Imperials-yhtye vieraili Suomessa

Muuten vaan kyselen

Eräs amerikkalainen gospel lauluyhtye nimeltä Imperials vieraili Suomessa 1973. Kyse on siis melko vanhasta asiasta. He lauloivat todella hienosti. He pitivät konsertin ainakin Turun konserttisalissa. Minulle jäi sellainen käsitys, että he olivat Elvis Presleyn taustayhtye. Tuskinpa kukaan muu tämän palstan lukijoista oli tuolloin Turun konserttisalissa. Heillä oli tulkkina eräs henkilö, jolle annettiin siinä tilanteessa havainnollinen nimi Uncle etunimi. Muistaako kukaan tapahtumaa?

18

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crossite2

      Eikö ole aika vanha bandi? Pappoja?

      • Toimin heidän tulkkinaan

        Kun he Turun konserttisalissa esiintyivät, niin laulajien joukossa ei ollut yhtään suomalaista. Koko porukka saapui maahamme USA:sta. Minulle ljäi sellainen käsitys heistä, että he lauloivat aikoinaan Elvis Presleyn taustakuorona. He kuuluivat Missio-73:n ohjelmaan. Heidän jälkeensä esiintyivät The Edwin Hawkins Singers. Minulla on vielä kotona heidän levynsä. Myöhemmin saapuivat ruotsalaiset Samuelssonin veljekset. Asia on niin vanha, että en enää muista tapahtumia kovin tarkkaan. Minut kutsuttiin hätiin Åbo Akademista. Laulajat halusivat laulujensas välillä puhua yleisölle ja silloin he kutsuivat uncle-x:n hätiin! Hauskoja muistoja tapahtumista jäi kuitenkin minulle.


      • Toimin heidän tulkkinaan kirjoitti:

        Kun he Turun konserttisalissa esiintyivät, niin laulajien joukossa ei ollut yhtään suomalaista. Koko porukka saapui maahamme USA:sta. Minulle ljäi sellainen käsitys heistä, että he lauloivat aikoinaan Elvis Presleyn taustakuorona. He kuuluivat Missio-73:n ohjelmaan. Heidän jälkeensä esiintyivät The Edwin Hawkins Singers. Minulla on vielä kotona heidän levynsä. Myöhemmin saapuivat ruotsalaiset Samuelssonin veljekset. Asia on niin vanha, että en enää muista tapahtumia kovin tarkkaan. Minut kutsuttiin hätiin Åbo Akademista. Laulajat halusivat laulujensas välillä puhua yleisölle ja silloin he kutsuivat uncle-x:n hätiin! Hauskoja muistoja tapahtumista jäi kuitenkin minulle.

        Kiitos, että kerroit omasta osuudestasi!

        Harmin paikka, että minulla gospel ei vielä tuolloin ollut kolahtanut.

        The Imperials levyttää vieläkin - tai siis se bändi, jolla on nimeen oikeudet, ks. Wikipedia.


      • Toimin heidän tulkkinaan kirjoitti:

        Kun he Turun konserttisalissa esiintyivät, niin laulajien joukossa ei ollut yhtään suomalaista. Koko porukka saapui maahamme USA:sta. Minulle ljäi sellainen käsitys heistä, että he lauloivat aikoinaan Elvis Presleyn taustakuorona. He kuuluivat Missio-73:n ohjelmaan. Heidän jälkeensä esiintyivät The Edwin Hawkins Singers. Minulla on vielä kotona heidän levynsä. Myöhemmin saapuivat ruotsalaiset Samuelssonin veljekset. Asia on niin vanha, että en enää muista tapahtumia kovin tarkkaan. Minut kutsuttiin hätiin Åbo Akademista. Laulajat halusivat laulujensas välillä puhua yleisölle ja silloin he kutsuivat uncle-x:n hätiin! Hauskoja muistoja tapahtumista jäi kuitenkin minulle.

        Ovat laulaneet ainakin Elviksen gospellevyillä "How great Thou art" ja "He touched me".


      • Uncle-x
        G-y kirjoitti:

        Kiitos, että kerroit omasta osuudestasi!

        Harmin paikka, että minulla gospel ei vielä tuolloin ollut kolahtanut.

        The Imperials levyttää vieläkin - tai siis se bändi, jolla on nimeen oikeudet, ks. Wikipedia.

        synti siksi, kun he kysyivät minun nimeä ja kerroin heille etunimeni, Antti, josta he sanoivat that's funny. Heistä se kuulosti kuin "täti" eli "aunt", johon minä totesin, että kutsukaa sitten nimellä Uncle. Nyt sitten he yhdistivät Uncle Antti eli "aunt" ja näin syntyi sitä konserttia varten minulle kutsumanimi "Uncle-Aunti" tai siihen suuntaan, jota he sitten säännöllisesti käyttivät laulujen lomassa. Konsertin jälkeen vielä takaa tuleva yleisö kadulla huuteli perään, että tuolla se "Uncle-Antti" menee! Minulle jäi Imperials-yhtyeestä todella lämmin muisto!


    • herramrks

      oli muistaakseni vuonna 94 tai 95 tai 96 tampereella.
      Olin siellä.

      • Uncle-x

        Kiitos, kiva kun huomioit ja muistat kuulleesi heitä. Mahtoivatko he olla Elviksen taustalaulajia? Sellainen muistikuva minulle on jäänyt.


      • herramrks
        Uncle-x kirjoitti:

        Kiitos, kiva kun huomioit ja muistat kuulleesi heitä. Mahtoivatko he olla Elviksen taustalaulajia? Sellainen muistikuva minulle on jäänyt.

        Heh, perustuu lähinnä hataraan muistiini ;)
        Muistelisin kanssa että ainakin ne pari "vanhempaa äijää" olisi ison E:n taustoja laulellut.

        http://www.crossrhythms.co.uk/artists/The_Imperials/9430/


      • ccm listener

        Imperials oli Tampereella minun muistikuvani mukaan kesällä 1992. Ja tuo tapahtuma missä he olivat, oli Suomen vapaakirkon kesäjuhlat, ja konserttipaikkana Pirkkahalli. Olin itsekin paikalla.

        Tutustuin yhtyeen tuotantoon 80-luvun alkupuolella, joten minulle heidän musiikistaan ja kokoonpanoistaan oikeimmalta kuulostavat luonnollisesti juuri 80-luvun levyt. Kaikkein mieleenpainuvimpana varmaankin "Stand By The Power". Lauluartisteistaan Paul Smith on ollut minulle yksi merkittävimmistä, sillä olen pitänyt ko. artistin myöhemmistä soololevyistäkin.

        Kun tuossa kuuntelee samplejä sivulta http://www.amazon.com/Legacy-Imperials/dp/B0000031DK voi vain havaita, kuinka syvät musiikilliset muistot bändin musiikki on mieleen jättänyt! Useita hienoja kappaleita...


      • Uncle-x

        Kiitos sinulle, kun välitit tämän linkin minulle. Tämä on yksi kaunis helmi muistojeni helminauhassa.


      • Uncle-x kirjoitti:

        Kiitos sinulle, kun välitit tämän linkin minulle. Tämä on yksi kaunis helmi muistojeni helminauhassa.

        Muistatko, ketkä lauloivat silloin Imperialseissa, kun he kävivät Suomessa? Oliko Sherman Andrus mukana?


      • Uncle-x
        G-y kirjoitti:

        Muistatko, ketkä lauloivat silloin Imperialseissa, kun he kävivät Suomessa? Oliko Sherman Andrus mukana?

        Pahoittelen, että yhtyeeseen kuuluneiden henkilöiden nimiä en muista tai tiedä. Heidän laulustaan turkulainen konserttiyleisö piti kovasti. Heidän jälkeensä tulivat The Edwin Hawkins Singers ja minulla on kaksi heidän albumiansa, joten heidän nimensä luultavasti löytyvät albumista.


    • Anonyymi

      Mies kaivoi esiin vanhan Imperialsin levyn, jossa on nimikirjoituskin. Olin tuossa konsertissa isäni ja pikkuveljeni kanssa. Olin silloin 10- vuotias. Konsertti teki suuren vaikutuksen.

    • Anonyymi

      Suomessa on(ko) paljon vai vähän gospelia? Muistan viime joululta että erästä hengellistä gospel räppäriä syytettiin 10vuotiaan tytön koskettelusta. Oiva Lappalainen oli hänen nimi.

    • Anonyymi

      Siis yleensäkin gospel-musa jää ihan liikaa pienelle huomiolle.

    • Anonyymi

      Vieläkös se gospel muusikko Juhani Tikkanen keikkailee? Eikös hän julkisuuttaan hyväksi käyttäen maannut roimasti alaikäisten faniensa kanssa? Muistaisin näitä videoita pyörineen viime kesänä ympäriinsä.

    • Anonyymi

      Entä miksi ignooratte laulaja Juhani Tikkasen lapsenraiskauksen? Kundilla on omiakin taaperoikäisiä lapsia, ja on maannut jonkun reilun 10vuotiaan faninsa kanssa. Miksi te hihhulit lakaisette nämä asiat aina maton alle? Olisiko korkea aika kantaa vastuu?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      231
      2183
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1456
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      69
      1217
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1205
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      155
      1077
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      1019
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      918
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      848
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      64
      819
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      769
    Aihe