En ole koskaan oppinut elämään yksin. Avioerosta on aikaa ja liki kymmenen vuotta, mutta en ole hetkeäkään nauttinut yksin elämisestäni.
Suhteita olen hakenut ja ylläpitänyt ehkä hieman rakkaudesta, mutta ennen kaikkea siksi, että yksin eläminen tappaa minut. Jokainen päivä yksin on ollut selviämistä hetki hetkeltä. Nautintoa en ole osannut siitä löytää. Saan energiaa ja voimaa ja motivaatiota toisesta ihmisestä ja elämä sujuu paremmin.
Osaan kyllä olla fyysisesti yksin ja jopa siitä nauttia silloin, kun elän suhteessa.
Pakotettu yksin eläminen ei ole oma valinta ja se ahdistaa!
Ja nyt sitten kommenttia - antaa tulla vaan. Psykologiset selitykset on turhia sikäli, että tiedän varhaisen hylätyksitulemisen traumani nostelevan päätään yksinäisyyden ahdistuksessani. Sitä en voi hallita.
Tiedän, että meitä on muitakin samanlaisia - niin miehiä kuin naisiakin.
Yksin eläminen on kamalaa!
23
3837
Vastaukset
- Ruoka ja vesi
Puhut totta. Yksinkertaisesta asiasta jota monet
ihmiset eivät kuitenkaan ymmärrä. Asin ymmärtää vasta sitten kun se osuu omalle kohdalle.
Ihminen tarvii elääkseen myös muutakin kuin asunnon, ruokaa, vaatteet ja vähän mammonaa.
Tiedän mistä puhut. - selvyyden vuoksi
Minkälaista yksin elämistä tarkkaan ottaen tarkoitat ja mikä siinä on niin kamalaa?
Meitä on moneen junaan; toiset on erakoita ja toiset taas ei siedä edes yhden illan yksinoloa ja suurin osa siltä väliltä.- The Third One
Kerroppa sinä oma tilanteesi, oletko eronnut ja
seurusteletko. - olen eronnut
The Third One kirjoitti:
seurusteletko.ja läpikäynyt tuollaisen parin vuoden eroprosessin sekä oman pääni sisällä että tietysti ex-puolisoni kanssa. Ero oli väistämätön, koska yhteiselämään vaadittavia molemminpuolisia tunteita ei enää ollut ja toisella jo rakkaussuhde muualla.
Olen asunut nyt vajaan vuoden yksin omassa asunnossani ja voin sanoa, että mitään suurempaa ahdistusta yksin elämisestä en ole tuntenut. Minulla on hyvät ja toimivat suhteet ystäviin ja sukulaisiin, harrastuksia ja ihan mielekäs työ. No, ainoa asia jota välillä kaipaan, on tietysti hyvä ja läheinen fyysinen suhde vastakkaiseen sukupuoleen. Mutta koska en ole oikein yhden illan tyyppiä enkä halua lähteä kenen kanssa tahansa, jää ainoaksi vaihtoehdoksi toive "sen lähimmäs oikean" kohtaamisesta. - yksineläjä
The Third One kirjoitti:
seurusteletko.ja olen tottunut ja jopa nautin yksinäisyydestäni. Olen ollut yksin eroni jälkeen puolivuotta ja en ole vielä koskaan katunut päätöstäni.
Tietenkin on tilanteita, jolloin haluaisi ystävän seuraa ym. Tällöin lohduttaudun mm. netin välityksellä keskustelemalla. Ystäviä löytyy, kun vain jaksaa etsiä, eikä jää sisälle yksin.
- kaikki hyvin vai ei?
Olen kokenut tuota samaa yksinolemisen ahdistusta. Kyllä kaikki on ihan ok siihen saakka ,kun on terve ja toimintakykyinen ja pystyy huolehtimaan itsestään ja asioistaan. Jaksaa tulla, mennä, osallistua ja harrastaa.
Mutta sitten jos ja kun sairastuu ja tarvitsee apua, ei ole ketään... ... Vanhemmat ovat kuolleet jo vuosia sitten, sisaruksia ei ole, sosiaaliset suhteet katkesivat työpaikan menettämisen myötä... ystävillä oma elämänsä...- vaikea tilanne
jossa ahdistus johtuu monesta tekijästä, mutta ei yksistään avioerosta.
Etkö näe mitään paikkaa mihin voisit mennä helpottamaan oloasi. Asutko kaupungissa vai maaseudulla. Kaupungeissa ainakin on monenlaista toimintaa, johon yksinäisyydestä kärsivä voi liittyä - eikä välttämättä maksullista. Seurakunnan järjestämää, jossa uskontoa ei tuputeta tai eri järjestöjen vapaaehtoistoimintaa tai kunnan organisoimaa. - Onkohan sinulla lapsia
onko sinulla lapsia? Jos on, jatkaisin aiheesta.
- 32 v turhaa avioliittoa
Olen eri mieltä kanssasi. Olen itse hakenut eroa 4 kk sitten ja asunut yksin 2 kk. Yksi eron syistä oli että mieheni ei välittänyt kun olin sairas. Olen jo lähes eläkeikäinen enkä voi jatkaa loppuelämää tällaisen kanssa. Kun vanhuus tulee tulee ja tarvitsen apua lasteni ja ulkopuolisten on helpompi tulla apuun jos miestä ei ole kotona. Mies esitti ulkopuolisille hyvää aviomiestä eikä kukaan olisi uskonut ettei hän auttaisi ja hoitaisi minua. Toinen eron syy oli henkinen ja fyysinen väkivalta. Olen katkera siitä että en aikaisemmin ottanut eroa.
- yksin olette alati
pitää kasvaa, nauttia pikkuasioista, matkustakaa, puhukaa ihmisille, olkaa yhteiskunta "kelvottomia" ja NAURAKAA... Elämä on vaihtelevaa....riidatonta,vapaata.
- - niin tai näin-
Ja noin arvostelee ja tuomitsee kanssakulkijoitaan ihminen, joka on mitä ilmeisimmin vapaa myös elämän kovempien puolien kokemuksista...
- Mitä kovemmat
- niin tai näin- kirjoitti:
Ja noin arvostelee ja tuomitsee kanssakulkijoitaan ihminen, joka on mitä ilmeisimmin vapaa myös elämän kovempien puolien kokemuksista...
kokemukset, sen parempi itsetunto, ja sitä kautta ns. "yksinäisyyden taju,kesto,nautinto,arvostus, mikä nyt lieneekään. lisää omasi. Hyvään itselliseen elämään, kasvu tapahtuu erehdyksien kautta. ugh.
Et oli enempi voinut erehtyä...tsemppiä! - vahvaan elämään
Mitä kovemmat kirjoitti:
kokemukset, sen parempi itsetunto, ja sitä kautta ns. "yksinäisyyden taju,kesto,nautinto,arvostus, mikä nyt lieneekään. lisää omasi. Hyvään itselliseen elämään, kasvu tapahtuu erehdyksien kautta. ugh.
Et oli enempi voinut erehtyä...tsemppiä!kärsimyksen kautta, sellainen ei ketään varsinaisesti kirkasta. Hyvä itsetunto ja vahva luonne on kai osaksi syntymälahjaksi saatua ja osaksi lapsuudessa rakennettua, mutta ei siihen totisesti mitään kovia kokemuksia tarvita.
Mutta se, että oma pää on vahva ja turnauskestävä, auttaa myös vaikeissa elämäntilanteissa. Voi mennä polvilleen, kokea hylkäämistä ja muuta ikävää, mutta siellä omassa takaraivossa nakuttaa se pieni ääni, joka sanoo että olen hyvä ja kelpaan edelleen vaikka mulle kaikenlaista tapahtuukin. - eri sanamuunnoksin
vahvaan elämään kirjoitti:
kärsimyksen kautta, sellainen ei ketään varsinaisesti kirkasta. Hyvä itsetunto ja vahva luonne on kai osaksi syntymälahjaksi saatua ja osaksi lapsuudessa rakennettua, mutta ei siihen totisesti mitään kovia kokemuksia tarvita.
Mutta se, että oma pää on vahva ja turnauskestävä, auttaa myös vaikeissa elämäntilanteissa. Voi mennä polvilleen, kokea hylkäämistä ja muuta ikävää, mutta siellä omassa takaraivossa nakuttaa se pieni ääni, joka sanoo että olen hyvä ja kelpaan edelleen vaikka mulle kaikenlaista tapahtuukin.ei elämä, yksin elämiseen lopu! Päinvastoin aivan uudet asiat aukeavat. Selittämättä.
- origonelli
Meitä on moneksi, toiset nauttivat yksinäisyydestä ja toiset läheisyydestä. Itse olen ollut yksin jo viitisen vuotta, lapset ovat maailmalla ja miehen potkaisin pois.
Nautin suunnattomasti, kun voin lopultakin keskittyä vain itseeni ja omaan olooni, ei tarvi passata miestä eikä siivota pienten lasten jälkiä. Toki lasten vieraillessa touhuan kuten ennenkin, mutta sehän on vain kohteliaisuutta heitä kohtaan.
Toivon sinun löytävän jonkun rinnalllesi tai sitten oppivan nauttimaan yksin elämisestä. - Statue-
No itsehän jo vastasit viestiisi. Sulla on jotkut typerät hylätyksitulemisen traumat. Sitten sen takia, raahaat kaikenmaailman laitapuolen kulkijaa kämpillesi, kun se yksin olo on oih niin kamalaa.
- nelikymppisenä parisuhteeli...
Minusta on tosi loukkaavaa aloittaa suhde sen tähden, ettei tarvitsisi olla yksin! Ajatelkaa nyt, toinen tuntee rakkautta ja ihastumista ja toinen miettii että onneksi on edes joku... Ei semmoisella ole kestoa eikä syvyyttä.
Kunpa me oppisimme elämään ensin yksin hyvillä ja välillä pahoilla mielin, löytämään elämän mielekkyyden yksinolosta huolimatta ja pienistä asioista nauttien. Yksinolon pelko on elämän pelkoa. Sitä paitsi kun ei tarvitse pakonomaisesti hakea puolisoa, on varaa kaikessa rauhassa odottaa "sitä oikeaa" ja saattaa löytää suuren rakkauden ilman monia särkyneitä sydämiä.- oikeassa
Ihmisten pitäisi ensin opetella elämään yksin itsensä kanssa jo nuorena.
Sitten vasta on parisuhteen ja perheen vuoro. - tärkee juttu
oikeassa kirjoitti:
Ihmisten pitäisi ensin opetella elämään yksin itsensä kanssa jo nuorena.
Sitten vasta on parisuhteen ja perheen vuoro.Tämän olen lukenut viisaampieni kirjoituksista, en siis keksinyt itse, mutta kokenut omakohtaisesti, että miehen ja naisen selkeä erillisyyden tunne ja rajat on paras edellytys hyvään ja läheiseen suhteeseen. Tähän tietysti liittyy se, että molemmat sietävät yksinoloa ja saman katon allakin elellessä tietty erillisyyden kunnioitus säilytetään. Enkä nyt tarkoita sellaista, että etäännytään ja kumpikin huiskii koko ajan tahoillaan. Ennemminkin tunnetta siitä, että saa olla se mikä on ja vetäytyä välillä "erakkomökille tuijottelemaan tuleen".
- elli.
"Saan energiaa ja voimaa ja motivaatiota toisesta ihmisestä ja elämä sujuu paremmin."
Tässä sen sanoit. Yksin on vaikea olla. Tai ellei vaikea niin tylsää... - Anonyymi
Niin se varmaan on kun on joskus saannut maistaa hunajaa, t ikipoika 42
- Anonyymi
Toi on varmaan totta? Itsekin ajatellut sitä, että jos olisi elänyt ensin suhteessa jonkun kanssa 1-20- vuotta ja tyytyväinen lopuksi eroon niin osaa antaa yksin ololle paljon arvoa. Eikä välttämättä halua uutta suhdetta edes?
Itse taidan olla ikisinkku, joka joskus haaveilin hyvästä suhteesta, mutta taitaa olla minulle enemmän tarua tai satua? Nautin yksin olosta paljon, eikä se ole minulle ongelma, enemmän tuntuisi olevan ongelma asua huonossa suhteessa?
Siksi olen varmaan sitä mitä olen tänä päivänä?
- Anonyymi
Niin on. Yhtä kärsimystä, siksi olisi hyvä hypätä suoraan uuteen suhteeseen, on hirveää olla ilman läheisyyttä vuosia. Näissä on tietenkin yksilöllisiä eroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913178Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729621Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959113Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207746Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386724Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486148Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153124En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911199Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71154YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84990