Jeesus vastustaa jehovia ja mormoneja?

Crypticall

Vai miten on tulkittavissa tuo myöhäisiä uskontoja koskeva lausunto:

"Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta."

34

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi Toivonen

      Jehovat ja mormonit eivät väitä olevansa Kristuksia. Jeesus näyttää uskoneen, että uskovat kohtaavat monia "Kristuksia" odotellessaan Jeesusta maan päälle. Jeesus lupasi tulla "silloisen sukupolven aikana."

      Me tiedämme nyt totuuden. Jeesus ei enää tule. Jeesus on taivaassa ja sinne uskovatkin menevät. Siellä nähdään, ei maan päällä. Jos Jumalaa ei ole, ei voi Jeesuskaan olla taivaassa, joten vasta silloin on kurja uskovien kohtalo. Valheeseen uskottiin. Näin voi vielä käydä. Rehellisesti sanottuna. Toivottavasti asiat ovat kuitenkin toisin.

      • Crypticall

        Ainakin he väittävät heillä olevan oikea Kristus ja niin on kristuksia siellä ja täällä, kaikkialla. Se on jotenkin vetävä nimitys?

        Jeesus ei koskan luvannut palata oman sukupolvensa aikana. se on Kuulan keksintöä, jolle ei löydy tukea muualta ainakaan kristikunnasta, mutta ei myöskään teosofien seurasta, jonne hän on paremmin ajatuksineen asettunut.


      • "Kuulan keksintöä."
        Crypticall kirjoitti:

        Ainakin he väittävät heillä olevan oikea Kristus ja niin on kristuksia siellä ja täällä, kaikkialla. Se on jotenkin vetävä nimitys?

        Jeesus ei koskan luvannut palata oman sukupolvensa aikana. se on Kuulan keksintöä, jolle ei löydy tukea muualta ainakaan kristikunnasta, mutta ei myöskään teosofien seurasta, jonne hän on paremmin ajatuksineen asettunut.

        Kirjoitit:

        "Jeesus ei koskaan luvannut palata oman sukupolvensa aikana."

        Eikö todellakaan?

        Matt. 16: 28 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa
        ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan."

        Mark. 9: 1 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        Hän sanoi vielä: "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät
        kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut
        voimassaan."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien
        joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät
        Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa."

        Luuk. 9: 27 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa
        ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan."

        Edellä lainatut Markuksen ja Luukkaan puheet ovat keinotekoisesti
        selitettävissä muuksi kuin mitä niillä on alkuaan tarkoitettu.

        Matteuksen tekstiä on jo vaikeampi selittää muuksi kuin mitä
        sanonnalla on alkuaan tarkoitettu, vaikka tekstissä mainittua
        "kuolemisen maistamisen" merkitystä on siinäkin yritetty selittää
        muuksi, kuin mitä silläkin selvästi on alkuaan tarkoitettu.

        Tekstin selvä tarkoitus on ollut sanoa, että seisovien joukossa
        on muutamia jotka ovat vielä tässä elämässä elävien kirjoissa
        silloin kun he näkevät omilla silmillään Ihmisen Pojan tulemisen
        valtakuntansa kuninkaana.

        Väitteesi siitä ettei "Jeesus ei koskaan luvannut palata oman
        sukupolvensa aikana" pitää paikkansa vain siinä tapauksessa,
        jos oppilaat ovat `säveltäneet´ tuon maininnan Herran sanomaksi.


      • >Jeesus lupasi tulla "silloisen sukupolven aikana."<

        Kommenttisi on epätarkka. Jeesus sanoi:

        "tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat" (Matt 24:34, Mark 13:30, Luuk 21:32)

        Kaikissa kolmessa evankeliumissa on sama sanamuoto. Nämä sanat ovat vastausta kysymykseen:
        "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?" (Matt 24:3)

        Jeesus aloittaa pitkän ja monitasoisen vastauksensa sanoilla: Katsokaa ettei kukaan teitä eksytä. Sitten hän kuvaa monia suuria, maailmanlaajuisia ilmiöitä, kuten esim. että evankeliumi saarnataan kaikessa maailmassa. Koko puheen tärkein viesti on kuitenkin varoitus eksymisestä, pois lankeamisesta, toinen toisensa vihaamisesta. Kaikki nämä maailmanlaajuiset tapahtumat ja muutokset uskovien käyttäytymisessä ovat merkkinä hänen paluustaan. Sukupolvi, joka näkee KAIKKIEN näiden tapahtumien toteutuvan/neen, näkee myös hänen paluunsa.

        Puheen loppupuolella hän vielä erityisesti varoittaa ja korostaa, että paluun hetkeä ei edes Poika tiedä ja että niin välinpitämättömyys kuin liiallinen innokkuuskin hänen paluunsa suhteen johtaa ihmisen vaaralliselle maaperälle.


      • &quot;Kuulan keksintöä.&quot; kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "Jeesus ei koskaan luvannut palata oman sukupolvensa aikana."

        Eikö todellakaan?

        Matt. 16: 28 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa
        ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan."

        Mark. 9: 1 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        Hän sanoi vielä: "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät
        kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut
        voimassaan."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien
        joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät
        Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa."

        Luuk. 9: 27 uuden kirkkoraamatun mukaan:

        Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa
        ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan."

        Sama kohta aikaisemman kirkkoraamatun mukaan:

        Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan."

        Edellä lainatut Markuksen ja Luukkaan puheet ovat keinotekoisesti
        selitettävissä muuksi kuin mitä niillä on alkuaan tarkoitettu.

        Matteuksen tekstiä on jo vaikeampi selittää muuksi kuin mitä
        sanonnalla on alkuaan tarkoitettu, vaikka tekstissä mainittua
        "kuolemisen maistamisen" merkitystä on siinäkin yritetty selittää
        muuksi, kuin mitä silläkin selvästi on alkuaan tarkoitettu.

        Tekstin selvä tarkoitus on ollut sanoa, että seisovien joukossa
        on muutamia jotka ovat vielä tässä elämässä elävien kirjoissa
        silloin kun he näkevät omilla silmillään Ihmisen Pojan tulemisen
        valtakuntansa kuninkaana.

        Väitteesi siitä ettei "Jeesus ei koskaan luvannut palata oman
        sukupolvensa aikana" pitää paikkansa vain siinä tapauksessa,
        jos oppilaat ovat `säveltäneet´ tuon maininnan Herran sanomaksi.

        Eihän lainaamiesi jakeiden sanamuotokaan anna syytä otaksua niissä puhuttavan Jeesuksen toisesta tulemisesta. Nuo jakeet viittaavat Jeesuksen kirkastumiseen, siihen että Pietari, Jaakob ja Johannes näkivät hänet taivaallisessa, kirkastetussa, olemuksessaan. Tuon tapahtuman kuvaushan löytyy heti seuraavista jakeista:

        "Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo." Matt 17:1-2


      • vastauksellesi.
        EJKR kirjoitti:

        Eihän lainaamiesi jakeiden sanamuotokaan anna syytä otaksua niissä puhuttavan Jeesuksen toisesta tulemisesta. Nuo jakeet viittaavat Jeesuksen kirkastumiseen, siihen että Pietari, Jaakob ja Johannes näkivät hänet taivaallisessa, kirkastetussa, olemuksessaan. Tuon tapahtuman kuvaushan löytyy heti seuraavista jakeista:

        "Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
        Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo." Matt 17:1-2

        Jeesus sanoi:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan."

        Ja vain "muutamat" Herran sanojen kuulijoista eivät ehtineet
        maistaa kuolemaa, kuten vastauksessasi kirjoitit:

        "Nuo jakeet viittaavat Jeesuksen kirkastumiseen, siihen että Pietari,
        Jaakob ja Johannes näkivät hänet taivaallisessa, kirkastetussa,
        olemuksessaan."

        Sallinet, että hymyilen vastauksellesi.


      • vastauksellesi. kirjoitti:

        Jeesus sanoi:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan."

        Ja vain "muutamat" Herran sanojen kuulijoista eivät ehtineet
        maistaa kuolemaa, kuten vastauksessasi kirjoitit:

        "Nuo jakeet viittaavat Jeesuksen kirkastumiseen, siihen että Pietari,
        Jaakob ja Johannes näkivät hänet taivaallisessa, kirkastetussa,
        olemuksessaan."

        Sallinet, että hymyilen vastauksellesi.

        Hymysi lienee pilkallinen. Jospa vielä kerrot aiheen siihen.


      • vaan säälivää.
        EJKR kirjoitti:

        Hymysi lienee pilkallinen. Jospa vielä kerrot aiheen siihen.

        Hymyilyni ei suinkaan ole pilkallista vaan hymyilyni on säälivää.

        Mielestäni todella säälivän hymyn arvoinen on sellainen henkilö,
        joka väittää vakavissaan Herramme Jeesuksen sanoneen ja tar-
        koittaneen kuulijoilleen seuraavan mielettömyyden:

        "Suuri osa tiestä nyt edessäni seisovista joutuvat maistamaan
        kuoleman niiden kuuden päivän aikana, jotka kuluvat tästä het-
        kestä kirkastusvuorikokemukseeni. Vain muutamat teistä seiso-
        vista eivät joudu maistamaan kuolemaa näiden kuuden päivän
        aikana."


      • vaan säälivää. kirjoitti:

        Hymyilyni ei suinkaan ole pilkallista vaan hymyilyni on säälivää.

        Mielestäni todella säälivän hymyn arvoinen on sellainen henkilö,
        joka väittää vakavissaan Herramme Jeesuksen sanoneen ja tar-
        koittaneen kuulijoilleen seuraavan mielettömyyden:

        "Suuri osa tiestä nyt edessäni seisovista joutuvat maistamaan
        kuoleman niiden kuuden päivän aikana, jotka kuluvat tästä het-
        kestä kirkastusvuorikokemukseeni. Vain muutamat teistä seiso-
        vista eivät joudu maistamaan kuolemaa näiden kuuden päivän
        aikana."

        Kutsuisin asennettasi ennemminkin ylimieliseksi.

        En ole väittänyt että nuo muut joutuisivat maistamaan tuona aikana kuolemaa. Se on sinun tulkintasi noista sanoista. Minun tulkintani on, että Jeesuksen sanat koskivat vain noita muutamia, jotka näkivät hänen kirkastumisensa. Muille hänen kuninkuutensa tulemisen näkeminen toteutuu vasta heidän (myöhemmin tapahtuvan) kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen eli kun Jeesus palaa.    


      • o.y
        vastauksellesi. kirjoitti:

        Jeesus sanoi:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan."

        Ja vain "muutamat" Herran sanojen kuulijoista eivät ehtineet
        maistaa kuolemaa, kuten vastauksessasi kirjoitit:

        "Nuo jakeet viittaavat Jeesuksen kirkastumiseen, siihen että Pietari,
        Jaakob ja Johannes näkivät hänet taivaallisessa, kirkastetussa,
        olemuksessaan."

        Sallinet, että hymyilen vastauksellesi.

        joutuu käsittelemän tätä aihetta myös:kun ensimmäisiä kritittyjä alkoi kuolla ilman että Jeesus olikaan palannut tai "Jumalan valtakunta" tullut tarvittiin uusi selitys. Tämä oli ongelma jo ensimmäisille kristityille, ei siis mikään uusi "Kuulan" keksintö.


      • o.y kirjoitti:

        joutuu käsittelemän tätä aihetta myös:kun ensimmäisiä kritittyjä alkoi kuolla ilman että Jeesus olikaan palannut tai "Jumalan valtakunta" tullut tarvittiin uusi selitys. Tämä oli ongelma jo ensimmäisille kristityille, ei siis mikään uusi "Kuulan" keksintö.

        Odotinkin jo tätä kommenttia. Se, miten opetuslapset asian käsittivät, on eri asia kuin se, mitä Jeesus puhui.

        On totta, että tämä saattoi olla ongelma jo ensimmäisille kristityille. Asia on kuitenkin täysin sopusoinnussa Jeesuksen opetusten kanssa. Hänhän nimenomaan painotti, ettei hänen paluunsa hetki ole etukäteen kenenkään muun kuin Isän tiedossa. Hän siis ennakoi sanoillaan tätä dilemmaa, johon seuraajat joutuivat.

        Tilanne ei ole Raamatussa ainutlaatuinen. Samanlainen odotusajan epämääräisyys vaivasi myös esim. Aabrahamia. Myös hän tuskastui ja kamppaili, kun tapahtumat eivät edenneetkään hänen mieleensä rakentuneen aikataulun mukaisesti.

        Jumalan lupausten täyttymisen odottaminen on keskeisellä sijalla kautta Raamatun. Hän mitä ilmeisimmin haluaa, että ihmiset elävät koko ajan aktiivisessa odotuksessa. Vain sillä mielellä elävä ihminen on koko ajan valmis vuorovaikutukseen Jumalan kanssa.

        Minulla on se käsitys, että Jumala niin vanhassa testamentissa kuin Jeesuksen suulla puhuessaankin ilmoittaa aikataulunsa tarkoituksellisesti juuri tavalla, joka hyvin kirjaimellisesti otettuna tarkoittaa, että emme tiedä tiedä aikataulua, mutta joka houkuttelee malttamattoman ihmisen tiedostamattaan sijoittamaan tapahtumat omalta kannaltaan mieluisaan ajankohtaan. Apostolit siis mahdollisesti lankesivat tähän ja odottivat Jeesusta takaisin omana elinaikanaan eli reagoivat juuri Jumalan suunnittelemalla tavalla.

        Näin Jumala saa vilpittömät kyselijät nöyrtymään ja sitoutumaan Jumalan etsintään yhä tiiviimmin ja toisaalta Jumalaa vain omien itsekkäiden pyrkimystensä tähden tavoittelevat hylkäämään Jumalan. Jeesuksen lopunaikoja ennustavista puheista näkyy selvästi, että nimenomaan tämä kysymys muodostuu vedenjakajaksi, seikaksi, jonka ympärillä mitä erilaisimmat eksymisen/eksyttämisen muodot kukoistavat.

        Sama oikein kuulemisen ja lukemisen ongelma pätee muihinkin Jeesuksen sanoihin. Kun Hän kutsuu ihmistä, ihminen kuulee yleensä ensisijaisesti, että tarjolla on "yltäkylläinen elämä", vaikka todellisuudessa Jeesus aivan suoraan ja avoimesti lupaa seuraajilleen myös paljon hankalampia asioita:

        "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk 9:23


      • väittänyt
        EJKR kirjoitti:

        Kutsuisin asennettasi ennemminkin ylimieliseksi.

        En ole väittänyt että nuo muut joutuisivat maistamaan tuona aikana kuolemaa. Se on sinun tulkintasi noista sanoista. Minun tulkintani on, että Jeesuksen sanat koskivat vain noita muutamia, jotka näkivät hänen kirkastumisensa. Muille hänen kuninkuutensa tulemisen näkeminen toteutuu vasta heidän (myöhemmin tapahtuvan) kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen eli kun Jeesus palaa.    

        "En ole väittänyt että nuo muut joutuisivat maistamaan tuona
        aikana kuolemaa. Se on sinun tulkintasi noista sanoista."

        ---------

        Minun tulkintani ei suinkaan ole se, että sinä olisit väittänyt
        että nuo muut joutuisivat maistamaan kuolemaa.

        Ei edes ole mitään "tulkintaa" ottaa kohdan Jeesuksen sanoja
        todesta. Jeesus selvästi tarkoitti, että vain muutamat suurem-
        man joukon keskellä seisovista säilyisivät elossa siihen asti,
        kunnes näkisivät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan.

        Ei Jeesus suinkaan "tullut kuninkuudessaan" kirkastusvuoren
        tapahtumassa, sillä silloin Hän ei ollet edes vielä "lähtenyt".


        Jos Jeesus kerran sanoi:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan"

        Hän myös tarkoitti mitä sanoi.

        Jeesuksen selvä tarkoitus oli hänen sanojensa mukainen,
        eli: seisovien joukossa on muutamia jotka ovat vielä tässä
        elämässä elävien kirjoissa silloin kun he näkevät omilla
        silmillään Ihmisen Pojan tulemisen valtakuntansa kuninkaana.

        Sinun tulkintasi vääristelee Herran sanat merkitsemään muuta,
        kuin mitä sanat selvääkin selvemmin merkitsevät.

        Siis, edelleen pysyy totena, että:

        "Väitteesi siitä ettei `Jeesus ei koskaan luvannut palata oman
        sukupolvensa aikana´ pitää paikkansa vain siinä tapauksessa,
        jos oppilaat ovat `säveltäneet´ tuon maininnan Herran itsensä
        sanomaksi."


      • väittänyt kirjoitti:

        "En ole väittänyt että nuo muut joutuisivat maistamaan tuona
        aikana kuolemaa. Se on sinun tulkintasi noista sanoista."

        ---------

        Minun tulkintani ei suinkaan ole se, että sinä olisit väittänyt
        että nuo muut joutuisivat maistamaan kuolemaa.

        Ei edes ole mitään "tulkintaa" ottaa kohdan Jeesuksen sanoja
        todesta. Jeesus selvästi tarkoitti, että vain muutamat suurem-
        man joukon keskellä seisovista säilyisivät elossa siihen asti,
        kunnes näkisivät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan.

        Ei Jeesus suinkaan "tullut kuninkuudessaan" kirkastusvuoren
        tapahtumassa, sillä silloin Hän ei ollet edes vielä "lähtenyt".


        Jos Jeesus kerran sanoi:

        "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia,
        jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan
        kuninkuudessaan"

        Hän myös tarkoitti mitä sanoi.

        Jeesuksen selvä tarkoitus oli hänen sanojensa mukainen,
        eli: seisovien joukossa on muutamia jotka ovat vielä tässä
        elämässä elävien kirjoissa silloin kun he näkevät omilla
        silmillään Ihmisen Pojan tulemisen valtakuntansa kuninkaana.

        Sinun tulkintasi vääristelee Herran sanat merkitsemään muuta,
        kuin mitä sanat selvääkin selvemmin merkitsevät.

        Siis, edelleen pysyy totena, että:

        "Väitteesi siitä ettei `Jeesus ei koskaan luvannut palata oman
        sukupolvensa aikana´ pitää paikkansa vain siinä tapauksessa,
        jos oppilaat ovat `säveltäneet´ tuon maininnan Herran itsensä
        sanomaksi."

        >>Jeesuksen selvä tarkoitus oli hänen sanojensa mukainen,
        eli: seisovien joukossa on muutamia jotka ovat vielä tässä
        elämässä elävien kirjoissa silloin kun he näkevät omilla
        silmillään Ihmisen Pojan tulemisen valtakuntansa kuninkaana.>Ei Jeesus suinkaan "tullut kuninkuudessaan" kirkastusvuoren
        tapahtumassa, sillä silloin Hän ei ollet edes vielä "lähtenyt".


      • hömpötyksellesi
        EJKR kirjoitti:

        >>Jeesuksen selvä tarkoitus oli hänen sanojensa mukainen,
        eli: seisovien joukossa on muutamia jotka ovat vielä tässä
        elämässä elävien kirjoissa silloin kun he näkevät omilla
        silmillään Ihmisen Pojan tulemisen valtakuntansa kuninkaana.>Ei Jeesus suinkaan "tullut kuninkuudessaan" kirkastusvuoren
        tapahtumassa, sillä silloin Hän ei ollet edes vielä "lähtenyt".

        Tulkintasi on näet Herran selvien sanojen selvääkin
        selvempää vääristelyä.

        Totena pysyy siis edelleen:

        Sinä väität Herran sanojen merkitsevän aivan muuta,
        kuin mitä Herra itse on noilla sanoilla selvääkin selvem-
        min alkuaan tarkoittanut, jos hän yleensäkään on edes
        koskaan noin sanonut.

        Saattaahan olla, kuten jo totesin, että että sanat ovat
        oppilaiden oma `sävellys´ Herran alkuaan aivan toisin
        kuuluneista sanoista.


      • hömpötyksellesi kirjoitti:

        Tulkintasi on näet Herran selvien sanojen selvääkin
        selvempää vääristelyä.

        Totena pysyy siis edelleen:

        Sinä väität Herran sanojen merkitsevän aivan muuta,
        kuin mitä Herra itse on noilla sanoilla selvääkin selvem-
        min alkuaan tarkoittanut, jos hän yleensäkään on edes
        koskaan noin sanonut.

        Saattaahan olla, kuten jo totesin, että että sanat ovat
        oppilaiden oma `sävellys´ Herran alkuaan aivan toisin
        kuuluneista sanoista.

        Niin kaikkihan täällä on loppujen lopuksi tulkintaa, joten voinemme todeta vain, että tulkintamme eroavat.


    • ei toki fyysisesti eikä edes vertauskuvallisesti.

      Olet raiskannut itse itsesi jeesussadulla, herää hörhö!

      • Crypticall

        Uskonnoista kiinnostuneena en pysty löytämään vertauskohtaa juutalaisuudelle/kristinuskolle. Ne ovat ainoita historiallisin perustein olemassaolevia uskontoja. En pysty uskomaan sellaisiin satuihin, joissa jokin jumaluus tipauttaa pyhän kirjan taivaasta. Juutalaiskristillisessä uskonnossa tuokin asia on toisin ja sitä pystytään tutkimaan tieteellisin metodein. Tieteellä raiskataan monia uskontoja, mutta tuota tieteellinen tutkimus näyttää vain vahvistavan.


    • Matti E Simonaho

      Kaikki jotka sanovat "Kristus" ovat eksyttäjiä.

      • Matti E Simonaho

        "Sillä monta tulee [minun nimessäni] sanoen: '[Minä olen Kristus]', ja he eksyttävät monta."

        Ajattele: " Minä EN OLE Kristus, käytä vain nimeäni"

        Hän ei ole Kristus: Sielujen Valtakunnassa ei ole ristittyjä. Hän elää kaikkien Sieluissa. Kaikki jotka käyttävät Hänestä Kristus -titteliä eksyttää.


    • Trubaduuri

      Niin, ja tietenkin helluntailaisia, ortodokseja, katolilaisia, armenialaisia, muslimeja, hinduja,
      buddhisteja, sintolaisia, sikkhejä, luterilaisia,
      kveekareita, amisheja, kalvinisteja, ynnä kaikkia muita, jotka eivät satu olemaan kanssasi täysin samaa mieltä. Olenko edes vähän oikeassa tällä kertaa, vai ainuastaan vähän väärässä? :)

      Tosin suurin osa nuista edellä luetelluista eivät olekkaan Kristukselle mieluisia, eivätkä tule sitä koskaan enää olemaankaan. Eivätkä ole tietenkään monelle muullekkaan oikein uskovalle ja oikeamieliselle vanhurskaalle ihmiselle. Mutta sitähän sinä et epäillytkään. Muistaakseni hän, ihmisen Poika, Kristus sanoi koko maailman olevan "pahan vallassa" näinä lopun aikoina. Ja sehän näkyykin jo jok'ikinen elonpäivä selkeästi sekä päiväsaikaan että yöllä. ;)

      Muistaakseni Kristus ei milloinkaan katsonut erikseen henkilöön. Siis todella vanha sanonta: "Ei ole koiraa karvoihin katsomista" , pätee kyllä edelleenkiin. Muuten, olen tässä monia vuosia ihmetellyt että miksi ateistit ja saatanan palvojat sekä monet herätysliikkeiden saarnaajat ja jäsenet muistuttavat niin kovin kovin paljon toisiaan tekojensa ja käyttäytymisensä suhteen. Enkä muuten pidä sitä sattumana ollenkaan. Sillä nuo kaikki ovat kuin veljeksiä konsanaan, sama malli toimia siis, syyytellään ja halvennetaan elämää ja eläviä, Luojan luomuksia, rientämällä riemuiten kohteesta toiseen, ikäänkuin kukasta kukkaan. Sama näyttää olevan sukupuoliasioidenkin kanssa, reikä kuin reikä kelpaa tahi heppi kuin
      heppi osaa täyttää tehtävänsä. ;)

      Lopuksi lisään tähän vaan sanasen tosiasioiden oikeasta tolasta. Monet ovat jo eksyneet ja ahdistus tulee lisääntymään ja momet tulevat vielä luopumaan uskostaan vaihtaen sen epäuskoon
      jota maailmaa tarjoaa hopeavadilla juuri näiden monien poliittisten ja uskonnollisten yhteisöjen
      ja järjestelmien avulla. Luopumus ja ahdistus tulee olemaan suurta. Näin se on kerrottu edeltä käsin. Asiasta lisää Johanneksen ilmestyskirja.

      • Crypticall

        On todella vaikea nähdä jotain ristiriitaa nykyisen uskonpuhdistuksen jälkeisen ajan kristillisyydessä ja Jeesuksen puheissa. Ainakin periaatteissaan ne ovat lähellä toisiaan, miten sitten on käytännössä, se varmaan on asia erikseen. Aivan kuten erilaiset saarnaajat, jotka eivät itse joudu korjaamaan omaa kylvöään. Sato voisi olla monenkin kohdalla varsin ohdakkeista.


      • Trubaduuri
        Crypticall kirjoitti:

        On todella vaikea nähdä jotain ristiriitaa nykyisen uskonpuhdistuksen jälkeisen ajan kristillisyydessä ja Jeesuksen puheissa. Ainakin periaatteissaan ne ovat lähellä toisiaan, miten sitten on käytännössä, se varmaan on asia erikseen. Aivan kuten erilaiset saarnaajat, jotka eivät itse joudu korjaamaan omaa kylvöään. Sato voisi olla monenkin kohdalla varsin ohdakkeista.

        Kristuksen omakohtaisen todistuksen mukaan, aito ja oikea kristillisyys näkyy vain teoissa joita ihmiset tekevät toisilleen ja jotenka ihmiset kohtelevat luomakuntaa ja tietenkin keskinäisessä rakkaudesta. Se ei siis näy, tule ilmi, siten kuten moni ihminen erittäin erheellisesti vielä luulee, että esim. nämä tunnustukselliset usk. yhteisöt, viralliset uskontokunnat, ihmisten johtamat herätysliikkeet, sisältäisivät juuri tuota Kristuksen mainitsemaa kristillisyyttä. Joka on siis jakamista, välittämistä, rakastamista
        huolehtemista, opettamista, hoivaamista, sekä kaikinpuolista auttamista ja avustamista, ynnä ehdottomasti luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän kunnioittamista ja Hänelle uskollisena oloa
        , ja hyvän Paimenen, Kristuksen tottelemista, että myös taivaallisen Isän tahdon noudattamista.


      • Crypticall
        Trubaduuri kirjoitti:

        Kristuksen omakohtaisen todistuksen mukaan, aito ja oikea kristillisyys näkyy vain teoissa joita ihmiset tekevät toisilleen ja jotenka ihmiset kohtelevat luomakuntaa ja tietenkin keskinäisessä rakkaudesta. Se ei siis näy, tule ilmi, siten kuten moni ihminen erittäin erheellisesti vielä luulee, että esim. nämä tunnustukselliset usk. yhteisöt, viralliset uskontokunnat, ihmisten johtamat herätysliikkeet, sisältäisivät juuri tuota Kristuksen mainitsemaa kristillisyyttä. Joka on siis jakamista, välittämistä, rakastamista
        huolehtemista, opettamista, hoivaamista, sekä kaikinpuolista auttamista ja avustamista, ynnä ehdottomasti luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän kunnioittamista ja Hänelle uskollisena oloa
        , ja hyvän Paimenen, Kristuksen tottelemista, että myös taivaallisen Isän tahdon noudattamista.

        Siellä missä ihmiset kokoontuvat Kristuksen nimessä koolle, on aina yhteisö. Käytännöllisistä syistä johtuen noita yhteisöjä on myös rekisteröity maamme lakien mukaisesti. Niitä ei ole rekisteröity yhdistyksiksi sen takia, että niiden kuviteltaisi siten paremmin tavoittavan taivaallisia, vaan käytännön pakosta. Kun sinulle Trubaduuri löytyy muutamia "seuraajia", jotka ovat asioista samaa mieltä kanssasi, sinulle tulee käytännön ja lakien sanelemista syistä johtuen tarve rekisteröidä tuo yhteisö maamme lakien mukaisesti yhdistykseksi. Muuttuuko sinun julistuksesi silloin saatanalliseksi, kun se onkin yhdistyksen julistusta, vaikka sanoma itsessään ei miksikään muutu? Taidat tosin jo nyt edustaa jotain yhdistystä, vai miten on Trubaduuri?


      • Trubaduuri
        Crypticall kirjoitti:

        Siellä missä ihmiset kokoontuvat Kristuksen nimessä koolle, on aina yhteisö. Käytännöllisistä syistä johtuen noita yhteisöjä on myös rekisteröity maamme lakien mukaisesti. Niitä ei ole rekisteröity yhdistyksiksi sen takia, että niiden kuviteltaisi siten paremmin tavoittavan taivaallisia, vaan käytännön pakosta. Kun sinulle Trubaduuri löytyy muutamia "seuraajia", jotka ovat asioista samaa mieltä kanssasi, sinulle tulee käytännön ja lakien sanelemista syistä johtuen tarve rekisteröidä tuo yhteisö maamme lakien mukaisesti yhdistykseksi. Muuttuuko sinun julistuksesi silloin saatanalliseksi, kun se onkin yhdistyksen julistusta, vaikka sanoma itsessään ei miksikään muutu? Taidat tosin jo nyt edustaa jotain yhdistystä, vai miten on Trubaduuri?

        Niin, kyllä minä lain suomat mahdollisuudet ja muutkin yhteiskunnan rakentamat puitteet tunnen
        , mutta ei sillä mitään selitetä jota itse
        kristillisyyteen tulee. Ja ei kristillisyys
        sinänsä tarvitse niitäkään mihinkään. Sillä eihän ihmisen Poika, Kristus viisveisannut roomalaisista tai juutalaista laeista, eikä
        yhteiskunta rakenteista. Ihmisistä hän vain oli huolissaan. Kuten minäkin.

        En ole sanonut äskeittäin saatanasta sanaakaan. Mutta maallisuudesta ja raadollisuudesta voisin kyllä sanoa parikin valittua sanaa, tosin sen jätän johonkin toiseen kertaan. Enkä tosiaankaan edusta yhtään mitään, olen vaan ja sanon sen jota sanon. Tosin kaikkien heikkojen ja raihnaisten oikeuksia ja etua joskus puolustan ja siinä ohessa kerron aina silloin tällöin myös muutamin sanoin Luojasta, taivaallisesta Isästä jotakin erityisen tähdellistä ja tärkeää. Jokainen saa levittää tietoutta totuudesta ja taivaallisen Isän tuntemusta sekä julistaa ilosanomaa, kunhan vaan sen tekee epäitsekkäällä tavalla. Ynnä,
        opettaa myös ihmisen Pojan, Kristuksen tunnetuksi tekemiä ja antamia opetuksia.


      • Trubaduuri
        Crypticall kirjoitti:

        Siellä missä ihmiset kokoontuvat Kristuksen nimessä koolle, on aina yhteisö. Käytännöllisistä syistä johtuen noita yhteisöjä on myös rekisteröity maamme lakien mukaisesti. Niitä ei ole rekisteröity yhdistyksiksi sen takia, että niiden kuviteltaisi siten paremmin tavoittavan taivaallisia, vaan käytännön pakosta. Kun sinulle Trubaduuri löytyy muutamia "seuraajia", jotka ovat asioista samaa mieltä kanssasi, sinulle tulee käytännön ja lakien sanelemista syistä johtuen tarve rekisteröidä tuo yhteisö maamme lakien mukaisesti yhdistykseksi. Muuttuuko sinun julistuksesi silloin saatanalliseksi, kun se onkin yhdistyksen julistusta, vaikka sanoma itsessään ei miksikään muutu? Taidat tosin jo nyt edustaa jotain yhdistystä, vai miten on Trubaduuri?

        Minä kun en etsi seuraajia itselleni, enkä halua pitää edes kirjaa tuon tason asioista. Itsestäni en juurikaan käy täällä keskustelua, vaan asiasta ja persoonista jotka on sydäntäni erityisen lähellä.


      • kysymys..
        Trubaduuri kirjoitti:

        Niin, kyllä minä lain suomat mahdollisuudet ja muutkin yhteiskunnan rakentamat puitteet tunnen
        , mutta ei sillä mitään selitetä jota itse
        kristillisyyteen tulee. Ja ei kristillisyys
        sinänsä tarvitse niitäkään mihinkään. Sillä eihän ihmisen Poika, Kristus viisveisannut roomalaisista tai juutalaista laeista, eikä
        yhteiskunta rakenteista. Ihmisistä hän vain oli huolissaan. Kuten minäkin.

        En ole sanonut äskeittäin saatanasta sanaakaan. Mutta maallisuudesta ja raadollisuudesta voisin kyllä sanoa parikin valittua sanaa, tosin sen jätän johonkin toiseen kertaan. Enkä tosiaankaan edusta yhtään mitään, olen vaan ja sanon sen jota sanon. Tosin kaikkien heikkojen ja raihnaisten oikeuksia ja etua joskus puolustan ja siinä ohessa kerron aina silloin tällöin myös muutamin sanoin Luojasta, taivaallisesta Isästä jotakin erityisen tähdellistä ja tärkeää. Jokainen saa levittää tietoutta totuudesta ja taivaallisen Isän tuntemusta sekä julistaa ilosanomaa, kunhan vaan sen tekee epäitsekkäällä tavalla. Ynnä,
        opettaa myös ihmisen Pojan, Kristuksen tunnetuksi tekemiä ja antamia opetuksia.

        Kun edustat vain itseäsi, voitko kuitenkin sanoa jostakin tietystä ihmisestä, että hänkin kulkee samaa tietä kuin sinä?

        Entä oma asemasi - onko sinulla joku ihminen, joka on todistanut sinun uskosi oikeaksi? Jeesushan antoi ymmärtää, että hänen seuraajiensa joukkoon ei voi kukaan itse itseään valtuuttaa.

        "Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Joh 20:23


      • Pasi Toivonen
        Crypticall kirjoitti:

        On todella vaikea nähdä jotain ristiriitaa nykyisen uskonpuhdistuksen jälkeisen ajan kristillisyydessä ja Jeesuksen puheissa. Ainakin periaatteissaan ne ovat lähellä toisiaan, miten sitten on käytännössä, se varmaan on asia erikseen. Aivan kuten erilaiset saarnaajat, jotka eivät itse joudu korjaamaan omaa kylvöään. Sato voisi olla monenkin kohdalla varsin ohdakkeista.

        Luterilainen uudistus oli tekijöidensä mukaan paluuta kirkkoisien ja vanhan kirkon oppiin, mutta oliko se paluuta Jeesuksen oppiin on jo ihan toinen asia.

        Luther ei julistanut maailmanlopun eikä Jumalan valtakunnan tulemista. Jeesus pyysi seuraajiaan täyttämään Taivaallisen Isän tahdon eli siis tekemään hyviä tekoja päästäkseen taivaaseen, mutta Luther menikin Paavalin oppiin ja opetti yksin uskosta tietä. Jeesus pyysi olemaan tappamatta, mutta Luther tapatti 12 000 talonpoikaa.

        Joten: On helppoa löytää ristiriitoja luterilaisten uskonpuhdistajien ja Jeesuksen opetusten väliltä. Näin metkaa on teologisen ajattelun ja dogmien kehitys. Kaikki vannovat alkukirkon ja Jeesuksen nimeen, mutta harvat niitä noudattavat.


      • Pasi Toivonen kirjoitti:

        Luterilainen uudistus oli tekijöidensä mukaan paluuta kirkkoisien ja vanhan kirkon oppiin, mutta oliko se paluuta Jeesuksen oppiin on jo ihan toinen asia.

        Luther ei julistanut maailmanlopun eikä Jumalan valtakunnan tulemista. Jeesus pyysi seuraajiaan täyttämään Taivaallisen Isän tahdon eli siis tekemään hyviä tekoja päästäkseen taivaaseen, mutta Luther menikin Paavalin oppiin ja opetti yksin uskosta tietä. Jeesus pyysi olemaan tappamatta, mutta Luther tapatti 12 000 talonpoikaa.

        Joten: On helppoa löytää ristiriitoja luterilaisten uskonpuhdistajien ja Jeesuksen opetusten väliltä. Näin metkaa on teologisen ajattelun ja dogmien kehitys. Kaikki vannovat alkukirkon ja Jeesuksen nimeen, mutta harvat niitä noudattavat.

        >On helppoa löytää ristiriitoja luterilaisten uskonpuhdistajien ja Jeesuksen opetusten väliltä. Näin metkaa on teologisen ajattelun ja dogmien kehitys. Kaikki vannovat alkukirkon ja Jeesuksen nimeen, mutta harvat niitä noudattavat.<

        Totta puhut. Ja vauhti senkun kiihtyy... Mutta eikös tämä juuri ole merkkinä siitä, missä mennään. (vrt Matt 24)


      • Trubaduuri
        kysymys.. kirjoitti:

        Kun edustat vain itseäsi, voitko kuitenkin sanoa jostakin tietystä ihmisestä, että hänkin kulkee samaa tietä kuin sinä?

        Entä oma asemasi - onko sinulla joku ihminen, joka on todistanut sinun uskosi oikeaksi? Jeesushan antoi ymmärtää, että hänen seuraajiensa joukkoon ei voi kukaan itse itseään valtuuttaa.

        "Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut. Joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." Joh 20:23

        Ei tosiasioita kannata mennä kieltämään, ja siksi kyllä voin sanoa, ja todistaa silloin kun asia on päivänselvä, siis silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa ja pyytää elämään sekä neuvoo elämään. Hänhän antoi usean esimerkin oikein uskovasta ihmisestä, monin vertauskuvallisten tarinoiden turvin.

        Minun uskoani ei kukaan toinen ihminen voi todistaa oikeaksi, sillä se on minun oma, täysin henkilökohtainen asiani ja yksi kiinteä osa yksilöllisyyttäni, ja tietenkin se on Luojan, taivaallisen Isän asia myöskin, sillä hänhän antaa ihmiselle sen kaiken jota ihminen ei voi ostaa tai hankkia muuten mitenkään. Enkä ole valtuuttanut itseäni mihinkään joukkoon, enkä myöskään aijo valtuuttaa.

        Ja on todella hyväksi ihmiselle oppia raamatun kirjoituksista ainakin se, jolle joku luku tai jae on nimenomaan suunnattu. Ettei vain mene tavallisen uskovan ihmisen rooli ja kahdentoista Lähettilään, Apostolin roolit sekaisen. Sillä Kristus suuntasi sanansa aina erittäin tarkkaan itse kullekkin kuuntelia ryhmälle. Ja vain Apostoleilla ja sen aikaisilla opetuslapsilla oli Kristuksen ja taivaan Isän lisäksi valta antaa syntejä anteeksi silloin, kun alkuseurakunta sai muotonsa! Heitä on oleva vain kaksitoista iankaikkisesti, kuten raamattu itse selvin sanoin sen todistaa. Muut opetuslapset eivät saaneet erityistä mainintaa osakseen, eivätkä kunniakasta paikkaa taivasten valtakunnasta. Mutta ovat jota ilmeisemmin taivasten valtakunnan erityisessä suosiossa ja tulevat kyllä saamaan omanlaisensa palkkion hyvin tehdystä työstä aikanaan.

        Nyt kun ihmiset tuntevat jo näin nykyaikana Luojan, Jumalansa, taivaallisen Isän hyvin, siis jotkut ihmiset, niin nyt jokainen heistä saa pyytää anteeksi väärät tekonsa (syntinsä) suoraan ilman välikäsiä taivaan Isältä, joka on ja oli yksi ja sama Totinen, Vanhanikäinen eilen, tänään ja vielä huomennakin. Kristushan opetti juuri isä meidän rukouksen yhteydenpitoa silmällä pitäen, tuota rukousta hän itsekkin käytti usein.


      • noin
        Trubaduuri kirjoitti:

        Ei tosiasioita kannata mennä kieltämään, ja siksi kyllä voin sanoa, ja todistaa silloin kun asia on päivänselvä, siis silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa ja pyytää elämään sekä neuvoo elämään. Hänhän antoi usean esimerkin oikein uskovasta ihmisestä, monin vertauskuvallisten tarinoiden turvin.

        Minun uskoani ei kukaan toinen ihminen voi todistaa oikeaksi, sillä se on minun oma, täysin henkilökohtainen asiani ja yksi kiinteä osa yksilöllisyyttäni, ja tietenkin se on Luojan, taivaallisen Isän asia myöskin, sillä hänhän antaa ihmiselle sen kaiken jota ihminen ei voi ostaa tai hankkia muuten mitenkään. Enkä ole valtuuttanut itseäni mihinkään joukkoon, enkä myöskään aijo valtuuttaa.

        Ja on todella hyväksi ihmiselle oppia raamatun kirjoituksista ainakin se, jolle joku luku tai jae on nimenomaan suunnattu. Ettei vain mene tavallisen uskovan ihmisen rooli ja kahdentoista Lähettilään, Apostolin roolit sekaisen. Sillä Kristus suuntasi sanansa aina erittäin tarkkaan itse kullekkin kuuntelia ryhmälle. Ja vain Apostoleilla ja sen aikaisilla opetuslapsilla oli Kristuksen ja taivaan Isän lisäksi valta antaa syntejä anteeksi silloin, kun alkuseurakunta sai muotonsa! Heitä on oleva vain kaksitoista iankaikkisesti, kuten raamattu itse selvin sanoin sen todistaa. Muut opetuslapset eivät saaneet erityistä mainintaa osakseen, eivätkä kunniakasta paikkaa taivasten valtakunnasta. Mutta ovat jota ilmeisemmin taivasten valtakunnan erityisessä suosiossa ja tulevat kyllä saamaan omanlaisensa palkkion hyvin tehdystä työstä aikanaan.

        Nyt kun ihmiset tuntevat jo näin nykyaikana Luojan, Jumalansa, taivaallisen Isän hyvin, siis jotkut ihmiset, niin nyt jokainen heistä saa pyytää anteeksi väärät tekonsa (syntinsä) suoraan ilman välikäsiä taivaan Isältä, joka on ja oli yksi ja sama Totinen, Vanhanikäinen eilen, tänään ja vielä huomennakin. Kristushan opetti juuri isä meidän rukouksen yhteydenpitoa silmällä pitäen, tuota rukousta hän itsekkin käytti usein.

        /// silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa ///ja voitko olla kuin Ihmisen Poika?
        mina en voi.eika syntinen minani aina edes haluakkaan.sikai tarvitsen ARMOA--ja PALJON.l-h


      • Trubaduuri
        noin kirjoitti:

        /// silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa ///ja voitko olla kuin Ihmisen Poika?
        mina en voi.eika syntinen minani aina edes haluakkaan.sikai tarvitsen ARMOA--ja PALJON.l-h

        Voin tehdä hyviä tekoja omaan tahtiini, voin vältellä pahan tekoa, siis voin. Voin myös rakastaa taivaallista Isää, siis voin. Eikä kukaan, ei yksikään toinen ihminen voi minua estää olemasta ja elämästä siten kuten oikein on.
        Täytyy muistaa, taivaallinen Isä on rakkaus ja viisaus sekä tyyneys että itse kärsivällisyys. :)


      • kun,
        Trubaduuri kirjoitti:

        Voin tehdä hyviä tekoja omaan tahtiini, voin vältellä pahan tekoa, siis voin. Voin myös rakastaa taivaallista Isää, siis voin. Eikä kukaan, ei yksikään toinen ihminen voi minua estää olemasta ja elämästä siten kuten oikein on.
        Täytyy muistaa, taivaallinen Isä on rakkaus ja viisaus sekä tyyneys että itse kärsivällisyys. :)

        sanoit---silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa---kun sanot elavasi ja pystyvasi elamaan noin.
        niilo tuomenoksa lauloi laulussaan-en paremmaks voi tulla-en pyhaks ollenkaan,vaan aivan tallaisena,sun luokses tulla saan.
        apostoli paavali kerskasi heikkoudestaan,siita etta ei pystynyt lakia tayttamaan.
        onnitteluni sinulle,kun olet siihen pystynyt.
        mina en pysty-,turvaan rajattomaan armoon.


      • Trubaduuri
        kun, kirjoitti:

        sanoit---silloin kun joku ihminen on ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opettaa---kun sanot elavasi ja pystyvasi elamaan noin.
        niilo tuomenoksa lauloi laulussaan-en paremmaks voi tulla-en pyhaks ollenkaan,vaan aivan tallaisena,sun luokses tulla saan.
        apostoli paavali kerskasi heikkoudestaan,siita etta ei pystynyt lakia tayttamaan.
        onnitteluni sinulle,kun olet siihen pystynyt.
        mina en pysty-,turvaan rajattomaan armoon.

        Eläthän sinäkin. Ja voit sanoa sanottavasi vapaasti ja elää kuten ihmisen Poika, Kristus opetti/opettaa. Matteus kirjoittaa kirjassaan Ut:een puolella luvusta viisi lähtien sen mukaan jota Kristus opetti tavallisille ihmisille, siis esim. niin köyhille ja kurjille kuin rikkaille ja hyvinvoivillekkin, niin miehille ja naisille kuin lapsille ja vanhuksillekkin, ja niin sairaille ja vammaisille kuin terveille ja vammattomillekkin. Eikä tuossakaan ko. opetuksessa opeteta tulemaan paremmaksi kuin muut tai heikommaksi kuin muut, vaan elämään taivaallisen Isän tahdon mukaista elämää, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä ilmentäen.


    • :pp.

      provoEeron provo tämäkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe