Niskakivut & Huimaus

-uupunut-

Kiinnostaisi tietää että löytyykö ihmisiä joilla on samanlaisia oireita mitä minulla.

Olen nyt 2 vuotta kärsinyt huimauksesta, niskakivuista ja päänsärystä. Olen käynyt aivojen magneettikuvauksessa otattanut sydänkäyrät, aivokäyrät jne.. mutta mitään ei ole löytynyt. Lääkärit ovat arvelleet että niskani on jotenkin niin jäykkänä ettei veri kierrä kunnolla päähän.

Olen ollut hierottavana, syönyt lihasrelaxantteja ja käyttänyt ice power geeliä niskaan. Mikään ei auta. Minua huimaa niin pahasti etten pysty kävellä kunnolla. Tuntuu niin kuin oikea puoli kehostani meinaisi koko ajan kaatua oikealle. Olen alkanut epäilemään että minulla on jotain vikaa oikean korvan tasapainoelimessä. Monesti meinaa taju mennä, mutta kertaakaan en ole pyörtynyt. Päätä ja niskaa särkee jatkuvasti ja niskan venyttely vain pahentaa oireita.

Teen istumatyötä ja istun päivät pitkät koneen äärellä. Viime päivinä oikeaa puolta päästäni on kuumottanut ja se on myös puutunut. Elän niin kuin unessa. En tunne kunnolla kosketuksia ja reagoin hitaasti ärsykkeisiin. Muutenkin elämä tuntuu utuiselta ja kaukaiselta. En pysty pitämään itseäni kovin virkeänä vaikka nukkuisin kuinka paljon tahansa. Elämä on selviytymistä päivästä toiseen, enkä oikein pysty keskittyä hauskanpitoon yms... Joudun vähän väliä roikottamaan päätäni niin että veri kerääntyy sinne ja pysyn tajuissani. Elämäni on yhtä helvettiä, enkä esim. pysty seurustelemaan kun naiset eivät halua tapailla sairasta ihmistä. Kiinnostaisi tietää löytyykö täältä ketään ihmistä jolla on ollut tai on samanlaisia oireita. Hienointa olisi jos joku pystyisi sanomaan että mistä tällaiset oireet voisivat johtua ja miten niihin pystyy vaikuttamaan. Minulla on omat epäilyni niskan ja tasapainoelimen suhteen, mutta mielipiteitä kaivataan.

18

11618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

"Lääkärit ovat arvelleet että niskani on jotenkin niin jäykkänä ettei veri kierrä kunnolla päähän."

Luultavasti näin on, mutta miksi? Eikö ne kertoneet?

Kokeilepa kunnon naprapaattia tai ehkä kansanparantajaa. He korjaavat sen syyn miksi niskalihaksesi ovat kireänä...

• jäykkö

Kyllähän nuo vaivat ovat monien asioiden summa, staattinen työ ennen kaikkea pahin. Yleinen jännitystila lihaksissa, kenties huono työergonomia, vetoisuus, stressi, perintötekijät ym. Asioita on monia ja niiden purkaminen ei ole helppoa. Joskus vaan kropan sietokyky pettää ja syntyy oireita. Itselläni oireet samanlaisia. OMT, hieronnat, DBC:t käyty läpi. Lääkkeistä olen saanut apua Triptyl:stä, jota käytetään jännitysniskankin hoidossa, sen avulla kipukynnys nousee ja olen voinut aloittaa säännöllisen liikunnan. Kuntosali, hiihto, hölkkäkin, alussa varovasti, noista olen saanut apua. Tärkeintä kuitenkin mielestäni on mielekäs tekeminen, rauhoittuminen ja rentoutuminen.
      Poppakonsteja on turha hakea, kärsivällisyyttä ja jaksamista vaaditaan vaivan selättämiseksi.
      Huimausoireet menevät ajallaan ohi, kun kokeilee eri liikuntamuotoja sekä yrittää rentoutua.
      Vaivan selättäminen ei ole helppoa, mutta toivotan jaksamista sinulle.

• poppakonstimies

Kipulääkkeethän ovat juuri niitä poppakonsteja. Ne turruttavat aistit, että et enää tunne kipua joka on sentään elimistön oma varoitusjärjestelmä.

• jäykkö
        poppakonstimies kirjoitti:

Kipulääkkeethän ovat juuri niitä poppakonsteja. Ne turruttavat aistit, että et enää tunne kipua joka on sentään elimistön oma varoitusjärjestelmä.

No tarkoitin poppakonsteilla lähinnä näitä vaihtoehtohoitoja, joita vilisee pilvin pimein ja ko. vaivoista kärsiviä ihmisiä rahastetaan sumeilematta. Lääkehoitoa väliaikaisena ratkaisuna en pidä poppakonstina, kysynys on kivun helpottamisesta siinä määrin, että vaivoista kärsivä jaksaisi ja uskaltautuisi muuttamaan ja kokeilemaan erilaisia itselleen sopivia ratkaisumalleja tilanteen helpottamiseksi. Mielestäni nämä kyseessä olevat vaivat ovat kokonaisvaltaisesti hoidettavia, ei niitä yhdellä niksautuksella paranneta. Se vie aikaa ja kysyy lujaa tahtoa ja sitkeyttä etsiä itselleen sellaiset fyysiset js psyykkiset toimintamallit, joista aikanaan on paljon hyötyä tällaisenkin vaivan hoidossa.

• Kovat kivut

Olen 70-nen nainen, kysyisin minkälainen päiväannos sinulle on määrätty, ja miten vahvat ovat lääkkeesi. Minulle on myöskin määrätty niskasärkyihini, minulla on kovat kivut aika ajoin jopa sietämättömät. Isäntä juuri tuossa sanoi, kunTV-ssä puhuttiin onnellisista ihmisistä, me olisimme täysin onnellisia ilman noita sinun kiopujasi.

Muuten samanlaiset hoitoohjeet kuin sinulla, haluaisin tietää vaan Triptylin määrästä, paljonko sinun pitää nauttia.

• Triptyl 20
        Kovat kivut kirjoitti:

Olen 70-nen nainen, kysyisin minkälainen päiväannos sinulle on määrätty, ja miten vahvat ovat lääkkeesi. Minulle on myöskin määrätty niskasärkyihini, minulla on kovat kivut aika ajoin jopa sietämättömät. Isäntä juuri tuossa sanoi, kunTV-ssä puhuttiin onnellisista ihmisistä, me olisimme täysin onnellisia ilman noita sinun kiopujasi.

Muuten samanlaiset hoitoohjeet kuin sinulla, haluaisin tietää vaan Triptylin määrästä, paljonko sinun pitää nauttia.

kovin erilaiset ihmisestä riippuen. Itelläni on ollut käytössä myös triptyl 10-20 mg iltaisin. (Kuulema pieni annos.) Ja lisäksi kipuun myös lyrica 150 mg vrk.
        Toisilla nimittäin tuo triptyl tehoaa herkästi.
        Oletko muuten kokeillut akupunktiota hoitona. Itselläni ainakin rentouttaa.
        Onko sulla myös hermosärkyä? Siihen tuo lyrica minulla.

• Triptyl 20
        Triptyl 20 kirjoitti:

kovin erilaiset ihmisestä riippuen. Itelläni on ollut käytössä myös triptyl 10-20 mg iltaisin. (Kuulema pieni annos.) Ja lisäksi kipuun myös lyrica 150 mg vrk.
        Toisilla nimittäin tuo triptyl tehoaa herkästi.
        Oletko muuten kokeillut akupunktiota hoitona. Itselläni ainakin rentouttaa.
        Onko sulla myös hermosärkyä? Siihen tuo lyrica minulla.

unohdin kertoa että en ole sama ihminen keneltä alun perin kysyit asiaa.

• huimapää

Moikka. Kärsin itse pitkään samanlaisista oireista. Tosi kauhee oli välillä ja pelkäsin aivokasvainta ja muuta kun olo oli niin sekava. Minulta otettiin nuo samat kun sulta ja myös korvapolilla tutkittiin tuo tasa-paino elin ja kaikki oli ok. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että lihakset on jumissa ja veri ei kierrä.

Sun kannattaisi mennä ihan ekaksi kiropraktikolle, joka pistää mahdollisesti poissa paikaltaan olevat nikamat paikoilleen ja sen jälkeen ruveta pikkuhiljaa treenaamaan niska-hartia lihaksia. Ei mitään painotreeniä alkuun, vaan ihan keppi jumppaa ja käsien heiluttelua. Jos sinulle ei ole oikeista liikkeistä tietoa voisit pyytää lähetettä fysioterapeutille tai mennä johonnkin niska-selkä jumppaan? Voit toki käydä tuolla korvapolilla varmuuden vuoksi, mutta jos niska on kipee, niin se on melko selvä huimauksen aiheuttaja. Liikunta voi aluksi lisätä huimausta, kun veri lähtee liikkeelle totuttua nopeempaa, mutta sitä ei kannata pelästyä vaan jatkaa. Tosi tärkeetä on kiinnittää huomiota myös työskentely ja nukkuma-asentoihin, että niskaa ei turhaan jännittäisi.

Nykyään voin melko hyvin, mutta jos jumppaaminen ja venyttely jää vähemmälle niska kipeytyy ja huimaus alkaa taas. Välillä käytän apuna lämpöpakkausta ja hätätapauksessa tulehduskipulääkekuuri, mutta liikunta lihasten rentouttaminen on se ainoo joka ennalta ehkäsevästi tehoo.

• The faulty one

Minulta löytyy samat oireet ja monta muuta, enkä ole edes kovinkaan vanha vielä! Ottaa päähän, kun terveys reistailee jatkuvasti jo tässä vaiheessa.

Eli minulla on niska-hartia -seutu jatkuvasti kipeänä, ja tosiaankin - venyttely, keppijumppa sun muut niskaan käyvät liikuntamuodot vain pahentavat kipuja ja huimausta.

Huimauksen sietämisen on tehnyt vaikeaksi se, että minulla on pienet lapset, joiden takia olisi pysyttävä tajuissaan. Kamala ajatus, että vaikka alamäessä taju lähtisi, ja kuopus syöksyisi rattaiden kanssa auton alle =o/. Mutta koska tätä on jatkunut jo vuosia, eikä taju kertaakaan ole vielä lähtenyt, yritän ajatella, että niin ei tule jatkossakaan tapahtumaan.

Koska minulla on paljon muitakin oireita, olen miettinyt tuota pään kuvauttamista. Kerran lääkäri kysyi, haluaisinko kuvaukseen, mutta hätäpäissäni vastasin että en, kun tulisi kamalan syyllinen olo yhteiskunnan varojen tuhlaamisesta, jos mitään ei löytyisikään. Toisaalta pelkään, että jotain löytyisi...

Mutta älä sinä tuon seurustelemisen suhteen toivottomaksi heittäydy! Vain oma asenteesi ja sen oikean löytäminen on parisuhteen tiellä. Itse kärsin milloin mistäkin vaivasta ja pelkään jatkuvasti sairastuvani vakavasti, ja silti minulla on ihana mies, joka haluaa elää kanssani. Eikä hänkään aivan terve ole, vaan elää mekaanisen laitteen varassa. En minäkään häntä sen vuoksi harakoille heittäisi =o).

Mutta noista oireista vielä. Minullakin kasvot puutuvat välillä, ja usein oloni on niin väsynyt, että päivästä selviäminen on täyden työn takana. Kuinka koet tuon, että elämä tuntuu utuiselta ja kaukaiselta? Minun mielestäni maailma näyttää joskus oudolta, mutta en oikeastaan osaa selittää, millä lailla. Vaikka on valoisaa, koen ympäristön silti jotenkin hämärähkönä. Lisäksi koen olevani jollakin tavalla vankina oman pääni sisällä. Olen yksinäinen, ja tunnen olevani eristyksissä muusta maailmasta.

• huimapää

Tosiaan niskaan käyvät liikuntamuodot pahentavat oireita aluksi, koska se veri lähtee virtaamaan, mutta ajanmyötä oireet rupeaa helpottumaan. Pitää vaan jatkaa sinnikkäästi monta kuukautta, vaikka epäusko iskisi! kasvojen puutuminen ja väsymyskin voi johtua ihan siitä, että verta ei kierrä tarpeeksi ja siksi pitää tehdä mahdollisimman paljon kaikkea, että veren saa virtaamaan normaalisti. varmuuden vuoksi voi silti käydä kuvauttamassa pään, se on ihan nopea ja helppo toimenpide, makaa vartin verran sellasessa putkessa ja se on siinä.

• anis

mulla on joskus ollut niska tosi pahana niin että en pystynyt aamulla kunnolla koulua käymään,olin ihan sekaisin ja "unessa" koulussa. Todettu on tension neck. Välillä edelleen toinen puoli niskasta tulehtuu niin että 2vk vihloo niskasta ohimoon ja leukaan saakka. Kannattaa tosiaan käydä jollain joka antaa hoitoa siihen, kokeile akupunktiota, äitini oireet katosivat 10v sitten kun alkoi käymään kerran kuukaudessa. Ja yritä liikkua paljon. Suosittelen nyt kuitenkin ammattiapua eli esim fysioterapeutti tekee sinulle oman harjoitusohjelman.

• anis

Semmonen juttu vielä, että en nykyään pysty olemaan koneella tuntia kauempaa. Joskus tietokone hajosi enkä päässyt siihen 2 kuukauteen ja olin kuin toinen ihminen. Todella harmi jos et voi jättää sitä istumatyötä, se on TODELLA pahasta niskalle. Kerran mulla tulehtu alaselkä kuukaudeksi kun piti yhteen aikaan tehdä hommia koneella paljon.

• ei tensiota sittenkään

Hei uupunut

olin uupunut minäkin. Mulla oireet alkoivat viime heinäkuussa, muistan vielä että juuri ennen kesälomaa. Ensin niskassa kipua, myöhemmin syksyllä huimausta etenkin maatessa ja istuessa, päänsärkyä, toisen käden tunnottomuutta, päänahan tunnottomuuden tunnetta. Jaksoin sitä kunnes syyskuussa aloin herätä pari tuntia nukuttuani siihen että oli kuin päähän olisi tullut sähköisku, säpsähdin täysin valveille ja sitä jatkui loppuyö, heräsin aina uudestaan juuri kun olin päässyt uneen.

Lääkäri määräsi kipulääkekuurin ja unilääkettä, jonka avulla pystyinkin aluksi nukkumaan yön, mutta viime viikolla aloin heräillä sittenkin. Koko ajan tuntui, että niskassa joku painoi jotain hermoa, noin puolen minuutin välein piti heilauttaa päätä että paineen tunne lähtisi. Siellä nipsahtikin joku kun päätä heilautti. Nukkuessa tätä ei osannut tehdä, siksi se "paine" kasvoi ja potkaisi minut hereille.

Naprapaatilla kävin muutaman kerran mutta hän ei onnistunut auttamaan, huimasi päin vastoin enemmän.

Mutta täysin käsittämättömästi, kun matkustin lentokoneessa viime tiistaina, torkahdin istuma-asennossa. Havahduin ja kun käänsin pään suoraksi, takaraivon tienoilla ikään kuin napsahti. Tiesin heti, että se puristus oli poissa. Ja näin oli, sen jälkeen en ole tarvinnut unilääkettä, huimaus loppui kokonaan.

Eli päättelin näin, että ylimpien nikamien tienoilla joku -- hermo, verisuoni, tiedä häntä -- joutui jotenkin puristuksiin, "väärälle puolelle". Ja juuri sopiva pään kallistus ehkä lihaksen rentoutuminen sai sen palautumaan. Uskomattoman hyvä fiilis nyt.

• JeQ

Pää tuntuu utuiselta ja ajatukset pelottavat. Epätodellinen olo. tasapainon kanssa ei tunnu olevan ongelmia mutta välillä huimaa jos yö nukkunut huonosti.

• tärkeintä

olisi löytää lääkäri, joka selvittää oireiden syyn.
        Ainakin itselläni auttoi, kun sain tietää, mikä oireeni aiheuttaa.
        Sellaisia lääkäreitä tarvittaisi paljon enemmän, jotka paneutuvat potilaan oireisiin ja saisi selkeän diaknoosin ja hoito-ohjeet.
        Silloin jäisi turhat ravaamiset lääkäriltä lääkärille apua etsien ja sekin olisi säästöä yhteiskunnalle.
        Se ei auta yhtään, että lääkärin kommentti on: ei sinua mikään vaivaa, vika on "korvien välissä".
        Valitettavasti se alkaa olla yleisin "diaknoosi" ja sellaisen osaisi antaa ilman lääkärin koulutustakin.

• -bz-

mulla samanlaiset oireet olleet vuoden päällä.. mikä tilanne sulla on nyt menossa? mailaa: [email protected] kerron oman tarinani...

• ittam4

Mene ehdottomasti Tampereelle Tapani Rahkon luo Terveystaloon hän on erikoistunut asentohuimauksiin juuri sinun kaltaisesi oireisiin. Hänellä käy ympäri Suomea potilaita. Tulet saamaan apua.

• kohta pimahtaa taas

minullakin samaa vikaa ollut monia vuosia. olen 23 vuotias ja näiden oireiden vuoksi jo kerran loppuun palanut. ennen peräänajokolaria niskan oireet oli jokseenkin siedettävät, mutta sen jälkeen tulen aika ajoin "hulluksi". joku kirjoitti aiemmin, että tuntuu kuin eläisi vain oman pään sisällä ja omia ajatuksia. olin reilut pari kk sairaslomalla ja loppu ajasta tuntuikin kuin katse olisi avartunut. nyt reilun viikon töissä olleena voin sanoa ettei mene kauan kun palaan samaan tilaan kuin ennen sairaslomaa. itse olen ravannut lääkäreillä kymmeniä kertoja. niskan röntgen otettu(joku liukuma löytyi mikä kuulemma tavallinen ikäisilläni), hermoratatutkimuksessa ei mitään. nyt pakko mennä kalliseen magneettikuvaan, vaikk epäilen ettei sielläkään mitään näy. melkeen toivon että olisi aivokasvain tai muuta vakavaa kun porukka tosiaan kuvittelee että kuvittelen tän kaiken kivun ja kärsimyksen. viimeisin lääkäri jota oli kehuttu nosti kädet ilmaan ja sanoi ettei voi auttaa, kun olen kaikkea jo kokeillut. hieronta auttaa jos se on hyvä mutta sekin on kallista puuhaa paska palkalla. treenaaminen ei tehnyt hyvää. kokeiltu kaksi vuotta eri metodeilla. kaikki paitsi tekemättömyys pahentaa kipua. sairaslomalla oli hyvä olla mutta muuten elämä on yhtä helvettiä. syön edelleen lihasrelaksantteja ym. myös triptylit kokeiltu max annoksilla. ei auttanut. syön nyt myös masennuslääkkeitä. mikään muu ei auta kuin lepo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe