E-pillerien lopetuksesta

Lopetin e-pillerien syömisen yli 9 vkoa sitten, jolloin lopetusvuoto tuli normaalisti kuten aina laattojen välillä. Nyt kuitenkin huolestuttaa, kun omat menkat eivät ole vieläkään tullut? Onko normaalia että oma hormonitoiminta menee pillereistä niin sekaisin, että sen kestää käynnistyä? Menkat ei ollut kovinkaan säännölliset ennen pillereiden aloittamista... Kokemuksia?
8621
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Ei ole mitenkään epätavallista, että menkat jää pois pillereitten lopettamisen jälkeen. Yleinen ohje on, että 6 kk:tta lopettamisen jälkeen odotellaan menkkojen alkamista ja sitten jos ei ala, mennään lääkäriin. Lääkäri voi määrätä keltarauhashormonikuurin kuukautisten aloittamiseksi. Kroppasi on mennyt vähän sekaisin pillereitten lopettamisen johdosta ja jos et ole raskaana, odottele ihan rauhassa vaan. Itse lopetin viime kesänä pillerit ja menkat on sen jälkeen tulleet ihan normaalisti ja erittäin säännöllisesti, eli meitä on moneen junaan ;)

Äänestä
  • Raskauteen ei ole mahdollisuutta, koska suojaamatonta yhdyntää ei ole kyseisessä välissä tapahtunut. Lisäksi säännöllinen treenaus/urheilu on jättänyt aikasemminkin väliin omat menkat, jotka ennen pillereiden aloitusta oli muutenkin epäsäännölliset ja usein pitkissä väleissä. Täytyy kai toivoa, että oma kroppa käynnistäisi taas itsensä :)

    Äänestä

.... kuukautisten alkaminen voi joissain tilanteissa kestää jopa lähes vuoden. Ilmeisesti myös pillereiden käyttöaika on melko suoraan verrannollinen siihen aikaan, joka kestää kunnes kuukautiset alkavat taas.

Äänestä
  • No eipä tuo mulla ainakaan vaikuttanut, söin pillereitä yli 6 vuotta ja menkat on lopettamisen jälkeen tulleet täysin normaalisti. Eiköhän se ole enemmänkin ihmisestä/yksilöstä kiinni, miten elimistö pillereitten lopettamiseen reagoi...

    Äänestä

Kun nyt haluaisin alottaa uudestaan pillerit niin täytyykö mun pahimmassa tapauksessa odottaa vuosi, jos omat menkat ei tule, että voin sitten ottaa pillerin ensimmäisenä vuotopäivänä?

Äänestä
  • Taukoa ennen pillereiden uudestaan aloittamista olisi hyvä pitää vähintään puoli vuotta vaikka kierto toimisikin normaalisti. Pillerit on aloitettava vuodon ensimmäisenä päivänä (tai viimeistään vuodon 5. päivänä, ja käytettävä viikko lisäehkäisyä), jotta ehkäisytehosta voi olla varma.

    Äänestä

  • ttjjaaa kirjoitti:

    Taukoa ennen pillereiden uudestaan aloittamista olisi hyvä pitää vähintään puoli vuotta vaikka kierto toimisikin normaalisti. Pillerit on aloitettava vuodon ensimmäisenä päivänä (tai viimeistään vuodon 5. päivänä, ja käytettävä viikko lisäehkäisyä), jotta ehkäisytehosta voi olla varma.

    Minkä takia tätä puolen vuoden taukoa suositellaan? Mitä haittavaikutsia on, jos ei pidä?

    Äänestä

  • ttjjaaa kirjoitti:

    Taukoa ennen pillereiden uudestaan aloittamista olisi hyvä pitää vähintään puoli vuotta vaikka kierto toimisikin normaalisti. Pillerit on aloitettava vuodon ensimmäisenä päivänä (tai viimeistään vuodon 5. päivänä, ja käytettävä viikko lisäehkäisyä), jotta ehkäisytehosta voi olla varma.

    Soitin kouluni terveydenhoitajalle, joka ei pitänyt puolen vuoden taukoa lainkaan välttämättömänä. Lisäksi luin artikkelin www.tohtori.fi sivustoilta, jossa sanottiin:

    Aikoinaan oli tapana suositella taukokuukausia ehkäisytablettien käytössä. Nykyisillä matalahormonisilla valmisteilla tähän ei ole mitään terveydellistä perustetta. Jos pillerit eivät aiheuta käyttäjälleen haittavaikutuksia, niitä voi turvallisin mielin käyttää jopa vuosikymmenien ajan. Pitkäaikaiskäytöstä on useita hyödyllisiä terveysvaikutuksia (ks. Yhdistelmäehkäisyvalmisteiden edut). Jos taas taukohalukkuuden syynä ovat ehkäisytablettien haittavaikutukset, kannattaisi harkita toisen yhdistelmäehkäisyvalmisteen kokeilemista tai aivan muuta ehkäisykeinoa.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nana* kirjoitti:

Lopetin e-pillerien syömisen yli 9 vkoa sitten, jolloin lopetusvuoto tuli normaalisti kuten aina laattojen välillä. Nyt kuitenkin huolestuttaa, kun omat menkat eivät ole vieläkään tullut? Onko normaalia että oma hormonitoiminta menee pillereistä niin sekaisin, että sen kestää käynnistyä? Menkat ei ollut kovinkaan säännölliset ennen pillereiden aloittamista... Kokemuksia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu