TODELLISUUS JA SEN VARJO
Ef.2:16-23
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
--
Harhaopettajat lupasivat uskovien pääsevän tietynlaisella tekniikalla vajoamaan taivaallisiin enkelinäkyihin ja taivasmatkoille (18).
Tähän kuului itsekuria, määrättyjä ruokasäännöksiä ja paastoa sekä määrä-aikojen seuraamista (16). Näin he kokivat pääsevänsä aivan uudelle tasolle ja saavuttavansa täydellisyyden.
Uskovien ei enää tarvinnut tuntea olevansa vain syntisiä, joiden oli saatava kaikki armosta, lahjaksi ja joiden ilona oli risti ja anteeksiantamus (2:13-14) ja turvana yhteys Kristukseen, joka päänä huolehtii kaikesta (19).
Paavali paljasti kuitenkin kaikki tällaiset ponnistelut omatekoiseksi hurskaudeksi, joka vain tyydyttää ihmisen ylpeyttä (18,23). Tällainen ”ylihengellisyys” on itse asiassa yksi lihallisen mielen ilmenemismuoto.
Näemme tämän päivän karismaattisuudessakin näitä samoja piirteitä, vaikka muodot saattavat olla toisenlaiset.
Tällainen uskonnollinen tapa korottaa itsensä muitten yläpuolelle voi viedä monet mukanaan. Älä kuuntele niitä, jotka lupaavat kaikkea hyvää ohi ristin.
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian. Kyllä sellaisia säädöksiä on Mooseksen laissa, mutta ne pätivät vain Kristukseen asti.
"Älä tartu, älä maista, älä koske!" (21). Kieltoja kiellon päälle! Tällaiseltako näyttää meidän kristillisyytemme?
Joudummeko kieltäytymään kaikesta siitä, mistä oikeasti pidämme?
Ajatus siitä, että ansaitsemme Jumalan mielisuosion luopumalla jostakin ja olemalla ankaria itsellemme, on yleisinhimillistä.
Nämä ns. alkeisvoimat orjuuttavat meitä (20). Yleinen mielipide, päivän muoti tai solakkuuden ihannointi ja lukuisat muut asiat ympärillämme voivat pitää meitä myös otteessaan.
Ellet toimi näiden normien ja sääntöjen mukaan, et kelpaa meidän joukkoomme etkä Jumalallekaan - näin ajatellaan, vaikkakaan ei aina ”ääneen”.
Kaikesta näistä orjuuttavista voimista Kristus on vapauttanut meidät.
---
1.Valvoa mun, Jeesus, anna aina ristis juurella ja niin joka päivä kuolla synneistäni kaikista. Suo myös kuolla maailmasta, kuolla itsestänikin, että kaiken elämäni sinulle vain eläisin.
4.Ristissäsi, haavoissasi armon löydän ikuisen. Kaikki muu on turhaa aivan, kun vain niitä katselen.
Rakas Jeesus, haavoihisi minut kätke kokonaan, kätke siksi, kunnes noudat minut taivaan kunniaan”.
(Virsi 315:4).
Todellisuus ja sen varjo (Kol.2:16-23)
27
670
Vastaukset
- SYNDI OI
SYNDI, SYNDI MUN YSTÄVÄIN.........
- kuitenkin
jätettiin meidän tehtäväksemme, eli kieltäytyminen lihantöistä, eli synnistä ja kieltäytyminen veren syömisestä ja haureudesta.
Apostolien teot 15
19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
Elämällä joka hetkisessä parannuksessa, me kieltäydymme synnistä, mutta koska emme ole täydelliseksi tulleet, elämme armon varassa, eli jos lankeamme, saamme nousta uskoen synnit anteeksi ja luottaen siihen, että kasvun myötä meistä tulee yhä kuuliaisempia Jumalalle ja siksi pääsemme synnin orjuudesta eroon niin, että jo sen ajatustasollamme havaittuamme, tunnustamme sen Jeesukselle ja pyydämme Hänen apuaan ja voimme luottaa, että Hän antaa apunsa. Olemme vasta kasvuntiellä, emme täydellisyydessä.
2. Piet. 3:18
ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään. - eikä jätä varjoja
Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.
”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.
Israelilaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä
Gal. 4:10 ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.”
Eihän sapatin viettäjät ota vaarin näistä. He ottavat vaarin vain Herran sapatista.
Mutta ottaako kristikunta tänä päivänä vaarin päivistä? (sunnuntai, monia vuosijuhlia ja juhlapäiviä)
Kristityllä on vapaus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kunhan ei niistä tee käskyjä, mutta lepopäivän on Jumala hänelle valinnut itse.
Jumalan armo ei ole vapautta laittomuuteen ja Jumalan käskyjen rikkomiseen. Me olemme vapaat vanhan liiton juhlista ja päivistä sekä ympärileikkauksesta.
Tarkatkaamme sapatti käskyä: ”Herra, sinun Jumalasi, sapatti”, Se ei ole juutalainen vaan jumalallinen. Sapatti asetettiin Edenissä. Jumala itse piti sapatin. Muuttuiko Hän juutalaiseksi sen johdosta? Jeesushan sanoo sapatin asetetun ihmistä varten. Käskyt ovat kaikille. Sapatinvietto ei vie lain orjuuteen. Siinä tapauksessa kaikki synnistä luopuminen olisi orjuutta. Vain Kristus pelastaa meidät. Teot eivät pelasta. Mutta Kristus ei vie meitä laittomuuteen. Kristillistä vapautta on Jumalan käskyjen kirjoittaminen sydämeen. Uudestisyntynyt ihminen rakastaa Jumalan käskyjä. On siunattua olla vapaa myös sapatin tahallisesta rikkomisesta ja seurata Jeesusta, sapatin herraa.
Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.
Eläimillä taas on muukin tarkoitus. Kaikkea vaan ei ole tarkoitettu syötäväksi mitä maan- RitariOlevainen
sinä voit pitää sabattia, ja voit harrsataa ihan mitä vaan lainpiiriin kuuluvaa Jumalan palvelusta, mutta älä rakenna siitä oppia, varsinkaan tällä palstalla, sinulle on ihan oma adventismi palstasi, ole ja pysy siellä samanmielisten kanssa, ja suomessa on uskonnon vapaus, mutta ei ole pakko tulla tälle palstalle tuomaan eksytystänne, ole siis ystävällinen ja kunnioita sinuun nähden toisin ajattelijoita, ettet tyrkytä sabattejasi täällä, kiitos !
- kuitenkin!
RitariOlevainen kirjoitti:
sinä voit pitää sabattia, ja voit harrsataa ihan mitä vaan lainpiiriin kuuluvaa Jumalan palvelusta, mutta älä rakenna siitä oppia, varsinkaan tällä palstalla, sinulle on ihan oma adventismi palstasi, ole ja pysy siellä samanmielisten kanssa, ja suomessa on uskonnon vapaus, mutta ei ole pakko tulla tälle palstalle tuomaan eksytystänne, ole siis ystävällinen ja kunnioita sinuun nähden toisin ajattelijoita, ettet tyrkytä sabattejasi täällä, kiitos !
"Muista pyhittää lepopäiväsi."
Jumala antoi meille kymmenen käskyä, jotka ovat tänäänkin voimassa rakkaudenlain sisällä ja yksi niistä on lepopäivän pyhittäminen, eli itsensä rakastaminen.
Lepopäivä on ihmistä varten ja jokainen joka uskoo Jeesukseen pyhittää lepopäivän ja näin saa uuden alun uudelle viikolle, uusin voimin. - puhua
sapatista eikä suomalaisittain lepopäivästä? Ethän suomalaista Raamattua lukiessasi käytä muistakaan sanoista "judaistisia"ilmauksia.
- eräsajattelija
RitariOlevainen kirjoitti:
sinä voit pitää sabattia, ja voit harrsataa ihan mitä vaan lainpiiriin kuuluvaa Jumalan palvelusta, mutta älä rakenna siitä oppia, varsinkaan tällä palstalla, sinulle on ihan oma adventismi palstasi, ole ja pysy siellä samanmielisten kanssa, ja suomessa on uskonnon vapaus, mutta ei ole pakko tulla tälle palstalle tuomaan eksytystänne, ole siis ystävällinen ja kunnioita sinuun nähden toisin ajattelijoita, ettet tyrkytä sabattejasi täällä, kiitos !
-adventisteilla on tässä asiassa niin syvällinen aivopesu ,että se asia ei parane millään, ja he eivät voi siitä,-luopua ja jopa tämä sapattioppi menee Jeesuksen Lunastustyönkin edelle huipentuen siihen että heidän mukaansa,-ihminen ei voi pelastua jos ei pidä,-sapattia juuri LAUANTAINA.piste.
-tällainen on siis Adventistien harhaoppi ja he kiertävät meret ja mantereet saadakseen lahkolleen kannattajia jne,-ilmeisesti sielläkin on uudestisyntymisen kokeneita adventisteja,-mutta miten se sotiikaan tämä , sapattioppi heidän omaatuntoaan ja Raamattua,-vastaan...
-Kun harhaoppi eroaa toisesta harhaopista eli tässä tapauksessa,-ilmeisesti adv. jehovista niin seurauksena on vain uusi harhaoppi joka ei opeta Raamattua oikein jne...
-Koska heillä ei ollut rakkautta totuuteen,-voidaksensa,-pelastua ...jne
-nämä ovat voimakkaita järkioppeja jotka vetoavat ihmisen inhimilliseen viisauteen ja ihmisjärkeen,-mutta vievät ihmisen harhaan 100%,-varmuudella, koska heille ei kelpaa se tie minkä Jeesus osoittaa Raamatuissa ! - älähtää
RitariOlevainen kirjoitti:
sinä voit pitää sabattia, ja voit harrsataa ihan mitä vaan lainpiiriin kuuluvaa Jumalan palvelusta, mutta älä rakenna siitä oppia, varsinkaan tällä palstalla, sinulle on ihan oma adventismi palstasi, ole ja pysy siellä samanmielisten kanssa, ja suomessa on uskonnon vapaus, mutta ei ole pakko tulla tälle palstalle tuomaan eksytystänne, ole siis ystävällinen ja kunnioita sinuun nähden toisin ajattelijoita, ettet tyrkytä sabattejasi täällä, kiitos !
Johon kalikka kalahtaa.
Pysyvätkö Helluntailaiset omalla palstallan?
Kumman virheelliset tulkinnat ovat suuremmat Jehovalaisten vai Helluntailaisten?
En tuomitse kumpiakaan, oman Herransa edessä he seisovat tai kaatuvat. - JÄRKEÄ* * *
eräsajattelija kirjoitti:
-adventisteilla on tässä asiassa niin syvällinen aivopesu ,että se asia ei parane millään, ja he eivät voi siitä,-luopua ja jopa tämä sapattioppi menee Jeesuksen Lunastustyönkin edelle huipentuen siihen että heidän mukaansa,-ihminen ei voi pelastua jos ei pidä,-sapattia juuri LAUANTAINA.piste.
-tällainen on siis Adventistien harhaoppi ja he kiertävät meret ja mantereet saadakseen lahkolleen kannattajia jne,-ilmeisesti sielläkin on uudestisyntymisen kokeneita adventisteja,-mutta miten se sotiikaan tämä , sapattioppi heidän omaatuntoaan ja Raamattua,-vastaan...
-Kun harhaoppi eroaa toisesta harhaopista eli tässä tapauksessa,-ilmeisesti adv. jehovista niin seurauksena on vain uusi harhaoppi joka ei opeta Raamattua oikein jne...
-Koska heillä ei ollut rakkautta totuuteen,-voidaksensa,-pelastua ...jne
-nämä ovat voimakkaita järkioppeja jotka vetoavat ihmisen inhimilliseen viisauteen ja ihmisjärkeen,-mutta vievät ihmisen harhaan 100%,-varmuudella, koska heille ei kelpaa se tie minkä Jeesus osoittaa Raamatuissa !Tarvitaan, että opitaan uskomaan, Jeesuksen sanat:ÄLKÄÄ LUULKO ETTÄ MINÄ OLEN TULLUT LAKIA JA PROFEETTOJA KUMOAMAAN, EN OLE TULLUT KUMOAMAAN, VAAN TÄYTTÄMÄÄN.
Vielä enemmän järkeä tarvitaan uskomaan, että vain yhdeksän käskyä on voimassa, vaikka Jeesus täytti kaikki 10 Käskyä.
Ei Raamattu opeta harhaa, vaan harhautuneet opettavat 100 prosenttista harhaa, siitä että Jeesus on kumonnut käskyt.
Itse he opettavat Juutalaisten sanoilla, ettei Jeesus ainoastaan kumonnut Sapattia ja sanonut Jumalaa Isäkseen, etkö huomaa etteivät nämä ole Jeesuksen sanoja, vaan Juutalaisten sanoja joita sinä toistat. Asia kaikessa lyhykäisyydessään on näin, että joka pyrkii pitämään yhden Jumalan käskyistä on velvollinen pitämään kaikki käskyt. Eikä yksikään ihminen selviydy ensimmäisestäkään, tästä: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia Minun rinnallani" se on "rakastaa Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi, kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi". En ole vielä tavannut ketään, joka olisi todistanut aina rakastaneensa Herraa enemmän kuin ketään tai mitään muuta.
Jokainen itselleen rehellinen tunnustaa kompastuneensa heti tässä ensimmäisessä käskyssä ja tarkoitan nyt, että kompastunut uskoon tulemisensa jälkeen, eli on aivan turha luulla pitävänsä jotain muutakaan käskyä.
Jumalan tahdon mukaan eläminen perustuu siihen Henkeen, jonka olemme saaneet. Emme elä enää kirjaimen vanhassa vaan Hengen uudessa olotilassa. Kaikki todellinen ja Jumalalle kelpaava elämäntapamme on sisäsyntyistä eikä ulkoisten käskyjen muodollista pitämistä.
Joka pitää sapatin (mikä ei keneltäkään onnistu lain ilmoittamassa mielessä) on velvollinen pitämään koko lain (joka ei onnistu edes ensimmäisen käskyn kohdalla). Kavahtakaamme harhaoppeja! Heittäkäämme ne kauas luotamme. Mutta me uskomme pelastuvamme Jumalan armon kautta Kristuksessa Jeesuksessa, joka puhdisti meidän sydämemme uskolla.- 1642* * *
jukka.finland kirjoitti:
Asia kaikessa lyhykäisyydessään on näin, että joka pyrkii pitämään yhden Jumalan käskyistä on velvollinen pitämään kaikki käskyt. Eikä yksikään ihminen selviydy ensimmäisestäkään, tästä: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia Minun rinnallani" se on "rakastaa Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi, kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi". En ole vielä tavannut ketään, joka olisi todistanut aina rakastaneensa Herraa enemmän kuin ketään tai mitään muuta.
Jokainen itselleen rehellinen tunnustaa kompastuneensa heti tässä ensimmäisessä käskyssä ja tarkoitan nyt, että kompastunut uskoon tulemisensa jälkeen, eli on aivan turha luulla pitävänsä jotain muutakaan käskyä.
Jumalan tahdon mukaan eläminen perustuu siihen Henkeen, jonka olemme saaneet. Emme elä enää kirjaimen vanhassa vaan Hengen uudessa olotilassa. Kaikki todellinen ja Jumalalle kelpaava elämäntapamme on sisäsyntyistä eikä ulkoisten käskyjen muodollista pitämistä.
Joka pitää sapatin (mikä ei keneltäkään onnistu lain ilmoittamassa mielessä) on velvollinen pitämään koko lain (joka ei onnistu edes ensimmäisen käskyn kohdalla). Kavahtakaamme harhaoppeja! Heittäkäämme ne kauas luotamme. Mutta me uskomme pelastuvamme Jumalan armon kautta Kristuksessa Jeesuksessa, joka puhdisti meidän sydämemme uskolla.Ilm. 22:14 Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskyns pitävät, että heidän voimans elämän puussa olis, ja porteista kaupunkiin menisit.
Se, se vasta vaarallista on kumota Jumalan käskyjä, seuraavassa jakeessa sanotaan: Että ulkopuolella ovat koirat ja velhot, ja salavuoteiset, ja murhajat, ja epäjumalain palvelijat, ja kaiki ne jotka valhetta rakastavat ja tekevät. - OPETTAA VÄÄRIN!!!
jukka.finland kirjoitti:
Asia kaikessa lyhykäisyydessään on näin, että joka pyrkii pitämään yhden Jumalan käskyistä on velvollinen pitämään kaikki käskyt. Eikä yksikään ihminen selviydy ensimmäisestäkään, tästä: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia Minun rinnallani" se on "rakastaa Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi, kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi". En ole vielä tavannut ketään, joka olisi todistanut aina rakastaneensa Herraa enemmän kuin ketään tai mitään muuta.
Jokainen itselleen rehellinen tunnustaa kompastuneensa heti tässä ensimmäisessä käskyssä ja tarkoitan nyt, että kompastunut uskoon tulemisensa jälkeen, eli on aivan turha luulla pitävänsä jotain muutakaan käskyä.
Jumalan tahdon mukaan eläminen perustuu siihen Henkeen, jonka olemme saaneet. Emme elä enää kirjaimen vanhassa vaan Hengen uudessa olotilassa. Kaikki todellinen ja Jumalalle kelpaava elämäntapamme on sisäsyntyistä eikä ulkoisten käskyjen muodollista pitämistä.
Joka pitää sapatin (mikä ei keneltäkään onnistu lain ilmoittamassa mielessä) on velvollinen pitämään koko lain (joka ei onnistu edes ensimmäisen käskyn kohdalla). Kavahtakaamme harhaoppeja! Heittäkäämme ne kauas luotamme. Mutta me uskomme pelastuvamme Jumalan armon kautta Kristuksessa Jeesuksessa, joka puhdisti meidän sydämemme uskolla.Matt. 19:17
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Ilm. 12:17
Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. - Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
sinä voit pitää sabattia, ja voit harrsataa ihan mitä vaan lainpiiriin kuuluvaa Jumalan palvelusta, mutta älä rakenna siitä oppia, varsinkaan tällä palstalla, sinulle on ihan oma adventismi palstasi, ole ja pysy siellä samanmielisten kanssa, ja suomessa on uskonnon vapaus, mutta ei ole pakko tulla tälle palstalle tuomaan eksytystänne, ole siis ystävällinen ja kunnioita sinuun nähden toisin ajattelijoita, ettet tyrkytä sabattejasi täällä, kiitos !
Suomessa on sananvapaus.
Se sun Ritari tulisi muistaa eikä yrittää rajoittaa sitä kun kaiken lisäksi aihe kuuluu myös helluntailaisuuteen. OPETTAA VÄÄRIN!!! kirjoitti:
Matt. 19:17
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Ilm. 12:17
Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo. Tämä on selkeä pakanain apostoli Paavalin opetus kaikissa kirjeissään. Jeesus sanoi sen myös selkeästi: "Jos siis ette voi sitäkään mikä on vähintä niin mitä te murehditte muusta" ja "ilman Minua ette mitään voi".
Raamatun ilmoituksen ymmärtäminen on mahdollista vain jos ihminen on armon tuntoon ja sisälle pelastukseen joka lyhyesti sanottu on "Kristus meissä, kirkkauden toivo". Tämä on pelastus, että Lunastajamme on tullut asumaan sydämeemme. Tässä on Jeesuksen usko.
Pyydän lukemaan rauhallisesti, ajatuksella ja rukoillen Roomalaiskirjeen ja Galattalaiskirjeen. Varaa siihen aikaa muutama kuukausi. Rinnan näiden kirjeiden kanssa tutkistele VT:n esikuvia Ilmestysmajasta. Huomaat kyllä, minne määrättiin lain taulut pantaviksi ja minkä perustuksella Jahve puhui kansalleen armoistuimelta.
"Ja Minä annan teille uuden sydämen ja uuden Hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan, noudatatte Minun oikeuksiani ja pidätte ne!" (Hes. 36:26-27). Tässä on se Jumalan käskyjen pitäminen ja Jeesuksen usko.
Paavali ei edes nuhdellut niitä, jotka vaikkapa vääristä motiiveista johtuen julistivat Jeesusta vaan iloitsi siitä, kunhan vain Jeesusta julistettiin (Fil. 1:18), mutta jotka sekoittivat armon evankeliumin ja lain keskenänsä -vaatien uskovia noudattamaan lain säädöksiä- hän nimitti valheapostoleiksi ja koiriksi ja kirotuiksi. Joudun nyt poistumaan koneelta, mutta palaan myöhään illalla tai huomenissa, kun olen jälleen kotona.
Jumalan armo ja Kristuksen rauha jokaisen Jumalan lapsen kanssa.- ymmärryksen!
jukka.finland kirjoitti:
Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo. Tämä on selkeä pakanain apostoli Paavalin opetus kaikissa kirjeissään. Jeesus sanoi sen myös selkeästi: "Jos siis ette voi sitäkään mikä on vähintä niin mitä te murehditte muusta" ja "ilman Minua ette mitään voi".
Raamatun ilmoituksen ymmärtäminen on mahdollista vain jos ihminen on armon tuntoon ja sisälle pelastukseen joka lyhyesti sanottu on "Kristus meissä, kirkkauden toivo". Tämä on pelastus, että Lunastajamme on tullut asumaan sydämeemme. Tässä on Jeesuksen usko.
Pyydän lukemaan rauhallisesti, ajatuksella ja rukoillen Roomalaiskirjeen ja Galattalaiskirjeen. Varaa siihen aikaa muutama kuukausi. Rinnan näiden kirjeiden kanssa tutkistele VT:n esikuvia Ilmestysmajasta. Huomaat kyllä, minne määrättiin lain taulut pantaviksi ja minkä perustuksella Jahve puhui kansalleen armoistuimelta.
"Ja Minä annan teille uuden sydämen ja uuden Hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni Minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte Minun käskyjeni mukaan, noudatatte Minun oikeuksiani ja pidätte ne!" (Hes. 36:26-27). Tässä on se Jumalan käskyjen pitäminen ja Jeesuksen usko.
Paavali ei edes nuhdellut niitä, jotka vaikkapa vääristä motiiveista johtuen julistivat Jeesusta vaan iloitsi siitä, kunhan vain Jeesusta julistettiin (Fil. 1:18), mutta jotka sekoittivat armon evankeliumin ja lain keskenänsä -vaatien uskovia noudattamaan lain säädöksiä- hän nimitti valheapostoleiksi ja koiriksi ja kirotuiksi. Joudun nyt poistumaan koneelta, mutta palaan myöhään illalla tai huomenissa, kun olen jälleen kotona.
Jumalan armo ja Kristuksen rauha jokaisen Jumalan lapsen kanssa.Paavali, johon vetoat, muistuttaa käskyjen pitämisestä.
Minun ei tarvitse varata aikaa Jumalan tahdon tutkimiseen kuukausia, vaan Pyhän Hengen johdolla saan Hänen tahtonsa tietooni ja se on tämä:
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi. Kymmenen käskyä sisältyvät rakkauteen ja ovat ohjeeksi meille annetut.
Jos sinä vaikka valehtelet, tulee käskysana muistuttamaan sinua synnistä ja näin sinä osaat tehdä parannuksen.
Sinun on syytä lukea tämä roomalaisille kirjoitettu kirje Pyhän Hengen opastamana:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Galatalaiskirje on väärin ymmärretyin kirje täällä keskuudessanne.
Paavali, (vaikka varoittaakin menemästä mukaan heidän vaatimuksiinsa, jotka vanhan liiton mukaan elävät ja käskevät tekoihin, eli ympärileikkauksiin, aikoihin, uhreihin ja muihin menneen ajan tekoihin turvautumaan), ei tarkoita sillä, että eikö meidän tulisi elää rakkaudenlaissa, jossa käskyt on sisällä ja hän ei kiellä tekoja, jotka ovat Jumalasta, eli hyviä hedelmiä, jotka usko synnyttää.
Lue tämä rukoillen Pyhän Hengen kirkastusta:
Room.13
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Roomalaiskirje 13
1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
11 Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät. - tässä luettavaksi.
ymmärryksen! kirjoitti:
Paavali, johon vetoat, muistuttaa käskyjen pitämisestä.
Minun ei tarvitse varata aikaa Jumalan tahdon tutkimiseen kuukausia, vaan Pyhän Hengen johdolla saan Hänen tahtonsa tietooni ja se on tämä:
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi. Kymmenen käskyä sisältyvät rakkauteen ja ovat ohjeeksi meille annetut.
Jos sinä vaikka valehtelet, tulee käskysana muistuttamaan sinua synnistä ja näin sinä osaat tehdä parannuksen.
Sinun on syytä lukea tämä roomalaisille kirjoitettu kirje Pyhän Hengen opastamana:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Galatalaiskirje on väärin ymmärretyin kirje täällä keskuudessanne.
Paavali, (vaikka varoittaakin menemästä mukaan heidän vaatimuksiinsa, jotka vanhan liiton mukaan elävät ja käskevät tekoihin, eli ympärileikkauksiin, aikoihin, uhreihin ja muihin menneen ajan tekoihin turvautumaan), ei tarkoita sillä, että eikö meidän tulisi elää rakkaudenlaissa, jossa käskyt on sisällä ja hän ei kiellä tekoja, jotka ovat Jumalasta, eli hyviä hedelmiä, jotka usko synnyttää.
Lue tämä rukoillen Pyhän Hengen kirkastusta:
Room.13
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Roomalaiskirje 13
1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
7 Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
11 Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.
12 Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.
13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.Havaitsin, että kopioi väärin roomalaisille kirjoitetun kirjeen ja näin toin vain Raamattu.netin ilman tätä kirjettä, mutta nyt tuon kirjeen.
Roomalaiskirje 7
1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia. - et tietäisi
tässä luettavaksi. kirjoitti:
Havaitsin, että kopioi väärin roomalaisille kirjoitetun kirjeen ja näin toin vain Raamattu.netin ilman tätä kirjettä, mutta nyt tuon kirjeen.
Roomalaiskirje 7
1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.että muu Jumala, kuin Herramme, lepopäivän pyhittämättömyys,
varastaminen, kunnioittamattomuus vanhempia kohtaa, toisen omaisuuden himoitseminen jne ovat syntiä, jollei sinussa olisi laki sydämeen asetettuna ja jollei sinulle olisi laki tietoosi saatettu.
Jeesus sanoo sinullekin, että käskyt sinä tiedät.
Kymmenen käskyä:
. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. et tietäisi kirjoitti:
että muu Jumala, kuin Herramme, lepopäivän pyhittämättömyys,
varastaminen, kunnioittamattomuus vanhempia kohtaa, toisen omaisuuden himoitseminen jne ovat syntiä, jollei sinussa olisi laki sydämeen asetettuna ja jollei sinulle olisi laki tietoosi saatettu.
Jeesus sanoo sinullekin, että käskyt sinä tiedät.
Kymmenen käskyä:
. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.Ja tuossa jäi jo yksi kokonainen käskykin pois: Älä tee itsellesi Jumalan kuvaa (2 Ms. 20:4).
Laista on tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa (Gal. 3:24-26).
Lain vaatimusten tuominen evankeliumin rinnalle tai käskyjen täyttämisen velvollisuuden vaade edes pieneltäkin osalta on "toisen evankeliumin" julistamista, jota ei kuitenkaan toista ole, on vain niitä, jotka haluavat vääristellä Jumalan armon evankeliumin. Tämän teiltä haluaisin tietää, jos olette Jumalan lapsiksi syntyneitä, että "lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"- tulee,
jukka.finland kirjoitti:
Ja tuossa jäi jo yksi kokonainen käskykin pois: Älä tee itsellesi Jumalan kuvaa (2 Ms. 20:4).
Laista on tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa (Gal. 3:24-26).
Lain vaatimusten tuominen evankeliumin rinnalle tai käskyjen täyttämisen velvollisuuden vaade edes pieneltäkin osalta on "toisen evankeliumin" julistamista, jota ei kuitenkaan toista ole, on vain niitä, jotka haluavat vääristellä Jumalan armon evankeliumin. Tämän teiltä haluaisin tietää, jos olette Jumalan lapsiksi syntyneitä, että "lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"ymmärtää, että rakkaus ei tee kenelekään pahaa ja koska Jumala on rakkaus, antaa Hän meille kyvyn rakkauteen ja tien viitat. Miten me osaisimme kulkea kapeaa, mutta suoraa tietä, jos emme edes syntiä tunnistaisi.
Me tunnistamme synnin siitä tiedosta jonka Jumala on meille antanut ja siitä armosta, että Hän on meidän pakana-alkuisten sisään lain kirjoittanut. Jokainen tietää, että omatuntomme puolustaa tai syyttää.
Laki todella on kasvattaja Kristukseen, eli jos me lakia rikomme, saamme me huonon omantunnon ja käymme heti parannukseen. Mitä pitemmälle kasvamme Kristuksessa, eli mitä enemän Hän saa sijaa meistä, sitä vapaammaksi tulemme.
Otetaanpa vaikka neljäs käsky, kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Monille vanhempien kunnioitus on vaikeaa ja moni vaatisi, että vanhempien tulee olla ensin sellaisia ja sellaisia, että heitä kykenisi kunnioittamaan, mutta koska uskovainen tietää, että se on Jumalan tahto, että lapsi vanhempiaan kunnioittaa, koska se on käskyihin kirjattu, niin uskovainen tahtoo sen käskyn mukaan kunnioittaa vanhempiaan ja koska hän tahtoo sen tehdä, saa hän VOIMAN Jumalalta sen tekemiseen.
Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, ovat valtava vapauteen johdattava VOIMA.
Synti tuo orjuuden ja sairauden, kuuliaisuus terveyden ja vapauden.
Monet uskovaiset elävät jatkuvan huonon omantunnon kanssa, koska heillä ei ole opetusta, että uskovainen saa voiman elää parannuksessa.
"Älä kuuntele niitä, jotka lupaavat kaikkea hyvää ohi ristin.
Älä kuuntele niitä, jotka vaativat sinua kieltäytymään tietyistä ruuista tai tekevät juutalaisesta sapatinvietosta autuuden asian".
---
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäinen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
(Apt. 20:7, 1. Kor. 16:2)
Tästä puhuttiin kirkossa, josta juuri tulin.
Aiheena oli "Ylösnousseen todistajia" (Joh.20:19-31).
Adventistit opettavat, että Jumalan sinetti on sapatti, josta Jumala tuntee omansa.
Pedon merkki sensijaan on sunnuntailepopäivä, joka adventistien mukaan merkitsee kadotusta, tuhoa ja vihollisen vallan alla pysymistä.
Meidän ei tule ketään tuomita " syömisestä ja juomisesta.....tai sapatin johdosta" opettaa Paavali tämän päivän tekstissämme (2:16).- Tapio* * *
Pidät pyhempänä Pyhänä, sitäkö joka annettiin Paratiisissa ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan vaiko sitä Pyhää joka on muutettu viikon seitsemänneksi päiväksi v.1973.
Kumpaa Pyhää koskee Jumalan siunaus, sillä Jumala Pyhitti ja siunasi seitsemännen päivän, eikä ensimmäistä päivää.
Martti Luther kavi sunnuntaina kirkossa, mutta sanoi antikristuksen muuttaneen Sapatin sunnuntaille, ja vietti sitä Jeesuksen ylösnousemisen muistopäivänä, kuitenkaan kumoamatta Sapattia.
Sunnuntaita Luther piti petokirkon aikaan saamana muutoksena, joka johtaa auringon päivän pyhittämiseen.
Sunnuntai käännettynä merkitsee auringon päivää, ja johtaa pakana Jumalisuuteen.
Pakanakansat pitävät aurinkoa Jumalanaan ja monet kristityt pitävät Jeesusta vanhurskauden aurinkona ,vaikka auringolla ei ole mitään tekemistä vanhurskauden kanssa.
Turha sitä on kumartaa, sillä se on pedon merkki. Tapio* * * kirjoitti:
Pidät pyhempänä Pyhänä, sitäkö joka annettiin Paratiisissa ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan vaiko sitä Pyhää joka on muutettu viikon seitsemänneksi päiväksi v.1973.
Kumpaa Pyhää koskee Jumalan siunaus, sillä Jumala Pyhitti ja siunasi seitsemännen päivän, eikä ensimmäistä päivää.
Martti Luther kavi sunnuntaina kirkossa, mutta sanoi antikristuksen muuttaneen Sapatin sunnuntaille, ja vietti sitä Jeesuksen ylösnousemisen muistopäivänä, kuitenkaan kumoamatta Sapattia.
Sunnuntaita Luther piti petokirkon aikaan saamana muutoksena, joka johtaa auringon päivän pyhittämiseen.
Sunnuntai käännettynä merkitsee auringon päivää, ja johtaa pakana Jumalisuuteen.
Pakanakansat pitävät aurinkoa Jumalanaan ja monet kristityt pitävät Jeesusta vanhurskauden aurinkona ,vaikka auringolla ei ole mitään tekemistä vanhurskauden kanssa.
Turha sitä on kumartaa, sillä se on pedon merkki."Turha sitä on kumartaa, sillä se on pedon merkki".
---
Adventistit opettavat:
"Jumalan pelvelijat tullaan erikoisesti tuntemaan heidän neljättä käskyä kohtaan osoittamansa kunnioituksen perusteella- sillä tämä on hänen luovan voimansa merkki ja todistus hänen oikeudestaan vaatia ihmisiltä kunnioitusta ja uskollisuutta- tullaan pedon palvelijat tuntemaan heidän pyrkimyksestään halventaa Luojan muistomerkkiä ja korottaa Rooman säädös". (Suuri taistelu II sivu 444)
---
Mistähän johtuu, että juuri 4:s. käsky on adventismissa korotettu muiden käskyjen yläpuolelle?
Muistaakseni tällä on tekemistä Ellen G. Whiten jonkun ilmestyksen kanssa- pyrkii* * *
Tapio522 kirjoitti:
"Turha sitä on kumartaa, sillä se on pedon merkki".
---
Adventistit opettavat:
"Jumalan pelvelijat tullaan erikoisesti tuntemaan heidän neljättä käskyä kohtaan osoittamansa kunnioituksen perusteella- sillä tämä on hänen luovan voimansa merkki ja todistus hänen oikeudestaan vaatia ihmisiltä kunnioitusta ja uskollisuutta- tullaan pedon palvelijat tuntemaan heidän pyrkimyksestään halventaa Luojan muistomerkkiä ja korottaa Rooman säädös". (Suuri taistelu II sivu 444)
---
Mistähän johtuu, että juuri 4:s. käsky on adventismissa korotettu muiden käskyjen yläpuolelle?
Muistaakseni tällä on tekemistä Ellen G. Whiten jonkun ilmestyksen kanssaLopullisesti sumentamaan Luomisen muistomerkin, ja raivaamaan tietä kehitysopilliselle muutokselle maailman luomisesta.
Nykyään vielä väitetään että vain yhdeksän käskyä on voimassa, ja se poistettu käsky on luomisen muisto merkki, jos Jeesus olisi näin tehnyt ei Hän olisi lunastajamme, sillä eivät apinat tarvitse lunastajaa. pyrkii* * * kirjoitti:
Lopullisesti sumentamaan Luomisen muistomerkin, ja raivaamaan tietä kehitysopilliselle muutokselle maailman luomisesta.
Nykyään vielä väitetään että vain yhdeksän käskyä on voimassa, ja se poistettu käsky on luomisen muisto merkki, jos Jeesus olisi näin tehnyt ei Hän olisi lunastajamme, sillä eivät apinat tarvitse lunastajaa.Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")(Lainaus loppu)- ja iankaikkisesti
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")(Lainaus loppu)””1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18). ””
- Näin väittivät fariseukset, että Jeesus kumosi sapatin. Näin väittävät myös jotkut ihmiset tänäänkin, mutta Jeesus sanoo: en tullut lakia enkä profetoita kuomamaan vaan täyttämään!
9. Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Jeesus sanoo: ”Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luuk. 17.
Jeesuksen käskyt ovat samat, kuin Jumalan ja niihin sisältyy kaikki käskyt. Jeesus sanoo, ”että Isä ja minä olemme yhtä totuudessa”.
36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
HUOM: ei sanota, että sapatti ei kuulu tähän vaan KAIKKI LAKI!
RAKKAUDESTA:
Joh. 5:1. Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
2. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
4. sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
Room. 7:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. - kritiikkiin* * *
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")(Lainaus loppu)1.Sapatti annettiin Partiisissa Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten, eikä Paratiisissa ollut Juutalaisia.
2. Juutalaiset sanoivat Jeesuksen näin tehneen, eivät ne ole Jeesuksen sanoja, vaan vääristelijöiden sanoja. Jeesus paljasti Juutalaisille Sapatin oikean luonteen, parantamalla sairaita.
3. Jeesus teki Lain Suureksi ja Ihanaksi täyttäessään Lain meidän puolestamme ja hyväksemme.
Laki on hyvä, Laki on Pyhä, ja Hengellinen, se on myöskin evankelinen.
Jos syntinen pelastuisi yksin armosta, ilman sovitusta synneilleen, niin vanhurskauden maassa hän tekisi vääryyttä.
Lakiin ja todistuksiin, ellei he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
4. Ehtoollista vietettiin Sapatin jälkeisenä iltana opetuslasten pitkittäessä kokousta Juutalaisten pelosta pitkälle Sapatin jälkeiseen päivään, joka vastaa meidän lauantai-iltaamme. Ehtoollinen ei ole sidottu viikon päiviin.
5. Ei Sapatin vietto vaadi intoilua eikä kiivailua .Vaan se antaa meille varmuuden Luomisesta, sillä Sapatti annettiin Paratiisissa, ja eroittaa meidät kehitysopista, joka sunnuntain pyhittäjien kohdalla käy avoimeksi.
Siellä missä ilta ja auringon lasku kohtaavat toisensa niinkuin Israelissa aina illalla, voidaan Sapattia viettää auringon laskun mukaan.
Luterilaiset katsovat illan alkaneeksi klo. 18.00 .Koska Pohjoisessa ja Kalottialueella ilta ja auringon lasku eivät sovi vuorokautiseen aika jaotteluun. Pakana kansat pitää aurinkoa Jumalaan, sitä ei pitäisi kytkeä Sapatin viettoon siellä missä aurinko ei laske ollenkaan.
Iisiksen palvonta ja Obeliskien kärjessä oleva kolmio alttari taulujen yläpuolella kertoo auringon palvonnasta, samoin kuin dollarin setelissä, jossa auringon silmä valvoo maallisten varojen käyttöä.
Ilta tulee aina olipa aurinko missä hyvänsä.
Kristus ei ole meidän vanhurskautemme aurinko, vaan valaiseva lähde taivaalla. - kuin adventistit!
Tapio522 kirjoitti:
Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html
Lainaus linkistä:
"• Sapattioppi - varsinaisesti kaksi asiaa kiinnitti liikkeen huomion sapattiin:
1) Joseph Bates (1792-1872; 7.n päivän baptisti), joka v. 1846 julkaisi sapattia koskevan kirjan.
2) Ellen G. Whiten näky Jeesuksesta seisomassa avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja, neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia (eli perjantain auringon laskusta lauantain auringon laskuun).
- osa adventisteista korostaa ainutlaatuisuuttaan sapatin pitämisen vuoksi mm. Ilm.14:n sanoin:
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon".
ESITETTYÄ KRITIIKKIÄ ADVENTISMIN SAPATTIOPPIIN:
1) sapattikäskyä ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan Israelille (2.Moos.31:17),
2) Jeesuksesta sanottiin, että hän kumosi sapatin (Joh.5:18).
3) Kristityt on vapautettu lain orjuudesta (jossa juutalaiset elävät edelleen).
4) Apostolien teoissa mainitaan, kuinka esim. ehtoollista vietettiin Jeesuksen ylösnousemuspäivänä eli viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina (Apt.20:7).
5) Myös Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")(Lainaus loppu)Tässä aika puolueeton linkki:
http://www.netikka.net/mpeltonen/sapatti.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747664Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583203- 372496
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj132109Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352054- 221988
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611621
- 181599