Lehtitietojen mukaan YTN aikoo pyytää
(hankkia) kunnon korotukset tänä vuonna.
Paljonko voisi realistisesti olla kunnon
korotus? Viime vuosina ollut 2-2,5% ja sitä
pidetään maltillisena.
YTN:n korotus
2
988
Vastaukset
- Sivusta seurannut
YTN:n linja on pitkälti ollut se, että työntekijät neuvottelevat palkkansa työpaikoilla itse. Tähän kuvioon ei istu kovin suuret yleiset palkankorotukset, koska silloin isot palkankorotukset syövät heidän jäsenistönsä henkilökohtaisia neuvotteluvaroja.
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että ne joilla on pokkaa, saavat kyynärpäätaktiikalla hyvät korotukset muiden jäädessä nuolemaan näppejään ja huomaamaan että reaaliansiot vähenevät.
Inflaatiovauhdiksi ensi vuodelle on ennustettu yli 3%, joten tämän alle jäävät korotukset ovat ostovoimassa mitattuina palkanalennuksia. Jo tämän vuoden maaliskuussa inflaatio oli 2,6% (Tilastokeskus).- sovitaan yhdessä
Totta se on, että työhön hakiessa ei juurikaan palkkataulukot kahlitse. Tämä on YTN:n vahvuuksia sillä keskimääräiset heidän palkkatasot ovat kaikkia tunnettuja tes-palkkataulukoita korkeammalla.
Korotuksia voi tietysti jokainen pyytää itse, mutta niin YTN:llä kuin muillakin suurin osa jäsenistä kuuluu jonkin TES:sin piiriin. YTN:llä (niin kuin muillakin laajoilla järjestöilllä) on ainakin 20 erilaista TESsiä.
Sopimuskorotukset neuvotellaan keskitetysti tesseittäin (tai jos tessiä ei ole niin aloittain) ja ainakin aikaisemmin YTN on selvästi pyrkinyt hinaamaan yleiskorotukset mahdollisimman ylös ja jättämään vapaammin sovittavat osat vähemmälle. Tuskinpa tuohon on tulossa mitään muutoksia.
Sen sijaan noiden lisäksi voi tietysti jokainen pyytää palkkaa milloin vaan, saaminen ei vain aina ole helppoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos ei pyydä niin ei varmasti saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun493311Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5432037Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171950Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si821917- 201578
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431508- 281386
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281287UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1131195