Viisaudenhampaat ovat alkaneet työntää yläetuhampaita toistensa päälle niin, että toinen hammas on osittain toisen päällä...olen suuntaamassa hammaslääkäriin viisaudenhampaiden poistoon, mutta mitä keinoja on saada takaisin suorat etuhampaat? Oikominen tuntuu kalliilta opiskelijalle,kun tämänkin taidetaan luokitella kosmeettiseksi haitaksi joten yths ei auta...Onko mahdollista,että hampaat suoristuisivat itsestään jonkin verran kun hampaiden poiston jälkeen suussakin vapautuu lisää tilaa vai auttaako ainoastaan oikominen? onko muilla kokemuksia? olisi kiva saada takaisin suora hammasrivi.
etuhampaat päällekkäin
12
7510
Vastaukset
- ongelmana..
riippuu varmaan kuinka kauan ne viisaudenhampaat on ollu siinä tiellä, luulen. voi ehkä olla että ne etuhampaat itekseen hakee itelleen lisää tilaa ku hankkiudut viisaudenhampaista eroon. tai sitte voi olla se oikominen tarpeen.
itellä on semmonen tilanne että etuhampaat on menny ristiin jo siinä vaiheessa ku maitohampaat tippu ja pysyvät kasvo takaisin. oon ihmetelly miksei pienenä laitettu rautoja tai mitään ja hammaslääkärilläki kävin sitte vanhempana jutteleen niistä. se sano, että mun etuhampaat on sen verran leveät ettei niille oo tila riittäny, ja oikominen ei pelkästään auta, vaan multa joutuis ottamaan kulmahampaat ylhäältä pois että etuhampaille riittäis tila..että juu. vähän vaikeampi projekti jota en todellakaan aio suorittaa. kosmeettinen haitta, niinpä niin. joidenki asioiden kans pitää elää vaan.
mutta sun tilanne on varmasti paljo parempi, jos kerran ennen sulla ei oo sitä ongelmaa ollu :)- ETUHAMPAIDEN TAKIA
ELI ITSELLÄ JUURI SAMA. Etuhampaat menneet ristiin/päällekkäin ja ei aikoinaan hoidettu kosmeettisen haitan takia. Nyt sitten vanhemmiten asia alkanut todellakin häiritsemään ja kun yksityisellä lääkärillä kävin niin huomattiin että purentakin on mennyt vähitellen enemmän ja enemmän kieroon....Tätä purenta hommaa ei mukamas huomattu kunnallisella puolella. Nyt sitten ylä ja ala hampaissani komeilee raudat. Yläleuka maksaa tuhat euroa ja ala leuka toiset tuhat euroa.
Suosittelen silti korjaamaan vian. On se sen arvoista! Ja itsellä tosiaan alkoi purentakin mennä vähitellen kieroon. Viisauden hampaista sen verran että ne kaikki on poistettu aikoinaan, mutta ei auttanut hampaiden päällekkäin menemiseen yms.
- toinen opiskelija
Mulla on vinoutunu hampaat aika pahasti jo silloin, kun maitohampaita alko lähteä ja pysyviä kasvaa tilaalle vielä purentavikaakin alkoi olla, joka luokiteltiin juuri ja juuri kosmeettiseksi, joten ei kunnallisella lähdetty sitä oikomaan. Aikuisena sitten yksityiselle.
Viisureista sitten vielä. Itselläni ne eivät koskaan edes ehtineet puhjeta, kun ne poistettiin ennen oikomishoidon alkua leikkaamalla, ihan oikomisen aloituksen takia. Suosittelisin, että kysyisit tuota asiaa, että mitä ylähampaille kannattaisi tehdä, siltä hammaslääkäriltä joka poistaa viisaudenhampaasi. Hän varmasti osaa kertoa, palaavatko ne kaikki ne ennalleen viisurinpoiston jälkeen, vai pitäisikö oikoa, jos haluaisit ne ennalleen. Jos YTHS ei oio, niin ei kyllä terveyskeskuskaan (riippuen toki asuinpaikkakuntasi kriteereistä).- puppa
JOs hampaat ei oikene itestään tai oikomalla, on vaihtoehtona posliinikuoret. Itelläkin on reunimmaiset etuhampaat etummaisten päällä ja vaihtoehtona oikominen, jos tilaa on tai sitten hiotaan hampaista toisen hampaan päälle menevä osa pois ja laitetaan posliinikuori päälle. En oo ottanut selvää, olisko oikominen mahdollista kun ei opiskelijalla tällä hetkellä oo rahaa kumpaakaan vaihtoehtoa varten. Ja toisaalta olis aika harmi lähteä hiomaan terveitä hampaita...
Mutta siis oikominen ei oo ainut vaihtoehto hampaiden suoraksi saamisessa. - kkkkkkksssss
puppa kirjoitti:
JOs hampaat ei oikene itestään tai oikomalla, on vaihtoehtona posliinikuoret. Itelläkin on reunimmaiset etuhampaat etummaisten päällä ja vaihtoehtona oikominen, jos tilaa on tai sitten hiotaan hampaista toisen hampaan päälle menevä osa pois ja laitetaan posliinikuori päälle. En oo ottanut selvää, olisko oikominen mahdollista kun ei opiskelijalla tällä hetkellä oo rahaa kumpaakaan vaihtoehtoa varten. Ja toisaalta olis aika harmi lähteä hiomaan terveitä hampaita...
Mutta siis oikominen ei oo ainut vaihtoehto hampaiden suoraksi saamisessa.Mulla on myös reunimmaiset etuhampaat etummaisten päällä. Siis ne tokat hampaat kasvaa ihan kenoon. Mun purenta on huono ja aiheutti kasvikipuja yms. Nyt oijon hampaita ja luultavasti nuo kenossa olevat hampaat suortuu. Mutta kyllä täytyy sanoa, että raudat on tosi veemäiset. Jos tietäisin sen mitä tiedän nyt, en ehkä lähtisi oikomaan...
- ......................
Etuhampailla on taipumus palata asentoon, johon ne kasvoivat lapsuudessa, joten voi olla, että ne palautuvat itsestään. Tämän vuoksi aikuisille laitetaan pysyvä retentiolanka oikomisen jälkeen - jotta tulos olisi pysyvä.
- retentiolankaa
vaikka oiottiin yksityisellä ja aikuisena. Oikoja sanoi, ettei retentiolankaa voi kiinnittää hampaisiini. Että ei se suinkaan niin yksiselitteinen asia ole, että retentiolanka vain taakse...
Kaduttaa muutenkin koko oikominen, ei olisi kantsinut. Nyt tuloksen pysyvyys tosi epävarma, siis niin varma, ettei todellakaan tule pysymään oiotuilla paikoillaan. Ikävä entisiä hampaita... harkitkaa ihmeessä ennenkuin oikomaan lähdette.
- noita muita
jotka sanovat katuvansa oikomista. Minulle laitettiin vuosi sitten vinojen, päällekkäin menevien etuhampaiden vuoksi yksityisellä raudat. Ensin kiskottiin kulmahampaiden vierestä molemmilta puolilta hampaat pois, jotta etuhampaille tulee tilaa yläleukaan. Nyt hampaat ovat jo suorassa, ja kyllä ihan tavallista elämä on voinut rautojen kanssa viettää eikä se loppujen lopuksi niin kallista ole - toiset tuhlaavat saman rahan muuhun, kenties turhempaakin.
- laitettu
kiinteät raudat, niin sitten tiedät kaduttaako vai ei. Arvaa vaa mikä rahasumma, kun joudut tuon tuosta raudoittamaan suun uudelleen. Minun vinksi n vonksin olleet etuhampaani eivät vain näytä pysyvän paikoillaan. Kolme kertaa ollut kiinteät raudat. Raudat eivät suinkaan haittaa tavallista elämää, onkohan joku väittänyt?!? Sinun harhakuvitelmaa, kenties. Minä olen tottunut rautoihin alusta pitäen, en ole ikinä kompleksoinut niistä ,mutta jos vuodesta toiseen palaa rahaa aina uusinta raudoitukseen, niin alkavat ne rahat loppua rikkaaltakin... valitettavasti. Otapa selvää, ennenkuin isottelet. Retentiolankoja ei kaikille voi laittaa hampaiden taakse. Kyllä minunkin tulos on rautojen poisoton jälkeen aina ollut ihailtava, mutta siirtyvät aina uudelleen pois paikoiltaan...
- ollut langat
laitettu kirjoitti:
kiinteät raudat, niin sitten tiedät kaduttaako vai ei. Arvaa vaa mikä rahasumma, kun joudut tuon tuosta raudoittamaan suun uudelleen. Minun vinksi n vonksin olleet etuhampaani eivät vain näytä pysyvän paikoillaan. Kolme kertaa ollut kiinteät raudat. Raudat eivät suinkaan haittaa tavallista elämää, onkohan joku väittänyt?!? Sinun harhakuvitelmaa, kenties. Minä olen tottunut rautoihin alusta pitäen, en ole ikinä kompleksoinut niistä ,mutta jos vuodesta toiseen palaa rahaa aina uusinta raudoitukseen, niin alkavat ne rahat loppua rikkaaltakin... valitettavasti. Otapa selvää, ennenkuin isottelet. Retentiolankoja ei kaikille voi laittaa hampaiden taakse. Kyllä minunkin tulos on rautojen poisoton jälkeen aina ollut ihailtava, mutta siirtyvät aina uudelleen pois paikoiltaan...
retentiolangat hampaiden takana, mutta ei ne ole estäneet hampaita liikkumasta. Inhottaa koko helv**** touhu, kun piti edes alkaa oikomaan!
Kyllä se niin on että kun aikuisena oikoo niin loppua ei tule. Kyllä ne suoraan saadaan, mutta eipä pysy kauaa, joten turha on "älä usko"- vielä uhitella, odota vain muutama vuosi ja katso tulosta...
Aloittajalle, hanki posliinia tai laminaattia päälle, ei mene kauaa aikaa ja rivisi on PYSYVÄSTI kunnossa.
T. Turhaan oikonut aikuisena
- jaa
viisauden hampaat ovat muita hampaita heikompia joisain vaiheessa ne reikiintyvät vaikka muut hampaat pysysivät ehjinä olgelmia ovat ihmetelen myös juuri hoito jos hamas joudutaan juuri hoitamaan se on kuolut hamas joka lohkeaa tietyn ajan päästä miksi täläistä hamasta vedetä suosiolla pois ja korvata uudella juurihoitoa jatketaan monesti jopa vuosi hamas on menetetty kuolut hamas kestää 10 vuotta hajoaa pitää korvata uudella nasta hampaalla monet viisauden hampaat eivät vältä mättä edes puhkea pitää leikata pois
- täti monika
Itsellä viisurit suussa vaikka ikää jo 50, ehjät ovat eikä ole revitty pois. On kyllä muutama lääkäri vuosien varrella sanonut että pois vain, mutta sitten tapasin erään erikoislääkärin joka sanoi, ettei viisureita missään nimessä pois kun ovat ehjät ja hyvät. Toiset on vain puoliksi puhjenneet, eikä ole elämän menoa haitanneet. Tulivat alle 20 vuotiaana. Tukevat purentaa ja harmittomat ovat. Joten ei niitä tarvitse poistaa reikien pelossa tai muutenkaan, jos eivät vaivaa. Pese ne samalla tavalla kuin muutkin hampaat, jotta säilyvät ehjinä. (toivottavasti huolehdit hampaistasi hyvin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu125792Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi47789Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli35766- 54671
Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva143664Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy186629Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus46626Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42606Kylpyläsaaren huonot ruoka-annokset
Annokset pienenevät ja hinnat nousevat. Bataattiransut 7e ei mistään. Lehtipihvi kutistuu kerta kerralta. Jäätelö halv21604Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e24596