsissä, vaikkei nekään mitkään kovin heiveröiset ole.

    • Naikkonen_sanoo

      Leukojen vetäminen vaikuttaa olevan joillekin mahdoton asia, mä vedän parhaimmillaan 10 mutta mulla taitaa ylävartalo olla kehittyneempi kuin alavartalo.
      Punnertamista inhoan mutta treeneissä tehtiin usein 20-30 sarjoja, joskus jopa punnerrettiin yhdellä kädellä ja käsillä seisten(kaveri piti nilkoista kiinni).
      Ehkä parhaiten voimakkuutta tuli mitattua kun vatsallaan makasin tatamilla yli 80 kiloinen mies päällä ja siitä piti nousta ylös 10 kertaa ja laskeutua takas makuulle mies koko ajan selässä kiinni tai kun saman painoinen kundi oli reppuselässä ja meidän piti juosta ympäri salia.

      Mulla ei ole reisissä voimaa niin kauheesti ja viimeisissä treeneissä missä olin hartioillani lepäsi 90kiloinen mies ja meidän piti nousta polvi-istunnasta reisien varassa seisomaan ja takas polvilleen.
      Viisi vuotta kävin hakemassa rajojani tuon lajin parissa mutta jotenkin se vain jäi loppupeleissä historiaan ;)

      160/54/30

      • ........

        Sähän olet ihan helvetin pikkuinen nainen. Miten sä muka pystyt nostelemaan rotevia miehiä? Pyhällä hengellä vai? Ja mitä ihmettä oikein harrastat? Jotain äijänkantoa??


      • Naikkonen_sanoo
        ........ kirjoitti:

        Sähän olet ihan helvetin pikkuinen nainen. Miten sä muka pystyt nostelemaan rotevia miehiä? Pyhällä hengellä vai? Ja mitä ihmettä oikein harrastat? Jotain äijänkantoa??

        ja meininki oli äijämaista: jujutsu/brasilian jujutsu. Homma tyssäs lopulta siihen että uskoin etten enää pysyt etenemään kun fysiikka ei enää riittäny :(
        Ei pyhä henki vaan kova tahto ylittää itsensä ja omat rajansa. Meitä piiskattiin yrittämään aina enemmän, korkeammalle ja kovempaa, ryhmän paineessa ja miesten silmien alla ei voinu antaa periksi :)


      • ......
        Naikkonen_sanoo kirjoitti:

        ja meininki oli äijämaista: jujutsu/brasilian jujutsu. Homma tyssäs lopulta siihen että uskoin etten enää pysyt etenemään kun fysiikka ei enää riittäny :(
        Ei pyhä henki vaan kova tahto ylittää itsensä ja omat rajansa. Meitä piiskattiin yrittämään aina enemmän, korkeammalle ja kovempaa, ryhmän paineessa ja miesten silmien alla ei voinu antaa periksi :)

        No kova tyttö oot. Oot sillä sun kivikovalla asenteellasi varmasti saanut paljon uusia faneja. Miehiin tekee aina vaikutuksen, jos naisessa on "munaa" ja kovaa tahtoa!

        Mut silti en tajuu...eihän sun kokoinen mimmi voi millään liikahtaa yhtään mihinkään jos 80-kiloinen jätkä tulee makaamaan päälle..? Ja kymmenen kertaa muka pitäisi nousta ylös?! No huh, oot kyllä kova luu...


      • tämä nyt
        ...... kirjoitti:

        No kova tyttö oot. Oot sillä sun kivikovalla asenteellasi varmasti saanut paljon uusia faneja. Miehiin tekee aina vaikutuksen, jos naisessa on "munaa" ja kovaa tahtoa!

        Mut silti en tajuu...eihän sun kokoinen mimmi voi millään liikahtaa yhtään mihinkään jos 80-kiloinen jätkä tulee makaamaan päälle..? Ja kymmenen kertaa muka pitäisi nousta ylös?! No huh, oot kyllä kova luu...

        ole eka kerta kun toi nimimerkki yrittää syöttää pelkkää tuubaa,mikä lie läski,loppujen lopuks.Heh.


      • Naikkonen_sanoo
        ...... kirjoitti:

        No kova tyttö oot. Oot sillä sun kivikovalla asenteellasi varmasti saanut paljon uusia faneja. Miehiin tekee aina vaikutuksen, jos naisessa on "munaa" ja kovaa tahtoa!

        Mut silti en tajuu...eihän sun kokoinen mimmi voi millään liikahtaa yhtään mihinkään jos 80-kiloinen jätkä tulee makaamaan päälle..? Ja kymmenen kertaa muka pitäisi nousta ylös?! No huh, oot kyllä kova luu...

        enkä edes yritä väittää että se olisi ollut helppoa, eikä käynyt ihan käden käänteessä. Kundin paino oli jakautunut tasaisesti selälleni, en usko että voisin nostaa 80 kiloa pelkillä käsivarsillani, en ole koskaan kokeillut ja se on mielestäni jo ihan eri juttu.

        Jujutsussa heiteltiin ja painittiin koko ajan, siinä koko vartalon lihakset kehittyivät tasaisesti ja vartaloa käytettiin tekniikkaa tukemaan. Oli kaksi tapaa harjoittaa kyseistä lajia voimalla tai tekniikalla, kokoni vuoksi minun oli opeteltava käyttämään oikeita otteita ja tekniikoita.

        Mä en ole mikään siro ballerina, ja mun lihakset kasvaa aika nopeeta näkyviksi. Mulla riittää itseironiaa ja voisin väittää vartaloni muistuttavan uimarin tai DDRläisen kuulantyöntäjän kroppaa(ilman karvoitusta) ;D


      • tuntuu
        Naikkonen_sanoo kirjoitti:

        enkä edes yritä väittää että se olisi ollut helppoa, eikä käynyt ihan käden käänteessä. Kundin paino oli jakautunut tasaisesti selälleni, en usko että voisin nostaa 80 kiloa pelkillä käsivarsillani, en ole koskaan kokeillut ja se on mielestäni jo ihan eri juttu.

        Jujutsussa heiteltiin ja painittiin koko ajan, siinä koko vartalon lihakset kehittyivät tasaisesti ja vartaloa käytettiin tekniikkaa tukemaan. Oli kaksi tapaa harjoittaa kyseistä lajia voimalla tai tekniikalla, kokoni vuoksi minun oli opeteltava käyttämään oikeita otteita ja tekniikoita.

        Mä en ole mikään siro ballerina, ja mun lihakset kasvaa aika nopeeta näkyviksi. Mulla riittää itseironiaa ja voisin väittää vartaloni muistuttavan uimarin tai DDRläisen kuulantyöntäjän kroppaa(ilman karvoitusta) ;D

        tuota mielikuvitusta riittävän,jessus miten outo ihminen.


      • Naikkonen_sanoo
        tuntuu kirjoitti:

        tuota mielikuvitusta riittävän,jessus miten outo ihminen.

        taitaa nyt olla asiaan vihkiytymätön henkilö vastassani tällä kertaa. Ja mikäköhän kommentissani vaikuttaa niin yliluonnolliselta ettei siihen tavallinen tallaaja kykenisi? En kuitenkaan väittänyt päihittäneeni mitään mustavöisiä senseitä vaan kyseessä oli kyllä ihan normaalit harjoitustilanteet.

        Ja mieti vielä tykönäsi että, mitä minä saavuttaisin tällaisella luikurin laskettelulla? Mielestäni näin jälkikäteen ajatellen laji ei ollut mitenkään imarteleva naiselle harrastettavaksi.

        Tässä on joitain entisiä treenikavereitani, huomaa sensei Tenhunen joka ei ole kooltaan suuren suuri mutta heittää kyllä kevyennäköisesti itseään isompaa jätkää:

        http://www.youtube.com/watch?v=iX49G7AesNg


      • KamppailijaN
        ...... kirjoitti:

        No kova tyttö oot. Oot sillä sun kivikovalla asenteellasi varmasti saanut paljon uusia faneja. Miehiin tekee aina vaikutuksen, jos naisessa on "munaa" ja kovaa tahtoa!

        Mut silti en tajuu...eihän sun kokoinen mimmi voi millään liikahtaa yhtään mihinkään jos 80-kiloinen jätkä tulee makaamaan päälle..? Ja kymmenen kertaa muka pitäisi nousta ylös?! No huh, oot kyllä kova luu...

        Se voi olla uskomatonta, mutta totta...Parhaassa kunnossani ollessani (paino n. 60 kg) nostin penkistä 55 kg (mikä on mielestäni aika vähän)ja vedin 10 leukaa. Olin silloin iältäni 26 tai 27, ja tulosten myöhempi laskeminen on johtunut lähinnä treenin puutteesta. Nuo 80-90 kg:tä painavan jätkän nostelut, raahaamiset, kantamiset, työntämiset ja heittelyt olivat aivan tavallisia juttuja ja ovat edelleen.


      • uipp
        ...... kirjoitti:

        No kova tyttö oot. Oot sillä sun kivikovalla asenteellasi varmasti saanut paljon uusia faneja. Miehiin tekee aina vaikutuksen, jos naisessa on "munaa" ja kovaa tahtoa!

        Mut silti en tajuu...eihän sun kokoinen mimmi voi millään liikahtaa yhtään mihinkään jos 80-kiloinen jätkä tulee makaamaan päälle..? Ja kymmenen kertaa muka pitäisi nousta ylös?! No huh, oot kyllä kova luu...

        Kyllä 80-kiloinenkin rinnan päällä istuva mies lentää, kun osaa tekniikan. Jopa näin 45-kiloisellakin.


      • shorinji-ryu
        uipp kirjoitti:

        Kyllä 80-kiloinenkin rinnan päällä istuva mies lentää, kun osaa tekniikan. Jopa näin 45-kiloisellakin.

        Juuri näin - ja painoa saman verran. :)


    • kysyt?

      Mistä ihmeestä tämmöinen tiedonhalu kumpuaa? Mihin tarvitset tietoa?

    • Emmanuele

      heittää mitään kilomääriä että paljonko nousee.

      Salilla näyttäsi että naisilla on suuri jakauma tässä asiassa. On naisia jotka käy siellä ilmeisesti esittelemässä merkkivatteitaan ja juoruamassa kaverin kanssa ja siinä sivussa pikkuisen heiluttelevat pienillä painoilla. Sitten näkee naisia jotka tekee yhtä suurilla painoilla kuin keskiverto mies.
      väittäisin että suomal. nainen on kyllä enemmän sellainen läpi harmaan kiven-tyyppi ja painoa laitetaan jopa vähän enemmän kuin olisi viisasta.

      • nainen 234503


    • stareyez

      olen parikymppinen nainen. en ole ikinä ollut aktiiviurheilija, mutta kotona on aina tehty aika perinteisiä työhommia, mm. halonhakkuuta. :D käyn semmoiset pari kertaa viikossa yhden budolajin treeneissä, pari kertaa ehkä uimassa ja joskus harvoin lenkillä, miten nyt ehtii. en harrasta penkistä nostelua enkä muutenkaan treenaa yläkroppaa :D mulla ei oo minkäänlaista vaikeutta nostaa reilut kasikymmentäkiloista jätkää semmoiseen kanto-otteeseen vai mitä se nyt on kun otetaan toisesta jalasta reidestä ja hartian kohdalta ja heilautetaan olkapäille. se myös pysyy siinä eli pystyy kuljettelemaan ihan jonkin aikaa. jos meen rehellisesti alhaalle roikkumaan, leukoja saan vedettyä viisi, eli en kauhean montaa. punnerruksia (perus-dippi) saan tehtyä noin kolmekymmentä kerrallaan. vatsalihaksia voi tehdä ihan rajattomia määriä. mun ruumiinrakenne on semmoinen, että lihasta kertyy aika helposti, mun veljet on ihan samanlaisia..
      pituutta mulla on 165cm ja painoa semmoiset 65 kiloa, että mikään siro en tod. ole.. jalkaprässissä saan 5x90kg, satanen on vielä menemättä rikki. oon voittanu kaksi poikaystävääni kädenväännössä :(

    • *kuntoileva*

      Olen parin vuoden ajan käynyt punttiksella ja lenkkeillyt säännöllisesti, ja silti voin sanoa, etten ole pienessäkään määrin vahva fyysisesti.
      Olen 160cm pitkä ja painan 51kg, ikää on 31. Jalkaprässillä menee 50kg aika sutjakasti, painavampaa en ole edes koittanut, koska pitkää matkaa juostessani eivät pallomaiset lihakset edes ole tarpeen.
      Olen aika siro rakenteinen, jaksan just ja just nostella auton takakonttiin autoni renkaat. Mutta vahvuuttahan on monenlaista, jaksan sitten puolestaan juosta pitkiä matkoja, eli olen kestävä. Hyvin olen pärjännyt vaikka ei sitä lihasmassaa ja voimaa niin paljon olekaan.

      • ...

        Voi jestas sentään kun säkin olet pikkuinen! Tekis mieli tulla heittelemään ne autonrenkaat takakonttiin sun puolesta ja sitten voisin napata sut syliin. =)

        Terv. Mies 188 senttiä/120 kiloa(lähinnä lihasta)/33 vuotta


    • <#!&???#

      taidat tarvita tietoa pimeälle lenkkipolulle.

      • .....

        En ajatellut hyökätä kenenkään kimppuun. Sitä kun vaan on tarpeeksi kiinnostunut naisista, niin välillä mieleen juolahtaa tällaisia vähän hassujakin ihmettelyn aiheita.


    • Inttityttö

      No intissä kannoin 40-kiloista täyspakkausta selässä ja marssin sen kanssa 37 kilometriä. Ite painoin tuolloin 55 kiloa. Tällä hetkellä painan ehkä 57-58 kiloa. Olen 165-senttinen.

      Olen kyllä ylpeä siitä marssista, vaikka koville se otti. Olen nyt intin jälkeen jatkanut samaa linjaa kuin ennen inttiäkin. Eli nelisen kertaa viikossa käyn uimassa ja puntilla. Myös satunnaisesti käyn juoksemassa. Vahva en ole, mutta kohtalaisen kestävä. Ja mullakin kun tuppaa olemaan se suomalaisen naisen perusvika, eli en tajua antaa periksi. =) Hammasta purren siis painan eteenpäin vaikka väkisin.

      Tykkään fyysisestä rasituksesta ja hikoilusta, mutta enhän mä tietenkään miehille pärjää voimaa vaativissa suorituksissa. En oo mikään penkkipunnertaja vaan enemmänkin sellaisen aerobisen urheilun puolestapuhuja.

    • IngallsinLaura

      ja sairauteni takia en todellakaan enää siinä kunnossa kuin joskus. Leukoja en taida tällä hetkellä saada kuin yhden (ennätykseni on 23), mutta punnertaa jaksan kyllä. Vatsoja teen helposti 12,5 kilon lisäpainolla 5x20.

      Reisissäni ja pepussani on voimaa, ja saan niiden lihaksiston helposti näkymään, eli mulla on hyvä pumppi. Nivelet tosin taasen tekevät kyykystä nousemisenkin vaikeaksi.

      Aikoinani nostin sm-tulosta sivuavan penkkituloksen. Siis 16-vuotiaana, mutta silloin oli aikaa treenata ja massaakin enemmän, voi tosin olla, että olet oikeassa väitteesi kanssa kun epäilet, että se on se huippu. Nykyään vastaavaan pääseminen vaatisi epäinhimillistä treeniä.

      Mulla on edelleen aika hyvä lihaskunto, vaikka en salilla pystykään käymään säännöllisesti. Olen aina ollut lihaksiltani vahva nainen, mutta nivelten takia olen todella heikko. Huonona päivänä en saa edes ovea auki. Normaalina päivänä kannan kyllä kauppakassit, jättimäisen käsilaukun ja läppärin viidenteen kerrokseen hissiä käyttämättä eli arjen askareet onnistuvat hyvin.

      Ulottuvuus on suurempi ongelma kuin voima.

      En tiedä muista naisista, mutta kukaan lähimmistä ystävistäni ei ole koskaan saanut leuan leukaa vedettyä ja punnerruksetkaan eivät useimmilta onnistu, paitsi ehkä polviltaan.

      • nuori mies/poju

        Oletko ollut joku sm-tason fitness/aerobic-pimu?


      • IngallsinLaura
        nuori mies/poju kirjoitti:

        Oletko ollut joku sm-tason fitness/aerobic-pimu?

        mutta olin joskus todella hyvässä kunnossa ja haaveilin oikeasti fitness-kisailusta. No, nyt on sitten haaveiltava muusta :)


      • Otan osaa

        Joo hormoonit ei kannata kun nivelet eivät kehity lihasten mukana.


    • Urheileva tyttö

      No heti voisin varmaan tunnustaa, että käyn puntilla 3krt/vko ja sen lisäksi sitten muuta reeniä...

      Leukoja menee myötäotteella muutama, vastaotteella enemmän ja joskus olen lisäpainojakin käyttänyt. 30-40kg:n nostelu ei ole raskasta, jaksan helposti kantaa 50kg:n kiekon telineeltä jalkaprässiin ja nostaa sen siihen. Punnerrus - sekä ojentajapunnerrus että tavallinen - sujuvat helposti ja saan tehtyä niitä kymmeniä. Voiman huippua en ole toivottavasti vielä saavuttanut.

      Arjessa voimat riittävät hyvin, joskus jonkun purkin avaaminen on vaikeaa, koska minulla on toisessa ranteessa ollut vamma.

      Sitten perinteiset voimalajit... Pena 70kg, kyykky 100kg, mave 100kg (sarjoina, en tee ykkösiä). Onhan se alakroppa vahvempi, mutta sen kuuluisi miehelläkin olla vahvempi.

      Omat mitat on sitten 172/62 eli aika riisikeppi olen... Kaurapuurolla mennään enkä kilpaile tällä hetkellä missään lajissa.

      • tosi vahva

        nainen, etenkin noihin kiloihisi nähden!


    • Tarpeeksi vahvoja ;)

      En ole koskaan mitellyt voimia miestä vastaan mutta sitten erään jätkän kanssa sängyssä painiessa se alkoi vääntämään mun kättä niin laitoin vastaan niin se ei saanut mun kättä väännettyä mihinkään... Seuraavana päivänä mies ehdotti kädenvääntöä keittiön pöydällä ja ei se mua voittanut :) mä olen 26v 166/60 jätkä oli joku 10cm pidempi, vähän painavampi. koitettiin jalkavoimiakin ja niissä voitin sen kevyeen! Ja jätkä oli olevinaan sporttinen. Tiedän että jos oltais katsottu kumpi lentää kämpästä ulos, ei olisi tehnyt kovin tiukkaa näyttää jätkälle kaapin paikka :D

      • njbvkhgv

        Öh, miten niin tiedät? :-D En jaksa kaikkea lukea mutta tuolla nyt oli vaikka mitä painoja mainittu, esimerkiksi yht. 40 kiloa maalia kahdessa pöntössä... Itse nostan maasta 35 kiloa ja täytyy sanoa että tekee tiukkaa. En miksikään patiksi lähde itseäni väittämäänkään, ja liikuntaahan en oikeastaan harrasta. Tämän 35 kiloa tiedän koska kyseessä on säkältäänkin isokokoinen koirani jonka joutuu punnitsemaan jokasyksyisen matolääkityksen annostelua varten. Nyt vaan on niin että isokokoista koiraa ei ole erityisesti suunniteltu nostoja tai kanniskelua varten eikä varsinkaan liikuntavälineeksi, joskus jopa pahus rimpuilee vastaan. Joten jos voitat kädenväännössä tai kuntosalin hilavitkuttimessa niin ei se ole mikään varsinainen peruste olettaa että pystyisit heittämään yhtään ketään ulos, ellei sinulla ole jotain muuta syytä oletuksellesi. Jos moiseen tilanteeseen oikeasti joskus joudut niin ei kai se vastapuoli odottele paikoillaan että saat hyvän otteen tms.


      • Tarpeeksi vahvoja
        njbvkhgv kirjoitti:

        Öh, miten niin tiedät? :-D En jaksa kaikkea lukea mutta tuolla nyt oli vaikka mitä painoja mainittu, esimerkiksi yht. 40 kiloa maalia kahdessa pöntössä... Itse nostan maasta 35 kiloa ja täytyy sanoa että tekee tiukkaa. En miksikään patiksi lähde itseäni väittämäänkään, ja liikuntaahan en oikeastaan harrasta. Tämän 35 kiloa tiedän koska kyseessä on säkältäänkin isokokoinen koirani jonka joutuu punnitsemaan jokasyksyisen matolääkityksen annostelua varten. Nyt vaan on niin että isokokoista koiraa ei ole erityisesti suunniteltu nostoja tai kanniskelua varten eikä varsinkaan liikuntavälineeksi, joskus jopa pahus rimpuilee vastaan. Joten jos voitat kädenväännössä tai kuntosalin hilavitkuttimessa niin ei se ole mikään varsinainen peruste olettaa että pystyisit heittämään yhtään ketään ulos, ellei sinulla ole jotain muuta syytä oletuksellesi. Jos moiseen tilanteeseen oikeasti joskus joudut niin ei kai se vastapuoli odottele paikoillaan että saat hyvän otteen tms.

        No ei kai odotakkaan ja en nyt mitään kovaa tappelua tarkottanutkaan mut tunsin vaa että olin jo normaalitilaanteessa vahvempi ja sit jos suutun ei kannata turhaan päätä aukoa ainakaan sen jätkän... :)


    • Kyllä mä oon aika monet 80kg miehetkin painissa voittanut. Ja kärrään rakennuskottikärryillä n. 40 täyttä kuormaa märkää kivituhkaa helposti kokolailla yhtäkyytiä. ;-) En mikään vahva silti omasta mielestäni. Mulla on kuitenkin myös välilevytyrä alaselässä, joka vaivaa aika kroonisesti.

    • Minä vain

      Tais viimeks mennä yhdeksän leukaa ja huonekalut siirtyvät kyllä, joten riittää tällaiselle pienelle naiselle ihan hyvin (160/49)

    • mssawo

      20 kiloa alkaa olla maksimipaino minkä pystyn maasta nostamaan, leukoja en varmaan pysty yhtäkään vetämään. Suuria vaikeuksia huonekalujen siirtelyssä ja painavien ostosten kuljettamisessa. Nuorempana yritin nostella painoja että vahvistuisin mutta rannenivelet eivät kestäneet ja oli pakko lopettaa.

    • eiruipeloenää

      Oon jo vähän vanhempi, mutta vastaan. Teininä nostin kevyesti penkistä 38kg ja sain vedettyä 2 leukaa. En ole koskaan käynyt salilla, en ennen sitä enkä sen jälkeen. Se penkistä veto oli vain kokeilu ja varmastikin ohjauksella ja oikealla tekniikalla ois sitten nousuut enemmän. Painoin itse 50-52kg. Jaksoin nostaa yli 100- kiloisen miehen ilmaan ja kantaa hetken aikaa.

      Ihmettelen, olenko sitten luonnostani "vahva" koska tässäkin ketjussa joku salilla käynyt/treenannut sanoo nostavansa 40kg. Kun mä vedin sen 38 helposti kylmiltäni ja olin silloin aivan ruipelo.

      • Syytä miettiä

        Se on vaa paljo helpompi löytää 50kg tyttö joka nostaa 50kg penkistä kuin poika! Ja paljon vaikeempi löytää 100kg äijä joka nostaa ja kantelee yli puolet painavempaa eli tässä tapauksessa 200kiloa!


      • normirakenteinen M

        Kaikki naiset eivät tee fyysistä työtä ja siinä selitys. Oma 58 vuotias äitinikin nostaa penkistä 40 kg ja hän painaa nykyisin joku 68 kg. Eli semmoinen normaali vartalo, pullonkaula hartiat ja on mahaa. Mitään kuntoliikuntaa hän ei ole harrastanut koskaan, lukuunottamatta sauvakävelyä.
        Monet naiset vain luulevat että joku 40 kg on jo hyvä lukema naiselle, vaikka se on vaan ihan keskiverto jos on hyvässä kunnossa. Jos ei leukoja jaksa vetää yhtään niin silloin nainen on jo ihan rapakunnossa.


      • eiruipeloenää
        normirakenteinen M kirjoitti:

        Kaikki naiset eivät tee fyysistä työtä ja siinä selitys. Oma 58 vuotias äitinikin nostaa penkistä 40 kg ja hän painaa nykyisin joku 68 kg. Eli semmoinen normaali vartalo, pullonkaula hartiat ja on mahaa. Mitään kuntoliikuntaa hän ei ole harrastanut koskaan, lukuunottamatta sauvakävelyä.
        Monet naiset vain luulevat että joku 40 kg on jo hyvä lukema naiselle, vaikka se on vaan ihan keskiverto jos on hyvässä kunnossa. Jos ei leukoja jaksa vetää yhtään niin silloin nainen on jo ihan rapakunnossa.

        Totta kai fyys työ kehittää kroppaa. Itse en kyllä 15- vuotiaana ja 172cm/50-52 kiloisena tehnyt mitään muuta "liikuntaa" kuin ajelin fillarilla kavereiden luokse ja bailasin vkonloput.


    • nainennnn21

      Varmaan joku 20 kiloa maksimi, hiki tulee kun raahaa raskaita mattoja ulos ja kantelee raskaita heti. Leukoja en ole koskaan saanut vedettyä. Olen 168cm ja 65 kiloinen vätys.

      Silti olen osannut puolustaa itseäni tilanteissa joissa on hyökätty kimppuun. Hyökkääjä on ollut aina isompi mutta kaikki jääneet yritykseksi. No toki kasvoille on läimitty ja saatu nyrkistä, mutta pahempaa ei ole kukaan pystynyt tekemään. Paitsi sanallisesti yrittämään haavoittaa.

      • joo joo joo

        No naiset vähän läpsii toisiaa ja vetää tukasta. Ei siihin mitään tarvita, muutakuin rohkeutta vähän. Ei se mitään itsepuollustusta ole.


      • nainennn21
        joo joo joo kirjoitti:

        No naiset vähän läpsii toisiaa ja vetää tukasta. Ei siihin mitään tarvita, muutakuin rohkeutta vähän. Ei se mitään itsepuollustusta ole.

        Joo, oliskin ollut nainen :) Vähän oli enemmän tekemistä, nimittäin oli mies joka kerta jolta olen saanut turpaa. Oma isä ensimmäisenä. Ja mitään seurustelukumppaneita ei ole olleet, eli turha niistä valittaa.
        Voi olla ettei sinun psyyke edes kestäisi katsoa kun heikompaa naista hakataan, siksi vääristelet säälittävästi.


    • tätsykkä71

      Enää ei kuntoa juuri ole sairauksien vuoksi, mutta tuossa parikymppisenä nostin asiakkaalle ison sahtimallassäkin autoon, mitähän se painaakaan, 40 tai 50 kg. Oli kyllä mulle jo aika äärisuoritus, säkki toki on hankalan mallinen. Painavamman ihmisen sain nostettua ilmaan ja kannettua kevyemmin. Mm. itseäni painavamman veljeni. Kuntosalilla tms. en ole käynyt painoja nostelemassa, joten sellaisista en osaa sanoa. Epäilisin että aika keskikuntoinen sen ikäiseksi naiseksi olin, en juuri liikuntaa harrastanut, mutta tein fyysisiä töitä.

      • tätsykkä71

        Ja leukaa en ole koskaan saanut vedettyä yhtäkään. Siihen olen muuten kuullut jonkun syynkin joskus, naisille leuanveto on ihan eri tavalla vaikeata kuin miehille. Huonokuntoinen mieskin saa leukoja vedettyä jonkin verran, hyväkinkuntoinen nainen taas ei välttämättä ollenkaan.


      • anatoomiaa
        tätsykkä71 kirjoitti:

        Ja leukaa en ole koskaan saanut vedettyä yhtäkään. Siihen olen muuten kuullut jonkun syynkin joskus, naisille leuanveto on ihan eri tavalla vaikeata kuin miehille. Huonokuntoinen mieskin saa leukoja vedettyä jonkin verran, hyväkinkuntoinen nainen taas ei välttämättä ollenkaan.

        Siihen on looginen syy: naisilla on luonnostaan ylävartalon lihakset n. 50 % heikommat kuin miehellä.


    • papupata

      Papua olosuhteiden pakosta vain tullut, ei tarkoituksella ole hankittu. Fyysistä työtä1-3x8h/vko, jossa kokoajan liikkeessä, kantamukset ja nostelut yleensä 20-30 kg, nostelua ehkä parisataa kertaa, ei paljon paina, mutta työvuoron kun tekee, niin kyllä tuntuu.. Pyöräilyä 30-40 kilometriä viikkoon. Vesijumppa tai uinti vielä kerta viikkoon siihen, ja sekin monesti siksi, että tekee mieli saunaan.
      Yksittäinen raskas nosto vaikea sanoa, meniskö 40-55kg, mutta pitkäkestoisesti jaksan aika pitkään pienempää painoa nostaa. Punnertaa jaksan, naistenpunnerruksia nyt ainakin menee, enpä muista milloin olis miesten punnerruksia kokeillut. Ylipäätään hyötyliikuntaa tulee niin reilusti töiden ja liikkumisten kautta, että salille ei yksinkertaisesti kiinnosta ja tarvitse enää lähteä lihaksia vahvistamaan. Ei tunnu mielekkäältä veivata puntteja siellä kun töissä samaa hommaa tekee eri välineillä palkan edestä.
      Alavartalossa on varmaan rasvaakin, mutta on lihastakin kyllä enempi kuin tarvis olla.
      Lenkkeily ja punttitreeni nyt sinänsä ei paljon lihaksia tuonut koskaan, vaikka kävin välillä tosi ahkerasti ja tein ohjelmaa tunnollisesti ja luin illat pitkät pakkotoiston punttimimmeistä ohjeita. Vasta kun menin fyysiseen työhön, alkoi olla vaikutusta enemmän.
      Olen rasvaprosentin mittauksessa päihittänyt monet laihaläskit, jotka pitää vahvaa alavartaloa läskinä. Sitten kun on mitottu voimia ja prosentteja, laihaläskillä saattaa olla suhteellista rasvaa kuitenkin enemmän, vaikka olis kuin hoikka, niin ei ole lihasta.
      En mä osaa jostain leuanvedoista sanoa, mutta käytännössä jos pitää vaikka kantaa sohvaa tai muuttaa tms. niin ei mulla voimat lopu, vaikka väsyttäisi.
      Ja niin kauan, kun vyötärö pysyy tossa kuudenkympin pinnassa, en ala rasvojani mittailemaankaan sen enempää.

    • Henki on sellainen

      Sillä lailla olet oikeassa, että käsivoimat ovat aika olemattomat, vaikka nekin ovat ehkä vähän kehittyneet työn myötä. Jaloista sen sijaan löytyy paukkuja enemmän.

      Mutta se oikea vahvuus ei ole fyysistä ollenkaan. Siippa sanoi joskus, kun oli puhetta väkivaltaa vastaan puolustautumisesta, että "käytä sinä kuule vaan suutasi äläkä tee mitään muuta".

    • hihhelihom

      sillon ku en urheillu pätkääkään, mun käsivoimat oli iiiihan hirrmusen mitättömät, koska kuulun just niihin joilla alakroppa vahvempi ku yläkroppa. en saanu mitään tomaattilasipurkkeja ja mitä niitä nyt on, niin auki. aina piti olla mies auttamassa!
      nykyisenä urheiluhulluna elämä on aika kevyttä.. en oo kokeillu leukoja, mutta kaikki purkit saa helposti auki ja urheilla jaksaa vaikka kuinka kauan putkeen ja töissä kuormia purkaa. :) 40 kilon laatikko voi olla aika painava mun kokoselle (160cm), 25 kiloa viel menee hyvin. :) käsivoimat ei edelleenkään niin hyvät ku jaloissa.
      useemmin ite nään kyllä niitä joilla yläkroppa isompi ku alakroppa, naisissa siis. ;o

    • Kestävyyslaji

      Pitäisikä tässä kohtaa miettiä, mitä vahvuudella tarkoitetaan. Fyysistä voimakkuutta vai henkistä kanttia vai sitä, miten paljon rautaa nousee vai sitä, miten pitkään jaksaa painaa vaikkapa työssä tai muussa toimessa.

      Mun turnauskestävyys on koeteltu; aikaisemmassa duunissa työpäivän pituus oli joskus 16 - 17 h melkein yhtäsoittoa jalkojen päällä ja vauhdilla. Väitän, että pittää olla aika "vahva" eli kestävyys lienee testattu.

    • n65kiloo

      Yhtään punnerrusta tai leuanvetoo ei valitettavasti multa irtoo...
      vatsalihaksia pystyn kyllä tekemään vaikka kuinka paljon.
      En oo siis mikään vahva, mut saan kyl kauppakassit kannettua....

    • Näin on asia

      Noh, en nykyisestä tilastani tiedä, mutta noin 12-13 v voitin useasti kädenväännössä pari 16-vuotiasta poikaa... ;)

    • urehileva n

      Jos vertaat samankokoista naista ja miestä, niin väittäisin että lähes aina naisen voimat on murto-osa miehen voimista. Miehen lihakset on luotu erilaisiksi. Ne kehittyvät kun niitä treeenataan.

      Tiedän vahvoja naisia, ja vaadin itseltänikin pitkään liian kovia voimia, kunnes ruumis petti. Olen harrastanut urheilua koko ikäni ja tiedän jotain aiheesta.
      Naisilla on voimaa, jos ovat treenanneet. Jalat vahvistuu luonnollisemmin, käsiä pitäisi tehdä. Eikä naiset vedä leukoja kuten miehet. Naiset pärjää sitkeydessä ja tahdolla (ei aina). Luonnollisesti eri lajeissa. Nainen voi pärjätä tekniikalla mutta ei voimalla.

      • urrheileva n

        Samasta syystä en tahdo miehen kanssa lenkille, pyöräilemään tai rullistelemaan tms. En jaksa samaan tahtiin, jolloin mies ei saa siitä haluamaansa treeniä tai tuskastuu hitauteeni. Menee maiseman katseluksi tai jutteluksi. Vaikka kivaahan sekin. Olen pienempi ja heikompi. Moni mies ei tahdo sulattaa sitä vaan vaatii minulta miehen voimia. Miten 160/60 naisella voisi olla aikuisen miehen voimat?

        Käyn yksin lenkillä ja menen oman tahtiin. Salilla yhdessä olo on eri asia.


    • Joulumuorinen

      Noin mäkin luulin ennen, että muut juoksevat kovempaan ja pitempään kuin mä. Eräs eksä vielä kovetti uskomustani juoksemalla hirmu lujaa ja vauhditti niin etten meinannut henkeä saada...liian lujaa vauhtia. Tässä muutaman kuun sisään oon kuitenkin lähtenyt erinäisten ihmisten kanssa lenkeille, eri mittaisille. Kyllä mä kerron kaverille, millainen lenkki on tulossa ja sitten saa itse päättää tuleeko mukaan vai ei. Minä määrään tahdin, koska olen huonompi kuntoinen. Osottautui, että nostaa se hikeä pintaan mukavasti miehelläkin, kun mennään 10 km ja pitempään ;)

      Leukoja pääsen yhden, punnerruksia 15:n sarjaa, kahvakuulat 8 ja 12 kg, lenkkejä tällä hetkellä kaikkea 15 km saakka, maratoniin tähtäävää treeniä. Voiman vähyys vaatii kekseliäisyyttä. Miten siirtää raskas taakka, kun sitä ei jaksa nostaa? Tähän asti olen kaikki saanut siirtymään tavalla tai toisella ;)

      Naikkonen 160/60/30v

    • voimaa on!

      American Car Showssa oli roikkumiskilpailu, missä roikuttiin käsivoimilla haalareissa, joku noin 16v 160/50 muija roikkui 1.20m sen jälkeen kukaan viidestä jätkästä ei pärjännyt sille!!!!!!!!!!!!!!!

    • ei niin mahdotonta

      Tällöin painoin 50 kg ja pituutta 157 senttiä. Kun kävin elämäni ensimmäistä kertaa salilla 17-vuotiaana saldo oli tällainen:

      Penkkipunnerrus: 1 x 50 kg (epäilen, ettei se laite ollut ihan timmissä...)
      Jalkaprässi: 3 x 120 kg (vieressä naureskelleiden miesten hymy hyytyi)
      "Ylöspäin punnerrus": 10 x 25 kg (en tiedä virallista nimeä tälle, se laite kuitenkin, missä istutaan ja työnnetään tanko kohti kattoa)

      Seuraus? Paikan omistaja tuli kysymään, olenko treenannut paljonkin.
      -Ekaa kertaa.
      - Oletko ajatellut ryhtyä painonnostajaksi? Voisin valmentaa.
      En ryhtynyt. Ei kiinnosta.

      Mutta se oli silloin. Nyt (38), kun treenaaminen on aika olematonta, ylöspäin menee 15 x sarja 10 kg. Punnerrusta en edes tiedä, enkä jalkaprässiä ole kokeillut. Varmaa on, että käsivarsissa ei enää voimia juuri ole. Tuskin jaloissakaan. Lihas lienee korvautunut läskeillä. :P

      Täytyy myöntää, että teininä oli hauskaa selättää ikätovereitani (poikia) kädenväännössä. Sen ikäisenähän tuollainen on huvittavaa. Ainoastaan isoveljeni sai vietyä rystyseni pöytään.

      Serkullani on jossain painonnostossa Suomen mestaruus. Voima kulkee suvussa. Vaikka olenkin hippiäinen, ruumiinrakenne on tehty voimailuun: voimakas tiimalasi.

    • Te ootte hyviä!

      Niin justiisa! Mä oon jätkä ja hävinny kahelle ton kokoselle muijalle kädenväännössä eikä toinen edes ollu ja kans koskaa edes salilla käyny, toinen kyllä. Ja taas turha väitää että se on pelkkä tekniikka laji! Ei ole jos kukaan ei osaa tekniikkaa vaan väännetään vatsallaan lattialla, ei saa mistään tukea eikä voi käyttää koko kropan voimia. Siinä ratkasee vain voima. mä 177/61 ja samat muijat nosti reppuselkäänkin mut vähintää yhtä kevyeen ku mä ne! Ja intin testeis lihaskunto mulla hyvä. Kunto tyydyttävä.

    • grils vs boy

      kattokaa youtubesta onehand lift overhead! Miks ei näy sellasia videoita että kundi joka ei ole lihaskimppu nostelee ittensä kokoista muijaa? Muija roikottaa omankokosta jätkää yhel kädel! Meneekö naiset oikeesti kroppavoimissa pian miesten ohi!!?

    • Maryana Naumova

      Joop ja katotaan venäläistä 13 vuotiasta tyttöä, joka on hoikka eikä yhtään vahvan näköinenkään, oliko tuo 165cm 50kg. Mimmi nostelee 70 kg 8 toistoa penkistä ja sitä rataa, tolla on enemmän voimaa kun perus 90kg äijällä ja samonkokoset pojat heittelis mihin haluis, varmanna!! Ei ole lihaksikas mutta supervahva, luulis fitness muijien käyvän kateeksi:D ?

    • Saliiiin.

      Olen jostain lukenut, että nainen on aina paljon vahvempi kuin tietää olevansa: Tämä on käynyt ilmi tilanteissa, joissa nainen on joutunut puolustatumaan esim. katuväkivaltaa vastaan. Voimat löytyvät, kun niitä tarvitaan. Se, että jotkut naiset valittavast yleisesti, että heillä ei ole lihaksia ei välttämättä tarkoita tositilanteessa, että he eivät kykenisi laittamaan hanttin, jos kimppuun hyökättäisiin.

      Mitä tulee voimiin, niin salilla vedän, työnnän ym. yleensä 30-40 kg:n painosta erilaisissa laitteissa. En ole enää 20-vuotias, vaan 40-vuotias nainen (166/54 kg). Minulle on aina kehittynyt helposti lihaksia ja sopisin parhaiten fitnessiin. Heikoin kohta on rintalihakset - alue, jota naiset käyttävät normaaliarjessa vähiten. Sitä aluetta treenaan erityisen paljon.

      Sisareni ja äitini ovat luonnostaan vahvoja. Äitini on pienikokoinen, mutta on aina nostanut/kannellut yksin esim. huonekaluja. Hän ei näytä miltään amatsonilta, ja uskon, että naisen vahvuus onkin osin perinnöllistä. Sitä on tai ei ole. Asenne ratkaisee myös. Koskaan ei tulisi mieleenkään alkaa ruikuttaa, ettei jaksa jotain, "kun on nainen".

      Naiset valittelevat usein myös, että eivät halua nostaa punttia, kun pelkäävät, että kädet kasvavat liikaa. Jos kädet kasvavat, niin ne kasvavat iän myötä joka tapauksessa. Salilla niistä saa lihaksikkaat.

      • vcxvxcvcxvcx

        Niin no tuollaisessa tilanteessa voima on vain yksi vaikuttava ominaisuus. Ei rimpuilevaa ihmistä kovin helposti saa vahvempi haltuun jos ei tiedä mitä tekee ellei kokoero ole todella merkittävä.


    • Weider ist das

      Ei kai ne naisen lihakset kasva kun ei ole riittävästi testosteronia. Tosin haukkaa ei kannata veivata turhan paljoa, vaan lähinnä ojentajia ja olkapäitä, jotka antaa naisen kädelle sen kauniin muodon. Pelkkä iso hauis saa käden näyttämään palikalta.

      Itse olen 38-vuotias nainen, jalat olleet aina todella vahvat. Pituus 165 cm, paino 58. Peppu on todella pyöreä, ollut aina, jalat timmit mutteivät paksut. Jalkapräsissä menee 200 kg, noin 5-7 toistoa x 3. Jalkakyykyssä polvet sidottuina ehkä 120 kg, noin max. 5 toistoa x 3.

      Kädet heikommat, mutta hauiskääntöä teen noin 10 kilon painolla per käsi, 7 toistoa menee kertaa kolme. Punnertaa jaksan ehkä kaksikymmentä kertaa miesten tyylillä, leukaa en ole vetänyt hetkeen. Kotona käytän olkapäätreeniin 12 kilon kahvakuulaa, jolla temmon muitakin liikkeitä.

      Olen näkyvästi lihaksikas, mutta muodokas.

      • sdf

        siis teetkö haukkaria 7 toistoa alhaalta vai 90 asteesta?


    • 34 v. nainen

      Oma 60 v äitinikin nosti kevyesti 10 kg käsipainolla helposti parisenkymmentä kertaa. Eli nyt kannattaisi jo treenata sitä haukkaria. Leukoja et varmaan pysty vetään yhtään, mikä kertoo ylävartalon totaalisesta rapakunnosta tuolla iällä.

    • Weider ist das

      No eipä meidän naisten salilla ole edes yli 10 kg:n käsipainoja ;). Kyllähän sitä saa vaikka kahvakuulalla veivattua hauiskääntöjä, eri asia sitten penkissä kurittaa yhtä hauista oikein hitaasti.

      Leukoja kun vedin joskus vuosi sitten, meni kyllä yli 10. Joten tuskin ihan rapakunnossa olen, kiitos vaan rohkaisusta.

    • Voimamimmi?

      Minkä arvosanan annatte 22v gimmalle joka nostaa 60 kg penkistä, punnertaa 25 miesten etunojaa ja 100 vatsaa?? Kokoa 172cm, 60kiloa :)

    • Vahvat mimmit

      Olen kundi 177/61. Joku vuosi sitte punnersin 26 miesten punnerrusta, 50 vatsaa ja leukoja sain kuitenki 10. En treenannut lainkaa lihaskuntoa, mutta mikään vätysnörtti en todellakaan ollut. Muija joka n 170/60 punnersi 25, leukoja puhdas nolla mutta penkistä 40kg 10 toistoa ja vatsoja teki 80 kevyttä. Eli oltiin tuloksissa aika tasavahvoja. Kuitenkin kädenväännössä tuo muija oli ihan ylivoimanen, reppuselässä jaksoi kantaa mua moninkertasesti sen matkan mitä mä sitä (yli km puhui) ja painissa olin kanssa hätää kärsimässä....

      Nyt puoli vuotta treenanneena punnerran yli 60, vatsoja 150, leukaenkka on 19. 10kg käsipainolla menee 17 haukkaria alhaalta, 34, 90 asteesta, pystypunnerran istuen niillä 30kertaa. Penkkiä ja jalkapressiä en ole vielä koittanut.

      Näistä tuloksista huolimatta, joissa olen moninkertasen vahva n 168/59 tyttöystävään verrattuna,(eri mimmi kuin toi ylempi) se pystyy pärjäämään mulle sekä kädenväännössä ja reppuselässä kantamisessa ja painivääntöä kun otetaan, joudun olemaan tosissani ja käyttämään todella kaikki voimani pärjätäkdeni sille vaikka tuloksien valossa sen ei pitäisi antaa mulle edes vastusta?

      ONKO KAIKILLA NAISILLA PIILOVOIMAT TAI JTN?

    • rtyu

      stekatkaas venäläistä aya antipovaa. maailmanmestari voimanostossa max 52kg luokassa. nostaa 115kg penkissä, 200 kyykyssä 160 mavessa... eikä ole mikään lihaskimppu, melkoisen siro riuku. mihin tollasien mielettömät voimat perustuu??

    • Anonyymi

      Kuntosali oikein myytynä hyvä apu lihaskuntoiluun.
      Mutta , aiheiden kanssa voimalu johtuu varmasti myös naisilla myös hirmutekoihin.
      Myös Kiertotie en minä vaan tuo

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe