Aikomus on päästä yliopistoon opiskelemaan kauppatieteitä, pääaineena laskentatoimea.
Jos ei nyt syksyllä paikka irtoa, niin no joskus sitten kuitenkin.
Pari varasuunnitelmaa kuitenkin ensi vuodeksi on. Mietin vain kumpi ois järkevämpi ja missä mielessä.
1.Tradenomi-linjalle (3,5v)
2.Yo-merkonomi (2v)
Keston kannalta merkomi houkuttaa enemmän, sen voisi ihan hyvin suorittaa loppuun asti. Tradenomi-linjaa tuskin kävisin loppuun (koska kauppikseen pääsen viimestään parin vuoden päästä..;)
Jos ajatellaan, että pääsen yliopistoon 1-2 vuoden päästä, kumpi on parempi vaihtoehto ennen sitä: valmistua merkonomiksi vai opiskella laskentatoimea ammattikorkeassa 1-2v?
Mielipiteitä saa antaa :)
merkonomi/tradenomi -> yliopisto
28
4249
Vastaukset
- JukkaV
Et menetä opintotukiasi, ja valmistut yhteen ammattiin.
- ja syystä
Opiskelet tradenomiksi 3,5 vuotta (jos olet luuseri, huomattavasti nopeamminkin voi valmistua). Sen jälkeen pyrit suoraan kauppakorkeakoulun maisteriohjelmaan, jolloin pääset maisteriksi 2 vuodessa. Tradeksi voi valmistua kahdessakin vuodessa, jos pistää vauhtia.
Tällä tempulla valmistut maisteriksi viimeistään viidessä ja puolessa vuodessa hemmetin helposti. AMK-opiskelu kun ei ole mitenkään vaativaa. Saat 3,5 vuoden opiskelulla kuitattua yo:n 3 vuotta. Mieti, kummassa pääset helpommalla?- Jossu**
Ei sinne maisteriohjelmaan välttämättä pääse kovin helpolla (ainakaan suurissa kaupungeissa). Itse hain ytm papereilla ja laskennan ryhmässä oli vain yksi trade otettu sisään opiskelemaan. Hakijoita oli parisen sataa. Kannattaa koettaa panostaa siihen pääsykokeeseen, että pääsisit sisälle heti sinne minne haluat oikeasti. Se on myös totta, että jos alat amk opiskelemaan menee opintotukea "hukkaan".
- kapa.
Jossu** kirjoitti:
Ei sinne maisteriohjelmaan välttämättä pääse kovin helpolla (ainakaan suurissa kaupungeissa). Itse hain ytm papereilla ja laskennan ryhmässä oli vain yksi trade otettu sisään opiskelemaan. Hakijoita oli parisen sataa. Kannattaa koettaa panostaa siihen pääsykokeeseen, että pääsisit sisälle heti sinne minne haluat oikeasti. Se on myös totta, että jos alat amk opiskelemaan menee opintotukea "hukkaan".
Pisteytys trade-papereiden mukaan ja pääsykoemenestys.
Ei se sen kummempaa ole. - eluminkki
Tai sitten haet suoraan kauppakorkeaan (pääsykoe on helppo; rasti ruutuun riittää) ja valmistut helposti kolmessa vuodessa (jos et halua kerätä haalarimerkkejä niin valmistut kahdessa vuodessa). Kurssien suorittaminen on helppoa; luet vain kirjat ja täytät paperin tentissä. Ei tarvitse käydä edes luennoilla.
- asut?
Voit suorittaa avoimessa yliopistossa kursseja etukäteen, mikä helpottaa myös pääsykokeisiin valmistautumista. Tosin samalla sun täytyy olla töissä tai vanhempien rahoittaa eläminen, koska avoimessa ei saa opintotukea.
- myös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Liityn myös tähän keskusteluun. Itselläkin on ajankohtainen asia nuo erillisvalinnat (tradenomin papereilla olen hakenut) ja kiinnostaisi kovasti tietää, että onko mahdollisuuksia päästä sisään. Haen kyllä yhteisvalinnassakin, mutta toivon yli kaiken, että pääsisin jostakin hakemistani erillisvalinnoista sisään. Todistukseni on hyvä (keskiarvo siinä hieman yli 4, opinnäytetyön tein ihan tunnetussa yhtiössä ja siitä tuli arvosanaksi 4). Lisäksi kirjoitin mielestäni hyvät perustelut opinto-oikeuden hakemiselle...Onko mulla mahiksia päästä sisään? Erillisvalinnoista oon hakenu Tampereelle, Vaasaan, Kuopioon ja sitten oon hakenu myös Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikön tradenomivalinnassa.
- Lisää kysymyksiä
Keskiarvon laskemisesta AMK-tutkintotodistuksesta:
Miten "hyväksytty" -merkinnät lasketaan mukaan keskiarvoon? Onko näillä joku tietty numeerinen arvo (1-5)? - -tradenomi myös-
myös kauppakorkeassa opiskelleena tradenomin papereilla saatavia hyvityksiä. Eihän amk:ssa tarvinnut edes opiskella! Yhtään kirjaa en siellä lukenut ja hyvin arvosanoin valmistuin. No sama kai kuka valmistuu mistäkin ja miltä pohjalta, eduskunnassakin harva on edes kandin papereita hankkinut.
Mahdollisuudet parempiin työpaikkoihin kasvaa kauppakorkean papereilla, MUTTA tuttavissani on useita tradenomeja, jotka harkitsevat ekonomin tutkintoa. Veikkaan, että tulevaisuudessa ekonomeista on yhtä paljon ylitarjontaa kuin tradenomeista nykyään...
Tästä ei kannata suivaantua, yksi mielipide vaan. - tradenomi työelämässä
-tradenomi myös- kirjoitti:
myös kauppakorkeassa opiskelleena tradenomin papereilla saatavia hyvityksiä. Eihän amk:ssa tarvinnut edes opiskella! Yhtään kirjaa en siellä lukenut ja hyvin arvosanoin valmistuin. No sama kai kuka valmistuu mistäkin ja miltä pohjalta, eduskunnassakin harva on edes kandin papereita hankkinut.
Mahdollisuudet parempiin työpaikkoihin kasvaa kauppakorkean papereilla, MUTTA tuttavissani on useita tradenomeja, jotka harkitsevat ekonomin tutkintoa. Veikkaan, että tulevaisuudessa ekonomeista on yhtä paljon ylitarjontaa kuin tradenomeista nykyään...
Tästä ei kannata suivaantua, yksi mielipide vaan.Itsekin haen tradenomi pohjalta taloustieteelliseen erillishaussa. Toiveenani on päästä Oulun yliopistoon taloustieteelliseen lukeman logistiikkaa. Olen tällä hetkellä vaki paikassa yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alanyrityksistä logistiikkakoordinaattorina. Työtehtäväni ovat monipuoliset ja vaativat. Logistiikan työkokemusta ei ole kuin vajaa vuosi mutta muuta työkokemusta on paljon. Valmistuin AMK:sta viime keväänä kohtalaisen hyvin arvosanoin. Sain logistiikkaa osittain käsittelevästä opinnäytetyöstäni arvosanaksi 4. Tein myös mielestäni todella hyvän hakuessee maisteri ohjelman hakuun.
Olen ollut AMK opiskelu aikana vaihdossa sekä aktiivinen opiskelija asioiden hoitaja.
Onkohan minulla paljon mahdollisuuksia päästä sisään? Kuinka paljon AMK arvosanoilla on merkitystä sisään pääsyn kannalta? - Eitottaollavoi
-tradenomi myös- kirjoitti:
Tästä ei kannata suivaantua, yksi mielipide vaan.Siis täällä joku muka kehuskelee sillä ettei ole vaivautunut lukemaan opinahjossa, jossa valmistumisen jälkeen OSAAMISELLA ON KAIKKEIN TÄRKEIN PAINOARVO, mikäli mielii työllistyä.
Onneksi olkoon vaan, taisit mennä opiskelemaan muutaman vuoden liian nuorena. Mikäli siis olet edes AMK:ssa opiskellut. - Tradenomi06
tradenomi työelämässä kirjoitti:
Itsekin haen tradenomi pohjalta taloustieteelliseen erillishaussa. Toiveenani on päästä Oulun yliopistoon taloustieteelliseen lukeman logistiikkaa. Olen tällä hetkellä vaki paikassa yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alanyrityksistä logistiikkakoordinaattorina. Työtehtäväni ovat monipuoliset ja vaativat. Logistiikan työkokemusta ei ole kuin vajaa vuosi mutta muuta työkokemusta on paljon. Valmistuin AMK:sta viime keväänä kohtalaisen hyvin arvosanoin. Sain logistiikkaa osittain käsittelevästä opinnäytetyöstäni arvosanaksi 4. Tein myös mielestäni todella hyvän hakuessee maisteri ohjelman hakuun.
Olen ollut AMK opiskelu aikana vaihdossa sekä aktiivinen opiskelija asioiden hoitaja.
Onkohan minulla paljon mahdollisuuksia päästä sisään? Kuinka paljon AMK arvosanoilla on merkitystä sisään pääsyn kannalta?Taisit vetää kaljaa kirjoittaessasi, kun tuo tekstisi muuttui loppua kohden aikamoiseksi puuroksi. ;)
...Vai oliko kyseessä shhiidderi? - -tradenomi-
Eitottaollavoi kirjoitti:
Siis täällä joku muka kehuskelee sillä ettei ole vaivautunut lukemaan opinahjossa, jossa valmistumisen jälkeen OSAAMISELLA ON KAIKKEIN TÄRKEIN PAINOARVO, mikäli mielii työllistyä.
Onneksi olkoon vaan, taisit mennä opiskelemaan muutaman vuoden liian nuorena. Mikäli siis olet edes AMK:ssa opiskellut.Luennoilla kävin, mutta kirjoja en lukenut. Korkeakoulussa saa tehdä HUOMATTAVASTI ENEMMÄN TÖITÄ. Ei sillä, varmasti tradenomin tutkinnolla pärjää yhtä hyvin työelämässä. Kauppakorkeassa saa laajemman kuvan yritystoiminnasta, mikä on tärkeää etenkin johtotehtävissä toimiville.
Mutta sanomani oli se, että onko kaikkien pakko olla ensin tradenomeja ja sitten ekonomeja? Tradenomin tutkinto on jo kokenut inflaation, arvata saattaa miten käy tulevaisuudessa ekonomeille... - sieltä minne hait
tradenomi työelämässä kirjoitti:
Itsekin haen tradenomi pohjalta taloustieteelliseen erillishaussa. Toiveenani on päästä Oulun yliopistoon taloustieteelliseen lukeman logistiikkaa. Olen tällä hetkellä vaki paikassa yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alanyrityksistä logistiikkakoordinaattorina. Työtehtäväni ovat monipuoliset ja vaativat. Logistiikan työkokemusta ei ole kuin vajaa vuosi mutta muuta työkokemusta on paljon. Valmistuin AMK:sta viime keväänä kohtalaisen hyvin arvosanoin. Sain logistiikkaa osittain käsittelevästä opinnäytetyöstäni arvosanaksi 4. Tein myös mielestäni todella hyvän hakuessee maisteri ohjelman hakuun.
Onkohan minulla paljon mahdollisuuksia päästä sisään? Kuinka paljon AMK arvosanoilla on merkitystä sisään pääsyn kannalta?...että mitä ne painottaa.
- Hmmmmmmmmm??
-tradenomi- kirjoitti:
Luennoilla kävin, mutta kirjoja en lukenut. Korkeakoulussa saa tehdä HUOMATTAVASTI ENEMMÄN TÖITÄ. Ei sillä, varmasti tradenomin tutkinnolla pärjää yhtä hyvin työelämässä. Kauppakorkeassa saa laajemman kuvan yritystoiminnasta, mikä on tärkeää etenkin johtotehtävissä toimiville.
Mutta sanomani oli se, että onko kaikkien pakko olla ensin tradenomeja ja sitten ekonomeja? Tradenomin tutkinto on jo kokenut inflaation, arvata saattaa miten käy tulevaisuudessa ekonomeille...Korkeakoulussa? Tarkoitat varmaan yliopistossa?)
Itselläni on nyt takana 172 opintopistettä Turun kauppakorkeakoululla, sitä ennen tradenomin paperit taskussa. Suoraan sanoen laitoksella on saanut huomattavasti vähemmällä vaivalla hyviä numeroita kuin ammattikorkeakoulussa.
Syy on yksinkertainen: AMK:ssa lähes kaikki työt tehtiin enemmän tai vähemmän projektiluontoisesti. Tällöin itse projektityöskentelyn lisäksi pataan lyötiin opiskeltava kirjamateriaali, jolloin yhden opintopisteen eteen joutui usein tekemään järjettömästi työtä. Kun tähän lisättiin opiskelutoverit, joiden motivaatio oli usein vähintään kyseenalainen, oli tehtävää ihan tarpeeksi.
Kauppakorkeakoulussa selviää, mikäli pitää lukemisesta ja asioiden pohtimisesta. Itse olen aina ollut analysoivaa ihmistyyppiä, ja siksi opinnot ovat luistaneet omallla painollaan. Ja koska täällä ei juuri projekteja tehdä, ei juuri opiskelijalta juuri muuta vaadita kuin syvää innostusta oppimiseen.
Tällaista mielipidettä molemmissa opinahjoissa opiskelleelta. - -tradenomi-
Hmmmmmmmmm?? kirjoitti:
Korkeakoulussa? Tarkoitat varmaan yliopistossa?)
Itselläni on nyt takana 172 opintopistettä Turun kauppakorkeakoululla, sitä ennen tradenomin paperit taskussa. Suoraan sanoen laitoksella on saanut huomattavasti vähemmällä vaivalla hyviä numeroita kuin ammattikorkeakoulussa.
Syy on yksinkertainen: AMK:ssa lähes kaikki työt tehtiin enemmän tai vähemmän projektiluontoisesti. Tällöin itse projektityöskentelyn lisäksi pataan lyötiin opiskeltava kirjamateriaali, jolloin yhden opintopisteen eteen joutui usein tekemään järjettömästi työtä. Kun tähän lisättiin opiskelutoverit, joiden motivaatio oli usein vähintään kyseenalainen, oli tehtävää ihan tarpeeksi.
Kauppakorkeakoulussa selviää, mikäli pitää lukemisesta ja asioiden pohtimisesta. Itse olen aina ollut analysoivaa ihmistyyppiä, ja siksi opinnot ovat luistaneet omallla painollaan. Ja koska täällä ei juuri projekteja tehdä, ei juuri opiskelijalta juuri muuta vaadita kuin syvää innostusta oppimiseen.
Tällaista mielipidettä molemmissa opinahjoissa opiskelleelta.tarkoitin kauppakorkeaa. Korkeakoulu terminä sisältää sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut (kts. wikipedia), joten puhun yliopistosta, ettei tule sekaannusta ammattikorkeaan.
Ehkä olen sitten niin sosiaalinen tyyppi, että amk:n pakolliset ryhmätyöt eivät kuormittaneet ollenkaan. Olin usein samassa ryhmässä, jonka kaikilla jäsenillä oli tavoite valmistua nopeasti ja tehdä harjoitukset suht hyvin. Kirjoja en lukenut yhtään, erästä kaunokirjallisuuden romaania lukuunottamatta, joka sisältyi yhteen kurssiin.
Yliopistolla asioihin pitää paneutua. Pääsee sielläkin osasta kurssia läpi vähällä vaivalla, mutta mitä siitä jää käteen? Ainoastaan opintopisteitä ja hataraa mutu-tietoa.
Edelleen en ymmärrä miksi jokainen tradenomi haluaa ekonomiksi ja mitä siitä tulevaisuudessa seuraa. Mielestäni tähän pitäisi puuttua ylemmältä taholta ja pikimmiten vähentää koulutuspaikkoja. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin ENEMMÄN tekijöitä kuin ekonomin koulutuksen saaneita analyytikkoja. Tällä hetkellä on eniten kysyntää "analyytikoille", joilla on pääaineinaan laskentatoimi sekä kansantaloustiede. Näin totesi eräs kauppakorkean opettaja. - sehän on
-tradenomi- kirjoitti:
tarkoitin kauppakorkeaa. Korkeakoulu terminä sisältää sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut (kts. wikipedia), joten puhun yliopistosta, ettei tule sekaannusta ammattikorkeaan.
Ehkä olen sitten niin sosiaalinen tyyppi, että amk:n pakolliset ryhmätyöt eivät kuormittaneet ollenkaan. Olin usein samassa ryhmässä, jonka kaikilla jäsenillä oli tavoite valmistua nopeasti ja tehdä harjoitukset suht hyvin. Kirjoja en lukenut yhtään, erästä kaunokirjallisuuden romaania lukuunottamatta, joka sisältyi yhteen kurssiin.
Yliopistolla asioihin pitää paneutua. Pääsee sielläkin osasta kurssia läpi vähällä vaivalla, mutta mitä siitä jää käteen? Ainoastaan opintopisteitä ja hataraa mutu-tietoa.
Edelleen en ymmärrä miksi jokainen tradenomi haluaa ekonomiksi ja mitä siitä tulevaisuudessa seuraa. Mielestäni tähän pitäisi puuttua ylemmältä taholta ja pikimmiten vähentää koulutuspaikkoja. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin ENEMMÄN tekijöitä kuin ekonomin koulutuksen saaneita analyytikkoja. Tällä hetkellä on eniten kysyntää "analyytikoille", joilla on pääaineinaan laskentatoimi sekä kansantaloustiede. Näin totesi eräs kauppakorkean opettaja.vain hyvä asia, että tradenomeja kiinnostaa ekonomikoulutus. Näin saadaan enemmän hakijoita ja edelleen parempaa opiskelumateriaalia. Tämähän on tutkinnon arvostuksen kannalta vain hyvä asia. En usko, että kauppatieteiden koulutuspaikkoja lisätään enää. Toisaalta tuskin vähennetäänkään, kun ekonomiliitto on täysin turha ja munaton oman edun ajaja.
Oletko nimimerkki Hmmmmmmmmm?? ottanut huomioon, että olet ennen yliopisto-opintoja jo suorittanut yhden kaupallisen korkeakoulututkinnon. Totta kai asiat on tuolta pohjalta helpompi omaksua. - Hmmmmmmmmmmmm?
sehän on kirjoitti:
vain hyvä asia, että tradenomeja kiinnostaa ekonomikoulutus. Näin saadaan enemmän hakijoita ja edelleen parempaa opiskelumateriaalia. Tämähän on tutkinnon arvostuksen kannalta vain hyvä asia. En usko, että kauppatieteiden koulutuspaikkoja lisätään enää. Toisaalta tuskin vähennetäänkään, kun ekonomiliitto on täysin turha ja munaton oman edun ajaja.
Oletko nimimerkki Hmmmmmmmmm?? ottanut huomioon, että olet ennen yliopisto-opintoja jo suorittanut yhden kaupallisen korkeakoulututkinnon. Totta kai asiat on tuolta pohjalta helpompi omaksua.Olen ottanut huomioon asian. Vastasinkin -tradenomin- viestiin yleisellä tasolla. Kauppakorkean opintojen "vaikeus" tai "omaksumisen vaikeus" syntyy lähinnä ihmisten lukuhalujen eroista. Toisille kauppakorkea on hyvinkin yksinkertainen opiskelupaikka.
Lukeminen kun on mukavaa, ja asioiden pohtiminen sitäkin mukavampaa. Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen. Opiskeluun vaadittu työkokemus kun on silloin jo takana. - Mitä järkeä?
Hmmmmmmmmmmmm? kirjoitti:
Olen ottanut huomioon asian. Vastasinkin -tradenomin- viestiin yleisellä tasolla. Kauppakorkean opintojen "vaikeus" tai "omaksumisen vaikeus" syntyy lähinnä ihmisten lukuhalujen eroista. Toisille kauppakorkea on hyvinkin yksinkertainen opiskelupaikka.
Lukeminen kun on mukavaa, ja asioiden pohtiminen sitäkin mukavampaa. Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen. Opiskeluun vaadittu työkokemus kun on silloin jo takana."Itselläni on nyt takana 172 opintopistettä Turun kauppakorkeakoululla, sitä ennen tradenomin paperit taskussa."
"Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen." - Hmmmmmmmmm?
Mitä järkeä? kirjoitti:
"Itselläni on nyt takana 172 opintopistettä Turun kauppakorkeakoululla, sitä ennen tradenomin paperit taskussa."
"Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen."Kuten jo aikaisemmin totesin, uuden oppiminen uudesta näkökulmasta kiinnostaa.
Yliopistolla ei minulle enää annettavaa tämän tutkinnon jälkeen ole, sillä tohtoriopinnot eivät kiinnosta, jätän tutkimisen tutkijoille. Olen jo johtotason tehtävissä, suuressa kansainvälisessä yrityksessä, ja koska haluan myös pysyä tällä tasolla jatkuva kouluttautuminen on must. - tajua...
Hmmmmmmmmm? kirjoitti:
Kuten jo aikaisemmin totesin, uuden oppiminen uudesta näkökulmasta kiinnostaa.
Yliopistolla ei minulle enää annettavaa tämän tutkinnon jälkeen ole, sillä tohtoriopinnot eivät kiinnosta, jätän tutkimisen tutkijoille. Olen jo johtotason tehtävissä, suuressa kansainvälisessä yrityksessä, ja koska haluan myös pysyä tällä tasolla jatkuva kouluttautuminen on must."Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen."
- _Betty_
tajua... kirjoitti:
"Kunhan saan paperit kouraan, edessä onkin seuraavaksi ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yrittäminen/hankkiminen."
tarkoittaa varmaan sitä, että koska kehittyminen on työelämässä tärkeää ei ole hullumpaa käydä jatkossa esim. ylempää amk-tutkintoa. Paremmin se vastaa liike-elämän tarpeisiin kuin esim. tohtoriksi väitteleminen.
Kauppatieteen tohtoriudella kun ei ole oikein vielä mitään tekoa varsinaisessa työelämässä. - sano...
_Betty_ kirjoitti:
tarkoittaa varmaan sitä, että koska kehittyminen on työelämässä tärkeää ei ole hullumpaa käydä jatkossa esim. ylempää amk-tutkintoa. Paremmin se vastaa liike-elämän tarpeisiin kuin esim. tohtoriksi väitteleminen.
Kauppatieteen tohtoriudella kun ei ole oikein vielä mitään tekoa varsinaisessa työelämässä.Kyllä Suomen johtavat yritykset kouluttavat itse työntekijöitään, jos heistä potentiaalia löytyy. Tuskin tarvitsee ekonomien tai ekonomistien pyrkiä suorittamaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa!
Olen ollut Suomen suurimman työnantajan palveluksessa pari vuotta sitten ja sain jatkuvasti osallistua koulutuksiin, jotka työnantaja maksoi.
Ihmettelen. - Näin meillä maistereita
sano... kirjoitti:
Kyllä Suomen johtavat yritykset kouluttavat itse työntekijöitään, jos heistä potentiaalia löytyy. Tuskin tarvitsee ekonomien tai ekonomistien pyrkiä suorittamaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa!
Olen ollut Suomen suurimman työnantajan palveluksessa pari vuotta sitten ja sain jatkuvasti osallistua koulutuksiin, jotka työnantaja maksoi.
Ihmettelen.Itsekin olen alkanut harkita tuon ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon hankkimista. Oma työpaikkani kyllä "kouluttaa", mutta suoraan sanoen nämä koulutukset ovat aikamoista soopaa. Tutkinnon hankkimisesta alkaa olla aikaa, ja haluaisin pikkuhiljaa päivittää tietojani eteenpäin... Ja minuakaan eivät tohtoriopinnot kiinnosta.
Tässä siis minun kaksi centtiäni.
- eluminkki
sillä edellytyksellä, että haet kauppakorkeaan/yliopistoon lukemaan laskentatoimea. Tällöin kauppaopiston kirjanpitolinja antaa todella hyvän pohjan. Itse jätin kesken kauppaopiston päästyäni lukemaan kauppatieteitä. Vaikka kursseja en saanut hyväksiluettua ktm-tutkintoon, on kauppiksen kursseista ollut hyötyä useissa yliopiston kursseissa. Esimerkiksi kirjanpidon perusteet kurssilla oli hauskaa seurata kun "7 ällän" ylioppilaat eivät millään ymmärtäneet milloin kirjataan debetiin ja milloin kreditiin:)
Olen huomannut myös, että merkonomin papereista olisi ollut suuri hyöty kesätöitä hakiessa. Usein korkeakoulussa opiskelevien kauppatietelijöiden ei oleta osaavaan mitään käytännönhommia (mikä suurimmaksi osaksi pitääkin paikkansa).
Ammattikorkeakoululaisilla kesätöiden haku on helpompaa sillä monet amk:t maksavat yrityksille, että ne palkkaisivat tradenomiopiskelijoita kesätöihin muuhunkin työhön kuin kaupankassalle.
Tradenomiopintoihin en voi ottaa kantaa, koska en ole amk:ssa opiskellut. Kauppisajoista tosin muistuu mieleen kirjanpidon tunnit, jotka sama opettaja piti ensin kauppiksen puolella ja heti perään amk:n puolella.
Jos aikomuksenasi on lukea jotain muuta kuin laskentatoimea kuten esim. höpöhöpö-johtamista tai markkinointia, ei merkonomin papereista varmaankaan ole hyötyä. Eikä varmaan tradenominkaan papereista.- siis mitä?
Korjaus: Ammattikorkeakoulut eivät maksa yrityksille opiskelijoiden harjoitteluista.
- eluminkki
siis mitä? kirjoitti:
Korjaus: Ammattikorkeakoulut eivät maksa yrityksille opiskelijoiden harjoitteluista.
Oletin kaikissa ammattikorkeakouluissa olevan sama käytäntö kuin asuinpaikkakunnallani. Mutta näköjään eroja löytyy.
- sitten kauppikseen
Mun mielestä näin. Yhteiskunnan tulee kustantaa valmistuneiden ekonomien täydennyskoulutus, ei yritysten. Rahoituspäätös: Nostetaan ekonomien verotusta, niin saadaan lisäkoulutus kustannettua julkisin varoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791